تاریخ انتشار: چهارشنبه 17 فروردین 1401
تعداد بازدید: 76

یاد خدا 9 اسفند 1400

قواعد قرآنی با حضور حجت الاسلام و المسلمین عظیمی (متن برنامه یاد خدا 9 اسفند 1400)

بسم الله الرحمن الرحیم

الذین امنوا و تطمئن قلوبهم بذکرالله علی بذکرالله تطمئن القلوب

خوشا به حال من و دفتر غزل خیزم *به شورو شوق و شعف واژه واژه می ریزم

صدای بال و پر جبرئیل می آید* صدای گام بلند خلیل می آید خدا به دست خلیلی دگر تبر داده* که پشت لات هبل ها به لرزه افتاده *ندا رسیده اقرا بخوان ز طی براق* لاتمم مکارم الخلاق نهفته مدح نگارم به مطلبی نافذ نهفته در غزلی یاد حضرت حافظ نگار من که به شوقش خدا قلم بفرست نگار من به مکتب نرفت و خط ننوشت به قمزه مسئله آموز صد مدرس شد به روی منبر نوری خطیب مجلس شد/

السلام علیک یا رسول الله/

سلام خدا بر پیامبر رحمت و خاندان مطهر و پاکشان اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم سلام خدا بر امام مهدی عج و سلام خدا بروی ماه همه ی شما بینندگان عزیز اهالی ارجمند یاد خدا وقتتان بخیر خیلی خوش آمدید عید سعید مبعث انشاالله سرآغازی باشد و شروع حرکتی در مسیر سبک زندگی اسلامی

افتخار دارم در این لحظات سراسر نور در خدمت سرور ارجمندم عضو محترم مجلس خبرگان رهبری استاد محترم حوزه و دانشگاه جناب دکتر محسن اسماعیلی عزیز ، سلام علیکم آقای دکتر اسعدالله ایامکم

استاد اسماعیلی: سلام علیکم و رحمت الله انشاالله برشما و بینندگان عزیز ئ همه ارادتمندان پیامبر اکرم ص براکت و نعمات این روز برخوردار بوده باشید و از این ماه که ماه رجب هم بود و با همه برکاتی که داشت فقط میتوانیم دعا کنیم که خدا راه لطف و کرمشان ما را از رجبیون ثبت و ضبط کرده باشد انشاالله

صیرفی:خیلی ممنون از تشریف فرمایی شما انشالله که با دکتر سر سفره نهج البلاغه کلاس درس امروز را باهم خواهیم بود.

خلاصه قسمت قبل را باهم ببینیم با افتخار در خدمتتان هستیم:

خلاصه قسمت قبل: امیر المومنین می فرماید شیعه من نباید حرفش با عملش دوتا باشد دوگانگی میان عمل و گفتار نشانه ی این هست که ما از علی علیه السلام فاصله گرفتیم از میزان الاعمال که جلسه قبل صحبت بود فاصله گرفتیم

این یک نوع دوگانگی است که خیلی هم بد هست. عملا قبول نداریم و لفظا تایید می کنیم نوع دوم از دوگانگی ها که صداقت و یک رنگی را ازبین می برد حضرت می فرماید ظاهرتان با باطنشان فرق نداشته باشد. خود پیغمبر میفرماید مردم را هشدار بده نسبت به روز قیامتی که خیلی زود فرا می رسد ما تصور می‌کنیم قیامت خیلی دوره خیال می کنیم مرگ خیلی دوره خدا به پیامبر می فرماید به آنها هشدار بده نزدیک هست بیخ گوشتان هست حواستان باشد چه بسیار کسانی که دیشب با بستگانشان می گفتند و می خندیدند و خوابیدند و صبح بلند نشدند صبح بلند شدند ولی شب نیستند./////

