تاریخ انتشار: چهارشنبه 26 مرداد 1401
تعداد بازدید: 76

یاد خدا 22 خرداد 1401

قواعد قرآنی با حضور حجت الاسلام و المسلمین عظیمی (متن و صوت برنامه یاد خدا 22 خرداد 1401)

بسم الله الرحمن الرحیم

صیرفی :الذین امنوا وتطمئن قلوبهم بذکر الله الا بذکر الله تطمئن القلوب

برخیز برات عاشقی داده خدا

احسان قدیم را فرستاده خدا

درکوچه ی روزگار غم هست ولی

آرام کند دل مرا یاد خدا

سلام خدا بر پیامبر رحمت و خاندان مطهروپاکشان اللهم صل محمد و آل محمد و عجل فرجهم سلام خدا بر حضرت مهدی (عج) و ، سلام خدا به اهالی ارجمند یاد خدا ،وقت شما بخیر خیلی خوش آمدید ....

الحمدلله رب العالمین بازهم توفیق داریم با یاد خدا کنار شما سروران عزیز باشیم ، سرور بزرگوارمان استاد ومعلم تفسیر قرآن استاد سید محمد حسین عظیمی عزیز قدم بر چشم های ما گذاشتند . آقا سلام علیکم ورحمه الله خیلی خوش آمدید ....

استاد عظیمی : سلام علیکم ورحمه الله وخدمت بینندگان هم سلام عرض می کنیم ،درخدمت شما هستیم ..

صیرفی : خیلی خوش آمدید ،خیلی ممنون ومتشکریم

استاد عظیمی : بسم الله الرحمن الرحیم

الحمدلله رب العالمین صل الله علی سیدنا محمد واله الطاهرین لاسیما بقیه الله الاعظم فی الارضین روحی ارواح عالمین له الفداء

بحثمان درقاعده تغفیر وتکفیر ، به این مطلب رسید که پوشش وحجاب یک ضرورت گریز ناپذیر بی بدیل است به این معنا که حجاب که نباشد پوشش که نباشد ظرفیت ها واستعدادها از بین می رود زشتی ها وسیئات آشکار می شود محرومیت ها ونا کامی ها حتمی می گردد لذا انسان برای این که بتواند ظرفیت پیدا بکند درمنطق قرآن تا بهره مند از نعمتهای ویژه ی الهی بشود باید استغفار کند باید لباس بپوشد باید شرمگاه هایش را عوراتش را بپوشاند ، این اساس ادعای ما بود ..

بحث به اینجا رسید که آن ساتر وپوشش وپرده کدام است ؟

به قرآن که مراجعه کردیم به این نتیجه رسیدیم که قرآن پوشش های که تعدد را بیان کرده است وهرکدام ازاین پوشش ها مرحله ای از مراحل پوشش است .معلوم می شود که پوشش ذومراتب است مرحله به مرحله است واگر پوشش مرحله ی اول را شما نداشته باشید به پوشش مرتبه ی دوم نمی توانید دسترسی پیدا بکنید .سخت است

یک پوشش ظاهر داریم هیمن لباس ظاهر است ویک پوشش باطن داریم ..

لباس ظاهر که مشخص است بحثی نداریم در موردش اما لباس باطن ، آن چیزی که باطن انسان را می پوشاند ونمی گذارد چهره ی کریه وزشت انسان آشکار شود که انسان خطاکند واشتباه کند معصیت کند .اولین پوششی را که مطرح می کند همسران است می گوید مردان پوششی برای زنان وزنان پوششی برای مردان که جلسه ی قبل مفصل پیرامون این قضیه توضیح دادیم اما نتوانستیم نتیجه بگیریم .به نظر می رسد اولین مرحله ی پوشش این است یعنی شما باید اول از این پوشش برخوردار باشید تا بتوانید به گامهای بعدی برسید به مراحل نهایی استغفار وغفران ومغفرت الهی برسید .موقعی که زن ومرد درکنار هم قرار می گیرند ومی توانند از یکدیگر استفاده های جنسی وعاطفی روانی روحی بکنند همان استفاده هایی که زن ومرد از یکدیگر دارند باعث می شود دروجود یکدیگر آرام وقرار بگیرند ارضاء شوند واین باعث می شود یک مانعی ایجاد شود برسر راه شخصیت کریه وقبیح ،یک پوششی بر ان قرار گیرد تا خطاهایشان کمتر شود .

