تاریخ انتشار خبر:
دو شنبه 22 فروردین 1401
تعداد بازدید:91
قواعد قرآنی با حضور حجت الاسلام و المسلمین عظیمی (متن برنامه یاد خدا 15 اسفند 1400)
بسم الله الرحمن الرحیم
صیرفی:الذین امنوا تطمئن قلوبهم بذکرالله الا بذکرالله تطمئن القلوب
مه شعبان شده ماهی به زمین امده است
روزچهارم پسر ام بنی امده است
پدرش حیدر کرار زمیلادش شاد
بربنی هاشمیان ماهترین امده است
جمله ذره زهرا به رخش بوسه زنند
یک برادر به همه یارومعین امده است
مادرش گفت برای همه اولاد بتول
پسرم بهر غلامی به یقین امده است
سلام خدا بر پیامبررحمت وخاندان مطهر وپاکشون اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم
سلام خدا برامام حسین وسلام خدا برحضرت عباس سلام خدا برامام زین العابدین
سلام خدابرامام مهدی عج وسلام خدا برشما اهالی ارجمند یاد خدا وقتتون به خیر خوش امدید اعیاد مبارک الحمدلله که امسال متهم به این لحظات وروزها وساعات نورانی رسیدی م ودرکنار شما به یاد خدا مشغول هستیم تبریک عرض می کنیم شام میلاد امام حسین علیه السلام وشب میلاد حضرت ابو فاضل حضرت قمره العشیره محضرهمه شما ان شاءالله که به دستان باب الحوائج حاجت روا باشیم افتخارمی کنیم خدمت سرور ارجمندمان فرزند حضرت زهراسلام الله علیها استاد محترم تفسیر قرآن استاد سید محمد حسین عظیمی هستیم 0
:سلام علیکم اسعدالله ایامکم
استاد عظیمی :سلام علیکم ورحمه الله خدمت بینددگان عزیز هم سلام وعرض ادب داریم ایام واعیاد شعبانیه راخدمت عزیزان تبریک عرض می کنیم ولادت امام حسین علیه السلام ولادت حضرت قمر بنی هاشم ولادت امام سجاد علیه السلام تبریک عرض می کنیم 0
صیرفی :خداوند شماراحفظ فرماید ممنون از تشریف فرمایی حضرتعالی باافتخارخدمت استاد عظیمی عزیز هستیم واستفاده خواهیم کرد قاعده تثبیت درقرآن کریم را یکی ازمجموعه قاعده های قرآن کریم که برای ما به هدیه وسوغات می آورند 0
استاد عظیمی :بسم الله الرحمن الرحیم الحمدلله رب العالمین وصلی الله علی سیدنا محمدوآله الطاهرین 0
درقاعده تردید وتزلزل وتبیت ماحصل سخن این شد که انسان به مقتضای قاعده اولیه یا به تعبیر دیگر به اصل اولی چند ویژگی دارد می ترسد محزون است مایوس است مردد است متزلزل است ناآرام ومضطرب است وبلاخره افسرده است 0
اینها مرضهایی است که به جان بشریت افتاده همیشه بوده الان هم هست بعد ازاین هم خواهد بود واگر یک انسانی پیدا شود وبگوید من نمی ترسم او متوجه ذات خود وویژگی های خود نیست می ترسد فکر می کند که نمیترسد 0
سخنمان به اینجا رسید که درمان این امراض یک راه بیشتر نداردوان این است که انسان پناهنده به خداوند شود اگرکسی بیاید ادعای شجاعت ،نشاط ،امیدواری، پایداری، استواری، استقامت و قراربکند،بدون خدا ،این یک دروغ بسیار بزرگ است0که درجلسات قبل پیرامون آن فی الجمله صحبت کردیم 0
خداوند هم درقرآن با تعبیرهای مختلف همین مطلب را بیان می کند *ومالکم من دون الله من ولي ولانصیر*غیر خدا نه ولی وجود دارد نه کسی که کنار شما وجود دارد ونه نصیری وجود دارد ، در مورد شخص پیامبرمی فرماید : مالک من الله من ولی ولانصیر، اگر فلان اتفاق بیافتاد یافلان عمل ازشما سربزند دیگر خداوند ولایت شما راعهده دار نمی شود یاری نمی کند وغیر ازخدا هم کسی نیست که یاری شما کند *مالهم فی الارض من ولی ولانصیر *ولی فقط خداست ویک ولی بیشتر درعالم وجود ندارد وآن ولی فقط خداست وماقائل به توحید درولایت هستیم درقاعده ولایت هم ما مفصل توضیح دادیم بینددگان عزیز می توانند مراجعه بکنند ،لذا معتقدیم که درمانی به
