تاریخ انتشار: شنبه 22 شهریور 1399
تعداد بازدید: 158

تکلیف ما در این عصر تبیین سیره سیدالشهداء است/ اقبال به دین در دنیا زیاد شده است

حجت الاسلام سیدحسین مومنی گفت: اکنون اقبال به دین و ارزش های دینی در دنیا زیاد شده است چون در امیال مادی و حیوانی تا آخر رفته اند و دیده اند چیزی عایدشان نشده است.

به گزارش روابط عمومی شبکه قرآن و معارف سیما به نقل از  فارس، حجت الاسلام سیدحسین مومنی که مهمان مهیار عبدالهی در برنامه «رو به راه» شبکه قرآن و معارف سیما بود، درباره اهانت به ساحت مقدس قرآن کریم و پیامبر(صلوات الله علیه)گفت: دین خاتم الانبیا محدود به زمان و عصر خاص و نسل خاصی نیست. وجود نازنین پیامبراعظم مطالبی را تحت عنوان دین بیان کرده اند که محدود به عصرخاص و نسل خاصی نیست و فرسوده نمی‌شود.

وی اظهار کرد: اساسا یک شاخص توسط بزرگان ما داده شده است که هرگاه دیدید مورد هجمه قرار گرفتید بدانید تاثیرگذار بوده اید. اکنون هم اقبال به دین و ارزش های دینی در دنیا زیاد شده است.چون در امیال مادی و حیوانی تا آخر رفته اند و دیده اند چیزی عایدشان نشده است. اما طبق وعده قرآن در یک آیه ویژگی هایی بیان می شود که در اثر رشد و نمو این دین یعنی همه ذرات به تعجب می افتند.

این مدرس حوزه درباره توهین با ساحت پیامبر (صلوات الله علیه) نیز گفت: اگر به سیره خاتم الانبیا مراجعه کنیم( اصلا کاری با تعبیری که قرآن دارد و روایاتی که خاتم الانبیا دارند نداریم)، فقط به سیره خاتم الانبیا مراجعه کنیم می‌بینیم که در منطق اسلام اصلاً چیزی به نام توهین و جسارت وجود ندارد. توهین کار احمق‌ها و جهال است. اگر شخصیتی مثل خاتم الانبیا دارید که این چنین نه فقط در تاریخ اسلام بلکه در تاریخ بشر تاثیرگذار بوده باشند، بسم الله رو کنید.

وی افزود: شما سنن پیامبر که در کتب ما آمده است را ملاحظه بفرمایید، وجود مقدس پیامبر مطالبی را بیان کرده اند که الان علم تازه به آن رسیده است. بنابراین وقتی مورد این هجمه ها قرار می گیرد معلوم است تاثیرگذار بوده است. این دین اثرگذاربوده است. اقبال به سمت این دین است. دشمن با سناریوی حساب شده و با دقت می خواهد ورود پیدا کند و این ارزش ها را از بین ببرد غافل از اینکه ما معتقد به این امر هستیم که چراغی که ایزد برفروزد واقعا اینها نمی توانند با دمیدن این نور را از بین ببرند.

این کارشناس مذهبی بیان کرد: تکلیف و وظیفه ما در این عصر تببین سیره خاتم النبیا است. تاریخ پیامبرعظیم الشان اسلام باید با توجه به موضوعی که الان پیش آمده است، ضرورت اقتضا می کند هم به تاریخ خاتم الانبیا بپردازیم هم به سیره رسول گرامی در ابعاد سیاسی اقتصادی و اجتماعی رجوع کنیم. در این زمینه اساتید هم کتاب هایی نوشته اند و مطالبی بیان شده است. بنابراین هم باید نسبت به تاریخ و هم نسبت به سیره پیامبر به توضیح و تببین بپردازیم تا نقشه های دشمن نقش برآب شود.

حجت السلام مومنی گفت: : چند تاکید در یک آیه وجود دارد. عزت دست خداست. اگر انسان به تکلیفش عمل کرد عالم و آدم جمع شوند برعلیه انسان یا به نفع او نباید آب در دل کسی که برای خدا کار کرده است تکان بخورد. این را فراموش نکنیم. از طرفی اگر ما تحت تکفل الهی قرار گرفتیم همه اینها موج است.