آیه یک نکته ی جالبی دارد دو مطلب را درکنار هم قرار گذاشته است که پیوند دومطلب کمی سخت است باید دقت شود .می پرسند موقعی که انسان روزه است می تواند با همسرش همبستر شود ؟ خیرشب می تواند .صحبت از همبستر شدن است * احل لکم لیله الصیام الرفث الی نسائکم * شما موقعی که روز روزه هستید شب می توانید با همسرتان همبسترشوید بعدا یکدفعه می فرماید * هن لباس لکم وانتم لباس لهن * این چه ربطی به هم دارد ؟

می گوید شما چه زمان می توانید با همسر خود همبسترشوید ؟ می فرماید شب اگر روز روزه هستید بعد می فرماید او لباس شمااست وشما لباس او هستید .چه تناسبی بین همبستر شدن ولباس یکدیگر بودن ...این دو مطلب چه ربطی به هم دارد ؟بنده فکر می کنم ربطش این است که انسانی که همبستر ندارد همسر ندارد وجایی نیست که از نظر جنسی خود را ارضاء کند ازدواج نکرده است نفس وجانش ارضاء نشده است او درمعرض خطر است وممکن است در شرایط مختلف تصمیمات غلط بگیرد کار اشتباه کند آن شخصیت قبیح وکریه اش آشکار شود نه فقط درمسائل جنسی در مسائل مختلف ، انسانی که جسمش ارضاء نمی شود از لحاظ روحی وروانی به هم می ریزد ، درکارهای مختلف این به هم ریختگی خودش را نشان می دهد ونمی تواند جلوی آن شخصیت پنهانش را بگیرد اعصابش خورد وبهم ریخته است نیازش برطرف نشده است ؛ یک نکته استفاده کنیم .آنهایی که برای مردم برنامه ریزی می کنند باید طوری برنامه ریزی کنند که رفاه نسبی مردم تامین بشود همینطور که خداوند این چنین دستور داده است نباید طوری برنامه ریزی شود که مردم درتنگنا قرار بگیرند ارضاء نشوند سیرنشوند ، انسانی که سیر نشده است درزمینه های مختلف گرسنه باقی مانده است این اعصابش بهم می ریزد روح وروان دستخوش مشکلاتی می شود گاهی آن رویی از او آشکار می شود که نباید آشکار شود .من پدر هستم نباید فرزندانم را آنقدر در تنگنا قرار دهم وگرفتارشان کنم که یک جایی یک شخصیتی از این ها بروز کند که هم برای ما زشت است وهم برای آنها ، باید تا جایی ممکن است آنها را تامین کنیم خداوند چنین دستور می دهد .خداوند می فرماید روزه هستید در روز باهمسر همبستر نشوید شب همبستر شوید یعنی این فضا را ایجاد کرده است که انسان بتواند ازهمسرخودش استفاده کند نفرموده کلا جایز نیست چرا ؟ چون زمانی که همبستری اتفاق افتاد ومرد وزن از هم استفاده کردند این می شود یک لباس ومانع تا این که این انسان سیر شده است ساکن شده وآرام شده است عقده نمی کند یک جایی بریزد بیرون وآن شخصیت که نباید را ،هیچوقت با آدمهای عقده ای برخورد کردید ؟گاهی یک حرکاتی از آنها سرمیزند، یک حرف هایی می زنند که غیر متعادل هستند واز این آیه یک برداشت کلان تر می شود کرد که شما که برای دیگران برنامه ریزی می کنید جوری برنامه ریزی نکنید آنهایی که زیردست شما هستند چنان در تنگنا قرار بگیرند از جهات مختلف که این یک جایی خیلی بد بروز کند ویک شخصیت زشتی از این ها آشکار شود تا جایی که ممکن است رفاه این ها باید تامین شود .مطلب را جور دیگر بگوییم ...

