تاریخ انتشار: چهارشنبه 17 فروردین 1401
تعداد بازدید: 76

یاد خدا 27 بهمن 1400

تاریخ انسان در قرآن با حضور دکتر محسن میرباقری (متن برنامه یاد خدا 27 بهمن 1400)

صیرفی:بسم الله الرحمن الرحیم الذین آمنوا وتطمئن قلوبهم بذکرالله الا بذکرالله تطمئن قلوب

*زینب ای مرد آفرین روزگار زینب ای بنت الجلال اخت الوقار زینب ای خاک درش نقش جبین زینب ای دست خدادر آستین

السلام علیک یا زینب

سلام خدا بر پیامبر رحمت و خاندان مطهر و پاک ایشان

" اللهم صل علی محمد و آل محمد وعجل فرجهم "سلام خدا برحضرت عقیله بنی هاشم سلام بر جبل صبر سلام بر حضرت زینب بنت الحیدر سلام خدا بر امام مهدی (عج)و سلام خدا به شما اهالی ارجمند یاد خدا وقتتان بخیر باشد تسلیت عرض می کنم ایام جانگداز حضرت زینب (س)محضر همه شما عزیزان با افتخار این لحظات عمر را با ذکر و یاد خدا ان شاالله مشغول خواهیم بود و محور این مهمانی قرآن کریم وتاریخ انسان در قرآن کریم خواهد بود

سرور ارجمندم استاد محترم تفسیر قرآن جناب آقای دکتر سید محسن میر باقری قدم بر چشم ما گذاشتند آقای دکتر سلام علیکم قدم به روی چشم تسلیت عرض می کنم .

استاد میر باقری :سلام علیکم و رحمه الله تسلیت عرض میکنم

بسم الله الرحمن الرحیم هواالله الذی لااله الاهو عالم اغیب و شهاده هوالرحمن الرحیم با صلوات سلام بر محمد و آل محمد و حضرت بقیه الله المهدی اروحنا له الفداء

و با سلام و درود به یکایک شما عزیزان عنایات ویژه پروردگار را خاضعانه از محضر با عظمت او درخواست می کنیم .

صیرفی :استفاده می کنیم از فرمایشات حضرتعالی و با دست پر تشریف می آورند همیشه، قرار هست که امروز کلاس درس آغاز بشود از حضرت نوح و حضرت ابراهیم که نهایتا به حضرت لوط رسیدیم خلاصه ای از جلسه هفته گذشته و کلاس هفته قبل را با هم مرور می کنیم اگر موافق باشید این لحظاتی که محضر قرآن کریم هستیم ثواب آن را هدیه کنیم به روح منور حضرت زینب (س)بفرمایید

خلاصه جلسه گذشته:

امام صادق (ع)فرمودند "ان الله تبارک الله و تعالی اتخذ ابراهیم عبدا قبل ان یتخذه نبیا"ابراهیم خلیل را بنده خود به حساب آوردند قبل از آنی که اورا نبی قرار بدهند شرط نبوت بندگی خالص و"ان الله اتخذه نبیا قبل یتخذه رسولا"اورا نبی قرار دادند قبل از آنکه او رسول قرار دهند چون رسول خاص درمیان انبیا بعضی رسول بودند رسول نبیا و حضرت موسی و پیغمبر اکرم و "ان الله اتخذا رسولا قبل یتخذه خلیلا" او را رسول خود قرار دادند قبل ازآنکه خلیل قرار بدهند.

امت های انبیا را به این اعتبار می گویند امت این ها زیر مجموعه یک شریعیت هستند امت پیغمبر اکرم بعد از بعثت تمام مردم دنیا هستند نه فقط قوم پیغمبر اکرم قوم با امت متفاوت هست حضرت ابراهیم را قرآن می گوید امت یعنی یک آهنگ و مقصد بیشتر نداشت یک هدف بیشتر در او نبود قانتا و او قنوت و فرمانبراری در پیشگاه خدا بود همه وجود او در این خلاصه می شد و"ما کان من المشرکین" شرک در وجود راه نداشت.

صیرفی :30000720مسیر ارتباط پیامکی ما و شما هست تکرار این حرف برای این هست که مشتاق شنیدن و خواندن صدای شما فرمایشات و پیامهای شما هستیم چه به صورت پیامکی و همین طور شماره تلفن 162 روابط عمومی سازمان صداوسیما در صفحه مجازی که این روزها هم اقبال شما به صفحه یاد خدا بیشتر شده به آدرس:

@ yadekhoda_qrtv

برقرار کنید و آنجا ویدئو کلیپ ها و خلاصه ها جذابی را آقای حسین زاده تهیه کننده برنامه و همکاران ایشان انتخاب و بارگذاری می کنند و خالی از لطف نیست شما هم می توانید درفضای مجازی که گاهی حرف های بیهوده و حرف های انحرافی زده می شود حرف های مثبت و پر فایده مثل مطالبی که از قرآن کریم و روایات اهل بیت هم هست تلاش کنیم به اشتراک بگذاریم.

