تاریخ انتشار: شنبه 28 آبان 1401
تعداد بازدید: 29

یاد خدا 20 تیر 1401

درس های ماندگار از نهج البلاغه با حضور دکتر اسماعیلی (متن و صوت برنامه یاد خدا 20 تیر 1401)

بسم الله الرحمن الرحیم

صیرفی:الذین آمنوا و تطمئن قلوبهم بذکرالله الا بذکر الله تطمئن القلوب در خانه ای که نور ولا موج می زند آرامش و امید و صفا و موج می زند در زندگی به سبک ائمه یقین بدان دارد همیشه یاد خدا موج می زند سلام خدا بر پیامبر رحمت و خاندان مطهر و پاکشان اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم سلام خدا بر امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف سلام خدا بر شما اهالی ارجمند یاد خدا وقتتان بخیر خیلی خوش آمدید الحمدلله رب العالمین که باز در خدمت شما هستیم با یاد خدا دهه ولایت را محضر یکایک شما تبریک عرض می کنم با افتخار این ایام بین عیدین عید قربان تا عید سعید غدیر خم طی میکنیم انشاالله که تحت ولایت امیرالمومنین علی علیه السلام باشیم و عاقبت به خیر باشیم با افتخار محضر سرور ارجمندمان استاد محترم حوزه و دانشگاه عضو محترم مجلس خبرگان رهبری جناب دکتر اسماعیلی عزیز هستید آقای دکتر سلام علیکم و رحمة الله آقای دکتر اسماعیلی سلام علیکم و رحمة الله

استاد اسماعیلی:بسم الله الرحمن الرحیم من هم بار باید خدمت بینندگان عزیز سلام و عرض ادب داشته باشیم گرچه این برنامه بعد از عید قربان پخش می شود اما جا دارد عرض کنم پیشاپیش عید غدیر را هم تبریک عرض کنیم و آرزو کنیم آنچه که می خواهند و آرزو دارند برکت امیرالمومنین سلام الله علیه روزی ایشان شود ان شاالله

صیرفی :بر شما هم مبارک باشد همیشه یاد گرفته ایم عرض می کنیم الحمدلله الذی جعلنا ولایت علی بن ابی طالب علیه السلام الحمدالله رب العالمین و شده است با برنامه حضرتعالی هفته بعد هم روز عید غدیر خدمتتان خواهیم بود سر سفره ی نهج البلاغه مهمان باشیم ان‌شاءالله حسن اتفاق و برکتی که در برنامه یاد خداست که در خدمت آقای دکتر اسماعیلی سر سفره نهج البلاغه هم در ایام عید سعید غدیر باشیم جای شکر ویژه دارد باهم ببینیم خلاصه‌ای از جلسه قبل را برمی گردیم بفرمایید خواهش می کنم

خلاصه جلسه قبل:

وقتی خداوند چیزی به شما هدیه داده است نعمتی داده از خداوند باید این نعمت معلوم باشد باید اثر نعمت در زندگی دیده شود علمای ما می گویند اثر نعمت باید در سه جا دیده شود یک در قلب انسان اثر نعمت در قلب انسان این است در قلب ما محبت خدا زیادتر است در روایت آمده از به همدیگر هدیه بدهید چرا پیامبر فرمود* الهدیه تجلب الموده* علی علیه السلام می فرماید هر کس دارد خوب از آن استفاده کند شکر نعمت باید آشکار شود به جز دو گروه که علی علیه السلام استثنا کرده است یکی امرا دیگری علما می فرماید صاحب‌منصبان و مسئولان جامعه ونیز کسانی که لباس دین بر تنشان است به اسم خدا و پیغمبر زندگی می کند این دو گروه ‏ولو داشته باشند نباید به رخ مردم بکشند

صیرفی: ۳۰۰۰۰۷۲۰مسیر ارتباط پیامکی ما است ۱۶۲ هم تلفن روابط عمومی صدا و سیما منتظر ارسال نظرات و شنیدن صدای گرم شما هستیم در فضای مجازی هم به آدرس:

Yadekhoda.qtv @

دنبال بفرمایید و در بازنشرش هم عنایت داشته باشید و ما را بیشتر دلگرم بفرمایید خدمت آقای دکتر اسماعیلی عزیز هستیم همیشه به ما اجازه سوال می دهند از معلمان خوشنام کشورمان آقای دکتر یک دغدغه ای که داریم ما همیشه و افراد دغدغه مند که طالب سبک زندگی هستند می پرسند ما نمی دانیم مومنیم یانه مثلا می گوییم الحمدالله الذی جعلنا من المتمسکین به ولایت علی بن ابی طالب این تمسک معنایی دارد و شاید به امروز زمانش نرسد محدود است ما شیعه پیرویم ایمان حقیقی داریم آیا واقعاً می توانیم باشیم و چه قدر فاصله داریم با مومن حقیقی؟ خانه داریم یا مثلاً مادریم کارمند ویا مجری هستیم آیا میتوانیم مومن واقعی باشیم؟ اگر مومن امیرالمومنین است ماچه هستیم ؟

