تاریخ انتشار: چهارشنبه 11 خرداد 1401
تعداد بازدید: 61

یاد خدا 3 اردیبهشت 1401

تهذیب نفس با حضور آیت الله رحیم توکل (متن و صوت برنامه یاد خدا 3 اردیبهشت 1401)

بسم الله الرحمن الرحیم

صیرفی:الذین آمنوا وتطمئن قلوبهم بذکرالله الا بذکرالله تطمئن القلوب

اللهم رب شهر رمضان الذی انزلت فیه القران وافترضت علی عبادک فیه الصیام صل علی محمد وآل محمد وارزقنی حج بیتک الحرام فی عامی هذا وفی کل عام واغفرلی تلک الذنوب العظام فانه لایغفرها وغیرک یا رحمن و یا علام

ای نور جلی ذکر خفی ادرکنی*ای دست خدای ازلی ادرکنی دستم تهی و لطف تو بی پایان است*یا حضرت مرتضی علی ادرکنی*یا حضرت مرتضی علی ادرکنی

سلام خدا بر پیامبر رحمت وخاندان مطهر وپاکشان اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم سلام خدا بر امیر المومنین سلام خدا بر معنای لیله القدر حضرت زهرا و سلام خدا بر امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف سلام خدا به شما میهمانان خوب ماه مبارک رمضان وقتتان بخیر طاعاتتان قبول تسلیت عرض می کنم ایام شهادت جانگداز مولی الموحدین حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام را و آرزوی قبولی طاعات و عبادات شما را در لیالی قدر و خاصه در ماه مبارک رمضان دارم افتخار داریم در این لحظات نورانی محضر سرور ارجمندم استاد اخلاق مهربان عضو محترم مجلس خبرگان رهبری حضرت آیه الله سید رحیم توکل باشیم آقا سلام علیکم و رحمه

آیت الله توکل: علیکم سلام و رحمه و برکاته

صیرفی: ما معمول این هست که در مناسب های مختلف که محضر حضرت عالی مشرف می شویم بحث را که پی می گیریم اما حسن مطلعی را تقاضا می کنیم از حضرتعالی بشنویم حالا هر دو نکته هم برای ما حیاتی هست هم راجع به حضرت امیر علیه السلام ولو در حد یک جمله ما را بی نصیب نگذارید و راجع به استفاده از لیالی قدر اگر صلاح هست برای ما توضیح بفرمایید

