تاریخ انتشار: چهارشنبه 18 اسفند 1400
تعداد بازدید: 31

یاد خدا 22 دی 1400

تاریخ انسان در قرآن با حضور دکتر محسن میرباقری (متن برنامه 22 دی ماه)

صیرفی: الذین آمنوا و تطمئن قلوبهم بذکرالله الی بذکرالله تطمئن قلوب

برخیز برات عاشقی داده خدا *احسان قدیم را فرستاده خد ا*

درکوچه روزگار غم هست ولی آرام کند دل مرا یاد خدا

 

سلام خدا بر پیامبر رحمت و خاندان مطهر و پاک ایشان اللهم صل علی محمد وال محمد وعجل

فرجهم سلام خدا برامام مهدی (عج )وسلام خدا به شما اهالی ارجمند یادخدا وقت بخیر

خیلی خوش آمدید الحمدالله که توفیق داریم مهمان شما هستیم افتخار دارم کنار شما وهم نفس شما به یاد خداخواهیم بود.

افتخار دارم محضرسرور ارجمند استاد محترم قرآن کریم استاد محترم حوزه و دانشگاه جناب

آقای دکتر میر باقری عزیزباشیم آقای دکتر سلام علیکم خیلی خوش آمدید.

استاد میرباقری: سلام علیکم ورحمه الله خیلی ممنون از لطف شما.

بسم الله الرحمن الرحیم *هو الله الذی لا اله الا هو عالم الغیب و شهاده هو الرحمن الرحیم*

با صلوات بر محمد وآل محمد و حضرت بقیه الله مهدی ارواحناله فدا وبا سلام درود به یکایک

شماعزیزان و بزرگواران عنایت ویژه پروردگار را خاضعانه درخواست می کنم.

صیرفی: افتخار می کنیم در خدمت شما هستیم. با جناب آقای دکتر میرباقری سر سفره قرآن

کریم مهمان هستیم وتاریخ انسان در قرآن کریم را پیگیری می کنیم جلسه ای که گذشت

معطوف به نام مبارک حضرت زهرا(س) بودیم و الحمدالله که خدا این توفیق را به ما داد

خلاصه جلسه قبل را مرور می کنیم وبرمی گردیم.

خلاصه جلسه قبل:اهل بیت تنها کسانی هستند که قرآن کریم آنها را مطهر قلم داد کرده است

*انما یریدالله لیذهب عنکم الرجس اهل البیت و یطهرکم تطهیرا*به حضرت

زهرا(س)محوریت بیت رسول خدا بودند که در زمان پیغمبر اکرم طبق احادیث فراوان خود

برادران اهل سنت نقل کرده اند ازقول ام سلمه پیغمبر اکرم چهار نور مقدس را در کنار خود

قرار داد با خود پیغمبر شدند پنچ تن آل عبا.

عبای یمانی را بر روی خود و این چهار نور مقدس قرار دادند دست های خود را بالا بردند

*اللهم هولاءاهل بیتی*

*انا انزلناه فی لیله القدر* فرمودند "اللیله فاطمه (س) والقد الله" فاطمه حق معرفت *فقد ادرکه

لیله القدر*اگر کسی به حق معرفت حضرت زهرا(س) را بشناسد لیله القدر را درک کرده است

چون درک لیله القدرهمیشه آرزوی بزرگان و اهل معرفت بوده است.

مرحوم حاج میرزا آقای ملکی در المراقبات دارد که بزرگان یک سال مراقبت می کردند تا

فضیلت شب قدر را درک کنند.

صیرفی: مثل همیشه منتظر فرمایشات شما چه به صورت پیامکی در درگاه 30000720

به ما پیامک می فرمایید وچه تماس های صوتی شما که تلفن 162 بزگواری می کنید تماس

می گیرید در فضای مجازی حضور داریم مارا دنبال کنید در آنجا هم اطلاع رسانی درباره

برنامه ها واخبار یادخدا خلاصه ها وآرشیو های برنامه محضرشما خدمت گذاریم.