صیرفی: 30000720 مسیر پیامکی یاد خدا با اهالی اتاق فکر شما هست و 162 هم که روابط عمومی سازمان هست در فضای مجازی خیلی صفحه یاد خدا به لطف خدا الحمدالله رب العالمین مخاطبش بسیار زیاد شده و نوع همراهی شما متفاوت شده و در این یکی دو ماه آقای حسین زاده و همکار محترمشان فعالیت بیشتری دارند بدلیل حضور شما و گزینه های بسیاری قرار می دهند پست ها و برنامه هایی که قرار می دهند و باز نشری هایی که قرار می دهند خیلی متفاوت هست خلاصه این ارتباط ما با شما در فضای مجازی می‌تواند سبب خیر باشد اشتراک گذاری با دیگران انشاالله صالحات باقیاتی باشد که همه ازآن بهره مند باشیم آقای دکتر شب مبعث هست و شب تکریم پیامبر اعظم (ص) ما از بچگی یاد گرفتیم اسم پیامبر که می آید صلوات بفرستیم و تعظیم کنیم انگار این را خیلی هم برایمان مقدس و جدی هست ولی خوب هست راجب به آن یک بار صحبت کنیم راجع به حکمت مطلب.

استاد اسماعیلی: خوش به حال شما که از بچگی که ما یاد گرفتید که خداوند شما و مارا با همین محبت و ارادت تربیت کند و از دنیا ببرد. بعد اصولا نام بزرگان را باید بزرگ داشت ما یک موقعی در همین برنامه در مورد بزرگداشت نام خدا صحبت کرده بودیم و نهج البلاغه علی( ع) فرا گرفته بودیم که خدا بزرگ است نام وی هم بزرگ و باید با احترام و عظمت از نام خدا یاد کرد" فسبح باسمک العظیم سبح اسمک الاعلی اسم خدا اعلا هست اسم خدا عظیم است چون خودش عظیم چون خود او اعلا هست من عرض کردم که اسامی خود به خود موضوعیت ندارند مثل آینه ای هستند که مسما و معنای خودشان را به نشان می‌دهند و لذا باید برای اسم احترام قائل شد این بزرگان که عرض می کنم فقط پیامبر اعظم صلی الله نیست که او بزرگ تر از همه است ولی فقط او نیست من همین اول به کودکان به نوجوانان به همه ی عزیزان سفارش کنم که از بزرگداشت نام پدر و مادر شروع کنن عادت خوب را همه یاد بگیرند همه یاد بگیریم که نام پدر و مادرمان بعد نام همسرمان را بعد نام فرزندم را با احترام نام ببریم و خیال نکنیم که مثلا صمیمیت طور است که انسان این ادب بزرگ را نادیده بگیرد بعضی مثلا با رفیق با دوست خیلی سخیف خیلی بی پرده صحبت می‌کنند الفاض خوبی به کار نمی برند و این را نشانه این می‌دانند که ما خیلی با هم رفیقیم خیلی خودمانی هستیم علی (ع) فرمود که" لا تضیع عن حق اخیک "حق برادرش را احترام دوستت را به اکتفای این که من خیلی رفیقم تباه نکنم نا دیده نگیرم چون همین بی حرمتی همین بی ادبی باعث می‌شود آن رفاقتی که خیال میکنی خیلی صمیمی از بین می‌رود بالاخره آدم یک جایی یک چیزی می‌گوید طرف دلخور می‌شود و این دلخوری ها به تدریج باعث می‌شود دوستی های انسان قطع بشود احترام را ادب را از خانه ها شروع کنیم از مدرسه شروع کنیم از اداره ها شروع کنیم و ساده ترین آن هم همین است که اسم دیگران را با احترام ببریم پدران بدانند هرگونه که در منزل و در خلوت نام همسرشان را به زبان می‌برند هر طوری که درخانه همسرشان را صدا می کنند این پیامی هست این دری هست که نا خواسته به فرزندانش منتقل می‌شود یعنی بدون اینکه بخواهند و بدانند به فرزندشان یاد می‌دهند که حرمت مادر تو این قدرهست بنابراین نباید بعدا گله کنند از این که فرزندان که حرمت مادر را نگه نمی‌دارند و زنان نسبت به مردان پدران نسبت به خانواده بچه ها همه نسبت به هم باید مراقب باشند خیال نکنیم اینا مسئله ی کوچکی هست نه بسیار بسیار مهم اسلام دین تیز بینی و ریز بینی هست برای کوچکترین ترین حرکات زندگی ما دستور داده همه هم حکمت دارد از جمله این حکمت و از اینجا شروع می‌شود خانواده و محل کار و مدرسه و محیط رفاقت شروع می‌شود تا بالا تر در سطح کشور هم همین گونه است باید حرمت انسان های بزرگ را در کشور داشته باشیم نامشان بی جهت برده نشود از حرمت نامشان کاسته نشود سعدی معلم اخلاق و ادب بود و پرورش یافته ی مکتب اسلام کتاب گلستان خصوصا خیلی کتاب خوبی هست که ما حسرت می خوریم متاسفانه نسل جوان نمی تواند با این کتاب خوب ارتباط برقرار کند در گذشته اصلا سواد آموزی با خواندن گلستان بود و شروع می شد که هم کتاب اخلاق بود هم کتاب شعر بود که انسان را ادیب بار می‌آورد و همه چیز دراین کتا ب هست برای زندگی حالا الان با گلستان شروع نمی‌کنند حتی به گلستان هم ختم نمی‌شود متاسفانه، از کتاب خیلی خوب فارسی که ما داریم و باید قدرش را بدانیم آنجا خلاصه در گلستان سعدی یک حکایتی را نقل می کند می گوید که اسکندر رومی را پرسیدند دیار مشرق و مغرب به چه تسلط پیدا کردی چه‌طوری توانستی همه شرق و غرب را بگیری زیر بال خود در حالی که ملوک پیشین را خزاین و عمر و ملک و لشکر پیش از این بوده است قبلی های تو هم لشکر قوی تری داشتند هم مدت عمرشان طولانی تر بود هم مدت حکم رانی شان چه شد تو آنقدر موفق شدی پیشنیان تو موفق نشدند سعدی می‌گوید* گفتابه عون خدای عز و جل اگر مملکتی را که گرفتم هر جایی که می رفتند و فتح می کردم یک رعیت را نیازردم یک مردم آزاری نکردم *حقوق شهروندان را رعایت کردم و نام پادشاهان جز به نیکویی بر زبان جاری نکردم بعد می‌گوید بزرگش نخوانند اهل خرد که نام بزرگان به زشتی برند این خیلی بد است یکی از وآفت هایی که در فضای مجازی دیده می شود همین است که نام بزرگان به زشتی برده می شود نمی خواهیم کسی را معصوم جلوه بدهیم نمی خواهیم بگوییم خطایی ندارند نمی خواهیم بگوییم انتقاد نباید کرد کجا هست و خواهد بود امام با احترام اشکالی دارد که اگر می خواهیم ازکسی نقدی داشته باشیم این نقد را وقتی محترمانه بگوییم نشنیده گرفته نمی شود لذا امر به معروف و نهی از منکر که در حقیقت ادبیات نقد دینی است باید همه با ادب باشیم ادب بی ادب یا به کار بردن الفاظ زشت و لحن نا مناسب خیال نکند که نهی از منکر می‌کند ای منکر باید خودمان را نهی از منکر کرد که خودمان اینگونه با دیگران صحبت نکنیم

