تاریخ انتشار: شنبه 28 آبان 1401
تعداد بازدید: 45

یاد خدا 9 تیر 1401

حبیب و محبوب با حضور حجت الاسلام سید احمد روحانی (متن و صوت برنامه یاد خدا 9 تیر 1401)

بسم الله الرحمن الرحیم

صیرفی: الذین آمنوا و تطمئن قلوبهم بذکرالله الا بذکر الله تطمئن القلوب یا محمد بن علی ایها التقی الجواد من رسول الله یا حجت الله علی خلقه یا سیدنا و مولانا انا توجهنا وستشفعنا و توسلنا بک الله وقدمناک بین یدیه حاجاتنا یا وجیها عندالله اشفع لنا عندالله سلام خدا بر پیامبر رحمت و خاندان مطهر و پاکشان اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم سلام خدا بر جوادالائمه سلام خدا بر امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف و سلام خدا به شما اهالی ارجمند یاد خدا خیلی خوش آمدید وقتتان بخیر تسلیت عرض می کنم سال روز شهادت امام جواد علیه السلام را محضر یکایک شما عزیزان و همین ابتدای برنامه خدا را قسم می دهیم به جواد الائمه که انشاءالله جوانان ما فرزندان صالح و در مسیر اهل بیت علیهم السلام باشند و ان‌شاءالله همه ما در این مسیر عاقبت به خیر باشیم با افتخار محضر سرور ارجمند در کارشناس محترم از امروز نخستین باری است که در برنامه یاد خدا محضر شریف شان خدمت حجت الاسلام والمسلمین حاج آقای روحانی عزیز عرض خیر مقدم و خوش آمد و تسلیت این روز را دارم آقا سلام علیکم و رحمة الله

حجت الاسلام روحانی:سلام علیکم و رحمت الله بنده هم خدمت حضرتعالی و عزیزان و دست اندرکاران خوب این برنامه ارزشمند و همه همراهانمان در سیمای قرآن که یکی از بهترین برنامه هایی است که من شنیدم خیلی مشتاقان زیادی دارد عرض سلام و عرض ارادت دارم شهادت امام جواد سلام الله علیها را خدمت همه عرض تسلیت دارم

صیرفی: خیلی خوش آمدید ممنونم از قبول دعوت و قبول زحمت که فرمودید خدمت شریف حضرتعالی خواهیم بود برنامه یاد خدا این توفیق را دارد که معمولاً سروران عزیز یا سر سفره قرآن کریم یا سر سفره تفسیر قرآن در کلمات اهل بیت علیه السلام و پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم ما را می نشاند و ما رزق داریم سر این سفره الحمدلله شنیدم که قرار است از محضر قرآن کریم یاد بگیریم و با کلام شیرین حضرتعالی این نکات را بیشتر متوجه باشیم خیلی در قرآن داریم خدای متعال عده‌ای را عده ای را دوست دارد و عده ای را دوست ندارد *ان الله یحبها و ان الله لا یحب ها های *قرآن کریم را قرار است از شما یاد بگیریم خدا کند در زمره یحب ها قرار بگیریم و فاصله بگیریم از لا یحب ها

حجت الاسلام روحانی:و بله همینطور که فرمودید سفره قرآن کریم بسیار بسیار گسترده است بزرگترین رزق است که خداوند به بشر داد به برکت وجود نازنین رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم و این توفیق نصیب هرکسی نمی شود که سر این سفره بتواندبهره ببرد ما هم خدا را شکر می کنیم به همراهی شما این توفیق نصیب ما شده بتوانیم چند دقیقه ای را در این فرصت های کوتاه در محضر قرآن شریف باشیم و استفاده بکنیم بحث محبت یکی از مهمترین مباحث بشر هست اصلا، نه بحث اینکه بگویم مربوط به اسلام باشد یا مربوط به قرآن باشد هرچند که خدای متعال هم از این فرصت استفاده می کند ما را با محبتی که با خودش و با اولیا اش و کلامش داشته باشیم بیشتر آشنا می کند و از این رهگذر رزق بیشتری خواهد کرد

