ویژه برنامه قرارگاه شبکه قرآن و معارف سیما در آستانه یوم الله 13 آبان
هر شب با برترین تلاوتهای ایران و جهان در «شبهای تلاوت» شبکه قرآن سیما
پاسداشت روز 13 آبان در شبکه قرآن و معارف سیما
«خانه مادری»، روایت دلدادگی سردار دلها به بانوی دو عالم (س)
روایت مبارزه با استکبار در قرارگاه شبکه قرآن و معارف سیما
مستند «میراث پاییز»؛ روایتی از حضور شجاعانه نوجوانان در جبهههای دفاع مقدس
نگاهی به زندگی آیتالله سیدعلی قاضی طباطبایی از دریچه شبکه قرآن ومعارف سیما
بازخوانی حماسه محمدحسین فهمیده در روایت «لبخند اشک»
از مسیر قرآن تا میدان شهادت؛ حکایت «آرمان عزیز» در قاب شبکه قرآن ومعارف سیما
پخش اختتامیه چهل و هشتمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم از شبکه قرآن ومعارف سیما
مستند «فریدالدین»، شبکه قرآن سیما روایتگر داستانی از شکوه دانش تا قلههای شهادت
مسجد قرارگاه مدیریت محله از شبکه قرآن و معارف سیما
پخش مستند «نیمه پنهان ماه» با نگاهی به زندگی شهید صدرزاده از شبکه قرآن سیما
در سایه سار علم و تقوا؛ گرامیداشت یاد آیتالله مهدوی کنی در قاب شبکه قرآن ومعارف سیما
تبیین و بررسی بیانات امروز مقام معظم رهبری در قرارگاه شبکه قرآن و معارف سیما
توجه به مسجد به عنوان میدان کنشگری اجتماعی در قرارگاه شبکه قرآن
پوشش زنده شبکه قرآن و معارف سیما ازچهل و هشتمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم
گرامیداشت یاد شهید سردار شوشتری در شبکه قرآن ومعارف سیما
مسجد قرارگاهی برای هر محله در قاب قرارگاه شبکه قرآن و معارف سیما
مستند «نائبالامام»؛ روایتی متفاوت از زندگی آیتالله حسینی شیرازی
از خاکستر جنگ تا نور مقاومت، داستان «متولد غزه» بر روی آنتن شبکه قرآن ومعارف سیما
بررسی فعالیت فعالان قرآنی استان فارس در برنامه آرمان
از محراب تا شهادت؛ روایت زندگی پربار شهید دستغیب در قاب شبکه قرآن و معارف سیما
روایت قرارگاه شبکه قرآن از کنشگری زنان در مسجد
از طلبگی تا شهادت؛ یادواره شهید اکبر خردپیشه شیرازی در شبکه قرآن سیما
تلاوت آیات و ادعیه های نورانی در شبکه قرآن و معارف سیما
روایت شکوه حرم مطهر حضرت شاهچراغ علیهالسلام در قاب شبکه قرآن سیما
ایران جان، فارس ایران در قاب شبکه قرآن و معارف سیما
بررسی آرایش رسانه ای دشمن و الزامات فرهنگی نهادها در حوزه حجاب در شبکه قرآن و معارف سیما
روایت قرارگاه شبکه قرآن و معارف سیما از بازخوانی خطبه تاریخی جمعه نصر
تاریخ انتشار خبر:
سه شنبه 25 تیر 1398
تعداد بازدید:211
رئیس فراکسیون قرآن، عترت و نماز مجلس شورای اسلامی از پیگیری قضایی فعالیتهای قرآنی بر زمینمانده از سوی این فراکسیون خبر داد.
به گزارش روابط عمومی شبکه قرآن و معارف سیما، حجتالاسلام والمسلمین نصرالله پژمانفر، رئیس فراکسیون قرآن، عترت و نماز مجلس شورای اسلامی، شب گذشته، ۲۴ تیرماه، با حضور در برنامه زنده رصد شبکه قرآن و معارف سیما با اجرای مهدی صفری به بیان مطالبی پرداخت.
وی در بخشی از صحبتهای خود به بیان برخی از وظایف فراکسیون قرآن و عترت مجلس شورای اسلامی پرداخت و با تأکید بر اینکه این فراکسیون از مهمترین فراکسیونهای مجلس بوده و یک جریان حاشیهای در کنار کارهای دیگر مجلس نیست، گفت: اتفاقاً این فراکسیون مأموریتهایی را پیگیری میکند که بسیاری از بخشهای آن در هیچ جای دیگری متولی ندارد. لذا ما سعی کردهایم با توجه به اهمیت مباحث قرآنی، برنامهریزی دقیق در این حوزه داشته و نسبت به همه مسائل ورود لازم را داشته باشیم.
پژمانفر همچنین به پرجمعیت بودن فراکسیون قرآن و عترت مجلس اشاره کرد و افزود: در مجلس شورای اسلامی هیچ فراکسیونی وجود ندارد که این تعداد عضو و همراه داشته باشد. اولین مسئلهای که این فراکسیون مورد نظر قرار داد، پیگیری برنامههایی که تکلیف قانونی داشته، بوده است. بررسیهایی به عمل آمد که چه کارهایی تاکنون انجام شده است و چند درصد از اقدامات عملیاتی نشده است؟ همچنین در این بررسی، وضعیت دستگاهها در ارتباط با اجرا کردن یا اجرا نکردن این تکالیف مورد بررسی قرار گرفت.
