تاریخ انتشار: شنبه 7 اسفند 1400
تعداد بازدید: 70

یاد خدا 8 دی 1400

تاریخ انسان در قرآن با حضور دکتر محسن میرباقری (متن برنامه 8 دی 1400)

صیرفی: الذین آمنو و تطمئن قلوبهم بذکرالله الی بذکرالله تطمئن قلوب بذکرالله

سلام خدا بر پیامبر رحمت و خاندان مطهر و پاکش (اللهم صل علی محمد وال محمد وعجل فرجهم )سلام خدا برامام مهدی عجل الله تعالی فرجه شریف سلام

برخیز برات عاشقی داده خدا* احسان قدیم را فرستاده خدا

در کوچه روزگار غم هست ولی* آرام کند دل مرا یاد خدا

سلام خدا به شما اهالی ارجمند یادخدا خیلی خوش آمدید الحمدالله رب العالمین با شما همراه و همنشینیم و با شما گفتگو می کنیم ان شالله در این مسیر قدم بر می داریم افتخار دارم یاد و ذکر خدا را امروز با زبان سرور ارجمندم استاد محترم قرآن و اخلاق جناب آقای دکتر سید محسن میرباقری حضور داشته باشیم

سلام علیکم و رحمه الله

استاد میرباقری :سلام علیکم و رحمه الله ."بسم الله الرحمن الرحیم هوالله و الذی لا اله الاالله هوعالم الغیب و الشهاده هو الرحمن و الرحیم "با صلوات و سلام بر محمد وآل محمد و حضرت بقیه الله مهدی اروحنا له الفدا و با سلام و درود به یکایک شما عزیزان عنایات خاصه پروردگار را در این لحظات در خواست می کنم

صیرفی : خیلی ممنون از قبول زحمت و تشریف فرمایی شما حضرتعالی آقای دکتر میر باقری عزیز که تشریف می آوردند در این 9 سال بارها مهمان آقای دکتر بودیم در فصل های مختلف منت بر سر ما گذاشتند تشریف آوردند و بیان دلنشین اخلاق باطنی خودشان وحقیقتا هرچه می گویند درخود ایشان قبل از آن عمل را می بینیم الحمدالله این توفیق را داریم و ان شاءالله ما هم به این شکل عمل کنیم تاریخ انسان در قرآن کریم

آقای حسین زاده تهیه کننده برنامه تاکید داشتند ممکن است بیننده ای به جمع ما بپیوندد ویا بخشی از برنامه را ببیند موضوع اصلی و اینکه شیرازه حرف و شیرازه محتوای برنامه در چه بخشی هست را برای شما عزیزان تکرار کنیم عذرخواهی می کنم اگرکه بینندگان قدیمی از این تکرار اذیت می شوند .

عرض کنم تاریخ انسان در قرآن این محور اصلی گفتگو هست و پیامبران الهی را مورد بحث قرار دادیم از حضرت آدم به حضرت ابراهیم خلیل الله (ع)رسیدیم خلاصه ای از جلسه قبل تقدیم شما سروران می شود.

خلاصه جلسه قبل :"و اتبع مله ابراهیم حنیفا" بهترین دین آن است که انسان از آیین ابراهیم که حنیف است پیروی کند حنیف گفتیم متعادل، بدون انحراف به راست و چپ ،متعادل خالص و اگر در اجرائیات بخواهیم بگوییم آنان که افراط می کنند در دنیا داری ،نه ،مسیحیان که رهبانیت را پیشه گرفتند ،آن هم مورد پذیرش نیست یک خط مستقیم که معتدل است بین این "و اتبع مله ابراهیم حنیفا و اتخذ الله ابراهیم خلیلا "خداوند ابراهیم را خلیل خودش قرار داد و اتخاذ خلیل کرد اول انسان باید توکل خالص ،عمل ،تابع فکر وقلب است قلب تا حدودی تابع اعتقادات است این با هم تنیده است ما باید اخلاص را در سه مرحله تعریف کنیم اول در فکر چیزی را جز خدا دارای ارزش مستقل ندانیم هر چه که باشد ما وجود رسول اکرم (ص)که گل سرسبد عالم است را عظمت ایشان را به خدا می دانند ایشان را به خدا تعریف می کنند می گوییم" اشهد ان محمدا عبده ورسوله" تمام ارزش ها از او است معرفت از خداوند نشات می گیرد به معرفت او رسول الله را می شناسیم "اللهم عرفنی نفسک "بعد می گوییم "اعرفنی رسولک "بعد می گوییم "عرفنی حجتک "

