تاریخ انتشار: چهارشنبه 18 اسفند 1400
تعداد بازدید: 59

یاد خدا 4 بهمن 1400

درس های ماندگار از نهج البلاغه با حضور دکتر اسماعیلی (متن برنامه 4 بهمن ماه)

صیرفی: الذین آمنوا و تطمئن قلوبهم بذکرالله الی بذکرالله تطمئن قلوب

درخانه ای که نور ولا موج می زند *آرامش و امید و صفا موج می زند *در زندگی به سبک ائمه یقین بدان* دارد همیشه یاد خدا موج می زند *

 

سلام خدا بر پیامبر رحمت و خاندان مطهر و پاک ایشان اللهم صل علی محمد وال محمد

وعجل فرجهم سلام خدا بر امام مهدی عجل الله تعالی فرجه شریف سلام خدا بر امام

مهدی (عج )وسلام خدا به شما اهالی ارجمند یادخدا وقت بخیر خیلی خوش آمدید

خدا را شکر می کنم و افتخار می کنم که قراراست دقایقی را به ذکر خدا مشغول باشیم محضر

سرورارجمندم جناب معلم عزیزمان دکتراسماعیلی بزرگوار عضو محترم مجلس

خبرگان رهبری واستاد محترم حوزه ودانشگاه قدم رنجه فرمودید خیلی خوش آمدید سلام علیکم و رحمه الله

استاد اسماعیلی: سلام علیکم ورحمه الله هم بر شما سلام باد هم بر بینندگان بر نامه شما ان شاالله اسم این برنامه کمک کند که ما همیشه یاد خدا باشیم و با نام خدا شناخته بشویم چقدر خوب است که مردم به یاد ما می افتند بگویند این همان شخصی است که در برنامه یاد خدا هست به همین اندازه هم ما قانع هستیم که خداوند ما را بپذیرد و با نام خود ما را محشور کند ان شاالله

صیرفی: خیلی خوش آمدید با افتخار کنار دکتر اسماعیلی هستیم بر سر سفره پر رزق نهج البلاغه شریف ما هرجلسه خدمت آقای دکتر یک مطلب را بصورت کامل دریافت می کنیم و یاد می گیریم ان شالله که در زندگی مان هم از آن استفاده کنیم هفته ای که گذشت و جلسه قبل ما راجع به یاد مرگ و کثرت یاد مرگ و زیاد یاد مرگ بودن گفتگو کردیم چقدر برکات و ارزش داشت و چقدر می تواند انسان را متحول کند.

خلاصه ای از جلسه قبل را باهم مرور می کنیم اگر علاقمند بودید و از دست دادید جلسه را می توانید کامل آن را روی سایت شبکه قرآن و همین طور در صفحه فضای مجازی یاد خدا ما را دنبال کنید بر می گردیم کلاس امروز را آغاز می کنیم .

خلاصه جلسه گذشته :یاد مرگ اگر به این معنا باشد که بگوییم برویم رو به قبله دراز بکشیم و ببینیم چه زمان ملک الموت سراغ ما می آید این حتما خوب نیست ولی یاد مرگ به این معنا که ما بگوییم نمی دانم چقدر فرصت دارم کارهای بزرگ و مهمی هم باید انجام دهیم که همین فرصت منحصر به فرد فقط در اختیار ما هست باید از وقتت استفاده کنی این دیگر موجب رکود نیست این سرعت سیر انسان را بالا می برد یاد مرگی که علی (ع)توصیه می کند اتفاقا برای همین است من سفارش می کنم به یاد مرگ باشید و غفلت از مرگ را تا می توانید کم کنید ما این طور هستیم که گاهی از یاد می بریم تا می توانیم مانع فراموشی شویم حضرت فرمود "و کیف غفلتکم عما لیس یغفلکم "چطور شما می خواهی غافل بشوید از چیزی که او هیچ وقت از شما غفلت نمی کند او همیشه به یاد شما هست همیشه در پی شما هست