بلاتکلیفی شوراهای قرآنی استانها رئیس فراکسیون قرآن، عترت و نماز مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اولین مسئله که دیده شده بحث شوراهای قرآنی استانها بود، این شوراها با وجود تکلیف قانونی، در کل کشور مورد توجه قرار نگرفته و استاندارها نسبت به این موضوع ورود پیدا نکرده بودند. بر همین اساس، ابتدا برای راهاندازی این شوراها پیگیری کردیم، در ادامه برای اینکه بتوانیم ساختاری برای پیگیری ایجاد کنیم، ابتکاری در این دوره از مجلس انجام دادیم که جا دارد در ادوار آینده نیز به عنوان سنت مورد استفاده قرار بگیرد.
وی با بیان اینکه نمایندگان مجلس در هر استان دارای مجمع نمایندگان هستند که این مجمع در زمینههای مختلف یک نماینده در جلسات استانی دارد، بیان کرد: بر همین اساس مقرر کردیم نمایندگان مجلس شورای اسلامی در کنار رابطهایی که در حوزههای مختلف دارند، یک نفر را هم به عنوان رابط قرآنی معرفی کنند. این کار صورت گرفت و افراد معرفی شده را به امضای خودم به وزیر کشور معرفی کردم تا از طریق وزیر کشور و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان رابط قرآنی به استاندار هر استان معرفی شود تا برای حضور در جلسات، وجاهت قانونی داشته باشد. در آن نامه، خواسته شد تا این رابط قرآنی به تمامی تشکلهای قرآنی و همه سازمانهایی که مرتبط هستند، معرفی شوند. لذا امروز در هر استان یک نفر نماینده و رابط خاص وجود دارد که مسائل قرآنی هر استان را پیگیری میکند.
شیوه واکنش به کارهای بر زمینمانده پژمانفر در ادامه در پاسخ به این سؤال که آیا آسیبشناسیهایی در مورد اینکه چرا تا کنون چنین مواردی اجرا نشده و تکالیف قانونی عملیاتی نشده است، گفت: علاوه بر اینکه به دستگاهها الزام میکنیم تا تکالیف را انجام دهند، موانع را نیز بررسی میکنیم. برای مثال یکی از نامههایی که بالغ بر ۲۵۰ امضا داشت در ارتباط با پیگیری شوراهای استانی و عدم تشکیل این شورا بوده است. در مجلس شورای اسلامی، کمتر نامهای با این حجم از امضا مواجه میشود، این نامه به رئیسجمهور نوشته شد و به عنوان تکلیف مورد یادآوری قرار گرفت. در حال حاضر در ارتباط با ماده ۲۴۴ نیز پیگیری میکنیم و اگر این کار انجام نشود، نسبت به کارهای انجام نشده دستگاههای اجرایی، از طریق قوه قضائیه، پیگیری خواهیم کرد.
این نماینده مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از صحبتهای خود به موضوع آموزش عمومی قرآن و پیگیریهای این فراکسیون در این رابطه اشاره و اظهار کرد: در حال حاضر فعالیتهای مختلفی در حوزههای گوناگون انجام میشود، اما در جامعه اسلامی حداقلهایی باید در مسئله قرآنی وجود داشته باشد. حداقلهایی که در این زمینه مطرح شده این است که در نظام جمهوری اسلامی ایران، شاهد حضور افرادی نباشیم که سواد روخوانی و روانخوانی قرآن کریم ندارند. لذا جلساتی با مجموعههایی که باید در این زمینه فعالیت داشته باشند برگزار کردیم تا برنامهریزی صورت بگیرد. ابتدا سراغ آموزش و پرورش رفتیم و گفتیم دانشآموزی که از آموزش و پرورش میرود باید این توانمندی را داشته باشد که روخوانی قرآنی را بداند.
مطالبه جدی از آموزش و پرورش به گزارش ایکنا، وی با اشاره به اینکه امروزه میتوان با ۱۰ ساعت آموزش، دانشآموزان را با روخوانی و روانخوانی قرآن کریم آشنا کرد، گفت: در حالی که در مدارس، ساعتها به این امر اختصاص داده شده اما باز هم شاهد هستیم درصدی از دانشآموزان آشنایی با روخوانی قرآن پیدا نکردهاند. این نشان میدهد احتمالاً برنامهها اشکالاتی دارد. لذا در این زمینه تفاهم با وزارت آموزش و پرورش صورت گرفت. در این زمینه دست یاری به سمت بخش مردمی دراز کرده و به شدت پیگیر آن هستیم. در ادامه این کار به سراغ بخش اداری و استخدامی نیز رفتهایم تا برای کارکنان دولت نیز چنین برنامههایی صورت بگیرد. بر همین اساس میتوانیم ادعا کنیم تا یکی دو سال آینده به عنوان کشوری که پرچمدار قرآن در جهان اسلام است، شاهد بیسواد قرآنی در کشور نباشیم.
