تاریخ انتشار: شنبه 28 آبان 1401
تعداد بازدید: 71

یاد خدا 4 تیر 1401

تهذیب نفس با حضور آیت الله رحیم توکل (متن و صوت برنامه یاد خدا 4 تیر 1401)

بسم الله الرحمن الرحيم

صیرفی:الذین آمنوا تطمئن قلوبهم بذكر الله الا بذكر الله تطمئن القلوب در خانه ای که نور ولا موج می زند آرامش و امید و صفا موج می زند در زندگی به سبک ائمه یقین بدان دارد همیشه یاد خدا موج می زند سلام خدا بر پیامبر رحمت و خاندان مطهر پاک ایشان"اللهم صل علی محمد و آل محمد عجل فرجهم" سلام خدا بر امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف و سلام خدا به شما اهالی ارجمند یاد خدا وقتتان بخیر خیلی خوش آمدید خدا را شکر می کنم توفیق دارم در کنارشما همنشین یاد خدا باشیم افتخار داریم امروز در برنامه یاد خدا طبق روال این پنج سال گذشته ای که از حضور حاج آقای توکل عزیز میگذرد محضر شریف شان را درک کنیم عضو محترم مجلس خبرگان رهبری و استاد اخلاق استاد عزیزمان حضرت آیت الله سید رحیم توکل خیلی خوش آمدید سلام علیکم رحمت الله

آیت الله توکل: علیک سلام و رحمة الله و برکاته

صیرفی :قلب سلیم عنوان بحث این برنامه است عنوان کلی این در تهذیب نفس و طهارت باطن می باشد و به ایستگاه قلب سلیم رسیدیم انشالله خدا به ما قلب سلیم عطا بفرماید

خلاصه جلسه قبل:چه بسا بعضی از افراد اینطوری هستند همه راه را اشتباه می روند به نمازشان دلخوش کرده اند به روزه هاشون به درد مردم نمی رسند از کار مردم گره باز نمیکنند حالا خدا به شما داده است دست تو دهنت می رسد چند نفر را سراغ داری به نان شب شان محتاج هستند تو به نمازت چسبیده ای ؟به یاد گرسنگان هستی ؟آیا یک عده مشکل دارند مریض هستند دارو ندارند حتی می خواهند بروند دکتر پول دکتر ندارند می خواهد غذا بخرد طرف ندارد بخرد شما فرض کنید یک خط مستقیم را در نظر بگیرید و یک خط کنار آن با چند میلیمتر انحراف ایجاد کنید در مرحله اول نشان می دهد ولی اگر این خط چند متر چند سانتی متر رفت جلو بیمه به چند متر و چند سانتی متر تبدیل میشود اگر راه را عوضی رفتی یا اشتباه رفتید شاید در مرحله اول متوجه نشوید و یک بار چشمان ما را باز میکنند چرا با دین خدا کار نداریم امام رحمت الله در کتاب چهل حدیث شان دارند یک عده خیال می کنند اگر از دار دنیا بروند با سلام و صلوات آنها را به بهشت می برند ولی در آخر کار بنا است که جانمان را بگیرند و پرده ها کنار می رود آنجا متوجه می شوند که هفتاد سال اشتباه رفتند

صیرفی: وقت شما بخیر خوش آمدید به یاد خدای امروز و امشب و تقاضای همیشگی ما این است همراهی بزرگوارانه و کریمانه شما به صورت پیامک به ۳۰۰۰۰۷۲۰ ارسال کنید و یا با سامانه ۱۶۲ شماره تلفن روابط عمومی سازمان تماس می گیرید و منت می گذارید و در فضای مجازی به آدرس:

@yadekhoda_qtv

همراهی و دنبال می کنید و دربه اشتراک گذاشتن مطالب برنامه ما را یاری می کنید با افتخار محضر حضرتعالی هستیم

