تاریخ انتشار: چهارشنبه 17 فروردین 1401
تعداد بازدید: 73

یاد خدا 4 اسفند 1400

تاریخ انسان در قرآن با حضور دکتر محسن میرباقری (متن برنامه یاد خدا 4 اسفند 1400)

صیرفی:بسم الله الرحمن الرحیم الذین آمنوا وتطمئن قلوبهم بذکرالله الا بذکرالله تطمئن قلوب

*به پرده بود جمال جمیل عزوجل* به خویش خواست کند جلوه ای به صبح ازل*

*همین که خواست جمال جمیل بنماید*علی شدآیینه خیرالکلام قل ودل علی شد آیینه*

سلام خدا بر پیامبر رحمت و خاندان مطهر و پاک ایشان

" اللهم صل علی محمد و آل محمد وعجل فرجهم "سلام خدا بر امیر مومنین

علی بن ابیطالب وسلام خدا بر همه محبین و شیعیان پیروان و دوست داران

حضرت علی هرکس که زیر این آسمان یک یا علی گفته سلام خدا به روی ماه

همه شما و اهالی ارجمند یاد خدا وقتتان بخیر باشد ایام مبارک باشد ما این

ایام دیگر باید روز پدر را به پدران بزرگوار خاصه پدران معظم شهدا تبریک

بگویییم این چند روز قبل و بعد از میلاد حضرت امیررا به صورت ویژه گرامی بداریم مبارک باشد ان شاءالله و سایه تان مستدام باشد سرور ارجمندم استاد محترم تفسیر قرآن جناب آقای میر باقری ، سلام علیکم خوش آمدید به برنامه ما

بسم الله الرحمن الرحیم- هوالله الذی لااله الا هو عالم الغیب و الشهاده هو الرحمن الرحیم با صلوات بر محمد و آل محمد و حضرت بقیه الله المهدی ارواحناالفداه و با سلام و درود به محضر شما عزیزان، عنایت ویژه پروردگار را خاضعانه برای شما درخواست می کنم. در محضر برادر بزرگوار آقای صیرفی هستیم .

در خدمت شما هستیم با خلاصه برنامه قبل سپس به حضورتان خواهیم رسید.

خلاصه جلسه گذشته: فرشتگان داستان را به حضرت ابراهیم گفتند می توانستند نگویند، معلوم می شود که ماموریت داشتند که این کار را انجام بدهند به این علت،داستان از لوط و قوم او را بیان کردند و از آنجا راهی خانه حضرت لوط شدند یعنی طی مکان انجام شد و در کسری از زمان این مسیر رو طی کردن و به خانه حضرت لوط رسیدند.

صیرفی: 30000720 مسیر ارتباط پیامکی برنامه با شما، شما اتاق فکر برنامه هستید خیلی می تواند فرمایشاتتان باعث ایجاد رونق برنامه در مراحل برنامه باشد اگر علاقه مند به تماس برنامه بودید،162 شماره تماس سازمان جهت ارتباط با برنامه می باشد.

آقای دکتر محضر حضرت عالی هستیم

دکترباقری: خیلی متشکرم زنده باشید

بسم الله الرحمن الرحیم داستان حضرت موسی بن عمران با داستان بنی اسرائیل گره خورده و حتی قرآن کریم اشاراتی دارد که حضرت موسی رسول بنی اسرائیل بودند و البته حضرت عیسی هم همینطور، حضرت عیسی را می فرماید" ورسولا الی بنی اسرائیل،" در آیه 39 آل عمران و درباره حضرت موسی در آیه سوم سوره اسرا می‌فرماید "وآتینا موسی الکتاب و جعلناه هدی لبنی اسرائیل" ما کتاب تورات را به موسی بن عمران عطا کردیم و آن را وسیله هدایتی برای بنی اسرائیل قرار دادیم ، قرآن این چنینی در آیات قرآن کما بیش دیده می شود که حضرت موسی و حضرت عیسی هر دو پیامبر بنی اسرائیل بودند. در قرآن این قوم را با حضرت موسی باهم می آورد، و البته یک سر فصل بزرگی در بشریت بوده و یک داستان بشریت هست و به اصطلاح داستان حضرت موسی بن عمران در افتادن با یک قدرت استکباری زمان شاید بزرگترین قدرت جهان شاید در بین فراعنه مصر و درافتادن با بت پرستان و قوم ظالم و نهایتا نجات بنی اسرائیل به دست حضرت موسی سرفصل یک بخش عظیمی از تاریخ بشریت شد که البته خب قوم یهود هم این داستان را خیلی بزرگ می‌بينند که خیلی بزرگ هم هست ولی آن ها یک استفاده های استکباری هم از این ما جريان دارند که در طول بحث به آن ها می پردازیم.

