تاریخ انتشار: سه شنبه 25 تیر 1398
تعداد بازدید: 172
حجت‌الاسلام پژمانفر در برنامه رصد بیان کرد:

نقاط ضعف شورای توسعه و خط و نشان برای مدیران چندشغله

رئیس فراکسیون قرآن، عترت و نماز مجلس شورای اسلامی از پیگیری قضایی فعالیت‌های قرآنی بر زمین‌مانده از سوی این فراکسیون خبر داد.

به گزارش روابط عمومی شبکه قرآن و معارف سیما، حجت‌الاسلام والمسلمین نصرالله پژمانفر، رئیس فراکسیون قرآن، عترت و نماز مجلس شورای اسلامی، شب گذشته، ۲۴ تیرماه، با حضور در برنامه زنده رصد شبکه قرآن و معارف سیما با اجرای مهدی صفری به بیان مطالبی پرداخت.

وی در بخشی از صحبت‌های خود به بیان برخی از وظایف فراکسیون قرآن و عترت مجلس شورای اسلامی پرداخت و با تأکید بر اینکه این فراکسیون از مهم‌ترین فراکسیون‌های مجلس بوده و یک جریان حاشیه‌ای در کنار کارهای دیگر مجلس نیست، گفت: اتفاقاً این فراکسیون مأموریت‌هایی را پیگیری می‌کند که بسیاری از بخش‌های آن در هیچ جای دیگری متولی ندارد. لذا ما سعی کرده‌ایم با توجه به اهمیت مباحث قرآنی، برنامه‌ریزی دقیق در این حوزه داشته و نسبت به همه مسائل ورود لازم را داشته باشیم.

پژمانفر همچنین به پرجمعیت بودن فراکسیون قرآن و عترت مجلس اشاره کرد و افزود: در مجلس شورای اسلامی هیچ فراکسیونی وجود ندارد که این تعداد عضو و همراه داشته باشد. اولین مسئله‌ای که این فراکسیون مورد نظر قرار داد، پیگیری برنامه‌هایی که تکلیف قانونی داشته، بوده است. بررسی‌هایی به عمل آمد که چه کارهایی تاکنون انجام شده است و چند درصد از اقدامات عملیاتی نشده است؟ همچنین در این بررسی، وضعیت دستگاه‌ها در ارتباط با اجرا کردن یا اجرا نکردن این تکالیف مورد بررسی قرار گرفت.

بلاتکلیفی شوراهای قرآنی استان‌ها 
رئیس فراکسیون قرآن، عترت و نماز مجلس شورای اسلامی تصریح کرد:‌ اولین مسئله که دیده شده بحث شوراهای قرآنی استان‌ها بود، این شوراها با وجود تکلیف قانونی، در کل کشور مورد توجه قرار نگرفته و استاندارها نسبت به این موضوع ورود پیدا نکرده بودند. بر همین اساس، ابتدا برای راه‌اندازی این شوراها پیگیری کردیم، ‌در ادامه برای اینکه بتوانیم ساختاری برای پیگیری ایجاد کنیم، ابتکاری در این دوره از مجلس انجام دادیم که جا دارد در ادوار آینده نیز به عنوان سنت مورد استفاده قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه نمایندگان مجلس در هر استان دارای مجمع نمایندگان هستند که این مجمع در زمینه‌های مختلف یک نماینده در جلسات استانی دارد،‌ بیان کرد: بر همین اساس مقرر کردیم نمایندگان مجلس شورای اسلامی در کنار رابط‌هایی که در حوزه‌های مختلف دارند، یک نفر را هم به عنوان رابط قرآنی معرفی کنند. این کار صورت گرفت و افراد معرفی شده را به امضای خودم به وزیر کشور معرفی کردم تا از طریق وزیر کشور و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان رابط قرآنی به استاندار هر استان معرفی شود تا برای حضور در جلسات، وجاهت قانونی داشته باشد. در آن نامه، خواسته شد تا این رابط قرآنی به تمامی تشکل‌های قرآنی و همه سازمان‌هایی که مرتبط هستند، معرفی شوند. لذا امروز در هر استان یک نفر نماینده و رابط خاص وجود دارد که مسائل قرآنی هر استان را پیگیری می‌کند.