آیت الله توکل: بسم الله الرحمن الرحیم و صلی الله علی محمد و آله طاهرین

در معنای سوم قلب سلیم بودیم طبق روایات عرض کرده بودم چه که دل از غیر خدا خالی باشد شک و شبهه به این دل راه پیدا نکند و سالم باشد از شبهاتی که دلها را می لرزاند درباره قلب سلیم روایات و تعابیر آورده اند نگاه به این تعابیر برای ما بسیار مهم است در یک روایت است امام صادق سلام الله علیه درباره قلب سلیم می فرمایند*هو القلب الذی سلم من حب الدنیا *مراد این است این دل سالم از حب دنیا باشد به ظاهر کلام نگاه کنیم یک ظاهر عادی دارد محبت دنیا در این دل دل را لرزاند جلوه های دنیا جاذبه های دنیا به دلیل جذب نکند عمیق تر نگاه کنیم روایات دارد ما را به یک امر عظیم ارجاع می‌دهد یک مقدمه‌ای عرض کنم در روایت دارد که به فارسی عرض می کنم اگر در دنیا حب دنیا سراغ انسان بیاید اثر دنیا این است وقتی به دنیا علاقه مند بشوید مرگ را فراموش می کنید چون دنیا در دیده ها جذبه پیدا کرده اگر مرگ را فراموش کنید آمال و آرزوها زیاد میشود من برنامه زیاد دارم اگر آمال زیاد شد گناهان انسان زیاد میشود چون انسان نمی تواند تمام آمال را از حلال به دست بیاورد باید دست حرام دراز کند تابه آمال به تواند برسد پس اگر آمال طولانی شود انسان به گناهان دست پیدا میکند گناهان زیاد میشود اگر گناهان زیاد شود دل قساوت پیدا می کند گناه ها دل را قسی و سخت میکند وقتی دل به قساوت برسد انسان به "جمودالعین "می رسد دیگر چشمان اشکباری ندارد اگر چشم ها" جمودالعین "پیدا می کرد انسان از شقاوت سر در می آورد پس حلقه اول حب دنیاست حلقه ها بیاید به شقاوت می رسد به عبارت دیگر از بالا به پایین بیاییم اگر دل به شقاوت رسید انسان چشمان اشکبار ندارد اگر چشمان اشکبار نباشد پس دل به قضاوت رسیده است دل که به قساوت برسد گناهان انسان زیاد است و اگر گناهان زیاد شد آرزوهای انسان طولانی می شود آرزو ها زیاد شد بر انسان "نسیان موت" به دنبال دارد و" نسیان موت " از حب دنیاست و امام می فرماید قلبی را که از حب دنیا خالی باشد آن حلقه اصلی را می زند آنکه همه نکبت ها را این حلقه اصلی در بردارد در روایات فرمودند* حب الدنیا راس کل خطیئه *پیام دارد تمام گناهانی که ما انجام میدهیم حلقه اصلی این دنیاست حالا اگر دل از حب دنیا خالی و پاک شود همه حلقه ها می افتد و انسان مرگ را فراموش نمی کند نه آرزو ها طولانی میشود نه گناهان زیاد میشود نه دل به قضاوت می رود نه "جمود العین" پیدا می کند و نه به شقاوت دست پیدا می کند امام یک جمله فرمودند منشا همه گناهان حب دنیاست اگر دل سالم شود با این دنیا خیلی کاری ندارد دنیا جذبه دارد این زمین نمی خورد دنیا جلوه دارد ولی باز هم زمین نمیخورد و اگر کسی زمین بخورد یا جلوه شهوت او را گرفته یا جلوه مقام گرفته یا جلوه مال گرفته یاجلوه شهرت یک بدبختی او را گرفته و نتوانسته به ایستد و خورده زمین برای همین در فردای قیامت در مقابل ما و جهنم پلی را نصب میکنند و باید از این پل عبور کند ، در پل ملائکه به استقبال شما می آیند* سلام علیکم بما صبرتم* آفرین بر شما در دنیا ثبت گردید جلوه ها آمد جذبه‌ها آمد و شما همه را پشت سر گذاشتی آفرین بر شما زمین خوردی* و نعمه عقب دار* واقعاً جایگاه خوب برای شماست و با چه عزتی او را به بهشت می برند و با او برخورد می‌کنند این "بما صبرتم " کلید است علمای علم اخلاق علمای سیر و سلوک و اهل معنا احدی نمی فرمایند،برای ما انسان‌های عادی دنیا جذبه ندارد برای ما افراد عادی دنیا جلوه دارد جلوه و جذبه دارد مهم این است که ما زمین نخوریم انسانی که جوان است دلش می خواهد نامحرم را ببیند از نگاه به نامحرم لذت می برد زن و مرد هم ندارد شهوت را خدا داده هم به زن و هم به مرد و این نگاه جذبه دارد انسان از این جذبه حرام عبور کند این استقامت می خواهد این صبر در درون می خواهد انسان این لذت گذرا نگاه نکند به بعد نگاه کند این جذبه آمده نگاه کرده کیفی هم برده است وقتی نگاه تمام شود جذبه هم تمام می شود کیف هم تمام می شود لذت هم تمام می شود حالا چقدر باید بدویم تا این