صیرفی: ما به جهت اینکه در دهمین سال برنامه یاد خدا هستیم خداوند به من به همکارانم این منت را داده است در این خانه باشیم و عرض ارادت کنیم ادب اقتضا می کند حضرتعالی هر شکلی که صلاح می دانید بحث را آغاز کنید و من این ادب را داشته باشم خدمت شما اگر حسن مطلبی هم درباره امام جواد علیه السلام صلاح می دانید البته ما در طول مناسبت سعی ما این است برنامه های مختلف و متنوع شبکه تقدیم عزیزان می کنیم و تخصصی موضوع خودمان را دنبال می کنیم اما هر مقدار که صلاح دانستید اگر به امام جواد علیه السلام عرض ارادتی بعد بحث قرآنی مان را آغاز کنیم

حجت الاسلام روحانی: فکر می‌کنم اگر لابلای مبحث یک اشاره‌ای به شخصیت امام جواد داشته باشیم مناسب تر باشد بحث امام جواد را از قرآن جدا نکنیم خدمت شما عرض کنم که اساس خلقت انسان و اصلاً اساس خلقت جهان باور بسیاری از بزرگان بر اساس محبت است یعنی خدا دوست داشته است و خلق کرده است و آن بشری که قدر این نعمت را می داند برای دوست داشتن خود ارزش قائل می شود و به مراتب درجات محبتش را بالاتر می‌برد ایمانش هم کامل تر می شود کما اینکه در قرآن هم می فرماید* الذین آمنوا اشد حب الله *هر کسی که ایمان به خدا دارد شدت حبش به خدا بیشتر می شود و آن ایمان را بیشتر میکند و ایمان این اشتیاق را بیشتر میکند اساس اگر ما بخواهیم مسئله حب را از دین از معارف از حقایق جدا بکنیم یک چهارچوب خشک بدون انعطاف درست میشود که از انسان یک موجود مصنوعی درست می کند یک موجود واقعی نیست آن لطافت که در انسانیت انسان است کلمه انسان که بسیاری از بزرگان می گویند از کلمه انس گرفته شده است اگر که حالا ریشه آن درست باشد این هم با روحیات انسان جور است که دوست دارم انس بگیرم چه کسی بهتر از خدا که با او انس بگیرم چه کسی بهتر از پیامبر خدا که با او انس بگیرم و یا با ائمه معصومین لذا این است که ماهیت انسان ظاهر انسان وجود انسان با این محبت اگر مانوس شده باشد برای انجام امور دین و برای انجام امور اجتماعی اش برای انجام امور اقتصادی و کاری لطافت هایی در این انسان دیده می شود یک شور و نشاط هایی در این انسان دیده می شود که در افراد دیگر دیده نمی شود به تعبیر زیبایی که بزرگان ما در رابطه با آیه *لا اکراه فی الدین* بیان فرموده اند همین است امری که از او اکراه انجام بشود با زور و ضرب و تحکم باشد

این اصلا امر دینی نمی تواند باشد این آنجا است که انسان با میل و اشتیاق به سمت آن می رود پدری که دست نوازش بر سر فرزندش می کشد و او را با محبت به سمت قرآن و به سمت نماز به سمت اخلاقیات الهی می کشاند حقیقت دین را به جان این فرزند می نشاند و متقابلا آن کسی که زور می کند باید، این کلمه باید یکی از سخت ترین حالت ها را برای انسان ایجاد می کند بلافاصله تا بگویم باید در مقابل میشود موضع گیری ولو اینکه به حق هم باشد مثل پزشکی که به بیمار بگوید باید این دارو را بخوری کلمه باید مریض را کمی عقب می زند کمی پس میزند اما در هر صورت کلمه* لا اکراه فی الدین* بسیاری از بزرگان به این صورت معنا کرده اند اساساً در اصولاً امردین با باید و نباید، باید جدا بشود بلکه باید محبت گره بخورد بگوید من دوست دارم که خدا من را در حال عبادت ببیند من دوست دارم که به خلق خدا خدمت بکنم چون رضایت خدا به دست می آید من دوست دارم که حرف رسول خدا را اطاعت بکنم چون سبب سعادت دنیا و آخرت است این دوست داشتن را انسان در زندگی اش بیاورد اگر این حالت ایجاد بشود خیلی ذوق و شوق انسانها در اعمال دینی شان بالا می رود هرگز ازناملایمات روزگار عقب‌نشینی نمی‌کند از موضوع خودش ما دیده ایم که در بسیاری از مواقع مناسبات خانوادگی پدر یا پدربزرگ و مادربزرگی که نوه شان را دوست دارند وقتی که حال ملاقات با نوه شان را مقایسه می کنیم با زمانی دیگر میبینی به خاطر اینکه بهش چیزی از آنها می‌خواهد با همه پا درد و کمر دردی که دارد اما همه آنها را فراموش می‌کند چون محبت او را از جای بلند می کند محبت این را برپایی میدارد حالا برای این بحث محبت یکی از اساسی ترین بحث های قران که خدا دوست داشت ما را برای ما وسایل را فراهم کرده است دوست داشته است برای ما سعادت را رقم بزند این بساط دنیا را خلق کرده است دوست داشته است که ما را به اوج کمالات برساند بهترین بندگانش را برای هدایت از ما فرستاده است اگر این را درک کنیم و با شوق و ذوق به سمت این ها کشیده بشویم نحوه دین داری ما فرق می کند نحوه خدمتمان به دیگران فرق میکند تحملمان در برابر ناملایمات روزگار خیلی بالا می رود و این رمز موفقیت اولیای خدا است* لا خوف علیهم ولا هم یحزنون* در همین زمینه

