تاریخ انتشار: چهارشنبه 21 اردیبهشت 1401
تعداد بازدید: 100

یاد خدا 31 فروردین 1401

تاریخ انسان در قرآن با حضور دکتر محسن میرباقری (متن و صوت برنامه یاد خدا 31 فروردین 1401)

بسم الله الرحمن الرحیم

صیرفی :الذین آمنوا وتطمئن قلوبهم بذکرالله الا بذکرالله تطمئن القلوب

اللهم رب شهر رمضان الذی انزلت فیه القران وافترضت علی عبادک فیه الصیام صل علی محمد وآل محمد وارزقنی حج بیتک الحرام فی عامی هذا وفی کل عام و اغفرلی

تلک الذنوب العظام فانه لایغفرها غیرک یا رحمن یا علام

یا امیرالمومنین یا ذالکرم

یا امام المتقین یاذالنعم

اننا جئناک فی حاجتنا

لا تخیبنا وقل فیها نعم

سلام خدا بر پیامبررحمت وخاندان مطهر وپاکشان اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم سلام خدا بر امیر المومنین علی علیه السلام سلام خدابرامام مهدی عج وسلام خدا برشمامهمانان خوب ماه مبارک رمضان اهالی لیالی قدر خیلی خوش آمدید خدارا شکر می کنیم توفیق داریم باز هم با یاد خدا همنشین شما باشیم این لحظات ناب مهمانی خاص خدای متعال .افتخار داریم دربهار قرآن سر سفره قرآن با کلاس درس تفسیر قرآن با حضور استاد ارجمند سرور بزرگوارجناب آقای دکتر سید محسن میر باقری عزیز . آقای دکتر سلام علیکم ورحمه الله

استاد میر باقری : سلام علیکم ورحمه الله برکاته .

بسم الله الرحمن الرحیم

هوالله الذی لااله الا هوعالم والغیب والشهاده هوالرحمن الرحیم با صلوات وسلام بر محمد وآل محمد وحضرت بقیه الله المهدی ارواحنا له الفداء با سلام ودرود به یکایک شما عزیزان د راین لحظاتی که خدمت شما هستیم وهمگی در محضر قرآن کریم وان شاء الله در سایه ی ولای امان زمان علیه السلام از درگاه با عظمت ربوبی عنایات ویژه اورا خاضعانه درخواست می کنیم ود رخدمت آقای صیرفی هستیم .

صیرفی : با افتخارمحضر شریفتان هستیم .همونطور که مستحضر هستید محضر آقای دکتر میر باقری داستان تاریخ انسان د رقرآن کریم قدم به قدم جلو می رویم ا زحضرت آدم آغاز کردیم به جناب موسی رسیدیم می خواستیم ولو به جمله ای در ارتباط با لیالی قدر باشد واینکه ما داریم آماده می شویم برای ورود به شبهای نورانی قدر توصیه ای به ما بفرمائید د رعالم چه خبر خواهد بود دراین شبها .

استادمیر باقری : بسیار عالی خیلی متشکر از این خط سیری را که مطرح فرمودید،ما درآخرین بحثی که راجع به حضرت موسی سلام الله علیها داشتیم این بود که خداوند با موسی بن عمران سخن گفتند * وکلم الله موسی تکلیما *عرض کردیم که طبق آیات آخر سوره شوری ممکن است که خداوند با دیگران هم سخن بگوید به ماد رحضرت موسی وحی شد به ما هم ممکن است گاهی الهامات غیبی یا تعبیر وحی اگر بگوییم منتها نه وحی نبوت وحی درامور جاری زندگی وهدایت ما خداوند برای ما داشته باشد .درشبهای ماه مبارک رمضان این قرب بسیار بالاست وسخن دوسویه بین بنده وخداوند بسیار جاری است که می فرماید : *واذا سئلک عبادی عنی فانی قریب * اگر بندگان من درباره من ازتو سوال کردند من به آنها نزدیکم ... چون این آیه وسط ایات روزه است ایه 183 سوره بقره شروع به بحث روزه می کند تا 187 پنج آیه چهارمین آیه راجع به قرب به خداوند است ودعا ، اگر بندگان من درباره ی من از تو سوال کردند من به آنها نزدیک هستم *اجیب دعوه الداع اذا دعان * خواننده ای که مرا بخواند هروقت مرا بخوانند من اجابت می کنم * فالیستجیبوا لی ولیومنوا بی لعلهم یرشدون * پس بندگان من هستند باید مرا اجابت کنند دعوت مرا بپذیرند بیایند دعا کنن وبا من حرف بزنند * ولیومنوا بی * وبه من ایمان داشته باشند که من وعده ام را خلف نمی کنم گفتند اجابت می کنم حتما اجابت می کنند ...اجابت به چه معناست عرض می کنیم ..

