تاریخ انتشار: چهارشنبه 21 اردیبهشت 1401
تعداد بازدید: 144

یاد خدا 1 اردیبهشت 1401

آیات الاخلاق با حضور حجت الاسلام و المسلمین غفاری (متن و صوت برنامه یاد خدا 1 اردیبهشت 1401)

بسم الله الرحمن الرحیم

صیرفی:الذین آمنوا وتطمئن قلوبهم بذکرالله الا بذکرالله تطمئن القلوب

اللهم رب شهر رمضان الذی انزلت فیه القران وافترضت علی عبادک فیه الصیام صل علی محمد وآل محمد وارزقنی حج بیتک الحرام فی عامی هذا وفی کل عام واغفرلی تلک الذنوب العظام فانه لایغفرها وغیرک یا رحمن و یا علام

یا امیرالمومنین یا ذالکرم یا امام المتقین یاذالنعم اننا جئناک فی حاجتنا لا تخیبنا وقل فیها نعم

سلام خدا بر پیامبر رحمت وخاندان مطهر وپاکشان اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم سلام خدا بر مولی الکونین امیرالمومنین سلام بر حیدر کرار سلام خدا بر امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف و سلام خدا بر شما اهالی ارجمند یادخدا مهمانان خوب ماه مبارک رمضان عزاداران در سوگ حضرت علی علیه السلام خیلی خوش آمدید تسلیت عرض میکنم ایام شهادت امام علی علیه السلام خدمت همه شما عزیزان با افتخار در این لحظات نورانی خاصه در روزهایی که به روز قدر هست و در پس شبهای قدر می آید در کنار سرور ارجمندم یادگار حضرت آیت‌الله بهجت رضوان الله تعالی علیه استاد اخلاق عزیز حاج آقای غفاری بزرگوار هستیم

استاد غفاری:سلام علیکم ورحمه الله و برکاته محضر حضرت عالی و عموم بینندگان عزیز بندگان خوب خدا که با ارزش نهادن به دستور خدا از این ماه روزه تا الان استفاده کردند و به برکت اطاعت ها و دعا و به برکت راز و نیازشان دل نرم شده به اطاعت و در جاده بندگی خیلی محکم و بانشاط حرکت می کنند عرض ادب و آرزو و دعای قبولی طاعات و عبادات دارم ان شاءالله

صیرفی:خیلی ممنون از تشریف فرمایی حضرتعالی با افتخار خدمت شریف شما خواهیم بود ما آیات الاخلاق در قرآن کریم از محضر استاد غفاری یاد می گیریم و سر این سفره مهمان هستیم قبل خلاصه جلسه گذشته را ببینیم می خواهم از حاج آقا ولو به جمله و کلمه ای در ارتباط که ما لیالی قدر از خدا چه بخواهیم و با چه آدابی گفتگو کنیم بهترین دعا و اعمال در این روزها و لیالی چه هست؟

استاد غفاری:حقیقتا آن را که ما می خواهیم که هم خودمان و هم عزیزانمان مد نظر داشته باشند اگر در یک جایی قرار باشد زندگی کند که دائم روزی برسد مغازه ها و امکانات در آنجا مهیا باشد تمام این ها برای حقیقت وجود انسان با ارتباط با خدا حاصل می شود عزیزان کلمه ذکر را یک کلمه سرسری ندانند ذکر ذره ذره وجود انسان در بر می گیرد ذکر یعنی خضوع همه جانبه در محضر خدا ذکر می کشد تا اینجا که حقیقتا انسان عمق وجود یک زمان می یابد تا الان می دانست تا می‌رسد که می یابد حقیقت را و خدا را ملاحظه میفرمایید و با آن توجه به مبدا ربوبیت حقیقت توجه نمی‌شود الا با دلی آزاد شده بالاتر از این نمی توانیم از خدا بخواهیم در این شبها که خدایا من می خواهم حقیقتا بر" اللهم اجعلنی عندک "در دعای زیارت عاشورا "وجیها بالحسین" من می خواهم قرار دهید این یعنی چه ؟یعنی می خواهم در آن صحن ابی عبدالله به برکت او من هم آن وجاهت پیدا کنم وجاهت در دستگاه خدا با کنار زدن دنیا هست عزیزان بدانند نه با نخوردن صرفا نه با من بروم در یک غاری زندگی کنم و امکانات برای بشر هست حلال بدست آورد و استفاده کند حق ندارد دل را به غیر دلدار بدهد این بشر امروز اطاعت بکند بسیاری هستند اطاعت می کنند خراب می شود اطاعت نمی‌کنند خراب تر می شود چرا؟ چون دلی که مرد دلی که گفت که آن شعر خیلی سنگین و پر هست

