تاریخ انتشار: چهارشنبه 7 اردیبهشت 1401
تعداد بازدید: 47

یاد خدا 9 فروردین 1401

رساله حقوق امام سجاد علیه الاسلام با حضور آیت الله تحریری (متن برنامه یاد خدا 9 فروردین 1401)

بسم الله الرحمن الرحیم

صیرفی:الذین آمنوا وتطمئن قلوبهم بذکرالله الا بذکرالله تطمئن القلوب

يا مقلب القلوب والابصار یا مدبر لیل و النهار یا محول الحول و الاحوال حول حالنا الی احسن الحال

سلام خدا بر پیامبر رحمت و خاندان پاک و مطهر ایشان اللهم صل علی محمد و آل محمد وعجل فرجهم سلام خدا بر امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف وسلام خدا بروی ماه شما اهالی ارجمند یادخدا وقتتان بخیر خیلی خوش آمدید الحمدالله که باز در نوروز سال نو و در بهار نو توفیق داریم به یاد خدا و ذکر خدا مشغولیم در کنار شما بهترین مردمان روزگار همنشین باشم افتخار دارم محضر استاد اخلاق و سرور ارجمندم حضرت آیت‌الله محمد باقر تحریری باشم آقا سلام علیکم و رحمه الله آیت‌الله تحریری:سلام علیکم ورحمه الله و برکاته بنده هم سعادت و خوشبختی حضرت عالی و همه بینندگان و مردمان عزیزکشورمان را در سال جدید از خداوند طلب می کنم

صیرفی:الهی آمین خیلی ممنونیم از تشریف فرمایی و قبول دعوت و زحمت که فرمودید ما محضر آیت‌الله تحریری مهمان سفره پر رزق رساله حقوق امام سجاد علیه السلام هستیم و کتابی که استاد در زمینه نوشتند شرحی بر رساله امام سجاد علیه السلام که در فضای مجازی می توانید کتاب را خریداری کنید بعنوان یکی از سوالات که خواسته بودید که منبعی معرفی شود کتاب خود استاد تحریری می توانید تهیه و استفاده بفرمایید اما قبل شروع کلاسمان در محضر امام سجاد علیه السلام محضر خلاصه ای که هفته گذشته خدمتشان شنیدیم می رسیم و با آمادگی بیشتری کلاس امروز را شروع خواهیم کرد

خلاصه جلسه قبل:

فرد سخن چین یک رذالت باطنی دارد می خواهد دیگری خوشی نبیند به مشکل بی افتد از همراهی که از طریق این قدم برداشتن یک مقدمه ای می شود که همین که دارد می رود با این نیت و این نیت هم به عملی شود قطعا از ابتدایی که دارد حرکت می کند این آثار بر او مترتب می شود لذا خیلی باید در فعالیت های دقت داشته باشیم در امور نا مطلوبی که چه بسا گناه هم برای انسان بنویسند که انسان شهادت کسی را نپذیرد شخصی بگوید بیا این واقعه را ببین و صحبت ها را گوش بده اگر به حق بود در محکمه شهادت بدهی حقانیت من را، انسان می داند این شخص دروغ نمی گوید و انسان مطمئنی هست اما می گوید برای خودم دردسر درست نمی کنم و عافیت طلبی می کند با این وضع حق برادر مومن پایمال می شود.

صیرفی:۳۰۰۰۰۷۲۰مسیر ارتباط پیامکی ما و شما هست در فضای تلفنی هم اگر علاقمند هستید شماره ۱۶۲هم شماره تلفن روابط عمومی سازمان صداوسیما هست نظرتان را راجع به برنامه خودتان بفرمایید در فضای مجازی هم الحمدالله حضور شما ما را دلگرم کرده @yadekhoda_qtv که منت می گذارید و بزرگواری می کنید این فضای مجازی را همراهی می کنید با به اشتراک گذاری بخش هایی از برنامه که عزیزانمان آنجا قرار می دهند شما هم سهیم هستید این صدقه جاریه هست که از کلمات نورانی قرآن، پیامبر و اهل بیت سلام الله علیها شما هم استفاده می کنید و فضای مجازی را معطر به این نور می کنید در خدمت استاد عزیزمان با افتخار هستیم

آیت الله تحریری: بسم الله الرحمن الرحیم الحمدالله رب العالمین و صلی الله علی اعدائهم اجمعین ان الله لا یحب کل مختال فخور