گناه را از جانمان پاک کنیم لذا دارد*اعقل الناس انظرهم فی العواقب*عاقل ترین کسانی هستند که عاقبت را بهتر ببینند پس الان را نگاه نکند به بعد هم نگاه کند در روایت دارد که شهوات کوتاه است اما ناراحتی و حزن بزرگی تا آخر عمر به دنبال دارد آن قلبی که سلیم شد از حب دنیا سالم است یعنی تمام خطرات از او دفع می شود حلقه اول را می زند بنابراین در روایات داریم که دنبال زهد بروید زهد مقابل دنیاست آن می گوید جذبه دارد می‌گوید گول را نخورد آن جاذبه الکی است انسان گرسنه اش است یک غذای چرب نرم و لذیذ برای او می آورند گرسنه‌ای میل دارد از این غذا بخورد همه میل دارند اما انسان تحمل کند به این لقمه حرام که تبدیل به غذا شده است دست نزند در روایت دارد وقتی غلامی خدمت اباذر آمده است مقدار زیادی طلا برای او آورده است که شما با حاکم وقت کنار بیایید اباذر شاگرد مبارز است فرمودند که العجب بیت المال مسلمین را دارند که به همه این قدر بدهند گفتن به همه این مال شماست گفت اگر به همه همین مقدار دادید من هم قبول می کنم و رد کرد امام صادق علیه السلام می فرماید اباذر همان طلا را رد کرد تا صبح با شکم گرسنه خوابید و خوابش نبرد انسان گرسنه یک غذای لذیذ و عالی چه کسی هوس نمی کند؟ انسان در این مرحله سخت "صبرتم" مقداری تحمل کند تمام می شود رد می شود این غذا برود کنار کیف هم می رود کنار چند دقیقه بعد آرام میگیرد ولی اما اگر این لقمه حرام را می خورد لقمه حرام انسان را به فلاکت می کشاند پیامبر و یاران مگر در شعب ابی طالب مشکل نداشتند اگر گرسنه نبودند مگر آب کم نبود آیا ضعف خود را نشان دادند یا مقاومت کردند که دیدید در پایان پیروز شدند آیا در دشت کربلا روز عاشورا اگر آب با مشقت به دست نمی رسید آتش سنگین کمبود آب هوا بسیار گرم در تابستان شدید اما ایستادند نتیجه چه شد؟ آن حرامی ها به فلاکت افتادند یاران به کجا رسیدند انسان در کنار مزار شهدا می رود و یا به حرم امام حسین علیه السلام می رود و می گوید خدا رحمتش کند و حتی حضرت مهدی می گوید مرا با این شهدا محشور کن مشکلات رفت سختی ها گذشت برای شما عزت می آورد اما اگر دنبال و تابع شهوات بروید کیف تمام میشود و بدبختی به دنبال دارد اما قلب سلیم سلام من حب دنیا خوب به دنیا جاذبه دنیا جلوه دارد نمی‌فرماید دنیا جلوه ندارد یعنی خطر هست اما کسانی که قلب سلیم دارند در امان هستند اگر حب دنیا ضرر نداشت آنها تعبیر نمی آوردند بله خطر دارد مشکلات دارد سختی ها دارد امیرالمومنین می فرماید این ها در امان اند چرا در امان هستند؟ چون به جلوه های گذرا اعتنایی نمی کنند جوانی که نامحرم جلوی او ایستاده است چشمانش را میبندد و سرش را برمیگرداند دل ندارد ؟تمایل به نگاه کردن ندارد؟ جوان است جاذبه داره برای او، ولی برای رضای خدا چشم می پوشاند اگر انسان ها بتوانند در مقابل شهوات از گناه چشم پوشانی*غضوا ابصارکم ترون العجایب*از گناه چشم بپوشید تا چیزهای عجیبی مشاهده کنید خدا مزد می دهد به عفت و پاکدامنی به گناه نگاه نکنید چشم افتاد سر را برگردانید و در ذهن شما می آید به این ذهنیت توجه نکنید ما عجائب به شما نشان می دهیم عجایب چیست این دنیا که جاذبه زیادی ندارد همین در از تو همین دیوار و جلوه های فانی، چیزهایی را به شما نشان می دهیم چه تعجب کنید یعنی از عالم ملک به وادی ملکوت عالم می بریم عالم ملک در برابر ملکوت صفر هم نیست پایین تر است فقط انسان ها تمرین کنند والله ما تنها نیستیم* ان الله مع الذین اتقوا *خدا با ماست همین یک جمله *ان الله مع الذین اتقوا* دلگرمی سنگینی برای ما می باشد حرکت کنید تقوا پیشه کنید هستیم کنار شما با شما هستیم تو بخواه گناه نکنی دل شما را محکم می کنیم ما به درون شما آگاهیم از شما هم باخبر تریم اگر در درونت ببینی می خواهی پاک بمانی گاهی نمی توانیم کمک می کنی جلوه دنیا را در نگاهت حقیر نشان می دهیم پشت جلوه را نشان میدهیم که بعد از آن چه خواهد شد ثبت کنید انسان یک دیپلم می خواهد بگیرد ۱۲ سال باید درس بخواند می ‌خواهد به ملکوت راه پیدا کند یک شبه نمی شود یک ماه که نمی شود

