تاریخ انتشار خبر:
چهار شنبه 18 اسفند 1400
تعداد بازدید:68
آیات الاخلاق با حضور حجت الاسلام و المسلمین غفاری (متن برنامه 30 دی ماه)
صیرفی: الذین آمنوا و تطمئن قلوبهم بذکرالله الی بذکرالله تطمئن قلوب
درخانه ای که نور ولا موج می زند *آرامش و امید و صفا موج می زند *درزندگی به سبک ائمه یقین بدان *دارد همیشه یاد خدا موج می زند *اللهم کن لویک الحجه بن حسن صلواتک علیه و علی آبائه فی هذه ساعته و فی کل ساعه ولیاو حافضا و قائدا و ناصرا و دلیلا و عینا حتی تسکنه الارضک توعا و تمته فیها طویلا
سلام خدا بر پیامبر رحمت و خاندان مطهر و پاک ایشان (اللهم صل علی محمد وال محمد وعجل فرجهم )سلام خدا برامام مهدی عجل الله تعالی فرجه شریف سلام خدا به شما بینندگان ارجمند شبکه قرآن و معارف سیما اهالی ارجمند یادخدا خیلی خوش آمدید الحمدالله که توفیق پیدا کردم بازهم محضر شما عزیزان همنشین باشم و خدا را شکر بین همه جاهاییکه می شد باشیم الان در این هیاهوی عالم نشسته ایم پای درس قرآن و پای کلمات مفسران قرآن پیامبر و خاندان مطهر و پاک ایشان با افتخارمحضر سرور ارجمندم معلم اخلاق عزیزمان جناب حجه الاسلام و مسلمین جناب استادغفاری عزیز قدم رنجه کردند سلام علیکم و رحمت الله
استاد غفاری: سلام علیکم ورحمه الله محضرعموم بینندگان عزیزم ومشتاقان معارف الهی و جویندگان راه سالم هدایت سعادت حقیقی عرض ادب و سلام وتهیت دارم و ازخدای متعال بهترین درک بهترین علم و معرفت و توحید و اخلاص و بهترین عمل را برای همه از درگاه خدای متعال مسئلت می کنم .
صیرفی: الهی آمین ان شالله خدا بهترین ها را برای ما مسئلت کند و این دعای حاج آقا من را یاد روایتی انداخت که چند هفته پیش فرمودند در روز شهادت حضرت زهرا (س)که اگر بنده ای بهترین عباداتش را خالص ترین عبادتش را به سوی خدا بفرستد من اسعد الله خدا هم بسوی او بهترین مصلحت ها را خواهد فرستاد الان این طور فرمودید که بهترین مصلحت ها فکر می کنم کلید و راهش همین است خلاصه جلسه قبل را مرورکنیم و برگردیم با هم کلاس درس امروز را آغاز می کنیم .
خلاصه جلسه گذشته :شکوه عقل انسان اجازه نمی دهد به او اگر غافل نشود با چه انسان غافل می شود ؟فقط دنبال پول بدود می گوید قیمت من پول است ،بدانید ،من یعنی پول، پس دزد پول را می برد، من هم می دزدم و می برم ،نابودش می کنم باید عزیزان بدانند و این را سرسری نگیرند اینجا ما اشاره می کنیم اما کافی نیست باید در پی آن باشند بدون علم کافی عمل کردن خرابی می آورد عین بی عملی است گاهی، بلکه گاهی ضد عمل می شود عمل را خراب می کند گاهی دیده اید بعضی می خواهند مثلا امر به معروف کنند طوری امر به معروف می کنند که متاسفانه نتیجه بد می دهد مرگ را ما دور می بینیم لذا به دنیا تکیه می کنیم این کلام نورانی مرحوم آقا میرزا جواد ملکی تبریزی است می فرماید که انسان تکیه می کند به دنیا چون خیال می کند وقت دارد خیال می کند فرصت زیاد دارد بر عکس اگر بفهمد این مرگ خیلی نزدیک است و بلاخره می رسد این قدر عمری که من سپری کردم شبیه این است مابقی اگر هم باشد که آن هم احتمال است عاقل روی احتمال حساب باز نمی کند روی نقد حساب باز می کند نقد این است که با خدا باید معامله من درست باشد بعضی ها این نقد را به اشتباه معنا می کنند می گوید الان خوش باشد، الان خندیدنی که هزاران حسرت باشد؟ یا نه ؟خندیدنی که دنبال آن خنده باشد .
