تاریخ انتشار: شنبه 28 آبان 1401
تعداد بازدید: 148

یاد خدا 8 مرداد 1401

تهذیب نفس با حضور آیت الله رحیم توکل (متن و صوت برنامه یاد خدا 8 مرداد 1401)

بسم الله الرحمن الرحیم

صیرفی:الذین آمنوا و تطمئن قلوبهم بذکرالله الا بذکر الله

از عرش از میان حسنیه خدا آید صدای ناله علی العزا

جمع ملائکه همه گریان شدند وبعد

گفتند تسلیت همه بر ساحت خدا

جبرئیل بال خدمت خود را گشود و گفت

یارب اجازه داده که شوم این عزا آدم جنت آمد و و ناله کنان نشست

در جمع استجابت بی قید هر دو او که هزار سال به گریه نشسته بود یک یا حسین گفت و همان لحظه شد برپا

روضه تمام گشت ولی ما در شهر هنوز آید صدای ناله از بین روضه ها

الحمدلله علی عظیم رزیتی خیلی ممنون از انتخابتان و نگاهتان افتخار داریم در نخستین روز از ماه محرم محضر استاد عزیز و ارجمند عضو محترم مجلس خبرگان رهبری حضرت آیت الله سید رحیم توکل با سلام علیکم و رحمة الله

آيت‌الله توکل: و علیکم السلام و رحمة الله و برکاته

صیرفی: اعظم الله جور کم تسلیت عرض میکنیم ممنون از تشریف فرمایی تان می خواهم وارد کلاس درس اخلاق امروز شویم اما اگر صلاح بدانید حسن مطلع جلسه امروزآغاز خیمه ی عزای سید الشهدا علیه السلام هست چند دقیقه ای را چند جمله ای را استفاده کنیم چه خبر است این عالم ده عاشورا چه اتفاقی می افتد ما چطور بهره بگیریم ؟