وی عنوان کرد: این موضوع باید قابل توجه کسانی باشد که این ایام مطالبی را مطرح می کنند و داعیه دار جریانی تحت عنوان عدالت‌طلبی هستند. اگر واقعا اینطور باشند اولویت هایی وجود دارد. باید این اولویت ها را ببینیم. گاهی مطالب من را نقد می کنید اما گاهی شخصیت را زیرسوال می برید و می خواهید خدشه ای وارد کنید و این تخریب صورت بگیرد.

این سخنران مذهبی در ادامه افزود: برخی از افراد را تخریب کرده اند که ما با برخی از آنها قریب به 30 سال است از نزدیک ارتباط داریم و قدم به قدم رشد و تعالی شان را اطلاع داریم. زحماتی که متحمل شده اند چه در زندگی شخصی و فردی و در بعد بیرونی بسیار بوده است. برخی از این عزیزان در ایام اربعین واقعا جلودار بوده اند. زحمات بسیار زیادی کشیدند. در بسیاری از نقشه دشمنان را نقش برآب کرده اند. در بسیاری از موارد تئوریسین هایی که آمده اند برعلیه نظام و برعلیه حاکمیت حرف زده اند را هدف گرفته اند.

وی افزود: این عزیزیان بدون اینکه لازم باشد ولایت مطلبی را بیان کند، مواردی که ولی می خواهد مطرح بکند را انجام داده اند؛ در کار خودشان پدیده هستند. این افراد می توانند به راحتی اخلاص را کنار بگذارند و می توانند در فضای مجازی مثل برخی آقایان از میلیون هم بالاتر بزنند. روایتی از حضرت علی ابن موسی الرضا(علیه السلام) به سیدالکریم عبدالعظیم حسینی داریم. درحرم سیدالکریم روی دیوار هم نوشته است. ایشان فرمودند به شیعیان و مومنین ما بگویید راه هایش نفوذی شیطان به خودتان را ببندید. این کلامی که می خواهی بر زبان جاری کنی لختی درنگ کن. برای خدا می خواهی بگویی یا برای گروهی خاص می گویی.

این مدرس حوزه افزود: آقایانی که دست به قلم می شوید و در فضای مجازی با آبرو و حیثیت مردم بازی می کنید این قلمی که می زنید برای چه کسی است؟ پیامبر(صلوات الله علیه) فرموده اند بدبخت ترین آدم ها کسانی هستند که آخرتشان را برای رسیدن به دنیا بفروشند و بدبخت تر از آنها کسانی هستند که آخرت خود را برای دنیای دیگران بفروشند. اگر کسی چهل گناه کبیره بکند خدا آبرویش را می برد. ولی اگر کسی با آبروی دیگری بازی کند خداوند آبرویش را می برد. این وعده الهی است. در آخر روایت حضرت رضا(علیه السلام) می گوید چرا آبروی هم را می برید. چرا یکدیگر را تخریب می کنید. چرا به زندگی و حریم دیگری سرکشی می کنید. امام رضا(علیه السلام) می فرماید من عهد کردم اگر کسی با آبروی دوستی از دوستان ما بازی کند از خداوند بخواهم او را به اشد مجازات در دنیا و آخرت برساند.

این کارشناس مذهبی بیان کرد: خدا می داند با دیدن این روایت تن انسان به لرزه در می آید. به ضمیمه آن روایت که از خاتم الانبیا عرض کردم. وای برکسی که بخواهد آخرت خود را برای دنیای دیگری بفروشد. بدانید که هر وقت متوجه شدید دشمن زوم کرده است و زیاد تخریب می کند بدانید اثرگذار بوده اید. یقینا اثرگذار بوده اید که دشمن تلاش بر تخریب افراد کرده است. بدانید که اثرگذار نیست و راه به جایی نبرده است. مگر درباره امام (رحمت الله علیه) نگفتند.مگر به امام و مقام معظم رهبری توهین نکردند؟

وی اظهار کرد: اصلا مقام، مقام قیاس نیست. اصلا در مقام قیاس نیستم. اما کسانی که در خط اهل بیت قدم برمی دارند خود را برای بلا آماده می کنند. سابقه و حال افراد کاملا مشخص است. اینکه در چه فضایی از قبل و بعد و الان قرار گرفته اند و اینکه چه زحماتی را متحمل شده اند، از زمان جنگ وجبهه و فقر و نداری و جانبازی تا الان که ممکن است چند نفر هم او را بشناسند. به ظاهر نباید قضاوت کرد. به ظاهر نباید قضاوت کرد.