استاداسماعیلی:من در مقابل بینندگان این برنامه به خودم اجازه نمی دهم به این سوال بپردازیم که آیا مومن هستیم یا نیستیم همه مومن هستند به حمد الهی از کجا بفهمیم؟ این که علاقه مند به چنین برنامه هایی هستند با یاد خدا آموزش آن را می گذراند از خان حکمت امیرالمومنین علی علیه السلام نهج البلاغه ارتزاق می کنند الحمدالله ها همه نشانه های این است که مومن هستند بنابراین از این سوال بگذریم که مومن هستیم یا نیستیم فکر می کنم سوال را اینطور مطرح کنیم که ما چه قدر مومن هستیم چقدر مومنیم معنایش این است ایمان دارای درجات ایست و ما می‌خواهیم بدانیم در کدام درجه از ایمان قرار گرفته ایم هر کس که ایمان به خدای متعال دارد سود و ضرر من دست خداست هرکس به این ها ایمان داشته باشد و قیامت را و پیامبران را پذیرفته باشد این مومن است خوش به سعادت او، اما برای مخاطبان این برنامه مهم این است که از امیرالمومنین علیه السلام بشنوند که ایمان دارای درجات و مراحلی است بکوشید تا میتوانی درجه به درجه پله به پله ایمان تان را تقویت کنید وبه مدارج بالاتر برسید در نهج البلاغه راجع به این موضوع مطالب زیادی بعضی را اگر خدا توفیق در حد امروز عرض میکنیم و همه برگرفته از قرآن شریف است قرآن می فرماید لهم درجات عند ربهم یعنی برای مومنان در نزد پروردگارشان درجاتی است لهم درجات عند ربهم" درجات ایمان نزد پروردگار است خیلی ما نمی توانیم تشخیص دهیم که فلانی در کدام درجه از ایمان است و لذا دستگاه ایمان سنجی که بعضی دارند و روی اشخاص می گذارند و می گویند این با ایمان است این با ایمان نیست این انقلابی از این انقلابی نیست ما همچین چیزی نداریم ما یک همچین ایمان سنجی نباید دست خودمان بدهیم درجات دست خداوند است و فردا معلوم میشود خیلی ها که ما ممکن است در دنیا خیلی عادی با آنها رفتار کنیم و کوچک این‌ها را به بینیم در قیامت خواهیم دید در چه درجاتی از ایمان قرار دارند فکرش را هم نمیکردم بعضی ها هم خیلی برو و بیا دارند عناوین دارند و جایگاه دارند خیال می کنیم در درجات بالای ایمان قرار دارند معنی فردای قیامت که پرده ها می افتد بینیم که اینطور نیست و لذا وقتی قرآن می خواهد قیامت را توصیف کند می فرماید : آن قیامت ای که هیچ دلیلی نداریم برای انکارش، قیامت وقتی اتفاق بی افتد دو خاصیت دارد یک عده را از بالا به پایین می‌کشد یعنی کسانی که در چشم ما بالا هستند قیامت این ها را پایین می آورد ولی رافعه هم هست کسانی که ما فکرش را هم نمیکردیم و در این دنیا پایین بودند پیامد این ها را میبرد بالا ما باید توجه داشته باشیم ایمان دارای درجات ای است و این درجاتهم در پیشگاه پروردگار است خودمان هم نمی توانیم درست تشخیص بدهیم خیلی وقتها ما خیال میکنیم در فلان درجه هستیم خیلی مومن هستیم ولی بعدا