تاریخ انتشار: دوشنبه 17 آذر 1399
تعداد بازدید: 334

علاج سیما برای تنهایی کودکان

روزنامه کیهان در مقاله روز یکشنبه 16 آذر ماه از اقدام شبکه قرآن و معارف سیما در تولید مجموعه نمایشی "یکی بود یکی نبود" ویژه کودک و نوجوان تقدیر کرد.

به گزارش روابط عمومی شبکه قرآن و معارف سیما به نقل از روزنامه کیهان،در زمانی که بازار تولید و ساخت کارهای کودک و نوجوان به ویژه کارهای رئال کساد شده است، به تازگی شبکه قرآن سیما در یک تصمیم جسورانه یک کار رئال عروسکی جذاب را تولید کرده است با نام «یکی بود، یکی نبود».

سریالی که به نظر می‌رسد تولید آثار رئال عروسکی را بار دیگر در تلویزیون کلید زده است و می‌توان تولید چنین اثری را به فال نیک گرفت، موضوع کلی این سریال داستان خواهر و برادری است به نام نوید و ندا که پدربزرگشان نویسنده کتاب کودکان بوده و برای آنها کتابی مفید و آموزنده به یادگار گذاشته است. پدربزرگ در این کتاب داستان‌های کودکانه قدیمی را جمع‌آوری کرده و بچه‌ها به واسطه کتاب، وارد دنیای قصه‌ها می‌شوند.

نوید و ندا در مسیر این ماجراجویی‌ها درس‌های بسیاری می‌گیرند و نکته‌های اخلاقی فراوانی را در سبک زندگی اسلامی ایرانی با بهره‌گیری از امثال و حکم قرآنی می‌آموزند.

مدتی است که این سریال از شبکه قران پخش می‌شود و مورد استقبال زیادی از سوی کودکان و نوجوانان قرار گرفته است، کودکان ندا و نوید را دوست دارند و با آنها همذات‌پنداری می‌کنند و بنابراین می‌توان بسیار امیدوار بود که در این سیل خروشانِ انیمیشن‌های خارجی، رودخانه امنی نیز ایجاد شده است تا کودکان و نوجوانان بتوانند در مسیر آن با یک نمونه و مصداق عینی سبک زندگی ایرانی اسلامی را یاد بگیرند.

اتفاقی دیر، خوب، ناکافی

قطعا برای یک کودک و نوجوان بسیار حائز اهمیت است که در یک سریال که بخشی از شخصیت‌های اصلی آن عروسک هم هستند نیز مسائلی مانند حلال و حرام، غیبت نکردن و مسخره نکردن، کتاب خواندن و کتابخوان بودن، هنرمندانه و به‌دور از کلیشه‌های تکراری مطرح شود.

باید این اتفاق را به فال نیک گرفت، اتفاقی که نشان می‌دهد مدیران صدا و سیما و به ویژه شبکه قرآن سیما به این نتیجه درست رسیده‌اند که باید نگاهی ویژه به یادگیری سبک زندگی ایرانی اسلامی در قالب سریال و تولیداتی اینچنینی در حوزه کودک و نوجوان داشته باشند و تا حدی به دوران طلایی دهه 60 و 70 بازگردند، بنابراین هر چند که این اقدام شبکه قرآن و معارف سیما مورد تحسین و تقدیر است اما قطعا کافی نیست و باید تولیداتی اینچنینی از نظر کمیتی نیز افزایش یابد تا بتوان هر چه بیشتر کودکان و نوجوانان کشور اسلامی را از همان کودکی با فرهنگ ایرانی اسلامی آشنا کرد و قطعا بهترین قالب برای این هدف تولید سریال‌ها است، سریال‌هایی که شخصیت‌های اصلی آن خود کودکان و گاهی نیز عروسک‌های دوست‌داشتنی خاطره‌انگیز باشد

دسته بندی :

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها

2024-04-20 01:39:46