ویژه برنامه قرارگاه شبکه قرآن و معارف سیما در آستانه یوم الله 13 آبان
هر شب با برترین تلاوتهای ایران و جهان در «شبهای تلاوت» شبکه قرآن سیما
پاسداشت روز 13 آبان در شبکه قرآن و معارف سیما
«خانه مادری»، روایت دلدادگی سردار دلها به بانوی دو عالم (س)
روایت مبارزه با استکبار در قرارگاه شبکه قرآن و معارف سیما
مستند «میراث پاییز»؛ روایتی از حضور شجاعانه نوجوانان در جبهههای دفاع مقدس
نگاهی به زندگی آیتالله سیدعلی قاضی طباطبایی از دریچه شبکه قرآن ومعارف سیما
بازخوانی حماسه محمدحسین فهمیده در روایت «لبخند اشک»
از مسیر قرآن تا میدان شهادت؛ حکایت «آرمان عزیز» در قاب شبکه قرآن ومعارف سیما
پخش اختتامیه چهل و هشتمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم از شبکه قرآن ومعارف سیما
مستند «فریدالدین»، شبکه قرآن سیما روایتگر داستانی از شکوه دانش تا قلههای شهادت
مسجد قرارگاه مدیریت محله از شبکه قرآن و معارف سیما
پخش مستند «نیمه پنهان ماه» با نگاهی به زندگی شهید صدرزاده از شبکه قرآن سیما
در سایه سار علم و تقوا؛ گرامیداشت یاد آیتالله مهدوی کنی در قاب شبکه قرآن ومعارف سیما
تبیین و بررسی بیانات امروز مقام معظم رهبری در قرارگاه شبکه قرآن و معارف سیما
توجه به مسجد به عنوان میدان کنشگری اجتماعی در قرارگاه شبکه قرآن
پوشش زنده شبکه قرآن و معارف سیما ازچهل و هشتمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم
گرامیداشت یاد شهید سردار شوشتری در شبکه قرآن ومعارف سیما
مسجد قرارگاهی برای هر محله در قاب قرارگاه شبکه قرآن و معارف سیما
مستند «نائبالامام»؛ روایتی متفاوت از زندگی آیتالله حسینی شیرازی
از خاکستر جنگ تا نور مقاومت، داستان «متولد غزه» بر روی آنتن شبکه قرآن ومعارف سیما
بررسی فعالیت فعالان قرآنی استان فارس در برنامه آرمان
از محراب تا شهادت؛ روایت زندگی پربار شهید دستغیب در قاب شبکه قرآن و معارف سیما
روایت قرارگاه شبکه قرآن از کنشگری زنان در مسجد
از طلبگی تا شهادت؛ یادواره شهید اکبر خردپیشه شیرازی در شبکه قرآن سیما
تلاوت آیات و ادعیه های نورانی در شبکه قرآن و معارف سیما
روایت شکوه حرم مطهر حضرت شاهچراغ علیهالسلام در قاب شبکه قرآن سیما
ایران جان، فارس ایران در قاب شبکه قرآن و معارف سیما
بررسی آرایش رسانه ای دشمن و الزامات فرهنگی نهادها در حوزه حجاب در شبکه قرآن و معارف سیما
روایت قرارگاه شبکه قرآن و معارف سیما از بازخوانی خطبه تاریخی جمعه نصر
تاریخ انتشار خبر:
جمعه 17 اردیبهشت 1400
تعداد بازدید:221
مهمان برنامه «ضیافت» گفت: تسلط فوقالعاده شهید آیتالله نورالله شوشتری به مذاهب چهارگانه و تبحر او به مناظرات دینی و علمی موجب رشد او به عنوان یک شیعه در دربار شاه اهل تسنن هندوستان شد؛ به این طریق ایشان توانست در ترویج تشیع در هندوستان بسیار اثرگذار باشد.
به گزارش روابط عمومی شبکه قرآن و معارف سیما، محمدحسین ریاحی شب گذشته در برنامه بیست و یکم «ضیافت» شبکه قرآن و معارف سیما به بیان ابعاد مجاهدتهای علمی شهید آیتالله نورالله حسینی معروف به «شهید ثالث» یا «قاضی نورالله» پرداخت. ریاحی در ابتدای سخنان خود با اشاره به ویژگیهای شهر شوشتر، زادگان آیتالله نورالله حسینی اظهار کرد: شوشتر یک شهر بسیار تاریخی است و اساساً خوزستان یکی از جایگاههای تمدنی و فرهنگی تاریخ اسلام در قبل و بعد از اسلام بوده است.