صیرفی :در محضر قرآن کریم هستیم برمی گردیم و ادامه مبحث حاج آقا توکل را با جان و دل گوش می کنیم ...ثواب سوره کوثر را هدیه میکنیم به حضرت زهرا(س)

آیت الله توکل:اگر دل از حب دنیا پاک شود از جلوه های فانی پاک شود و این جلوه ها دل را نه لرزاند خروجی آن می شود قلب سلیم حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام فرمودند وقتی دل محل عنایت خدا شد این دل به مسیر مستقیم میرود چون در واقع حاکم بر این دل و ساربان بر این دل خداوند عالمیان است این دل شد پاک معنای این دل هم معنای پاک میشود دل پاک خطا نمیکنند دلی که خداوند بر این دل ولایت پیدا کرده است این دل راه را اشتباه نمی رود هرچه از این دل در بیاید معنای درست است*ذَٰلِكَ بِأَنَّ اللَّهَ مَوْلَى الَّذِينَ آمَنُوا وَأَنَّ الْكَافِرِينَ لَا مَوْلَىٰ لَهُمْ*خداوند مولای افراد با ایمان است کافران مولایی ندارند جز شیطان اگر دل درست شود و سلیم شود هرچه از این دل در بیاید معنای درستی دارد انسان به جایی می رسد الهامات بر این دل الهامات الهی می باشد آنچه بر ذهنش هرچی القا شود القائات الهی هست و لذا به جایی میرسد که تمام اعضا و جوارح هاش بوی خدا میدهد چشمانش دست و پایش زبانش فکرش دلش ظاهرش درباره امامت انسان خاطرت جمع بود هرچی میگفت حق است خدا دل ها را براین انسان ها را برای این افراد می گشاید میگوی امام بر دل ها می نشیند با امام آمدند بعد از جنگ شد و بعد این همه شهید و کشته دادیم شهرها با خاک یکسان شد مردم آواره دشت و بیابان شدن مردم گرفتار شدند اما احدی به امام اعتراض نکرد حتی خود را بدهکار امام می دیدند چون امام را فرمان خدا می دیدند خانمی آمده بود در پیش امام امت و از وضعیت زندگی‌اش میگفت پسر اولم اینطوری شهید شد پسر دوم به این شکل شهید شد پسرسوم هم شهید شد دید امام گریه افتاد به امام گفت چرا گریه می کنید من سه شهید داده ام که اشک شما را نبینم دارید گریه میکنید سه تا شهید داده است خود را مدیون امام می داند چرا؟ چون امام مظهر حق است تمام حرف ها برای خداست فرمان برای خداست محبت برای خدا بغض برای خدا آنچنان این دل امام می نشیند که دوست و دشمن امام را در مقابل خدا خاضع میبینند يعني خداوند می فرماید برای من کار کنید شما را بالا میبرم، بله حضرت امیر هم دشمن داشتند و معاویه بود امام دشمن داشت صدام حسین بود رهبری دشمن دارد سران فتنه همه اینها هستند اما آن دلی که پاک است آن مظهر حق آن مرد پاک بر این دل نشیند این ها هر کاری می کنند باز خودشان را بدهکار خداوند می دانند وقتی دل شد با خدا دل می شود خدایی دل شد خدایی چشم ها خدایی میشود زبان خدایی می شود چهره الهی میشود دست و پا الهی میشود باطن شما الهی میشود