تاریخ انتشار: چهارشنبه 22 مرداد 1399
تعداد بازدید: 725
گفت و گو با پرویز امیری تهیه کننده مجموعه عروسکی «یکی بود، یکی نبود» شبکه قرآن و معارف سیما

یکی بود یکی نبود در شهر قصه ها

مجموعه نمایشی"یکی بود یکی نبود" در قسمت دوم ضبط خود به شهر عروسک ها رسید.

به گزارش روابط عمومی شبکه قرآن و معارف سیما به نقل از جام جم ، یکی از رسالت های شبکه قرآن در کنار برنامه های مذهبی و قرآنی، تولید آثار نمایشی است که به واسطه آن بتوان مفاهیم مهم دینی، اخلاقی و تربیتی را به مخاطبان منتقل کرد. از این رو در سال های گذشته سریال ها و فیلم هایی را تولید می کرد و روی آنتن می فرستاد. شبکه قرآن پس از سال ها اقدام به تولید مجموعه نمایشی عروسکی با عنوان «یکی بود، یکی نبود» کرده است که این مجموعه هم اکنون در حال تولید است و پس از ماه صفر روی آنتن خواهد رفت. این مجموعه قصه دو بچه است که پدربزرگ شان نویسنده کتاب کودک است و به طور ناخواسته بچه ها را وارد فضای قصه ها می کند. در این مجموعه عروسکی رئال بازیگرانی هم حضور دارند که در کنار عروسک ها به ایفای نقش می پردازند. از جمله: مریم سعادت، حسین رفیعی، رامین ناصرنصیر، بهشاد مختاری و... از این رو جام جم با پرویز امیری، تهیه کننده این مجموعه گفت وگو کرده که در ادامه می خوانید:

در جست وجوی حقیقت

قصه مجموعه درباره یک مادربزرگ است که دو نوه دارد و پدربزرگ بچه ها که نویسنده کتاب کودک بوده، فوت شده است. در این میان پستچی کتابی را برای آنها می آورد که وقتی بچه ها پایان داستان ها را می خوانند، متوجه می شوند که پایان بندی داستان های معروف عوض شده یا به مرور در حال پاک شدن است. به عنوان مثال چوپان دروغگو در نهایت عاقبت به خیر می شود. بنابراین بچه ها به دلیل علاقه ای که به پدربزرگ شان دارند، در تلاشند تا قصه ها پایان درست خود را داشته باشند که در این ماجراجویی بچه ها وارد شهر قصه ها می شوند.  از اینجا به بعد فضای مجموعه فانتزی می شود و در شهر قصه ها خانواده ای حضور دارند که نگهبان قصه ها هستند که دو شخصیت منفی داستان یعنی قصه خور و دستیارش غصه خور در حال نابودی قصه ها هستند.  بچه ها در طول این ماجراها دچار تحولاتی در شخصیت شان می شوند.

قصه هایی از کلیله و دمنه

از ابتدا هم قرار بود این مجموعه برای شبکه قرآن ساخته شود. به همین دلیل محتوای مجموعه با اخلاقیات مرتبط است. چون لزوم آموزش اخلاقیات در قالب مجموعه عروسکی و نمایشی برای بچه ها به شدت احساس می شود. ضمن این که هدف از ساخت این مجموعه آموزش سبک زندگی اسلامی- ایرانی برای بچه هاست و توجه دادن آنها به قصه های قدیمی که مدتی است با توجه به وجود انواع و اقسام رسانه ها به فراموشی سپرده شده است. یعنی قصه هایی از کلیله و دمنه و گلستان سعدی را ما در این مجموعه به بچه ها ارائه می دهیم. داستان هایی که در این کتب و امثال الحکم هست، دارای نکات آموزشی برای بچه هاست. به عنوان مثال راستگویی و احترام به بزرگ ترها و...

