تاریخ انتشار خبر:
چهار شنبه 7 اردیبهشت 1401
تعداد بازدید:64
آیات الاخلاق با حضور حجت الاسلام و المسلمین غفاری (متن و صوت برنامه یاد خدا 11 فروردین 1401)
بسم الله الرحمن الرحیم
صیرفی:الذین آمنوا وتطمئن قلوبهم بذکرالله الا بذکرالله تطمئن القلوب
یا مقلب القلوب والابصار یا مدبراللیل والنهاریا محول الحول والاحوال حول حالنا الی حسن الحال
سلام خدا بر پیامبر رحمت و خاندان مطهر و پاک ایشان اللهم صل علی محمد و آل محمد وعجل فرجهم سلام خدا بر امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف و سلام خدا بر شما اهالی ارجمند یاد خدا وقتتان بخیر خیلی خوش آمدید قبول طاعات و عبادات کم کم آماده ورود به ماه مبارک رمضان خواهیم شد و با یاد خدا افتخار داریم در ماه مبارک هم در کنار شما باشیم امروز همچون پنجشنبه های گذشته خدمت سرور ارجمندم استاد اخلاق عزیزمان جناب حجة الاسلام والمسلمین حاج آقای غفاری عزیز هستیم
استاد غفاری:سلام علیکم ورحمه الله محضر حضرتعالی و عموم بینندگان عزیز و مشتاقان سعادت ابدی و معارف ثقلین که ان شاءالله آماده میشوند برای ماه بندگی و بهار بندگی خدا عالی ترین سلام ها و عالی ترین دعای خیر و خالصانه ترین عرض ادب را دارم ان شاءالله همه موفق باشد
صیرفی:خدا حفظتان کند ان شاءالله ممنون دعوت و پذیرش دعوت شما هستیم ما با افتخار خدمت حاج آقای غفاری عزیزداریم آیات الاخلاق در قرآن کریم را یاد می گیریم و ان شاءالله تا لحظات دیگر وارد کلاس خواهیم شد و قبل ازآن خلاصه از جلسه گذشته را با هم مرور می کنیم و بحث را شروع کنیم
خلاصه جلسه قبل:
ما باید درست یاد بگیریم دلمان را کانون را از صاحب دل که خدای متعال باشد باید یاد بگیریم دل را به کسانی بدهیم که خدا اجازه داده به آنها دل ببندیم آن وقت اجازه نداده خدا ما در دلمان بد دلی را ما در دلمان کینه کسی را بدخواهی را ما دلمان پناه بر خدا سستی را در دلمان پناه برخدا اهانت به کسی را در دلمان سوءظن را ،بد تفسیر کردن کار کسانی را که صرفا بر گمانه زنی ها هست
انسان این ربیع بهار را که ملتفت شد با التفاط بهار به یاد بهار آخرت بیافتد من باید آنجا زمستانم نباشد نباید من برگ خزانم باشد آنجا باید آبادی من باشد لذا انسان حواسش باشد داریم می رویم "ما تقدموا لانفسکم من خیر تجدوه عند الله هو خیر و اعظم اجرا "فرمود هر کار خیری را انجام دهید درخت کاشتی یک نهال خوبی هم در وجود خودت بکار یک تصمیم خوبی بگیر اطاعت و ارتباط با مسجد ارتباطت با عالم ربانی متقی دین شناس با اخلاق قوی تر باشد
صیرفی:۳۰۰۰۰۷۲۰مسیر ارتباط پیامکی ما و شما هست منت بگذارید با شماره تلفن ۱۶۲ روابط عمومی سازمان صداوسیما تماس بگیرید و نظرتان را راجع به برنامه خودتان بفرمایید
در فضای مجازی هم به آدرس
@yadekhoda_qrtv
حضور داریم و آنجا می توانید خلاصه فایل های صوتی و تصویری را ملاحظه بفرمایید و ویدئو های یکی دو دقیقه بسیار خوب تکان دهنده و اثرگذار شما هم سهیم باشید، با افتخار محضر شما هستیم
استاد غفاری:بسم الله الرحمن الرحیم