از این به بعد واقعاً دنیا لذت دارد اما ما درکمان نمیرسد وقتی خدا بر این دل حاکم می شود دیگر لحظه به لحظه دنیا برای شما لذت دارد انسان می داند دیگر چه کار می تواند بکند اگر انسان این دنیا را محل تجارت ببیند شمار آورده اند در خرابه ای که شما اوج بگیرید شهدا از همین‌جا اوج گرفتند علما از همینجا اوج گرفتند کسانی که بالا رفتند از همین جا بالا رفتند یک تعبیری مردم دارند طلا در خرابه است دنیا خرابه است کسانی هستند که به همین خرابه دلخوش می کنند به همین" مزبله"دلخوش می کنند ما را برای" مزبله "در این دنیا نیاورده اند ما را برای جای دیگری آورده اند شما یک نگاهی بیندازید انسان که مهمان دارد برای مهمان است غذای تمیزو خیلی خوبی برای او در حد توان درست می کنی مهمان نوش جان می کند همراهان میهمان هم به برکت او یک غذای خوب میخورم غذا اضافه آمده است انسان به فقرا هم می دهد استخوان ها از سفره باقی مانده به سگ و گربه هم می دهید میزبان که برای سگ و گربه سفره پهن کرده است به بهانه مهمان این سفره را پهن کرده است به برکت حضور مهمان اطرافیان فقرا دیگران از این سفره استفاده کردند دنیا "مزبله "است خدا برای مومن سفرهای را پهن کرده است تا مومن اوج بگیرد تا به جایی برسد که ملک بیاید بر دستان مومن بوسه بزنند و بر این بوسه افتخار کند و تعدادی هستند مثل مگس می مانند به دنبال ته مانده های بیخود غذا هستند تفاوت از کجا تا به کجا؟ وقتی که دل شد مستقیم حرف های او هم میشود مستقیم وقتی که دل صاحب پیدا کرد صاحبدل نمی گذارد این دل کج برود نمی گذارد بچه می خواهد به زمین بخورد پدر چه کار می کند دست بچه را میگیرد رها کند تا ایستاد زمین میخورد اما اگر دست بچه را بگیرید بچه می تواند حتی بد بود و زمین میخورد چرا چون بچه به یک محل محکمی تکیه کرده است دویدن را هم می تواند انجام دهد پیغمبر چرا فرمودند*انا وعلی ابوا هذه الامه*من و علی دو پدر امت هستیم چرا اینگونه فرمود؟یعنی تمام امت فرزندان ما هستند . ما پدرانه شما هستیم دستتان را به دستم ما بدهید جای دیگری بروید زمین می خورید مادر کی میشود؟ فاطمه زهرا میشود زینب کبرا می شود حضرت معصومه است اگر دست ما در دست اینها باشد آیا ما زمین می خوریم

صیرفی: ممنون و سپاسگزارم روزی شما روز افزون باشد استفاده کردیم مثل همیشه از بیانات ارزشمند استاد اخلاق و عزیزمان دست پدرانشان بر سر ما هست در برنامه یاد خدا با کلام شیرین شان بیانات ارزشمند ایشان راه را به ما نشان دادند خداوند را به جاهت حضرت مهدی(عج) قسم می دهیم

خدایا چنان کن سرانجام کار تو خشنود باشی و رستگار


دسته بندی :

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها

2024-04-28 09:21:20