تاریخ انتشار خبر:
سه شنبه 28 اردیبهشت 1400
تعداد بازدید:261
مهمان برنامه "هدی" با بیان اینکه هیچ مشکلی پشت میزهای پهن پنهان شدنی نیست، گفت:رونق تولید و مبارزه با قاچاق تحقق پیدا نمیکند مگر اینکه مسئولین و مقامات در متن زندگی مردم حضور داشته باشند.
به گزارش روابط عمومی شبکه قرآن و معارف سیما، حشمت اله قنبری، کارشناس مسائل مذهبی و سیاسی رسانه در برنامه تلویزیونی "هدی" که با محوریت بررسی نامه امیرالمومنین علی علیه السلام به مالک اشتر بود، بیان کرد: امام علی علیه السلام خطاب به مالک این موضع را تفهیم و تبیین کرد که اقتدار دولت و کشور، امنیت کشور و ثبات دولت اسلامی رهین دو طبقه و صنف تولید و تجارت است.
وی افزود: اگر صنعتگران، تولید کنندگان و ارائه کنندگان خدمات و بازرگانان و تجار متاثر از برنامهریزیهای دقیق و زمینههای مناسب که دولت می تواند برای آنها فراهم می کند موفق عمل کنند نظام اسلامی در آنجا خودکفا و آسیب ناپذیر است.
این کارشناس مسائل مذهبی با بیان اینکه امام علی(علیه السلام) در این نامه نسخه کنترل کیفیت برای مالک ابن حارث ارائه کرده است، گفت: دولت اسلامی باید برای تولیدکنندگان زمینه کار فراهم آورد و موانع را از پیش روی آنها بردارد؛ کار دولت ها مانع زدایی است نه آنکه تبدیل به مانع شود. اگر دولت به تولید، تجارت و صنعت وارد شود خود دست انداز به شمار می رود چرا که کار دولت تسهیلگری، برداشتن موانع و دست انداز برداشتن است.
وی تصریح کرد: بنده معتقد هستم اگر دولتها تبدیل به دست انداز در مسیر تولید و تجارت نشوند کار مردم به راحتی به سرانجام می رسد و تا ۷۰ درصد اقتصاد کشور و تکافل اجتماعی معنای حقیقی خود را پیدا می کند.
قنبری ادامه داد: تجار و صنعتگران وسایل مورد نیاز مردم را تولید و لازمه های اقتدار را از دو جهت تولیدات صنعتی فاخر و دیگری تامین منابع مالی مورد نیاز برای گردش سنگر کار در کشور و قوای مسلح در سایر اجزا فراهم کنند.
وی اذعان کرد: اگر نگاهی به بخش هایی از صنعت کشور که در اختیار نیروهای واجد صلاحیت و دارای انگیزه عمیق، اعتقادی و محکم بر مبانی نظام اسلامی هستند در می یابیم که واقعا جریان تولید از لحاظ کمیت و کیفیت در بالاترین استانداردهای بینالمللی و دنیا است.
وی اضافه کرد: امام علی علیه السلام از صنعتگران توقع دارد که کاری انجام دهند که بقیه طبقات نمی توانند آن را انجام دهند؛ اگر صنعتگران نمیتوانند به خاطر تولید با کیفیت و با ارزش اعتماد مردم را جلب کنند این تبدیل به خسارت ملی می شود لذا با تزریق کردن پولهای مردم برای سرپا ماندن مدیریت عدهای، رونق تولید به وجود نمیآید.
این کارشناس مسائل مذهبی با تاکید بر این مطلب که باید مردم را به سمت خودکفایی حرکت داد، اظهار کرد: فکر می کنیم با تزریق پول های بی حساب و کتاب می توان جبران مدیریتهای ناتوان را کرد، در صورتی که نمی شود؛ اگر تولید قابلیت رقابت نداشته باشد مردم اعتماد به تولید کننده را از دست میدهند و ذوق و سلیقه و میل به جنس از جای دیگری تامین می شود و آن فرد را جبهه ای تامین میکند که ممکن است خیرخواه مردم نباشد لذا این صنعت را به استثمار خود قرار می دهد و استقلال کشور آسیب می بیند.