بحث ما در حقوق اعضا و جوارح هست از فرمایشات نورانی امام سجاد علیه السلام که عرض کردم در برنامه گذشته که در قرآن کریم ما آنقدر این مسائل مهم هست که در آیاتی هم به صورت امر گاهی به صورت نهی وظایف این اعضا و جوارح بطور کلی بیان می کنند که جزئیات در فرمایشات نورانی اهل بیت عصمت و طهارت آمده که عمدا برنامه های ما بر محور بیان وظایف عملی که واجب و حرام چه مستحب و مباحث اخلاقی دور می زند که اساسا مباحث اخلاقی و کمالات نفسانی یا مقابل آن بدون این اعمال رفتار شکل نمی گیرد ما نباید توقع داشته باشیم در مسیر تهذیب نفس قرار بگیریم بدون اینکه به این وظایف پایبند باشیم ما برای وظایف مطلوب پا تعبیرات و اقسام گوناگونی که یکی از آن‌ها برای تعلیم و تعلم و مجالست با عالمان که در روایت ما بسیار به این مسئله توجه داده شده که از حضرت عیسی سوال می شود که ما با چه کسی مجالست داشته باشیم حضرت می فرماید که با کسی که دیدنش شما را یاد خدا بی اندازد و سخن او علم شما زیاد کند و عمل او شما را شایق به عالم آخرت کند این حالت ها برای ما کمالات در این ارتباطات عمدتا رخ می دهد لذا در بحث نگاه عرض کردیم یکی از اموری که ثواب در آن مترتب می شود نگاه عالم هست همین نگاه به چنین عالمی ثواب دارد نشستن نزد او هم ببینید چه مزایایی را بیان می کند در یک روایت فرمودند که شما نزد هر عالمی ننشیند نزد آن عالمی بنشینید که شما را از ۵چیز به ۵چیز خارج می کند و وارد می کند از شک به یقین یعنی آنکه برای انسان مهم هست مخصوصا ما مومنین ما محبین اهل بیت علیهم السلام این هست که در مسیر تقویت آن اعتقاداتمان قرار بگیریم و این اعتقادات در فعالیت های روزانه گاهی سست می شود ممکن است در اثر غفلت و نسيان به زدودن، خدای نکرده برسد که خدای متعال می فرماید: ثم کان عاقبه الذین اساوا السوای ان کذبوا بایات الله "اگر ما بر مواظبت بر رفتار و ارتباطات نداشته باشیم رنگ می گیریم انسان یک چنین موجودی هست که هم رنگ می‌ گیرد گاهی وقت ها زود رنگ می ‌گیرد گاهی دیر و هم رنگ می‌ دهد لذا فرمودند که ما از چه کسانی رنگ بگیریم و چه رنگی بگیریم "صبغه الله و من احسن من الله صبغه "رنگ خدایی رنگ ثابت ،رنگ ماندگار رنگ بی نهایت یعنی انسانی می تواند یک چنین خصوصيات داشته باشد و این پایه این رنگ این هست که انسان در معتقدات به یقین برسد که اولین مرتبه یقین همان علم الیقین هست که متاسفانه و یا خوشبختانه ارتباطات اینترنتی الی ماشاالله شده و این جهان محل ورود شبهات در عرصه های مختلف اعتقادی هست لذا ما نیاز داریم همه ما هر کسی اندازه خودش این ارتباط چنین عالمانی برقرار بکند تا آن موازین ایمانی در یک حدی لااقل تثبیت شود تا آخر بماند ملاحظه می‌کنید چه تحولاتی در جامعه تا انقلاب ما رخ داده چه کسانی چقدر متعصب بودند در بعضی مباحث ،اما گذر زمان به کجا کشاند که دیگر رفتند در دیگر اندیشه ها و رفتند در دامن دشمنان اسلام لذا از این سفارشات نباید غافل باشیم خیلی به ما سفارشات عجیبی کردند و این مربوط به حیطه اعتقادات و اعمال آن کنش نفسانی می خواهد شما را از ریا به اخلاص دعوت کند ریا باز رنگ غیر خدایی هست اخلاص رنگ خداست"ومن الرغبه الی الرهبه"از اینکه انسان بی افتد همه همت کسب زندگانی و شئون دنیا باشد انسان را دنیایی قرار می دهد انسان را از اینجا بکشاند و بترساند،انسان تو یک محک در پیش داری عالم برزخ دارید عالم قیامت دارید ممکن هست شقاوت گریبانگیر انسان شود این حالت های ترس حالت های خوف مطلوب که زندگی را جهت بدهد ما نیاز به چنین گوشزد هایی داریم و "من الکبر الی تواضع " از تکبر داشتن به تواضع به فروتنی، اینکه انسان در برابر حق اظهار خضوع کند از هرکس حقی صادر شد حقی گفته شد آن را بپذیرد این یکی از کمالات نفسانی هست انسان هست که نوعا مستکبرین در برابر حق ایستادند می ایستند لذا در برابر منطق انبیا و اولیا اولین کسانی هستند که قد اعلم می کنند"ومن الغش الی النصیحه" از مکر و حیله به دلسوزی انسان را بکشاند چون انسان لایه های مختلفی دارد لذا تذکرات زیادی همه لازم داریم با این تذکر خود انسان به نوعی یک روالی را دنبال کند این تذکر به خودش بدهد فرمودند انسان تفکر داشته باشد تفکر در قیامت ،آیات الهی،تفکر در آیات قرآنی، یا نوعا مردم نمی توانند چنین راهی را داشته باشند باید با چنین عالمانی مرتبط شوند بنابراین یکی از وظایف مهم انسان در زندگانی دنیوی این هست که این ارتباط را نداشته باشد قطعا به مزاحم ها برخورد می کند لذا فرمودند توجه داشته باشید مبادا با آنان همنشینی نکنید افراد منحرف در زندگانی هستند هم زمان ائمه بودند کسانی که در برابر مکتب اهل بیت می ایستادند و هم در این زمان این دشمنی ها بسیار بالا گرفته که ما این توجهات را باید داشته باشیم ان شاءالله در در ادامه بعضی از روایات که از ائمه درنکوهش این ارتباط بیان شده عرض خواهیم کرد