برآن دلی که د ر این شهر زنده نیست به عشق براو نمرده به فتوای من نماز کنید

چه می خواهد بگوید این دل باید زنده باشد ،دل بخواهد زنده باشد نفس باید مرده باشد نفس ما را می کشد به ناکجا آباد ،می کشد به سمت طغیان ،به سمت چسبیدن به این دنیا ،دنیا و آخرت فرمودند مثل مشرق و مغرب هست باید از آن فاصله بگیرین نه جسمانی باید حقیقتا توجه کنیم به یاد خدا ،این یاد خدا نمی شود الا با درک عظمت خدا این را بخواهیم از خدا ،خدایا به ما عقلی بده خدایا به ما درکی بده تمام مشکلات از عقل هست و کسی توجه نمی کند و جای دیگر جستجو می کند عقل به معنای درک حقیقی،اگر درک کنم خدایم را و جایگاهم را ،هیچوقت اشتباه نمی کنم این درک را بخواهیم که به دنبال معرفت می آید همراه آن ادب می آید همه چیز درست می شود در عالم از خدا بخواهیم این ادب ما را ،ادب عاقلانه توام با درک و فهم ادب هشیارانه توام معفرت خود او ان شاءالله عنایت بفرماید نمی شود الا با معرفت اولیا که حتما ما را عاجزانه می خواهیم رفیق اولیا خود رفیق انبیا و اهل بیت ان شاءالله قرار دهد

صیرفی:الهی آمین، خیلی متشکریم از بیانات و حسن مطلع بسیار دلنشین که فرمودیدخلاصه جلسه قبل را ببینیم سرسفره آیات الاخلاق مهمان خواهیم بود

خلاصه جلسه قبل:

فرمود بود که اگر شاهان عالم بدانند در این نماز چه لذتی هست سلطنت را رها می‌ کردند و می آمدند سراغ نماز عجب اشتباه رفتند راه را ،که حقیقت وجودشان را خرج کردند که به دنیا بر سند در حالیکه دنیا قرار بود خرج بشود این ها خود را بیابند فرق این دو جمله را در زمان کم بینندگان عزیزم بدانند بهترین فرصت هست برای خودیابی، خودشناسی، دیگر شواغل دیگر هر چه ما را مشغول می کند بزنیم کنار پس کی می خواهیم کنار بگذاریم این ماه مبارک اگر از دست برود خیلی باختیم اگر غافلانه سپری کنیم

شما اجازه می دهید که یک جا دستگاهی نصب کرده باشید و شما صاحب اختیار، مسئول آن باشید و خیلی این دستگاه حساس باشد بدون اجازه هماهنگی با شما کسی برود به سمت آن حتما شما ناراحت می شوید پیچیده ترین دستگاه وجود انسان است خدای عالم این عالم را هم که پیچیده است و وجود انسان را هم پیچیده است گفته از من اجاره بگیرید با اجازه من نزدیک بشوید حرام کرده یک جایی را یعنی تابلو عبور ممنوع هست این خطر هست برای شما ،شما نمی‌دانید من می‌دانم انسان اگر خدایش را شناخت و دستور خدا را درست دریافت کرد به خشیت می رسد

صیرفی: وقتتان بخیر ۳۰۰۰۰۷۲۰دل نوشته های شما برای ما دلگرمی هست سوالات و پیشنهادات به برنامه ارسال کنید و ۱۶۲روابط عمومی سازمان صداوسیما هست نظرتان را راجع به برنامه را بفرمایید در فضای مجازی هم yadekhoda_qtv

در باز نشر معارف الهی هم سهیم باشید در اشتراک گذاری فایل های بی نظیر که عزیزان هم قرار می دهند یکی دقیقه هست و خیلی راه گشا است و خیلی دلنشین و اثرگذار هست با افتخار محضر شریفتان هستیم حاج آقا در خدمت شما هستیم

