تاریخ انتشار: چهارشنبه 7 اردیبهشت 1401
تعداد بازدید: 48

یاد خدا 4 فروردین 1401

آیات الاخلاق با حضور حجت الاسلام و المسلمین غفاری (متن برنامه یاد خدا 4 فروردین 1401)

بسم الله الرحمن الرحیم

صیرفی:الذین امنوا وتطمئن قلوبهم بذکرالله الا بذکرالله تطمئن القلوب

یامقلب القلوب والبصار

یامدبر الیل والنهار

یا محول الحول والاحوال

حوّل حالنا الی احسن الحال

سلام خدا بر پیامبررحمت وخاندان مطهر وپاکشان اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم

سلام خدابرامام مهدی عج وسلام خدا برشما اهالی ارجمند یاد خدا وقتتون به خیر سال نو مبارک الحمدلله رب العالمین که سال 1401درسال نو در نوروزدربهار نو بایاد خدا وذکر خداباهم مشغولیم کنار هم هستیم وهمنفس هستیم0 افتخارداریم محضر سرور ارجمند معلم اخلاق بزرگوارمان حاج آقا غفاری عزیزعرض ادب وخوش آمد داشته باشیم 0سلام علیکم ورحمه الله عیدتان مبارک باشد0

استاد غفاری :سلام علیکم ورحمه الله محضر حضرتعالی وعموم عزیزان

بیننده 0 ایام را واین فرصت‌های عمررا ان شاءالله واین رسیدن بهار طبیعت را که ان شاءالله ما اهل عبرت باشیم وبه یادمان بیافتد بهار دل را ماه مبارک هم که درپیش است ان شاءالله با آمادگی کامل از همه فرصتها استفاده کنیم ان شاءالله

صیرفی: ممنونیم از تشریف فرمایی حضرتعالی 0ما محضر حاج آقای غفاری دراین مدتی که زحمت دادیم مطلب یاد گرفتیم کلی افتخار داشتیم وآیات الاخلاق در قرآن کریم موردبحث قرار دادیم ودراین حوزه ازمحضرشان یاد می گیریم 0

خلاصه ای ببینیم از آخرین جلسه مان در سال 1400وبیاییم وارد سال 1401 وکلاس درس امروز باشیم 0

استاد غفاری :بهترین حالت این است که مادر خطر واینکه کجا خطرناک است کجا آسیب است پیچ احساس خطرمان را بدهیم به دست خدا به دست حضرت علی بدهیم به دست اهل بیت بدهیم بدست پیامبر بدهیم انها هرجا گفتند خطرناک است مادر وجودمان باور کنیم خطرناک است وهرجا گفتند امن است آنجا حرکت کنیم متاسفانه فرمایشات را اهل دقت باید این کلمه را باید قدرشان رابدانند از فیلتر عرفیات ومسامحات خودمان را عبور می دهیم کلامی را که خیلی تاکید کرده اند بی توجه هستیم 0

اولا راوی مطرح کردند که این حب ربطی به دین دارد ،امام صادق فرمودند :هل الایمان الا الحب والبغض ،اصلا ایمان همین است چون به دنبال این محبت وعداوت ،محبت برای خدا وعداوت به خاطر خدا یعنی عداوت هم سرسری نیست نباید دشمنی

بر مبنای اینکه ما از کسی بدمان می آید که مارا آزرده است خیر محبت به خاطر خدا وغضب به خاطر خدا، انسان باید غیرت دینیش فعال باشد 0کسانی که با خدا خوب هستند با اداب هستند وکسانی که بی ادبی می کنند ابلیس هستند ومسیر ابلیس را می روند به ابلیسی ها می خندند وبه انها روی خوش نشان می دهند 0ما خوشما ن نمی آید چرا که برضد دستگاه محبوبمان دارند حرکت می کنند 0

صیرفی :سال نو شده است وما همچنان منتظر الطاف شما سوال پیشنهاد ودلگرمی هایی که می دهید به برنامه ی خودتان 0چه از طریق شماره پیامک 30000720

وچه از طریق صفحه ی فضای مجازی @yadekhoda-q TV آنجا لطف شما ودنبال

کردن شما درصفحه یاد خدا وبه اشتراک گذاشتن مطالب کارشناسان عزیزمان خیلی

لطف بزرگی است خیلی باعث دلگرمی است این را از ما دریغ نفرمایید واین عیدی شما به ما است ما هم این کلیپ هایی را که آقای حسین زاده وهمکاران محترمشان از فرمایشات کارشناسان انتخاب می کنند که خیلی کوتاه است وبسیار تکان دهنده وناب است واین هم عیدی برنامه یادخدا به شما سروران عزیز وارجمند 0

