تاریخ انتشار: چهارشنبه 26 مرداد 1401
تعداد بازدید: 61

یاد خدا 21 خرداد 1401

تهذیب نفس با حضور آیت الله رحیم توکل (متن و صوت برنامه یاد خدا 21 خرداد 1401)

بسم الله الرحمن الرحیم

صیرفی :الذین امنوا وتطمئن قلوبهم بذکر الله الا بذکر الله تطمئن القلوب

""اللهم صل علی علی بن موسی الرضا المرتضی الامام التقی النقی وحجتک علی من فوق الارض الصدیق الشهید صلاه کثیره تامه نامیه زاکیه متواصله مترادفه کافضل ما صلیت علی احد من اولیائک""

محبوب رضاست هرکه دل ریش تر است

از کعبه صفای حرمش بیشتر است

اینجاست طبیبی که ندارد نوبت

هردل که شکسته تر بود پیش تر است

سلام خدا بر پیامبر رحمت و خاندان مطهروپاکشان اللهم صل محمد و آل محمد و عجل فرجهم سلام خدا بر امام رضا وسلام خدا بر حضرت مهدی (عج) و ، سلام خدا به همه ی محبین وعلاقمندان ارادتمندان وزائران ومجاوران علی بن موسی الرضا علیه الاف وتحیه والثناء سلام خدا بر شما اهالی ارجمند یاد خدا ،وقت شما بخیر،میلاد امام رئوف امام مهربان امام رضا جانمان را تبریک عرض می کنیم محضرتان ، الحمدلله رب العالمین که توفیق داریم محضر شما باشیم دراین لحظات سراسر نور وسرور وخاصه اینکه سرور ارجمندمان سلاله السادات عضو محترم مجلس خبرگان رهبری استاد اخلاق عزیزمان حضرت ایت الله تو کل قدم برچشم گذاشتند آقا سلام علیکم

آیت الله توکل : وعلیکم سلام ورحمه الله وبرکاته

صیرفی : خیلی خوش آمدید قدم تان بر روی چشم ما گذاشتند ..

باافتخار محضر حاج آقای توکل عزیز هستیم ور روز میلاد امام رضا می خواهیم عیدی از شان بگیریم از طرف شما از حاج آقا بخواهیم ولو به جمله و کلامی ما را مهمان این آستان بکنند

آیت الله توکل : ائمه اطهار یک مقاماتی دارند که اگر بگوییم این مقامات دریاست ماها قطره ای هم نیستیم کجا قطره می تواند درک دریا داشته باشد ایشان که حجه الهی است محضر علم وقدرت الهی است صفات الله دراو تجلی دارد ما افراد ضعیف وذلیل کجا مقامات ائمه طاهرین کجا .ائمه ما درصفات ذاتیه با هم دیگر شریک هستند علم همه شان وقدرتشان صبر همه شان این ها همه یک فرم ویکجور ویک اندازه است منتها هر امامی به یک عوامل بیرونی به یک صفتی مشهور می شود مثلا حضرت امیر به مظلومیت امام حسین به شجاعت امام رضا هم به رأفت و محبت ایشان به خلق مشهور ومعروف هستند .

یک خواب نقل کنیم ، البته برای ما خواب ملاک نیست وحجت نیست الا اینکه مضمون آن خواب در بیداری با روایات ما منطبق باشد این خواب حجت است برای این که حجت بیرونی با آن خواب است این خواب حجت است والا نفس خواب حجیت ندارد ...

بنده خدایی از خادمان حرم می گفتند می خواستند یک صحن را تمیز کنند وجارو بکشند یک زائری نشسته بود وبلند هم نمی شدند ایشان یک تشر زدند به او که دارند جارو می کنند با یک لحن بدی گفتند ...یک نگاه به ایشان کردند ویک نگاه به حرم کردند وپاشدند ورفتند همین خادم می گوید من شب درهمان صحنه را خواب دیدم همان پیرمرد نشسته است دارندجمع می شوند که جارو کنند می گویند امام رضا ع تشریف آوردند کنار این بنده خدا فرمودند که جانم به فدایتان بلند شوید جانم به فدایتان بلند شوید یعنی با زائر من اینطور برخورد کنید من که امام هستم با این تعبیر برخورد می کنم شما حق ندارید با زائر من اینطور برخورد کنید توهین به زائر توهین به خود من است ،جانم به فدایتان بلند شوید نشانه ی رافت عجیب امام به همه بلاخص به مهمانان داخل خانه شان است ..