مهم ترین امر در این آستانه ورود به ماه مبارک رمضان یک آمادگی و کسب توجه، شرایطی را که لازم هست برای این ورود آسان مقداری مراقبه نماید تا ان شاءالله بهترین شروع را داشته باشد سالی که نکوست از بهارش پیداست این بهار بندگی اولیا خدا هست این ماه مبارک رمضان برای اینکه بهترین ان شاءالله الطاف را دریافت کنیم باید خالصانه ترین رفتار را داشته باشیم این خلوص ناخالصی های وجود ما مانع از آن اخلاص هست باید به قولی از اساتید فرمودند چطور برای بهار مردم عادت دارند خانه تکانی می کنند باید بهار عبادت هم دل تکانی شود بر خلاف آنچه که کسانی که اطلاعات سطحی دارند چه روزه و چه نماز باشد وسایروظایف شرعی باشد همه می خواهد تنظیم کننده انسان باشد تا او به مقام انسانی قرار بگیرد و در آن مقام انسانی با رب خود با خالق خود با پروردگارش همراه باشد در ارتباط کل عالم ببینید چقدر مهم هست یعنی هیچ به اهمیت این نیست که انسان جایگاه خود را ودراین عالم پیدا کند و جایگاه نمی تواند الا با هدایت الهی در جای درست قرار بگیرد بالاترین حمایت ها و هماهنگی ها ازنظام آفرینش مهیا هست ما بر هم می ریزیم نظام را ،ما با سر سری حرکت کردن با رفتار ناشایست جلوی باران رحمت را می گیریم ما با اعمال ناشایست ،با نیات غلط ،با غفلت ها ، جلوی اینکه عنایت خدای متعال زود برسد را سد می کنیم یعنی ظرفمان خراب می شود فیض الهی را دریافت نمی کنیم پس رحمت های الهی کارگشایی ها فرج ها و لطف ها بستگی دارد با رویکرد ما ، و ماه مبارک رمضان بهترین فضا هست چون دعوت شدیم ،نص روایت معروف که می فرماید: دعیتم الی ضیافه الله " از این تعبیر با شکوه تر چه تعبیری یک بنده ضعیف در محضر سلطان عظیم الشان عالم که همه سلطان ها،سلطان ظاهری هستند او سلطان حقیقی هست خدا حاکم و مالک حقیقی هست او ملک قدوس این انسان را شایسته مهمانی دانسته دارد می گوید بیا مهمانی، نباید لباس خوب پوشید مناسب مهمانی خدا لباس بدن نیست این در حدی لازم هست که نظیف باشد پاکیزه باشد حقیقت حضور برای قلب است برای جان ما هست جان باید لباس بپوشد جان نباید آنجا با بی آبرویی و پستی ها با پلیدی با کینه ها با نیات بد با مسامحه در دستور خدا با سهل انگاری ارزش پیام خدا نباید این طور حاضر شود ملاحظه بفرمایید یعنی آماده نیست برای مهمانی علامت دار هستند کسانی که ماه مبارک رمضان را در می یابند عده ای به قول بعضی آقایان فرمودند که ماه مبارک رمضان می رسد اما اجازه ورود به آنان نمی دهند آنان در سطح لایه های سطحی زمانی ماه مبارک، حالا روزه هم گرسنگی و تشنگی دارند ،این چه نیاز هست که خدا بخاطر آن روزه را قرار داده است و چه برخوردی هست که این بنده غافل دارد خدا شاهد هست بینندگان عزیزم و باید بفهمیم اصلی ترین معنا عبارت از این هست که ما اگر غفلت داشته باشیم فقط خود را از دستگاه خدا محروم می کنیم ماه مبارک رمضان ها رفته چقدر ما با غفلت گذراندیم معلوم نیست که ان شاءالله اگر این ماه روزی شد باز هم ماه مبارک دیگری روزی شود چه بسا عجل ما برسد لذا عزیزانم این پیام الهی را جدی بگیرند"یا ایهاالذین آمنوا"کسانی که خدا را قبول کردید خدا را اعتقاد دارید"کتب علیکم الصیام کما کتب علی الذین من قبلکم لعلکم تتقون"از این آیه این جور می فهمیم شما نیاز به تقوا دارید شما در مقابل خطرها سپر نیاز دارید مبتلا به بلاها هستید سپرتان تقوا هست حفاظت الهی با تقوا صورت می گیرد روزه را بر شما نوشتیم تا به تقوا برسید ببینید نباید من بپرسم آن روز هست که به تقوا می رساند کدام نمی رساند هشدار دادند کسانی هستند روزه می گیرند" لیس له من صیامه الا الجوع "
صیرفی :کدام جاده ما را به مقصد می رساند