استاد غفاری: کسانی را می شناسم این ها در کسب و کار و تجارت بسیار از دیگران جلو هستند اما اگر معرفی کنم و تشریف ببرید زندگی آنها را ببینید متوجه می شوید خانه هم ندارد در حالیکه در بازار به قدری تیز به قدری هوشیا آن درآمدی را که بعضی در یک ماه کسب می کنند این در یک هفته کسب درآمد می‌کند، یعنی می‌بینید شگردهایی می داند اما نگه داری بلد نیست یک بنده خدایی از رفقا گفته فلانی پول درآوردن یاد گرفته خیلی بیشتر نگه داشتن بلد نیست بپرسید چه شده می گوید فلان جا خرج شده خرج هایی بی خود که تاسف می خوردید مگر شما این پول را در می آوری خانه نمی خواهی مگر ماشین لازم نداری زن و بچه شما چه گناهی کرده اند این همه ریخت و پاش به بهانه های واهی ،چه خرج های مفصل و بی حساب،دائما بروی نزدیک می گوید دنبال بدهی هستم تا خود را به صفر برساند این آیه به او می‌گویی عده در راه آخرت اینطور حرکت می کنند الان ماه مبارک هست خیلی تلاش کردند اما نگه داشتن بلد نیستند با معصیت می سوزانند با خرابی می سوزانند بدانند معصیت یعنی دور شدن ،اطاعت یعنی نزدیک شدن مدام دور و نزدیک شدن ما را به مقصد نمی رساند ،یکی بزرگان محضرشان بودیم فرمود کسانی که صاحب کرامات شدند دعای مستجاب عنایاتی گرفتند مقرب درگاه خدا شدند این ها کسانی بودند ازاول بنا بود با خدا معامله شروع کردند درست یاد گرفتند انجام دادند خالصانه ترین زندگی را داشتند و حفظ می کردند مثلا می رفتند زیارتی نصیب می شد یک نشاط بندگی ،یک اخلاصی ،تلاش می کردند با همنشینی با غافلان مبادا از دست برود مبادا با افکار غلط مبادا با محبت دنیا مبادا با گناه مبادا با غفلت مبادا با حرف لغو این زبان را ما خیلی خطر ساز هست کسی روزه بگیرد اما زبانش کنترل نکند فکرش را کنترل نکند نگاهش را مال خود را ،خیلی خودش را زحمت می اندازد مومن زرنگ باشد فرق مومن با غیر مومن یکی این هست این آیه بیان می کند :مومن نباید شما این صفت را داشته باشید غیر مومن صفت چیست؟ آیه قرآن هست می فرماید "ان هولاء یحبون العاجله" اینها که به عذاب جهنم گرفتار شدند کسانی بودند که عاجله ، زندگی زودهنگام ،زندگی فعلی این را چسبیدند دوست دارند این را "و یذرون وراءهم یوما ثقیلا" یک روز سنگینی را رها کردند یعنی خانه حقیقی مقرشان هست اینجا ممرشان هست اینجا گذرگاه هست ،گذرگاه به شدت دوست دارند گذرگاه در آباد می کنند ایستادن گذرگاه خیلی دارند آراسته می کنند رها کردند آن روز سنگین را که به مقصد قرار است برسند آنجا را آماده کردید این صفت غیر مومنین هست مومن اگر این این صفت را بگیرد روز به روز در ایمان کاهش پیدا می کند تعارف نداریم بسیاری در زمان ما اینطور هستند این ها امام زمان را به ایمان قبول نمی کنند چون به ایمانشان جفا می کنند اینان عده ای مشمول آن حدیث می شوند فرمود:عده ای ایمان عاریه هست و گرفته می شود قدر بداند و از خطر ها حفظ کند در مقابل این ها که محبت دنیا داشتند"والذین آمنوا اشد حبا لله "شدیدترین دلبستگی به خدا چون شناختند من چرا کسی را دل می بندم چرا از او خیر می بینم اگر من شناختم که تمام خیرات از ناحیه خدای من هست یقینا که من به او اجازه نمی دهم کسی جای او را در دلم بگیرد این معنا اساس دین هست آمدند پرسیدند آقا یابن رسول الله یا امام صادق آیا محبت ربطی به دین دارد ما دوست داریم شما را ما خوبان را دوست داریم از دشمنان خدا و دشمنان اولیا را دوست نداریم فرمود اصلا دین همین هست چرا؟ رفتارها از محبت ها نشات می گیرد سیستم محبتی من بر مبنای معرفت و شناخت درست تنظیم کردم دلم درست تعلق پیدا کرده به اطاعت خدا به خدا اطاعت او به خدا بندگان خوب او ،این دل اصطلاح ماموریت دارد که طبق قانون محبت ،محبوبش را باید هوای او را داشته باشد مگر می شود کسی در قانون محبت محبوبی داشته باشد و دائما تخلف کند نمی شود، قانون محبت ،دل محبوب را بدست آوردن هست ،لذا اساس دینداری عزیزان بیننده در این وقت صفای باطنشان که با روزه دل ها صاف شده به امیر المومنین متوسل بشوند از این علی کارها برمی‌آید عزیزانم روز قیامت خواهید دید علی نمرده است چون که* هرگز نمیرد آنکه زنده شد به عشق ،آنها با عشق خدا دائما لبریز هستند حیات دنیوی را حتی ترک کنند د ر عالم حقیقت بر این عالم ماده اشراف دارند لذا تمام وجودشان در این روز که توجهات به ساحت امیرالمومنین هست متوسل باشند تا این محبت را در دل، یک دعا را مرحوم آخوند ملا علی همدانی رضوان‌الله علیه ایشان در همدان بود در حد مرجع بودند خیلی بزرگوار بودند در سجده نماز دعایشان این بود" اللهم اخرج حب الدنیا من قلوبهم و زد فی قلوبهم محبه امیرالمومنین علیه السلام"خدایا از دل ما محبت دنیا را ،خودت بیرون کن ،میخواهم این را خدایا که در دل من زیاد کنی محبت امیرالمومنین علی علیه السلام