استاد میر باقری: در بحث تاریخ انسان ما حضرت آدم آغاز کردیم و بعد هبوط نسل بشر به زندگی زمینی تا این که حضرت نوح به عنوان اولیاء پیامبر صاحب شریعت پا به عرصه گیتی

گذاشت تاریخ حضرت نوح و اقوام بعد از او با آیات قرآن بیان شد به حضرت ابراهیم با مقام عظمی که ایشان دارند یک مقداری پرداخته شد ازکارهای بزرگ ابراهیم خلیل که یک نقطه عطف در تاریخ زندگی بشر بوده بنای خانه کعبه است آیه 96 سوره مبارکه آل عمران را عرض کردیم درآیه 96 و 97 تقریبا ده نکته راجع به این خانه خدا وجود دارد اول معبد بر روی زمین که برای افراد بشر قرار داده شده همین خانه ای است که درسرزمین مکه معظمه که قرآن را بعنوان بکه یعنی ازدحام عمومی و مبارک هدایت برای همه مردم دنیا هرکس وارد حریم این خانه شود درحرم خدا در امنیت کامل الهی خواهد بود"و من دخله کان آمنا "در آیه 97 یک فریضه ای را قرآن اعلام می کند تا که وارد خانه خدا شدیم بد نیست جملاتی را دقاقیقی را مسئله هم بحث کنیم که حج از مسائل بسیار بزرگ در احادیث داریم که "بنی اسلام علی خمس "دین اسلام ما بر 5پایه و بر 5ستون استوار است اصلاه و الزکاه و الصوم "که این سه مشترک بین همه ادیان است این دریهود ونصاری هم قطعا بود حج مورد بحث است "والحج و الولایه "حج ظاهرا مربوط به حضرت ابراهیم است که حضرت ابراهیم فرزند شان اسماعیل را آوردند درکنار خانه خدا گذاشتند اینجا شد پایگاه حج و در حقیقت اسلام پیغمبر اکرم تکامل یافته اسلام ابراهیم خلیل بود فرزند دیگرشان حضرت اسحاق را بردند در سرزمین فلسطین یعنی خودشان که رفتند به آنجا حضرت اسحاق را بعد فرزند او حضرت یعقوب و بنی اسرائیل در آن منطقه وجمعیت فراوانی را پدیدار کردند که بعد عرض می کنم که حضرت ابراهیم بنیانگذار حج بودند حج از احکام خاص اسلامی است در تورات و انجیل آثاری از حج نمی بینیم شاید انبیاء نبی اسرائیل می رفتند اما به عنوان حکم عمومی اثری ازآن نمی بینیم به هرحال خانه کعبه نقطه عطفی شد برای خانه کعبه یک نقطه عطف تاریخی در زندگی بشر هست فرمودند که از ستون های اسلام است و اکر کسی در روایات متعدد داریم که اگر کسی مستطیع بشود و به حج نرود عمدا در موقع مرگ به او خطاب می شود که تو یکی از امور اصلی اسلام به جا نیاوردی و نمی توانی به دین اسلام بمیری ،یا انتخاب کن به دین یهود از دنیا بروی یا دین مسیحیت این 5نکته خلی مهمه نمازروزه زکات و حج در آیه 97دسوره آل عمران وجوب را حج فقرآن اعلام میکند "ولله علی الناس حج البیت و استطاع الیه سبیلا و من کفر فان الله غنی عن العالمین" لله علی الناس "برا ی خداست بر عهده مردم این جمله وجوب آور است در نذر می کنند نذر شرعی اگربا این جمله گفته شود بر گردن اسلام محقق می شود لله علی" که اگر مثلا این حاجت من براورده شد من این کار را درراه خدا انجام دهم واجب می شود در این آیه می فرماید "لله علی الناس "حج البیت من استطاع الیه سبیلا "برای خداست برعهده مردم یعنی یک حقی مال خدا است وظیفه برای مردم چطور مسئله رزق می فرماید "وما من دابه فی الارض الاعلی االله رزقها" رزق یک وظیفه برعهده خدا که خداوند خودش وظیفه قرار می دهد هدایت یک وظیفه ای است خداوند برا ی خودش قرار داده "ان علینا للهدی "در قبال کارهایی مکه برای ما انجام می دهد وظایفی بر گردن ما گذاشته اول نماز نماز واجب برای خداست بر عهده ما روزه هست زکات و حج است این واجبات بسیار قطعی و رده اول است "و لله علی الناس" بر عهده مردم است برای خدا مثل اینکه مسئله مردم یک هدیه ای به پیشگاه پروردگار پیش کش کند "ولله علی الناس حج البیت "البته قید می گذارند "من استطاع الیه سبیلا "این وجوب و این وظیفه برای کسی است که استطاع این توانایی را داشته باشد که راه خانه را خدا بگیرد و جلو رود گفتند اگر استطاعت دارید استطاعت مالی که سفر حج هزینه استطاعت جانی ممکنه بیمار باشد نتواند و استطاعت محیطی یعنی راه باز باشد زمانی که راه را بستند کسی که نمی تواند برود ازعهده او ساقط می شود بر او که می تواند برود حج یک واجب فوری هست در کتب شرح لمعه بود که تاخیر حج از گناهان بزرگ است گناه کبیره یعنی کسی امسال مستطیع بشود و بگوید امسال حال ندارم سال دیکه می روم سال دیگه باید برود اما مرتکب گناه کبیره شد همچنان که درروزه و نمازهم همینطور است انسان نمازش عمدا قضا کند معصیت کرده نمازرا هم باید قضا خواند و روزه که کفاره هم دارد این واجبات اولیه شریعت الهی فوق العاده مهم است جلوه بندگی در برابرخدا اجرای احکام خدا است ما در دوزمینه حالت تسلیم به پیشگاه نشان می دهیم یکی