شوشتر یکی از شهرهایی است که در سال ۱۷ هجری قمری، سپاه اسلام وارد آن میشود؛ شوشتر همواره به عنوان یک مرکز اقتصادی و کشاورزی به دلیل وجود آب و جاری شدن رودخانهها قابل توجه بوده است. همچنین این شهر از حیث منسوجات نیز معروف بوده و آثار تاریخی فوقالعادهای نیز دارد که مسجد جامع خلیفه معتز یکی از آنهاست. مهمان برنامه «ضیافت» با اشاره به پیشینه شهیدقاضی نورالله گفت: خاندان قاضی، از سادات مرعشی طبرستان یا مازندارن هستند. سید شریف الدین، پدر قاضی نورالله یکی از علمای نقلی و عقلی و مورد توجه مردم زمان خودش بوده و از شخصیتهای ممتاز در اوایل دوران صفوی شناخته میشده است. سیدنورالله بخشی از علوم دینی را در نزد پدر تحصیل کرد و از عالمان و اندیشمندان منطقه مانند عمادالدین، صفی الدین و جلال الدین صدر علاوه بر علوم دینی یا فقهی، برخی دیگر از دانشها همچون طب را فراگرفت.
ریاحی تصریح کرد: فضای مناسب شوشتر، برای سیدنورالله زمینه خوبی برای فعالیتهای علمی و دانش پژوهشی او فراهم کرد و ایشان را به رتبههای ارزشمندی رساند. با روی کار آمدن دولت صفوی و در دوره شاه طهماسب، وی در سن ۲۳ سالگی به مشهد رفت. در همین دوران برخی علمای شوشتری را داریم که از علمای شاخص در فقه و علوم اعتقادی هستند و در مشهد مشغول به کار بودند. مانند ملاعبدالله شوشتری که شاه عباس از او میخواهد حوزه علمیه اصفهان را دایر کند. وی ادامه داد: مشهد یک کانون ارزشمند مورد استقبال و علاقه شیعیان بود و بسیاری از جوانان علاقهمند به علوم اهل بیت(علیهم السلام) به آنجا میآمدند. سید هم در این فضا پرورش یافت. ایشان در مشهد در جلسات درس و بحث علامه محقق، مولانا عبدالواحد شوشتری حاضر شده و بیشترین بهره علمی خود را در زمینه فقه، اصول، کلام، حدیث و تفسیر را از وی آموخت. در کنار این علوم، وی از محضر مولانا محمد ادیب قاری شوشتری ادبیات عرب و تجوید قرآن را فراگرفت و در ادامه تحصیل از بزرگانی همچون مولانا عبدالرشید شوشتری و مولانا عبدالوحید توستری اجازه روایت کسب کرد.
وی افزود متأسفانه با توجه به اینکه ایران از دو ناحیه شمال غرب و شمال شرق توسط ازبکها و عثمانی مورد تهاجم بود، مشهد هم مورد حمله واقع میشد و در آن زمان هم حملات ازبکها بسیار زیاد شده بود، لذا امنیت مردم و شهر مشهد خدشهدار شده و همین مسئله امکان کار برای سید نورالله را سلب کرد؛ ضمن اینکه برادر ایشان در حملات ازبکها به شهادت رسید. این عدم امنیت و بیثباتی سیاسی مشهد باعث شد، جناب سید نورالله در سال ۹۹۳ قمری با توجه به دعوتی که از سوی علما و اندیشمندان ایرانی هند از وی شد، به هند مهاجرت کند. این پژوهشگر تاریخ درباره هجرت سیدنورالله به هند و پیشرفتهای ایشان در آن دیار تصریح کرد: ایران تاثیر قابل توجهی در فرهنگ، ادبیات، هنر و معماری هند پیش از دوران صفویه داشت و از قرن دوم و سوم و بعد از آن، جای پای ایران در شبهه قاره باز شده است. به طور مثال شخصیتی مانند ابوریحان بیرونی کتاب «تحقیق المال الهند» را مینویسد. علاوه بر این، برخی چهرههای ایرانی در قرون و مناطق مختلف هندوستان تاثیرات قابل توجهی داشتند و توانستند اسلام را به هند ببرند؛ بنابراین ساختار فرهنگی و معنوی ایران در هند قابل توجه بوده است. وی متذکر شد: نقل است که اگر در کشمیر مشکلی پیدا میشد، شاه برای رفع اختلاف، سید را به آن منطقه اعزام میکرد یا رفع اختلافات لشکر را که به ایشان سپرده بود که به همین دلیل به ایشان «قاضی عسکر» هم میگفتند. ایشان به فقه تسلط زیادی داشته است؛ حاشیههایی بر کتاب علمای گذشته نوشته و همین کتابها و آثار ایشان بود که موجب حساسیت عدهای شد و زمینه شهادت ایشان را فراهم کرد.