با افتخار خدمت محضر شریف شما هستیم .

استاد میر باقری: بنده هم مجددا عرض تسلیت دارم به مناسبت ارتحال وجود مقدس حضرت زینب الکبری (س)فقط برای اینکه یادی از این وجود مقدس شده باشد بعضی از اسم هایی که برای حضرت مطرح شده گاهی درلسان ائمه هدی و یا لسان بزرگان مرورکنیم که خاطره زندگی نورانی حضرت زینب برای ما تکرار بشود .مشهور هستند به عقیله بنی هاشم ،عالمه غیر معلم که امام به ایشان فرمودند "انت عالمه غیر معلمه عالم بدون اینکه از کسی درس گرفته باشی، عارفه،موثقه ،فاضله، کامله، عابده آل علی به او گفتند معصومه الصغری که معصومه الکبری حضرت زهرا هستند امینه الله، نائبه الحسین عقیله النساء، شریکه الشهدا فصیحه و شریک الحسین (ع)این عناوین از کتاب الخصایص زینبیه مال مرحوم جزایری بیان کردند به هر حال ما دیگر این به اصلاح رحلت که شاید بتوانیم شهادت هم بگوییم چون سال 62گفتند حضرت از دنیا رفتند یعنی معلوم می شود آن حوادث کربلا زمینه ساز رحلت ایشان بود در حقیقت با شهدا بودند خودشان هم به شهادت رسیدند

داستان حضرت ابراهیم که عرض می‌کردیم حضرت ابراهیم هم زمان با حضرت لوط بودند حضرت لوط هم "ان لوطا لمن المرسلین "قرآن او را از پیامبران به حساب می آورد ما خیلی بنای تفضیل درداستان ها نداشتیم به لحاظی اینکه می خواستیم یک سیری از تاریخ انسان بیان شود خصوصا بر 5مقطع تاریخی 5شریعت الهی که توسط 5پیامبر ارائه شد حضرت نوح حضرت ابراهیم حضرت موسی و حضرت عیسی و پیامبر اعظم اسلام درس حضرت لوط را که گفتیم که به مناسبت بود چون داستانی حضرت ابراهیم قرآن در دو سه جا نقل می کند که میهمانانی به منزل حضرت ابراهیم آمدند "هل اتاک حدیث ضیف ابراهیم المکرمین" در سوره ذاریات آیات سوره هود را هم می خواندیم که مهمانان به صورت بشر آمدند حضرت ابراهیم غذا آوردند این ها نخوردند غذا نزدیک کردند دیدند دست آنها به غذا نمی رود نگران شدند که نکند این ها سوءقصد دارند چون دقت کردند دیدند ناشناس هستند حتی دارد که" قوم المنکرون" من شما را نمی شناسم از کجا آمدیم گفتند ما رسولان الهی هستیم به خانه تو برای دو امر آمدیم امر اول تو را بشارت بدهیم به حضرت اسحاق فرزندی از صالحین و امر دوم داستان تقدیری که برای قوم لوط خداوند در نظر گرفته به شما ابلاغ کنیم ابلاغ به حضرت ابراهیم قاعدتا به این خاطر بوده که حضرت ابراهیم پیامبر صاحب شریعت بودند حضرت شریعت ایشان را ترویج می کردند به معلم کلاس ماجرا باید گزارش شود کما اینکه الان اینطور هست که شب قدر مقدرات ما که رقم می خورد فرشتگان با روح القدس نازل می شوند به محضر امام زمان (ع)و در زمان هر امامی به محضر آن امام مشرف می شدند ماجراهای شب قدر را تقدیرات الهی را به حضرت عرضه می کنند حضرت بر مقدرات واقف می شود فرشتگان داستان را به حضرت ابراهیم می گویند حالا می توانستند نگویند معلوم می شود ماموریت داشتند این کار را انجام دهند داستان حضرت لوط به قوم اورا بیان کردند از آنجا راهی خانه حضرت لوط شدند دیگر برآن به سرعت این اتفاق می افتد یعنی طی مکان برایشان زمان بر نیست در زمان اندکی کار را انجام می دهند به خانه حضرت لوط آمدند و حضرت لوط خیلی سخت گذشت چون می شناختند قوم را و می دانستند این قوم می آیند برای تعدی به میهمانان قبلا به حضرت لوط گفته بودند حق نداری به منزل راه بدهی می خواستند اینان مثلا بتوانند بروند در مرکز عمومی به سراغ آنها "و جاء قومه یهرعون الیه" اینا شتابان به سوی او آمدند و حضرت لوط خیلی نگران شدند اینان گفتند نترس دست به ما نمی رسد و به شما نمی رسد قالو یا لوط انا رسل ربک "ما پروردگار تو هستیم اینان نمی توانند به شما صدمه ای بزنند "فاسر باهلک بقطع من اللیل " پاره ای از شب گذشت اهل خودت بگیر خانوادت را و از شهر دور شوید حتی وقتی رفتی بیرون برنگرید نگاه نکنید به منطقه ،همسرت که متخلف از سیره تو او را با خودت نبر که قرآن نام می برد از همسر نوح و و همسر حضرت لوط که می گوید این در پوشش همسری دو بنده و پیامبر الهی بودند "فخانتاهما" و به همسر خود خیانت کردند خیانت سیاسی ،یعنی می گویند همسر حضرت لوط گزارش داخل منزل به دشمنان حضرت می دادند و او آنها را متذکر کرد و گفت مهمانانی به خانه ما آمدند می‌گویند او را با خود نبر ، هرچه برای قوم قراره پیش بیاید برای او هم پیش می آید او هم گرفتار عذاب خواهد شد "ان موعدهم الصبح"و عده این عذاب شب هست " الیس الصبح بقریب" آیا صبح نزدیک نیست یعنی دیگر وقتی نمانده شما مراقب باش شب با همسر و اهل خانواده از این جا دور شوید