اگر اینها این کار را بکنند به راه رشد وتعالی نایل می شوند اوج ماه رمضان شبهای قدراست شبهای دلدادگی باخدای تبارک وتعالی است شبهای تقرب وشب حرف زدن با خدا است .شبهای قدر اولا شبی است که به خداوند تعلق دارد شب عبادت خالص است شبی به رسول الله تعلق دارد صل الله علیه وآله وسلّم شبی است که به قرآن تعلق دارد شب قرآن است * انا انزلناه فی لیله القدر * شبی است که به امیر المونین تعلق دارد .

سه شب قدرداریم به تعبیر یکی ازبزرگان می گفتند خداوند برنامه ریزی کرده است که این سه شب به یک نوعی شب امیر المومنین باشد شب نوزدهم که امشب است شب ضربت خوردن امیرالمومنین سلام الله علیه شب بیست ویکم شب شهادت است شب بیست وسوم شب سوم امیر امومنین است ودرهر سه شب نام امیر المومنین مولا بر زبانها جاری است درمحافل شیعه به این شکل است واز آن طرف شب امام زمان علیه السلام است شب قدر درسوره دخان درباره ی شب قدر دارد که *انا انزلناه فی لیله مبارکه *ما قران را دریک شب مبارک نازل کردیم *انا کنا منذرین * ماهشدار دهنده ایم *فیها یفرق کل امرحکیم * در این شب تمام امور حکیمانه رقم می خورد ،اموری که ازطرف خدا است * امرا من عندنا * دوقید می زند :1-اموری که درشب قدر مقدر می شود حکیمانه است چه نعمت باشد چه مشکلات که البته این شب ،شب رحمت خداوند است .2- امری که به خدا مربوط باشد * من عندنا * معصیت ما به خدا مربوط نیست این را خودمان تصمیم می گیریم خدایی نکرده ،پس معاصی ما مقد رشب قدر نیست عبادتهایمان هم نیست زمینه را خداوند تقدیر می کند تصمیم نهایی را ما می گیریم بلاخره بپا شویم برای نماز شب یا خدایی نکرده تن به معصیت بدهیم .

این شب ، شب تقدیر است مقدرات که انجام می شود می گوید *انا کنا منذرین * ما ارسال می کنیم ، چه چیزی را ؟ به نظر می آید ملائکه بر روح القدس که دراینجا بعد ازمقدرات اینها را ارسال می کند خداوند بر زمین درسوره قدراز نزول اینها سخن می گوید واینجا از ارسالشان * انا کنا مرسلین رحمه من ربک *این شب ، شب رحمت خداوند است نزول فرشتگان وروح القدس هم برای رحمت خداوند است .