صیرفی:محضر قرآن کریم مشرف میشویم و برمی گردیم با استاد تحریری هم خواهیم بود محضر سوره مبارکه لقمان رسیدیم الان استاد می خواهند تفسیر همین آیات را بفرمایند

آیت‌الله تحریری:این آیه و بعضی دیگر آیات در سوره مبارکه لقمان نصایح دلسوزانه ای این حکیم الهی هست که فرمود "و لقد آتینا لقمان الحکمه "خدای متعال می‌فرماید وقتی خدا کسی را تمجید کند خیلی باید مقام داشته باشد حضرت لقمان علیه السلام معلوم نیست پیامبر باشد اما با آن کسانی که اهل معرفت و اهل عدل و بینش بالا بودند مرتبط لذا سخنان حکیمانه دارد که قرآن این سخنان را بیان می کند و خدا یک چنین تمجیدی می کند حتما به لقمان حکمت دادیم درباره حکمت می‌فرماید "یوتی الحمکه من یشاء" حکمت را به خدا می دهد به هر کس بخواهد، حکمت یعنی درک حقایق عالم ،برای او منکشف شود این قلب به جای رسید که می تواند واقعیات وجود خود را بیابد ما نوعا یک محفوظات از واقعیات عالم به آن می رسیم کسی که یک تجربه کرده کسی یک وقت هست انسان به همان واقعیت انسان می رسد این حکمت می شود که انبیا و اولیا به حکمت رسیده اند و خدای متعال این اولیا به حکمت می رساند منتها با آن زمینه ای که اینان داشتند آن زمینه حق طلبی بوده خضوع در برابر حق بوده لذا گاهی این حکمت به منافق می دهند منتها به زبانش جاری می شود از او گرفته می شود بعضی حرفه‌ای بزرگ و خوبی می زند اما در زندگی عملی به آن پایبند نیست آن حرف ها خیلی حرف های خوبی هست گاهی دیده می شود همین منحرفین حرفهای خوبی می زنند اما در زندگی ذره ای به آن پایبند نیست این بخاطر آن هست که در قلبش نرفته است اما اینها نه همه زندگی شان را با آن واقعیات منطبق می کنند "ومن یوتی الحمکه فقد اوتی خیرا کثیرا"کسی که حکمت به او داده شود خیر کثیر ،اصلا معلوم نیست این خوبی چقدر هست، ما به لقمان هم حکمت دادیم نتیجه چه هست؟ "ان اشکر لله" شکر خدا کند ببین خدای به ما این نعمت های بیکران را عنایت فرمود سلامتی پا ،می توانیم ارتباطات خوبی با اشخاص خوب داشته باشیم چرا من این ارتباط را با منحرفین داشته باشم با کسانی که من را از وادی حق و حقیقت دور می کنند گاهی بعضی هستند ظاهر خوبی دارند اما وقتی که با آنها نزدیک می شوی می بینی اصلا فکر او دنیایی هست جز نقشه ریزی در زد و بندها چیزی در شاکله وجودی ندارد این قطعا انسان را طرف دنیا می کشاند لذا فرمودند با این افراد نباید مجالست و مرتبط باشید قهرا گاهی ارتباطات انسان ضعیف می شود،بله، کسانی که می خواهد به آن کمالات روحی برسد باید این طور باشد ،که حضرت لقمان می فرماید در روی زمان با تبختر حرکت نکن خیال می کنی کسی هستی ،منی که حاضر نیستم برم حکمت را از شخص حکیم فرا بگیرم می خواهم با افرادی که فقط به این‌ دنیا فکر می کنند برنامه ریزی می کنند غم و غصه می خورند با آنها مرتبط باشم قطعا این حرکت ،همان حرکت تبختری هست خدای متعال یک وقتی اگر دست برندارم از این ارتباطم او دماغ انسان این افراد را به خاک می زند لذا عرض کردیم روایتی را در نکوهش ارتباط با چنین افرادی از امام صادق علیه السلام عرض کنیم :بپرهیزید از ارتباط با حاکمان دنیا پرست،آنها که