د راجرای فرامین و خویشتن داری از نواهی دوم در مقدرات و قضا و قدر الهی اگر تسلیم باشد "یوم لا ینفع مال ولا بنون الا من اتی الله "آنچه که روز قیامت می ارزد قلب سلیم به پیشگاه پروردگا راست حج از واجبات قطعی است تاخیرش هم جایز نیست ودرایه بعد می فرماید" و من کفر فان الله غنی عن العالمین "اگر کسی کفر بورزد خداوند از مردم عالم بی نیاز است کفر به معنا ی حق پوشی است عجیب است در باره 4حکم تعبیر کفر مطرح شده یکی درباره نماز "ومن ترک الصلاه متعمدا فقد کفر "کفر خروج از دین نیست اما کفری است که ارزش اعمال را ازذ بین می برد در رزوه همین تعبیر آمده در زکات در284رسوره بقره آمده حکم زکات بیان می کند کافران ظالم هستند یعنی کسانی که به زکات کفر بورزند حالا کفر عملی درباره حج در همین آیه آمده درباره ولایت هم که فراوان آمده این 5ستون دین در ترک آنها تعبیر کفر بکاررفته "ومن کفر "اگر کسی فرمان خدارا درامر حج زیر پا بگذراد گفتند :ومن لم فان الله غنی عن العالمین" خداوند از مردم دنیا بی نیاز است

صیرفی:خیلی متشکرم محضر قرآن کریم مشرف می شویم و برمی گردیم بخش پایانی محضر دکتر خواهیم بود با ما همراه باشد با برنامه یاد خدا که محضر دکترمیرباقری که دست ما را گرفته اند و سر سفره قرآن نشاندند