وی در بخش دیگر سخنان خود با بیان اینکه تولید بیکیفیت، جنسی از خیانت است، گفت: تولید بی ارزش زمینهساز نفوذ و پذیرش تحقیر است، آنهایی که تحریم می کنند اگر زمینهای فراهم می شود تحت قاعده چپاولگری با انعقاد قرارداد میآیند اما وقتی به نفع شان نباشد کشور را به یک التهاب نوین مواجه میکنند.
قنبری خاطر نشان کرد: امام علی علیه السللم همه راهبردهایی که اکنون رهبر انقلاب تبیین میکنند را دارا بودند، ما بی معرفتی میکنیم چون جواب رفتار آقامنشانه با جفا وکم لطفی نیست بلکه با آقایی است.
وی ادامه داد: استقلال و خودکفایی کشور مرهون درست عمل کردن این دو موضوع و برداشتن موانع است، بر این اساس در یک فرآیند سالم و گردش صحیح منابع مالی، باید امورات را انجام داد تا رشد و تعالی تولید، صنعت و تجارت خود به خود رقم بخورد.
مهمان برنامه هدی افزود: اگر گفته می شود مردم رغبتی به کالای داخلی ندارند این جفا و اهانت به آنها است، بلکه کالای داخلی تامین کننده نیاز مردم نیست زیرا اهتمام ندارند، باید درست رونق پیدا کند تا رفاه اجتماعی به وجود بیاید رونق اقتصادی و دولت مقتدر شکل گیرد تا امنیت کامل به وجود بیاید وقتی همه این اجزا با هم ارتباط منطقی و درست پیدا کردند تازه فکر فارغ برای رسیدگی به محرومان به وجود میآید.
وی اذعان کرد: نباید توانمندسازی ملی و اسلامی، مواسات و کمکهای مومنانه در جهت گیری دولت حبس شود، رسیدگی به امور محرومین و اقشار آسیب پذیر، اهل حاجت و اهل مسکنت وظیفه عموم است و دولت و ملت به یک اندازه مسئولیت دارند و از نگاه امام علی علیه السلام حق آنهاست و باید کمک کرد.
این مقام مسئول تصریح کرد: وقتی در محضر یک دولت عالیِ اسلامی قرار میگیرید میبینید دولت و ملت از مال و داشته های خود برای تمشیت امور اهل حاجت به کارگیری میکنند، نگاه متکدی به این دسته از افراد گناه بزرگی است؛ در این زمینه اگر در شعاع نگاه امیرالمومنین دولتمردی کنیم آدم های دولتی نمی نشینند بگویند این دولت یا آن دولت گداپروری کرد بلکه حق شان را می گیرند.
وی ادامه داد: به فرموده امام علی علیه السلام خداوند متعال در آفرینش خود برای هر کدام از این طبقات وسعتی قرار داده اما همه آنها به آن اندازه که امورشان به اصلاح و کارشان به سامان برسد طلبکار دولت هستند، یعنی دولت در هر شرایطی باید خود را بدهکار مردم بداند.
قنبری با بیان اینکه هرکس رئیس دولت شد باید بداند برای هر کاری که انجام می دهد به مردم لطف نمی کند بلکه بدهی خود را پرداخت کرده است، گفت: اگر دولت کار را منطبق با منشور، خواسته و مطالبه دین به انجام برساند مردم ولی حق و امام هدایت را ضامن سعادت خودشان میدانند که نکته بسیار مهمی است، اگر اینها به وظیفه خود عمل کنند تکافل اجتماعی با رسیدگی به محرومین و فقرا، توانمند سازی، فقرزدایی و رفع مشکلات جامعه محقق میشود.
وی خاطر نشان کرد: اگر دولت ناکارآمد و ناتوان باشد اقتدار نظام اسلامی زیر سوال میرود و مردم گرفتار بیتقوایی و بی اخلاقی می شوند؛ ما کشور را بر اساس قانون اساسی اداره میکنیم رئیس دولت را مردم انتخاب می کنند اگر جایی ضعفی دارد یا عیبی بروز می کند چون مشکلات اداره کردن دولت خیلی زیاد است اولین حرف مردم این است که نکند اسلام در اداره کردن امور مردم ناتوان بوده یا اینکه چرا رهبر انقلاب برخورد نمی کند، شما انتخاب کرده و میثاق بسته اید و اولین کسی که به میثاق التزام عملی دارد خود ولی است مگر مردم ابوموسی را انتخاب نکردند؟ انتخاب امیرالمومنین بود مگر؟
وی تصریح کرد: نگاه مردم به دولت در دیانتشان اثر دارد، باید هرکس را به اندازه ای که مسئولیت دارد وعده و اندازهگیری کرده و این را بدانیم اگر انتخاب بد می کنیم در حسنات و سیئات آن شریک هستیم.