اینها وقتی نازل می شوند کجا می روند اول بار محضر بقیه الله ارواحنا له الفداء درذیل سوره ی قدر تفسیر برهان حدیثی آمده است خیلی جالب است از امام رضا سلام الله علیه می فرماید : امیرالمومنین سلام الله علیه این ماجرا را زیاد نقل می کردند که من درمحضر رسول خدابودم دونفرتیمی وعدوی هم بودند یعنی خلیفه اول و دوم رسول خدا سوره قدر رامی خواندند ومی گریستند اینها گفتند ما یبکیک یا رسول الله ؟ چرا گریه می کنید ؟ فرمودند از عظمتی که دراین شب می بینم د راین سوره می بینم رسیدند به این آیه * تنزل الملائکه وروح فیها باذن ربهم من کل امر * ملائکه وروح القدس در این شب نازل می شوند باذن پروردگار درتمام اموری که مقدر شده است حضرت رسول اکرم از اینها سوال کردند ملائکه وروح القدس برچه کسی نازل می شوند ؟اینها گفتند بر شما یارسول الله فرمودند درست است سوال دوم بعد ازمن هم آیا شب قد راست بعد ازمن ملائکه وروح القدس برچه کسی نازل می شوند ؟ گفتند نمی دانیم ، امیرالمومنین می فرماید که رسول خدا دست مبارکشان را روی سر من گذاشتند فرمودند اگر نمی دانید بدانید بعد ازمن ملائکه وروح القدس براین مرد نازل می شوند طبق این حدیث بعد امیرالمومنین بر امام مجتبی والان بر حضرت بقیه الله اعظم امام زمان سلام الله اینها نازل می شوند تمام مقدرات را عرضه می کنند امام مقدرات ما را می بینند شاهد بر ما هستند این یک جهت شهادت است .روایاتی که ائمه هدی را شاهد می دانند بسیار زیاد است پیغمبراکرم شاهد هستند مقدرات ما عرضه می شود ائمه هدی هر امامی برای زمان خودش شاهد است الان درشب قد ر مقدرات ما به امام عصر عرضه می شود د رروایات فراوانی داریم که در روزهای دوشنبه وپنج شنبه اعمال عرضه می شود به محضر خداوند رسول اکرم وامام زمان علیه السلام *قل اعملوا فسیری الله عملکم ورسوله والمومنون * آیه 105 سوره توبه احادیث ذیل آیه می گویند که بر خدا ورسول الله وامام وقت اعمالتان عرضه میشود یکی از اصحاب به امام هشتم عرض میکند که آقا برای ما دعا کنید می فرماید فکرمی کنید ما این کار را نمی کنیم اعمال شما را برما عرضه می کنند اگر معصیتی درپرونده شما ببینیم برایتان استغفار می کنیم ...( حدیث درجهادالنفس وسائل الشیعه است ).

امام زمان علیه السلام اعمال ما رامی بینند برای ما استغفار می کنند خصوصا درشب قدر ما باید توسل به حضرت بقیه الله خیلی داشته باشیم ودراین شب بسیار دعا داشته باشیم تا می توانیم ... خاطره ای داریم از دوره جوانی درشب بیست وسوم بود در مسجد امین الدوله ما دانشجو بودیم مشغول دعا شدیم ورفتیم درحال وهوای امام زمان علیه السلام دوساعت فقط دعا می کرد یم برای حضرت ..یکی از بستگان آنجا بود وسوالی کردند راجع به منبر گفتیم مگر شما منبر رفته اید ؟ یعنی اصلامتوجه نشدیم

این برای ما خاطره شده است گفتند اگر شما برای امام زمان دعا کنید حضرت برای شما دعا می کند حالا دراین شب برای حضرت دعا کنیم برای کشورمان برای رهبرمان برای ملتمان برای دفع بلاها د راین شبها بسیار دعا کنیم ...گفتند شب نوزدهم « التقدیر فی لیله تسعه عشر » مقدرات رقم می خورد شب بیست ویکم نقض وابرام می شود شب بیست وسوم به تثبیت نهایی می رسد دراین سه شب خیر دنیا وآخرت را از خدا دریافت کنید ...

صیرفی : ان شاء الله ....خیلی متشکریم ، بهترین جایی که می شود برویم اینکه سوره قدر بخوانیم .....والان محضر قران کریم مشرف شویم تا تلاوت کنیم وهدیه کنیم این سوره قدر را به حضرت زهرا سلام الله علیها .