استاد میر باقری :درباره خانه کعبه درقرآن کریم تعابیر جالبی آمده آیاتی راجع به حج عرض می کنم در آیه 125 بقره : واذ جعلنا البیت مثابه للناس و امنا "اینجا میعادگاهی برا ی مردم محل رجوع است که با خدا کار ی داشته باشند اینجا یک پایگاه بزرگی است دراین زمینه در 97 سوره مائده می فرماید که "جعل الله الکعبه البیت الحرام قیاما للناس" خداوند خانه کعبه را کعبه حرام ،حرام یعنی محترم مرکز قیام برا یبندگان قرار داده در آیه دیگری در سوره حج "بعنوان بعنوان بیت عتیق خانه کهن نامیده شده این دعا گفتند وقت وارد مسجد الحرام می شوید بخوانید" یعنی خطاب به خانه کعبه این ذکر را بخوانند "الحمدالله الذی عظم وشرفک" "سپاس خدایی که تورا بزرگ داشت و شرافت بخشید "و جعلک مثابته للناس و امنا مبارکه و هدی للعالمین" این ها همه از بطن قرآن استخراج شده حالا که بحث حج شد بجاست ما آیاتی از سوره حج را در همین زمینه عرض کنیم در آیه 26 که تلاوت شد " اذ بوانا لابرهیم مکان البیت "ما جایگاه خانه را برا ی حضرت ابراهیم مقرر کردیم که کجا ی خانه کعبه باید بنا شود که زیر بنای خانه کعبه گفته اند که متصل به زمین است سنگ دستچین نیست و متصل به زمین است "و ان لا تشرک بی شیئا "و باحضرت ابراهیم یک قراردادی رامنعقد کردیم که هیچ چیز را با من شریک نگردان اینجا خانه کعبه توحید است فقط در این خانه باید خدا پرستیده شود "وطهربیتی للطائفین و القائمین و رکع السجود "میثاق بستیم با ابراهیم خلیل ک هخانه من را تطهیر کن یک پیامبر عظیم الشان مسئول تطهیر خانه می شود و هم تطهیر ظاهری تطهیر ومعنوی و باطنی "وتطهربیتی "خانه من را تطهیر کن "الطائفین و القائمین و رکع السجود :برا ی طواف کنندگان و برا ی کسانی که به نماز می ایستند و در پیشگاه خدا قیام می کنند و کسانی که اهل رکوع وسجده اند که باز می گردد به نماز "و اذن فی الناس بالحج "ظاهرا این است که ادامه خطاب به ابراهیم خلیل این است می تواند هم خطاب به پیغمبراکرم باشد شاید هم هردو .اعلام کن اذان یعن یاعلان اذانی که ما برای نماز می گوییم یعن یاعلان وقت نماز اقامه آن اذکار دوم یاست که این یعنی نشانه این است که نماز دارد شروع می شود اذان اعلام وقت نماز است : اذن فی الناس بالحج و یاتوک"برا ی در میان مردم اعلام کن. اعلام کن که باید به حج خدا بیایید دراحادیث نقل شده که حضرت ابراهیم این فرمان را که اجرا کردند همه ارواح نبی آدم شنیدند عده ای جواب دادند آنها کسانی هستند که خدا برا ی حج موفق می کند بعضی بیش از یک بار جواب دادند و بارها جواب دادند لبیک لبیک حالا می گویند این الان هم هست و :و اذن فی الناس بالحج "گاهی درباره این عبادت عظیم یک حرفهایی گفته می شود که مثلا شما هزینه حج را به فقرا بدهید و شبیه این ها .