صیرفی :منتظر فرمایشات شما هستیم که برنامه خودتتان را راهنمایی می کنید شماره پیامک برنامه 30000720و تماس با شماره تلفن 162روابط عمومی سازمان وحضورتان در فضای مجازی هم می توانید دنبال کننده صفحه یاد خدا باشید

استاد میر باقری :بنده هم تاکید حضرتعالی را تشکر می کنم و متذکر می شوم

اگر بخواهیم تاریخ انسان را در قرآن جستجو کنیم یک سیر حساب شده را می بینیم

آدم ابوالبشر تا امام زمان سلام الله علیها منتها این سیر نه بر محور تمدن ها و یا عهد

شجر و عهد حجر این موارد نیست سیر بر محور هدایت است بر محور معلمان

کلاس است از زمان آدم ابوالبشر شروع می شود حضرت نوح مقطع بعدی است و

انبیاء بعد از او حضرت ابراهیم و انبیاء بعد از او حضرت موسی بن عمران و

حضرت عیسی بن مریم و رسول اکرم(ص) در حقیقت بشریت را در این زمان قرآن

دارد برای ما ارزیابی می کند.

خداوند چه کلاس درسی برای ایشان گذاشت وچه اتفاقاتی افتاد،در باره حضرت

ابراهیم ما بحث های زیادی می بینیم بحث های ویژه ای ،تعابیر خاصی که

مخصوص حضرت ابراهیم است، وشبیح آن را فقط برای پیغمبر اکرم (ص) می

بینید که مقداری بحث شد این نکات محور این بحث را ما گفتیم در سوره مبارکه

بقره آیه 124 تا135که مباحثی است درباره حضرت ابراهیم ما همین مباحث را

دنبال کنیم خیلی ازنکات روشن می شود.

آیه 124درباره امامت حضرت ابراهیم ، ابراهیم خلیل که بعد ازامتحان هایی

*واذ ابتلی ابراهیم ربه بکلمات* از امتحان هایی که حضرت ابراهیم بیرون آمد و

مقام تسلیم وصدق در برابر پروردگار نشان داد خطاب رسید حالا من تورا بر مردم

امام قرار می دهم از همین جا دو نکته را ساتفاده کنیم که امامت جعل الهی است

خدا باید فرمان روای مردم را معلوم کند هادیان را خداوند باید تعیین کند امامتی که

ما شیعیان قائم هستیم اولا منسوب به عندالله است دوم امام کسی است که هم اداره

جامعه را به عهده دارد هم هدایت جامعه را به عهده دارد هدایت به حق این ها از

هم قابل تفکیک نیستند.

پس امامت جعل الهی است یک نکته باید نوعی حاکمیت به خدا گره بخورد وگرنه

مقبول تفکر توحیدی قرآنی نخواهد بود.

بحث ولایت فقیه هم همین است. نکته دوم اینکه خداوند کسی را به امامت منصوب

می کند که از یک امتحان هایی بیرون آمده باشد به قولی شسته رفته باشد در مکتب

توحیدی تسلیم محض خدای تبارک و تعالی باشد.

آیه124 درباره امامت بود در آیه 125 و آیات بعد خداوند حضرت ابراهیم را با

خانه کعبه با هم مطرح می کند، گره می خورد بخشی از زندگی ابراهیم خلیل به

خانه کعبه می دانیم که خانه کعبه اول معبد روی زمین است با یک ویژگی هایی و به

دست ابراهیم خلیل بنا شد یعنی معبدی قبل ازآن به صورت رسمی شکل نگرفته

بود.