حجت الاسلام مومنی توضیح داد: مرحوم مجلسی در زاد المعاد و همچنین دو جلد کتاب به نام نهج الدعا بیان شده است که برخی از روزها، شب ها و ساعت ها برگزیده است. برخی از ساعت ها ساعت های برگزیده است. برگزیده به این معنی که درهای رحمت الهی به سوی عباد باز است. اگر دستی به مناجات باز شود آن دست ناامید برنمی گردد. دستور داریم درشب جمعه از نیمه شب که می گذرد غسل کنید و دو رکعت نماز استغثاثه به حضرت ولی عصر بخوانید. این نماز که مرحوم محدث قمی هم در مفاتیح آورده است سلامی هم دارد که دستور داریم در شب جمعه بخوانیم. درست دعای کمیل در شب نیمه شعبان وارد شده است اما دستور داریم در شب جمعه برای دفع بلا بخوانیم.

وی ضمن تاکید بر اینکه این شب شبی است که درهای رحمت الهی باز است و خداوند هیچ امیدواری را به شر حضور قلب ناامید نمی کند، گفت: مهم دل است. اگر ارتباط دلی در این شب ها برقرار شود. حرمت شب جمعه مضائف می شود که شب جمعه شب سیدالشهدا(علیه السلام) هم هست. اگر انسان بتواند دعا کند. دعا به معنای خواستن نیست. خواستن و طرح درخواست غایت و نهایت دعا است. دعا این است؛ صدایی برخیزد و یا فعلی از انسان سر بزند که مدعو توجه به داعی بکند. بعد از این توجه باید طرح درخواست کند و بخواهد.

مومنی عنوان کرد: کتابی را مرور می کردم. ایام تاسوعا هم آن را خواندم. حضرت عباس(علیه السلام) دو دعا کرده اند، چه زمانی؟ زمانی که دست راست و چپ را زدند. مشک را بردند بالا. بدن را سپر قرار داد. تیرها به بدن و پهلوی حضرت می خورد. دعای عباس(علیه السلام) این است که خدایا بچه های حسین (علیه السلام) تشنه هستند. من را به بچه های حسین برسان. من به آنها وعده آب داده ام. طرح درخواست پس از عرض ارادت و جلب توجه.

وی خاطرنشان کرد: شب جمعه به برکت امام حسین(علیه السلام)طرح درخواست کنیم و بخواهیم. باز هم تاکید می کنم که براساس گفته آیت الله جوادی آملی تنها عرض نیاز نکنیم و عرض ناز هم بکنیم. عرض نیاز را هم مناجات شعبانیه یاد می دهد هم دعای افتتاح. بگوییم خدایا می گویی بد هستم. بله بدم. می خواستی تو خوب نباشی. می خواستی تو رحیم نباشی می خواستی کریم نباشی.

این کارشناس مذهبی در ادامه بیان کرد: حسین جان می گویی بد هستم و خوب نیستم و گنهکارم اما حسین(علیه السلام) جان در مقاتل معتبرما نوشته است وقتی شمر پا روی سینه اباعبدالله می گذارد که خباثت ازاین بالاتر نداریم رحمت و رافت واسعه الهی در وجود ابی عبدالله متجلی می شود. به شمر می فرماید بیا و از کشتن من صرف نظرکن. به شفاعت من و جدم نائل بشوی.

این خطیب مذهبی افزود: حسین جان او چه کرده بود که این چنین برای او دلسوزی کردی؟ داستان ظهیرعثمانی مسلک که از امام حسین(علیه السلام) فراری بود. هرکجا امام بود او خیمه اش را در منزل بعدی بنا می کرد. کاملا اتفاقی این خیمه ها رو درروی یکدیگر قرار گرفتند. داشت غذا می خورد و امام برایش پیک فرستاد. وقتی می رفت قلبش آکنده و مملو از محبت به دنیا بود، اما وقتی برگشت حتی به همسرش گفت بیا طلاقت را بدهم که بعد از من مبتلا نشوی. او گفت من تو را راهی کردم. می خواهی طلاقم بدهی. وهب چه کرده بود؟ امام حسین(علیه السلام) از جلوی خیمه شان رد شد. به عنایت ایشان چشمه از زیرسنگ بیرون زد. همسرش و مادرش جذب وجود مقدس سیدالشهدا(علیه السلام) شدند. این را عرض کردم که بگویم هرچه می خواهید بکنید. اما باید نگاه به ما معطوف شود. حسین جان چه کنیم که این نگاه را به ما داشته باشی؟

