تاریخ انتشار: چهارشنبه 15 بهمن 1399
تعداد بازدید: 141

«نقش من» در مسیر تبیین بیانیه خوش می‌درخشد

«نقش من» برنامه‌ای متفاوت در مورد گام دوم است که در ماه‌های اخیر از شبکه قرآن و معارف سیما پخش می‌شود و در همین مدت کوتاه برتری آن نسبت به برنامه‌هایی با موضع بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی از شبکه‌های مختلف سیما پخش شده، کاملا مشهود است.

به گزارش روابط عمومی شبکه قرآن و معارف سیما به نقل از گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، «نقش من» برنامه‌ای متفاوت در مورد گام دوم است که در ماه‌های اخیر از شبکه قرآن و معارف سیما پخش می‌شود و در همین مدت کوتاه برتری آن نسبت به برنامه‌هایی با موضع بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی از شبکه‌های مختلف سیما پخش شده، کاملا مشهود است.

آنچه سبب تمایز این برنامه شده است، تفاوت نگرش و دیدگاه عوامل برنامه است که بنظر می‌رسد در مسیر درستی از درک و تبیین این بیانیه قرار گرفته اند. بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی ایران که همزمان با چهلمین سالروز پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی توسط حضرت امام خامنه‌ای (مدظله) صادر شد، در برنامه تلویزیونی «نقش من» گویی به اجزای کوچکتر تقسیم شده که هر بخش مربوط گروه و صنف خاصی است و هر آنچه از باید و نباید‌ها مربوط به آن گروه است، از بیانیه استخراج شده و سپس نقش، وظایف و حتی بهره گیری هر صنف از تحقق تمدن اسلامی مورد بررسی و تحلیل قرار می‌گیرد.

این ساز و کار خلاقانه برای تبیین گام دوم انقلاب نشان از اتاق فکر پویای این برنامه دارد که «نقش من» را از دیگر برنامه‌های مشابه در شبکه‌های مختلف متمایز و متفاوت می‌کند.

البته برتری این برنامه محدود به موارد فوق نیست و شاخصه‌های بسیاری آن را در میان برنامه‌هایی از این نوع، سربلند نموده است.

توجه به فضاسازی برنامه در انتقال پیام

فضا سازی مناسب نقش پررنگی در انتقال پیام به خواننده دارد و چه بسا گاهی فضاسازی نامناسب برخی برنامه‌های و طرح‌های فرهنگی روند انتقال پیام به مخاطب را با مشکل روبرو می‌کند چرا که ارتباط معنایی میان فضا و بحث‌ها و گفتمان‌ها وجود ندارد؛ هر چند ممکن است ظاهرا بسیار زیبا، شکیل و آراسته نیز باشد.

با مختصر توجهی به دکور، ویدئو‌های بکراند، مجری و کارشناسان این برنامه متوجه می‌شویم که همه این موارد بسیار هوشمندانه انتخاب شده و مکمل مباحث ارائه شده است. بگونه‌ای که اگر لوگوی شبکه را نبینی و بر مبنای دکور به دنبال متولی رسانه‌ای برنامه باشی، تصور می‌شود که برنامه‌ای از شبکه یک یا دیگر شبکه‌های پربیننده را به تماشا نشسته ایم.
دکور برنامه ترکیب هوشمندانه از تاریک و روشن و عمق میدان است و این پیام را می‌رساند که هرکس نقش خود را در گام دوم انقلاب نیابد، در تاریکی قدم برداشته است.

تیتراژ برنامه بسیار مبتکرانه تهیه شده است و بر خلاف همنوعان خود، ضمن دارا بودن مفاهیم صحیح گام دومی، تنوع بصری خوبی دارد و انتخاب صحنه‌ها متناسب با کلام و محتوا به درستی صورت پذیرفته است.