بنده خدایی گفتند خواب دیدیم حرم امام هشتم را ، افراد می آیند بعضی انسان هستند بعضی گناهکار بعضی ها هم شکل باطنشان شکل انسانیت نیست هرکس از این در می آید داخل وازآن درمی رود بیرون چیزی روی شانه شان می گذارند درحد شان ایشان عنایتی به او دارد هر کس می آید دست خالی برنمی گردد ما که کسی نیستیم وبه حساب نمی آییم اگر کسی خانیمان بیاید احترامش می کنیم اگر دعوتی هم داشته باشیم به یک عده کارت دعوت هم داده باشیم با آن کارت دعوت هم می آیند یک عده بی دعوت می آیند مثل همه افراد میوه وشیرینی می آوریم اگر ناهار است ناهار می آوریم دعوت ما دیگر نبوده آمد خانه مهمان ما شده است .هرکس به حرم امام آمده است یقینا دعوت بوده است که آنجا راهش داده اند هم دعوت بوده هم به خان امام پا نهاد مهمان امام شد اصلا فکر ما این تصوررا دارد که این زائر دست خالی برگردد ؟ امکان ندارد ما که هیچ نیستیم کسی را دست خالی برنمی گردانیم آنها که همه کاره ی عالم هستند یقینا بدانید مملکت ما ایران اگر تا الان

باقی ماند با یک دنیا دشمن برا ی این است که صاحب دارد وصاحب ما امام رضا علیه السلام است این نگهدارنده ی ایران وحفظ اودر برابر گرگ های د ردنیا چون صاحب داریم غلطی نمی توانند بکنند والا ایران لقمه ی بعضی از ممالک هم نیست .آنها ندارند ما صاحب داریم ولذا همه ی ما باید بدانیم که ریزخور خان این امام عظیم هستیم صلوات الله علیه ....

صیرفی : صلوات الله علیه "الحمدلله رب العالمین ...

""الحمدلله الذی جعلنا من المتمسکین بولایه علی بن ابی طالب صلوات الله علیه ...الحمدلله که سر سفره ی امیر المومنین وبچه هایشان هستیم الحمدلله که سرسفره ی حضرت زهرا سلام علیها واین خاندان مطهر ومنور خاصه که ما ایرانی ها بصورت ویژه مهمان امام رضا جانمان هستیم وسر این سفره روزی خواریم .خدمت استاد توکل عزیز درس اخلاق را داریم یاد می گیریم از سال 97 که مهمانشان شدیم پنجمین سالی است که این کلاس درس را داریم الحمدلله رب العالمین .چیزی است که خیلی ها دراقصی نقاط عالم در کشورهای مختلف ، آقای حسین زاده گاها نمودار میزان مشارکتی که مردم از کشورهای مختلف می دهند گاها آلمانی ها گاهی ملت خوب عراق گاهی مردمان کشورمان در انگلستان مسلمانان عزیز ، الحمدلله شبکه قرآن ومعارف سیما جهانی است وهمه جا مردم مخاطب این شبکه هستند واتفاقا این جور برنامه ها مشتری های ناب واهالی خیلی نازنینی دارد خدارا شاکریم ودر محضر همه تعظیم می کنیم وتبریک می گوییم میلاد آقا علی بن موسی الرضا را .ببینیم حاج آقا چه می فرمایند ، بحثمان رسیده است به قلب سلیم ذیل عنوان اصلی " تهذیب نفس وطهارت باطن "

آیت‌الله توکل : مراد از قلب روح انسان است درسوره "مطففین"