صیرفی: خیلی متشکرم خیلی ممنونم با افتخار محضر شریفشان خواهیم بود قرآن مشرف می شویم بهره میبریم جان و دلمان را صفا می بخشیم و برمی گردیم خدمت حاج آقا روحانی عزیز خواهیم بود بسم الله الرحمن الرحیم...….

وقت شما بخیر ممنونم از همراهی تا ۳۰۰۰۰۷۲۰مسیر ارتباط پیامکی ما و شماست ۱۶۲ شماره روابط عمومی سازمان باز هم تسلیت عرض می کنم سالروز شهادت امام جواد علیه السلام را خدمت یکایک شما عزیزان با افتخار خدمت حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای سید احمد روحانی عزیز هستیم و سر سفره پر رزق در قرآن کریم به واسطه حضور ایشان آیه ۱۹۵ از سوره مبارکه بقره ،تقدیم حضور شما شد حاج آقا با افتخار در خدمت شما هستم

حجت الاسلام روحانی: در این آیه شریفه که شما اشاره کردید دو موضوع خیلی مهم مطرح است یکی بحث محبت است و یکی بحث محبت به چه کسی؟ خداوند می فرماید کسانی که محسن هستند را دوست دارم عنوان محسن یا واژه محسنین یکی از مهمترین واژه های قرآنی است یکی از کلید واژه های قرآنی است به قول شما کلیدواژه های قرآن و آن این است که ببینیم این ها چه ویژگی هایی دارند چه نشانه هایی دارند وقتی خداوند از این افراد یاد می کند و آن هم با این همه بزرگواری که اینها مورد محبت من هستند من به اینها عشق می ورزم دوستشان دارم خوب چرا من جز به اینها نباشم؟چرا من خودم را به این وادین کشانم خدا که مرا خلق کرده است و دوستم داشته است این دوست داشتن را ذخیره برای ادامه حیات خودم قرار بدهم و پله های ترقی را از این طریق بالا بروم بنابراین لابلای آیات قرآن اگر دنبال این واژه بگردیم می بینیم که گاهی خداوند فرموده است* ان رحمت الله قریب من المحسنین *یا در جای دیگر می فرمایند بشر محسنین پیامبر تو برو و به محسنین بشارت بده اینها خیلی اینها خیلی مقام دارند رحمت خدا به اینها خیلی نزدیک است یا در جای دیگری می فرمایند که* انا لا نضیع اجر محسنین *ما هرگز از انسانهای محسن را ضایع نمی کنیم کما اینکه خداوند اجر هیچکس را ضایع نمی کند اما برای اینها یک امتیاز ویژه قائل است اما آنچه که عرض می کردم خدمت شما این است که در این بحث مختصری که ما در خدمت شما هستیم بحث محبت به محسنین مطرح است که قرآن در ۴ آیه به خصوص این را مطرح کرده است* ان الله یحب المحسنین *و یکی از آن را هم همین آیه است که شما محبت فرمودید برای بینندگان عزیزمان پخش می شود اشاره صریح دارد انفاق بکنید در راه خدا کسانی که انفاق می کند مورد محبت خدا قرار می گیرد من خودم مخصوصاً آیه را تکرار می کنم که فیض بیشتری از تلاوت قرآن هم ببریم می فرماید* اعوذ بالله من شیطان رجیم و انفقوا فی سبیل الله* در راه خدا انفاق کنید* ولا تلقوا بایدیکم الی التهلکه *با دست خودتان خودتان را به هلاکت نیندازید و احسن او نیکی کنید* ان الله یحب المحسنین* خداوند محسنین را دوست می دارد شروع آیه امر به انفاق است با اینکه می دانیم از اولین پیام های قرآن هم انفاق است وقتی که قرآن را باز میکنیم سوره مبارکه بقره را آغاز می کند خداوند متعال یکی از مهمترین نشانه های انسان های باتقوا* و مما رزقناهم ینفقون *پس بنابراین انفاق انسان را خیلی زود بالا می برد انسان از آن چیزهایی که در اختیار خودش است ازآن امکاناتی که دارد از آن قدرتی که دارد در حال گاهی ممکن است از لحاظ مالی نباشد ولی معنوی زبانی دارد که می‌تواند دیگران را به سوی خیر بکشاند دستی دارد که می تواند دست دیگران را بگیرد قدمی دارد که مشکلی را حل کند اینها همه انفاق است حتماً باید انسان حساب مادی بکند حتماً یک پولی را در راه خدا خرج کند این می شود انفاق در صورتی که آنچه که انفاق میشود" فی سبیل الله" است این خیلی مهم است خیلی مواقع انسان ها پول خرج می کنند اما شاید" فی سبیل الله" در آن نباشد ممکن است مدرسه ساخته باشد بیمارستانی ساخته باشد کار بسیار خوبی است و ارزشمند است اما ته کار میبینید اهداف دیگری دارد در تاریخ هم بوده است در تاریخ زندگی هارون و رشید دیده‌ایم یک مسجد به چه