یک وقتی است ما معلم اخلاق هستیم عمامه سرمان است ، رفتیم منبر ومثال دینی را توضیح می دهیم اخلاق وعرفان توضیح می دهیم می گوییم آقایان مردم زاهد باشید کمتر استفاده کنید کمتر بخورید کمتر بپوشید انفاق کنید این همه دور وبرتان را مال دنیا پر کرده اید که چه شود ؟نصیحت می کنیم . شغلمان این است باید این حرف ها را بزنیم ولی یک وقت است مسئولیم ، موقعی که مسئول هستیم نرفتیم نصیحت کنیم وبگوییم کمتر بخورید کمتر بپوشید .خیر مسئول در مقام مسئولیتش غیر از یک ناصح در مقام نصیحت کردن است .آنجا مسئول باید طوری برنامه ریزی کند که مردم از نعمتهای الهی بتوانند درست استفاده کنند سیر شوند وارضاء شوند که اگر نشوند نمی توانند جلوی خود را بگیرند یک شخصیتی از شان بروز می کند که هم شما را ناراحت خواهند کرد هم خودشان ناراحت می شوند واشتباه می کنند . به نظر می توان از این آیه چنین مطلبی را می توان استفاده کرد .این مرحله ی اول از پوشش بود که باید این مرحله را داشته باشید ، شما اگر می خواهید به مغفرت الهی برسید باید از لحاظ مادی تامین بشوید از لحاظ جسمانی تامین بشوید که بتوانید از این مرحله بگذرید بروید سراغ معنویت ها صیرفی : برویم محضر قرآن کریم با اجازه حضرت عالی ،محضر قرآن مشرف می شویم وبرمی گردیم بخش دوم وبخش پایانی کلاس درس امروز خدمت سرورمان خواهیم بود

ممنون از انتخاب ونگاهتان

3000072۰ مسیر ارتباط پیامکی مااست شماره تلفن 162 منتظر الطاف شما بصورت تلفنی هستیم @yadekhoda.qtv

آنجا خلاصه های نابی ازبرنامه درآنجا موجود است درصفحه ی مجازی یا خد ا دربازنشرش شما هم سهیم باشید ان شاءالله ....

محضرقرآن آیه ی 47 را شنیدیم .....

استاد عظیمی : این مرحله ی اول از لباس باطن بود که شما این مرحله را باید بگذرانید که قرآن ازدواج را بعنوان یک نمونه معرفی کرده است وزن برای مرد ومرد برای زن لباس است .برویم یک مرحله بالاتر یک پوشش دیگری که از این پوشش اول مهم تر ودقیق تر است وبرای کسانی است که از مراحل اولیه ی پوشش واستغفار گذشته لباساند،پوشش دومی که قرآن معرفی می کند شب است .چندین بار در قرآن مطرح شده است درسوره ی فرقان آیه ی 47 که تلاوت شد :* هوالذی جعل لکم الیل لباسا *

ونوم سباتا وجعل النهارنشورا * او کسی است که شب را برای شما لباس خواب را آرامش واستراحت وروز را دست مایه ی حرکت وحیات قرار داد شب لباس چرا شب لباس یعنی چه ؟ در سوره ی نباء آیه ی 9 ،10 ، 11 جعلنا نومکم سباتا وجعلنا الیل لباسا وجعلنا النهار معاشا * همان تعبیرات است آنجا فرمودند وجعل النهار نشورا این جا فرمودند * وجعل النهار معاشا * درهردو سوره هم سوره ی فرقان وسوره ی نباء شب را بعنوان لباس معرفی کرده است .شما موقعی که می خواهید بگویید شب یک معنای خیلی ساده وروانش این است که شب تاریک است تاریکی خود یک پوششی است بر اتفاقاتی که درعالم می افتد لذا شب را برای شما پوشش قرا ر دادیم این یک معنای خیلی ساده است ، ما فکر می کنیم که قرآن یک مطلب دیگری می خواهد بگوید غیر ازاین است که شب تاریک است چیزی پیدا نیست لباس می پوشاند تاریکی هم می پوشاند بلکه مساله ازاین مهم تراست .برای فهم دقیق تر که قرآن چه می گوید .چند آیه را باید کنار هم بگذاریم که تا ببینیم چه اتفاقی می افتد ؟یک همین آیه 47 سوره ی فرقان وآیه 10 سوره ی نباء *وجعلنا الیل لباسا یا * جعل لکم الیل لباسا * این یک مطلب . درسوره ی انعام آیه ی 96 فرمودند : * و جعل الیل سکنا * شب را مسکن ودست مایه ی آرامش قرار دادیم درسوره یونس آیه ی 67 فرمودند *هوالذی جعل لکم الیل لتسکنوا فیه * درمورد ازدواج هم همین حرف را زدیم که قرآن همسر را هم لباس معرفی کرده است هم مسکن که اصلا در لباس سکنی می گیرد وفرق انسان باسایر حیوانات این است که سایر حیوانات اگر لباس تنشان کنید اعصابشان بهم می ریزد دور خود می چرخند می خواهند یک جوری این لباس را ازتن خود بکنند عریان باشند راحت تر هستند این انسان است که با عریان بودن مشکل دارد وسخت است برایش واذیت می شود درهمین دنیای امروز که عریانی در دنیا رسم می شود بازهم برای بشر این امر تحملش سخت است که کاملا عریان شود گرچه خیلی در تلاش وتبلیغ می کنند که بشر را هر روز عریان تر از دیروز کنند ولکن هنوز تحملش برای نوع بشر سخت است ممکن است یک انسان هایی هستند که آنقدر تخریب شده است شخصیت شان * ختم الله علی قلوبهم وعلی سمعهم وعلی ابصارهم غشاوه *