در آیه 125 می فرماید که *و اذ جعلنا البیت مثابه للناس و امنا و اتخذوا من مقام

ابراهیم مصلی* ما این خانه کعبه را مثابه، میعاد گاه، محل اجتماع یعنی مردم می

روند و به اینجا برمی گردند و محلی امن قرار دادیم .

*و اتخذوا من مقام ابراهیم مصلی*و این فرمان صادر شد از طرف خداوند که مقام

ابراهیم را محل نماز خود قرار دهید سنگی که حضرت ابراهیم روی آن می

ایستادند و خانه کعبه را بنا می کردند.

*و عهدنا الی ابراهیم واسماعیل ان طهرا بیتی لطائفین و العاکفین و الرکع السجود*

با ابراهیم و اسماعیل که از بنیان گذاران این خانه بودند عهدی قرارکردیم و آن اینکه

خانه من را تطهیر کنید پاک نگه دارید وبرای طواف کنندگان برای معتکف کنندگان

که اعتکاف عبادت خاصی است از 10 روز حداقل 3روز باید معتکف در

مسجد باشد روزها را روزه بگیرد و جز برای ضرورت از مسجد بیرون نرود یعنی

وقف عبادت و برای *الرکع السجود*که رکوع می کنند و سجده می کنند.

آیات دیگری را دراین ارتباط عرضه بداریم و در سوره آل عمران از آیه95

تا 97 *قل صدق الله فاتبعوا مله ابراهیم حنیفا وما کان من المشرکین*این آیه را در

برنامه قبل عرض کردیم مقدمه بحث خانه کعبه است بگو خداوند راست فرمود

* فاتبعوا مله ابراهیم حنیفا*پس حال که خداوند راستگو است از آیین حنیف ابراهیم

تبعیت کنید چون این آیین آیین الهی است *و ما کان من المشرکین* ابراهیم حنیف بود

مشرک نبود.

*ان اول بیت وضع للناس للذی ببکه*آیه 96 و97 آل عمران تقریبا 10 مسئله

را درباره خانه خدا مطرح می کند.

کسانی که عازم حج یا عمره هستند حتما آین آیات را مرور کنند.بدون شک اول خانه

ای که برای مردم برقرار شد*للذی ببکه*همان خانه ای است که در بکه است.

"بکه "یعنی محل ازدحام در معانی مشهورتر همین است، اسمی است که خداوند

برای سرزمین مکه قرار داره است ازدهام خدا دوست دارد که باشد.

نکته اول این بود که اول خانه و اول معبد روی زمین است بیت المقدس خیلی بعد از

خانه کعبه ساخته شد. در زمان حضرت داوود بنا شد در زمان حضرت سلیمان به

اتمام رسید شاید حدود 400 یا 500 سال قبل از میلاد.

درحالی که خانه کعبه به دست ابراهیم خلیل و حدودا 2000 سال قبل از میلاد بنا

شده است حدودا قدمتش 4000 سال می شود.

چون طبق تاریخ بنی اسرائیل که علمای ما هم تایید می کنند تقریبا حدود 1500 قبل

ازحضرت عیسی موسی بن عمران بوده است بین 1300 تا 1700 و حدود 500

سال قبل ابراهیم خلیل بوده است. از آن زمان تا به حال حدود 4000 سال می شود.

البته این ها تخمین است ولی باید همین طور باشد.حدود4000سال پیش خانه کعبه

به دست ابراهیم خلیل بنا شده *ان اول بیت وضع للناس* دوم *للذی ببکه* این

خانه باید محل ازدحام باشد.