عظمت درست کرد و بهلول به او برخورد کرد گفت چه می کنی گفت دارم مسجد درست می کنم ببین چقدر زیباست و در نهایت بهلول به او درسی داد گفت اگر مسجد را برای خدا درست می کنی فرقی نمی کند اسم من بالای این مسجد باشد یا اسم تو اگر برای خودت درست می کنی اصلا اسمش مسجد نیست پس انفاقی که تو کردی هدر رفت بحث انفاق اگر" فی سبیل الله "باشد زمینه برای احسان را فراهم می کند و آن هم محسنی که چنین ویژگی هایی دارند جمله دوم که باز در آیه مورد توجه باید واقع شود این است که* ولا تلقوا بایدیکم الی التهلکه* خودتان خودتان را به دست خودتان به هلاکت نیندازید حالا شان نزول این آیه و موارد آن را در کتاب" مجمع البیان" و امثال کتاب های تفسیری که بیان کردند را کنار میگذاریم چون بحث مان خیلی وسیع میشود و از ساعت برنامه بیرون می رود اما آنچه که عرض می کنم این است که چطور ممکن است با دست خودمان، خودمان را به ته لوکه بیاندازیم به هلاکت و نابودی بیندازیم دو مدل ممکن است یا زیاده روی و افراط یا کوتاه گذاشتن و تفریط هر دو تا انسان را به حق بیرون می برد بعضی ها انفاق که می کنند هرچه که دارند می بخشند این فرموده پیامبر گرامی است این کار پسندیده نیست زمان رسول خدا شخص این کار را کرده بود تمام موجودی خودش را وصیت کرده بود که در راه خدا پخش کنند و به دست رسول خدا تقسیم بشود بین فقرا آقا این کار را که انجام دادند از امیرالمومنین پرسیدند که وضعیت بچه های او چطور است خیلی مال ندارند خیلی زندگی ندارند حضرت فرمود اگر من می دانستم می دادم بهینه برای بچه هایش چیزی نگذاشته است و این اموال را پخش می‌کند هرگز این کار را انجام نمیدادم این نشان می‌دهد زیاده روی در این کار که حق دیگران را هم که ما وظیفه داریم نفقه و خرج و مخارج شان را اداره کنیم اینها را ضایع کنیم صحیح نیست و این از وادی انفاق می‌رود بیرون کاری که ما میخواستیم ما را به سعادت برساند جلوی سعات مارا می‌گیرد این بحث افراط می شود بحث تفریط هم که بعضی ها بخل به خرج می‌دهند که به قول قدیمی ها آب از دستش نمی چکد این هم مال زیادی را جمع میکند در نهایت نه خودش بهره می برد ونه اسباب سعادت برای دیگران فراهم می کند این هم باز پسندیدن ای است وجود مقدس امام جواد سلام الله علیه امروز روز شهادت آن بزرگوار است و به یاد آن بزرگوار هستیم توصیه پدر بزرگوارشان حضرت رضا سلام الله علیه فرمودند که شنیدم بعضی از غلامان من تو را از راهی می برند که مردم فقیر و نیازمند با تو روبرو نشوند به حق خودم قسمت میدهم ازم سیری برو که مردم دستشان به دستت برسد از این خیری که در اختیار تو است به آنها سهمی برسد در هر صورت این روش اهل بیت بوده است آنچه را که در اختیارشان بود با مردم تقسیم می کردند اما نه از وادی افراط و نه از وادی تفریط در حدی که متعادل و نیاز باشد در حدی که شرایط را بررسی می کردند و این کار انجام می شد میفرمایند* ولا تلقوا بایدیکم الی التهلکه* و بعد فرمود *و احسنوا *حال معنای احسان معلوم میشود اگر انفاق تان در حد شان و شئونات با رعایت شرایط بعضی وقت ها و انفاق می کنیم و گدا پروری میشود در جامعه این درست نیست بلکه اگر بیاییم این هزینه را سرمایه گذاری کنیم و مردم نیازمند را سرکار بیاوریم و کاری را در جامعه رونق دهیم این زیباتر است یا اینکه یک لقمه نان درست کنم و بدهم در خانه شان ببینید مراتب کار خیر بستگی دارد به جامعه امکانات و شرایط و آن فضایی که برای ما فراهم میشود یک وقت یک لقمه نان به دست فقیر می دهیم یک وقت اسباب نان درآوردن را به او می دهیم اینها خیلی با هم فرق میکنند اینها هر دو انفاق خواهند شد کدام زیباتر است قرآن می فرماید که لیبل وکم ایکم احسن العمل ما شما را ما شما را میاز ماییم تا شما بهترین عمل را انجام بدهید آن وقت بهترین اعمال کدام میشود آن که یک دوامی در آن است یا اینکه سعادت بیشتری در آن باشد آنکه خیر بیشتری به دیگران برسد بنابراین *الله یحب المحسنین* در کنار این معنا خیلی زیبا تر برای ما روشن می شود