آقا فرمودند "اذا رایتم ربیع فاکثروا ذکر النشور "وقتی که بهار می آید خیلی یاد کنید از معاد که آنجا قرار است دوباره زنده شویم بازگشت داشته باشیم 0

داستان چیست وقتی اخرهای سال که می شود به ما می گویند باید خانه تکانی کنیم یک اتفاقی به نام بهار به نام زنده شدن طبیعت در راه است 0

استاد غفاری : بسم الله الرحمن الرحیم

تمام آنچه را خداوند در عالم به نمایش می گذارد هرکدام به مناسبتی می خواهد اورا برگرداند به این حقیقت متوجه کند به شرط اینکه این انسان خودش را درکلاس بداند خدارا معلم بداند سختی ها وآسانی ها شادی ها تحولات 0نفس این معنا که فطرت ما خوشش می آید از نو شدن ، این که دید شکوفایی طبیعت را گفت بله خانمان باید متناسب با آن باشد یک خانه تکانی بکنیم ، یکی از اساتید بزرگ حفظه الله مکرر در مکرردراین مناسبات به ما یاد دادند که اینها را که می بینید ما یک دل تکا نی هم داریم به عبارتی ما یک خانه درونی هم داریم که آن سزاوار تر است که تکانده شود ببینیم درگوشه کنارش غفلتی معصیتی پناه برخدا کینه ای عقده ای یک اشتباهی یک خطایی کجای آن کمین کرده وبه اصطلاح یک چرکی چسبیده است یا یک آلودگی ویک آشفتگی

دل تکانی خیلی خیلی مهم است پس ما دیدیم این بهاررا چه عالی است که بهار را بیاوریم به قلبمان وجودمان همیشه می تواند بهار باشد که بهار طبیعت را زمستان می آید خزانش می کند اما اگر دل ما به عشق خدا واقعا شکوفا شود حیات را گرفت حیات طبیعت می میرد با پاییز وزمستان اما " هرگز نمیرد آنکه دلش زنده شد به عشق "آن کدام عشق است ؟عشق به خداست عشق به فانیات مثل خود فانی فانی می شود این شعر حکیمانه است واگر این شعرحکیمانه از هرکسی باشد ما می گیریم مهم است هر شعری را از هر شاعری قبول نیست باید شعرها محک بخورد این شعر بسیار عالی است : عشقهایی که کز پی رنگی بودعشق نبود عاقبت ننگی بود

عاقبتش رسوایی است صرف رنگ وبوکافی نیست عشقهایی حقیقی ریشه دارند لذا این دل باید هوایش را داشته باشیم خانه ی مادی را منظم کرده ایم درونمان هم منظم است ؟درونمان نظمش به این است که آشفتگی نداشته باشیم ، آشفتگی نداشته باشد باید آرامش داشته باشد ، آرامش با توجه به خدا شده است ، *الا بذکرالله تطمئن القلوب *

این را ما باید درست یاد بگیریم دلمان را باید قانونش را از صاحب دل که خدای متعال باشد یاد بگیریم دلمان را باید به کسانی بدهیم که خدا اجازه داده است آن وقت اجازه نداده است خدا ما دردلمان بد دلی را ما در دلمان کینه کسی را بدخواهی را ما دلمان پناه بر خدا سستی را در دلمان پناه بر خدا اهانت به کسی را در دلمان سوء الظن را در دلمان خدایی نکرده بد تفسیر کردن کار کسانی که واقعا صرفا برمبنای گمانه زنی خیر حق نداریم ، اینها مثال است بسیار وظیفه ی مهمی است اما این را چه کسی می تواند بفهمد کسی که ببیند این را که چطور زمستان رفت وبهار آمد ما هم در حال رفتن