صیرفی :منت بگذارید اکرامتان را کامل کنید با ارسال فرمایشاتتون به شماره پیامک برنامه 30000720 بصورت پیامک وبه صورت تلفنی 162 روابط عمومی سازمان در ارتباط باشید در فضای مجازی عزیزان اگر علاقمند بودید صفحه یاد خدا را دنبال بفرمایید .
استاد غفاری:بسم الله الرحمن الرحیم
آخر جلسه هفته قبل روزی شد که در محضر سوره شمس با یازده قسم حضرت حق به ما اعلام کرده فرمود "قد افلح من ذکاها "و قد خاب من دساها "کسی که خودش را خراب کند و افساد کند او فردا ناامید است، ناامیدی و خسارت برای او هست رستگاری مال کسی هست که واقعا بفهمد که با شکوه است بسیار مهم است دستگاهش که بسیار ناب و با ارزش است نباید قلبش را با چیزی اشغال کند کینه های بچه گانه عداوت های بچه گانه غفلت از یاد خدا منشا همه این آفات می شود انسان حسود می شود که انسان بدخواه دیگران می شود انسان در سایه تنگ نظری و غفلت خیر دیگران را برنمی تابد بخاطر اینکه غافل است از خدا و یاد خدا و بر نامه خدا هست سمت حرام کشیده می شود، غیبت می کند، دروغ از او سر می زند و چقدر معصیت ها درش باز می شود برای اینکه این تزکیه رخ بدهد جز اولین کارها که در ادبیات و معارف دینی تاکید شده توبه هست توبه اختصاص به شخص خاصی ندارد همه باید تائب باشند چرا همه یک جایگاه بالاتری دارند که تا به آن نرسیدند باید مدام توبه کنند و بالا بیایند مدام باید توبه کنند این توبه حقیقتش رجوع به سمت خدا هست تائب یک معنای باطنی اش رجع در دل دارد که این باید رجوع باشد برگشتن باید باشد این برگشتن باید باشد تابع با رجوع گره خورده باید دائما درحال رجوع و برگشت باشد و توجه باشد لذا این باید بطور جدی جز برنامه باشد یک زمان یک کسی را خیلی اذیت کردم می گویم توبه می کنم . نه ، کلاس انسان که می رود جلو تر و اولیا الهی انسان را تربیت میکنند میگویند آقا جان شما کوچک ترین غفلتی کنی کوچک ترین کم توجهی ات ،حالا ما با او فاصله داریم عزیزانم بداند اشتباه نکنند اما برای اینکه به او برسند باید مراقب چند چیز باشند یکی از توبه هایی که باید بکنند این را شاید کم شنیدند عزیزانم، باید به جد توبه کنند از رفتن جلساتی که ولو به نام دین باشد اما اگر کنار بایستند ببینند عجب اینجا مورد رضایت اولیا الهی نیست گاهی کسی جلسه ای را اداره میکند به اغراض دیگر ولو دین خدا را به زبان جاری میکند عزیزان باید مواظب باشند هرجایی به اسم دین رفتنی نیست اصلا عاقل به نام اکتفا نمیکند شما اگر برای مریضی دنبال پزشک باشید حق ندارید به صرف تابلو و اسم اکتفا کنید حتما باید تحقیق و پیگیری باشد جدا توبه کنید که رفتید پای جلسه کسانی که آنها اهل نبودند ولو دم از دین هم میزدند، دم زدن کافی نیست دم از دین زدند بریم مثلا اسم دین داری می آید اما مومنین تحقیر میشوند اسم دین می آید اماعلیه کسانی است که برای دین زحمت می کشند، چقدر توهین می شود هتک حرمت می شود ، اشتباه نکنند این دین نیست، دستگاه، دین