ریاحی با اشاره به تألیفات قاضی نورالله گفت: ایشان کتاب مشهوری دارد به نام «مجالس المومنین» که بارها تجدید چاپ شده و دارای ۱۲ فصل یا مجلس است. در این کتاب جناب سید شوشتری سعی کرده است علما، بزرگان شهرها، طوایف، صحابه، تابعین، شعرا و ادبای شیعه را معرفی کند و حتی در مورد برخی دیگر معتقد است که شیعه بودهاند، اما تقیه میکردند. ایشان کتاب دیگری در بحث اثبات حقانیت و اعتقادات شیعه دارد به نام «احقاق الحق» که در رد کتابی به نام «ابطال نهج الباطل» نوشته شده است و همین کتاب نیز خود ردی بر کتاب علامه حلی است. در واقع سیدنورالله در یک مقایسه علمی واسطه بین این دو نفر است و قضات میکند. ایشان در بیان و تبیین برخی تفاسیر شیعه و سنی هم کوشیده است و تفسیر ۵ جلدی از ایشان چاپ شده که ادبیات قوی ایشان را به نمایش گذاشته است؛ همچنین در علوم دیگر همچون نجوم، رساله دارد؛ در ریاضیات شرحی بر یکی از کتب جناب خواجه نصیر نوشته است و در طب هم استادی داشته و در این حوزه نیز صاحبنظر بوده است. ریاحی، آغاز مشکلات و دوران انزوای قاضی نورالله را بعد از مرگ اکبر شاه خواند و بیان کرد: در این دوران کسانی هستند که به دنبال بهانهای بودند تا جناب قاضی را خلع ید کرده موجبات انزوای وی را فراهم کنند؛ لذا همین کتابهای ایشان را بهانه قرار دادند و زمینه شهادت قاضی را فراهم کردند. بعد از اکبر شاه، جهانگیرشاه بر تخت نشست و اطرافیانش بسیار حیله کردند تا قاضی نورالله را از چشم او بیندازند، لذا فردی به عنوان شاگرد و یک شیعه به حلقه اطرافیان شهید نورالله وارد شد و از قاضی کتاب «مجالس المؤمنین» وی را خواست که نسخهای از آن تهیه کرده به نزد شاه بردند و فتنهانگیزی کردند که ایشان لازمالحد است. شاه نیز دستور حد صادر کرد. به این ترتیب قاضی نورالله که هفتاد سال داشته است، در اثر ضربات شلاق و چوب خاردار در حالی به شهادت میرسد که بدنش قطعه قطعه شد. وی در پایان اعلام کرد: شهادت ایشان که یکی از شخصیتهای مهم تاریخ شیعه است در فرهنگ شیعه و در بین ما بسیار مورد توجه است. مزار او اکنون در اکبرآباد یا آگره محل عبادت مؤمنان به شمار میرود. این شخص با شهادت خودش زمینه توسعه و ترویج فرهنگ و مبانی تشیع را فراهم کرد.
ضیافت عنوان برنامه افطار شبکه قرآن و معارف سیما است که در گروه علوم قرآنی تهیه و تولید میشود و علاقمندان میتوانند فایل و محتوای این برنامه را به همراه فایل زندگینامه ایشان از پایگاه اطلاع رسانی شبکه به آدرس www.qurantv.ir دریافت نمایند.