وی افزود: این نگاه به ما شده است. قدرش را بدانیم. هرگز نگویمت که بیا دست من بگیر/ گویم گرفته ای زعنایت رها نکن. یقیقنا نظرشان معطوف است و به ما عنایت می کنند. بخواهیم و عباس(علیه السلام) را باب الحسین(علیه السلام) قرار بدهیم. عرض کنیم به حرمت سیدالشهدا که نگاهت را به ما معطوف کن. رحمانیت و رحیمیت حسین(ع)در گودی قتلگاه متجلی شد. یقینا به ما نگاه می کنند. یقینا دارای جود و سخا هستند. اما ما باید عرض حاجتمان را داشته باشیم.

این مدرس حوزه علمیه قم ضمن اشاره به خاطره ای گفت: یکی از دوستان ما در حال تشرف به کربلا بودند. در یک جلسه ای من یک بیت شعر خوانده بودم. به من گفتند آن بیت را بگو تا من کربلا یادت کنم. همان بیت راخواندم. گفت وارد سرداب شد و با یک قبرکوچک مواجه شد. حجت الاسلام جباری مروری بر مقتل داشتند و مطلبی را برای من فرستادند.تصور نکنید فقط بدن علی اکبر(علیه السلام) را ارباً اربا کردند. با بدن حضرت عباس(علیه السلام) هم این کار را کرده اند. در مقاتل هم آمده است. عباس(علیه السلام) با یک قبرکوچک مواجه شدند. ظاهر همان اتفاق مصیبت است اما خوش ذوقی متین گفته است: عباس مزارت عشق را بی تاب کرده است/ فلک را بنده سرداب کرده/ گواهی می دهد این قبرکوچک/ که مردی را خجالت آب کرده .

وی اظهارکرد: زیارتی به نام مفجعه سیدالشهدا(علیه السلام) من اخیرا ملاحظه کرده ام. در قسمتی از این زیارت اشاره به این کلام دارد که ای کسی که قبرتو در دل قلوب کسی است که تو را بزرگ می دانند. این در متن زیارت آمده است. می توانیم قلبمان را حسنیه کنیم. فقط کافی است توجه پیدا کنیم. اگر حضور قلب داشته باشیم هرجا که باشیم عنوان زائر بر ما اطلاق می شود.

وی تصریح کرد: اگر این توجه پیدا شود یقینا نظرمحبت سیدالشهدا(علیه السلام)را هم خواهیم داشت. سفره ای پهن کنیم. این همه روضه ها شنیده ام. مگر می شود حضرات به ما توجه نکنند.

حجت الاسلام مومنی بیان کرد: جلسه ای بود جوانی به من گفت حضرت عباس(علیه السلام) به من نگاه نمی کند. گفتم اگر نگاه نکرده بود اینجا نبودی. گفت شاکی هستم. گفتم این حرف را نزن. من این را مکرر گفته ام وباز هم عرض می کنم. در مسجد زیارت عاشورا می خواندیم. آیت الله العظمی مظاهری در محراب صبح بعد از نماز صبح ، آقایی که زیارت می خواند گفت السلام علیک یا اباعبدالله، حسین جواب سلام مستحب است و جوابش واجب است. ایشان در حالی که گریه می کرد برگشت عقب را نگاه کرد و گفت دیگر این حرف را نزنی. هیچ گاه در سلام نمی توانی از امام معصوم سبقت بگیری. حسین به تو سلام داده است و تو داری پاسخ به حضرت می دهی.

وی عنوان کرد: مگر می شود این بزرگواران به ما نگاه نکنند؟ روایت داریم اگر خدا نخواهد دعای کسی را مستجاب کند اصلا به او اجازه دعا کردن نمی دهد. اینکه قلب ما متوجه حضرات معصومین می شود یقینا نظر محبتشان است. به محض اینکه شما عرض ادب کنید. بکا بر سیدالشهدا و زیارت حضرت را بکنید و لعن برقاتلین و طلب معیت کنید. محزون بودن در حزن اهل بیت و شاد بودن در شادی آنها وارد یعنی اینکه شما به حریم سیدالشهدا وارد شده اید.