بسم الله الرحمن الرحیم

تقدیم کردیم این سوره قدر را محضر حضرت زهرا سلام الله علیه ...آقای دکتر چه حسن مطلع فوق العاده ای شد اتفاقا نیاز داشتیم که حال وهوایمان خوب شود واماده شویم وان شاءالله وارد شبهای قد ربشویم ادامه بحث حضرتعالی را بسیار شنیدنی وماهم مشتاق .

استاد میر باقری : درباره حضرت موسی به آغاز رسالت او رسیدیم .*فلماقضی موسی الاجل وسار باهله * دوران شبانی برای حضرت شعیب را به پایان رساندند * سار باهله * سیر دادند اهل خودشان را به سوی مصر یعنی دست زن وبچه را گرفتند سه تا فرزند هم داشتند ظاهرا حرکت کردند به سوی مصر تا رسیدند به وادی طور شب بود وسرد آتشی دیدند

*فلما اتها نودی من شاطی الواد الایمن * گفتند آتشی می بینیم برویم یک مقدار آتش بیاوریم گرم شویم شاید هم راه به جایی پیدا کردیم آمدند جلو رسیدند به آن ناحیه ی وادی ایمن در بقعه ی مبارکه درختی آنجا بود ندایی بلند شد * یاموسی انی انا الله رب العالمین * من الله هستم رب العالمین ...که اینجا بحث شد که خداوندچگونه سخن می گوید ما ارده می کنیم صوتی ایجاد می شود صوت مخلوق ما نیست ابزارهای خدا این صوت را ایجاد می کنند خدا هم اراده می کند کوه این صوت را ایجاد می کند یا مثلا درخت این صوت را ایجاد می کند ندا از درخت نیست ندا از ذات احدیت است چون میگوید * انی انا الله رب العالمین * آیه 31 سوره قصص : * وان الق عصاک * موسی عصایت را بیفکن اینجا خلاصه می گوید درآیات دیگر هم می خوانیم سخن می گویند با حضرت موسی این چیست در دست تو؟ می گوید این عصای من است گوسفندانم را بااین می چرانم

*واهش بها علی غنمی * کارهایی از این برای من انجام می شود وبعد می گویند بیانداز عصا را * وان الق عصاک فلما رائاها تهتز *همینطور که نگاه می کند می بیند این به جنبش آمد اهتزاز درش ایجاد شد * کانها جان * مثل اینکه ماری است * ولی مدبرا* پشت کرد وفاصله گرفتند چون مار است وممکن است حمله کند علی القاعده باید یک ماری هم باشد که ترسناک باشد چون حضرت موسی باشغل چوپانی مار ندیده نیستند پس این باید یک مقداری ترسناک هم باشند ...* ولم یعقب * برهم نگشتند که نگاه کنند معلوم می شودحضرت موسی یکدفعه با یک پدیده ی جدیدی مواجه شدند خطاب رسید : *یموسی اقبل ولاتخف انک من الامنین *موسی برگرد نترس تو درامنیتی .درجاهای دیگر وآیات دیگر می بینیم ان شاءالله می گویند عصا را بگیرید خم می شوند می گویند مار را بگیر ما را برمی دارد دوباره می شود عصا * سنعیدها سیرتها الاولی * آن را به حالت اولش برمی گرداند حالا چه فعل وانعالاتی انجام می شود ما خبر نداریم ...اما مسائل وقوانین عالم بعضی هایش برای ما ظاهر است بعضی هایش دراختیار بشرقرار می گیرد یک قوانین مرحله دومی دارد که ما از انها بی خبریم خدا طبق همان قوانین عصا را به مار تبدیل کرد ما را به عصا..*انک من الامنین *این یک معجزه شد برای حضرت موسی بن عمران سلام الله علیه خداوند دراختیار انبیاء بزرگ که مورد مواجه با دشمنان بودند آیات (نشانه رسالت ) ویک قدرت وهبی وعلم وهبی الهی بهشان می دادند که نشان دهد این از طرف خداوند است خودش نیست چیزی است قدرت او ماوراء بشر. آیت دومی را به موسی بن عمران می دهند می گویند * اسلک یدک فی جیبک تخرج بیضاء من غیرسوء *دستت را به گریبان ببر بیرون بیاور نوری دلنشین از او ساطع می شود نوری که خیرگی وزنندگی نمی آورد

