تاریخ انتشار: شنبه 12 مهر 1399
تعداد بازدید: 875
عروسکهای برنامه خوشبخت کاریکاتورهایی در قالب طنز برای بیان مفاهیم پیچیده روانشناسی

ندیده ، نقد نکنید

تهیه کننده برنامه خوشبخت تاکید می کند، موضوع این برنامه خانه و خانواده و نقد سبک زندگی و رفتاری اعضای خانواده است و مخاطب آن بزرگسال هستند نه کودکان

به گزارش روابط عمومی شبکه قرآن و معارف سیما، در پی انتشار موجی از انتقادها به آیتم عروسکی برنامه خوشبخت در فضای مجازی، با تهیه کننده و طراح عروسک این برنامه به گفتگو نشستیم تا دلایل استفاده از این نوع عروسک را جویا شویم.

پرویز امیری با بیان اینکه برنامه خوشبخت یک برنامه صبح گاهی با هدف پرداختن به آسیبهای حوزه خانواده است، گفت: پخش این برنامه از دی ماه 1398 شروع شد و هدفش تعلیم موضوعاتی است که ممکن است به آسیب در خانواده و از هم پاشیدن آن منجر شود.

وی افزود: برای بخشی از برنامه که لازم بود مفاهیم در قالب نمایش به مخاطب ارائه شود و به عبارت دیگر مخاطب نمایش درمانی شود تا عبارت «ادب از که آموختی، از بی ادبان» محقق شود، عروسکهایی طراحی شدند تا با مطرح کردن نکات منفی در یک فضای کاریکاتورگونه، خانواده ها را به اتفاقاتی که در ناخودآگاهاشان و در روابط میان زوجین، میان پدر و فرزند یا مادر و فرزند ممکن است رخ دهد، آگاه و آنها را به سمت اصلاح هدایت کنند.

تهیه کننده برنامه خوشبخت به طرحهای مطرح شده متعددی از جمله نمایش آیتمی یا رئال برای این بخش از برنامه اشاره و تصریح کرد: در نهایت به فرم نمایش عروسکی و استفاده از عروسکهای فک زن (باتومی) رسیدیم که کمی هم به ماپتها شباهت دارند؛ و به این دلیل که بتوانیم با توجه به پخش روزانه برنامه به تنوع عروسک برسیم و عروسکهای متعددی را در برنامه معرفی کنیم، در اتاق فکر برنامه به این شکل از عروسک رسیدیم.

امیری با بیان اینکه پخش برنامه پس از 15 قسمت آزمایشی با استقبال خوب مخاطبین هم روبرو شده است، افزود: برای ساخت عروسکها سراغ افرادی رفتیم که سابقه طولانی در ساخت عروسک دارند و تا امروز نزدیک به 200 قسمت از این نمایشهای عروسکی با محور آموزش مسائل خانه و خانواده پخش شده است.

تهیه کننده برنامه خوشبخت با تاکید بر اینکه مخاطب آیتم نمایشی برنامه بزرگسالان هستند و این فرم از برنامه سازی و استفاده از عروسک سالهاست در شرکتهای بزرگ تلویزیونی دنیا بکار می رود، افزود: شیوه های مختلف استفاده از عروسکهای ماپت در شبکه های تلویزیونی دنیا مورد استفاده قرار گرفته است و این نوع استفاده یک نگاه خلاقانه به موضوعات است زیرا عروسک در این فضا یک کاریکاتور متحرک است و قرار نیست که زیبا باشند باید پیام و مفاهیم را به راحتی منتقل کنند.

امیری با بیان اینکه ساخت یک عروسک خانم در یک برنامه مستلزم این است که عروسک پوشش و حجاب داشته باشد، تصریح کرد: هدف این برنامه تمسخر حجاب و پوشش نبوده بلکه موضوع کلی برنامه و نمایش عروسکی انتقاد از سبک زندگی خانواده ها و رفتارها درون خانواده در قالب طنز است.

وی با تاکید بر اینکه سبک کار استفاده از ماپت است، افزود: عروسک ها باید در قالب یک کاریکاتور پیام را منتقل کنند ولی منتقدین بدون توجه به موضوع برنامه و مخاطب آن، صرفا از ظاهر و پوشش عروسک انتقاد کرده اند.

دسته بندی :

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها

2024-04-18 21:00:03