هستیم ماهم داریم می رویم کاروان می رود اما مبادا ما با این شعر خطاب شود که کاروان رفت وتو در خواب بیابان درپیش می خواهید چکار کنید اخر کی پس حرکت می کنید چکار می خواهید بکنید چکاره می خواهید باشید انسان متوجه بهار وزمستان باطنش باشد متوجه این باشد که وجودش ازناحیه ی خداوند متعال باید طراوت بگیرد طراوتش با یک عطر و با یک نسیم گل بیرونی نیست آن لازم است باید باشد خوب است اما گل باطنی در درون انسان رشد کند شکوفایی باطن انسان به این است که خودش را گم نکند به این است که حقیقتا با صدق همراه باشد حقیقتا با تعهدی که با خدا بسته صادقانه پایش بایستد *من االمومنین رجال صدقوا ماعاهدوالله علیه *یعنی یک پیمان الکی نبود صادقانه پای پیمان ایستادند کار مرد خداوند است مرد خدا هشتادسالش هم اگر باشد بهاراست برایش جوانی است یکی از آقایان که نوعا شناخته شده است ازدنیا رفته اند خدا رحمتشان کند می فرماید من رفیقی داشتم ظاهرا این رفیق هم ازدنیا رفته می‌گوید اواخر عمرش بود ومریض شده بود نتوانستم بروم به دیدنش کارمان زیاد بود یک زنگ زدم گفتم حال شما چطور است ؟ گفت بدنم را می پرسید یا جانم را خودم را می پرسید ، چون تقسیم بر دو کرد گفتم هر دو را بگو گفت این بدن که دارد می رود آخرهایش است اما خودم نمی دانم چهاده سالم است یا پانزده سالم است با این اشاره کرد به شدت طراوتش ،واقعا شکوفا بود دل مومن هیچوقت پیرنمی شود اواخر عمر بعضی از بزرگان که پیر مرد بودند واقعا برحسب محاسبات امروزی چهل سال پیش مثلا بازنشسته شده بودند اواخر عمرشان دیدیم که درسی که می دادند یک درس را هم اضافه کردند گفتند اقا چطور گفت دیدم که می توانم این هم وظیفه ام است گفتیم

این هم باشد حیف است نباشد جوان بود اصلا یعنی واقعا در 80سالگی ودر 90 سالگی واقعا نه به مبالغه واقعا آن انرژی وآن روح فعال را وآن نشاط معنادار نه الکی ما متاسفانه خنده لب را دیدیم اما خنده دل ،اگر دل با او ببندد دل اگر از معصیت دور باشد (معصیت دل را افسرده می کند لذا با برنامه های من دراوردی از رحمت دور می شود اگر لبش بخندد دلش نمی خندد آن رضایت معنوی با معشوق حقیقیش بسته است لذا بسیار عالی است همین روایت که اشاره فرمودین که انسان این ربیع را این بهار را ملطفت شد به با التفاط بهار به یاد آخرت می افتد ما باید آنجا زمستانمان نباشد نباید برگ خزانمان نباشد آنجا باید روز آبادی ما باشد لذا انسان باید حواسش باشد داریم می رویم * ماتقدموا لانفسکم من خیر تجدوه عند الله هو خیرتجدوه عندالله ،فرمود هرکار خیری که انجام می دهید درختی می کارید عیبی ندارد یک نهال خوبی هم در وجود خودتان بکارید یک تصمیم خوب بگیرید اخلاقتان از این زیباتر باشد اطاعتت ارتباطت با مسجد ارتباطت با عالم ربانی متقی دین شناس با خلاق قوی تر باشد ارتباطت با مومنین ارتباطت با فامیلی که باید وظایفی را انجام بدهید ارتباطتان با والدین ارتباطتان با اهل خانه صمیمانه تر باشد تمامشان زمانی صمیمانه تر می شود که ما بفهمیمم با همشان به عشق خداوند خوب باشیم یعنی گویا بهانه ی عشق به خدا است خدایا به عشق تو خوبی می کنیم به عشق شما سلام می کنیم به عشق شما ادب می کنیم یک معشوق داریم حقیقتا همه اینها که با من هستند محترم هستند به احترام آن معشوق آن معشوق دستور داده با اینها محبت بورز با اینها خوب با صمیمانه باش یک سر سوزن بد کسی را نباید بخواهیم از دشمنان من هم ببر از آنها فا صله داشته باشید آنها تورا از من دور می کنند لذا قیامت را ما باید بدانیم که اگر در بها رهستیم متوجه باشیم که وجودمان بخواهد همیشه بهار باشد باید آخرت را که خانه زندگی است خانه حقیقی است را شروع کنیم بتکانیم اخرت حقیقتا اخرت محل قرار بهشتی ما است ان شاءالله رقم بخورد

صیرفی :محضر قرآن کریم مشرف می شویم برمی گردیم ان شاءالله امسالمان با قرآن آغاز شود وهمه ی سال را مهمان قرآن باشیم