پخش، بعد از ماه صفر

من پیش از این هم چند مجموعه سینمایی برای کودک ساخته ام، اما «یکی بود، یکی نبود» یک مجموعه رئال عروسکی است که در بخش رئال از بازیگران توانمندی دعوت به همکاری شده است. بخشی هم شامل عروسک هاست که با بخش رئال تلفیق می شو د. سال هاست که چنین کارهایی در تلویزیون تولید نشده و فکر می کنم بعد از مجموعه «زی زی گولو» در دهه ۷۰ مجموعه عروسکی رئال ساخته نشده است. این مجموعه در ۳۰ قسمت ۲۸ دقیقه ای تولید می شود و برای سه فصل طراحی شده که البته منتظر بازخورد مخاطبان می مانیم و بعد ادامه مجموعه را تولید خواهیم کرد. البته هنوز زمان پخش دقیق به ما ارائه نشده اما به دلیل فضای شاد و موزیکالی که دارد، قطعا پس از ماه صفر روی آنتن خواهدرفت.

 بخش اعظمی از کار تولید شده و به زودی تصویربرداری به پایان خواهد رسید تا احتمالا مهر ماه پخش شود.

نوستالژی بازیگران آثار کودک

مریم سعادت به واسطه تجربه و توانایی ای که در زمینه کارهای کودک و نوجوان دارد و جزو بهترین های عرصه کارهای عروسکی است، نقش مادربزرگ را در این مجموعه بازی می کند. حسین رفیعی نیز در دو نقش و با دو گریم در این مجموعه حضور پیدا کرده؛ نقش پدر بزرگ و نقش پدر بچه ها که او نیز جزو هنرمندانی است که تجربیات بسیاری در این زمینه دارد. رامین ناصرنصیر نقش پستچی عجیبی را بازی می کند که از دل قصه ها آمده است.

فهیمه باروتچی هم نقش مادر بچه ها را ایفا می کند. شخصیت قصه خور داستان هم یک عروسک است و قصه خور در واقع یک بچه دیو است که آن را بهشاد مختاری بازی می کند گریم و کاراکتر جالب و بانمکی دارد. در کل سعی کرده ایم از حضور بازیگران توانمندی استفاده کنیم که مخاطب با آنها خاطره دارد و در زمینه آثار کودک باتجربه هستند. در بخش عروسکی هم صداپیشه ها و عروسک گردان های حرفه ای که بخشی از آنها در مجموعه «کلاه قرمزی» هم حضور دارند، در این کار با ما همکاری می کنند.

انتقال مفاهیم اخلاقی در قالب نمایش

تا جایی که من می دانم قرار است این مجموعه در کنار شبکه قرآن از شبکه های دیگر هم پخش شود. بنابراین می تواند در دیده شدن کار موثر باشد. از طرفی ما در شبکه قرآن رسالتی داریم که باید مفاهیم و مضامین مهم و عمیق اخلاقی در قالب کارهای عروسکی و نمایشی برای کودکان ساخته شود.

 گرچه در این حوزه کار کردن سخت است و همین که شبکه قرآن در این حوزه ورود کرده به نظر من بسیار ارزشمند است. چون با توجه به قالبی که برای تولید این مجموعه در نظر گرفته شده، می توان به طور غیر مستقیم نکات مهمی را به بچه ها آموزش داد و میزان تاثیرگذاری بیشتری هم دارد. بنابراین تلاش می کنیم بعد از سال ها خاطره جدیدی را برای مخاطبان تلویزیون بسازیم.

 البته تولید این مجموعه نمایشی در شرایط کنونی و شیوع بیماری کرونا با رعایت دستورالعمل های بهداشتی، تب سنجی و ضدعفونی کردن محل ضبط برنامه انجام می شود و همین موضوع کار را کمی سخت می کند. با این حال در تلاشیم مجموعه استانداردی را برای تلویزیون بسازیم.

دسته بندی :

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها

2024-04-19 04:12:55