تاریخ انتشار: چهارشنبه 18 اسفند 1400
تعداد بازدید: 47

یاد خدا 5 بهمن 1400

رساله حقوق امام سجاد علیه الاسلام با حضور آیت الله تحریری (متن برنامه 5 بهمن ماه)

صیرفی:بسم الله الرحمن الرحیم

در خانه که نور ولا موج می زند

آرامش و مهر و صفا موج می زند

در زندگی به سبک ائمه یقین بدان

دارد همیشه یاد خدا موج می زند

سلام خدا بر پیامبر رحمت و خواندن پاک ومطهر ایشان اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم سلام خدا بر امام خدا بر حضرت مهدی (عج)سلام خدا به شما اهالی ارجمند یاد خدا وقتتان بخیر خیلی خوش آمدید خدارا شکر می کنم توفیق دارم باز هم کنار شما باشم و این لحظات عمرم را خدا روزی کرد با افتخار محضر سرور ارجمندم معلم اخلاق عزیزمان آیت الله محمد باقر تحریری عزیز هستیم سلام علیکم و رحمه الله

آیت الله تحریری:سلام علیکم و رحمه الله بر شما و بینندگان عزیز سلام عرض می کنم و توفیق همگان را از خدای متعال طلب می کنم

صیرفی :خیلی ممنون از تشریف فرمایی شما بزرگواری کردید قبول زحمت و قبول دعوت فرمودید رساله حقوق امام سجاد (ع)و شرحی که حاج آقای تحریری عزیز بر این رساله نوشته اند و کتاب شده و حالا در برنامه یاد خدا ماه ها هست که مهمان این سفره پر برکت است قرار است این کلاس درس تا لحظات دیگر شروع بشود قبل ازآن خلاصه ای از جلسات قبل را مرورکنیم و با آمادگی بیشتری بر گردیم و کلاس را شروع کنیم راجع به دروغ صحبت کردیم یکی از گناهانی که به آن مبتلا می‌شویم واز اثرات زیان بارآن در هفته قبل گفتگو شد.

خلاصه جلسه گذشته :این عالم عالمی است که خیلی ایمان ظهور و بروز ندارد فقط در عمل .ما در عالم دیگر عالم ظهور باطن است "یوم تبلی والسرائر "باطن ها آشکار می شود . ایمان برای خود مومن برای دیگران به هرحال ظاهر می شود مومنین یکدیگر را می‌بینند ایمانشان" یسعی نورهم بین ایدیهم و بایمانهم "نور ایمانشان جلوتر خودشان می رود آن عالم است اما چون این عالم ،عالم امتحات است این ایمان مخفی است در دل عمل ظهور دهنده است دروغ یک وجه از نفاق ظاهر آن خوب و باطن آن خراب است لذا قرآن کریم از ویژگی های منافقین در سوره مجادله که این عده مغضوب خدا هستند از حزب شیطان هستند این ها در دنیا به شما مومنین دروغ می گفتند تا اینکه با آنها معامله ایمان کنید در قیامت هم این ها دروغ می گویند این دروغ گویی ملکه او شده است لذا روز قیامت هم که روز ظهور حقیقت هست نمی تواند این طبیعتش را از دست بدهد .

صیرفی :به خدا پناه می بریم و از خدا می خواهیم که کمک کند ما در پناه خوش باشیم و زبان و همه اعضا و جوارح ما قلبمان ان شاالله طاهر باشد پاک باشد و بری از دروغ و همه گناهان باشد ان شاالله 30000720 شماره پیامک یاد خدا هست که منتظر فرمایشات شما بصورت پیامکی هستیم در فضای مجازی هم صفحعه ما را دنبال کنید در کنا ر شما هستیم

آیت الله تحریری:بسم الله الرحمن الرحیم صلی و علی محمد و آله طاهرین لعنت الله الی اعدائهم اجمعین ولا تتع کل حلاف مهین همازمشاء بنمیم