بسم الله الرحمن الرحیم

محضر مبارک سوره مزمل رسیدیم وبا افتخار سر این سفره ی پر برکت میهمانیم 0

استاد غفاری :اوایل سال این پیام را ما بگیریم که الحمدلله عزیزان در این ایام حس خوشی دارند که یک برنامه ای یک تصمیم خوبی بدانند اولا آن باید خیر باشد خیر را باید یاد بگیرند خیر عنوانش اطاعت خداست اطاعت خدا یعنی باید دستورات را یاد بگیرید در چهار چوب دستورات حرکت کردن به والدین احسان کردن چون خدا دستور داده ما انجام می دهم کاری را برای این شما خوشتان بیاید خوشتان هم آمد تمام شد اما بخواهم انجام دهم که چون خدا دستور داده این برای آخرتمان می ماند وهم شما خوشتان می آید چون چیزی می ماند که عند الله باشد * ماعندکم ینفد * آن که پیش ماست روابط ما است نابود می شود تمام می شود این کار را کردم که آقای حسین زاده ازما راضی شود خوب راضی شد تمام شد ورفت اما اگر این کار را ، این خیر رایا خدمت را برای آقای حسین زاده انجام دادم « چون خدایا تو خواستی » به خاطر تو انجام می دهم قراری با خدا است عهد ما با خدا می ماند * ما عندالله باق * آنچه پیش خداست باقی می ماند ، پس نیت را پاس بدارید 0

نیت بخواهد درست شود علاوه بر نیت باید کار هم درست شود کار بخواهد درست شود عزیزان از عقیده ودلشان نباید غفلت کنند ، دل باید پیش خدا واولیاء خدا واهل بیت باشد امامتان را باید انتخاب کرده باشید چون با امامتان قرا راست محشور شوید

امامتان اگر اهل هوا هوس وطاغوتها باشند پناه برخدا آن عمل خیر نابود می شود چون وجودتان آن وآن ریشه اصلی عیب دارد فساد دارد این میوه نمی تواند فساد نداشته باشد ولو بهترین کارباشد خرابترین می شود بهترین میوه ای که درکنار ویروس ها آمده هیچوقت آن میوه را نخورید ولو قیافه اش خیلی خوب باشد اما اگر کنار ویروس ها باشد آن میوه به ظاهر با طراوت بیماری زا خواهد بود کا رخوب بدون عقیده صحیح محکم صدمات را در پی دارد انسان نباید گول ظاهر رابخورد پس قرار را با خدا محکم کرد بر مبنا ی عقیده ثابت که قول ثابت است کلمه طیبه است برمبنا ی آن ان شاءالله حرکت کنیم0

این نکته نباید فراموش شود. پس باید زارع و مزرعه آخرت را زراعت می کنیم زراعتش به این است که کار را آن طور که خدا فرموده انجام دهیم ، ان طور که خدا دستور داده انجام دهیم درواقع خدا دارد زراعت می کند ما شدیم کارگر خدا درواقع

ما شدیم مامور خدا ، خدا دارد به دست ما زراعت می کند 0برای ما باید خدا آخرت را بسازد در وجود ما، وما تا کارگر خدا نباشیم این اتفاق نمی افتد ، این باب اخلاص است .این کلمه نباید فراموش شود حساس ترین هشدار که انسان را جدا طراوت معنوی می بخشد این است :قرار است ما برویم چطور زمستان رفت وبهار آمد قرار است ما برویم درمحضر خدایی قرار بگیریم که تمام غیر خدا که می رود کنار آنجا* ینبئکم * ینبئهم هم داریم که اینجا ینبئکم در محضرش هستیم *یوم یبعثهم الله جمیعا فینبئهم بما عملوا *همه را خداوند می آورد به آنچه که عمل کردند خدا خبر می دهد ،این صحنه را تصوّر بفرمایید ما که نمی توانیم آن شکوه را الان بفهمیم اما اجمالا ببینید درجایی هستیم دیگر نه لباسمان نه خانمان نه شغلمان نه پز وپول وپله نه فامیل همه اینها کنار رفته ، خالقمان که همه وجودمان به او بند است می گوید ببین نعمت را دادیم این کار را کردید این فرصت را دادیم این کار را کردید پناه برخدا با فلانی این خیانت را کردید با فلانی این اشتباه را کردید در فلان جا فلان کار خوب را کردید در فلان جا برطبق خواسته ما حرکت کردید ،یک جایی بر طبق خواسته ما حرکت کردید اما دیگری را خواستید خوشحال کنید چرا کج رفتید بازهم "کار خوب را چرا به عشق من انجام ندادید ؟چرا با ما معامله نکردید ؟" تا من به اصطلاح بدهکار شما باشم از من طلبکار باشید .