آیت الله توکل: انبیاء نشسته هستند بهره بگیرند خداوند متعال دست کرامت را باز کرد تا برای محبان ابا عبدالله آقایی کند ،کاری که امام حسین علیه السلام انجام دادند از عقل ما بیرون است .ما نمی فهمیم امام حسین علیه السلام چه کار کردند انقدر این کار عجیب بود روز عاشورا انبیا نظاره گره عاشورا بودند ملائکه نگاه می کردند در عظمت کار امام حسین علیه السلام متحیر بودند کاری امام حسین انجام داد الفاظ قاصر است از بیان عظمت کار اباعبدالله در یک کلام ساده امام حسین هرچه داشت داد خداوند متعال هم آنچه ظرف امکانی امام حسین می تواند جذب کند امام حسین داده است انقدر کار امام حسین علیه السلام سنگین بود شب جمعه همه میروند جمع می شوند کربلا انبیا و ائمه می روند انقدر کار اباعبدالله علیه السلام سنگین بود امام زمان علیه السلام فرمودند آنقدر برایت گریه می کنم اشک چشمانمان بخشکد خون گریه می کنم کاروان عبدالله علیه السلام از این بود یاران اباعبدالله علیه السلام نزد ائمه محترم هستند امام زمان علیه السلام این تعبیر محبت بار در نزد عرب به* ابی انت و امی* اینها خطاب میکند بد می فرماید خداوند من مهدی را با شما محشور فرماید تنها یک کتابی است که ما نمی فهمیم انقدر شهدای کربلا بالا بودند چطوری خداوند عالم جان پیامبر را قبض فرمود جان امیرالمومنین را خدای عالم قبر فرمود چون ائمه را خدای عالم قبض کرد میدان شهدای کربلا را هم خداوند قبض کرد دست ملک الموت نداد خود خداوند متصدی این قبض شد آنقدر کار آنها بالا است نمی‌دانیم امام حسین علیه السلام شب عاشورا به آنها چه نشان داده است دو رکعت نماز می خواندند نگاه به آسمان می کردند و می گفتند چرا امشب تمام نمی شود چرا آفتاب طلوع نمی کند چرا جنگ آغاز نمی شود برویم میدان جنگ آنچه به ما نشان داده اند را به ما بدهند آنقدر اوضاع عجیب بود در روز عاشورا قدرجان این‌ها از محبت اهل بیت پر شده بود لم یمسهم الم الحدید اینها مرد شمشیر و درد نیزه را احساس نمی کردند شمشیر می خورد دردی احساس می کردند تیر به قلبش آن می خورد دردی احساس نمی کرد این چنان محبت اباعبدالله علیه السلام در جا جانشان غالب بود از جسم کنده شده بودند و به جسم اعتنا نمی کردند جسم سوراخ شده بود توجه به این جسم نمی کردند رسم پاره میشد اما توجه نمی کردند وقتی که تمام شهدا بر زمین افتادند امام حسین علیه السلام تنها ماندن در میدان کربلا تور نقل می کنند به یکی از اصحاب فرمودند آیا مرا تنها نمی بینید چرا یاری من می کنید می گویند بدن ها تکان نخورد یعنی به بدن ما جا ندهید یعنی اگر به ما جان دهید باز هم برمی گردیم دعای محبت اباعبدالله به دست ما نیست دنیا برگردیم یک تکان به این ها داده شد اگر به ما جان دهد بازم برمیگردیم یه شب قبلش به امام حسین گفتند به خدا قسم اگر هزار بار ما را بکشند زنده امام کنند از شما و هزار بار بکشند از شما بلا را دور امام حسین علیه السلام بروید آنها گفتند کجا برویم جواب مادرتان حضرت زهرا چه بگوییم بگویم عزیزت را بین گرگ ها رها کردیم خود به سلامت بیرون رفتیم موادی که الفاظ قاصر است و این کلمات را اول انسان باید خود گریه کند و اشک ها جاری شود اشک همه را جاری کند چیزهایی است که فقط عشق و محبت است فقط سوز است که بخواهد انسان حق را بیان کند اما آنچه از ما می‌خواهند این است که مرام امام حسین علیه السلام را دنبال کنیم امام حسین علیه السلام دنبال کرد ما دنبال کنیم ادامه اش بده بدهیم امام حسین علیه السلام حاضر شدند اصحاب کشته شوند حاضر شدند بنی هاشم کشته شود حاضر شدند علی اصغر کشته شود حاضر شدن در خود امام کشته شود اولین نفری که در کربلا سر از بدن جدا کردند امام حسین علیه السلام بود و حاضر شد اهل بیت امام به اسارت به رود امام را امام حسین به جان خریدند تا به ما یاد دادند با ظالم کنار نیایید "هیهات من الذله"همه را به جون قبول می کنم اما دست بیعت با یزید نمی دهم مرام امام حسین علیه السلام است اگر واقعا امام حسین علیه السلام را دوست دارید این مرام امام حسین است باید به مردم و عمل کنید