فرزند دنیا هستند. آنها که فقط از جنبه مادیت وجودشان فکر می کنند حضرت می فرماید این موجب از بین رفتن دین شما می شود موجب نفاق می شود ویک مریضی روحی نصیب شخص می شود که اصلا دوایی بر آن نیست و موجب قساوت قلب می شود بعضی در زمان ائمه علیهم السلام ناچار بودند بخاطر ماموریتی که امام بر عهده آنها گذارده بود این ارتباط را داشته باشند اما سعی می کردند این ارتباط را حدالامکان محدود کنند و بر مبنای آن مقاصد عالیه باشد(علی بن یقطین) یکی از این افراد هست او ناچار بود با هارون ملعون مجالست داشته باشد هارون بسیار شخص خبیثی بود که نقل در یک روز ۷۰هاشمی را سر برید و معلوم نیست اینان را کجا ریخته است چون جلاد را هم خود سر برید و در میان آنها انداخت یک چنین شخص خبیثی که امام موسی بن جعفر علیه السلام را طبق بعضی نقل ها ۱۴سال به زندان فرستاد و همواره هم حالت ترس از آن حضرت داشت حضرت به علی بن یقطین فرمود برو اگر قول بدهی در این ارتباط دنیا زده نشوی و فریب جاه مقام هارون را نخوری من تضمین می کنم که سقف زندان و شلاق سلطان نصیب تو نشود همین طور هم شد منتها یک وقت لغزشی ناخودآگاه از او صادر شد حضرت با نهیب با او برخورد کرد ائمه علیهم السلام با هیچ کس رودربایستی ندارند فرزندشان هم باشد اگر انحراف برود نصیحت می کند اگر نصیحت پذیر نشد جلوی راه او را می بندد. خدای متعال به حضرت نوح می فرماید" انه لیس من اهلک انه عمل غیر صالح " یک شتربان نزد علی بن یقطین می آید غفلتی می‌کند او را راه نمی‌دهد دقت کنید چقدر مهم هست ارتباطات، که بر اساس چه باید باشد براساس آن مبانی حق باید باشد من وزیر هارون هم باشم فرقی نمی کند یادم نرود نصیحت مولایم را که فرمود تو را برای این تجویز کردیم با هارون ارتباط داشته باشی که مشکل را برطرف کنی به مومنین برسی ، علی بن یقطین می‌رود برای سفر حج در آنجا باید برای تکمیل سفر حج به زیارت امام برسد حالا بحث زیارت شد در برنامه آینده عرض خواهیم کرد که یکی از غذاهای خوب حرکت انسان هست وقتی می آید حضرت او را راه نمی دهد خیلی ناراحت نمی شود علی بن یقطین که از اصحاب خاص حضرت هست ارتباطات هست فردای آن روز در کوچه حضرت را می بیند می گوید یابن رسول الله من چه کردم من راه ندادی خیلی این مصیبت است برای یک محب که امام او را راه ندهد حضرت فرمود آن صفوان آمد تو راهش ندادی این به التهاب افتاد حالا چه کنم توبه حضرت می فرماید که از خود حضرت هم راه کار می گیرد وقتی به حضرت مشکل را می گوید راهکار را از خودش می گیرد از حضرات ائمه بخواهیم که مشکلاتمان روشن و حل شود و هم راهکار از آنها بگیریم حضرت فرمود شب یک اسبی تیزرو آماده هست تو را ببرد بغداد برو در خانه او حلالیت بطلب .

صیرفی:خیلی متشکرم و ممنونم از لطف حضرت عالی

از همراهی شما کمال تشکر و سپاس را دارم

خدا را به وجاهت امام سجاد علیه سلام که امروز سر سفره ایشان مهمان بودیم و رساله حقوق پیش روی ما گشوده شد قسم می دهیم و دعا می کنیم الهی چنان کن سرانجام کار تو خوشنود باشی و ما رستگار


دسته بندی :

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها

2024-04-29 13:40:31