تاریخ انتشار: چهارشنبه 26 مرداد 1401
تعداد بازدید: 91

یاد خدا 28 خرداد 1401

تهذیب نفس با حضور آیت الله رحیم توکل (متن و صوت برنامه یاد خدا 28 خرداد 1401)

بسم الله الرحمن الرحیم

صیرفی :الذین امنوا وتطمئن قلوبهم

بذکر الله الا بذکر الله تطمئن القلوب

برخیز برات عاشقی داده خدا

احسان قدیم را فرستاده خدا

درکوچه روزگارغم هست ولی

آرام کند دل مرا یاد خدا

سلام خدا بر پیامبر رحمت و خاندان مطهروپاکشان اللهم صل محمد و آل محمد و عجل فرجهم و سلام خدا بر حضرت مهدی (عج) و ، سلام خدا به همه ی اهالی ارجمند یاد خدا ....وقت شما بخیر...الحمدلله رب العالمین که لحظات قرار است به ذکر ویاد خدا سپری شود وخاصه اینکه سرور ارجمند استاد اخلاق مهربانمان عضو محترم مجلس خبرگان رهبری حضرت آیت الله سید رحیم توکل قدم برچشم ما گذاشتند آقا سلام علیکم ؛

آیت الله توکل : وعلیکم سلام ورحمه الله وبرکاته

صیرفی : خیلی ممنون از تشریف فرمایی وقبول زحمت ،در ارتباط با کلاس درس مان همین نکته را عرض کنیم عنوتن اصلی تهذیب نفس وطهارت باطن ذیل این عنوان اصلی سرفصل قلب سلیم پرداخته شده است .

جلسه ای که گذشت فرمودند انسان با هر آنچه که به آن حب وعلاقه ومحبت دارد محشور می شود خلاصه را خواهیم دید وادامه کلاس امروز

خلاصه جلسه قبل:

خطاب آمد ،یاموسی ! اما الصلاه فلک برهان (نماز برهان دین است با نماز دیندار بودنت معلوم می شود ) والصوم الجنه ( وروزه گرفتی سپر از آتش جهنم است وقتی عذاب می آید می اید می ایستد جلو ) والصدقه ظل (صدقه هم سایه بان بالای سرت است در گرما امانت می دهد ) والذکر نور ( اگر ذاکر من بودی به تو یک باطن نورانی عنایت می کنیم ) هل عملت لی عملا قط ، برای من چکار کردید ؟! اگر نماز خواندید روزه گرفتید صدقه دادید خود در سایه بان قرار می گیرید اگر ذاکر من بودید به شما نورانیت برای من چکار کردید ؟

اگر اینطور شد که محبت شد به ملاک الله بغض ها شد به ملاک الله این همان فرموده خدای تعالی است : هل والیت لی ولیا قط او هل عادیت لی عدوا قط *

این ملاک درست شد خیلی کارها درست می شود ، انسان نسبت به خیلی ها شاید از دستشان ناراحت باشد اما این ملاک بیاید جلو از ناراحتی ها چشم می پوشاند اشتباهی کرده است نباید از او انتقام بگیریم ....

صیرفی : تمنای همیشگی ارتباط دوسویه است خوشحال می شویم ، حضرت آیت الله هم سوال می فرمایند نظرات مردم را و سوالات مردم را بگویید واین برایشان بسیار مهم است الان بزرگواری بفرمایید ، 30000720 شماره پیامکی و162 شماره تلفن روابط عمومی سازمان که می توانید نظرت تان را راجع به برنامه سولات انتقادات وپیشنهادات تان را امر فرمایید درفضای مجازی هم به آدرس : yadekhoda.qtv @

منتظر عنایت ولطف شما هستیم درباز نشر اتفاقات خوب برنامه ی یادخدا،با افتخار محضر حضرت استاد