صیرفی: ان شاءالله

آیت الله توکل : این جوان هایی که سن شان درگیربعضی شهوات هستند واقتضای این سن است از عزیزان تقاضا داریم یک مقدار با تامل نگاه کنید عمر است کی تمام می شود معلوم نیست از ما کی عمر را می گیرند معلوم نیست یک طوری باشیم به نام حسین ما را بشناسند این اعمال ما را که بابا می برند دروازه هایی دارد از این دروازه ها احوال ما را بالا می برند ملائکه دربان این دروازه ها از احوال ما کاملا ما را می شناسند با که بودیم در دنیا چطور بودیم وقتی ما از دنیا رفتی و ما را از دنیا بالا میبرند به هم می گویند فلان کس را می آورند آن حسینیان عاشق اباعبدالله عاشق فاطمه زهرا مرد میدان جنگ اهل دل شب اولین کسی که قران از دهانش کنار نمی رفت آن تعابیر مرا صدا می کنند نعوذبالله آن گناهکار بی حیا من بیشتر آن بی شرم آن بی انصاف آن اهلش هواداران ذلیل در برابر جلوه های دنیا او را دارند می آورد هر دو خط آب هست کدام به ما صادق است اولی یا دومی الله دنیا به گناه نمی ارزد الان چند سال من است ۳۰ سال ۴۰ سال ۵۰ سال ۶۰ سال ۷۰ سال کمتر بیشتر تا اینجا که آمد و رفت کی گذشت لحظات کوه کجاست لحظات کو آلام کو گریه ها کو همه رفتند به تتمه مثل گذشته می رود بقیه اش هم مثل گذشته می رود سربلند بودن مهم است از این جزر و مد های دنیا زمین خوردن مهم است اهل گناه از دنیا تا الان چقدر لذت بردند شاید به کرات صدها بار هزارها بار لذت بردند الان چه به یادتان است لحظات کو همه رفت و همه فانی شد هم از بین رفته است و آنچه در دست است فردا وقتی مرگ می آید آیا سرتان بالاست و یا سرتان پایین است او که با امام حسین بود در روایات است وقتی می خواهند جان او را بگیرند خطاب به او که می خواهی بمانی تا ابد به راحتی را که می خواهی بیاوریمت می گوید این دنیا را می خواهم برای چه جا داره بلا و محنت است ببرید مرا بالاترین لذت دانشجو قبض کند و آنچه خداوند وعده داده است متصل کند بالاترین لذت است امام حسین عزیز قرآن است

صیرفی: شد عجب حسن مطلع شد الحمدلله رب العالمین دهمین محرم برنامه یاد خدا است دهمین سال و دهمین ورود به محرم الحرام است برنامه یاد خدا مهمان سید شهدا در کنار کدام هستیم و پنجمین سال حضور حضرتعالی است که سایه تان روی سرما است قدمتان روی چشم بنده افتخار خدا را شاکریم به محرم می شویم این شروع شروعی بود که خیلی دلنشین بود انشاالله شود ما بهره مند باشیم خیلی از علما و خیلی از بزرگان سال شان را را با محرم آغاز می کنند مراقبه و مشارطه شان را محاسبه شان را عهد شان را سیدالشهدا علیه السلام آغاز می کنند انشاالله را برکت زندگی هم همان باشد یک لباس نو با این لباس عزا سیدالشهدا به زندگی های مان بپوشانیم پوشال انشالله خلاصه‌ای از جلسه گذشته محضر سر بر ارجمندم باهم ببینیم کلاس درس روز را آغاز کنیم انشالله فرمایید خواهش می کنم

خلاصه ای از جلسه قبل:

خداوند عالم به احدی وعده نداد آنچه داده ام پس نمیگیرم خداوند به کسی وعده نداده است خداوند به ملاک می دهد و به ملاک می گیرد خداوند به اسباب عنایت می کند وقتی اسباب برگشت عنایت ها برمیگردد وقتی مثلاً ما به یاد خدا هستیم داره برکات را باز میکنند و اگر از خدا غافل شدیم در برکت را می بندند وقتی ایمان به خدا ازت لذت به دنبال دارد وقتی ایمان منتفی شود لذت هم منتفی می‌شود عزت هم منتفی می‌شود لذا فرمودند در آیه قرآن "ثم استقامواحتی یموت" انسان باید استقامت کند استقاموا را در روایات بیان کردند تا دم مرگ گناه چشمانتان را ببندید عجایب ببینید عجایب چه هستند کلید از گناه چشم بستن است حالا انسان به گناه نگاه کند برای یک عده ای نگاه لذتی دارد توبه گناه نگاه میکندد لذتی هم می برد نگاه تمام شد لذتم تمام می شود حالا این می دانید با این گناه به نگاه خودتان چه کرده‌اید می دانید این حجاب گناه با دلتان چه می کند صیرفی: صلی الله علیک یا اباعبدالله این روزها هرچه میتوانید عرض ارادت و سلام داشته باشیم محضر سیدالشهدا انشاالله که برکت در زندگی همه جاری است محضر به نظر سرور ارجمندم عضو مجلس خبرگان رهبریحضرت آیت الله توکل هستیم از قلب سلیم برای مان این چند ماه اخیر ذیل المان کلی طهارت باطن با افتخار در خدمت شما هستیم آیت الله توکل بسم الله الرحمن الرحیم در ادامه جلسات قبل روایتی است بسیار مهم است یک مقدمه عرض کنید روایات ما یک عناوینی بیان می کنند عناوین یک مقاماتی را هم ذکر می کنند عناوین را جدید می آورند عنوان قبلی بالاتر عنوان بالاتر است کار هم یا سخت تر است یا مقامش بالاتر است مثال عرض کنیم،راوی از امام سوال می کند یا بن رسول الله من واجب و من اوجب الواجب به چه می گویند واجب واجب تر به چه میگویند امام فرمودند واجب ادای فرایض است واجب تر از ترک محرمات است انسان محرمات را ترک کند این بسیار بسیار مهمتر است مبارزه با نفس است جنگ با شهوات است اولین واجب تر است راوی از امام سوال می کند*من صعب ومن اصعب* که سوخت چیست و از این سخت است چیست فرمودند: سخت و سختی به قیامت می گویند از این سختی سخت ترین است من در این وادی قیامت بدون زاد و راحله بیاید دوری از امام سوال می خورد* من قریب و من اقرب*از امام سوال میکنند نزدیک چیست و از نزدیک تر چیست امام پاسخ میدهند غریب قیامت است قیامت نزدیک است از این نزدیک نزدیکتر مرگ انسان است الان شاید پرونده پر شود پرونده را ببندند از دنیا به اتمام برسد ما از این تعابیر در روایات و آیات زیاد داریم در بحث خود ما هم یا در بحث معنوی دارد* المومن کیس *مومن زیرک است چرا زیرک است برای اینکه متوجه از آخرت و ابدیت را به این دنیا فانی و گذران دهد چون زیرک از میدان دنیا دار تجارت است دنیا یک زمان محدود دارد اما آخرت داری است که ابدیت دارد عاقل نمی رود ابدیت را بدهد به دنیای گذرا *المومن کیس *یک روایت بعدی دارد از سوال امام سوال می شود* من ایکس الناس بین مومنین* وبین زرنگ ها یادم بیاد اون شب حضرت فرمود"من اکثرهم ذکر للموت اشدهم استعداد له"آنکه بیشتر به یاد مرگ است وخود را بیشتر آماده تر می کند این بین زرنگ ها است‌ ما ازاین ها درروایات زیاد داریم در بحث خودمان دارد "اسلم القلوب کدام قلب از همه سالم تر است؟ به این قلب های سلیم اسلام کدام یک است قلبی که بین خوب ها خوب تر است بین قلب سلیم ها سلیم تر است کدام یک از فرمودند"من طهر من الشبهات "که از شبهات خود را پاک کند خود را نگه دارد یک توضیحات کوتاهی می خواهد خدمت عزیزان عرض کنیم یکبار انسان دنبال یک گناه می رود می داند گناه است انجام میدهد چه گناه انجام عملی باشد که این گناه ترک عملی باشد نماز نخواند گناه است روزه نگیرد غیبت مردم را کند گناه است یا مردم را اذیت کند و به مردم ضرری برساند کسانی که قلب سلیم دارند این کارها را انجام نمی دهند یک کار انسانی کارها را ترک میکند به او برکاتی می دهند اما شاید آنجا که امر مشتبه همیشه احتیاط نکند یک مال نمیداند حلال است یا حرام است هی گوگل من که نمیدانم حرام است از آن را بخورم اشکالی ندارد یک جا یک حرفی می خواهد بزند نمی داند حلال است یا حرام است خوب نمی دانم برائت جاری می کند و آن حرف را می‌زند و می‌گوید من به حرمت آن یقین داشتم نداشتم و شرعاً برمن جایز بود این کار را انجام میدهد اما جایی را که بداند مراعات می کند بداند واجب است مراعات میکند جایی که مشتبه است شاید مراعات نکند خطر می آید جلو اینجا خطر چیست بعضی از اثرات اثرات تکلیفی است بعضی از اثرات اثرات وضعی است اثر تکلیف این است اگر شراب بود دانست شراب است و خورد او را عقابش می کنند کار حرام بود میدانست حرام است انجام داد عقابش می کنند بعضی کارها اثرات وضعی است نه اثرات تکلیفی یک ظرف ندانیم سم است و بخوریم چون ندانستیم سم است برما اثر نمی گذارد اگر یک زهر در یک جایی باشد و ندانیم زهر است و بنوشیم زهره برما کارگر نیست جایی که امر مشتبه می شود تکلیفمان عقاب نمی کند ستاره وضعی را که برای تان می گذارند ندانستیم این سمی است خوردیم عقاب ما نمی کند خیر چون نمیدانستیم تومان دانستن این است که ما کارگر نیست مادر امر دنیا خیلی محتاط هستیم یک سیم را نمی‌دانیم برق دارد احتمال برق را می دهیم دست آن می زنیم یا احتیاط می کنیم یک سوراخی نمی دانیم مار دارد احتیاط می کنیم دست در آن نمی کنیم شایدم بود و ما را زد بده همین احتیاط را اگر همین احتیاط را در سیم برق یقین نداریم برق است اما احتیاط می کنیم سوراخ یقین نداریم که مار است اما احتیاط می کنیم اگر همین در بحث دین ما بیاید آنجایی را که ما نمیدانیم واقعاً حلال است حرام است اما احتمال حرمت می دهیم پاکش کنیم اگر حرام بود در امان مانده ایم یک امری احتمال واجب می دهیم انجامش میدهیم اگر این واجب در واقع واجب بود از ما واجبی فوت نشود فرمودند بهترین دلها آن است که در شبهات دست به احتیاط بزند یقین ندارد احتمال می دهد در امر دنیا خیلی محتاط هستیم بیاید در امر آخرتی ما آخر یکی بیاید اثرات وضعی گناه در امان هستیم عقاب مان می کنند از اثرات وضعی گناه در امان می مانیم از رو می فرمایند" اسلم القلوب بهترین دل آن دلی است که از شبهات خود را محفوظ بدارد تا آن اثرات شبهه ناک گناه بر جان او وارد نشود .

صیرفی: خیلی ممنون و متشکریم ، دلمان می خواهد شما دعایمان بفرمایید این آغاز خیمه سید الشهدا است در برنامه ی یاد خدا

آیت الله توکل: اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم

الهی به حق اباعبدالله مارا آنی از این خاندان جدا نفرما، به خون ابا عبدالله بعد از عمری خدمت به دین وقرآن ونظام شهادت را قسمت ما بفرماخدایا مارا حسینی زنده بدار وحسینی بمیران مارا حسینی محشور بفرمارهبر عزیز مارا درپناهت حفظ بفرمامنتقم خون حسین را بر ما برگردان زمان غیبت خیلی سخت گذشتان شاءالله یک زمانی باشد مادر عاشورا ها در کنار امان زمان سینه بزنیم با حضرت ان شاءالله عزاداری کنیم، صل علی محمد و آله طاهرین

صیرفی: اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم

از لطف و آقایی وبزرگواری کمال تشکر را داریم همه درحال لباس مشکی پوشیدن هستند سر در خانه پرچم مشکی می زنند حاج آقا توکل ما چند قبل محرم برنامه را ضبط می کنیم حاج آقا اهل مشکی پوشیدن هستند در این دو ماه امر می کنند به تعظیم شعائر در خاصه در محرم وصفر که حقیقتا اسلام را زنده نگهداشته است عزای سید الشهدا علیه السلام ان شاءالله همه مان در تعظیم شعائردر گرفتن روضه ولی روضه های خانگی وخانوادگی ودر دسته های کوچک ان شاءالله کوشا باشیم واز این فیض بزرگ محروم نباشیم

الهی به وجاهت سید الشهدا

چنان کن سرانجام کار

تو خشنود باشی و ما رستگار


دسته بندی :

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها

2024-04-20 04:37:31