نکته بسیار قابل توجه ای است،در احادیث ما خیلی تاکید دارند که به حج و عمره

رفته شود و خانه خدا خلوت نباشد در نهج البلاغه نامه امیرالمومنین به فرزندانش

بیان می کنند آنجا 6 بار الله الله دارد حواستان به خدا باشد. خدا را مراقبت کنید در

باره نماز درباره یتیمان درباره همسایه درباره خانه خدا *الله الله فی بیت ربکم*

مواظب باشید که این جا خالی نماند که اگر مورد بی مهری قرار بگیرد یعنی*لم

تناظروا* بی مهلت عذاب نازل می شود در فقه ما فرموده اند که اگر یک زمانی

کسی نداشته باشد که حج برود بر حاکم اسلامی است که هزینه کند عده ای را به

حج بفرستد که خانه خدا خالی نماند.در احادیث حج مسائل خیلی جدی داریم کافی

است.

کتاب الحج به امام صادق(ع)عرض می کند که سال گذشته می خواستم به حج بروم

معلوم است حج مستحبی است اگر چه واجب باشد که باید حتما برود بدون فوت

وقت.

*و تاخیرهومن موبقاتا الکبیره *در کتاب شریف لمعه است که تاخیر حج از گناهان

کبیره است کسی امسال مستطیع بشود گوید سال دیگه می روم امسال کار دارم

.یعنی کسی حق ندارد امسال مستطیع می شود بگذارد سال بعد برود یعنی همچنان

که کسی حق ندارد عمدا وقت نماز را قضا کند و بگوییم دو ساعت بعد می خوانم

یک زمانی که قضا می شود باید بخوانیم انسان خواب می ماندیا مثلا غفلت می کند

از یاد می برد ولی کسی حق ندارد عالما و عامدا نمازش را بگذارد قضا بشود و

گناه بزرگی است و همینطور روزه ماه رمضان را کسی نمی تواند علما و عامدا

بگوید بعدا قضایش را می گیرم این هم باید قضا بگیرد و هم کفاره بدهد .

صیرفی :آیا نمازهم کفاره دارد ؟

استاد میر باقری :خیر نماز کفاره ندارد اما گناهان کبیره است یعنی "عن الصلاه کان

المومنین کتابه موقوتا"نماز یک فرمان زمانبندی شده است دروقت خوانده شود وقت

آن هم اول وقت است در نماز صبح وظهر ومغرب اول وقت در نماز عصر وعشا

با مقداری تاخیر با نمازظهر ومغرب وقت فضیلت است به هرحال اینجا خانه خدا

است و خانه مبارک برای هدایت برای مومنین است .

صیرفی :محضر قرآن مشرف می شویم و برمی گردیم .آیاتی از سوره مبارکه آل

عمران را شنیدیم.

استاد میر باقری: "ان اول بیت وضع للناس الذی ببکه "پس نکته دوم اینکه آنجا باید

ازدحام باشد به امام صادق عرض کرد که من پارسال مستطیع شدم می خواستم حج

مستحبی برم دوستان من گفتند پولت را به فقرا بده گفتم مطمئن هستید خدا راضی

است گفتند بله ،ومن نرفتم ،امسال که مجددا آماده شدم برای حج وقتی دوباره این

حرف را به من زدند گفتم نمی شود باید بروم از امام سوال کنم حضرت فرمودند چه

مانعی دارد هم به حج بروی وهم صدقه بدهی گفت حالا اگر هر دو آنها نشد گفتند

هزینه سفر را کم کنید چون در سفر حج بذل مستحب است بهتر است با دست باز

عمل کند حتی دیگران مهمان کند و اطعام کند حضرت فرمود اگر می خواهی 10

درهم خرج کنی درهم خرج کن آن 5درهم را صدقه بدهید ولی موافقت کردند که کل

پول حج را بدهیم به فقرا حج تعطیل شود و به حج نروند "ببکه مبارکا هدی للعالمین

"نکته سوم این خانه مایع برکت است و چهارم اینکه محور هدایت است برای همه

مردم دنیا کلمه مبارک و برکت درقرآن در خیلی از موارد به آبادانی گفته شده مثلا

"المسجد الاقصی الذی بارکنا حوله " مسجد الاقصی اطرافش پر از درخت ومنطقه

مدیترانه ای و،کلمه مبارک یا مثلا "قری التی بارکنا فیها"قریه هایی که ما آن قریه

را مبارک کردیم یعنی آباد کردیم خانه کعبه دو تا محوریت دارد، یک محوریت

ظاهری ، یک محوریت معنوی.محوریت ظاهری مبارکه،محوریت باطنی .