صیرفی:محضر قرآن مشرف می شویم و بخش پایانی فرمایشات دکتر را می شنویم

تفسیر آیات را از سرور ارجمند آقای دکتر میر باقری می شنویم

استاد میر باقری:حضرت لو ط از شهر بیرون رفتند به همراه خانواده به غیر از همسرشان "فلما جاءامرنا" قبلا درباره عذاب اقوام نکاتی را عرض کردیم که خداوند اول هدایت را ارائه می کند اگر قوم ایمان بیاورند و تقوی پیشه کنند برکات بر آنها از آسمان و زمین جاری می کند"و لو ان اهل القری آمنو و اتقوا لفتحنا عليهم برکات من السماء و الارض و لاکن کذبوا فاخذناهم بما کانوا یکسبون" اینها وقتی و رسولان ما را تکذیب کردند ما هم اینها به بلاها گرفتار کردیم خداوند به کلاس درس و انبیا الهی بسیار جدی برخورد می کند اگر یک قومی پیامبر را بی آزارند بکشند اخراج کنند دیگر مهلتی خداوند نخواهند داد کلاس درس آنها را تعطیل می کنند چون ماندن در این کلاس جز زیان و پایین آمدن نمره آنها اثر نخواهد داشت زندگی مقدمه ای است برای آخرت ماندن این ها با کفر و از این دست به زیان خواهد بود با آمدن انبیا الهی تشویق و تنبیه خدا شروع می شود قوم لوط با پیامبرشان بسیار بد عمل کردند و بعد هم در احکام الهی بسیار بی پروا بودند در محرمات الهی بسیار بی پروا بودند قرآن در مواردی این هشدار به همه بشریت می دهد که خیلی در ایمنی نباشید که هر کاری انجام دادید خدا با شما کاری ندارد چون تا به حال کاری نداشته این دلیل نمی شود ممکن یکباره عذابی برقومی نازل کند بخاطر کثرت معصیت بخاطر کفر به انبیا و امثال این ها "فلما جاء امرنا جعلنا "وقتی فرمان ما رسید زیر و رو کریدم آن چه که بالا بود پایین بردیم و برعکس یعنی سرزمین آنجا ز یر و رو شد و" امطرنا علیها حجاره من سجیل منضود مسومه عند ربک و ما هی من الضالمین ببعید" بارانی باراندیم بر آنها درجای دیگری راجع به قوم لوط میفرماید : بارانی بر اینها باراندیم بد بارانی بود بارانی بر منذرین کسانی خدا به آنها هشدار داد بی توجهی کردند این جا کمی توضیح می دهند "امطری علیها حجاره "بصورت باران بر اثر اینها فرو ریختیم سنگهایی من سجیل منظور سجیل به گل گداخته شده می گویند گل وقتی گداخته شود خود حالت سنگ پیدا می کند به یاد دارم در کودکی می رفتیم سر ساختمان های درحال ساخت بود را تماشا می کردیم آجرهایی که می آوردند بعضی شکل هندسی بهم خورده بود خیلی سفت و سخت بود می گفتن آنها حرارت زیادی خورده بیش ازاندازه بوده حرارت سجیل گل گداخته شده شهاب سنگ هایی که گاهی وارد زمین می شوند آنها که کوچک هستند و ما نمی بینیم همینکه وارد اتمسفر می شود حرارت زیاد ایجاد می شود براثر اصطکاک با اتمسفر گداخته می شوند و می سوزند گاهی قطعاتی بزرگتر هستند ما سوخته شدن آنها را می بینیم برق عبور شهاب را می بینیم بزرگتر آنها به زمین برخورد می کند باید یک شهاب سنگ عظیمی توسط این فرشتگان با انرژی هایی که خدا در اختیار گذاشته هدایت شود و بیاید بر سر قوم لوط وارد منطقه این ها بشود همین که وارد می شود متلاشی می شود هم گداخته می شود و هم متلاشی می شود و شاید سنگ هایی هم به دنبال خود می کشاند می ریزد روی این قوم "و ما هی من الظالمین ببعید "قرآن می فرماید چنین عذابی از ظالمان بدور نیست یعنی آنهایی که اهل ظلم هستند و جنایت می کنند همیشه خدا عذاب نمی کند اما یک جایی اگر تصمیم بگیرد به هرحال فرمان خود را به جریان می اندازد " وما هی الظالمین ببعید" در حقیقت تهدید هست این داستان حضرت ابراهیم حضرت لوط به آن پیوند دادیم بخاطر اینکه قرآن با هم این داستان را می آورد حضرت ابراهیم که بگذریم پیامبر بعدی که صاحب شریعت بودند حضرت موسی بن عمران بود در این میان حضرت شعیب آمدند و حضرت ایوب و پیامبرانی دیگر هم آمدند و حالا فعلا سیر بحث کمی سریع تر عبور می کنیم اگر فرصت بعد ها بود می توانیم بر گردیم این پیامبرانی که وارد بحث نمی‌شویم تدارک کنیم

