تاریخ انتشار: سه شنبه 10 خرداد 1401
تعداد بازدید: 231

یاد خدا 25 اردیبهشت 1401

قواعد قرآنی با حضور حجت الاسلام و المسلمین عظیمی (متن و صوت برنامه یاد خدا 25 اردیبهشت 1401)

بسم الله الرحمن الرحيم

صیرفی:الذین آمنوا وتطمئن قلوبهم بذکرالله الا بذکرالله تطمئن قلوب

سلام خدا بر پیامبر رحمت و خاندان مطهر و پاکشان اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم سلام خدا بر امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف و سلام خدا به شما اهالی ارجمند یاد خدا وقتتان بخیر خیلی خوش آمدید الحمدلله رب العالمین توفیق داریم باز هم به بهانه خوش یمن قرآن کریم همنشین باشیم به یاد و ذکر خدا ان‌شاءالله در این لحظات مشغول، سرور ارجمندم معلم عزیز تفسیر قرآن استاد سید محمد حسین عظیمی قدم بر چشم من گذاشتند آقا سلام علیکم و رحمت الله

استاد عظیمی: سلام علیکم ورحمت الله خدمت بینندگان عزیز هم سلام عرض می کنم در خدمت شما هستم

صیرفی: بزرگوار هستید ممنون که دعوت ما را پذیرا بودید با افتخار خدمت شریفتان هستیم قواعد قرآنی الحمدلله رسیده است به قاعده تکفير و تغفیر که الان کلاسمان شروع می‌شود خواهش ما این است که ۳۰۰۰۰۷۰ مسیر ارتباط پیامکی ما را فراموش نکنید شماره تلفن ۱۶۲ هم روابط عمومی سازمان است می توانید نظراتتان را درباره برنامه به اشتراک بگذارید

@yadekhoda_qtv

هم آدرس ما در فضای مجازی هست با افتخار کنارتان هستیم

استاد عظیمی: بسم الله الرحمن الرحيم الحمدلله رب العالمین صل الله علی سیدنا محمد وآل طاهرین بحث ما این شد که انسان غیر از این شخصیتی که شما در ظاهر می‌بینید یک شخصیت پنهان و یک شخصیت در سایه دارد که این شخصیت پنهان همیشه همراه انسان است و اگر انسان به آن شخصیت پنهان امان بدهد که بروز کند آن شخصیت پنهان باعث می‌شود انسان خطا کند اشتباه کند معصیت کند آن شخصیت پنهان همان شخصیتی بود که می‌ترسید محزون بود مایوس بود مردد بود متزلزل بود بخاطر این که نداشت و نمی‌دانست و نمی‌توانست نباید اجازه داد آن شخصیت عریان پیدا شود باید پنهانش کرد لذا انسان نیاز به یک پوشش دارد قاعده ی تغفیر و تکفير این بود که انسان اگر آن شخصیت را بپوشاند ظرفیت پیدا می‌کند استعداد پیدا می‌کند جمال پیدا می‌کند محافظت می‌شود بهره مند می‌شود برخوردار می‌شود و در مقابل اگر آن شخصیت را نپوشاند و اجازه دهد که آن شخصیت عریان شود و نمایان شود و آشکار شود استعداد ها از بین می‌رود ظرفیت ها نابود می‌شود زشتی ها آشکار می‌شود و محرومیت ها حتمی می‌گردد یعنی انسان قطعا محروم می‌شود و خطا می‌کند و اشتباه می‌کند این بحث را قرآن مفصل بیان کرده است بحث غفران الهی مغفرت و بحث تکفير در قرآن مطالعه کنید خیلی زیاد این کلمات تکرار شده است غفر خود کلمه غفر یعنی پوشاندن مستور کردن گفتیم حضرت آدم و حوا وقتی در بهشت لباسشان ریخت گفتند"" ربنا ظلمنا انفسنا وان لم تغفر لنا """تو باید بپوشانی و تو اگر نپوشانید عرب ها یک اصطلاح دارند می‌گویند لباسی که خیلی کثیف شده و با شستن پاک نمی‌شود می‌گویند رنگ سیاه به آن بزن لباست را رنگ سیاه بزن چرا؟ این پوشاننده تر است برای چرک های لباس لباس سفید نشان می‌دهد بشوری هم چرک از بین نمی‌رود می‌گوید رنگ سیاه بزن به آن می‌پوشاند این پوشاننده تر است به کلاه خود عرب می‌گوید""" نغفر """کفر ،هم به همین معناست