* کلا بل ران علی قلوبهم ما کان یکسبون * اعمالی که انجام دادند آن اعمال بر روح شان غالب شد چون روح ما از اعمال ما اثر می گیرد اگر اعمال مثبت بود روح را نورانی می کند اگر اعمال منفی بود روح را ظلمانی می کند .*کلا بل ران علی قلوبهم ما کان یکسبون * عملکردهاشان بر جانشان اثر گذاشت * کلا انها عن ربهم یومئذ لمحجوبون * آن اعمال بد باعث شد روح درحجابی قرار بگیرد وبالطبع با محجوب وبا حجاب بودن هم محروم می شود .استشمام بوی ملکوتی شامه ی ملکوتی می خواهد شنیدن صوت ملکوتی گوش ملکوتی هم می خواهد .اگر دربازار بروید همه را شکل انسان می بینید آنها هم مارا شکل انسان می بینند اما نکته ی بسیار مهم این است که به اعمالی که انجام می دهیم * کلا بل ران علی قلوبهم * این اعمال که درما اثر بگذارد باطن ما به اعمال ماشکل می گیرد اگر اعمال منفی باشد باطن ما با آن امر منفی شکل می گیرد اگر اعمال مثبت باشد باطن با آن امر مثبت شکل می گیرد صیرفی : منتظر الطاف .قرمایشاتتان با سامانه ی پیامکی 30000720 که بصورت پیامکی همین حالا منت بگذارید تلفن همراه را بردارید نظرتان را راجع به برنامه وهمینطور اگر اهل تلفن زدن هستید سامانه ی 162 تلفن روابط عمومی سازمان منتها بفرمائید که راجع به برنامه یاد خدا شبکه ی قرآن امر می فرمائید درفضای مجازی هم به آدرس:

@yadekh0da.qtv

خلاصه های ناب برنامه یادخدا پیشکش حضور شما ، شما هم قطع کننده ی این زنجیره نباشید شما هم به اشتراک بگذارید برای عزیزانتان .آقا با افتخار محضرتان هستیم ..معنای سوم قلب سلیم را می فرمودید ...