آیت الله توکل : بسم الله الرحمن الرحیم وصلی الله علی محمد وآله الطاهرین

درباره دل وقلب صحبت می کردیم درمعنای سوم دل از غیر خدا خالی باشد از شک وشبهه هم مبرا باشد این دل محل عنایت حق تعالی است که به این مصداق است *قلب المومن العرش الرحمن * بعضی از این ملاک ها را خیال می کنیم ملاک است وقتی در روایات می رویم می بینیم خیر آنها ملاک را چیز دیگری قرار داده اند ویقینا آنچه اهل بیت بفرمایند ملاک است نه آنچه ما تصور می کردیم چه بسا نماز می خوانند روزه هم می گیرند کارهایی انجام می دهند اگر این ها ملاک دین بود ائمه به همین دست می گذاشتند اما باکمال تعجب می بینیم این ها به ملاک دیگری ما را ارجاع می دهند .عمر سعد نماز می خواند شمر وابن ملجم هم نماز می خواندند یزید هم نماز می خواند منتها ما این ها را بی دین محض می دانیم یک ملاک دیگری باید در کار باشد وآن ملاک را ائمه بیان کردند .به روایت نگاه کنید که چقدر صریح است ، امام صادق فرمودند : کل من لم یحب علی الدین ولم یبغض علی الدین فلا دین له ، هر کسی را که محبتش وبغضش برای خدا نباشد او دین درواقع ندارد .یعنی ملاک نماز نیست ملاک روزه نیست ، آنهایی که مظهر کفر بودند نماز هم می خواندند روزه هم می گرفتند * لم یحب علی الدین * محبت ها برمحور دین * لم یبغض علی الدین * بغض ها برمحور دین ،برای ما این را ملاک قرار داده اند .اگر محبت به ملاک دین عرض خواهیم کرد چه برکاتی به دنبال دارد اگر این ملاک درما زنده شود .یک روایت دیگری است دراین روایت دوبرکت عظیم را بیان کرده است ، برکت اول چه زمان انسان درولایت خداوند داخل می شود ودوم چه زمان انسان طعم ایمان را می چشد .ما از ایمان یک نیت وبرداشتی داریم اما وجدان ایمان با علم به ایمان فرق می کند مثلا همه افراد می دانند دندان درد خیلی سخت است این علم است که از درد دندان ناله می کند او دارد وجدان می کند باید چکار کنیم وجدان کنیم دین را با همه ی وجودمان دین را احساس کنیم چکار باید بکنیم ، همه روایات به این محبت وبغض نظر می دهد به این روایت توجه کنید :پیغمبر خداوند خطاب به یکی از یارانش وهمه ما فرمودند *یا عبدالله احب فی الله وابغض فی الله ووال فی الله وعاد فی الله * دوست بدار برای خدا دشمن بدار برای خدا ، به مردم ابراز محبت بکنید برای خدا به مردم ابراز دشمنی کنید برای خدا * فانه لاینال ولایه الله الابذلک* واگر بنا باشد به ولایت خداوند برسید باید به همین راه بیایید محبت وبغض برای خدا دوست ودشمنی برای خدا اگر اینطور شد انسان درصدرولایت خداوند قرار می گیرد ، انسان بی ولایت نمی شود اگر ولایت الله بیاید ولایت شیطان می رود کنار اگر ولایت الله نیاید ولایت شیطان می آید وسط وبرای انسان ولایت ایجاد می کند در اینجا فرمودند :وال برای خدا وعاد برای خدا احب برای خدا ابغض برای خدا پس همه چیز شد به ملاک الله محبت وبغض اهل بیت به همه به این ملاک است اگر به کسی محبت ودشمنی دارند برای خداوند است این ها که در راس وحجت خداوند هستند باید از این ها سرمشق بگیریم مرتب ملاک ، ملاک الله است ودر ادامه روایت دارد ، * ولایجد رجل طعم الایمان ان کان کثر صلاته وصیامه حتی یکون کذلک * انسان طعم ایمان را نمی چشد ووجدان نمی کند ولو نماز زیاد بخواند روزه زیاد بگیرد الا اینکه در روایت بیان کردند به همین فرم جلو بیاید یعنی ملاک روزه ونماز شما نیست ملاک این است محبت وبغض به ملاک دوست داشتن وعداوت هم به ملاک اگر انسان اینطور نباشد طعم ایمان را نمی چشد اجساس نمی کند فقط می داند ایمان باور دل است همین مرحله باقی می ماند در دل است ایمان کار ندارند توجه کنید به نهروانی ها را جدا افراد رذل بودند واما همین افراد رذل افرادی بودند رکوع هاشان وسجده هاشان طولانی بود آنقدر سجده طولانی بوده پیشانی ها پینه می بست بعضا حافظ کل قرآن بودند در نماز ضجه داشتند ناله وگریه داشتند اشک می ریختند آنچنان درنماز شب ناله می کردند پای اهل ایمان را سست می کردند اینجور ناله ها جان سوز وحزین اما چه از کار درآمدند فرق حضرت علی را دونیم کردند شمشیر بردست گرفتند مقابل علی علیه السلام ایستادند تا او را نکشنند از پا ننشینند کشته شدند تا علی را بکشند شما چند نفر را پیدا می کنید که تسبیح به دست می کنند وزبان ذاکری هم دارد قیافه متدین درپیشانی پینه براثرسجده دارد اما مردم از این ها به شدت متنفر هستند چون یک ظاهری بیش ندارند ظاهرشان شکل متدین است باطن ها چطور ؟ ملاک باطن است .