صیرفی :مثل همیشه تمنای ابتدای برنامه 30000720شماره پیامک ما هست منتظر فرمایشات شما هستیم و اگر اهل تماس تلفنی هستید هم شماره 162روابط عمومی سازمان هست آقای دکتر می خواهم سوال جلسه امروز را این طور آغاز کنم که خیلی وقتها در بزنگا ه هایی و در اتفاقاتی ته دلمان در حال عمومی همیشه دوست داریم حق با ما باشد اما تنها که هستیم یک تصمیمی گرفتیم یک رشته ای انتخاب کردیم یک کسبی به راه انداختیم یک برخوردی با عزیزی کردیم نمی دانیم حق با ما بوده یا نه ؟این قیمتی که جنس را فروختم درست بوده یا نه؟ این رفتاری که با همسر و فرزندانم داشتم درست بود یا نه ؟بهترین این هست به قرآن رجوع کنیم این میزان را بسنجیم و پیدا کنیم یک وقت هایی موثر نیست و سخت هست و تخصص ما نیست و ممکنه تفسیر به رای کنیم یک راه و شماره ای که به آن پیامک بدهیم .خیلی خوب است امروز یک چنین نسخه ای به ما بدهید استخاره کار با برکتی است اما فکر می‌کنم به اشتباه استخاره کردن و سواسی و بی جا استخاره کردند و اشتباه می شود شخص می گویند من کجا به دو راهی رسیدم یک استخاره می کنم از کدام خیابان بروم و کدام اتوبان برم این که اشتباه هست ما می خواهیم واقعا حق را بشناسیم و تشخیص بدهیم

استاد اسماعیلی :امثال ما گاهی هست که می دانیم که کار، کار غلطی هست دنبال راهی هستیم که آن را توجیح کنیم این که خیلی و حشتناک است و شما می خواهید حقیت را دریابید مردم ما مردم خیلی خوبی هستند و خیلی پاک هستند گاهی خطاهایی هم می کنیم ولی این خطاها عمدی نیست نا خواسته اتفاق می افتد بدانید کاری درست نیست اصولا مرتکب نمی شوید سوال این است که از کجا متوجه بشویم که یک کاری خوب هست یا بد است راه درست تر و مطمئن تر راه اولی که شما به آن اشاره فرمودید یعنی مراجعه کنیم به متون مقدس و مفسران این متون مراجعه کنیم به کتاب و سنت به قرآن و روایات ما به الحمدالله هیچ چیز کم نداریم در سفره ای که اهل بیت برای ما پهن کردند جواب همه سوالات وجود دارد هیچی کم ندارد منتها باید برویم سر سفره بنشینیم و البته گاهی شاید خود ما مستقیما نتوانیم از کتاب سنت استنباط کنیم آنها که معلم قرآن و روایات هستند از آن ها بپرسیم همان ها که در معرف نام آن روزها گذاشته ایم حجت خدا چه کسانی حجت خدا هستند امامان هستند علمای وارسته هستند که انسان هر زمان مشکل داشت برود سوال کند این خیلی جالب است مالک اشتر خود از علمای اسلام است ضمن اینکه یک سردار رشید است از بزرگان علم است با دین آشنا هست شاگرد امیر مومنان است حضرت وقتی اورا می فرستد به سوی مصر یکی از توصیه هایش این است که می گوید آنجا با علما زیاد بنشین و صحبت کن زانو بزن در مقابل آنها انسان نباید از علما فاصله بگیرد و همینطور علما هم نباید از مردم فاصله بگیرند بعضی ها بخل دارند دریاد دادن دانش، در دین به دیگران، سفره آنها پهن نیست برای استفاده جوان ها* زکوه العلم نشره *علما هم باید روی خوش نشان بدهند باید طبیب باشند از پیامبر یاد بگیرند که خودشون را کنار نمی کشند نیست بگردند ببینند وقتی یک جوانی نیازمند و می خواهد از علم آنها استفاده کند علمشان در اختیار بگذارند حضرت به مالک گفت آنجا میری حتما در خانه علما برو به مالک اشتر گفت، ما که جای خود داریم امروز تا به یکی می‌گویند فرماندار و معاون وزیر و وزیر، مثل اینکه تمام شد نه هیئت می رود، نه پای منبر می نشیند اینها آغاز خطر است همین لغزش ها و گناهانی که می بینیم اینها مال این است که وقتی یک مسئولیتی می گیریم از مجلس روضه وموعظه فاصله می گیریم گفتم البته علما هم وظایفی دارند باید با روی گشاده با مردم مواجه بشوند باید با لحن نرم مواجه بشوند این درشت گویی و اخم که از بعضی ها می بینیم این روش پیامبران نیست ما پادشاه نیستیم ما مبلغ دینیم مبلغ دین باید رئوف باشد و رحیم باشد و خوش بیان باشد که از همه طلبکار باشیم از همه بازخواست کنیم این روش قشنگی نیست به هر حال این راه اول که باید برویم از حجت سوال کنیم از حجت خدا منتها خیلی وقت ها هست چنین کسانی ممکنه در دسترس ما نباشند یا در دسترس هستند ولی وقت نمی شود یعنی الان من باید تصمیم بگیرم این کاررانجام بدهم یا ندم اینکه وقت کنم و برم بپرسم و اینا نیست در چنین مواردی آیا یک مرکز مشاوره ای هست آیا یک مشاوری وجود دارد که به قول امروزی ها آنلاین باشد ما فوری بپرسیم فوری جواب بگیریم فرمودند بله چنین کسی هست ما همان طور که حجت بیرونی داریم حجت درونی هم داریم امام موسی بن جعفر فرمود شما همان‌طور که پیامبر بیرونی دارید پیامبر درونی هم دارید صلوات الله دلمان رفت به سمت کاظمین روزی کند خداوند انشاالله حضرت فرمود" ان لله علی الناس حجتین "خدا نسبت به مردم دو تا حجت داده حجت الظاهره و حجه الباطنه، یکی آشکار است یکی پنهان (1359)حجت ظاهری خدا که می‌بینید همین انبیا و اولیا و پیامبران هستند "و ام الباطن "حالا ما به دنبال این هستیم آن حجتی که نمی بینید ولی همیشه همراهت روزو شب حضرت فرمود *فیقول این العقل *خود شما هست عقل حجت باطنی خدا هست عقل پیامبر درونی ما هست چقدر خدا ما را دوست داشته همه مقدمات و اسباب را فراهم کرده ضمنا از آن طرف هم حجت برای ما تمام است به هیچ کدام نمی توانستیم در قیامت بگوییم من نمی دانستم و نشد حضرت فرمود عقل شما پیامبر درونی شما هست قلب شما حجت درونی شما هست هرزمان گیر کردید و ندانستید که باید چه کنید به اینان مراجعه کنید و از این ها بپرسد این ها به شما دروغ نمی گویند یک جمله ای هست در قضیه حضرت ابراهیم نقشه کشید و وقتی که بت پرستان شهر رفتند بیرون شهر برای جشن مثلا از شهر خارج شده بودند آمد و بت ها را شکست ولی بت بزرگ را سالم نگه داشت و تبر را به دست او انداخت مردم برگشتند و ناراحت شدند و گفتند جوانی بود به نام ابراهیم با این بت ها مخالف بود حتما کا راوست و اورا آورند و گفتند تو این کار را کرده ای ؟حضرت مورد بازخواست قرار دادند ایشان فرمود بروید از خود بت ها بپرسید خدای بزرگ سالم است و تبر هم به دست اوست از او سوال کنید قرآن آنجا تعبیری دارد می فرماید "فرجعوا الی انفسهم "بت پرست ها ناگهان به خودشان برگشتند به وجدان رجوع کردند ای وای بر ما درست می گوید این ها قابلیت حرف زدن ندارند نمی‌توانند از خود دفاع کنند اگر ما به وجدان خودمان برگردیم حق را می یابیم ولو بت پرست باشیم این همان حجت درونی هست که امیر مومنان هم در این زمینه فرمایشی دارند

