تاریخ انتشار: شنبه 4 مرداد 1399
تعداد بازدید: 167
شیخ اکبری:

رفع نیازهای قرآنی و معارفی مخاطبان و مصونیت بخشی به افکار عمومی در برابر تهاجم دشمن به معارف اسلامی وظیفه شبکه قران و معارف است.

مدیر شبکه قران در دیدار با نهادها و مراکز قرانی حوزه و دانشگاه بر لزوم رفع نیازهای معارفی مخاطبان و مصونیت بخشی به افکار عمومی در برابر تهاجم دشمن در شبکه قران ومعارف و استفاده از ظرفیت اندیشمندان قرانی در برنامه سازی و رسیدن به این مهم تاکید کرد.

به گزارش روابط عمومی شبکه قرآن و معارف سیما، جواد شیخ اکبری، مدیر شبکه قرآن و معارف سیما در دیدار با رئیس مجتمع آموزش عالی قرآن و حدیث و مراکز علمی قرآنی حوزه علمیه با اشاره به راهبرد اصلی شبکه قرآن برای تبدیل شدن به شبکه مرجع در مسائل و موضوعات مرتبط با معارف اسلامی، گفت: طبق فرمایش رهبر معظم انقلاب اسلامی، قرآن دستور زندگی است و بر این اساس آوردن مباحث قرآنی و معارفی به متن زندگی مردم به گونه ای که معنویت و اخلاق، جهت دهنده همه حرکت‌ها و فعالیت‌های فردی و اجتماعی باشد، از وظایف این شبکه است.

دبیر شورای معارف سیما در ادامه افزود: مهمترین راهبرد رسانه ملی تبدیل شدن شبکه قرآن و معارف سیما به عنوان شبکه مرجع درحوزه پاسخگویی و رفع نیازهای معارفی با قید پرهیز از عوام زدگی است.

دبیر شورای معارف سیما، خاطرنشان کرد: شبکه قرآن و معارف سیما به لحاظ موضوعی یک شبکه تخصصی محسوب می‌شود ولی به لحاظ مخاطب عمومی است و رویکرد اصلی شبکه نگاه به مخاطب عام می باشد.

شیخ اکبری با بیان اینکه در مسائل روز، ضرورت تحلیل‌های قرآنی خالی است با استناد به فرمایش رهبر معظم انقلاب که جنگ دشمن را جنگ با معارف اسلامی و اعتقادات ما بیان کرده‌اند، خاطر نشان کرد: مصونیت بخشیدن به افکار عمومی جامعه در برابر تاثیرات مخرب تهاجم دشمن به معارف اسلامی از وظایف رسانه‌ای ما به حساب می آید.

مدیر شبکه قرآن و معارف سیما بر ضرورت حضور کارشناسان خبره و مسلط به زبان رسانه برای تحلیل مسائل روز بر اساس آموزه‌های معارفی و قرآنی تاکید کرد و افزود: اگر بخواهیم با نگاه قرآنی و دینی وارد تحلیل مسائل روز اجتماعی شویم نیازمند پشتوانه پژوهشی عمیقی هستیم تا این نگاه تحلیلی دینی و قرآنی بتواند نیاز و خلائی که در جامعه احساس می شود را پاسخ دهد.

شیخ اکبری در این جلسه ضرورت تشکیل کارگروه مشترک رسانه با نهادهای قرآنی را برای عملیاتی کردن اینگونه مباحث، خواستار شد و ابراز امیدواری کرد: با کمک و پشتوانه پژوهشگران، نخبگان و کارشناسان خبره قرآنی و همکاری مجتمع آموزش عالی قرآن و حدیث بتوانیم در خصوص گام دوم انقلاب، تولید کارهای کوتاه تدبری با موضوعات قرآنی، ساخت مستندهای قرآنی و تاریخی در مورد مکاتب تفسیری و نیز انتشار یک مجله تخصصی قرآنی با عنوان قرآن و علوم با موضوعات قرآن و تربیت و ... گامی بلند در تحقق بیان معارف قرآنی برداریم.

شیخ اکبری خاطر نشان کرد: برای مخاطبین فرهیخته و پژوهشگران حوزه قرآن و معارف اسلامی، درپی ایجاد کانال‌هایی با موضوعات تخصصی در ذیل شبکه قرآن و معارف سیما هستیم که این برنامه‌ها و فعالیت ان‌شاءالله بعد از رفع موانع در بستر فضای مجازی آغاز خواهد شد.

حجت الاسلام و المسلمین رضایی اصفهانی، رئیس مجتمع آموزش عالی قرآن و حدیث نیز در این دیدار با بیان گزارشی از فعالیت‌های علوم قرآنی این مجتمع گفت: مجتمع آموزش عالی قرآن و حدیث از سال 1383با هماهنگی صورت گرفته فعالیت خود را در 10 رشته با گرایش قرآن و سیاست، قرآن و اقتصاد، قرآن و تربیت، قرآن و جامعه شناسی، قرآن و روانشناسی و ... به‌صورت رسمی در حوزه معارف قرآنی و پژوهش در قرآن آغاز کرد.

وی افزود: در مجتمع امام خمینی(رحمت الله علیه) 80 درصد طلاب غیرایرانی و 20 درصد طلاب ایرانی مشغول به تحصیل و پژوهش هستند. رضایی ضمن بیان فرمایش رهبر معظم انقلاب اسلامی در پایه گذاری علوم انسانی براساس قرآن و بازسازی علوم انسانی اظهار کرد: مرکز تخصصی قرآن امام علی(علیه السلام) با دو رشته قرآن و مستشرقان و قرآن و علم، در حوزه علمیه فعالیت‌های درسی و پژوهشی خود را آغاز نموده است که به جهت غنای فرهنگ اهل بیت(علیهم السلام) ما در این عرصه پیش تازیم.

رئیس مجتمع آموزش عالی قرآن و حدیث در خصوص همکاری با شبکه قرآن و معارف سیما گفت: این مجموعه در زمینه تولید برنامه در مباحث میان رشته ای، استشراق و مطالعات تطبیقی آمادگی تعامل و همکاری برای بیان این مباحث در شبکه قرآن و معارف سیما را دارد .

لازم به ذکر است این نشست با حضور جواد شیخ اکبری مدیر شبکه قرآن و معارف سیما و دبیر شورای معارف سیما، حجت الاسلام و المسلمین دکتر رضایی اصفهانی ، رئیس مجتمع آموزش عالی قرآن و حدیث جامعه المصطفی،دکتر فاکر میبدی رئیس انجمن قرآن حوزه علمیه قم، نماینده حجت الاسلام و المسلمین یوسفی مقدم رئیس پژوهشکده قرآن و معارف دفتر تبلیغات اسلامی و دکتر قاسم ترخان مدیر گروه علوم انسانی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی وقرآن پژوهان حوزوی ودانشگاهی برگزار شد.

در این جلسه هم اندیشی قرآنی گزارشی از ظرفیت شناسی مراکز علمی قرآنی حوزه، نظریه پردازی در حوزه علوم انسانی مبنی بر قرآن وعترت، سند مرجعیت قرآنی و نحوه تعامل با انجمن علمی قرآن پژوهی حوزه ارائه گردید.

دسته بندی :

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها

2024-04-24 03:45:37