لذا روایت صریح دارد" اتنظروا الی کثره صلاتهم وصومهم وکثره الحج وطنطنتهم بالیل " گول نخورید به نماز وروزه وسجده طولانی وبه رکوع طولانی ، شخص کارخیر زیاد می کند یک کار خیر دست به جیب می شود یک رقم درشت می دهد این ها را گول نخورید حج می رود زیارت می رود کربلا میرود گول این ها را نخورید نماز شب شان ترک نمی شود گول اینهارا نخورید پس چکار کنیم ؟ نگاه کنید در کلام صادق است * انظرو الی صدق الحدیث واداء الامانه * امانت دار است یا خیر ؟ هر امانت داری نماز می خواند اما هر نماز خوانی امانت دار نیست هر امانتداری متدین است وبه دین خدا اهمیت می دهد ، یک نماز خالی می خواند روزه خالی می گیرد بای همین در روایت بعضی ها از روزه فقط عطش وگرسنگی دارند هیچ مزدی ندارد از صبح تا غروب فقط آب نخورده است غذا نخورده است غیر این هیچ ندارد این ملاک را بگردید.طعم ایمان با ملاک الهی ولایت حق تعالی با این ملاک اگر این ملاک باشد چقدر کارها درست می شود برنامه ها ردیف می شود .شخص ابراز محبت می کند خیلی ها درخیابان فامیل وغیر فامیل می گویند ما مخلص خدا هستیم محبین خدا هستیم جان ما فدای دین اما به کارهایشان نگاه کنید قرآن دست ما ملاک داده است * ان کنتم تحبون الله فتبعونی یحببکم الله * به این ها بگویید اگر خدا رادوست دارید آنچه ما می گوییم اطاعت کنید ( دست ما ملاک می دهد اگر خدا را دوست دارید آنچه من میگویم بگویید چشم عمل کنید .شخص وضع ناجوری دارد لباس پوشیدنش به مسلمانان نمی خورد قیافه اش آنچنانی است اما دم از دین هم می زند نمی گوییم بی دین است وچیزی متوجه است اما ملاک قران چیست ؟خداوند خطاب به پیامبر: به مردم بگو * ان کنتم تحبون الله فاتبعونی یحببکم الله * اگر خدارا دوست دارید آنچه می گوییم بگویید چشم .حجاب شخص ناجور است قیافه یک فرم دیگر است نمازهم که یا نمی خواند یا یک درمیان می خواند حرف هایش مشکل دارد مال را هم پاک نمی کند دم از محبت خدا هم می زند .واقعا محبت دارد وکارهایش اینطور است به بچه تان علاقمند هستید چکار می کنید به همسایه تان علاقمندید چکارمی کنید ؟شغلتان رادوست دارید چکارمی کنید این در وآن در می زنید از دست ندهید بچه وهمسرراحت باشند محبت به اینها علامت دارد علامت دینداری چیست ؟ پس شعار خالی است .حرف هایمان را بر طبق دین قرار دهیم عرض کردیم قبلا یاران حضرت ابراهیم خطاب به دوستانش ملاک ما این است ، باید طرف خدا بیایید اگر آمدید با شما هستیم والا باشما نیستیم .......