آیت‌الله توکل : درباره ی محبت عرض کردیم آنهایی که محبت هاشان به ملاک الهی است ،در روایات * یتحاکون فی الله * لقب دادند بهشان یک نورانیت خاصی دراین ها وجود دارد وبه صحنه ی محشر می آیند محشر را نورانی می کنند این محبت یک عالمی در درون انسان است اگر عامل در جان انسان پیدا شود دراعضاء وجوارح خود را نشان می دهد .یک مثال ساده عرض کردیم : مادر لباس بچه را می شوید حالا درکمد می خواهد بگذارند لباس را باز می کند بغل می کند می بوسد دوباره در کمد می گذارد آن علاقه به بچه باعث شد متعلقات بچه هم مورد محبت قرار بگیرد .محبت یک عامل بسیار عجیب که دل ها را جذب ومی کشاند .از همین جا به عزیزان بگویم کتاب الاحادیث القدسیه حتما بخرید وحتما چندین بار این کتاب را مطالعه بفرمائید کل کتاب روایات است از قول یک مولفی نیست یا خداوند عالم با انبیاء صحبت می فرمایند نکاتی بیان می کنند یا انبیاء از خداوند سوالاتی را مطرح می کنند خداوند جواب می دهند ،تمام کتاب این است *متکلم حق تعالی مخاطب انبیاء چه انبیاء اولو العزم یا غیر اولوالعزم دراین لابلا خیلی کلید ها آمده است انسان بخواهد رشد کند این کلیدها انجا آمده است .یک روایتی است خیلی عجیب ، به عزیزان عرض کنیم این روایت اول به خودمان تطبیق بدهیم وبعد به دیگران یک تطبیقی بدهیم ، خداوند عالم خطاب به حضرت موسی ( پیغمبر اوبه الوالعزم است کلیم الله است مقام خیلی بالا است با خدا صحبت می کردند خداوند عالم با ایجاد صوت با موسی ع صحبت می کردند به کوه طور می آمدند به وادی سینا می آمدند با خداوند مناجاتها داشتند ) خطاب به پیامبر اولوالعزم کلیم الله می فرماید : * یا موسی ! هل عملت لی عملا قط * شما کاری برای من انجام دادید ! خطاب به حضرت موسی است پیغمبر است بین قوم آمده است با مردم صحبت می کند ومردم را ارشاد می کند راهنمایی می کند خطاب به حضرت موسی * هل عملت لی عملا قط * تا به حال کاری برای ما انجام داده اید ؟! حضرت می فرماید : صلیت (نماز خواندم برایت ) صمت (روزه گرفتم ) تصدقت (صدقه دادم ) ذکرت (ذاکرت بودم ) همه برای شما بود غیر از شما کسی را نداریم نمازوروزه وصدقات ذکر همه برا ی شما بود خطاب آمد : یاموسی ! اما الصلاه فلک برهان (نماز برهان دین است با نماز دیندار بودنت معلوم می شود ) والصوم الجنه ( وروزه گرفتی سپر از آتش جهنم است وقتی عذاب می آید می اید می ایستد جلو ) والصدقه ظل (صدقه هم سایه بان بالای سرت است در گرما امانت می دهد ) والذکر نور ( اگر ذاکر من بودی به تو یک باطن نورانی عنایت می کنیم ) هل عملت لی عملا قط ، برای من چکار کردید ؟! اگر نماز خواندید روزه گرفتید صدقه دادید خود در سایه بان قرار می گیرید اگر ذاکر من بودید به شما نورانیت برای من چکار کردید ؟ موسی گفت : ( درحال مبهوت ) دلنی علی العمل الذی هولک ( مرا راهنمایی کن برکاری که برای شما باشد ) خداوند فرمود: هل والیت لی ولیا قط او هل عادیت لی عدوا قط ( آیا به خاطر من به کسی محبت ورزیده اید آیا به خاطر من با دشمنم جنگیده اید ، ملاک این است چون او مسلمان است به خداوند معتقد است در وادی دین است او را دوست دارم به خاطر خدا کمکش می کنیم به خاطر خدا فلانی در وادی دین نیست با دین می جنگد ومخالفت می کند چون با دین می جنگد با اومی جنگم چون با دینمان می جنگد آیا به خاطر من با دوستی ابراز محبت کرده اید به خاطر ما با دشمنی ابراز کرده اید ) فعلم موسی ان افضل الاعمال الحب فی الله والبغض فی الله * بالاترین اعمال این است دوست بداریم برای خدا دشمن بداریم برای خدا ،حق به پدر ومادر وهمسر بچه هایمان عزیزانمان چون پدر من است علاقمند هستم چون فرزندم است علاقمند هستم .اگر چون پدر من است علاقمند هستیم مادر وهمسر وفرزند من است .اینجا من شده است ملاک ، چون پدر من است ، من ملاک هستم او به من علاقمند است من هم به او علاقمند هستم این ها برای ما بیچاره است ، دوست بداریم برای خدا دشمن بدارید برای خدا ، ان طرف را نمی دانیم کیست ؟ مسلمانی است به دین معتقد است باید کمکش کنیم ما ،فرد دشمن با دین ما می جنگد حالا دشمن از عزیزان درون خانه ما باشد یا ما شرق عالم واو غرب عالم .الان ما به افراد فلسطین ابراز علاقه می کنیم نه دایی ما هستند نه عموی ما هستند ونه برادروپدر چرا ابراز علاقه می کنیم ؟ چون برای دین داریم می جنگیم با اسرائیل چرا دشمنی می کنیم ما ؟ برخورد با او نداریم ) چون با دین ما می جنگد .اگر اینطور شد ومحبت شد به ملاک الله بغض ها شد به ملاک الله این همان فرموده خدای تعالی است : هل والیت لی ولیا قط او هل عادیت لی عدوا قط * این ملاک درست شد خیلی کارها درست می شود ، انسان نسبت به خیلی ها شاید از دستشان ناراحت باشد اما این ملاک بیاید جلو از ناراحتی ها چشم می پوشاند اشتباهی کرده است نباید از او انتقام بگیریم ....

