Developed in conjunction with Ext-Joom.com

توجه کامل حضرت علی (ع) در نماز

0

** شنیدن صدای فقیر و عدم احساس درد درنماز

* مخاطبی گرامی پرسیده‌اند:چگونه حضرت علی (ع) متوجه بیرون کشیدن تیر از پای خود نمی شود اما صدای فقیر در هنگام نماز را می شنود؟

در پاسخ به این مساله باید توجه کرد که اعطای انگشتر به فقیر در هنگام رکوع از مسلمات غیر قابل تردید است. و آیه‌ی 55 سوره‌ی مائده به این مساله اشاره کرده است:

" سرپرست و ولىّ شما، تنها خداست و پیامبر او و آنها كه ایمان آورده ‏اند همان‌ها كه نماز را برپا مى‏ دارند، و در حال ركوع، زكات مى‏ دهند."

و "ابن‌عباس"‌، "عمار یاسر"، "عبدالله بن‌ سلام"‌، "انس‌ بن‌ مالك‌"، "جابر بن‌ عبدالله" و "ابوذر غفاری" این مساله را نقل کرده‌اند و در منابع روایی اهل سنت نیز مکرر نقل شده است.

بنابراین اصل قضیه اعطای انگشتر در هنگام نماز مسلم است و روشن است که آیه این عمل را مدح کرده است. اما درباره‌ی کشیدن تیر از پای حضرت در هنگام نماز، باید توجه کنیم که:

اولا قطعیت و مسلم بودنی که در ماجرای اعطای زکات در هنگام نماز است، در این ماجرا دیده نمی شود. ظاهرا قدیمی ترین منبعی که این ماجرا را نقل کرده، کتاب "کشف الیقین فی فضائل امیرالمؤمنین" از علاّمه حلی است که متعلق به قرن هفتم می باشند و پس از ایشان این ماجرا در کتاب‌های متعددی نقل شده است.

ثانیا بنا بر نظر مشهور بین عالمان علوم عقلی، محکم ترین دلیل بر امکان امری، وقوع و رخ دادن آن است. پس اگر ماجرای بیرون کشیدن تیر از پای حضرت را درست بدانیم، جمع دو حالت برای امیر المومنین(ع)پذیرفتنی است که در یک مرتبه متوجه بیرون کشیدن تیر از پای خود نمی شوند و در مرتبه دیگر متوجه ندای گدا می شوند.

اما این که چگونه این دو حالت مختلف ممکن است روی دهد، تبیین های مختلفی شده است. و اختلافی برای دو ماجرا بیان شده است.

عده ای اختلاف دو ماجرا را به حال حضرت(ع) باز می گردانند و به امکان تغییر حال اولیای الهی اشاره می کنند. مثل اینکه حضرت یعقوب(ع) از یوسفی(ع) که در نزدیکی او در چاه افتاده بود، بی خبر بود. اما در زمان دیگری بوی یوسف(ع) از راه بسیار دور را احساس می کرد. پس ممکن است حضرت(ع) در دو حال مختلف بوده باشند که در یک حال به طور کامل مجذوب حق شده و هیچ چیز را از امور مادی درک نمی کنند و در حال دیگر ندای گدا را می شنوند.

و عده‌ی دیگر به تفاوت دو ماجرا اشاره می کنند. ( در نظر اول تفاوت درونی بوده و در نظر دوم تفاوت بیرونی است) که در یک ماجرا امری مادی بوده و حضرت متوجه نمی شوند و در دیگری امری معنوی بوده و درخواست گدا متناسب با حالات معنوی است پس شنیده شده است. و این گونه مسائل منافاتی با حال معنوی و حضور قلب ندارد.

در پایان آنچه صحیح تر به نظر می‌رسد، این است که ماجرای بیرون آوردن تیر ممکن است جعلی باشد و غرض از جعل آن این باشد که کسی ماجرای اعطای زکات در هنگام نماز از جانب حضرت(ع) را باور نکند. که مطلبی بسیار اساسی در اثبات عقائد شیعه است. و طبیعتا چون ماجرای بیرون آوردن تیر به بعضی مذاق ها خوشایند بوده، به سرعت منتشر شده است. از قرائنی که می توان برای جعلی بودن ماجرا (در کنار عدم وجود سند صحیح) ارائه کرد، این است که این گونه جذبه ها که در ماجرای بیرون کشیدن تیر از پای حضرت بیان شده، از اندیشه های بی جا صوفیان است که در روایات آن‌ها را شیطانی خوانده اند. در روایتی بیان شده است که:

"جابر بن جعفى" گوید به‌حضرت باقر (ع) عرضه داشتم گروهى وضع آنها چنین است كه هنگام شنیدن مقدارى از قرآن و یا هنگام خواندن و بازگو كردن آن به‌ناگاه فریادى كشیده و مى ‏افتند بیهوش و از خود بی‌خود می‌شوند، به‌طورى كه اگر فرضا دست و پاهایش را قطع كنند احساس نمی كند. فرمود سبحان اللَّه عجیب است این عمل از شیطان است. این گونه دستور به‌آنان داده نشده. دستورى كه هست فقط عبارت از نرمى و آمادگى دل و رقت قلب و تاثر و گریه كردن و ترسیدن.( الأمالی( للصدوق)، النص، ص: 255)

اما متاسفانه عده ای فکر کرده اند که نقل این گونه مطالب برای حضرت علی (ع) منقبتی به شمار می آید و علی‌رغم عدم وجود سند صحیح آن را بیان کرده اند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 پست الکترونیکی    QTV@irib.ir پیامک  300004444   پیامگیر  27868000

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شبکه قرآن می باشد