استاد غفاری:روزه شرایط دارد این چه نحوی باید انجام شود که همان صیامی باشد که به من نوشته شده همان صیامی باشد که به می فرماید"لعلکم تتقون "لعل یعنی شاید ،امید هست برسید یعنی ممکن هست نرسید واگرنه محکم می فرمود می رسید به تقوا،نه ،هر روزه ای نمی رساند ،اگر کسی ارزش به پیام الهی به ارزش مهمانی خدا باید آماده باشند باطن من قرار هست حضور داشته باشد جانم قرار هست که مهمان شود چون اگر مهمانی بدن بود که غذا می دادند در روزه امساک از غذا و آب خوردن هست از لذات ظاهری کنار برو ،حرام میشود بعضی حلال ها در وقت روزه، پس می فهمیم مهمانی ظاهری نیست از اهل دل از کسانی که واقعا نه کسانی اسم آن ها فقط به نام اهل دل هست عزیزان توجه کنند هشیار باشند دزد زیاد هست در راه خدا ،به عناوین مختلف، تعارف هم نداریم، به صرف اسم خدا مثل این هست در بازار به نام طلا خریدیم بعدا اگر قلابی بود خودتان مقصر هستید چرا به اسم باور کردی شما، هرگز به نام بسیاری را به سمت جهنم دعوت می کنند در این عالم امروز به نام دین ،بدترین حالت خطر برای انسان همین هست کسانی بی دین هستند رسما ، کسانی به نام دین انسان به جهنم دعوت می کنند حواسمان هست باید هشیار باشم و البته هوشیاری کافی نیست باید مدد بخواهم از رب العالمین، چون من قطعا ضعیف و آسیب پذیرم یک جایی ممکن هست نقشه ای را زود متوجه نشوم مکر ابلیس خیلی سنگین هست فقط یک شرط دارد انسان صادقانه پناه ببرد به خدای متعال، پناه به اولیای خدا ،دستور خدا هست "کونوا مع الصادقین" با این ها باشید ،اگر با این ها باشیم چون اینان مبارک هستند،هر کس همراهشان شود این برکت او را هم در بر می گیرد،نور و روشنایی حقیقی آنها جان انسان را طراوت می بخشد،انسان می فهمد لکه های سیاه ،ضلالت ها و گمراهی ها را می فهمد مادام که به آنها متمسک هست و از عمق جانش یا علی و یا محمد ، الله می گوید به معنی در زدن در خانه خدا هست اینان ابواب هستند فرمود "فی بیوت اذن الله ان ترفع ویذکر فیها اسمه" این ها خانه هایی هستند که خدا اذن داده که باید بلند باشد و خانه های رفیع هستند بشر نباید این ها را فراموش کند این ها قله ها هستند که تا انسان به سمتش می رود پاکیزه می ماند چون آنها پاکیزه هستند، لذا اصلی ترین وظیفه برای ورود به ماه مبارک رمضان یک دل تکانی هست اصلا تعارف نیست عزیزانی تعارف می کنند تعارف نیست اینها را یاد مي گيرند گویا مفاهیمشان کافی هست اصلا کافی نیست مگر با آب ،آب گفتن کسی سیراب می شود در ادامه ان شاءالله تکمیل آن را عرض می کنم
صیرفی:ان شاء الله، خیلی متشکرم محضر قرآن کریم مشرف می شویم وارد بهار قرآن می شویم برمی گردیم خدا توفیق انس بیشتر با قرآن را عطا بفرماید محضر قرآن کریم مشرف شدیم ودر همین ارتباط آیه شریفی را با بینندگان عزیز شنیدیم
استاد غفاری:بله، ما زیاد اسم تقوا را شنیدیم ما اسامی مهم را که از ملکوت عالم از ناحیه رب العالمین آمده است حق نداریم سرسری بگیریم این ها گاهی در روابط معاشرت ما گاهی مفاهیم عرفی ساده ای پیدا می کنند و ما هم به همان بسنده می کنیم،نه ،بسیار عمیق هست، حقیقت تقوا این نیست که من صرفا غیبت نکنم که این تقوا هست، صرفا این نیست که من دروغ نگویم دزدی نکنم ،دو رو نباشم، ریاکار نباشم این ها تقوا است این ها یک خاستگاهی دارد دل اولا باید با حضرت حق یک معامله کند باید یک تعهدی بدهد آن تعهد باطنی بسیار مهم است آن تعهد باید در وجود یک مومن دائما زنده باشد ،قلب مرکز فرماندهی هست جان انسان جایگاهی هست که گرایش ها از آن نشات میگیرد این عهد زنده باشد در وجود انسان، عهد انسان با خدا، عهد انسان با حضرت ولی عصر، دائما دست مهار است،چرا؟ آن جان میلی ندارد که دست حرکتی کند در ضد آن تعهد،تمام شکوه و عظمتش را ،تمام فطرت را با قراری که با رب خود گذاشته عجین کرده است قبل از اینکه فرصت از دست برود بیاییم آن را جدی بگیریم عزیزانم به این معنا دقت کنند هر چقدر بگویند ما به این معنا اهمیت قائل شدیم بدانند منطق دین این هست هنوز از آن بالاتر راه دارد بیایید جلو،یعنی خیال نکن که شما به قله تقوا، حتی متوجه شدی،تا چه برسد به اینکه متلبس شده باشی و لباس آن را پوشیده باشی،هنوز درک حقیقت تقوا آن نحوی که اولیا الهی درک می کردند ما خیلی فاصله داریم لذا می فرماید شما ۳۰روز روزه بگیرید،روزه را بر شما نوشتیم،امید هست که متقی باشید خیلی مهم هست یعنی، قرار شد اینهمه زحمت بکشید حالا در ادامه چه با شکوه، در ماهی که قرآن نازل شده ،در ماهی که در ادامه می آید "و اذا سالک عبادی عنی" در ادامه همین آیات هست، یعنی میدان دارد برای دعا باز می شود،شب قدری می آید که در کل سال بهترین و بی نظیر ترین شب برای موقفه و منزل بندگی انسان به حساب می آید، چقدر خداوند متعال به ما فرصت عنایت فرموده، به زبان های مختلف ما را دعوت می کند و می فرماید بیا این فرصت این بهانه، که اگر در این ماه مبارک یک آیه تلاوت کنید گویا در ماه های دیگر کل قرآن را تلاوت کرده باشید ،این خیلی با شکوه هست،یعنی این چنین زمینه ای فراهم شده است نباید آماده بشوم ؟باید آماده شوم.آماده شدن با یک عنابه حقیقی هست،عنابه یعنی چه؟باید برگردم به سمت خدا،باید برگردم و قرارم را با او تجدید کنم،این ناچیز خدمت بینندگان عرض می کند که بیایید همگی برگردیم بفرمایید من با خدا هستم من نماز می خوانم،نه، این بار برگشتی جدی تر،عالی تر،برگردیم و ببینیم کجاها هست ممکن است خلاف این برگشتن باشد،ما لایه های وجودی بسیار پیچیده ای داریم گاهی بایک لایه برمی گردیم ،لایه هایی را برنمی گردانیم،اهل دقتی مثال میزد:گاهی به خدا میگویم :بده، واقعا هم با دستم می گويم بده،زبانم هم می گوید بده ،آن شخص دقت داشت و می گفت اما با پا رد می کنم تا می خواهد عطا کند گویا پوزش می خواهم با لگد می گویم نمی خواهم،انسان عجیب است،باید لایه های وجودی اش را که نفس حضور دارد و این کشش های طبیعی می کشاند به سمت دیگر،باید این را مهار کند و این بسیار مهم وسخت هست اگر انسان ماجرا را ببیند راه آسان سازی که اصلا تنها راه هست که جدا آسان هست اگر بفهمد که عاجز هست و باید رب او این کار را انجام دهد باید از خدا بخواهیم بفهمم این کار را برای من انجام بدهد باید حقیقتا اعتراف کنم خدایا من نمی توانم مرحمت کن توفیق و اراده از تو هست همه چیز از سوی تو هست حتی شوقی که پیدا می کنم را که خود من نمی سازم باید در درونم ایجاد شود همه اسباب از ناحیه اوست انسان عجز خود را بفهمد و صادقانه بگوید: خدایا گیر افتاده ام دیده اید فرموده است*امن یجیب المضطر*و فرمود*ادعونی استجب لکم * دعا کنید مستجاب می کنم پس چرا در آیه می فرماید *امن یجیب المضطر اذا دعاه و یکشف السوء* دعای مضطر را اجابت می کنم مگر قرار نشد دعا اجابت شود،اگر دائما دعا، دعا بشود دعای مضطر است انسان همیشه بیچاره هست و همیشه در ضرورت هست
صیرفی: شرط اجابت آن هست که دعا در حالت اضطرار باشد