برنامه ریزی برای تک تک آیتم‌ها

با یک بار تماشای برنامه، با دید حرفه‌ای و بقولی خریدارانه به دقت کارگردان هنری و برنامه ریزی او برای تک تک آیتم‌ها و پلاتو‌ها پی می‌برید. این دقت تا بدانجاست که حتی برای پلاتوی سلام مجری نیز برنامه ریزی دارد، آنجا که زمین و زمان تیره است و با بیان سلام، ایران از سوی آستان قدس رضوی روشن می‌شود. تاثیر رعایت این موارد در مخاطب عام، پذیرش پیام و تاثیرگذاری آن بر ذهن و اندیشه او است.

تنوع و انتخاب تخصصی میهمانان برنامه، نشان از صرف وقت و انرژی بسیار زیاد تهیه کننده، در برنامه سازی و پرهیز از سری دوزی و کپی کاری برنامه دارد که متاسفانه گاهی در برخی برنامه‌های سیما شاهد آن هستیم.

سوالات کارشناسان نیز بسیار خلاقانه انتخاب شده است بگونه‌ای که بحث‌ها را از کلی گویی به جزئی نگری و موشکافی بیانیه سوق می‌دهد که البته بنظر می‌رسد زمان برای طرح همه سوالات و بحث و بررسی آن کافی نیست.

اهمیت سیره شهدا در معرفی سبک زندگی تمدنی

حضور دهی سیره والای شهدای گرانقدر و تعمیم آن در شون مختلف سبک زندگی تمدنی بر اساس تمدن اسلامی و سردبیری صحیح برنامه که در عین تنوع محتوا، توانسته است یکپارچگی محتوا را حفظ کند و آیتم‌ها را مانند نخ تسبیح در کنار هم نگاه دارد و اوج این خوش سلیقگی بخش قرآن - شهدا و گام دوم و پایان بندی قابل تحسین آن با سیدالشهدای مدافع حرم، سردار دل‌ها شهید حاج قاسم سلیمانی است که هر فرد انقلابی دل در گرو عظمت این شخصیت بزرگ دارد و با برانگیختن احساس بیننده، او را بیش از قبل درگیر مفاهیم ارائه شده می‌کند.

توجه به مخاطبان اصلی بیانیه

همانگونه که می‌دانید مخاطب اصلی بیانیه گام دوم انقلاب، عموم مردم به ویژه جوانان هستند و برنامه ساز این مفهوم را به خوبی درک کرده و در راستای تبیین بند بند آن کوشش کرده است. از این رو مخاطب موضوعات مطرح شده کارشناسان، همین مردم هستند و سوالات همان پرسش‌های کلیدی ذهن بیننده برای یافتن مسیر تحقق تمدن اسلامی است.

همانطور که از نام «نقش من» نیز بر¬می¬آید، هدف اول برنامه تبیین نقش اقشار مختلف در تحقق اهداف بیانیه گام دوم انقلاب است و به خوبی هم مردم را در برنامه سازی حضور داده اند، چه در بخش‌های گزارش مردمی، چه در بخش تعاملی و پیام‌های مردم در فضای مجازی، نکته‌ای که حتی در برنامه‌های هم نوع خود کمتر دیده شده بود.

از دیگر شاخصه‌های این برنامه، تنوع بخش بندی برنامه است به گونه‌ای که بیننده را از دیدن و شنیدن گفتگو خسته نمی‌کند و گذر زمان در طول یک ساعت این برنامه، برای بیننده ملموس نیست.

بر اساس شاخص‌های یاد شده، نه تنها می‌توان این برنامه تلویزیونی را موفق‌ترین برنامه شبکه قرآن دانست بلکه مؤثر‌ترین برنامه حال حاضر صدا و سیما در حوزه گام دوم انقلاب ارزیابی کرد که می‌تواند الگویی در زمینه برنامه‌های تبیینی اهداف و آرمان‌های انقلاب باشد.

دسته بندی :
برچسب :

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها

2024-04-25 17:45:24