غیر از پناهنده شدن به ذات اقدس الهی برای ترس ونا آرامی وحزن ناامیدی وامثال ذلک وجود ندارد ،بحث به اینجا رسید که خدا اگرکنار انسان قرار گرفت وانسان درحظیره قدس وارد شد خداوند یک کارهایی را برای انسان انجام می دهد 0
آن چیزی که ما گفتیم در برنامه های قبل این شد که خدا رها نمی کند معیت میکند ،ارائه می کند، تبشیر می کند ونکته آخر اینکه
همه عالم رابسیج می کند برای اینکه انسان را آرام کند0
درقرآن یک تورقی کردیم که ببنیم خداوند برای کسی که پناهنده او می شود چه کارهایی می کند یک دور قرآن را ورق زدیم بادقت مطالعه نکردیم0
این عناوینی که الان خدمتان عرض می کنم اینها کارهایی است که خدابرای کسی که به اوپناهنده می شودانجام می دهد وموقعی که این عملیات شد دیگردردل آن انسان ناآرامی وجودنداردمی شود آرام دردل جنگ هم که باشد اومسکن الهی خورده است تسکین دارد آرامش دارد همان خاصیتی که حضرت ابالفضل درروزعاشورا داشت که قطعآهیچ کسی درآن سرزمین غیرازحضرت معصوم امام حسین علیه السلام آرام ترازحضرت ابالفضل نبود0
می دانست قراراست کشته بشود وبه شهادت برسد میدانست که خواهرش واقوام باید به اسارت بروند اما آرام بود؛ این آرامش محصول آن کاری بودکه خدابرای اوانجام داده بود0
این عناوین ازاین قراراست البته حالا عنوانها را خدمتتان عرض می کنیم :
اینها باهم بعضآ تداخل هم دارد که باید دریک جای دیگری توضیح بدهیم0
1_محبت می کنداعمال محبت می کند 2_نصرت می کند 3_امدادمی کند 4_رفاقت می کندکه جلسه قبل مقداری پیرامون رفاقت صحبت کردیم 5_احیامی کند 6_دفاع می کند 7_هدایت وارشادمی کند 8_ترحیم می کند0
این هشت عنوان عناوین عام بود0 حالایک مقداری خاصتربخواهیم واردبشویم دیگه نمی شماریم؛ بینندگان عزیزخودشون بشمارند0
وکالت می کند: یعنی وکیل انسان می شود، کفیل انسان می شود، *
وکالت باکفالت فرق می کندکه حالااین در جای خودش بایدتوضیح داده بشود0
معیَت می کند،همراهی می کند ،شفاعت می کندکه شفاعت یک معیَت بسیارویژه وخاص است 0
اخراج می کندازظلمت به نور *یخرجهم من الظلمات الی النور*
تیسیرمی کند،( اگریادتان باشددرقاعد یسرگفتیم: خدایک دستگاهی دارد دستگاه آسان ساز، یعنی کارهای مشکل رابرای انسان آسان می کند که درچند مرحله این کار انجام می شد ، نکته دیگراینکه تبشیرمی کند و درکنار تبشیر تنذیر می کند، مخصوصآ خدا مراقب این قضیه هست که کسانی که تحت ولایت اوهستند *رشدکاریکاتوری* پیدانکنند واگربشارت محض باشدیاانذارمحض باشدانسان معتدل بارنمی آید؛ یعنی انسان معتدلی نمی شود0
انسان برای اینکه درست رشد بکندهمه جانبه رشد بکند ورشدش درهمه جهات مثل هم باشد ،نصبتش با رشدش درجهت دیگردرست وحساب شده باشد ؛بایدتبشیرباشد درکنارتبشیرتنذیر هم باشد تااین اعتدال برقراربشودامیدمحض نشود ودقت درمسائل خاص نکند0
نکته دیگر: اینکه تصریح می کند:* رب الشرح لی صدری *
خداوند فرمودند: هرکه رابخواهیم هدایت کنیم خداهرکس رابخواهدهدایت کند،
یشرح صدرهوللاسلام ؛ تثبیت می کند0(این جلسات بیشتردرموردش صحبت میکنیم)
یکی دیگرازکارهایی که خداانجام می دهدوبسیارجالب است وقرآن هم چندآیه پیرامونش دارد *
تحریرمیکند،تحریر: یعنی آزادکردن انسان راازقیدوبندهایی که به پایش هست آزادمی کند0