صیرفی : محضر قرآن کریم مشرف شویم برمی گردیم خدمت تان خواهیم بود ان شاءالله وبخش پایانی کلاس درس امروز را خدمت استاد خواهیم بود ....محضر سوره ی ال عمران آیه پایانی رسیدیم با افتخار محضر حاج آقا توکل عزیز هستیم

آیت الله توکل : درادامه بحث ، به ما خط را بیان کرده است اگر بر محور این خط حرکت کنید راست می گویید متدین هستید اما اگر بر محور این خط عمل نکنید اشتباه می روید راه را اشتباه می روید اگر راه عوض شد یک زاویه پیدا کرد اول خود را نشان نمی دهد درطول زمان زاویه ایجاد می شود شما فرض بفرمایید یک خط مستقیم است یک خط کنار او یک چند میلیمتر انحراف ایجاد می شود اول نشان نمی دهد اگر این خط ادامه دار شد چند کیلومتر رفت جلو آن چند میلیمتر به چند متر تبدیل می شود اگر راه را اشتباه رفتید شاید اول متوجه نشوید یکدفعه چشمتان را باز می کنید می بنید چطورشده است با دین خدا کار نداریم ،امام خمینی در کتاب چهل حدیث شان دارد یک عده خیال می کنند اگر از دار دنیا بروند این ها را باسلام وصلوات بهشت می برند اما درآخر کار وقتی بنا است جان او را قبض کنند وپرده ها می رود کنا ر آنجا می فهمد 70 سال را ه را عوضی واشتباه رفته است اول کار را مراقب نبودند آرام آرام انحراف می آید جلو یکبار واقعا از دین خدا فاصله می گیرد .دریک روایت است که پیامبر اکرم نشته بودند وصدایی برخاست آقا می داند ماجرا چیست ؟ می فرماید جبرئیل آیا میدانی چه بود ؟ عرض کردند که یک سنگی در ته جهنم انداختند این سنگ 70 سال در را ه بود الان خورد به انتهای جهنم صدا برای آن است این یک ظاهری دارد که جهنم چقدرعمیق است هر طبقه با طبقاتش چقد رفاصله دارد اگر یک سنگی را بیاندازند 70 سال د ررا ه است تا به جهنم برسد حضرت فرمودند این ظاهر قضیه است اما چیزی که می خواهد بگوید آن چیست ؟ یک یهودی هفتاد قبل دنیا آمد هفتاد سال اشتباه ودرانحراف رفت والان مرد به جهنم وصلش کردند چه بسا افراد اینطور هستند یعنی راه را عوضی می روند به نمازوروزه هاشان دل خوش کرده اند به درد مردم نمی رسند گره از کار مردم باز نمی کنند حالا خداوند متعال به شما داده است ودستتان به دهان می رسد چند نفر سراغ دارید به نان شب محتاج هستند شما به نمازتان چسبیده اید آیا یاد گرسنه ها هم هستید یک عده ندارند مشکل دارند ومریض هستند ودارو ندارند می خواهند بروند دکتر پول دکتر ندارند می خواهد غذا بخرد طرف ندارد بخرد در این وادی هستید یا نیستید یک غذای نوبری را دیدید نخورید چیزی نمی شود اما بچه میبیند هوس می کند می گوید بچه نخور چون من پول ندارم خیلی با سیلی صورت شان را سرخ نگه میدارند یک عده واقعا دارند اما در وادی مردم نیستند در کار درد مردم نیستند در رفع اشکال از مردم نیستند حال به توان خودتان یک گرسنه را سیر کنید وبه او برسید طرف نماز می خواند روزه می گیرد دعا هم می کند قرآن هم می خواند فقط عبادت دراین حد دین فقط همین شد وچیز دیگری نیست .روایت نداریم بعد از عبودیت خدا بالاترین عمل این است انسان گره از کار مردم باز کند .روایت دارد آنچه که انسان را خیلی به خدا نزدیک می کند دل یک مضطر را خوش کردن است ، چند تا ازاین کارها انجام داده ایم ؟ دل مضطر را خوش کنیم گره از کار کسی باز کنیم .اهل بیت به ما چه ملاکی رامی دهد عزیزان این ها روایات اهل بیت است به ما اینطور فرمودند اینطور باید باشیم ما ، امام باقر سلام الله علیه به جناب جابر جعفی : یا جابر بلغ شیعتی عنی السلام ( به شیعیان من سلام من امام باقر را برسان، ابراز محبت آقا به شیعیانشان )واعلمهم ( به اینها بگو ) **انه لا قرابه بیننا وبین الله عزوجل** بین ما خداوند فامیلی نیست ما هم بنده ی خدا هستیم خداوند خالق همه وخالق ما است همه ی ما مخلوق خدا هم ما وهمه ی شما خداوند به همه یکسان خالقیت ومخلوقیت دارد * ولا یتقرب الیه الا بالطاعه له * هرکس بنا است درمحضرخداوند به تقرب دست پیدا کند باید اهل طاعت باشد این طاعت معنای عام دارد : آنچه ما گفتیم انجام دهید بگویید چشم وآنچه گفتیم انجام ندهید گفتید چشم *ماآتاکم الرسول فخذوه وما نهاکم عنه فانتهوا * * یاجابر من عطا الله واحبنا **هرکس خدا را اطاعت کند وما را دوست بدارد **وهو ولینا ** این یار ما است ما هم یارش هستیم * ومن عصی الله * واگر اهل گناه است * من لم ینفعه حبنا * محبت ما نفعی به حالش ندارد ، اما کلام معصوم است تقدم یک جمله برجمله ی دیگر با ملاک است * من عطا الله واحبنا ، اول اطاعت خدا آنچه خدا فرمود این ملاک است بعد *احبنا * معصوم صحبت می کند ومی فرماید جای این کلام جلو وعقب ..هرکس خدا را اطاعت کند ومارا دوست بدارد او ولی ما است یار ما است ما یارش هستیم * من هرکس خدا را معصیت کند * من لم ینفعه حبنا * محبت مت نفعی به حالش ندارد در واقع این محبت ، محبت نیست اگر محبت بود آثار داشت ، این دارد ابراز محبت می کند نه محبت واقعی ، می شود پدر فرزندش را ابراز محبت میکند وفرزند از گرسنگی ناله می کند کاری برایش انجام ندهد آیا امکان دارد ؟محبت علامت دارد اگر خدا را اطاعت کردید به ما محبت دارید این محبت نفعی به حالت تان دارد اما اگر نه چشمانتان کنترل دارد نه دست وبالتان ونه افکارتان واعمالتان کنترل است فقط شعار خالی ، جانم فدای علی جانم فدای حسین ، از ما این حرف ها را نخواسته اند، این شعاری بیش نیست ما را به شعار امر نکردند .تقاضا داریم روایات را که بیان کردیم طبق روایات حرف زدیم ملاک محبت چیست ؟ ملاک دین چیست ؟ اعمالمان را بر طبق این محور پیاده کنیم اگر پیاده شد ومنطبق شد خدا را شکر در مسیریم اما یکجا منطبق نشد درواقع کار خراب ومشکل است درست کنیم تا مشکل عمیق نشده است .خدا را به اهل بیت قسم می دهیم اعمال ما را منطبق برفرموده هاشان قرار دهد قلب امام زمان از ما راضی فرماید رهبر عزیزمان را درپناهش حفظ فرماید ودر آخر کار هم برای ما شهادت را مقدر بفرماید ...ان شاءالله

صل علی محمد وآله الطاهرین ..... صیرفی :اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم

خیلی ممنون ومتشکراز لطف وآقایی حضرتعالی ،از همراهی ونگاهتان کمال تشکر را داریم خدا را به وجاهت امام رضا علیه السلام قسم می دهیم ودعا می کنیم :

الهی چنان کن سرانجام کار

توخوشنود باشی وما رستگار


دسته بندی :

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها

2024-04-18 22:10:15