این مدرس حوزه اظها رکرد: مرحوم حاجی نوری در کتابش آورده است. امام حسین(علیه السلام) می فرماید فردی در عالم معنا مشرف به محضرحضرت شد. امام حسین فرمودند برو لیست زائران من را بیاور. رفت آورد. گفت لیستت ناقص است. گفت اسم همه را به جز این نصرانی نوشته ام. حضرت فرمود چرا ننوشته ای. گفت آقا او هم مسلمان نیست و هم برای زیارت نیامده است. حضرت فرمود قدم به خانه ما نگذاشته است؟فقط کافی است قلب ما توجه پیدا کند. یقینا نظرشان معطوف می شود.

وی گفت: یکی از علما رفت کنار ضریح عباس(علیه السلام)و دید زنی را آورده اند آنجا گذاشته اند. جوانی کنار این زن شکوه می کند و به سرش میزندو می گوید عباس تو باب الحوائجی . چرا شفای مادرم را نمی دهی. با تندی حرف می زد. این عالم بزرگوار رد شد و گفت فرزندم پسرم آرام صحبت کن و مودب باشد. گفت آقا ارامنه و مسیحی در خانه عباس ناامید نشده اند. ما را ناامید کنند؟ عباس اگر مادرم را شفا ندهد باب الحوائح نیست. با دلش گفت و جواب گرفت.

مومنی افزود: وقتی به این دوستمان این دو بیت شعر را گفتم که مزارت عشق را بی تاب کرده است. مشرف شد کربلا و برگشت و زنگ زد که شما را ببینم. رفتم برای عرض زیارت قبولی و گفت وارد حرم شد اول به زیارت حرم عباس(علیه السلام) رفتم. دیدم جمعی آذری زبان آنجا هستند. تا من را دیدند گفتند آقای سید حسن بیا برای ما روضه بخوان. گفتم من که بلد نیستم ترکی بخوانم. گفتند تو فارسی بخوان ما می فهمیم. این دو بیت را خواندند. مزارت عشق را بیتاب کرده ... ولوله ای شد. تمام که شد یکی ازاهل کاوران آمد جلو و گفت من ناراحتی عصاب وروان دارم. این قرص ها را ببینم. گفتم تو حیا نداری در حرم عباس(علیه السلام) آمده ای و به من حرف می زنی. خیلی بهش برخورد. گریه کرد ورفت. ما زیارت کردیم وبه بین الحرمین که رسیدم. کاروانیان گفتند حضرت عباس(علیه السلام) عنایت کرده است و این بچه شفا گرفته است.

این مدرس دورس عالی حوزه در ادامه گفت: او آمد جلو و گفت خوب شدم. به عنایت حضرت عباس شفا گرفتم. کیسه قرص را پاره کرد و بین الحرمین پخش کرد. گفت این حرف را که زدی خیلی به من برخورد رفتم شبکه های ضریح را گرفتم. داشتند چراغ ها را خاموش می کردند. لامپ سبز داخل ضریح جرقه ای در ذهنم زد. عباس را قسم دادم و گفتم به حق دختر سه ساله ای که هر وقت سرتو را بالای نیزه می دید. بعد می گفت فهمیدم بدنم عرق کرد. حالم عوض شد و فهمیدم نظر حضرت به من بود. خوب شدم و هیچ اثری از بیماری در درونم نبود. یا کاشِفَ الْکَرْبِ عَنْ وَجْهِ الْحُسَیْنِ اِکْشِفْ کَرْبى بِحَقِ اَخْیکَ الْحُسَیْنِ. این ذکر خیلی مجرب است.

همچنین در ادامه این برنامه حاج ابولفضل بختیاری، مداح و ذاکر اهل بیت مهمان «رو به راه»بود.

وی نیز عنوان کرد: امسال عزاداری ها به دلیل ویروس کرونا کمی متفاوت بود. تحت عنوان پروتکل و مسائل بهداشتی که سفارش شده بود، حالت ویژه ای داشت. اما به نظرم این هم تجربه زیبایی بود که عشق به امام حسین(علیه السلام) را دیدیم. مخصوصا در دهه اول محرم. در جلسه حاج آقا چون از ماه رمضان با همان پروتکل ها اجرا می شد. خیلی ها از این داستان الگو گرفتند و با فاصله نشستند.