صیرفی: حاج آقا ما در این دو سه هفته که با شما صحبت می کنیم معنای جدیدی از غفران انگار متوجه می‌شویم تا به حال ما غفران را چیز دیگری می‌دانستیم

استاد عظیمی: یک کسی باید معصیت کند یکی ببخشد اینطور به ذهن مردم رفته است البته این خطا نیست این یک بخشی از معنا است نه اصل معنا بحث چیز دیگری است آمرزش و بخشش یک لوازم پوشش است نه خود پوشاندن مهم این است که همه انسان ها همینطور هستند حتی کسی که گناه نکرد فرض کنید یکی اصلا گناه نکرده است همان اندازه که بنده و جناب عالی گناه کار نیاز به استغفار داریم او هم نیاز به استغفار دارد چون همه انسان ها یک شخصیتی دارند که باید مراقبت بکنند آن شخصیت بروز نکند خودش را نشان ندهد تمام آن چیزی که در وجود هیتلر بود در وجود نمرود بود در وجود ظالمان عالم بوده است در وجود بنده و جناب عالی هم هست منتها آن ها جلویش را نگرفتند بروز کرد و عمل کرد و شدند هیتلر ،شدند نمرود، شد یزیدبن معاویه ،شما جلوی آن را گرفتید شما نگذاشتید آن شخص بروز پیدا بکند آن شخصیت آشکار بشود استغفار اصل استغفار ربطی به گناه کردن یا نکردن ندارد ربطی به انسان بودن دارد من چون انسان هستم چون جاهل هستم چون فقیر هستم چون ضعیف هستم پس باید بترسم باید محزون باشم باید غصه بخورم باید مایوس بشوم این ها من را نابود می‌کند این ها باید پنهان بشود استغفار برای پنهان کردن این ها است این مربوط به انسان بودن است درباره لباس در قرآن کریم بیشتر حرف بزنیم ببینید پوشش لباس است دیگر حال یک اسمش غفران است یک اسمش هم لباس است خداوند برای ما لباس فرستاد بحث لباس را که مطرح می‌کند آن چیزی که من در ذهنم است این است که سه ویژگی برای لباس بیان می‌کند اول فرمود که"" قد انزلنا عليکم لباسا یواری سوعاتکم """"لباس زشتی هارا عورات را شرمگاه های انسان را می‌پوشاند یعنی آن چیزی که انسان از آشکار شدنش عار دارد لباس آن را می‌پوشاند دوم اینکه لباس باعث زیبایی است و" ریشا" ریش یعنی زیبایی جمال یعنی دو کار لباس می‌کند در آن واحد هم زشتی را می‌پوشاند هم باعث جمال و زیبایی می‌شود و کار سوم که قران مطرح کرده است درباره لباس در (سوره نحل آیه ۸۱ )می‌فرماید که"""جعل لکم سرابی تقیکم الحر و سرابیل تقیکم باسکم کذلک یتم نعمته عليکم """خداوند برای شما لباس هایی قرار داد که این لباس ها شما را از گرما حفظ می‌کند از ضربه های که در جنگ به بدن انسان وارد می‌شود حفظ می‌کند یعنی بالاخره یک ضربه های از بیرون به انسان می‌آید هوا سرد است هوا گرم است ممکن است سنگی پرتاب بشود لباس که تن انسان باشد یک نوع محافظ است پس شد سه کار، پوشاندن زشتی ها یک زیبایی و جمال دو محافظت سه و جالب این است که در (سوره بقره آیه۱۸۷ )قرآن موقعی که رابطه بین زن و مرد را می‌خواهد بیان کند می‌فرماید که .""""هن لباس لکم و انتم لباس لهن """ایشان زنان لباس برای مردان و مردان لباس برای زنان هستند یعنی مرد زن را بپوشد؟ زن مرد را بپوشد؟ لباس یعنی باید خاصیتی که لباس دارد همسر برای همسر داشته باشد فرق هم نمی‌کند فرق هم نمی‌کند زن برای مرد، مرد برای زن بالاخره هر انسانی چه مرد باشد چه زن باشد اخلاق ناپسندی دارد یک رزائلی دارد اگر کسی ازدواج کرد دید همسرش یک مشکلی دارد نباید بلندگو دست بگیرد به همه بگوید باید بپوشاند باید همسرش را از خودش بداند لباس همسر خودش باشد زشتی هایش را بپوشاند""" انزلناعلیکم لباسا یواری سواتکم """این یک کار دوم اینکه همسر برای همسر باعث جمال و زیبایی باید باشد علاوه بر اینکه زشتی ها را می‌پوشاند باید باعث جمال او بشود باعث زیبای او بشود و نکته سوم که همسر باید از همسر خودش محافظت کند این مثال خیلی ساده ۳ دستور به زن و مرد می‌دهد که شما هم سر ،نگاه دار باشید اسرار یک دیگر را حفظ کنید زشتی های یک دیگر را بپوشانید دوم هم دیگر را تکمیل کنید باعث جمال و زیبایی یک دیگر باشید و سوم از یک دیگر محافظت کنید این می‌شود لباس قرآن می‌گوید که این لباس موقعی که آمد اولا این راهم قرآن می گوید که ما دو نوع لباس داریم بینندگان عزیز ذهنشان به لباس ظاهری نرود ما یک لباس ظاهری داریم یک لباس باطنی داریم """و لباس التقوی ذلک خیر""" که آن لباس تقوا هم دقیقا همین کار هارا انجام می‌دهد لباس تقوا آن زشتی های شخصیتی انسان را می‌پوشاند باعث زیبایی می‌شود و محافظت می‌کند قرآن می گوید که شما برای اینکه ملبس بشوی یک راهکار دارید و اگر این کارا انجام دادی یک برکاتی شامل حال تو می‌شود