آیت‌الله توکل:اتفاقا بحث ما با همین بحث تناسب دارد بحث که قبل مطرح شد در باره استقامت در دین بود افراد با استقامت و خوف و حزن در این ها نیست آنهایی که این خوف و حزن را ندارند این ها به اولیاءالله تعبیر آوردند افراد متقین هم اولیاءالله هستند ولازم تقوا تقوای استمراری تا آخر عمر هست نه تقوای مقطعی و لذا لازمه آن این هست که انسان در دین واقعا محکم بایستند و به جلوه ها نلغزد به سختی ها کم نیاورد اگر این طور بود تقوای او تقوای علی الدوامی شد و این تقوا علی الدوام منظور حق تعالی این هست که ما را به این تقوا امر فرموده بودند برای عزيزان می خواهم چند جریان نقل کنم آن ها که تقوا داشتند خط مقدم بودند تا آخر نرفتند ابن ملجم که خدا لعنت کند این ملعون را و آن جنایتی که انجام داد" الاشقی الاخرین "در روایات به او تعبیر آمده از سربازان امیر المومنین بوده در رکاب علی می جنگید برای او می جنگید و برای او جان به کف وسط میدان می رفت اما کار به جایی رسید که جلوه شهوت او را گرفت و همین سرباز در رکاب علی فرق او را دو نیم کرد سرباز بود فرد بی طرف نبود در گوشه خانه نشین نبود وسط میدان جنگ بود اما آن جنایت را انجام داد پس به تقوا بود ظاهرا آخر کار شهوت او را به زمین زد توجه کنید انسانی را که آن طور بود چرا در نهایت این شد "جورج جرداق "مسیحی تعبیری دارد در کتاب (الامام علی صوت العداله االانسانیه)با اینکه مسیحی هست اما ۲۰۰بار نهج البلاغه را مطالعه کرده است خیلی زیاد هست واقعا مهم هست ولی تعبیری این کتاب دارد که کار به یک جایی می رسد انسان ماه خدا ماه رمضان در مسجد خدا در خانه خدا برای رضای خدا حجت خدا می کشد آدم به این جا می رسد در ماه رمضان در مسجد کشت علی را برای رضای خدا ،چرا انسان این انحطاط می افتد؟ این نیست الا اینکه جلوه و جذبه دنیا گرفته است آدم عادی چنین غلطی نمی کند آن چنان جذبه او را گرفته باشد دست به این جنایت بزند و با ملعون در جنایت نقش اصلی داشته باشد این ها برای ما درس است شمر را خدا لعنت کند از سربازان جانباز جنگ بود در جنگ برای اهل بیت مجروح شد اما سر از بدن حسین جدا کرد این ها بر می آید این تقوا "ان تتقوا وتصبروا "آن "تصبرواوتتقوا""من یتق الله "همه این ها ما یک حرف می رساند در محضر اسلام تقوای مقطعی مد نظر نیست تقوای علی الدوام تا دم مرگ حتی در روایت دارد که تا" ثم استقاموا "یعنی حتی یموت"این متن روایت هست یعنی تا دم مرگ ،مثالی عرض کنم انسان لحظات عمر است در بستر مرگ افتاده دور و اطراف عزیزان و بستگان می آیند امکان اینکه دارد نامحرم هم باشد در این کنار باشند در بستر افتاده و جان ندارد بلند شود نامحرمی بالای سرش می آید و حجاب ندارد در همان حال باید در همان حال چشمانش را کنترل کند و نگاه نکن حتی در دقایق آخر عمرش باید چشمهایش را کنترل کند این حتی یموت هست و این اگر به احراز رسید محرز شد برای بعضی ها در دنیا برای بعضی اواخر عمرشان و بعضی آن دم آخر مرگشان اما احراز باید شود این فرد اهل استقامت در دین هست یک جمله به عزیزانم بگویم در این ایام مناسبت دارد تعبیر حضرت علی در نهج البلاغه این است و تعبیر سنگینی هست تا آنجا که من مطالعه کردم این تعبیر برای سلمان پیغمبر دیدم که "سلمان منا اهل البیت" سلمان از ما اهل بیت هست این تعبیر برای ابوذر نیامده برای مقداد برای میثم تمار نیامده حضرت فرمودند ""ما ذال الزبیررجلا منا اهل البیت "" علی الدوام ،زبیر از ما اهل بیت بود" حتی نشا ابنه المشئوم عبدالله"تا فرزند نحسش عبدالله به دنیا آمده چنان پدر را کله پا کرده که یار جانی علی دشمن خونی او شد حدود ۲۰سال خط مقدم یار علی بود هر کجا علی یاری می خواست از نفرات اول زبیر بود چه شد ؟از بانیان جنگ جمل علیه امیر المومنین شد از اینجا سر درآورد این در و آن می رفت و برای علی یار جمع می کرد و علی معرفی کرد تا به لشگر او بیایند حالا آخر عمر به این در و آن در یار جمع می کرد که با علی بجنگند چرا به اینجا رسید چرا اینجور انحطاط آمد آدم اینجور زمین بخورد چه باعث شد؟این نیست الا اینکه روی خود کار نکرد

صیرفی:برویم خلاصه ای از جلسه گذشته را که محضر حضرت عالی بودیم مرور کنیم برمی گردیم و خدمت استاد توکل عزیزخواهیم بود

خلاصه جلسه گذشته:

با این همه دوران عمر این همه امتحانات پشت هم دیگر تا به سخت ترین مراحل امتحان رسید و‌ایشان ایستادند و بعد شدند عزیز مصر "من یتقع و یصبر فان الله لا یضیع اجر المحسنین "اما یک قید هم دارد "من یصبر " امروز با تقواست ،فردا نیست این ماه با تقواست ف،ردا بی تقوا می شود امسال با تقواست سال بعد کله پا میشود دنبال گناه میرود من" یتقع و یصبر" این "یصبر "همان استقامت است