اغناء می کند،تطهیرمی کند،می دانید طهارت در قران، اسراردارد مطهَرخداست یعنی اینطورنیست که خودتان بتوانید طهارت بگیرید درحقیقت مادرخواست طهارت ازخدامی کنیم خدااست که یطهرهم وخداست که به پیغمبر دستور می دهد که توای پیغمبرمردم راتطهیرکن 0
* خذ من اموالهم صدقتآتطهرهم وتزکیهم : یعنی اصلآعملیات تطهیردست خداست ، که حالا یک قاعده داریم بنام
« قاعده طهارت »خیلی قاعده خوب وزیباوارزشمندی است ؛ان شاالله آنجا بحث خواهیم کرد0
نکته دیگراینکه :تکفیروتغفیرمی کند وهمین قاعده درموردتکفیروتغفیرصحبت می کند یعنی غفرانش راشامل حال افرادمی کندمی پوشاندافرادرا0
نکته دیگراینکه : خداوندرزاق است ،رازق است خیرالرازقین است ؛روزی می رساند0
نکته دیگرکه بازنکته بسیارجالبی است وبه دردهمین قاعده تثبیت می خورد یکی ازکارهایی که قرآن مطرح می کند که خداانجام می دهدمکرَردرمکرَرهم مطرح می کند اینکه خداوند *تحکیم می کند، محکم می کندوقوت قلب می دهد0
تمحیص می کند: یعنی خالص می کند یعنی هرناخالصی دروجودانسان هست که باعث می شودانسان مقابل مشکلات تاب نیاوردخود انسان * لقد خلقنا الانسان فی احسن تقویم *انسان خودش باشدوخودش یعنی دستکاری نشودیعنی چیزی بهش اضافه نشودانسان قدرت مقاومتش خیلی بالااست، اینکه می بینیدانسانهادرشدائدمی شکنند و خوردمی شوند و تصمیمهای غلط می گیرند مال این است که تمحیص نشده اند یعنی ناخالصی دارند ناخالصی که باشد، آلیاژتصلی که نباشد قدرتش درمقابل آتش پایین می می اید0
تعلیم می کند :علم می دهد، انسان جاهل است ،خداوند تعلیم می کند خدا تربیت می کند ،تامین می کند ،تسکین می کند0
تامین : یعنی امنیت می دهد 0شفا می دهد ؛درمان میکند،
تبدیل می کند : یکی ازکارهای خدا»تبدیل است * یبدل الله سیئاتهم بالحسنات * اصلا سیئه من وشما هستیم نه عمل من وشما0
ما مشکل داریم خدا خود انسان را تبدیل می کند ،تعویذ میکند ؛ درحقیقت یعنی خداوند پناهندگی افراد را می پذیرد قدرت می دهد سلطنت می دهد * توءتی الملک من تشاء * عزت می دهد *تعزمن تشاء * نجات می دهد ، تکریم می کند (که قبلا مفصل راجع به ان صحبت شد) 0
نکته آخر این که خداوند استجابت می کند وجواب می دهد منظوراین که وقتی کسی سراغ خداوند می اید خیلی کارها هست که خداوند برای انسان انجام می دهد0
دونکته عرض کنیم : درمورد کارهایی که خداوند برای انسان انجام می دهد تا آن دردهادرمان شود :
نکته اول اینکه :اگر بخواهیم یک اسم برای همه اینهاانتخاب کنیم(که فکرمی کنم درتورق بنده بطورگذرا که شاید بیشتربررسی بشود بیشتر هم بشود 41 موردشد)
خداوند ولی است : اینها را بهشان می گویند :ولایت
الله ولی الذین امنوا یعنی زمانی که خداوند به عنوان ولی ظهور می کند یعنی این کارها را برای «مُولاّعلیه » خودش انجام می دهد اگرگفتید خداوند خالق است ، یعنی خلق می کند اگرگفتید خداوند مالک است یعنی ملک همه چیز دراختیار خداوند است اما وقتی که می گویید خداوند رب است ،ربوبیت یک معنای خیلی وسیع دارد خیلی از اسماء دیگر در ربوبیت است اینجا هم همینطور وقتی می گویید خداوند ولی است یعنی یک اسم عام است ، یک اسمی است که خیلی ازاسامی دیگر خداوند در تحت اشراف کلمه ی ولایت است یعنی خداوند می آيد میدان وکارهای مختلفی را برای انسان انجام می دهد 0