حضرت موسی بن عمران (س)مطرح می شود ایشان در نسل بنی اسحاق بودند که بنی اسرائیل ،در سرزمین مصر نشو ونما کردند چرا در سرزمین مصر بودند ؟با اینکه قوم بنی اسرائیل بودند دو مسئله مطرح هست دو نظر هست بعضی گفتند که وقتی که حضرت یوسف در مصر که البته حضرت یوسف هم دیگر عبور کردیم بعد از حضرت یعقوب را می گفتیم که قرآن چند جا از او بحث می کند بعد از حضرت یوسف حضرت شعیب تا حضرت موسی اما از ایشان عبور کردیم در ماجرای حضرت یوسف وقتی یوسف در مصر به مقام صدارت رسیدند دعوت کردند از برادران و پدر بزرگوارش و همه قوم بنی اسرائیل که همه بیایند به مصر، که در فیلم حضرت یوسف نمایش داده شد داستان ،سرزمین بسیار خوبی در اختیارشان بود و بنی اسرائیل در مصر با عزت و عظمت زندگی می کردند تا اینکه بعد حضرت یوسف که از دنیا رفتند یواش اوضاع برگشت فراعنه بعدی سخت گرفتند بر بنی اسرائیل تا جایی اینها را به بردگی گرفتند فرعون می گفت "انومن لبشرین مثلنا و قوم لنا عابدون ما بشری" ایمان بیاوریم درحالیکه قوم آنها بردگان ما هستند معلوم می شود که اینها را به بردگی گرفتند این یک نظر هست و نظر دوم این هست که نه بعد از اینکه حضرت یعقوب از دنیا رفتند بنی اسرائیل برگشتند به سرزمین خودشان و بعد فراعنه مصر بعدها حمله کردند و بنی اسرائیل عده را کشتند و عده ای را به بردگی بردند و به مصر در هرصورت نتیجه آن یکی هست چه خودشان مانده باشند چه برده آورده باشند فراعنه بعد دحضرت یوسف اسرائیل را به بردگی گرفتند دربین بنی اسرائیل انبیا که بودند و خود حضرت یعقوب وعده داده بود که یک منجی برای شما از طرف خدا خواهد آمد که شما را از فرعون و فرعونیان نجات خواهد داد و حضرت موسی را مبعوث شد که در آینده عرض می کنیم

صیرفی :الحمدالله که این لحظات عمر بر سر سفره قصص قرآن سپری کردیم از همراهی شما بینندگان کمال تشکر را دارم خدا را به وجاهت حضرت زینب سوگند می دهیم دعامی کنیم الهی چنان کن سرانجام کار تو خشنود باشی و ما رستگار


دسته بندی :

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها

2024-04-26 21:12:31