معلوم میشود که این طور نیست بگذارید پرده بی افتد آن موقع معلوم میشود که هر کس چقدر ایمان دارد یا ندارد پس ایمان دارای درجات ای است چون ایمان دارای درجات ای است مومنان درجه بندی هستند طبیعتا بهشت هم یکسان نیست بهشت هم دارای درجات ای است یعنی اینطور نیست که خوب و خوب تر در بهشت یک طور پاداش بگیرند پاداش های آنها هم فرق می کند امیرالمومنین سلام الله علیه در خطبه ۸۵ نهج البلاغه توضیحاتی دارند راجع به بهشت می فرمایند درجات متفاضلات ومنازل متفاوتات بهشت دارای درجات ای است از نظر فضیلت و برتری نسبت به هم متفاوت هستند منازل و متفاوت هرکس جایگاه خواص خود را دارد خیال نکنیم حالا که ایمان آوردیم به مبدا و معاد ان شاالله همه مثل هم هستیم خیر درجات با هم فرق می کند یک مثال زده است امام صادق علیه السلام می فرماید که می توانیم این طور تصور کنیم که ایمان دارای ۱۰ درجه است فرمایش امام صادق که ایمان مانند نردبان است از هر پله بعد از پله دیگر باید عبور کرد بالا رفتن از آن پله به پله است پس ایمان دارای درجاتی است ایمان مانند یک نردبانی است که ما می خواهیم به قله معرفت برسیم به قله معنویت برسیم و حضرت می فرماید هر کدام در طبقه ای حتی سلمان و ابوذر هم در یک پله نیستند پله دهم است پله دیگری است شما هم همینطور بعد از امام صادق علیه السلام فرمودند آن که در پله بالاتر است نباید کسی را که در پله پایین تر است تحقیر کند سرزنش کند لگد بزند و پرتش کند پایین چون یک پله پایین تر است حضرت فرمودند وظیفه اش این است که دستش را بگیرد و او را یک پله بیاورد بالاتر امام صادق علیه السلام فرمودند هر کس در هر پله ای است یک نگاهی می اندازد و آن که پایین تر است دستش را بگیرد و با آرامش مهربانی پله بیاورد بالاتر اگر ما این کارها را کنیم هر روز در حال رشد هستیم فرمودند نباید بیش از ظرفیت کسی بر او تحمیل کنیم حضرت فرمودند به آرامی اگر می تواند و حال دارد بیش تر از آن به او سخت نگیر که می برد که باعث می شود بشکند و اگر کسی باعث بریدن مومنی شود باید در قیامت پاسخگو باشد بنابراین عرض این است ایمان دارای درجات ای است مومنان در یک درجه نیستند بهشت شان هم در یک در درجه نیست مهمان نهج البلاغه هستیم الحمدلله برویم سراغ علی علیه السلام در حکمت ۲۶۱ حضرت می فرمایداینطور عرض کنیم که ایمان مثل یک نقطه سفیدی روی قلب است هرچه این ایمان بزرگتر و بیشتر می‌شود این سفیدی این نقطه نورانی هم بزرگتر و میشود پس ایمان کم و زیاد دارد حالا راه هایی دارد اما موضوع بحث ما این نیست ولی حیف است که ذکر نکنیم یکی از راهها این است که در قرآن به صراحت فرموده است قرآن گوش کنید نمی‌خواهیم بگوییم قرآن بخوانید این جای خود ،همین استماع قرآن تلاوت قرآن ایمان را زیاد می کند قرآن با صراحت می فرماید .