داری دستگاه تقوا ورزی است دیدند اززبان کسی که مدعی است به اصطلاح دین داری و تربیت است دیدند که هتک حرمت مومن صادر شد بترسند ،دیدند که او نسبت به حرمتی از حرمات الهی بی اعتنا بود بترسند لذا اولین توبه از رفتن به جلساتی است که ما اجازه نداشتیم بریم ،گاهی کسانی را هم بردیم شاید ما اشتباه رفتیم آدرس اشتباه گرفتیم خیلی مهمه این معنا این میارزد به خاطر خدا انسان تلاش کند و بخاطر نجات ابدی خودش تا جلسه امن صادق و جامع والشرایط پیدا کند جلسه ای که با تحقیق کافی یقین کند که اینجا هم علم کافی وجود دارد که از محضر بزرگان علما دریافت شده از علما 100 درصد عمرشان وقف دین و دین داری کرده بودند و کاملا نشانه های تایید اهل بیت درشان هست هم این را بداند هم ببینند که با رفتن به آن جلسه واقعا تقوا ، اخلاص و معرفت و ادب بيشتر می شود کسی به جلسات سالم می رود یک نشانه این است که او مودب تر می شود او آرام تر می شود او متواضع و خاکی می شود او دیگران را به دیده حقارت نگاه نمیکند همه کوچک هستند در محضر خدا اما بین روابط خودشان همه محترم هستند همه یعنی اهل ایمان آقا جان این چه کسی هست، این مسلمان این مومن این شیعه امیرالمومنین مقام ندارد حالا جاروکش محله فرض کنید شغل پایینی دارد اصلا به این ها نیست ، او رییس کل یک اداره ما گاهی می گوییم رییس که توجه داریم به معنا که ریاست باد به کله ما می اندازد اگر او توانست به معاونش به دیده احترام نگاه کند به نگهبان دم در هم به همان دید نگاه کند چون احترام ها یکی هستند ولو از معاونش کاری بر میاد که از نگهبان بر نمیاد اما نه همه محترم هستند. لذا انسان اگر بفهمد این را که احترام ها محفوظ هست پس من رفتم یک جلسه ای که آنجا تربیت بشوم باید بروم و حتما آن جلسه جنسش باید این باشد به من حرمت یاد بدهد چون آن وقت من محترم می شوم چون باید به من عزت یاد بدهد آنجا باید به من ادب یاد بدهد تکبر را باید از من بگیرد غرور و لج بازی را باید از من بگیرد ریا کاری را باید از من بگیرد من باید ببینم تدریجا خیلی دارم آرام میشوم و نمازم واقعا عالی تر میشود باید آنجا به من نماز یاد بدهد .جلسه ی درست علامتش این است من نماز یاد می گیرم یعنی خواندنش را ؟ نه ، خواندنش یاد گرفتم الحمدالله عزیزانی هستند من هشدار میدهم حتی باید بروند صورت نمازشان راهم عرضه کنند، اصلاح کنند ،بعضی ها حتی قرائت و رکوع و سجودشان غلط است مثال می زنم من مشرف شدم حرم امام رضا یا جاهای دیگه دیدم بنده خدا نماز می خواند از رکوع بلند نشده سریع میرود سجده، این نماز را اینطوری یاد ندادند نماز می خوانید این ادب نماز است و وظیفه نمازگذار است اولا در رکوع آنقدر بایستد با آرامش 3 سبحان الله را با آرامش و ادب بگوید و بفهمد چه می گوید با کمال خضوع و خشوع آنوقت بلند شود بدن آرام بگیرد بلند شو صاف بایست بدنت آرام بگیرد بعد برو به سجده بازهم از سجده بلند شدی بلند نشده میروند