تاریخ انتشار: شنبه 22 شهریور 1399
تعداد بازدید: 160

«ضیافت حسینی» بستری برای معرفی خادمان و علمای حسینی

برنامه ضیافت حسینی با هدف معرفی خادمان و علمایی که حضرت اباعبدالله الحسین ( علیه السلام) نقش ویژه ای در زندگی آنها داشته، برای نخستین بار در سال جاری تهیه و تولید شد .

به گزارش روابط عمومی شبکه قرآن و معارف سیما، ویژه برنامه ماه رمضانی «ضیافت» که در یک قالب مستند ترکیبی به بررسی زندگی علما و بزرگان دین در ایام این ماه مبارک می پرداخت، در دهه دوم محرم نیز با هدف ترویج فرهنگ و مکتب حسینی و معرفی خادمین سیدالشهدا (علیه السلام) روی آنتن زنده شبکه قران و معارف سیما رفت . پخش این برنامه که از 12 شهریور هر روز یک ساعت قبل از اذان مغرب پخش می شد تا جمعه 21 شهریور مصادف با 22 محرم ادامه داشت ، به همین مناسبت گفتگویی با مدیرگروه علوم قرآنی شبکه قران و معارف سیما درباره این برنامه انجام داده ایم.

سیدمحمدرضا قاسم تبار می گوید: در سالهای گذشته در برنامه ضیافت در راستای تکریم و تجلیل از علمای اعلام به شخصیت علمای دینی می پرداختیم که در حوزه فقاهت، حکمت و فلسفه در چند صدساله اخیر زحماتی کشیده اند و آنها را به مخاطبان معرفی می کردیم؛ امسال برای نخستین بار برنامه ضیافت حسینی (علیه السلام) را طراحی کردیم که به مدت 10 شب به شخصیت علمایی بپردازیم که نگاه امام حسینی (علیه السلام) و خدمت به این حضرت داشتند.

وی می افزاید: مردم با این علما که نقش بسزایی در ترویج مکتب حسینی (علیه السلام) دارند، آشنا هستند، اما قصد ما بر این بود که در این برنامه زنده، گفتگویی با منسوبین آنها اعم از شاگردان یا فرزندانشان صورت بگیرد و مستندی از مکانهای زندگی و دفن آنها که تهیه شده به مخاطب عرضه شود.

مدیرگروه علوم قرآنی شبکه همچنین معرفی شیخ جعفر شوشتری و مرحوم ابن طاووس که صاحب مقاتل هستند را از جمله سوژه های این برنامه عنوان می‌کند و ادامه می دهد: مرحوم حاج اسماعیل دولابی که بسیار شاگرد پروری کردند و تاثیرات بسیاری هم از حضرت اباعبدالله (علیه السلام) گرفتند از جمله شخصیتهایی هستند که در این برنامه به معرفی آنها پرداخته شده است .

قاسم تبار مرحوم حاج شیخ رضا سراج که از منبری های قدیم تهران بوده و نقش بسزایی در جمع کردن افراد هیئات داشته و نیز مرحوم حجت الاسلام والمسلمین سید ابوالقاسم شجاعی از منبری‌های قدیم تهران و از شاگردان مکتب آیت الله فلسفی را از دیگر شخصیتهای معرفی شده در این برنامه اعلام می کند و می گوید: مرحوم سید مهدی قوام هم که زندگی عجیب و گره خورده ای با امام حسین (علیه السلام) داشته در این برنامه معرفی شدند.

وی به یادآوری خاطرات مرحوم حاج آقای کوثری، مداح معروف و با اخلاص و باصفای امام خمینی (رحمت الله علیه) می پردازد و می افزاید: اکثریت مردم با صدای گرم آقای کوثری چه در دوران دفاع مقدس و چه در ایام محرم و صفر انس دارند و در این برنامه توانستند با ابعاد بیشتری از شخصیت ایشان آشنا شوند.

مدیرگروه علوم قرانی شبکه قران و معارف سیما همچنین مرحوم محتشم کاشانی، صاحب اشعار معروف کتیبه های هیئات و حسینیه ها و تکایا، مرحوم عمان سامانی و سردار سپهبد شهید ، حاج قاسم سلیمانی را هم از دیگر شخصیتهای مورد نظر این برنامه اعلام کردند که در شبهای دهه دوم محرم به معرفی آنها پرداخته شد.

شایان ذکر است برنامه "ضیافت حسینی "کاری است از گروه علوم قرآنی با اجرادی هادی صلح جو که شب های دهه دوم محرم ساعت 18:30 پخش شد.

دسته بندی :

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها

2024-04-24 23:57:34