صیرفی :محضر قرآن مشرف می شویم و برمی گردیم بخش پایانی گفتگو را پیش می گیریم .10 آیه سوره شمس تلاوت شد

استاد اسماعیلی :خداوند چند بار اینجا قیم یاد کرده است پشت سر هم خدا قسم خورده .این موضوع چقدر مهم هست که خداوند قسم یاد کرده است .یکی از قسم هایی که خداوند خورده است این هست "و نفس و ما سواها "خودتان را قسم به خودتان وآنکه شما را اینقد رمتعادل این قدر زیبا این قدر فهیم آفریده "و نفس و ما سواها فالهمها فجورها و تقواها "اصلا خود شما را خدا جوری آفریده که خوب و بد را می فهمید از راهی که نمی دانید و نمی فهمید الهام می کند الهام یعنی تعلیم مرموز و ناشناخته تو چیزی را به کسی یاد می دهی خودش هم بفهمد به این می گویند الهام ما نمی دانیم از چه راهی ولی ،خدا با همان قدرت بی انتهای خود و حکمت خود کاری کرده ما همه متوجه می شویم کدام کار بد است کدام خوب است لذا در قیامت این طور است که کسی نمی تواند عذر بیاورد استدلال کند "بل الانسان و علی نفسه بصیره "هرکسی خودش متوجه می شود ولی آنجا نمی تواند حرف بزند خدا خوب و بد را به خود ما یاد داده است و خود ما همواره همراه خود هستیم پیامبر آنلاین و همواره‌ هست و لذا امیر مومنین فرمود همیشه وقتی شک داری که این کار خوب است یا بد است ؟اینجا بروم یا نه با این رفیق بشوم یا نه قطع ارتباط کنم یا نه برسر دوراهی حضرت فرمود از خود سوال کن البته بعضی از سر خود هم کلاه می گذارند بعضی ها هم آنقد رحرفه ای هستند سر خودشان را هم بلدند کلاه بگذارند آنها نه صادقانه حضرت فرمود از خود سوال کن "اجعل نفسک میزانا فی ما بینک و بین غیرک" قاضی ترازو برای سنجش یک عمل برای اینکه بفهمی این حرف درسته یا غلط خودت هستی چرا به این در و آن در می زنی خودت.