در جمع این آیات نکات آموزنده ای را به ما می رساند. از سوره قصص شروع می کنم و از مواردی دیگر از قرآن کریم داستان را به تفسیر عرض کنیم . و می دانیم که سومین شریعت الهی است در بین بنی اسرائیل بوده که حضرت موسی بن عمران را به ما معرفی می نماید.

بسم الله الرحمن الرحیم

طس/ تلک آیات قرآن کتاب مبین/ آیاتی که پیش رو دارید آیات کتاب روشنگر الهی است.

نتلوا علیک من رب نبا موسی و فرعون بالحق لقوم یومنون.

ما تلاوت می کنیم بر تو ای رسول خدا از داستان و خبر حضرت موسی و فرعون را. یعنی ماجرایی که بین این گذشت ماجرایی بود که به حق بوده و داستان و رمان سازی نیست . داستان انبیا رو در آیه آخر سوره یوسف هم پنج ویژگی را بیان می کند که یک این ها درسند و سرگرمی نیستند. دو نکات تربیتی هم دارد که فقط ماجرا گفته شده و اسم برده نشده. و داستان سازی نشده و لکن تصدیق دارد و سوم اینکه سرگذشت گذشتگان را به تصویر می کشد. چهارم آنچه که لازم بوده در این داستان ها چه تربیتی و چه معرفتی بیان شده و این داستان ها در قرآن هدایت است و رحمت برای قومی که ایمان بیاورد. اینجا می فرماید ما داستان حضرت موسی و فرعون را به حق بیان می کنیم و برتو می خوانیم و تو هم به قوم مومن این ها را ارائه می دهید.

وجعل اهلها شیعا. فرعون در زمین بلند مرتبگی را پیشه کرد علوّ ممکنه در مسائل معنوی معانی خوبی داشته باشد ولی علوّ که یعنی برتری طلبی.

فرعون برتری جو بود می خواست بالا دست همه باشد. در جایی دیگر هم درباره آخرت دارد قرآن یک در زیباییست. * تلک الدارالاخره *

ما خانه آخرت را برای کسانی تنظیم کردیم و قرار می دهیم که در این گذران زندگی دنیا دنبال دو چیز نباشند. یک علوّ که نخواهند روی دست همه بلند بشوند. دو فساد که تباهی کنند که معمولند علوّ به دنبالش فساد هم می آید کسی که نمی خواهد زیر بار حق برود. کسی که نمی خواهد حرف حق را قبول کند حتی از پیغمبر خدا،خودش را بالاتر از پیغمبر خدا می‌داند برای تثبیت موقعیتش دست به فسادهم می زند . * تلک الدارالآخره نجعلها للذین لا یریدون علوا فی الارض ولا فسادا* در مقیاس های کوچک تر هم این حرف پیدا می شود. یک کسی در یک اداره ای بخواهد بالا دست همه باشد. برای چی یا از کسی موقعیتی دارد شما هم به آنچه که جایگاهتان هست و رزق الهی هست برای شما راضی باشد. در مثلا بازار تجارت همینطور علوّ طلبی همیشه کار دست انسان میدهد انسان باید حق جو باشد وظیفه ای دارد انجام بدهد بعد هرچه خدا خواست. فرعون بلند پیشگی بلند مرتبگی را که بخواهد برتر از همه باشد را پیشه کرد و اهل منطقه را که مصر بود دسته دسته کرد .