صیرفی: محضر قرآن کریم مشرف می شویم

بسم الله الرحمن الرحيم

... آیه سوم سوره مبارکه هود را فرمودید و تقدیم بینندگان کردیم

استاد عظیمی: گفتیم قرآن یک راهکار می‌دهد برای اینکه انسان ملبس شود و بماند عریان نشود آن شخصیت زشت آشکار نشود اسم آن عملیاتی که قرآن مطرح می‌کند استغفار است گفتیم غفران غفلت غفره یعنی پوشاند یعنی طلب استغفار یعنی طلب پوشش و ما ادعا کردیم که اگر شما استغفار کنی ظرفیت می‌رود بالا این آیات فوق‌العاده است و مطمئن هستم بسیاری از بینندگان عزیز به این آیات توجه می کنند خیلی ها از ما ذکر می‌خواهند واقعا فکر می کنم ذکری قرآن معرفی نکرده اما به نظر من بهترین ذکری که قرآن معرفی کرده است *استغفرالله و ربی و اتوب الیه *است آیه را ببینید( سوره هود آیه ۳ )"""و ان استغفروا ربکم ثم توبوا الیه """اولا همین جا یک نکته عرض کنم خیلی ها فکر می‌کنند که استغفار یعنی توبه درحالی که استغفار مقدمه ی توبه است نه خود توبه نگاه کنید""" ان استغفروا ربکم ثم "" ثم در عربی یعنی بعد با کمی فاصله استغفار کن سپس""" توبوا الیه"" توبه استغفار سپس توبه موقعی که می‌گویی استغفار سپس توبه یعنی چه؟ شما چه برداشت می کنی