صیرفی:خیلی متشکرم، بهترین هدیه بهترین عمل الان توسل به ذات مقدس حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام برویم در ختنه مولا و عرض ارادت کنیم

عرض ارادت قبول باشد ان شاءالله با افتخار در خدمت استاد هستیم

استاد غفاری: عزیزانم قدر این لحظات را بدانند هم روزهای آینده ان شاءالله توفیق بطلبند مقداری لازم شد در روز استراحت کنند تا شبها بیدار باشند باید زبان کنترل کنند اگر با حرفهای دنیوی مشغول باشند شب خواهند حالش را ندارند اصلا بعضی عزیزان زیاد این شب ها عادت دارند جوشن کبیر بخوانند زیارت عاشورا بخوانند چقدر قرآن بخوانند ما را دعوت نکردند کثرت گرا باشیم توجه داشته باشید شما اگر نصف یک دعا یعنی نصف صفحه را با کمال قلبتان و اقبال بخوانید درست هست یعنی توجه حقیقی قلب شما به سمت خدای متعال با توبه حقیقی و استغفار واقعا دل شستشو کردید ، می دانید که دل باید کینه نداشته باشید همه کسانی را که برای شما بدی کردند بخشیدیم خدا می بخشم که ببخشی ،نه فلانی را نمی بخشم خودت ضرر می کنی به خدا اعتماد کنیم خدا دستور داده که نسبت به بچه مسلمان بچه های شیعه های خطا کار، اشتباه میکنند برای ما حرفی زدند، کار خلافی کرده اند گاهی اهانتی کردند ،هرچه بگو خدایا من بخشیدم خدایا من به دل نمی گیرم خدایا من گذشت کردم دل ها را آزاد کنید الکی هم منت نگذاریم خودمان سود می کنیم با خدا قرار می گذاریم خدا قرار است جبران کند این صدقه ای به خودمان می دهیم بدهیم ما، آماده باشیم برای شب های قدر ،حضور در شب های قدر این نیست که فقط چشم بیدار بماند دل باید بیدار شود و بیدار بماند و بیداری اگر رسید علامت این است در خارج از ماه مبارک که چند روز هم بیشتر نمانده ایم چند روز بندگی کنیم و برویم ما بنده هستیم آمدیم بیدار بشویم عزیزانم دلمان به حال خودمان بسوزد این شب ها اگر بیدار نشویم سخت می شود کار ما ،به یک مراسم اکتفا نکنیم بسیاری به مراسم دل خوش می کنند این سلیقه هست سلیقه قبول نیست بیاییم یاد بگیریم خوشا به حال آنکه نشست شب قدر بود شب احیا بود نشست و تفکر کرد نشست و با خدا راز و نیاز کرد خدای عیب کارم کجاست به من بفهماند خدایا من متکبرم باید این را ترک کنم خدایا منم حسودم خدایا من کینه ای هستم آیا سوء ظن دارم کارهای دیگران را بد می فهمم حرفهای دیگران را به دل می گیرم بد تفسیر می کنم خدا این رذائل را از من دور کن بنا بگذارد این ها را بفهمد زرنگ این هست فرمودند در شبهای قدر یکی از بهترین کارها تحصیل علم هست آن علم یعنی علم توحید علمی که رابطه من را با خدا روشن کند کجا کج هست بروم اصلاح کنم در سایه تفکر حضور در مجلس صددرصد امن که بوسیله علمای ربانی عیوب من تذکر داده می شود و من خودخواهی دارم خلاص می شوم این حرف و شعار نیست عده ای زرنگ هستند عده ای مراسم برگزار می کنند عده وجودشان را در کارگاه خدا تعمیر می کنند و اصلاح می کنند عزیزانم برگردیم به سمت اخلاص و پاکسازی باطن ،ان شاءالله اگر جدیت داشته باشیم به برکت تقویت محبت به نسبت و اولیا خدا زنده کنیم یک محبت سطحی را اکتفا نکنیم مغرور نشویم دل ما دوست دارد امیرالمومنین را بس نیست علی را ما شرمنده ایم هزاربار دل را آماده تر کنیم تا برایشان بیشتر بسته شویم با ایشان بسته شویم فکر گناه هم نمی‌کنیم هیچ کجا دیگر از یک سرسوزن رضای خدا دور نمی شویم