صیرفی : خیلی متشکرم محضر قرآن مشرف می شویم با افتخار عید مبعث هست و به محضر قرآن مشرف می شویم

آقا محضر قرآن مشرف شدیم و در همین زمینه آیاتی را شنیدیم استاد اسماعیلی:"لقد من الله علی المومنین و اذ بعث فیهم رسولا " خدا واقعا بر بشر و انسان و بر مومن منت گذاشته که همچنین موجود شریفی را فرستاده و با فداکاری غیر قابل وصفی با پشت کار بی نظیری بشریت را از آن جاهلیتی که گرفتارش بود نجات داد هر چه بشر دارد از برکات حضرت پیغمبرهست. برای همین که باید نام پیامبر در میان ما برجسته باشد این نام مثل سایر نام ها نیست که همان طور خود پیغمبر مثل دیگر نیست در زیارت جامع میخوانیم که" اسما ءکم فی اسماء و اجسادکم فی الاجساد" بدنشان مثل بقیه بدن هاست و اسمشان مثل باقی اسمهاست. اما نه مثل باقی اسمها و بدن ها نیست. اسم ها چقدر شیرین هست وقتی آدم این اسم را می برد چقدر لذت می دهد وقتی انسان نام پیامبر را می شنود اصلا همین که ما صلوات می فرستیم و نام پیامبر را می آوریم که بعضی ها حتی حکم به وجوب دادند حالا مستحب موکد را نگویم بعضی ها حکم به وجوبه صلوات دادند به خاطر اینکه حرمت نام پیامبر حفظ شود "فما احلی اسماءکم اکرم انفسکم" شما جسمتان با جسمهای دیگر فرق دارد و اسمتان با اسم های دیگر فرق دارد .