استاد غفاری:باید حس کند اضطرار را، ما گاهی احساس اضطرار می کنیم ،اشتباه می کنیم،ما غافلیم ما همیشه در اضطرار هستیم همیشه خطرها ما را تهدید می کند، همیشه،جز به عنایت خدا همه جا بن بست هست،حتی راه هایی که به ظاهر باز هست چند پیچ که بروی خواهی دید که بن بست هست ،همه راه ها بن بست هست،و از خطوات شیطان است، راه ها و گام هایی هست که شیطان برای ما پیشنهاد می کند ما به شدت در خطر هستیم و هیچ راهی نداریم جز اینکه توکل کنیم التجاء کنیم به تعبیر قرآن کریم * انیبوا الی ربکم * باید انابه کنیم ، انابه برای اینکه صورت بگیرد عزیزانم بدانند هر دلی نمی تواند انابه کند یکی از اساتید فرمودند محضر آیتالله بهجت بودیم یک صفتی از آقایی نقل کردند بقدری برای من لذید بود به اجمال عرض می کنم که گفت آقای از بزرگان ،مرحوم ملا فتحعلی سلطان آبادی ،خیلی شخصیت معنوی بزرگی بودند ایشان شخصی بود که قبل از اینکه مرحوم شیخ عبدالکریم حائری ،موسس حوزه،قبل از اینکه حوزه قم را تاسیس کنند خبر داده بود ایشان در دوران طلبگی مرحوم حاج شیخ بوده ،خبر داده بوده که ایشان در قم حوزه تاسیس می کند همان زمان هم مرحوم شیخ فضل الله نوری که ایشان را به دار کشیدند و به شهادت رسیدند طلبه بود هم دوره مرحوم حاج شیخ بود خبر داد قرار هست او را به دار بکشند زمانی خبر دادند که هیچ خبری از اوضاع مشروطه نبود ،کارهایی کردند که به ایشان فرمودند یکبار برخورد کنید تا اینها دست بردارند آقا فرمودند من نمیتوانم خشمگین شوم،در حالیکه ما در مقابل مسائل کمتر از این واکنش تند نشان می دهیم عزیزان بیننده دقت کنند انسان می تواند به آن اندازه از آرامش برسد که واقعا خشم به سراغ او نیاید ،خشم و غضب برای دشمنان خدا و معاندین بماند خشم و غضب نسبت به معاندین خشم الهی هست ،غضب او موجب ضایع شدن حقی نشود*اشداء علی الکفار رحماء بینهم * آن شدت با کفار و معاندین هست،ما هم حس وحال دعا نداریم،چرا؟ غفلت ها ،قساوت می آورد،گناهان و توبه نکردن،سرسری گرفتن خرابی به بار می آورد عزیزانم این یکی دو روز را دریابند،دل تکانی بکنند، کینه را کنار بگذارند معاصی را با یک توبه حقیقی و جدی،که در یک آن اتفاق می افتد توبه کنند تا ان شاءالله به برکت توبه حقیقی برکت و دریافت رحمت در ماه مبارک رمضان باشد
صیرفی: گفت شب جمعه هست هوایت نکنم می میرم
یادی از صحن و سرایت نکنم می میرم
در این دقایق سلام و عرض ادب و ارادت به ابی عبدالله داشته باشیم
استاد غفاری:سلام الله علیه، که در خیمه آل عبا قحطی آب هست ، ما مطالعه کردیم از شواهد مشخص هست ، بزرگان زودتر تشنه شدند چون زن و بچه به همراه داشتند ،زنان زودتر تشنه شدند چون آب را به بچه ها می دادند قحطی آب شد دیگر مجال نبود با اینکه آب به اختیار ابا عبدالله بود دشمن را سیراب کرد یک بار اتفاقی در کوفه قحطی آب شد حضرت دعا کردند و باران آمد و اهل کوفه خیلی تشکر کردند حالا خیمه ای هست درکنار علقمه،در کنار آب، این چند خیمه،کودک ۶ماهه ای در سوز و تاب حالا عزیزان تصور کنند در آن لحظات به ابی عبدالله چه گذشت آمدند و درخواست کردند که نقل شده به حضرت زینب خطاب کردند اهل دقت می گویند که حضرت زینب دلش نمی آمد که کودک در آغوش مادر باشد چون رباب واقعا از دست می رفت می گویند همین که حضرت خواستند بر کودک نازدانه بوسه بزنند تیر زودتر بر گردن کودک روانه شد نمیگوید که گلو سوراخ شد چون گلو بسیار کوچک بود و این طفل بی حال بود می فرماید او را ذبح کرده است و در آغوش سیدالشهدا قربانی شد.
صیرفی:صل الله علیک یا اباعبدالله
اللهم ان لم تکن غفرت لنا فیما بقی منه شعبان وغفرلنا فیما بقی منه
یاعلی مدد