درقرآن فرموده اند : * محمد رسول الله والذین معه اشداء علی الکفار رحماء بینهم * این کفار کفار اعتقادی گاهی نیست کفر عملی است طرف به زبان معتقد است اما عین کفار عمل می کند ، با کفار شدید باشید * رحماء بینهم * این ولورحماء پدرتان ومادر وبرادرتان نباشد بین خودشان ، طرف اصلا نمی دانیم کیست ؟ در وادی دین است در وادی انقلاب است با امام ورهبری همراه است باید به او محبت بورزیم ولو با ما در نسبتی نباشد با او بجنگیم ولو با ما در نسبتی باشد این ملاک دین مااست اگر اینجور باشد ما خیلی بالا می رویم .ابوالفضل سلام الله علیها کشته شدند ناله ی حسین علیه السلام برای اینکه برادرشان بودند فرمودند : الان انکسر ظهری * یا چون عزیز خدا را اینگونه پاره پاره کردند حضرت ناله کردند ؟! وقتی که علی اکبر به شهادت می رسند ، * ولدی علی علی الدنیا بعدک العفا * چون پسرشان بودند این ناله را بلند کردند یا این که * اشبه الناس لرسول الله * بود برا یچه امام حسین ناله می کند ،ناله ی امام حسین برای برادرش بود یا برای حجت زمانشان بود کدامیک ؟؟ این برای ما درس است ، محبت به اهل بیت فقط به ملاک الله بغض آنها فقط به ملاک الله ، می جنگد به ملاک الله ابراز محبت دارد به ملاک الله اگر اینطور شدیم تازه درخط آمده ایم .روایت دیگر دارد تقاضا داریم اولا به خود تطبیق دهیم بعد به دیگران ، خود ما با این روایت چکاره هستیم ودر چه جایگاهی ؟از امام باقر علیه السلام روایت است : اذا اردت ان تعلم انک فیک خیرا ( اگر بخواهید بدانید درشما خیری هست یا نه ) اگر می خواهید بدانید چکاره هستید درتان خیری هست یا نیست دم از دین می زنید لقلقه ی زبان است یا از درون ما ناشی می شود ) فانظر الی قلبک (به قلبت نگاه کن ) فان کان یحب اهل طاعه الله ویبغض اهل معصیته * اگر ببینید اهل طاعتی را دوست دارید اهل تقوا را دوست دارید متدین ها را دوست دارید از طرفی هم از اهل گناه بیزار ومتنفرید ، اگر این است ،

*ففیک خیر * درتو خیری هست * والله یحبک * خداهم دوست دارد ، ملاک این است ببیند در دلتان به که علاقمند هستید این محبت متعلقش کیست ؟

اگر به اهل تقوا اهل ایمان کسانی که دردین هستند علاقمند هستید از اهل گناه بیزارید اگر اینطوراست در شما خیری هست خداهم شما را دوست دارد ، * وان کان تبغض اهل طاعه الله *اگر آنها که تقوا هستند از آنها خوشتان نمی آید *وتحب اهل معصیته * وبا اهل گناه همراهید وبا آنها می خواهید باشید *فلیس فیک خیر* درتو خیری نیست * والله یبغضک * تو در نزد خدا هم مغبوضید " والمرء مع من احب "به هر که علاقمندید با همان محشور می شوید باچه علاقمندید با همان محشورمی شوید .اگر به اهل طاعت علاقمندید با اهل طاعت محشور می شوید اگر به اهل گناه علاقمندید با اهل گناه محشور می شوید .بسیار کسانی هستند که در فامیل اهل معصیت هستند اهل گناه هستند مراعاتی ندارند اگر ما راهم ببینند خود راجمع وجورنمی کنند اگر دلتان به این ها خوش است پس دل مشکل دارد او اگر فرمان خدا را زیر پا می گذارد با این ها خوش هستید پس دل مشکل دارد وگرنه با اهل تقوا ومراعات هستند ومتدین ، با این ها اگر خوش باشید پس خوش به حال دلتان که با این همراه است .وبدانید به هرکس علاقمند هستید با همان محشور می شوید ....

صیرفی : خیلی ممنون ومتشکراز لطف وآقایی حضرتعالی

از همراهی ونگاهتان از دلگرمی که می دهید از طریق پیامک تماس در فضای مجازی سپاسگزاریم ان شاءالله خداوند به شما جزای خیر عطا فرماید .الهی به علی بن موسی الرضا علیه السلام الاف وتحیه والثناء

الهی چنان کن سرانجام کار

توخوشنود باشی وما رستگار


دسته بندی :

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها

2024-04-28 20:33:31