تاریخ انتشار: چهارشنبه 17 فروردین 1401
تعداد بازدید: 62

یاد خدا 25 بهمن 1400

درس های ماندگار از نهج البلاغه با حضور دکتر اسماعیلی (متن برنامه یاد خدا 25 بهمن 1400)

صیرفی:بسم الله الرحمن الرحیم الذین آمنوا وتطمئن قلوبهم بذکرالله الا بذکرالله تطمئن قلوب

*به پرده بود جمال جمیل عزوجل* به خویش خواست کند جلوه ای به صبح ازل*

*همین که خواست جمال جمیل بنماید*علی شدآیینه خیرالکلام قل و دل *

ای نور جلی ذکر خفی ادرکنی* ای دست خدای ازلی ادرکنی* دستم تهی ولطف و تو بی پایان هست* یا حضرت مرتضی علی ادرکنی

سلام خدا بر پیامبر رحمت و خاندان مطهر و پاک ایشان

" اللهم صل علی محمد و آل محمد وعجل فرجهم "سلام خدا بر امیر المومنین

سلام خدا بر امام مهدی وبه همه محبین و شیعیان و دوست داران و شیعیان حضرت علی (ع) سلام خدا به همه مردها و پدرهای عزیز خاصه پدران محترم شهدا روزتون مبارک باشد خیلی خوش آمدید الحمدالله که توفیق داریم زیر سایه لطف حضرت امیر (ع)امروز که اتفاقا هم سر سفره نهج البلاغه مهمان هستیم با شما همراه باشیم گفتم نهج البلاغه حتما متوجه شدید که سرور ارجمندم استاد محترم حوزه و دانشگاه عضو محترم مجلس خبرگان رهبری و عزیزی که خاصه روی نهج البلاغه کار بزرگی کردند.

سلام علیکم عیدتان مبارک روزتان مبارک خوش آمدید.

حاج آقا اسماعیلی:سلام علیکم ورحمه الله وبرکاتعید شماهم مبارک باشدعیدهمه بینندگان عزیز هم مبارک باشد،کمترعیدی به بزرگی میلاد امیرالمومنین علی (ع) داریم همه چیز ما در دنیا وآخرت او است به او دل بستیم و از او کمک می خواهیم وازخداوند می خواهیم که لحظه ای از او وعشق به فرزندانش جدا نکند. تبریک می گویم به مردم ما زیر سایه او به دنیا آمدیم.

با عشق به او به دنیا آمدیم وان شاالله با عشق به از این عالم می رویم درآن عالم سر بلند می کنیم.

صیرفی:الحمد الله لا الذی جعلنا من المتمسکین به ولایت امیرالمومنین علی(ع)وقتی که سر سفره نهج البلاغه میهمان می شویم به همراه دکتر اسماعیلی هرجلسه یک هدیه و یک عنایت از امیرالمومنین یاد می گیریم.

جلسه گذشته مهم بود و مقدمه ای است بر عیدی که پیش رو داریم ودرباره هم نشین خوب بودن برای نعمت ها در واقع شاکر بودن برای نعمت ها صحبت کردیم.

و از نهج البلاغه این را یاد گرفتیم و بزرگترین نعمت نعمت ولایت علی بن ابیطالب(ع) است.اگر خواشتید کامل ببینید ما را دنبال کنیددر سایت شبکه قرآن و معارف سیما

خلاصه ای از جلسه گذشته:

می فرماید "احسنوا جوارنعم "با نعمت ها خوب همسایگی کنید "واحذروا ان تنتقل عنکم الی غیرکم "بترسید از اینکه این همسایه خوب شما را رها کند وبرود و همسایه شخص دیگری شود این نعمت از دست شما برود منتقل به شخص دیگری شود امام صادق فرمود" اما انها لم تنتقل عن احدا قط فکادت ان ترجع الیه" خیلی کم اتفاق می افتد همسایه خوب که رفت دوباره برگردد اگر وقتی نعمتی بدست می آورید همسایه خوبی باشید با او خوش رفتاری کنید به تعبیر پیامبر این نعمت اضافه می شود شما رشد پیدا می کنید برکات الهی یکی پشت سر دیگری برای شما پیدا می شود این را همه در زندگی تجربه کردیم گاهی عوامانه به هم می گوییم در رحمت خدا به روی ما باز شده این در را خودمان به روی خود باز کرده ایم به دلیل این اتفاق افتاد که وقتی خداوند اولین لطف را به ما کرد قدردانی کرديم باآن خوش رفتاری کردیم کفران نعمت نکردیم