بحث ما در وظائف زبان بود که امام سجاد (ع)اولین حقی که انسان بر خودش دارد حق زبان بیان شده است چون زبان یک تاثیر طرفینی دارد هم در خود گوینده هم در دیگران از این جهت نقش مهمی در سبک زندگی انسان ایجاد می کند در روابط خانوادگی روابط کاری در روابط مختلف لذا انسان وقتی مشغول گفتگو می شود لازم نیست کسی سخن گفتن را به او یاد بدهد دیگه عادت می‌کند به سخن گفتن لذا یکی از کارهایی که عمدا هست مسئله سخن گفتن هست که اگر انسان توجه به محتوای سخن نداشته باشد آن‌وقت به آثار نامطلوب گناه دچار می شود که یکی از به هرحال اعمال قبیح، دارای گناه، زبان، دروغ بود که در جلسه گذشته به ابعادی از آن پرداختیم که و روایات را در این خصوص عرض کردیم که این بحث ها بحث های گسترده هست در جای خود جنبه های مختلفی دارد جنبه های فقهی دارد و جنبه های اخلاقی اینجا کلیاتی را بصورت گذرا عرض می کنیم که این موارد را بازگو کرده باشیم که اصل این مسائل گفتگو شده باشد و بینندگان عزیز اگر بخواهند تفضیل این مباحث را داشته باشند به کتابهای اخلاقی و تفضیلی مراجعه کنند گاهی بعضی مباحث فقهی است که باید از مرجع تقلید هم استفتا کرد و نظر مرجع را جویا شد در این آیه ای که عرض کردیم خدای متعال نهی می کند از اینکه از هر سوگند خورنده ای ما تبعیت کنیم که هر کس که سوگند می خورد خیال نکنیم که بحق است دقت کنید و به حرفش ترتیب اثر ندهید که یکی از ابعاد دروغ هم سوگند دروغ بود که به هرحال عرض کردیم و در این جلسه به گناه دیگری خواهیم پرداخت که آن هم گناهان کبیره زبان است که سخن چینی است در این آیه شریفه می فرماید که از هر عیب جویی که سخنی را از دیگران نقل می کنند ما هم تبعیت نکنیم سخن چینی این است که دو نفر باهم سخنی را رد و بدل می کنند د رباره کسی غیبت باشد باید جلوی این گوینده را انسان بگیرد حالا اگر نگرفت و گناه کرد و شنید چون یکی از گناهان گوش شنیدن غیبت است و طرفداری نکردن از غیبت شونده است که انسان غیبت را رد بکند حالا اگر رد نکرد یا جای آن نبوده برود به طرف مقابل برساند سخنی را که شنیده می دانی فلان شخص درباره تو چه مسئله ای را گفته یا عیب هم نباشد یک سخن سری است که شخص سری را نزد شما گذاشته که نباید این راز را بنده به دیگری بگویم حالا دارم این را اشتباها بازگو می کنم شماهم یک اشتباه روی آن کنید این را بروی به طرف مقابل بگویی و این می شود مسئله سخن چینی که بسیار نامطلوب اجتماعی و فردی دارد که حالا روایتی از نبی بزرگوار اسلام می خوانم که آیه من به شما خبر بدهم که بد ترین افراد شما چه کسی است فرمود آن کسانی که رفت و آمد می کنند با سخن چین که نتيجه اش این است که بین دوستان جدایی می اندازند و کسانی که بری از عیب هستند آنها را عیب ناک می کنند طبیعتا آثار خاصی دارد اولین آثار اینکه کینه کسی که سخن او را نقل می کند در دل شنونده واقع می شود و شیطان هم می آید و آن را پرو بال می دهد مرتب نقشه می کشد که ضربه شخصیتی و امثال این ها به طرف بزنم که این اثر منفی اجتماعی است و بعد دوری شخص از مردم و خدا را در بر دارد کسی که کار او این باشد دیگر بی آبرو می شود عمدتا گناهان ما این چنین است گناهان ما یک عکس العملی دارد اگر انسان عادت کند به دروغ گفتن حتما دیگران هم به انسان دروغ می گویند در آن مهلکه دروغ قرار می گیرد اگر انسان عادت کند به سخن چینی و توبه نکند و دست بر ندارد قطعا کسی هم می آید و از انسان به دیگران سخن چینی خواهد کرد و مفاسد بر انسان جاری می شود این ها را ائمه (ع)به ما فرموده اند یک روابط واقعی است "عمل و عکس العمل"