"ان الله و ملائکه یصلون علی النبی یا ایها الذین امنوا صلوا علیه و سلموا تسلیما."اسم او که می آید باید معلوم باشد با باقی اسم ها فرق دارد. قرآن می فرماید بعضی از همان مردم بی ادب جاهل آن زمان می آمدند با پیامبر کار داشتند" ینادونک من وراء الحجرات."از آن پشت در، با بی ادبی صدا می زدند و نام کوچک پیامبر را می آوردند این خیلی مهمه که خدا در قرآن فرمود که :لا تجعلوا دعاء الرسول دعابعضکم بعضا."پیامبر را مثل صدا زدن عادی خودتان باهم دیگر صدا نزنید این نام با باقی نام ها فرق دارد. این چه فلسفه ای هست که به ما گفتند با دست بی وضو به نام پیامبر دست نزنید با دست بی وضو به نام مبارک پیامبر البته نام ائمه اطهار صلوات الله علیهم اجمعین نباید دست زد . حتی برخی از فقها ملحق کردند به این اسما شریفه نام حضرت صدیقه طاهره را هم نباید بی وضو دست بزنیم. که ادب برخورد با پیامبر را به دیگران یاد بدهیم. معلمان مربیان این فرهنگ را ترویج بدهیم دعای پیامبر مثل صدا زدن عادی خودتون با هم صدا نزنید این نام با بقیه نام ها فرق می‌کند این چه فلسفه ای هست که با دست بی وضو نباید به نام پیامبر دست زد با دست بی وضو به نام مبارک پیامبر و به نام ائمه هم نباید دست زد ولی خوب دقت کنید مرحوم کلینی از کافی نقل می کند کسی آمد از امیرالمومنین چند سوال کرد جواب های حضرت به او آنقدر دلنشین و شیرین بود که حضرت به ‌قول امروزی ها کپ کرد گفت عجب تو هم پیغمبری دقت کنید گفت ساکت باش این چه حرفی هست میزنی من بنده ای از بندگان خداوندم دقت کنید انما داره یعنی من هیچی نیستم یکی از بندگان خداوند هستم اسم من را کنار اسم او نیاور قربان این عظمت این بخاطر این است که علی علیه سلام بزرگی پیامبر با همه هستی خودش درک کرده بود نگفت من از روز اول تا اخر صمیمی ترین و نزدیک تریم و عزیز ترین فرد نسبت به پیامبر بودم پس حالا چه اشکال دارد اسم را چطوری صدا کنم، نه ،فرمود "انما انا عبد من عبید محمد "باید خودمان را اینطوری عادت بدهیم اگر خداوند با یک بنده ای از بندگانش حتی فقط جای دیگر هم هست که امیر المومنین که میبیند خدا را می‌آورد با همین عظمت نهج البلاغه چند جا هست که ایشان از پیامبر یاد می‌کند الان اینجا وقت نیست ببینید عظمت یعنی چه این جمله را فقط بگویم و عرضم را تمام کنم که علی (ع) وقتی نام پیامبر بزرگوار را می آوردند میگوید "به ابی انت امی" مهم هست می گوید پدر و مادرم به فدایت پیش خدا یادی از ما هم بکن و ما را فراموش نکن که تو به یاد ما باشی و ما را دعا کنی ما هم علی (ع) این برنامه را با این دعا خاتمه دهیم "اذکرنا عند ربک و اجعلنا من بالک "

صیرفی : خیلی متشکر خیلی ممنونم استفاده کردیم مثل همیشه ان شا الله خداوند به شما عیدی بدهد از همراهی شما کمال تشکر و سپاس را دارم خدا رو قسم می دهم به وجاهت پیامبر اعظم الهی چنان کن سرانجام کار تو خشنود باشی و ما رستگار وقتتون بخیر مشتاق دعای خیرتون هستیم در این روز های پیش رو خدانگهدارعکم


دسته بندی :

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها

2024-04-25 01:51:07