صیرفی :30000720 مسیر ارتباط پیامکی ما با شما هست که منتظر الطاف دل نوشته های شما سوالات و پیشنهاداتتون هستیم 162 هم که شماره تلفن سازمان هست می توانید بزرگواری بفرمایید و از همه اینها جدا

yadekhoda_qtv

که خیلی می تواند در فضای مجازی کمک کند و خیلی نکات ارزنده ای را عزیزان آنجا بارگذاری می کنند و شماهم به عنوان هدیه اگر می‌خواهيد در گروهی هدیه بفرستید آنجا خیلی از نکاتی که توسط کارشناسان مطرح شده بسیارکارگشا درمسیر زندگی هست ان شالله منتظر عنایت و لطف و بزرگواری شما هستیم

آقای دکتر در رابطه با حضرت امیر می فرمایند که ایشان میزان و اعمال هستند اگر موافق هستید شاید خیلی پربرکت باشد امروز درباره همین مبحث صحبت کنیم

دکتر اسماعیلی:السلام علیک یا میزان الله "خداوند روزی کند ان شاءالله باهم همه بینندگان به زیارت مرقد شریف ایشان در نجف اشرف برویم آنجا زیارت نامه ای که برای حضرت امیر هست می ایستیم در مقابل ضریح مطهر ایشان می‌گوییم "السلام علیک یا ابا الائمه "سلام بر پدر امامان و" خلیل النبوه "و دوست صمیمی پیامبران و" المخصوص بلاخوه" آن که تنها کسی هست که پیامبر برادر خود نامید "السلام علی یعسوب الایمان و میزان الاعمال" سلام برتو که میزان اعمال ما هستی این میزان یعنی چی؟این خود بحث جالبی هست که اگر خدا توفیق دهد در این چند دقیقه که فرصت هست عرض کنم میزان یکی از اعتقادات ما هست ما یک چیزایی داریم که باید به آن معتقد باشیم و اصلا معتقیدیم قیامتی هست ما برانگیخته می شویم پل صراطی هست حساب و کتابی هست یکی از چیزهایی هم که به آن اعتقاد باید داشته باشیم قطعا وجودی چیزی هست به نام میزان حالا بی مناسبت نیست که عرض کنم گه گاهی عصر جمعه این زیارت آل یاسین را بینندگان عزیز از دست ندهند هر موقع فرصت کنند یا مثلا جایی برای زیارت می روند حال خوشی پیدا می کنند زیارت آل یاسین را ازدست ندهند این زیارت بخشی راز و نیاز با مولا امام عصر (عج)هست سلام های خیلی دلنشین به ایشان هست و بخش دیگر آن عرضه اعتقادات هست که من به این چیزها اعتقاد دارم و این اعتقادات خودم را پیش شما امانت می گذارم برای اینکه زمان مرگ در قبر و درقیامت که فشار روحی ممکن است چیزهایی را از یادمان ببرد این امانت را برگردانید از این زیارت خیلی استفاده کنيد در زیارت هست که می گوییم " اشهد ان النشر حق و البعث حق و ان الصراط حق و المرصاد حق و المیزان حق "چیزی داریم قطعا به نام میزان که حالا توضیح می دهم پس باید به این معتقد باشیم حتی موقعی که کسی دارد از دنیا می رود مستحب هست که ما اعتقادات او را به او تلقین کنیم یا از دنیا رفته و در قبر گذاشتند تلقین برای او بخوانیم باز در اعتقاداتی که تلقین می کنی به میت این هست که وقتی فرشتگان خدا برای سوال و جواب به سراغ می آیند نترسی بگو که اعتقادات من این هست اعتقادات چه می گویند همین را می گویند و الصراط حق و والمیزان حق پس ما چیزی داریم به نام میزان که باید به آن اعتقاد داشته باشی گفت آن میزان چیست میزان به فارسی به ترازو ترجمه شده حالا من به دلیلی خواهم گفت با این ترجمه خیلی موافق نیستم معنای اصلی میزان وسیله سنجش هست ابزار ارزیابی هست ترازو در ذهن ما هست