یک موقع خودمان قرآن می خوانیم خیلی خوب است اما شنیدن آن هم موجب ازدیاد ایمان میشود و باعث می شود درجات ایمان بالا میرود شنیدنش وقتی قرآن می خوانند باید ساکت باشید و گوش داد همین گوش دادن در زیاد شدن ایمان موثر است چیزی که از امیرالمومنین علیه السلام یاد میگیریم ایمان دارای درجاتی است بهشت دارای درجات ای است قانع به درجات پایینش نباشید

صیرفی: این نکته بسیار مهم که شاید کمتر گفته شده است که شنیدن قرآن هم می تواند ایمان انسان را بالا ببرد و درجات انسان را بالاتر ببرد برویم محضر قرآن کریم با این نگاه بشنویم بسم الله الرحمن الرحیم... آیه دوم از سوره مبارکه انفال تقدیم حضورتان شد الحمدالله رب العالمین شنیدن قرآن ایمان را زیاد میکند

استاد اسماعیلی: وقتی قران برای شان تلاوت می شود نه خودشان بخوانند وقتی قرآن برایشان تلاوت می شود ایمان شان زیاد میشود اگر انسان با گوش جان بشنود و همینطور است وقتی قرآن می خوانند انسان باید با گوش جان آیات را بشنود گاهی انسان می بیند صحبت می کنند با انبیا مثل تشریفات است برنامه های روتین است اینطور نه باید باشد هر وقت قرآن خوانده می شود خوب گوش دهیم خودش باعث می‌شود که ایمانمان بالارود و سر آن این است که استماع قرآن خودش یک عمل است به عمل صالح است خود گوش دادن و دل دادن به قران یک عمل صالح است و درجات ایمان و در نتیجه درجات بهشت بر اساس عمل است هم یک عمل است عمل خوب قرآن می فرماید کسی خیال نکند درجات ایمان و جایگاه بهشت براساس ادعا است ادعاهای بزرگتر جایگاههای بهتر یا کسی فکر نکند درجات بهشت او بر اساس مقامات دنیوی او است خیر خافضه رافعه درجات بهشت را عمل ما مشخص می کند که چقدر به چه چیزهایی که بلد هستیم یا به ما آموزش داده اند عمل میکنیم این درجات ایمان را مشخص میکند بعضی کم بلد هستند اما به همان کمی که بلد هستند عمل می‌کنند و در قیامت جایگاه خیلی بالایی دارند بعضی خیلی بلد هستند اما به آن چیزهایی که بلد هستند عمل نمی کنند خوب مردم را نصیحت می کنند خوب موعظه می کنند اما خودشان پند نمی گیرند لذا در قیامت دارد این ها در روایات داریم این ها در قیامت وقتی نگاه میکنند که دیگران با موعظه و سخنرانی ایشان یاد گرفتن و به کجا ها رسیدند وقتی درجات شان را در بهشت می بینند حسرت می خورند و این بالاترین حسرت است شدیدترین حسرت در قیامت مال کسانی است که حرف خوب را به دیگران یاد دادند و آنها عمل کردند پله های ایمان را رفتند بالا اما خودش عمل نکرده است این شرمنده گی شان برای شان کافی است ایمان و بهشت دارای درجات و منازل و مراحلی است دوم این که ایمان درجات و پله هایش بر اساس عمل مشخص میشود بدون استثنا درجات شان بر اساس اعمالشان است کسی هم خیال نکند ما تقلب میکنیم اینجا متوجه نمیشوند مثل دنیا ظاهرسازی میکنیم این صحبت ها آنجا نیست می فرماید این طور نیست که خداوند نه داند چه می کند هواداران می توانید فریب دهید قیامت صحنه تبلور اعمال انسان است البته در قیامت نمی تواند کاری کند نمی تواند درجه اش را بالا ببرند هر کس هر کاری می خواهد بکند در همین دنیا است همین جا است پس تا وقت از دست نرفته است باید درجه خود را ببریم بالا و عرض کنیم وقتی ما این حرف را میزنیم سری به ذهن انسان می آید چه کار بزرگی باید انجام دهیم هیچ کار بزرگ انجام ندهید همین کارهای کوچک و خوب انجام دهید همین که دست یک نابینایی را می گیرید و از این طرف خیابان به آن طرف خیابان می برید همین که می بینیم همکارمان امروز اوقاتش تلخ است همین که به او دلداری می‌دهیم و به او نشاط می دهیم از غم و غصه خارجش میکنیم من که می بینیم کسی یک گره کوچک در زندگی اش کرده است که را باز کن وقتی که میبینیم زن و شوهری با هم اختلاف دارند اختلاف را حل کنیم تنها است که درجات انسان را بالا میبرد لازم نیست کار های خیلی خیلی بزرگی انجام دهیم اگر آنها را هم انجام دهیم خوب است اما گاهی ما آنقدر فکر کارهای خیلی بزرگ هستیم کارهای خیلی کوچک را یادمان میرود اصلاً ائمه ما صلوات الله علیه اما یک نکته ای را گفتند فرمودند هیچ کار خوبی را کوچک نبین نه گوید این چیزی نیست چون همان کار کوچکی که از نظر شما کوچک است در نگاه خدا خیلی هم بزرگ باشد آن طرف هم هست هیچ کار زشتی را هم نباید کوچک ببین نگویید این چیزی نیست هیچ کارخوبی را کوچک نبینید چون همان کار کوچکی که از نظر خدا خیلی هم بزرگ باشه بزرگ باشد و نجات شما به هر حال دنیا صحنه عمل ما است در دنیا است که پله های بهشت را برای خودمان طی می کنیم طرف دیگر هم دارد منتها چون برای ما خاطرات بین شما نمیخورد ما نمی گوییم در حرکات جهنم هم همین با اعمال خودمان است ما هر لحظه که با هم صحبت می کنیم کاری انجام میدهیم هر کاری که انجام میدهیم یا یک پله می رویم بالا یا خدایی نکرده یک پله می رویم پایین

صیرفی :خیلی ممنونیم خدا را به وجاهت امیرالمومنین قسم می دهیم بعد و می‌کنیم الهی چنان کن سرانجام کار تو خشنود باشی و ما رستگار


دسته بندی :

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها

2024-04-24 15:57:29