صیرفی: اول استغفار باید باشد که توبه بشود

استاد عظیمی: احسنت یعنی برای اینکه توبه محقق بشود استغفار نیاز است استغفار هم چه بود؟ پوشانده شدن با لباس آن وقت توبه یعنی چه؟ توبه یعنی بازگشت بازگشت به کجا؟ به بهشت، بی لباس قصه داشت دیگر مسئله داشت که انسان در بهشت بود ملبس بود از یک درختی خورد عریان شد نگفتند چون خوردی برو گفتند چون عریان شدی برو بیرون البته دلیل عریان شدنش خوردن بود برای اینکه برگردد باید پوشش داشته باشد لذا می‌گوید استغفار کن سپس برگرد" ثم توبوا الیهم حال نگاه کنید چه اتفاقی می‌افتد بعد می‌فرماید که """ان استغفروا ربکم ثم توبوا الیه یمتعکم متاعا حسنا الی اجل مسمی """یمتع* یعنی بهره مندی یعنی شما اگر استغفار کردی آن وقت خداوند شما را تمتیع می‌کند "یمتعکم "یعنی به شما بهره می‌رساند به شما فایده می‌رساند این یعنی چه؟ ببین""" ان استغفروا ربکم ثم توبوا الیه یمتعکم متاعا""" استغفار کن تا او تو را بهرمند سازد یعنی بدون استغفار و پوشش بهرمندی ممکن نیست گفتیم برخورداری""" الی اجل مسمی و یوت کل ذی فضل فضله""" البته این "یعتکم فضل" یک مقداری در ترجمه اش اختلاف نظر است خلاصه اش این است که اگر می‌خواهی به فضل الهی برسی به نعمت های ویژه الهی برسی باید استغفار کنی پس دو مطلب شد یکی""" یمتعکم "یکی "یوت کل ذی فضل فضله "این در سوره هود بود بعد هم می‌فرماید """و ان تولوا " اگر استغفار نکردی اگر روی گردان شدی ""فانی اخاف علیکم عذاب یوم کبیر"عذاب در انتظار تو است در (سوره هود آیه ۵۲ )دو نکته دیگر می‌گوید می‌فرماید "یا قوم استغفروا ربکم ثم توبوا الیه یرسل السماء علیکم مدرارا "استغفار کنید و به سمت خدا برگردید تا آسمان پیوسته برای شما ببارد دیگر به نظر شما از این زیباتر می‌شد بهره مندی را بیان کنیم "مدرارا"ادرار یعنی ریزش پیوسته" مدرارا " آسمان بر شما پیوسته ببارد

صیرفی:ادر کاسا و ناولها

استاد عظیمی: احسنت ،برای اینکه آسمان پیوسته برای شما ببارد ،استغفار، پوشش و این جمله آخر ،غوغا است، ببین، استغفار که آمد ،پوشش که آمد من مدام این را تکرار کردم خواهش می کنم شما بگویید گفتیم پوشش که آمد چه به وجود می‌آید؟ ظرفیت، درست است؟ استعداد، پوشش که رفت چه از بین می‌رود ؟ظرفیت نگاه کنید" یا قوم استغفروا "خواهش می کنم دقت بفرمایید "یا قوم استغفروا ربکم ثم توبوا الیه یرسل السماء علیکم مدرارا""" که آسمان بر شما پیوسته ببارد "و یزدکم قوه الی قوتکم" ولا تتولوا مجرمین "یزدکم "یعنی اضافه شود قوتی بر قوت شما، این بهتر از این می‌شد بیان کرد استعداد و ظرفیت را؟ یعنی استغفار چه چیزی اضافه می کند؟ زور شما را زیاد می‌کند پوشش زور شما را زیاد می‌کند، پوشش زور تو را زیاد می‌کند ،یعنی چه؟ زور می‌آید

شما اگر لباس تقوا بپوشید زورتان زیاد می‌شود قدرتت زیاد می‌شود

صیرفی: منظورتان این است هرچه بتوانی از آن باطن مخفی فاصله بگیری؟ از آن زورت زیاد می‌شود ظرفیت زیاد می‌شود؟

استاد عظیمی: ببینید انسان گفتیم نمی‌داند و نمی‌تواند چون ندارد نمی‌داند و نمی‌تواند پس می‌ترسد ترس عامل خطا بود غصه می‌خورد مایوس می شود مردد می‌شود متزلزل می‌شود افسرده می‌شود مضطرب می‌شود و این را همه آدم ها دارند