یک چیزی که دو کفه دارد و دریک کفه مثلا سنگی می گذاریم در آن کفه دیگر جنسی می گذاریم وآن را وزن می کنیم ترازو نوعی میزان هست ولی همه میزان ها با این شکلی ما فکر می کنیم دو کفه داشته باشد نیست هر چیزی وسیله سنجش اندازه گیری محک زدن و ارزیابی باشد به آن میزان گفته می شود و این عالم، عالم میزان هست درسوره الرحمن داریم که "و السماء رفعها و و ضع المیزان" خداوند این آسمان های با عظمت را برافراشته و چیزی به اسم میزان قرار داده است یعنی معیار یعنی ملاک همیشه یک چیزی وجود دارد که ما باید خودمان کار مان رفتارمان جنسمان هرچی هست با آن بسنجیم وقتی می رویم مغازه ای مثلا شکر بخریم برنج بخریم وسیله ای می خواهیم که بسنجیم که این دو کیلو هست یا بیشتر یا کمتر هست آن وسیله را میزان می نامیم عرض شد به آن می گویند ترازو حالا آن نکته مهم که باید بتوجه شود این است که میزان و ترازو همیشه برای سنجش وزن و امور مادی نیست که یک سنگ 5کیلو و روغن را روی آن بگذاریم و ببینیم 5کیلو هست، از نظر قرآن ما برای هر چیزی از جمله امور معنوی و از جمله اعمال خود یک وسیله سنجش داریم یک معیار و شاقول داریم که اگر می خواهیم ببینیم کار ما درست هست یا نه؟ چه مشکلی داریم باید خود را با آن معیار و میزان بسنجیم برای همین می فرماید "الوزن والیومئذ الحق" آن چیزی که شما را می سنجد این سنگهای ترازو نیست آن سنگ حق هست همه چیز را با حق می سنجند ،ببینند ما چقدر رفتارمان منطبق بر حق بوده یا خدای نکرده نبوده پس ما باید اعتقاد داشته باشیم دردنیا و آخرت که برای سنجش هرچیزی میزانی وجود دارد حالا برای سنجش اعمال ما میزان چه هست ؟چطور اعمال ما را می سنجند ؟کارما خوب بوده یا خوب تر ؟کارما نعوذبالله بد بوده یا بدتر ؟از کجا معلوم می شود یک میزانی برای اعمال ما خداوند قرار داده که هرکدام می توانیم خود آزمایی کنیم لازم نیست به قیامت واگذار شود آن میزان امیر المومنین هست که فردا روز تولد مبارکشان هست شاقولی که اعمال با آن سنجیده می شود و نشان می دهد نمره ما چند هست عمل ما چقدر قابل پذیرش هست علی (ع)هست یعنی نماز ما چقدر به درد بخور هست این نماز چقدر ارزش دارد نمره آن چند هست در پیشگاه پروردگار میزان سنجش ارزش نماز ما ،نماز علی هست بستگی دارد که چقدر نماز ما به نماز او نزدیک باشد هرچقدر حالات ما درنماز به حالات علی نزدیک می شود نه اینکه مثل ایشان باشد، آن می شود میزان ارزش نماز ما ،میزان ارزش علم ما میزان ارزش جهاد، میزان ارزش همسایه داری، میزان ارزش کارهای خیری که درجامعه می کنیم، میزان ارزش مسئولیتی که داریم هر عملی که می کنیم این میزان آن با او سنجیده می شود من مسئول آنجا هستم درپیشگاه خدا ارزش داری یانه؟ باید ببینم طرز ریاست من چقدر به طرز ریاست علی شباهت دارد به همان اندازه با ارزش هست می تواند محترم باشد و اگر خدای نکرده زاویه داشته باشد تفاوت داشته باشد این دیگر بی ارزش هست در قرآن همه بینندگان اهل قرآن هستند الحمدالله گفته موازین "من ثقلت موازینه " همان میزان هست خیلی از مفسران گفته اند بخاطر اینکه برای هر بخشی از زندگی ات شما یک میزان باید داشته باشی پس موازینی دارد این موازین همه موازین علی هست