سجده دوم احکام جزئی نماز اما مهم است عمدا کسی سر سری بگیرد نماز باطل می شود و قضا به گردن است اینها احکام ظاهری است فقط اینها نیست نماز اصلا این صورت نماز است فعلا نماز یاد می گیرد پیش مربی این به او خوب تفهیم می شود که هنگام نماز همه چیز باید فراموش شود، گویا در عالم شما نه پول دارید نه ریاست دارید نه فرزند کسی هستی نه کسی را می شناسی شما هستی و محضر خدا مرحوم خوانساری رضوان الله علیهاهمان که از او خاطره نماز باران ماند که در آن سال خشکسالی رفتند با مومنین باران خواندند از ایشان نقل شده، ببینید چقدر با شکوه است ایشان در ایمان خیلی فوق العاده بوده تعبیر این است من زمانی که به نماز میایستم گویا با خدا رخ به رخ میشوم و دارم حرف میزنم خدا چهره نیست خدا مخلوق نیست اما این حس حضور به من دست میدهد ،باید اینهارا یاد بگیریم دل با خدا باشد ما آرام میشویم پس این توبه خیلی مهمه توبه کنیم و بریم به سمت جلساتی که به ما نماز و عبادت بیاید و من ببینم که من نزدیک تر میشم به رهایی از چنگال دنیا این چنگال خیلی چنگال شدیدی است عزیزان بدانند بترسند از اینکه اگر چهار تومان پول دارند اسیرش باشند، می شود کسی میلیارد ها پول داشته باشه و اسیرش نباشه و میشود کسی یک صد هزار تومانی داشته باشد و اسیرش باشد اسارت ،چه به 100 تومن ،چه به میلیارد ها پول، اسارت است از خدا دور شدن است هیچ چیز جای خدا را پر نمی کند این توبه از غلط ها ،این توبه از اشتباهات سابق ما باید چشم پوشیدن نمی توانیم رد بشویم ،خدا باید چشم بپوشد لذا اگر اشتباهی دارند انسان باید نگاه کند گاهی عمل او جور در نمیاد بعضی عزیزان می گویند کارم جور در نمیاد هرجا میرم قفل است و بسته است و در باز نمیشود بسیاری از وقت ها اینها در طول عمرشان یک کسی را اذیت کردند یک زمانی به نحوی مسامحه شده حق کسی ضایع شده به یک مومنی توهین شده یا غیبتش شده بی احترامی شده توبه هم نشده مانده الان سد راه شده ،باید برگردند این خیلی مهم است این روایت بسیار مهم است (من اصلح ما بینه و بین الله اصلح الله من بینه و بین الناس) اگر جدا انسان بنا بگذارد آن که خدا مطالبه می کند خدا اجازه نمیدهد من به شما هتک حرمت کنم اگر هم کردم باید سریع برم جبران کنم باید جبرانش کنم پیشگیری بهتر از درمان است عزیزان باید بدانند غلط است من بعدا می رویم حلالیت میطلبم نمیپذیرد ،گاهی قبول نمیکنند من محضر مومنی بودم شخص مهمی بود آمد کسی گفت غیبت شما شد حلال کنید گفت حلال نمیکنم گفت خواهش میکنم گفت نه نمی کنم البته سخت گیری حکمتی داشت بعدا به من عرض کردند که چرا حلال نکردم آقا جان اینطور نیست که کار تمام بشود با یک کلمه حلال کنید گاهی تمام نمی شود خسارتش بعدا خیلی صدمات میآورد ،ببینید کجا اشتباه داشتیم ما الان در بندگی مان کجا اشتباه کردیم آنچه را که فهمیدیم غلط بوده قابل جبران اگر نیست بگویم "استغفرالله"از صمیم قلب خدایا من را ببخش پشیمانی