راحت وخیلی ساده عریان می شوند ولی دیگران که می بینند بدشان می آید که این صحنه به جانشان بنشیند لذا انسان خوشش نمی آید از عریان شدن زیباوقشنگ نیست لذا موقعی که عریان است آرامش ندارد انسان در لباس آرامش پیدا می کند یک بار می فرماید *جعل الیل لباسا یکبار می فرماید *جعل الیل سکنی لتسکنوا فیه *چون شما درلباس آرامش پیدا می کنید . حالا ببینید چه اتفاقی در شب می افتد وموقعی که شما آرام شدید چه اعمالی ازتان سر می زند در آرامش بهترین کارها را می توانید انجام بدهید ،با کیفیت ترین اعمالی که از انسان سر می زند در چه لحظه ای است ؟ زمانی که آرامش دارد آدم مضطرب هرکار می کند خراب می شود که می گویند خودتان را کنترل کنید خیلی اضطراب دارید آرام باشید* بسم الله* وسوره ی حمد بخوانید صلوات بفرستید آرام شوید وقتی انسان مضطرب است رانندگی هم نباید انجام دهد با موبایل هم حرف می زند بد حرف می زند مضطرب است مشق هم می نویسد بد می نویسد مضطرب است هرکار می کند خرابش می کند انسان دراضطراب کارها را خراب می کند در آرامش کارها را درست می کند وکار درست انجام می دهد بهترین کار را انجام میدهد .تا اینجا دوطایفه ازآیه بود حالا طایفه سوم از ایه ، درسوره ی سجده آیه ی 16، 17 ، 18 شب است ببینیم در شب چه اتفاقی می افتد ؟ *تتجافی جنوبهم از مضاجع * یک عده هستند شب ونیمه شب از رختخواب برمی خیزند * یدعون ربهم دست به دعا ونماز *خوفا وطمعا مما رزقنهم ینفقون *وبعد می فرماید این درشب عبادت می کند یک اوجی می گیرد به یک جاهایی می رسد که شما تصور وفکرش را ندارید .اساس صحبت ما درلباس چه بود ؟ اول بحث گفتیم ؟ که لباس که آمد ظرفیت می آید ظرفیت که آمد بهره مندی می آید اگر لباس نبود ظرفیت ازبین می رود ظرفیت ازبین رفت زشتی ها آشکار می شود زشتی ها که آشکار شد وظرفیت ازبین رفت ناکامی ها ومحرومیت ها حتمی می شود واین اساس ادعای ما است ، انسان عریان محروم است وانسانی که پوشش دارد برخوردار است می گوید آن انسانی که از شب استفاده می کند نمی گیرد بخوابد شب لباس است لباس را باید چه کند ؟باید بپوشد ازاین پوشش استفاده می کند وکارشش را انجام می دهد * تتجافی جنوبهم عن المضاجع یدعون ربهم خوفا وطمعا وممارزقنهم ینفقون * شب در این تاریکی دراین لباس کارش را انجام می دهد ببینید چه اوج می گیرد * فلا تعلم * خدا نمی گوید چه می دهیم به او ، این تنها جایی است درقرآن ، همه جای دیگر مزد تعیین کرده است می فرماید *جنت عدن تحتها الانهار ، ازواج مطهره ، بهشت وحورالعین می دهیم چه می دهیم این جا نمی گوید چه می دهیم ،کسی نماز شب می خواند می فرماید * فلا تعلم نفس ما اخفی لهم من قره اعین جزاء بما کانوا یعملون * هیچ کس نمی داند ما چه چشم روشنی درمقابل این عملی که در شب شخص انجام داد به او می دهیم ،هیچکس نمیداند یعنی خیلی بزرگ است یا بی ارزش است .... می خواهد بگوید کسی نمی تواند بفهمد من خدا برای آن شخص که از شب ازاین لباس استفاده می کند وبه عبادت برمی خیزد چکار می کنم وبعد می فرماید * افمن کان مومنا کمن کان فاسقا لایستون *آن کس که مومن است مانند کسی است که فاسق است نه برابر نیستند .