شیوه واکنش به کارهای بر زمین‌مانده
پژمانفر در ادامه در پاسخ به این سؤال که آیا آسیب‌شناسی‌هایی در مورد اینکه چرا تا کنون چنین مواردی اجرا نشده و تکالیف قانونی عملیاتی نشده است، گفت: علاوه بر اینکه به دستگاه‌ها الزام می‌کنیم تا تکالیف را انجام دهند، موانع را نیز بررسی می‌کنیم. برای مثال یکی از نامه‌هایی که بالغ بر ۲۵۰ امضا داشت در ارتباط با پیگیری شوراهای استانی و عدم تشکیل این شورا بوده است. در مجلس شورای اسلامی، کمتر نامه‌ای با این حجم از امضا مواجه می‌شود، این نامه به رئیس‌جمهور نوشته شد و به عنوان تکلیف مورد یادآوری قرار گرفت. در حال حاضر در ارتباط با ماده ۲۴۴ نیز پیگیری می‌کنیم و اگر این کار انجام نشود، نسبت به کارهای انجام نشده دستگاه‌های اجرایی، از طریق قوه قضائیه، پیگیری خواهیم کرد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به موضوع آموزش عمومی قرآن و پیگیری‌های این فراکسیون در این رابطه اشاره و اظهار کرد: در حال حاضر فعالیت‌های مختلفی در حوزه‌های گوناگون انجام می‌شود، اما در جامعه اسلامی حداقل‌هایی باید در مسئله قرآنی وجود داشته باشد. حداقل‌هایی که در این زمینه مطرح شده این است که در نظام جمهوری اسلامی ایران، شاهد حضور افرادی نباشیم که سواد روخوانی و روان‌خوانی قرآن کریم ندارند. لذا جلساتی با مجموعه‌هایی که باید در این زمینه فعالیت داشته باشند برگزار کردیم تا برنامه‌ریزی صورت بگیرد. ابتدا سراغ آموزش و پرورش رفتیم و گفتیم دانش‌آموزی که از آموزش و پرورش می‌رود باید این توانمندی را داشته باشد که روخوانی قرآنی را بداند.

مطالبه جدی از آموزش و پرورش
به گزارش ایکنا، وی با اشاره به اینکه امروزه می‌توان با ۱۰ ساعت آموزش، دانش‌آموزان را با روخوانی و روانخوانی قرآن کریم آشنا کرد، گفت: در حالی که در مدارس، ساعت‌ها به این امر اختصاص داده شده اما باز هم شاهد هستیم درصدی از دانش‌آموزان آشنایی با روخوانی قرآن پیدا نکرده‌اند. این نشان می‌دهد احتمالاً برنامه‌ها اشکالاتی دارد. لذا در این زمینه تفاهم با وزارت آموزش و پرورش صورت گرفت. در این زمینه دست یاری به سمت بخش مردمی دراز کرده و به شدت پیگیر آن هستیم. در ادامه این کار به سراغ بخش اداری و استخدامی نیز رفته‌ایم تا برای کارکنان دولت نیز چنین برنامه‌هایی صورت بگیرد. بر همین اساس می‌‌توانیم ادعا کنیم تا یکی دو سال آینده به عنوان کشوری که پرچمدار قرآن در جهان اسلام است، شاهد بی‌سواد قرآنی در کشور نباشیم.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به داشتن افق در برنامه‌های قرآنی و اقداماتی که طی سال‌های گذشته در این زمینه انجام داده، اشاره و اظهار کرد: در گذشته برنامه‌ریزی برای این موضوع بود تا بتوانیم در یک برنامه دقیق قرآنی هر سال یک اعتبار را داشته باشیم تا به افق مد نظر برسیم. برای داشتن این افق ۱۰ هزار میلیارد بودجه لازم بود و پیش‌بینی شده بود اگر سالی هزار میلیارد تومان اختصاص یابد در ۱۰ سال بتوانیم به آن افق دست پیدا کنیم. در این افق، مشخص شده بود که مثلاً هر سال در بخش حفظ، یک میلیون حافظ قرآن و در دیگر بخش‌ها نیز یک سری فعالیت‌های خاص داشته باشیم. در همین راستا با سازمان برنامه و بودجه به توافق رسیدیم که سالی ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای مسائل قرآنی در نظر گرفته شود، اما متأسفانه در این موضوع وضعیت بدی داشته‌ایم.

سقوط بودجه قرآنی چه توجیهی دارد
پژمانفر در ادامه با تأکید بر اینکه مشکلات بخش بودجه‌ای به شیوه نگاه به حوزه قرآنی باز می‌گردد،‌ گفت: آدم‌ها حرف‌هایی را پشت تریبون می‌زنند که باطن و حقیقت برنامه‌ای آنها نیست. ما در جمهوری اسلامی نباید تعارف و تعریف‌های بی‌مورد داشته باشیم. به اعتقاد من، مهم‌ترین سندی که سیاست‌های دولت را نشان می‌دهد، سیاست‌های موجود در لایحه بودجه است، یعنی اگر لایه بودجه را نگاه کنیم، متوجه می‌شویم دولت به چه چیزهایی اهمیت می‌دهد و چه چیزهایی در درجه اهمیت بعدی است،‌ وقتی در حوزه کارشناسی می‌گوییم قرآن اهمیت دارد، اما در عمل، اعتبارات قرآنی را از ۲۰۰ میلیارد به صفر ‌می‌رسانیم، هیچ توجیهی نمی‌تواند، داشته باشد الا اینکه قرآن، اولویت نباشد.