جدی دارم خدا جان مرا ببخش صادق باشیم واقعا پشیمان شدیم بگویم پشیمانیم لفظ پشیمانی را الکی به کار نبریم بد ترین چیزهاست خدا از باطن خبر دارد به خلق خدا هم دروغ بگویم من خیال می کنم سر کسی کلاه گذاشتم من غیر عاقل نمیدانم که سر او را کلاه نگذاشتم سر خودم گذاشتم چون خدا این مکر را میداند و به من برمیگرداند و صدمه را خودش میبیند آن شخصی که مورد حیله قرار گرفته خدا از او به نفعی جبران می کند خدا حمایتش می کند پس او ضرر نکرد من ضرر کردم انسان نظام خدا را بشناسد دست از پا خطا نمی کند خیلی زیبا می شود، این زیبا شدن یک شرط بسیار مهم دارد یکی از مهم ترین چیز ها که بعضی عزیزان را نمی گذارد تصمیم محکم بگیرند یا میگیرند اما زود صدمه میبینند نان غیر حلال است باید در رزقشان دقت کنند میاد روح چونکه به اصطلاح این بدن که ارتباط دارد با روح اگر با لقمه غیر حلال عجین شد ولو یک لقمه، خیلی صدمه می زند خیلی صدمه می زند لذا این شعر دریغ آمد که نخوانم این سخن گفتند اهل دل تمام جهل و غفلت زاید از نان حرام خیلی خطرناک است در راه حرکت به سمت کمال حقیقی و آخرت که چاره نداریم باید حرکت کنیم یکی از سنگین ترین امتحانات خدا ، نان حرام است نان حرام چیست؟ فقط نان دزدی نیست آن یک نان حرام است نان حرام فقط آن نیست بدون اجازه کسی من سفره انداختم و همینطوری نشستم و خوردم دزدی نکردم اما اجازه نگرفتی شاید از دلش راضی نباشد حرام میشود کم کاری کردم مالی گرفتم از کارفرما، از اداره از مغازه من کار را نکرده بودم اما مزد کامل گرفتم حرام است آن کار را غلط انجام دادم باز هم سر وقت رفته بودم اما وظایفی که گفته بودند انجام ندادم پس من کار را خراب کردم کار را من خراب کردم اما گرفتم مثال می زنم این خیلی مثال دارد نزول که بسیاری ها مبتلا هستند در بازار و غیر بازار در بانک و غیر بانک اگر ما مسئله یاد نگیریم به حرام می روم با حرام می رویم امکانات تهیه می کنیم اگر با شخص و آن پول من برم نان بگیرم آن نان میشود حرام، لذا به لقمه توجه کنید به آنچه که میخوریم توجه کنیم اینکه در آیه شریف فرمود ( فلینظر الانسان الی طعامه) انسان به غذایش باید دقت کند هم غذای ظاهری هم طعام تفسیر شده به علم، علم هم طعام روح است علم باطل، علمی که بدون اجازه دستگاه خدا آمده باشد ،آن هم نان حرام روح است و روح را مکدر میکند از نان حرام ظاهری که همین غذا های عادی است و نان حرام باطنی که علمی است که خدا نمیپسندد از کسی بگیرم که میخواهد خلاف را به خورد من بدهد دین تحریف شده به دست من بدهد یا مطلبی بده که من به ضلالت بیافتم یا از رفیقم بگیرم یک حرف باطلی که از مسجد و هیئت بمانم از علما بد بین بشوم این نان حرام است این نان حرام اگر کنار بگذاریم خداوند دل ما را آماده فیض می کند و آن وقت فیض نازل میشود
صیرفی: متشکرم محضر قران کریم مشرف می شویم برمی گردیم بخش پایانی را در خدمت حاج آقا غفاری عزیز خواهیم بود
....