حضرت چند مصداق به ما گفت یعنی چه ؟خودت ملک و معیاری به چه معناست ؟فرمود "فاحبب لغیرک ما تحب لنفسک "برای دیگران همان چیزهایی را دوست داشته باش که برای خود دوست داری به دیگران توصیه هایی کن که به خود می کنی از دیگران انتظاراتی داشته باش که از خود داری چرا چیزی که برای خودت نمی پسندی برای دیگران می پسندی اینقدر باید انسان خودخواه باشد "واکره له ما تکره لها "برای غیر خودت نپسند آنچه را که برای خویشتن نمی پسندی این هفته همسایه تا دیر وقت سرو صدا می کرد چقدر غرغر کردم، نمی دانند آدم خسته است و خوابش می آید و صبح کار دارد چطور هفته بعد که نوبت خود من که می رسد یادم می رود این هفته هم آنها همینطور آن فرد بی توجهی کرد مریض تو در آزار و اذیت بود شاید در خانه او هم مریضی باشد چرا ما به این موضوعات توجه نمی کنیم حضرت فرمود از خودت شروع کن از خودت سوال کن "ولا تظلم کما لاتحب ان تظلم "به کسی ستم نکن همان گونه که دوست نداری دیگران به تو ستم کنند "و احسن کما تحب ان یحسن و الیک"به دیگران محبت نشان بده خدمت رسانی کن همان طور که دوست داری دیگران بر تو چنین کنند چجوری من دوست دارم وقتی به اداره ای می روم آن که پشت میز نشسته کار من را انجام بده امروز و فردا نکند بی خود مرا نبرد و بیارد وقت من ارزش دارد مرخصی باید بگیرم و صد کار دیگر دارم دیگران هم می آیند و قتی من این طرف میز نشسته ام باید نسبت به آنها همین گونه فکر کنم حضرت فرمود به دیگران خدمت کن همان طور که دوست داری دیگران به تو خدمت کنند ما به وقتی جایی مراجعه می کنیم اگر دو دقیقه کارمان طول می کشدعصبانی می شویم و بدگویی می کنیم از آنجا که بیرون می آییم و پشت میز خودمان می آییم و کسی به ما مراجعه می کند همین کار را بدتر انجام می دهیم معلوم می شود ما با حجت باطنی

مراجعه نکردیم یعنی وجدان مان را کشته ایم بی وجدا ن هستیم بعضی از اوقات چون حرف هایی راجع به دیگران می زنیم که هیچ آدم با وجدانی نمی زند .

حضرت فرمود "واستقبح لنفسک ما تستقبح من غیرک "هرچیزی که اگر دیگران انجام بدهند بگویید چه کار زشتی است برای خودت هم زشت بدان .خیلی جاده زندگی در دوران لغزنده شده است باید مراقب باشیم گاهی با یک جمله ما گاهی با یک نیش قلم ما گاهی با یک فوروارد ما بعضی تصور می کنیم فوروارد کردن این کلیپ ها و این نوشته ها به ما ارتباطی ندارد نه اینطور نست همه کارها ما حساب و کتاب دارد همه خوب است چیزی که راجع به من می نویسند دیگران فوروارد کنند برای هم چرا من برای دیگران این کار را می کنم حضرت فرمود آن کاری را که اگر دیگران انجام بدهند زشت می بینی برای خودت هم زشت ببین "وارض من الناس به ما ترضاه لهم من نفسک "خلاصه امروز از علی یاد گرفتیم که ما در داخل وجود خودمان یک پیامبر همراه همیشگی حاضر به جواب داریم به وجدان خود رجوع کنیم و ببینیم او هم به ما خیانت نمی کند و هرچه می گوید درست است فقط باید دعا کنیم که قاضی درونی را خودمان به دست خودمان نکشیم مثل پیامبران بیرونی که بعضی ها می کشتند که حرف حق را نشنوند بعضی ها هم می خواهند وجدان و فطرت خود را بکشند که حرف حق را نشوند آن وقت بی وجدان می شوند آن وقت می شود پست فطرت خداوند همه ما را در امان بدارد از این عذاب های آخر زمانی

صیرفی :خیلی متشکرم از همراهی شما خدا را به وجاهت حضرت زهرا سوگند می دهم خدایا چنان کن سرانجام کار تو خشنود باشی و رستگار


دسته بندی :

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها

2024-05-04 17:30:32