توجه پیدا کردید شب چقدر اوج می دهد به انسان ،یعنی لباس بیاید .لباس یعنی اوج وظرفیت وبهرهمندی لباس یعنی برخورداری وشب چه قیامتی است شب ،درسوره ی اسراء آیه 79 می فرماید به پیامبر* من الیل فتجهد به نافله لک عسی ان یبعثک ربک مقاما * می خواهید به مقام محمود برسید بالاترین مقامی یک انسان می تواند برسد مقام محمود است که بشود محمود که درآسمان به او بگویند محمود در بهشت به او بگویند محمود ازاین بالاتر مقام وجود ندارد می خواهید به مقام محمود برسید ، شب ، * من الیل *ازشب برخیز بخواب وبرخیز "فتهجد "یعنی برخاستن بعد از خوابیدن این لذتش به این است شما چند لحظه ای بخوابید بعد بلند شوید که پیغمبر این کار را چند بار در شب انجام می دادند یعنی اینطور نبوده است مثل دوستان که نماز شب می خوانند یک ساعتی بیدار می شوند نماز شب را می خوانند ومی خوابند یا می روند سرکارشان پیغمبر اینطور نماز شب نمی خواندند یک لحظاتی می خوابیدند بیدار می شدند دورکعت می خواندند دوباره می خوابیدند بیدار می شدند دوباره می خوابیدند دوباره بلند می شدند چندبار تکرار می شد * من الیل فتهجد به نافله الیل * یعنی دستور اضافی است نافله است چرا ؟*عسی ان یبعثک ربک مقاما محمودا * خدا می خواهد شما را به یک مقام برجسته ای برساند ، مطلب درحال اوج گرفتن است که شب لباس است ، لباس ظرفیت می دهد لباس استعداد پروری می کند استعدا که آمد برخورداری هست بهره مندی است وقضیه را به نهایتش برسانیم آخرین آیاتی باید به اینها اضافه شود تا معلوم شود شب چکاره است وچطور اوج می دهد این لباس درسوره ی مزمل است * بسم الله الرحمن الرحیم یا ایها المزمل* ای کسی جامه به خود پوشیده ای * قم الیل الا قیلا* شب برخیز مگر مقدار کمی * نصفه اونقص منه قلیلا اوزد علیه ورتل القران ترتیلا انا سنلقی لک قولا ثقیلا * قرار است ما سخن سنگینی را برتو نازل کنیم والقاء بکنیم این گفتیم شب برخیز به خاطر یک کلمه است شب برخیز * انا ناشئه الیل هی اشد وطا واقوم قیلا * ان شا ء الله جلسه بعد ادامه بحث ....

صیرفی : خیلی ممنونیم از لطف وبزرگواری حضرتعالی ،از همراهی تان کمال تشکر وسپاس را داریم ، خدا را به وجاهت امام رضا علیه السلام قسم می دهیم ودعا می کنیم ...

الهی چنان کن سرانجام کار

توخوشنود باشی وما رستگار


دسته بندی :

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها

2024-04-27 10:00:03