صیرفی: هفتمین آیه از سوره مبارکه غافر را عزیزانمان تقدیم حضورتان کردند که اتفاقا قرین با همین موضوعاتی است که امروز از حاج آقا غفاری عزیز یاد گرفتیم جمع بندی حضرت عالی را داشته باشیم
استاد غفاری: و چقدر با شکوه است که کسانی که در عرش الهی ،عرش اشاره است به سلطنت الهی، کسانی که در آن موقف در آن عالم باطن این عالم آنجا عبد خدا هستند استغفار کنند آنها حمد و تسبیح خدارا به جای میآورد اما آن مومن مقامش چقدر عالی می شود که آنها درخواست می کنند از خدا که( ربنا وسعت کل شی رحمه و علما) خدایا رحمت به علمت فراگیر است ( فاغفر للذین تابوا) خدایا اینها اگر توبه کردند ما هم واسطه میشويم خدایا ببخش خیلی مهم است ما نباید خیلی به خودمان امیدوار باشیم اما به دعای ملکی که در عرش الهی دعا کند و بله آن پاک و مطهر دعا کند خیلی مهم و با شکوه می شود و دعا 100 در 100 مستجاب می شود اون وقت انسان حال توبه به خودش گرفت نباید او را از خودش دور کند دائما باید به یاد گناه افتاد شرمنده باشه خدایا خیلی بد شد من درمحضر تو شرمنده هستم چرا من این اشتباه را کردم دائما این حس شرمندگی دیگه اجازه نمیدهد برود به سمت گناه از گناه باید بدش بیاد چون بفهمد که از رحمت خدا دور شدن خیلی بد است خیلی انسان را عقب می زند بعضی بزرگان فرمودند کاری که بتواند جبران گناه کند انسان باید به فکرش باشد حالا حق کسی را ضایع کرده به او بیشتر لطف کند کسی را اذیت کرده بیشتر به او ،یا اگر در دسترس نیست به دیگران بیشتر محبت کند خدایا به عوض آن اشتباهم می خواهم جبران کنم بخاطر تو به دیگران محبت می کنم بخاطر تو می خواهم شادشان کنم بخاطر تو می خواهم این ها را گرامی بدارم یا فقیری است مالی بدهد برای مال حلال اما بده برای جبران خطایی که کرده و به اصطلاح البته این معنا شد این نیست اگر حق کسی ضایع شده مالی فرض کنید من از شما ضایع کردم باید برگردم جبران کنم اوجای خودش محفوظ است یکی از مهم ترین عمل ها که واقعا تاکید شده که من نمی خواهم ختم جلسه با این باشد عبارت از این است که انسان بخاطر خدا این عمل بودنش عجیب است بعضی عزیزان تعجب کنند بخاطر خدا واقعا محبت ورزی را فعال کند در دلش ،بخاطر خدا آن عشق و محبتش را نسبت به کسانی که خدا آنها را دوست دارد و عداوت را نسبت به کسانی که خدا از آنها بدشان میاد در دلش این را زنده کند یکی از عمل هایی است که در بعضی روایات بسیار مهم موثر برای پاک سازی قلب و آثار گناه حتی میشود تلقی کرد مورد تایید قرار گرفته که فرمودند بالا ترین حلقه های ایمان است یکی گفت نماز یکی گفت حج در روایت نبوی است در کافی نقل شده "اوثق عری الایمان الحب فی الله "محکم ترین حلقه های ایمان این است که انسان بخاطر خدا محبت ورزی کند این محبت ورزی خوب است بخاطر خدا بودن او را حلقه ایمان می کند و بسیار انسان در ایمان اگر بخاطر گناه ضعیف شده اینجا تقویت می شود خدای متعال انشالله همین را به همه ما حقیقتا روزی گرداند
صیرفی : خیلی متشکرم از لطف . یا علی مدد محتاج دعا هستیم.