در اجتماع به ما هشدار هم دادند که این کار را انجام بدهید البته همه دارای اختیار هستیم و مواخذه می شویم اما به هرحال این مسئله واقع می شود امام فرمودند یکی از چیزهایی که موجب کنترل انسان می شود علاوه بر قبح ها این شخص که دارد این گناهان را انجام می دهد در روابط اجتماعی بداند که از همان طریق قطعا ضربه می خورد و به هرحال آبروی آن فرد می رود و از آثار نکوهیده این سخن چینی امام صادق (ع)این بزرگترین سحر است نمامی، سحر کارش جدایی انداختن است بین زن و مرد ،بین دوست ،بین به هرحال فرزند و پدر که الان متاسفانه مشاهده می کنیم کسانی را که خبیث هستند نفس شروری دارند می روند از طریق سحر کار طرف را می بندد هر کاری می کند سود نمی کند هر روزهم به ضرر او تمام می شود یا بین زن و مرد جدایی ایجاد می کنند یک مرتبه تلاطمی بین آن ها ایجاد می کند سخن چینی هم می فرماید مانند سحر است که خیلی باید توجه داشته باشیم که در مجلسمان گاهی میان خانمها هست که در جلسات آنها یک مرتبه آن ها که جلسات خوبی هم هست توجه ندارند که جلسه برای چه تشکیل شده است شروع می کنند.

گاهی حتی در مسجد ممکن است این مسئله را انجام

‌دهند لذا خیلی هشدار دادند که ما این مواظبت ها را داشته باشیم مخصوصا کسانی که در این مجامع خوب قرار می گیرند شیطان هم زیاد با این ها کار دارد می خواهد اثر مثبت این مجامع را به نحوی از انسان بگیرد اولین کاری که می کند این است که اگر انسان در این مجالس شرکت کرد به هرحال یک گناهی انجام بدهد و امثال اینها یکی این سخن چینی است خیلی باید توجه داشته باشید وقتی کسی دارد سخنی را می گوید جلوی او را بگیریم از آثار آن حضرت می فرماید که بین دوستان جدایی می اندازد دشمنی ایجاد می کند و باعث خونریزی ها می شود باعث خرابی خانه ها می‌شود باعث پرده دری می شود بعد حضرت می فرماید نمام بدترین انسان هایی است که روی زمین قدم می گذارد که این تعبیرات بسیار سنگینی هست که انسان به واسطه یک مواظبت نکردن چه بسا اعمال صالحش را از دست می‌دهد.

صیرفی :خیلی انسان باید مواظب باشد استاد فاطمی هم می فرمودند مواظب باشید کیسه توشه شما و آن محفظه نگهدارنده خوبی ها و اعمالتان سوراخ نباشد این همه تلاش کنیم و عمل جمع کنیم توشه را به راحتی از دست بدهیم محضر قرآن کریم مشرف می شویم و برمی گردیم بخش پایانی را ادامه می دهیم .امروز توفیق شده که از محضر سرور ارجمندمان آیت الله تحریری از گناهان زبان را بیشتر آشنا می‌شويم و اثرات زیان بار آن را می فهمیم سخن چینی یکی از عاداتی هست که ممکن است ریز وارد وجود انسان بشود و مثل موریانه تمام خوبیهای انسان را از بین ببرد گاهی در فعالیت های اجتماعی و سیاسی این مسائل بوجود می آید در اداره شخص برای اینکه پیش رئیس برای خود جایگاهی درست کند از دیگران بد گویی می کند و بعضی مطالبی که گاهی گفته می شود این را بازگو می کند آن وقت بعضی از این سخن چینی ها به هر حال موجب قتل هم می شود لذا اختلاف و خونریزی هایی که رخ داده در بعضی از فرهنگ ها اصلا تحقیق هم نمی کنند اول ضرر را می زند بعد می گوید مقصر کیست لذا فرمودند آن کسی که سخن چین است سه انسان را به کشتن می دهد اول خودش را یعنی ممکن است بعدا از جهت ظاهری به کشتن برسد کشتن واقعی هم هست نفسش از آن حیثیت ایمانی نابود شده است دوم آن کسی که دارد نمامی اورا می کند دوم آن کسی نزد او نمامی می کند که ممکن است برای گوینده نقشه ای بریزد آن وقت ممکن است از جهت حقوقی و قضایی این شخص گیر نیافتد اما از جهت قضای الهی این سه خون بر گردنش است و برای او نوشته می شود به واسطه سخن چینی او ،مگر اینکه به آن مرحله نرسد اگر این سخن چینی به این مسائل برسد همه آن گناهان به پای این شخص نوشته می شود لذا دستگاه الهی محکمه عمیقی است اینگونه نیست که سرسری بگذرند اینجا ممکن است عمل شخص آشکار نشود اما در واقع اگر توبه نکند و اگر از طریق دروغ و سخن چینی او ضرری به شخص رساند و این ضرر را تدارک نکند قطعا این عمل گریبان گیر می شود توبه هر گناهی مناسب با آن گناه است که باید از صاحبانش حلالیت بطلبد اگر با این سخن چینی آبروی شخص رفته باید من آبروی او را برگردانم نزد او و نزد دیگرانی که این عمل انجام شده لذا ائمه راه های گوناگون داده اند که ما مواظبت داشته باشیم جلوی سخن شخصی که دارد سخن می گوید با کنترل بشنویم که نکند غیبت شود نکند این سخن چینی باشد و سعی کنیم اگر سخن چینی افتاد ترتیب اثر ندهیم و هم خودمان راحت باشیم و هم شخصی که سخنی از او نقل شده یک یاز گناهانی که برای زبان هست گناهان کبیره هست مسئله تهمت هست که تهمت به این معناست کسی که به هرحال مبری است از گناهی یا از عیبی من این گناه و یا عیب را به او نسبت بدهم .