این مداح اهل‌بیت اظهار کرد: با مواردی چون تونل های بهداشتی و تب سنج وماسک که در پروتکل بود جلسات اجرا شد و تا محرم رسید. همه نگران محرم بودند. الحمدالله مردم آمدند. به نظرم امسال جنگ بین عشق و عقل بود. گرچه از عقل نباید بگذریم. وقتی می گوییم پروتکل این خودش عقلانیت است. می شود با عقلانیت از عشقت نگذری. با پروتکل آمدند انجام دادند و یکسری آدم ها هم بودند که عقلشان چربید و در خانه نشستند.

وی افزود: مهم نیت آدم ها است. اما اقامه عزا خیلی مقام بالایی برای سیدالشهدا دارد. دهه اول خیلی مهم است. با همه دهه ها فرق دارد. بنابراین اقامه عزا واقعا ارزش دارد. امسال به دلیل پروتکل ها و فاصله هایی که باید رعایت می شد مجلس را در مسجد ارگ انداختیم.

این مداح اهل بیت گفت: توفیق داشتم خیلی از بزرگان در عکس دکور برنامه را از نزدیک دیده ام، کسانی مثل آقای دلجو و آقای طاهری. تصویر حاج آقای اسلامی و حاج آقای آهی را در دکور برنامه میبینم. خیلی از چهره ها آشنا هستند. برخی قدیمی هستند وبه سن من نمی خورند. اما برخی را هم درک کرده ام. به نظرم اعتقادات قدیمی ها خالص تربودند. نمی خواهم بگویم جدیدی ها اینطور نیستند اما در قدیم بیشتر بوده است. قدیمی ها به خاطر اخلاص و اعتقاد بالاتری که داشتند، وقتی ته پیاله شان را می خوردند شفا می گرفتند. یک چیزهایی از آقای شهید غلامعلی رجبی در خاطرم است. او شاعر بود.

او در ادامه افزود: خودکاری که شهید رجبی با آن برای امام حسین شعرهای سروده شده اش را می نوشت فرق می کرده است. هیچ موقع ندیده اند مقابل سیاهی پرچم امام حسین(علیه السلام) پایش را دراز کند. اینها اعتقاد شخصی است. نمی خواهیم بگوییم بی ادبی است. اینها دقت و حضور است. ما می گوییم عالم محضرخداست. وقتی کسی خود را در محضر خدا ببینند هیچ وقت گناه نمی کند.

بختیاری اظهار کرد: مشکل ما این است که محضر خدا را حس نمی کنیم. به نظرم او و دیگران محضرت امام حسین (علیه السلام) را حس می کردند. وقتی در روضه می آمدند باور قلبی داشتند که ائمه هستند. همیشه مثال می زنم مقابل پنجره فولاد هزاران بیمار می آید اما یک دفعه دو تا 10 تا شفا می گیرند. یکی از نزدیکان ما بود که سکته کرده بود و شاید به ظاهر هم آدم دینداری نبود. اما باورش بود. باور خیلی مهم است. باور قلبی اش این بود که می روم و شفا می گیرم. می روم ببینم چطور می شود نداریم.

بختیاری تاکید کرد: در این خانه باور قلبی ات باید این باشد که می روم و شفا می گیرم. باور قلبی خیلی در خانه اهل بیت مهم است. اینکه من آقای رجبی را مثال زدم و گفتم او اینطور بود. باور قلبی اش بود. حاج آقا مثالی می زد و می گفت او همیشه شعر می گفت و بعد خودش نمی خواند. از خود گذشتگی می کرد. می داد به من می خواندم و خودش شعرهای سال های قبل را می خواند. اما امام حسین(علیه السلام) تخته اش را وسط می انداخت. یعنی شعر قدیمی می خواند اما کارش از همه بیشتر می گرفت. چون اخلاص داشت.

وی تصریح کرد: همه چیز اینکه بخواهی خودت را عرضه کنی نیست. درخانه اهل بیت به نظرمن شأنیت مطرح نیست. ما شانیتی نداریم. باید هیچ و پوچ برویم.

بختیاری افزود: سال گذشته برای آخرین بار به کربلا مشرف شدم. امسال خیلی ها نگران هستند و فکر می کنم که امسال نمی شود.

«رو به راه» با تهیه کنندگی و اجرای مهیار عبدالهی کاری از گروه علوم قرآنی شبکه قرآن و معارف سیما است که شبهای جمعه ساعت 24 تقدیم ارادتمندان به ساحت اهل بیت (علیهم السلام) می شود

دسته بندی :

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها

2024-04-18 15:18:04