دسته ای از این ها را ضعیف نگه داشت پسران اینها را ذبح می کرد و دختران را زنده نگه می داشت. هم بعد از آمدن حضرت موسی و هم قبلش. یک دلیلش این بود که می خواستند قوم بنی اسرائیل افراد هوشمندی بودند و یک طایفه ی منسجم بودند و از سایر اهالی مصر برتر هم بودند واز نسل حضرت ابراهیم بودند. این ها نگران قدرتشان بودند و پسرانشان را ذبح می کردند که این طایفه مرد کمتری داشته باشند. در داستان هم می گویند وقتی منجمین فرعون خبر تولد حضرت موسی را به او دادند که یک کسی در بنی اسرائیل متولد می‌شود که بساط شما را بهم می زند آن وقت تصمیم گرفت پسرها را ذبح کند که یک همچین شخصیتی بوجود نیاید. برعکس هم شد حضرت موسی می گویند در همان قصر فرعون همان جا بدنیا آمدند و در دامن خود فرعون بزرگ شد. وقتی خداوند بخواهد یک کاری را انجام بدهد هیچ کس نمی تواند مانعی بر سر راه اوباشد.

صیرفی:محضر قرآن کریم مشرف می شویم با افتخار و برگردیم بخش دوم فرمایشات که بخش پایانی درس امروز هست را خواهیم داشت.

و حالا تفسیر سوره مبارکه قصص

دکترمیرباقری: فرعون عده ای را ضعیف نگه داشت و پسرانشان را می کشت و دخترانشان را زنده نگه می داشت.

علوّ شعور را به فساد کشاند فرعون مفسد بود و افرادی که به هر چهاررکن ایمان بیاورند خداوند وعده داده که در زمین خلیفه خواهد کرد و این عاقبت کار زمین و اداره زمین به دست اینها خواهد بود و اولین کار امام زمان علیه السلام است. دین را که خداوند بر اینها خشنود هست این دین را به اجرا می گذارند اما اینکه بر بنی اسرائیل هم خداوند این کارراانجام داد که راده می کنیم بر مستضعفان منت گذاشته و در زمین آن هارا وارثان و امامان زمین قرار بدهیم. و می نمایانیم به فرعون که با این طلیعه وارد داستان حضرت موسی بن علیه السلام از طفولیت به مادرش وحی شد که موسی را شیر بدهد

و اگر از جان او ترسیدی او را به دریا بینداز" و لا تخافی و لا تحزنی" دیگر ترس به دلت راه نده و اندوهی نداشته باش و اورا به خدا بسپار. یعنی یکبار از ترس این دشمنان مادر حضرت موسی متحیر شد و بچه را انداخت در آب انبار و بعداز ترس دفعه ی بعدی که ماموران فرعون آمدند او را به تنور انداخت و بعداز رفتن ماموران رفت و دید که فرزندش سالم است. فهمید که خداوند نذری ویژه بر حضرت موسی دارد. خداوند به ملائکه وحی می نماید و به انسان هم وحی می کند که هم در شریعت است و هم در غیر از شریعت . به همین خاطر هم وحی در شریعت به اصطلاح در حالی که نه الهاماتی که بر انسان می شود وحی است. به حیوانات هم وحی می کند یک مورد را ذکر می نماییم. مثلا به زنبور عسل . به دل او می اندازدو دانشی به او می آموزد که چگونه خانه بسازد و سپس ثمرات گل ها را بخورد و عسل تولید نماید. خداوند می فرماید که به مادر حضرت موسی وحی شد که فرزندت را شیر ده. وقتی که از جانش ترسیدی اورا بینداز به دریا و مادر حضرت موسی اورا به دریا انداخت . درصندوقچه گذاشت و او را به دریا انداخت.

صیرفی: متشکرم از دکتر میرباقری بابت بیان شیوایشان.

خدا را به ماه رجب قسم می دهیم که چنان کن سرانجام کار تو خشنود باشی و ما رستگار


دسته بندی :

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها

2024-04-19 01:44:12