می فرماید عالم این زیر پای اسماعیل آب روان کرد وقتی هاجر امتحانش را پس داد به آنجا رسید بعد از ابراهیم هر انبیایی که پایش به مکه باز شد از جمله پیغمبر اکرم فاطمه زهرا امیرالمومنین امام حسین تمام این ها که رفتند مکه در طواف خانه خدا هاجر را هم طواف کردند ، این مزد کار است استقامت در آنجا که یقین به مرگ بود اما ایستادند "ان تصبروا و تتقوا "ایستادند باهم خدا اینطور او را عزیز کرده است خدا اینطور او را بالا آورده است

صیرفی :تقاضای همیشگی ما هست ۳۰۰۰۰۷۲۰مسیر ارتباط پیامکی ما و شما هست پیام های زینت پیدا می کند نگاه می کردیم با آقای حسین زاده تهیه کننده محترم و عزیز برنامه، از کشور ایران طبیعتا بیشترین پیام ،سپس عراق بود بعد ترکیه آلمان انگلیس و آمریکا این ۶کشوری هست بیشترین ارتباط و همراهی دوسویه را برنامه خودشان یاد خدا دارند منتظر لطف شما هستیم اهالی ارجمند ایران هم می توانند با تلفن ۱۶۲روابط عمومی سازمان صداوسیما تماس بگیرند نظرات ارزشمند راجع برنامه یاد خدا بفرمایند در فضای مجازی به آدرس

yadekhoda_qtv @

مراجعه کنید این کلیپ های یکی دو دقیقه ای که انتخاب میکنند خیلی ناب و تکان دهنده هست و هدایای ارزشمند هست هم برای استفاده و هم برای اشتراک گذاری برای عزیزانتان در این روزها بسیار مفید واقع می شود با افتخار محضر حضرت عالی هستیم با بحث استقامت در امتحانات الهی

آیت‌الله توکل:حضرت امیر المومنین فرمود "کیف یستقیم من لم یستقیم دینه "آنکه دینش محکم نیست چطور می تواند در بلاها محکم بایستد چون اعمال جوارح ما به اعمال تعبیر می آوردند از باطن ملکوتی فرمان می گیرد اول درون باید محکم باشد تا اعضاء محکم بایستند اگر درون محکم بود چشم امکان ندارد در نگاه به گناه بلغزد و نگاه کند زبان امکان ندارد به گناه باز شود چون درون محکم هست چشمها محکم می شود زبان محکم می شود حرکات انسان سکنات انسان محکم هست اگر اعضاء و جوارح سستی پیدا شد درون سست بود ،فرمودند" کیف یستقیم من لم یستقم دینه"چطور انسان می تواند محکم بایستد و قتی دین او محکم نباشد" ان تستقیموا تفلحوا"اگر اهل استقامت دین شدید اهل نجات هستید همه این ها هشدار هست که از ما تقوا می خواهند استقامت می خواهد علی الدوام یاری دین علی الدوام علی الدوام "مهر قبولی کارهای ماهست والا خیلی ها مثل زبیر بالای ۳۰سال بعد بد زمین خوردند و این علت چه بود ؟عزیزانم نور چشمانم شما گهگاه با خود خلوت کنید خودتان ،خودتان را خیلی عالی می شناسید خداوند عالم برای ما حجت تمام کند در طول زندگانی ما به کرات نقاط ضعف ما را به خود مانشان داده هست کجای کار من می لنگد در شهوت،در غذا،در چشم در کنترل زبان سست هستم به کرات برای ما صحنه آورد که در اینجا سست هستید اصلاح کنید و اینها که لغزیدند به این عنایت حق تعالی توجه نکردند و لذا لغزیدند و زمین خوردیددقت کنید در جریان احراق بیت حضرت فاطمه زهرا که من اینجا یک گله ای شدید دارم و خود نیز تعبیری دارم که در اینجا بیان نمی کنم از مهاجر انصار بیان نمی کنم گلایه به زبان دیگری بیان مي کنم چطور در خانه حضرت زهرا را به آتش کشیدند و تکان نخوردید چیزی جز این نیست که دنیایشان را گرفته اند نکند این جریان جریانی باشد که ثمر بنشیند ما که به میدان آمدیم به ما برخورد کنند این خوفی که اگر این جریان که جلو آمد در آینده جریانی موفق باشد و اینان زمام را بدست بگیرند با ما چه کار می کنند ،دنیایشان را گرفتند ونکند این آن جنایت را انجام دادند نکته ای می خواهم عرض کنم وقتی در خانه حضرت زهرا را به آتش کشیدند یک نفر آمد به میدان چرا این کار را می کنید؟ این بیت فاطمه زهراست ؟حمله کردند و زیبا را گرفتند و شمشیر او را هم گرفتند و او را بردند همین زبیر که اینطور ایستاد دشمن حضرت علی شد چرا اینطور شد از کجا ضربه خورد قرآن می فرماید" یا ایها الذین آمنوا ان من ازواجکم و اولادکم عدوا لکم فاخذروهم"افراد با ایمان بعضی از همسرانتان فرزندان دشمنان دین شما هستند چشمانتان را باز کنید این آیه را حتما زبیر شنید اما دنبال آیه نرفت بعضی از همسران و فرزندان شما دین شما هستند این همسر و فرزند بی دینت می کنند چشمانتان را باز کنید این آیه را حتما شنیدند اما دنبال نکردند که تا با خود تطبیق بدهند همان بلا که بر سری بعضی آمد بر سر او هم آمد باز هم دقت کنید من در همین جا در گذشته عرض کردم در سوره بقره هست "اذ قلنا للملائکه اسجدوا لادم"به آدم سجده کنید "فسجدوا"همه سجده کردند"الا ابلیس ابی و استکبر"اباءو تکبر جست "وکان من الکافرین "در این کان یک مقدارحرف هست "کان را بعضی به معنای صار گرفتند تکبر کرد و اباء کرد و گردید از زمره کفار، من این تعبیر را قبول ندارم عرض بنده این هست" کان" به معنای خودش است به معنای" صار"نیست یک لفظ بخواهد از معنایش دست بردارد دنبال معنای دوم برود باید حتما در کارش یک قرینه بیاید این قرینه علامت است این معنای خودش نیست ،معنای دوم است اینجا قرآن قرینه ای بیان نکرده فقط معنای خودش هست