نور دلربایی است * تخرج بیضاءمن غیر سوء واضمم الیک جناحک من الرهب فذانک برهانان من ربک * اینها دو برهان ازطرف پرودگار تو هستند * الی فرعون وملائه یک ماموریت بزرگی داریم حالا حضرت موسی بعد از ده سال آمدند با لباس چوپانی وبا زن وفرزند می خواهند ناشناخته وارد مصر شوند علی القاعده زمینه ای بوده است که می گویند حالا چه کسی مرا بعد ده سال می شناسد بروند به خانواده خودشان به مادر بستگانشان ملحق بشوند ودر مصر دربین بنی اسرائیل بطور ناشناس زندگی کنند بعد در اینجا می گویند برو به سوی فرعون ماموریت جدیدی است *الی فرعون وملائه هم خود فرعون هم ملائه او..ملائه فرعون یک جمعیتی بودند که خیلی حکومت پیشرفته ای هم بود تعبیر یکی از نویسندگان این است که مجلس سنای مصر یک مجلسی بود که فرعون گویا باید رای خودش را به آنها درمیان می گذاشت تصویب می کردند چون درجایی می گوید * ذرونی اقتل موسی * بگذارید من موسی را بکشم

معلوم می شود باید رای می گرفت از آنها یک ملائی بود (ملاءآن سرانی درخدمت یک فرمانروا جامعه را اداره می کنند چه خوب چه بد )باید به سوی فرعون وملاء فرعون بروی تنها خود فرعون هم نیست (آن مجلس سنای آنها به تعبیر بعضی ها ) باید بروید باآنها در بیافتید اینها را دعوت کنید به سوی خدا بنی اسرائیل را از دست فرعونیان نجات بدهید حالاحضرت موسی به حسب ظاهر یک شخصیتی هستند که ده سال چوپانی کردند حالا دارند حرکت می کنند به سوی خانواده ی خودشان می گویند باید بروی با بزرگترین قدرت زمان دربیوفتید اولیاء خدا اینچنین هستند واقعا پیغمبر اکرم آمدند یک تنه با امیر المونین وبا حضرت خدیجه وبا حضرت ابی طالب .کل جمعیت پیغمبر دراول بعثت این چهار نفر بودند خودشون سه نفر اینها آمدند باید با آن سردمداران قریش که اینها قبائلی بودند روءسای بایک مرامهای پیشرفته ای که شهر مکه که آن موقع یک تمدن خاصی داشت علی رغم اینکه خیلی می خواهند مکه را بد جلوه بدهند نه یک نظم نسبی داشتند از حضرت ابراهیم آثاری درشان بود واینهاخودشان را حق می دانستند پیغمبر باید بساط اینها را بهم بزند ، حضرت موسی باید بساط فرعون را بهم بریزد که بعد خداوند می گوید من شما را می بینم تووبرادرت بروید این کار را انجام دهید من اینها را می شنوم * انی معکما * من باشما هستم شما را تنها نمی گذارم با این توصیه ها وفرامین الهی حضرت موسی راه می افتند البته گفتگوها درمهبط وحی هنوز تمام نشده است ولی وقت ما به پایان رسید .

صیرفی : بله تقریبا زمانمان به پایان رسید خیلی ممنونیم از لطف وآقایی وبزرگواری حضرتعالی وکمال تشکر وسپاس داریم دراین روزهای نورانی نشستن پای درس قرآن وتفسیر قرآن کریم حقیقتا ذی قیمت است نعمت ویژه ای است که خدای متعال روزی ما کرده است .آقا خیلی بزرگوارید ارادتمند شما هستیم .خداوند را به وجاهت صاحب لیالی قدر به وجاهت اقا جانمان امام زمان عجل الله تعالی الشریف قسم می دهیم ودعا می کنیم

الهی چنان کن سرانجام کار

تو خوشنود باشی وما رستگار

محتاج دعای خیر شما هستیم


دسته بندی :

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها

2024-04-20 05:48:57