صیرفی: و این را همه دارند، شخصیت پنهان را همه داریم و باید از آن فاصله بگیریم؟

استاد عظیمی: اگر نپوشانید چه می‌شود؟ شما اگر بترسی، شما می‌خواهی در یک جریانی پشت ماشین نشسته ای یک حادثه ای پیش می‌آید اگر نترسی راحت ماشین را کنترل می کنی درست ترمز می گیری و درست فرمان را می چرخانی و از حادثه رد می شوی اما اگر بترسی چه اتفاقی می‌افتد؟ ترس قدرت شما را زیاد می‌کند یا کم می‌کند؟ معمولا یک حادثه پیش می آید شما به بچه ها می‌گویید بچه ها نترسید من کنار شما هستم شما برای چه می‌گویید نترس برای اینکه اگر بترسد توانایی اش را از دست می‌دهد باید آن شخصیت پوشیده بشود تا این قدرت بر قدرت اضافه بشود" یزدکم قوه الا قوتکم "باز هم بخوانم قرآن چه می گوید درباره استغفار در( سوره هود آیه ۹۰ )خیلی نگاه دارد عوض می‌شود در بحث استغفار بحث استغفار فقط برای این است که من آقا معصیت کرده ام خدایا مرا ببخش نه بحث این نیست فقط شما معصیت هم که نکرده باشی باید یک چیز هایی را پنهان کنی" واستغفروا ربکم ثم توبوا الیه ان ربی رحیم ودود "ببین خدا اسما مختلف دارد شما یک وقتی به اسم رحمان خدا می رسی خیلی هنر نکردی رسیدن به اسم رحمان استعداد نمی خواهد اول دعای کمیل چه می‌خوانیم "اللهم انی اسالک برحمتک التی وسعت کل شی "یک رحمتی خدا دارد که همه چیز را در بر گرفته است کل موجودات عامل مرهون به آن رحمت هستند و آن رحمت رحمانی است دیدید کسی می‌میرد می گویند خدا رحمتش کند منظورشان آن رحمتی که اول دعای کمیل است نیست" برحمتک التی وسعت کل شی" آن رحمت رحمانی است این که می‌گویند خدا رحمتش کند می‌گویند خدا رحمت رحیمی را شامل حالش کند یک رحمت دیگری خدا دارد آن عمومی نیست آن خاص است برای بندگان ویژه است آن استعداد می‌خواهد آن ظرفیت می‌خواهد آن هرکسی توان تحملش را ندارد ببینید این آیه چه می‌فرماید "واستغفروا ربکم ثم توبوا الیه ان ربی رحیم ودود "یعنی شما موقعی که استغفار می کنی از چه رحمتی برخوردار می شوی؟ از رحمت رحیمی دیگر خاص می شوی سوره هود باز آیه ۶۱ می‌فرماید" والی ثمود اخاهم صالحا قال یا قوم اعبدوا الله ما لکم من اله غیره هو انشاکم من الارض و استعمرکم فیها فاستغفروه ثم توبوا الیه ان ربی قریب المجیب"

خدای غریب خدای مجیب خدای نزدیک است و جواب می‌دهد به که جواب می‌دهد؟ به آن کسی که استغفار کند یعنی از آن پوشش برخوردار باشد انسان عریان انسانی که لخت است انسانی که شرمگاه هایشان آشکار است او خدای غریب مجیب را نمی‌بیند شما می خواهی وارد مجلس بشوی می خواهی وارد جلسه شب قدر بشوی می خواهی وارد مجلس امام حسین بشوی اگرمی خواهی جواب بگیری عریان نمی‌شود وارد این جلسه شد می خواهی وارد نماز بشوی عریان نمی‌شود وارد این جلسه شد"" ولباس التقوی ""لباس تقوا می‌خواهد استغفار می‌خواهد طلب لباس می‌خواهد همان کسی که گفت"" انزلنا علیکم لباسا ""باید از او درخواست کنیم خدایا من ندارم آن پوشش لازم را به او بگو خود شما هر جا می خواهی بروی با هر لباسی می‌روی؟ اصلا می‌شود رفت؟ امکانش هست ؟ هر جای یک لباس مخصوص می‌خواهد شما اگر می‌خواهی بروی و برسی به خدایی که "قریب مجیب "است باید یک استغفار ویژه کنی تازه استغفار ها هم باهم فرق می کنند استغفار داریم تا استغفار که اجازه بدید جلسات بعد عرض کنم

صیرفی: یک دنیا از لطف و آقایی و بزرگواریتان سپاس گذارهستم یک دنیا جدیدی پیش روی ما باز می‌شود با هر قاعده قرآنی که می‌شنویم خدا را به وجاهت امام مهدی عج الله تعالی فرجه الشریف قسم می دهیم و دعا می کنیم

الهی چنان کن سر انجام کار تو خوشنود باشی و ما رستگار


دسته بندی :

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها

2024-04-20 18:21:33