ابا ء کرد تکبر کرد و از زمره کفار بود ،اما کفر خود را ظاهر نکرد خودش را، تا در ضرب سجده به آدم ...

یعنی تا آن زمان ابلیس متوجه نشده بود این مشکل را دارد و خود بزرگ بین هست و همه را از خود پایین تر می بیند؟ یقینا این موضوع در دل او بود اما به این موضوع توجه نکرد و کار به آنجا رسید که همان بیماری درون به نام تکبر یک جا سر باز کرد و کار را به آنجا رساند که "لعنتی الی یوم الدین"بر تو لعنت باد و از درگاه من بیرون برو

همه ما مشکلاتی داریم چرا بررسی نمی کنیم؟ تامل و تعمق نمی کنیم نماز که می خوانیم روزه که میگیریم ،این ها کارهای معمول مسلمانی هست خدایا برای چه امتحان میکنی؟من که مرتب دارم نماز می خوانم مگر اهل بیت نماز نخوانند مرتب نماز می خواندند نماز شب می خواندند سجده طولانی هم داشتند در نماز ضجه هم می زدند آنها بعضا قرآن را حفظ بودند پس چرا علی کش شدند برای چه با علی به جنگ برخاستن آن نکته در درون را مواظب نبودند والا نماز و روزه که کاری ندارد آن نکته را نگرفتند آن نکته سر بزنگاه آمد و اینان لغزیدند و لذا خدا امتحان می گیرد برای چه خدا امتحان می گیرد؟" تقلب الاحوال علم جواهر الرجال"""در جذر و مد ها طلا در می آید حالت عادی که مشکلی نیست آدمی که سالم هست گاهی بیمار می شود، آدم که پولدار هست گاهی بی پول می شود، سفره رنگین هست گاهی خالی می شود گاهی صلح هست و گاهی زمان جنگ هست یک جذر و مد این وسط می آید تا درون نمایان شود به کرات برای همه ما این امتحان آمد یک مقداری فکر کنیم مشکلاتمان را پیدا می کنیم هر کدام از ما با کمی تامل مشکل را پیدا می کنیم می دانم این خانم و این آقا در کدام جلوه گناه جذب می شود و دوام ندارد "و لله الحجه البالغه"خداوند حجت را تمام می کند ،اما توجه به حجت نمی کنند بله وقتی امتحان آمد به مقدار مقام امتحان هم سخت می شود شما به این مثال که عرض می کنم دقت کنید در جلسه قبل که درباره جریان ابراهیم بحث بود خداوند می خواهد به حضرت ابراهیم مقام امامت بدهد امتحانات تعلقی سنگینی کرد همسر و فرزند را در بیابان بی آب و علف گذاشت گفت فرمان خدا هست من فرمان را انجام میدهم در جایی دستور بر ذبح اسماعیل بود با اینکه بعد از مدت‌های مدید صاحب فرزند شده بود روایت هست بهترین زمان برای پدر زمانی هست که فرزندش رشید و رعنا مقابل او راه می رود وقتی به او نگاه می‌کند دلش آرام می شود حالا قراربراین هست همین فرزند را گردن ببرد سر بچه درد کند ما تب می کنیم چرا بچه من ناراحتی دارد چرا به غذا میل ندارد غذا نخورد ما ناراحت می شویم حالا همین بچه را بخواباند چاقو را تیز کند به گلو بکشاند می گوییم ولی بسیار کار سختی هست یک چنین کاری انجام شد چون استقامت کرد و به فرمان کرد خداوند"انی جاعلک للناس اماما """حالا دیگر نشان دادی برای ما دست به هر کاری می زنی ،اسماعیل چه؟