ما در باره امام زمان(عج) همین اعتقاد را داریم*بیمنه رزق الوری بوجوده ثبتت

الارض والسماء*تعجب هم ندارد رزق افراد خانواده را خودم از طریق پدر عنایت

می کنم درجیب پدر هر چه بخواهد وسعت رزق به آنان دهد جیب پدر را پر پول

می کند امت را اگر خدا را عنایتی کند از طریق امام زمان (عج)این از نظر

شخصیتی امام زمان (عج)این حالت دارد از نظر مکانی خانه کعبه این طور است و

در روایات هم داریم

که اگر کسی سه سفر به حج برود فقر در خانه او را نمی زد یعنی موجب برکت در

زندگی هم می شود حتی برکات ظاهری خود خانه کعبه در وادی غیر ذی زرع

"بوادغیر ذی زرع "آب و گیاه کمی دارد اما برکات دنیا از آنجا ناشی می شود در

روزعرفه ،عرفات کنار خانه خدا است برکات الهی بر آن جبل الرحمه نازل می

شود و از آنجا به همه دنیا از منطقه خانه کعبه به همه دنیا منتشر می شود ومحور

هدایت هم هست خانه کعبه یک جایگاه بسیار عظیم است ابراهیم خلیل آن را بنیان

گذاری کردند و اسلام کنونی ما درکنارآن خانه پایه گذاری شد پیغمبر اکرم (ص)از

کناراین خانه مبعوث شدند شاید یکی از دلایلی که قرآن عربی است به همین دلیل

است.

چون قوم پیغمبر عرب بودند پیغمبر اکرم باید در کنار خانه خدا مبعوث می شدند و

از این میان این قوم برگزیده می شدند قرآن هم به زبان آنها نازل شد واز آنجا به

همه دنیا منتشر شد مثل دانشمندی که دانش خود را به زبان فرانسوی می نویسد و

بعد به همه دنیا منتشر می شود "مبارکه و هدی "این جا مرکز هدایت است نور

هدایت از خانه کعبه همچنان ساطع می شود حاجیانی که به حج می روند وقتی

هرچه نزدیکترمی شوند شدت نورآنجا مضاعف می شود و بیشتر می شود مثل

فاصله ای که اگر انسان به پروژکتور دارد کم کند شدت نور بیشتر می شود یک

چنین حالتی است که جوار خانه کعبه بسیار مهم است اطراف خانه کعبه را خدا حرم

امن قرار داده "مبارکه و هدی للعالمین"نکته بعد برای همه مردم دنیا است اول بیت

در سرزمین بکه است مبارک است هدایت است و جهانی است اسلام دین جهانی

است پیغمبر اکرم رسول جهانی است "قل یا ایها الناس انی رسول الله الیکم

جمیعا"قرآن کریم کتاب جهانی است "هذا بلاغ للناس ای القرآن کفایه "خانه کعبه قبله

گاه جهانی است للعالمین و برکات و هدایت به همه مردم دنیا می رسد بعد می

فرماید"فیه آیات بینات مقام ابراهیم" که ان شالله بعد باید عرض کنم

صیرفی :خیلی متشکرم امروز هم قرآن به ما عنایت کرد که که سفره قرآن کریم این

جلسه را برگزار کنیم منت بگذارید و دعا بفرمایید

استاد میر باقری :شعر همیشگی شماکه بسار زیبا است

خدایا چنان کن سر انجام کار تو خشنود باشی و ما رستگار


دسته بندی :

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها

2024-04-19 00:57:47