تهمت در روابط اجتماعی رخ می دهد در نزد خود شخص رخ نمی دهد تهمت هم ابتدا از سوءظن نشات می گیرد قرآن کریم در سوره حجرات این نهی را به می کند ما را با لحن بسیار سختی در این آیه سوره احزاب "الذین یوذون مومنین و مومنات بغیرما اکتسبوا فقداحتملوا بهتانا و اثما مبینا "آن کسانی که با تهمت مومنین و مومنات را اذیت می کنند که آنها این کاررا انجام نداده اند این ها به هرحال گناهی آشکار را متحمل شده اند لذا خود تهمت هم یک مفاسد اجتماعی خاصی دارد که باید خیلی برحذر باشیم امام صادق فرمود :وقتی انسان مومنی را متهم می کند ایمان در قلب او آب می شود همان طور که نمک در آب حل می شود و اثری نمی ماند مگر اینکه انسان برگردد که آبروی ریخته را به آسانی نمی شود بر گرداند چقدر باید در برابر کسی که آبرویش را ریخته عجز و ناله کند که اگراین الان رخ دهد در قیامت انسان بارها سر پل صراط لغزش خود را ظهور می دهد بنابراین روایت در این زمینه بسیار زیاد است که قرآن کریم در آیه دیگری باز در سوره مبارکه نور می فرماید "الذین یحبون ان تشیع الفاحشه فی الذین آمنوا لهم عذاب الیم فی الدنیا و لاخره" آن کسانی که فحشا در بین مومنین رواج بدهد این تهمت یکی از آن فحشا هاست شخص کاری را انجام نداده غیبت نکرده می گویند تو این چنین کردی دزدی نکرده و بگوییم تو این کار را کرده ای و بسیاری از این دست تهمت ها رخ می دهد در روابط کار ی انسان می خواهد خود را خوب جلوه بدهد دیگری را که جلوه می کند با تهمتی می خواهد حیثیت اجتماعی و خانوادگی یا اقتصادی اش را خدشه دار کند شخص در بازار می گوید به این فرد پول ندهید به این جنسی ندهید که بفروشد این چنین است دیگر از اعتبار ساقط می شود دیگر نمی تواند در آن جمع سر بلند کند بعضی اوقات فرد دیگر مجبور می شود از آن محله و آن شهر نقل مکان کند بخاطر بی آبرویی که پیدا شد ه آیه قرآن در سوره نور نسبت به همسران پیامبر که بعضی منافقین انجام دادند لذا باید در سخنان توجه کنیم حتی اگر احتمال بدهیم کسی کاری کرده یا سخنی گفته به صرف احتما ل نمی توانیم او را متهم کنیم این نسبت باید اثبات بشود و اگرنه انسان را به عذاب الیم گرفتار می کند.

صیرفی :خیلی متشکرم الهی چنان کن سرانجام کار تو خشنود باشی و ما رستگار


دسته بندی :

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها

2024-04-19 20:38:42