نکته دوم :این کارهایی را که خداوند برای انسان انجام می دهد (هرچه گفتیم محبت است امداد است نصرت است رفاقت ووکالت وکفالت معیت وشفاعت اخراج وتبشیر)همه توسط واسطه انجام می شود،وآن واسطه اسمش حضرت معصوم است ولیّ الله است اسمشان امام معصوم است اسمشان پیغمبر است یعنی اینها با واسطه انجام می شود اگرداستانهای قرآنی را مطالعه بفرمایید خوب می بینید هرجا بشر داردنجات پیدا می کند ازاین امراض شفا پیدا می کند ودرمان می شود پای یک انسان کاملی پای یک ولیّ الله وسط است 0
صیرفی :بسیار ممنون محضرقرآن کریم مشرف می شویم وبرمی گردیم بخش پایانی وحسن ختام فرمایشات استاد عظیمی عزیز را استفاد ه می کنیم 0
محضرسوره انفال رسیدیم ،حاج آقا یک سوال برای بنده پیش آمده این که فرمودید خداوند مالک است خداوند خالق است طبیعتا این صفاتی است که وجود دارد انتخاب ما نیست خدامالک ماست ماوهمه چیز اما اینکه *الله ولی الذین امنوا *خداوند ولی یک عده خاصی است فقط انهایی که امنوا 0 این را ما انتخاب می کنیم یا خداوند ؟
استاد عظیمی :اگرخاطرتان باشد همین مسئله را درقاعده ولایت مطرح کردیم آنجا گفتیم که ازاین جمله پیامبر که فرمود ند :
من کنت مولاه فهذا علی مولا * استفاده می شود که مانیستیم که مولای خودمان را انتخاب می کنیم آنها هستند که مُولّاعلیه خودشان را انتخاب می کنند لذافرمودند *من کنت مولا * هرکس که من مولای او هستم علی علیه السلام هم مولای اوهست یعنی همین قاعده هم هست که یعنی باید عبد مولا را انتخاب کند ،عبدکه مولا را انتخاب نمی کند ،مولا عبد میخرد نه عبد مولا را بخرد کاری که ما انجام می دهیم فقط خودمان را عرضه می کنیم یعنی با ایمان آوردن درخواست می کنیم که خدایا ولایتت را شامل حال ما کن اگرما ان شرایط را داشته باشیم خداوند ولایتش را شامل حال ما می کند واگر شرایطش را نداشته باشیم ما اصلا توانایی دریافت آن را نداریم ولایت یک انرژی بسیار زیاد ی است شما باید تاب دریافت آن انرژ ی را داشته باشید لذا خداوند آن ولایت را برای هرکسی
اعمال نمی کند این انتخاب از ناحیه خداوند است 0
اما در ادامه بحث ما گفتیم که خداوند عالم رابسیج می کند برای اینکه این کارها را برای انسان انجام دهد ،یک مقدار درمورد ملائکه وبحث رفقای صراط مستقیم جلسات گذشته صحبت کردیم حالا می خواهیم توجه بینندگان را جلب کنیم به سه کلمه قرآن0
قرآن بحث امداد را مطرح می کند *یمددکم*خداوند شمارا امدادمی کند درسه آیه : یکی ایه 124 سوره آل عمران ،آیه 125 آل عمران
وآیه 9 سوره انفال صحبت از ملا ئکه کرده که می ایند وکمک انسان می کنند 0
اینها لشگریان خداوند هستند که می ایند تا نواقص انسان را جبران کنند تا انسان بتواند در شدائد وگرفتاریها وسختیها درست عمل کند نترسد محزون نباشد مردد نباشد،آنها مشکلات را حل می کنند 0
یکجا می فرماید: *یمددکم ربکم بثلاثه الاف من الملائکه منزلین *خداوند شمارا امدادمی کند به سه هزار ملک که که ازآسمان نازل
شده است ،میبینید عدد هم می دهد سه هزار، حالا ببینید در مجموع چه برداشت می شود ،ما نمی خواهیم تفسیر کنیم آن معنایی که به ذهن خطور می کند0
در آیه 125 آل عمران می فرماید : * بلی ان تصبرو وتتقوا ویاتوکم من فورهم هذا یمددکم ربکم بخمسه الاف من الملائکه مسومین *،درانجا(ایه قبل) منزلین بود ، اینجا مسومین ،آنجا سه هزار ملک بود ،اینجا پنج هزار ملک،خداوند شمارا امداد می کند بوسیله 5هزار ملک که نشان دار هستند یک علامتهایی دارند یک جوری هستند که شما بفهمید این زور شما نبوده است این بازوی شما نبود که انجام داد کار را این یک انرژی ونیرویی است ازیک جای دیگری بود 0