صیرفی:عرض ارادت می کنیم خدمت حضرت امیر و دل هایمان را روانه نجف می کنیم وبازهم تبریک عرض می کنم میلاد حضرت علی و روز پدر را به همه عزیز تعظیم می‌کنم خاصه پدران شهدای عزیز خیلی خوش آمدید تبریک ویژه و بخش پایانی کلاس نهج البلاغه امروز ما میزان الاعمال حضرت علی (ع)

استاد اسماعیلی :السلام علیک یا میزان الاعمال "میزان عمل ما ایشان هست قرآن می فرماید و زنوا بالقسطاس المستقیم :همه چیز خودتان وزن کنید بسنجید و آن ترازویی که سالم هست بی نقص و بی عیب هست یک ترازوی دقیق بدون هیچگونه انحراف توی روایات آمده قسطاس المستقیم هو امیرالمومنین علی بن ابیطالب "قسطاس مستقیم او هست بنده خاص خدا او هست هیچ چیز در وجودعلی نیست مگر خدا و حق ،لذا معروف هست و همه می دانیم که می گویند الحق و مع علی و علی مع الحق "هیچ تفاوتی وجود ندارد اگر قرآن می فرماید *والوزن یومئذ الحق*یعنی آن سنجش شما در قیامت با حق ،حق مع علی علیه السلام.

ما را با علی (ع)می سنجند، و خودمان باید این کار را انجام دهیم*وزن بالقسط *یعنی خودتان را ارز یابی کنید با علی (ع)همه چیزتان را ،همسر داری را، فرزند داری، را کارگری را، کارفرمایی را ،مدیریت را ،فرمان برداری را

عبادت را، سیاست را، دشمنی کردن را ،حتی در دشمنی کردن قسطاس المستقیم

علی(ع) است.

ولی چه طوری دشمن بود دشمنی می کرد ولی چه طوری دشمنی می کرد.

با آنهایی که محبت می ورزید چه گونه ای محبت می ورزید ما نمی توانیم بگوییم ما شیعه علی (ع) هستیم علی امام ما است ولی قسطاس المستقیم ما نیست اعمال رفتارحالات اخلاق ما شبیه به او نباشد ما بایدهمان طوری هستیم که علی (ع) بود خوشش می آمد خوشش می آید؟

هرکی هر کاری دستش است ببیند آیا با قسطاس المستقیم با میزان اعمال می سنجد

یا نه؟*الی و ان لکل ماموما اماما*هر مامومی بلاخره هر پیروی امامی دارد پیشوایی دارد*یقتدی به و یستضی ء بنور علمه*امام یک تنگ بلورین قشنگ نیست که شما بگذارید توی طاقچه مثل یک جنس عتیقه به او نگاه کنید امام آن کسی است که زندگی‌مان را باید با آن تنظیم کنیم.

از نورعلم او استفاده کنیم از فرمایشات او بهره ببریم.خدارا شکر که ما چندین سال است که سر سفره امیرالمومنین هستیم از نور علم او استفاده می کنیم.

از همه بینندگان خواهش می کنم وقتی بگذارند برای نهج البلاغه وقتی بگذارند برای آشنایی با امیرالمومنین خودمان را با او بسنجیم.

حضرت فرمود اگر شما ماموم هستید و من امامتان هستم باید به من اقتدا کنید یعنی پیروی عملی*یقتدی به*یعنی اقتدا کردن به من به معنای پیروی عملی از من است.

چقدر گذشت داری چقدر مهربانی چقدر چشم پوشی می کنیدچقدر از انتقام صرف نظر می کنی.

این می شود کسی که با علی(ع) خود را می سنجد بعد خود حضرت فرمودند شما نمی توانید مثل من باشید حتما نمی توانید مثل من باشید *ولاکن اعینونی*به من کمک کنید شبیه من باشید با 4 چیز*به ورع *و عفته*واجتهاد*و سداد*با این موارد می توانیم خودمان را به علی (ع) نزدیک کنیم.

صیرفی: خیلی ممنونم مطالب ارزشمندی را به هدیه دادید.

خیلی ممنون و متشکرم از فرمایشات حضرتعالی ،خدا را به وجاهت امیرالمومنین(ع) قسم می دهم که الهی چنان کن سرانجام کار توخوشنود باشی و ما رستگار.


دسته بندی :

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها

2024-06-18 09:22:40--- 6/18/2024 9:22:40 AM