صیرفی:از اعمال لیالی قدر زیارت سیدالشهدا هست شب جمعه و شب زیارت مخصوص حضرت سیدالشهدا هست دل ما در دست شما هست عرض توسل و و عرض سلام داشته باشیم

استاد غفاری:صلی الله علیک یا اباعبدالله صل الله علیک یا اباعبدالله بنده برای عرض ادب به ساحت اباعبدالله و امیرالمومنین این کلمه انسان توجه کند در عرض ادب که واقعا ما قاصریم از مقامشان اگر غدیر خم شد و حضرت دست مبارک علی را بلند کردند این کل شکوه علی نبود ،شاعر اهل بیت می‌گوید **بود غدیر قطره ای ز مناقبش فروغ مهر ذره ای نور نجم سابقش علی خیلی باشکوه است می خواهیم عرض کنیم به ساحت امیرالمومنین و حضرت سیدالشهدا یک ذکری از حضرت زینب کبری بنده می خواهم داشته باشم که امیرالمومنین را هست که امام حسین و امام حسن صلوات علیهما خواستند ایشان را بیاوردند بلند کرده بودند از مسجد که حضرت ضربت خورده بود به اصطلاح در آغوش گرفته بودند و می آوردند به خانه که امکان حرکت از حضرت به شدت کم شده بود یا نبود نزدیک خانه که رسیدند فرمودند مرا زمین بگذارید ،آقا جان حال شما خوب نیست، اذیت می شوید الان فرق شکافته، به قدری شکافته که طبیب فردا شب اعلان یاس خواهد کرد از حیات حضرت،تجسم بفرمایید دل حضرت چطور می تپد گفت :می ترسم زینب مرا در این حال ببیند ، تحمل نکند نمی خواهم زینب مرا اینطور ببیند دیگر حضرت با پای مبارک خود، با آن وضعیت آمدند و همه جان ها داشت از بدن خارج می شد مثل اینکه از ابی عبدالله نقل شده سوال کرد حضرت گریه نکن امیرمومنین ،گفت گریه را برای امروز یاد گرفتم امروز لازم هست من آنجا نقل شد که حضرت فرمود" لا یوم کیومک یا ابا عبدالله " میدانی شما چه روزی در پیش داری، دید زینب خیلی بی تاب هست علی دلش به زینب خیلی مخصوصا عنایت داشتند به این بانوی بزرگوار، دید خیلی بی تابی می کند فرمود من باید برای شما گریه کنم زینبم، شما گریه کم کن ،یک روزی می شود به شهری که الان نشستی به همین شهر شما را با اسیری می آورند اسیر می‌کنند شما را و در این شهر می گردانند

صلی علیک یا اباعبدالله الهی به وجاهت سیدالشهدا چنان کن سرانجام کار تو خوشنود باشی و ما رستگار


دسته بندی :

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها

2024-04-19 03:46:46