صیرفی: خیلی متشکرم اگر همکارانم زمان را به من اعلام بفرمایند من فکر می‌کنم ما حدود یک دقیقه زمان داریم اگر چند جمله ای برای جمع بندی حضرتعالی از بحث به هر حال این اولین جلسه ای بود که خدمت شریف شما رسیدیم استفاده میکنیم

حجت الاسلام روحانی: من بسیار خوشحال شدم از این فرصتی که فراهم شد که بتوانیم بهره‌ای از صفحه قرآن ببریم و از آیات قرآن ببریم و نکته ای از قرآن را استفاده کنیم اما بحث محبت بحث علاقه‌مندی به هدایت بحث حرکت در مسیر اهل بیت همه اینها به یک نکته وابسته است و آن این است که انسان لذت ببرد از ایمانش از این فرصت هایی که برایش فراهم شده است از کار خیری که انجام می‌دهد با شوق و ذوق و لذت باشد اینها را قرآن برای ما مرحله به مرحله روشن میکند و اگر ما بتوانیم فضای زندگیمان را با محبت قرآنی با محبت پیغمبر و اهل بیت پیغمبر گره بزنیم این انسان را زودتر به کمالات می رساند

صیرفی: خیلی متشکرم خیلی ممنونم استفاده کردیم و بهره بردیم از فرمایشات حضرت عالی ما رسمی داریم که وقتی محضر امام رضا علیه السلام می رسیم عرض می کنیم

باب الجواد راه ورودی قلب تو است حاجت رواست هر که از این باب میرود ماهم که مردمان اهالی سرزمین امام رضا علیه السلام هستیم و امروز به محضر ایشان تسلیت عرض میکنیم به ویژه شهادت جوانان اهل بیت امام جواد علیه السلام راوی از امام رضا جانمان می خواهیم که انشاالله به ما نگاه کند به واسطه امام جواد علیه السلام که این ساعات و این روزها مردم عرض ارادت می کنند به آستان امام جواد علیه السلام انشالله روزی همه ما باشد زیارت کاظمین مقدس و به زودی برات این زیارت عتاب مقدس در کشور عراق روزی همه ما باشد شب زیارتی سید الشهدا علیه السلام هم هست زیارت کنیم سلامی عرض کنیم *صلی الله علیک یا اباعبدالله صلی الله علیک یا اباعبدالله صلی الله علیک یا اباعبدالله الهی به جوادالائمه چنان کن سرانجام کار تو خشنود باشی و ما رستگار


دسته بندی :

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها

2024-04-27 22:30:55