گاهی که به ائمه این حرف را می گفتند به هیچ عنوان قبول نمی کردند درکافی کتاب حج یک حدیث یکی از اصحاب می گوید که خدمت امام صادق رفتم گفتم سال گذشته من عازم حج شدم معلوم می شود حج مستحبی بوده این دوستان ما گفته اند که حج نرو پوا آن را به فقرا بده گفتم شما مطمئن هستید که خدا راضی هست گفتند بله اظهار نظر راحت است امسال باز هم عازم شدم پارسال این کار را نکردم وقتی به من گفتم باید بروم از امام سوال کنم آمده به مدینه از امام مسئله را سوال کند حضرت فرمود چه مانعی دارد هم حج برو و هم صدقه بدهی هر دو عبادت را انجام بده گفت اگر نداشتیم چه فرمود هزینه هاتان را در سفر کم کنید چون در سفر حج بذل مستحب است که با دست باز عمل کند هم حج و هم زیارات غیر زیارت امام حسین که آنجا می فرمایند غذای خوب و در کربلا خورده نشود برای همه زیارت ها غسل مستحب است عطر ولی در زیارت امام حسین (ع)از را ه که رسیدید با گرد راه بروید زیارت یک خصوصیت است که حضرت نماد مظلومیت اهل بیت هم باید همیشه به نوعی بیان شود عملا یا قولا به هرحال فرمودند اگر این چنین است که مثلا می خواهی ده درهم خرج کنی 5درهم خرج کن 5درهم را صدقه بده اجازه ندادند حج نروند "و اذن فی الناس بالحج" درمیان مردم اعلام کن حج را "یاتولک رجالا "رجالا یعنی با پا عده ای پیاده می روند"وعلی کل ضامر "و عده ای هم بر مرکب سوار میشوند مثلا حیوانی که درراه لاغر هم می شود" من کل فج عمیق "از دره های دور این ها می آیند یبه سمت مکه و وارد سرزمین حرم الهی می شوند "لیشهدوا منافع لهم "باید بیایند تا ببینند چه منفت هایی را خداوند قرار داده حالا الان ایام حج هم نیست مگر آن کسانی که عازم حج بودند معمولا دلشان خیلی می تپد برای شنیدن جمله ای راجع به خانه خدا و حج مدتی هست متاسفانه محرومیتی پیش آمده "لیشهدومنافع لهم" که ببینند منفعت هایی که برای آنهاست خداوند در این سفر خیر و برکت قرار داده هم برکات ظاهری هم معنوی هم نور و هدایت وهم حتی وسعت رزق .گفتند کسی که به حج برود خدا وسعت رزق نصیب او می کند حتی در حدیث در هست اگر سه بار به حج برود دیگر فقر به خانه او نمی آید "لیشهدوا منافع لهم و یذکروا اسم لله فی ایام معلومات "نام خدا ذکر کنند در روزهای معین که ایام حج ایام معلومی است ایام معینی است از 9 ذی حجه و 22 تمام می شودبعضی که مشکلی داشته باشند بمونند تا مشکلی 13 یعنی همین ایام معدود ایم حج که از خانه خدا از مکه محرم می شوند و عرفات به حج می روند به سرزمین عرفات از ظهر تا غروب می مانند بعد می آید شب در مشعر الحرام می مانند تا اذان صبح و تا طلوع آفتاب بعد راهی منا می شوند بعد از منا صبح روز دهم عید قربان اعمال منا شروع می شود باید بروند به جمرات سنگ بزنند و بعد قربانی کنند و سر بتراشند و از احرام بیرون بیاید شب یازدهم و دوازدهم را در منا باید بمانند بیتوته کنند و بعد در همین فاصله بروند اعمال حج را انجام دهند و که طواف و نماز سعی صفا و و مروه و طواف نسا و نماز طواف نسا اعمال حج به پایان می رسد

صیرفی :خدا روزی کند ان شالله آقای دکتر خود شما عمری را کاروان دار حج بودید ان شالله در رکاب شما

دعا می کنیم همین جا خدا را به وجاهت حضرت زهرا (س)قسم می دهیم اللهم الرزقنا حج بیتک الحرام فی عامی هذا و فی کل عام واغفرلی تلک ذنوب العظام..

 


دسته بندی :

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها