تاریخ انتشار: شنبه 24 خرداد 1399
تعداد بازدید: 7285

طرح قرآنی 1454 با محوریت «قرآن، خانواده و آرامش» برگزار می‌شود

نشست خبری طرح ملی قرآنی ۱۴۵۴ با محوریت «قرآن، خانواده و آرامش» در مرکز همایش‌های صدا و سیما برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی ؛ جواد شیخ‌ اکبری، مدیر شبکه قرآن و معارف سیما در این نشست خبری با اشاره به ویژگی‌های طرح ملی قرآنی ۱۴۵۴، گفت: این طرح که با محوریت آیات کاربردی قرآن کریم حول محور «خانواده و آرامش» طراحی شده از 31 خرداد در شبکه‌های ملی، استانی و فضای مجازی آغاز می‌شود.

شیخ اکبری با بیان اینکه عنوان کلی طرح «قرآن، خانواده و آرامش» است، گفت: بر این اساس هر هفته یک موضوع مطرح و هفت آیه مرتبط با آن به مخاطبان ارائه می‌شود، در نهایت نیز این طرح در هفته نهم همزمان با ایام محرم با موضوع «امر به معروف و نهی از منکر» پایان می‌یابد.

دبیر شورای معارف در تشریح دیگر ویژگی‌ جدید طرح قرآنی امسال، بیان داشت: در طرح قرآنی 1454 علاوه بر شبکه‌های سیما ، 10 شبکه رادیویی، معاونت فضای مجازی و معاونت امور استان‌ها نیز حضوری فعال دارند.

مدیر شبکه قرآن و معارف سیما با بیان اینکه امسال با توجه به شرایط کشور و فراگیری بیماری کرونا، برنامه‌ریزی برای استفاده بیشتر از فضای مجازی و پخش برنامه در شبکه‌های اینترنتی انجام شده است، گفت: استفاده از ظرفیت کلاس‌های مجازی دارالقرآن در حوزه آموزش مفاهیم از دیگر ویژگی‌های طرح قرآنی 1454 است.

شیخ اکبری با اشاره به اهمیت مخاطبان خردسال و کودک در این طرح اظهار کرد: در طرح امسال تدابیر خاصی برای بهره‌مندی گروه سنی کودک و نوجوان اتخاذ شده است که از آن جمله می‌توان به بیان مفاهیم کاربردی متناسب با این مقطع سنی اشاره کرد.

وی در پاسخ به خبرنگار ایرنا درباره مشارکت شورای عالی قرآن در طرح 1454 گفت: این شورا در محتوای برنامه‌ها فعالیت دارد و همچنین ضمن معرفی کارشناسان، از ظرفیت‌های این ستاد در استان‌ها استفاده می‌کنیم.

دبیر شورای معارف سیما درباره تاثیر اجرای این طرح در تربیت 10 میلیون حافظ قرآن، گفت: اجرای این طرح به معنای غفلت از سایر برنامه‌های قرآنی نیست، بنابراین حفظ سوره‌ها نیز در این طرح در نظر گرفته شده است.

مدیر شبکه قرآن و معارف سیما، افزود: امسال برای اثرگذاری و جذابیت بیشتر، برنامه‌های نمایشی و مسابقه پیامکی خواهیم داشت و یک مسابقه نیز در پایان هر هفته برگزار می‌شود و علاقه‌مندان می‌توانند آثار هنری خود را ارسال کنند.

شیخ اکبری ادامه داد: دبیرخانه ستاد طرح ملی از ابتدای سال شکل گرفت و شورای سیاستگذاری با حضور حجت‌الاسلام حمید محمدی دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی، مهدی قره‌شیخلو رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف، سیدعلی سرابی قائم مقام شورای عالی قرآن، سید عباس فاطمی رئیس مرکز امور استانهای صدا و سیما و مجتبی ایزدی مدیر رادیو قرآن آغاز به کار کرد.

وی افزود: امسال کمیته‌های فضای مجازی، علمی و محتوایی، برنامه سازی و نهادها و شبکه ها و استانها فعالیت می‌کنند.

طرح قرآنی 1454 در شبکه‌های رادیویی

مجتبی ایزدی، مدیر رادیو قرآن نیز در این نشست خبری بر اهمیت کاربردی بودن موضوعات قرآنی برای عموم مردم تأکید کرد و گفت: امسال رادیو قرآن برنامه صبحگاهی خود را با موضوع مفاهیم و نمایش‌نامه‌های قرآنی متناسب با طرح قرآنی 1454 برای شنوندگان تولید و پخش می‌کند.

وی با بیان اینکه برنامه عصرگاهی در ۵۵ دقیقه به موضوع حفظ موضوعی آیات منتخب قرآن به همراه ترجمه مفاهیم و واژگان آیات و بیان روش‌های حفظ می‌پردازد، تصریح کرد: شبکه‌های رادیویی دیگر مانند پیام، فرهنگ، ایران، ورزش، گفت‌وگو، اقتصاد، سلامت، معارف و جوان نیز همسو را رادیو قرآن در این طرح ملی حضور خواهند داشت.

پوشش کامل طرح قرآنی 1454 در فضای مجازی

سعید مقیسه، مدیر کل بازار محتوا و نماینده معاونت فضای مجازی صدا و سیما هم در نشست خبری طرح قرآنی 1454، گفت: یک کانال ۲۴ ساعته از طریق نرم افزار تلفن همراه، «سپهر» در این راستا تدارک دیده شده است که این نرم افزار تمام محتواهای تولید شده سازمان صدا و سیما و شبکه های سازمان را در فضای مجازی منتشر می کند.

وی با بیان اینکه برنامه بشارت نیز از طریق نرم افزار تلفن همراه سپهر قابل بهره برداری است، ادامه داد: هموطنان همچنین می توانند برنامه های این طرح قرآنی را در شبکه سپهر نیز که به صورت تلویزیونی از طریق گیرنده های دیجیتالی قابل دریافت است، مشاهده کنند.

مدیر کل بازار محتوا و نماینده معاونت فضای مجازی صدا و سیما، افزود: برخی از تلویزیون‌های تعاملی و اینترنتی طرف قرارداد سازمان نیز در این طرح با ما همکاری می‌کنند.

افزایش دانش و درک قرآنی مهم ترین هدف طرح قرآنی 1454

در این نشست خبری، مهدی قره شیخلو، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه نیز با بیان اینکه جذابیت رمز موفقیت طرح ملی ۱۴۵۴ است، گفت: از مهم‌ترین اهداف این طرح، نگاه مهارت‌آموزی و بالا بردن درک مردم از مفاهیم قرآنی است.

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به کیفیت روزافزون برنامه های قرآنی صدا و سیما گفت: قرار است افق پنج ساله آینده طرح 1454 از هم اکنون مشخص شود.

وی افزود: ما معتقدیم کارهای کوچک قرآنی هر سازمان جزو اولویت ها نیست بلکه طرح های کلان قرآنی مهم است و تعامل و هماهنگی برای تولید برنامه های کلان قرآنی همچون این طرح می تواند الگویی برای دیگر برنامه های قرآنی باشد.

قره شیخلو با اشاره به میزان تاثیرگذاری مثبت برنامه های قرآنی صدا و سیما گفت: ترغیب مردم به تلاوت روزانه قرآن باید در برنامه ها لحاظ شود و هیچ نهادی همچون صدا و سیما نمی تواند چنین تاثیری داشته باشد.

این قاری قرآن افزود: قرار است برنامه های طرح 1454 از فضای استودیو و بحث های گفت‌وگو محور در قالب های جذاب ارائه و از ظرفیت تمام شبکه‌ها استفاده شود تا تعداد بیشتری را جذب کند.

وی با اشاره به اینکه تحقق فرمایش رهبری معظم انقلاب اسلامی مبنی بر تربیت 10 میلیون حافظ قرآن، نیازمند زیر ساخت‌هایی مثل ترغیب مردم به قرائت روزانه قرآن است، گفت: اگر این زیرساخت ها مهیا نشود، تربیت این تعداد حافظ قرآن نیز هیچگاه محقق نخواهد شد.

قره شیخلو ادامه داد: طرح قرانی 1454 یک از اقداماتی است که با ترغیب مردم به قرائت قرآن زمینه تحقق تربیت 10 میلیون حافظ قرآن را فراهم می کند.

تاکید بر مفاهیم قرآنی نقطه مثبت طرح قرآنی 1454

محمدمهدی عزیززاده مدیرکل تبلیغ و ترویج معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه هدف گذاری این طرح برای انس عمومی با قرآن است و مخاطب آن عموم مردم هستند گفت: یکی از نکات خوب این طرح تغییر رویکرد از سوره محوری به آیه محوری و بیان مفاهیم آیات است.

وی ادامه داد: مشارکت کمیسیون تبلیغ و ترویج فعالیت های قرآنی در این طرح در قالب تولید بخشی از برنامه های حرفه ای و جذاب، تهیه بخشی از جوایز، استفاده از ظرفیت موسسات قرآنی در استان‌ها و همچنین در اختیار قراردادن استودیوهای قرآنی در سراسر کشور به منظور تولید برنامه از جمله فعالیت‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این طرح است.

حضور فعال دارالقرآن الکریم در طرح قرآنی 1454

مرتضی جوادی نماینده سازمان دارالقرآن الکریم از محوریت قرآن در رسانه به عنوان یکی از سیاست امسال دارالقرآن یاد کرد و گفت: ما تلاش می‌کنیم تا در همه فعالیت‌ها شعار «قرآن زنده است» را به صورت جدی دنبال کنیم.

مراکز استانی صدا و سیما رنگ و بوی قرآنی می‌گیرند

سیدعباس فاطمی رئیس مرکز سیمای استان‌ها در این نشست ضمن تشریح برنامه های درنظر گرفته شده برای اجرای طرح قرآنی 1454 در مراکز استانی صدا و سیما، گفت: با توجه به موضوع این طرح که به خانواده اختصاص دارد، تلاش می‌کنیم تا با الهام از آموزه‌های قرآنی برنامه‌های استانی را پربارتر کنیم.

وی با اشاره به تولید برنامه‌های قرآنی مستقل در استان‌ها، افزود: علاوه بر این در راستای اجرای طرح قرآنی 1454 در هر شبکه استانی هر روز یک برنامه 30 دقیقه خواهیم داشت که در مجموعه دو هزار برنامه و 60 هزار دقیقه برنامه در قالب طرح قرآنی 1454 تولید و پخش خواهد شد.

فاطمی به 120 ارتباط 30 دقیقه ای با شبکه قرآن و معارف سیما از مراکز استان‌ها اشاره کرد و افزود: در این طرح از بهترین کارشناسان و صاحب‌نظران استفاده می‌کنیم تا مخاطبان بیشتری به این برنامه ها توجه کنند.

طرح ملی ، قرآنی ۱۴۵۴ از 31 خرداد با محوریت آیات کاربردی و موضوعی قرآن کریم با محوریت «خانواده و سبک زندگی» آغاز و با هماهنگی شبکه‌های صدا، سیما، صدا و سیمای مراکز استان‌ها و نهادهای قرآنی کشور در ۳۲ استان کشور برگزار خواهد شد.

نامگذاری طرح ملی ۱۴۵۴ بر اساس هزار و چهارصد و پنجاه و چهارمین سالروز نزول قرآن کریم صورت گرفته است.

دسته بندی :

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها

2024-04-20 02:23:48