نماز خواندید خوب خواندید حواستان پیش ما بود نماز را خالصانه خواندید یا در نماز از من فرار می کردید، بعضی ها نماز می خوانند اما چنان می خوانند گویا در زندان افتاده اند می خواهند فرار کنند این خلاف ادب نماز است نماز را با آرامش آمدید ، آرام بگیرید پیش ما راحت باشید ملاحظه بفرمایید *ینبئهم بما عملوا * سوره مجادله آیه6 آیه کوتاه وسنگین *یوم یبعثهم الله جمیعا * از این برزخ منتقل شدیم به قیامتمان خدا به ما خبر می دهد این غیر از * اقراء کتابک * است خودمان نامه عملمان را می بینیم اما یک جا خداوند خطاب می کند این کار را کردید آن کار را کردید این کار را کردید ، برای آن روز آماده باشید . این هشدار را ان شاءالله از قرآن کریم بگیریم واین هشدار را از

امیر المومنین سلام الله علیه بگیریم که این وصی رسول الله فرمودند *الیوم عمل ولا حساب * امروز که آن حساب اصلی ازشما کشیده نمی شود امروز فرصت کار است ، * غداً حساب ولاعمل * فردا فرصت کار نیست فردا روز حساب است ، کسی روز حساب را فراموش نکرد نانش در روغن است او هیچوقت پیر نخواهد شد 0رمز جوان ماندن این است که آن زندگی با شکوه را وآن یوم الحساب را ما فراموش نکنیم ، یوم الحساب یوم حقیقی است گویا اینا شب است روز را انسان متوجه باشد روز برای انسان طراوت زا است جوانی می آورد ان شاءالله این را خداوند عنایت بفرماید عزیزان اگر همین یک کلمه را داشته باشند تمام می شود ما باید محکم بگیریند محکم گرفتنش یک عهدی است باخدا،عمر را ببینند دارد عبور می کند ببینید دو روز دیگر تابستان است چند روز دیگر پاییز می آید این درحال گذر است این گذر را ما فراموش نکنیم ،گذر را ما فراموش نکنیم از جایی شروع شده به جایی قرار است ختم شود اصلا طبیعت فطرت انسان می فهمد از گذر . این قرار است به جایی ختم شود ،حساس می شود آخر کا رچه خواهد شد ؟

عاقل آن است که اندیشه کند فردا را ،پایان کار را.امیرالمونین باز فرمودند *لاعقل کالتدبیر *بهترین عقل عاقبت اندیشی است درست ان شاءالله اگر گرفتیم وفراموش نکردیم بهار آخرتمان را ان شاءالله این بهار یادآور بشود ما را، واین بهار مبدا یک تصمیم محکم شود .تصمیمان را محکم گرفتیم ارزش آن خدایی که با او داریم قرار می گذاریم به تناسب با آن خدا این محکم شد خدای متعال تمام شوونات ما را از ولایتش سیراب می کند 0

صیرفی : شب جمعه است نخستین شب جمعه سال هم است دوست داریم عرض ارادتی کنیم وسلامی عرض کنیم محضر سید الشهداء

استاد غفاری: صلی الله علیک یا مظلوم یا اباعبدالله

ما خیلی با شرمندگی محضرشان میگوید :

ما گرچه بدهستیم ولیکن

چو حسین مولای کریم ومهربانی داریم

آقا همه را قبول می کند قضیه طولانی است الان وقت نیست عرض کنیم اما این عرض ادب را می کنیم ان شاءالله مولای کریم ومهربانمان عالیترین توجه به آخرت را ان شاءالله به ما عنایت خواهند فرمود زآن تشنگان هنوز بعیوق می رسد

فریاد العطش ز بیابان کربلا

لذا نازدانه ابی عبدالله آمد این را سوال کرد اسب حضرت را خطاب کرد گفت که می دانم بابایم را شهید کردند اما بگو ببینم که *هل سقی ابی *خود بچه ها از عطش می سوختند می دانستند آقایشان خیلی تشنه تر است *هل سقی ابی ام قتلوه عطشانا * آیا ابی به لب مبارک بابایم رساندند یا نرساندند

صیرفی :جانم به فدات یا ابا عبدالله

قربان وفات یا ابا عبدالله

لعنت به جماعتی که منعت کردند

از آب فرات یا ابا عبدالله

فرمودند سه مرتبه سلام بدهید هرجا هستید رو به کربلا روی بام خانه هرجا که می توانید

صلی الله علیک یا اباعبدالله

خدایا به وجاهت امام حسین علیه السلام

چنان کن سرانجام کار

تو خوشنود باشی وما رستگار


دسته بندی :

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها

2024-04-26 02:05:42