این کارشناس سیاسی رسانه در بخش دیگر سخنان خود خاطر نشان کرد: نقش دولت بسیار مهم و راهبردی است. با برنامهریزی و شکل گیری تکافل اجتماعی و اگر تولید رونق داشته باشد و با موانع برخورد شود تجارت و بازرگانی و خدمات دچار انحراف و قاچاق نشود میتوان با حداقل سرمایه گذاری سیمای فقر و مسکنت و بیچارگی از خیابان های شهرهای اسلامی جمع کرد، در ثانی وقتی این لکه ها در بلاد اسلامی ظهور و بروز پیدا نکرد باندهای مافیا و فساد سوء استفاده از این جنس ناهنجار نمی کنند.
وی تصریح کرد: تکافل اجتماعی، رونق تولید و مبارزه با قاچاق تحقق پیدا نمیکند مگر اینکه مسئولین و مقامات در متن زندگی مردم حضور داشته باشند، هیچ مشکلی پشت میزهای پت و پهن پنهان شدنی نیست.
قنبری افزود: براساس فرمایش امام علیعلیه السلام چهار شرط در جریان خدمت گزاری مقامات دولتی باید جدی باشد اهتمام، استعانت از ذات حضرت متعال، ملازمت با حق، صبر و بردباری؛ در این راستا برای رئیسشدن اگر اهتمام نداشته باشیم توکل بر خدا معنا ندارد چرا که خدای متعال رئیس تنبل را یاری نمیکند، بر همین اساس رئیس باید رشید و با همت بلند بوده و عزم جدی داشته باشد.
وی تصریح کرد: رئیس باید از جنس مردم، در درون مردم و با مردم راستگو باشد وقتی در متن زندگی مردم حضور پیدا کرد و مردم او را دیدند کاستیهای او را قبول کنند.
اهتمام، ملازمت با حق و شکیبایی لازمه خدمت گذاری مقامات دولتی
وی گفت: راهبرد امام علی علیه السلام به افرادی که می خواهند زمامداری کنند، این است که اهتمام و همت داشته باشند، لازمه سوم باور داشتن و آماده بودن برای ملازمت با حق است.
این مقام مسئول در ادامه با بیان اینکه ریاست و مدیریت معمولا با اختیار تعریف می شود، افزود: اختیاری مورد تایید است که از سکوی تقوا و فضیلت های اخلاقی بلند شده است، اختیار جوهری است که در اختیار انسان قرار گرفته، وقتی در جایگاه عمومی، دولت یا ارکان حکومتی قرار میگیرد ملازمت منطبق با حق است، در جایگاه ریاست اگر تقوای کافی وجود نداشته باشد اختیار با حق متضاد میشود.
وی بیان کرد: نظیرعلی بن ابیطالب کسی نیست و هر قیاسی با ایشان باطل است. اگر سنت پیامبر و امام علی و رفتار ایشان را جمع کنیم حقیقت آن یک انسان مومن و جامعه از اینها افاضات وجود مبارکه نبوی و علوی است.
این کارشناس سیاسی رسانه خاطر نشان کرد: در دنیا مردمی به سیاست مداری و عاقل بودن مردم ایران در تبیین، تغییر و واکاوی حقایق زندگی وجود ندار،د واقعا مردمی استثنایی هستند.
وی اذعان کرد: رئیس دولت باید آنچه که قانون اساسی به آنها اختیار داده را نگاه کند بر پایه آن حرف بزند و تعهد دهد و کارنامه خود را ارائه کند تا علاوه بر خودشان، مردم هم بدانند در کجا ایستاده اند.
قنبری گفت: لازمه چهارم در جریان خدمت گذاری مقامات دولتی این است که در برابر مشکلات سبک و سنگین یا نرم و سخت، شکیبایی و استقامت داشته باشد.