او هم جان بر کف بود ،فرمان را انجام بده،بزودی مرا از صابرین خواهی دید گردن را بالا آورد بابا کارد ببر اما چهار جمله گفته که دل ابراهیم را لرزاند، کارد را تیز کند تا گردن سریع تر بریده شود ،لباس احترامت را بالا بگیر تا خون بر آن نریزد ،در هنگام اجرای فرمان به چشمانم نگاه نکن تا محبت پدری در تو قلیان نکند این جملات جان پدر را را به آتش می کشاند اما دراز کشید وقتی کارد را کشید کارد نبرید خطاب آمد ابراهیم همه این ها امتحان بود حالا به تو امامت دادیم اسماعیل هم زحمت کشید و جان به کف ایستاد یک کاری با اسماعیل کرد که نمی‌توانم به زبان بیاورم مزد آن چه هست، خدا پیغمبر اکرم را د ر نسل اسماعیل قرار داد این هم مزد تو ، به ابراهیم کی داد؟وقتی سربلند از امتحانات بیرون آمد به اسماعیل کی داد وقتی از آن امتحان سربلند بیرون آمد ابراهیم در بین بت پرستان فرد شاخصی بود که اگر بت ها نابود شدند چه کسی این کار را کرده خطر بعدی را می دانست وقتی به بت خانه بیایند اولین نفر که به ذهن برسد ابراهیم است ایستاد و همه بت ها را زد فقط بت بزرگ را سالم گذاشت پرسید که چه کسی این کار را کرده گفتند جوانی به نام ابراهیم، آمدند پیش ابراهیم که تو این کار را کرده ای ؟ آب ابراهیم فرمود ،این تعبیر قرآنی را توضیح زیبایی هم دارد از بت بزرگ سوال کنید گفتند مگر بت حرف می زند ابراهیم گفت چرا آن را پرستش می کنید وقتی حتی نمیتواند حرف بزند و شما را راهنمایی کند حضرت را گرفتند و به منجنیق بستند و به آتش پرتاب کردند نکته مهم این هست آتش کی شد گلستان؟ وقتی ابراهیم از امتحان سربلند بیرون آمد والا برای هر کسی که آتش را گلستان نمی کنند و لذا این مزد مرد استقامت هست برای ما هم هست منتها هر کس در شأن و منزلت خودش ،در جلسات بعد توضیح خواهم داد

صیرفی:یعنی امتحان را هم قبول می کند و هم آسان می کند

آیت‌الله توکل:من کان لله من کان له "با خدا باش پادشاهی کن من ضعیف را خدا کمک می کند یا رهایم می کند یک قدم تو بیا ده قدم من برایت جلو می آیم

صیرفی:خیلی متشکریم از لطف و آقایی حضرت عالی کمال تشکر و سپاس را داریم از همراهی شما هم ممنون و متشکریم لیالی قدر هست شبهای سرنوشت در پیش هست خدا را به وجاهت حضرت امیر قسم می‌دهیم و دعا می کنیم الهی چنان کن سرانجام کار تو خوشنود باشی و ما رستگار


دسته بندی :

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها

2024-04-20 07:00:03