رئیس فراکسیون قرآن، عترت و نماز مجلس شورای اسلامی بیان کرد: اگر فرض کنیم در اعتبارات، مشکل داریم، اشکال ندارد، اما اگر قرار است، اعتباری کم شود، از همه بخش‌ها کم شود نه اینکه یک بخش صفر شود و بخش دیگر افزایش ۱۰۰ درصدی داشته باشد. من در این سال‌ها برنامه‌های فرهنگی‌ای را دیده‌ایم که حتی بیشتر از سقف تعیین شده در بودجه نیز اعتبار دریافت کرده‌اند.

شورای توسعه متولی همه امور قرآنی است
پژمانفر در ادامه در مورد متولیان وضعیت فعلی فعالیت‌های قرآنی در کشور بیان کرد: در حوزه قرآنی، شورای توسعه فرهنگ قرآنی، متولی همه چیز است، این شورا یک شورای عادی نیست، این شورا تشکیل شد تا موازی‌کاری را برطرف کند، اصراف را مدیریت کند و فعالیت‌هایی از این دست انجام دهد. در شورای برنامه‌ریزی که زیرمجموعه شورای عالی انقلاب فرهنگی است، باید این پیگیری انجام شود. شورای عالی انقلاب فرهنگی باید ورود کند، البته جلساتی برگزار شد و اشکالات بیان شد. من اعتقاد دارم، اگر امروز مشکلاتی وجود دارد، بخشی به متولی بازمی‌گردد، پیگیری شورا و دنبال کردن مسئله و استفاده از طرفیت‌های مجلس از جمله مواردی است که باید در برنامه‌های شورای توسعه و شورای عالی انقلاب فرهنگی جا داشته باشد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه شورای توسعه فرهنگ قرآنی امروز بسیار ضعیف است، بیان کرد: شورا، ملاحظات خود را دارد و هیچ کدام نسبت به این موضوع اعتراض ندارند. لذا یکی از اشکالات، همین عملکرد ضعیف است و همین عملکرد باعث شد تا وضعیت، به نابسامانی فعلی برسد. این نگرانی همچنان وجود دارد که چاقوی جراحی سازمان برنامه و بودجه، ناعادلانه در حوزه قرآن ورود پیدا کند و بخشی از اعتبارات را بزند.

افراد چندشغله در میان مدیران امور قرآنی
پژمانفر در بخش دیگری از این گفت‌وگو در پاسخ به سؤالی در مورد بازگشت بخشی از بودجه قرآنی به خزانه، نیز بیان کرد: ‌این یکی از اشکالات حوزه قرآنی است که یک متولی ممهز در ارتباط با این موضوع ندارد. ما آدم‌های چندشغله‌ای داریم که در کنار شغل‌های خود پای این سفره نشسته‌اند. در جلسه با دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی بر این موضوع تأکید کردم، اگر می‌خواهیم کار جدی صورت گیرد باید جدی‌تر وارد شویم و رودربایستی را کنار بگذاریم.

گزارش ایکنا حاکی است، وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به بیان راهکارهای برون‌رفت از این وضعیت پرداخت و اظهار کرد: به اعتقاد من راهکار، خود مردم هستند. باید جریانات مردمی را در ارتباط با مطالبات از فضای حداقلی، بیرون کشیده و وارد فضای مطالبات فراگیر شوند. امروز راه حل مسئله، حضور مردم و فعالان قرآنی در عرصه قرآنی و مطالبه‌گری در این عرصه است. الان شورای توسعه فعالیت‌های قرآنی استان‌ها اگر مورد مطالبه همگانی قرار می‌گرفت،‌ استاندار موظف می‌شد تا آن را برگزار کند،‌ همانگونه که شورای برنامه‌ریزی استان را برگزار می‌کند. پس باید پیگیری برنامه‌ها صورت بگیرد و همچنین برنامه‌ها به سمتی برود که از اعتبارات مردمی استفاده شود.

نماینده مجلس شورای اسلامی همچنین بر ورود سازمان اوقاف و امور خیریه تأکید کرد و گفت: این سازمان از ظرفیت‌های خود به اشکال مختلف به ویژه در حوزه وقف قرآنی استفاده کند. اگر منتظر شویم دستگاه‌های دولتی پول بدهند، اولویت برای آنها چیز دیگری است.

رئیس فراکسیون، قرآن، عترت و نماز مجلس شورای اسلامی در پایان این گفت‌وگو به سؤالی در مورد ورود این فراکسیون به بحث ادغام نیز پاسخ داد و گفت: طبیعتاً شأن مجلس قانون‌گذاری و نظارت است و نمی‌توانیم در اجرا وارد شویم، اما این یکی از دغدغه‌های ما بوده و باز هم یکی از ضعف‌های شورای توسعه است که نتوانسته برای این مسئله کاری انجام دهد. این یکی از دلایل ضعف جریان قرآنی کشور و مدیریت آن است که نتوانسته مأموریت‌ها را به نتیجه برساند.

دسته بندی :

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها

2024-04-25 18:38:59