درآیه 9 سوره انفال می فرماید: *اذ تستغیثون ربکم فاستجاب لکم انیّ ممدکم بالف من الملائکه مردفین *
دراین سه آیه می فرماید منزلین درآیه بعد مسومین (یعنی ازاسمان می ایند انرژی زمینی نیست از یک عالم دیگر وازجای دیگر جنسش با جنس انرژیهای زمینی فرق می کند یعنی فائق بر هر دشمنی است که بخواهد برشما حمله کند 0
دوم اینکه :اینها مسوم هستند ،نشاندار هستند ، برداشت بنده این است که خداوند دراینها یک نشان هایی قرار داده که شما می فهمید این نیرو وانرژی شاید بنده وشما شخص ملک را نبینم ولی یک جاهایی در زندگی احساس می کنیم که یک امداد غیبی شد کار ما نبود اگر کار دست ما بود خراب می شد معلوم است که این ازجای دیگری است 0
نکته سوم اینکه : مردف : یعنی پشت سرهم می ایند یعنی اینطور نیست که انسان را رها کنند یک گروه می آیند بعد گروه بعد ونکته دیگر اینکه :گروه گروه می آیند ، یعنی اینطور نیست که یک ملک بیاد 3هزار ،5هزار هزار پشت هزار یعنی خیلی انرژی دارد به زمین افاضه می کند یک نمونه ازهمان آیه 9 سوره انفال داستان جنگ بدر است که می دانید مسلمانان از مدینه خارج شدندتقریبا 150 کیلومتر چاههای بدر از مدینه فاصله دارد یعنی به مدینه هم فاصله داشته حالا اگر مشکلی پیش می آمد نمی توانستند مراجعه به شهر کنند ومشکل خود را حل کنند 0
در یک بیابانی اینها دچار یک جنگ ناخواسته شدند اصلا دنبال جنگ نرفته بودند جریاناتی پیش آمد که دچار جنگ شدند 0
موقعی که گرفتار جنگ شدند مسلمانها کلا 313 نفر طبق قولهایی که گفته شده از آن طرف مشرکین حدود هزار نفر بوند یعنی جمعیت شان سه برابر 0
آنها تا دندان مسلح بودند ومسلمان چیزی نداشتند بطوریکه موقعی که مشورت می کردند با همدیگر بجنگیم یا نجنگیم آنهایی که بلاخره ازمسائل سیاسی واجتماعی و 000پیشنهادشان این بود یکطوری اززیر بار جنگ دربرویم 0
کار بسیار سخت بود بلاخره ترس تمام وجود انسان را می گیرد ببینید هزارنفر در مقابل 300 نفر هزار نفر تا دندان مسلح وبا انگیزه وبا نشاط که امروز کار مسلمانان را تمام می کنیم و313 نفری که هیچ نداشتند 0
چندتعداداسب بیشترنداشتند شاید شمشیر هم به اندازه ی کافی نداشتند
*اذ تستغیثون ربکم * شما از خداوند استغاثه کردید درخواست کمک کردید 0
اینها باید قاعدتا بترسند ترس وحزن ویاس وتردید وتزلزل ونا آرامی وافسردگی تمام وجودشان را بگیرد0
فستجاب لکم انی ممدکم ربکم* خداوند استجابت کرد اگر خداوند کمک نکرده بود باید اینها می ترسیدند کرد وفرمود من شما را کمک می کنم امدادمی کنم 0
*بالف من الملا ئکه مردفین :باهزار ملکی که پشت سرهم می اید وچرا اینکارکردیم؟
درجلسه بعد ادامه می دهیم آیه را واینکه چگونه ملکی که پشت سرهم امدند چکار کردند برای مسلمان درجنگ بدر که اگرخداوند کمک نکرده بود اینها باید قاعدتا بترسند باید اشتباه کنند باید تصمیمات غلط بگیرند 0
صیرفی :بسیار ممنونیم ازلطف وبزرگواری حضرتعالی ازهمراهیتان کمال تشکررا دارم 0
شب میلاد حضرت ابوفضل حضرت عباس علیه السلام هست دست به دعا برداریم وعرض کنیم ؛
*یاکاشف الکرب عن وجه الحسین علیه السلام اکشف کربنا به حق اخیک الحسین علیه السلام بالظهور الحجه 000 *
محتاج دعای خیر شما هستیم .یاعلی مدد