وی در بخش دیگری از صحبتهای خود به داشتن افق در برنامههای قرآنی و اقداماتی که طی سالهای گذشته در این زمینه انجام داده، اشاره و اظهار کرد: در گذشته برنامهریزی برای این موضوع بود تا بتوانیم در یک برنامه دقیق قرآنی هر سال یک اعتبار را داشته باشیم تا به افق مد نظر برسیم. برای داشتن این افق ۱۰ هزار میلیارد بودجه لازم بود و پیشبینی شده بود اگر سالی هزار میلیارد تومان اختصاص یابد در ۱۰ سال بتوانیم به آن افق دست پیدا کنیم. در این افق، مشخص شده بود که مثلاً هر سال در بخش حفظ، یک میلیون حافظ قرآن و در دیگر بخشها نیز یک سری فعالیتهای خاص داشته باشیم. در همین راستا با سازمان برنامه و بودجه به توافق رسیدیم که سالی ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای مسائل قرآنی در نظر گرفته شود، اما متأسفانه در این موضوع وضعیت بدی داشتهایم.
سقوط بودجه قرآنی چه توجیهی دارد پژمانفر در ادامه با تأکید بر اینکه مشکلات بخش بودجهای به شیوه نگاه به حوزه قرآنی باز میگردد، گفت: آدمها حرفهایی را پشت تریبون میزنند که باطن و حقیقت برنامهای آنها نیست. ما در جمهوری اسلامی نباید تعارف و تعریفهای بیمورد داشته باشیم. به اعتقاد من، مهمترین سندی که سیاستهای دولت را نشان میدهد، سیاستهای موجود در لایحه بودجه است، یعنی اگر لایه بودجه را نگاه کنیم، متوجه میشویم دولت به چه چیزهایی اهمیت میدهد و چه چیزهایی در درجه اهمیت بعدی است، وقتی در حوزه کارشناسی میگوییم قرآن اهمیت دارد، اما در عمل، اعتبارات قرآنی را از ۲۰۰ میلیارد به صفر میرسانیم، هیچ توجیهی نمیتواند، داشته باشد الا اینکه قرآن، اولویت نباشد.
رئیس فراکسیون قرآن، عترت و نماز مجلس شورای اسلامی بیان کرد: اگر فرض کنیم در اعتبارات، مشکل داریم، اشکال ندارد، اما اگر قرار است، اعتباری کم شود، از همه بخشها کم شود نه اینکه یک بخش صفر شود و بخش دیگر افزایش ۱۰۰ درصدی داشته باشد. من در این سالها برنامههای فرهنگیای را دیدهایم که حتی بیشتر از سقف تعیین شده در بودجه نیز اعتبار دریافت کردهاند.
شورای توسعه متولی همه امور قرآنی است پژمانفر در ادامه در مورد متولیان وضعیت فعلی فعالیتهای قرآنی در کشور بیان کرد: در حوزه قرآنی، شورای توسعه فرهنگ قرآنی، متولی همه چیز است، این شورا یک شورای عادی نیست، این شورا تشکیل شد تا موازیکاری را برطرف کند، اصراف را مدیریت کند و فعالیتهایی از این دست انجام دهد. در شورای برنامهریزی که زیرمجموعه شورای عالی انقلاب فرهنگی است، باید این پیگیری انجام شود. شورای عالی انقلاب فرهنگی باید ورود کند، البته جلساتی برگزار شد و اشکالات بیان شد. من اعتقاد دارم، اگر امروز مشکلاتی وجود دارد، بخشی به متولی بازمیگردد، پیگیری شورا و دنبال کردن مسئله و استفاده از طرفیتهای مجلس از جمله مواردی است که باید در برنامههای شورای توسعه و شورای عالی انقلاب فرهنگی جا داشته باشد.
این نماینده مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه شورای توسعه فرهنگ قرآنی امروز بسیار ضعیف است، بیان کرد: شورا، ملاحظات خود را دارد و هیچ کدام نسبت به این موضوع اعتراض ندارند. لذا یکی از اشکالات، همین عملکرد ضعیف است و همین عملکرد باعث شد تا وضعیت، به نابسامانی فعلی برسد. این نگرانی همچنان وجود دارد که چاقوی جراحی سازمان برنامه و بودجه، ناعادلانه در حوزه قرآن ورود پیدا کند و بخشی از اعتبارات را بزند.
افراد چندشغله در میان مدیران امور قرآنی پژمانفر در بخش دیگری از این گفتوگو در پاسخ به سؤالی در مورد بازگشت بخشی از بودجه قرآنی به خزانه، نیز بیان کرد: این یکی از اشکالات حوزه قرآنی است که یک متولی ممهز در ارتباط با این موضوع ندارد. ما آدمهای چندشغلهای داریم که در کنار شغلهای خود پای این سفره نشستهاند. در جلسه با دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی بر این موضوع تأکید کردم، اگر میخواهیم کار جدی صورت گیرد باید جدیتر وارد شویم و رودربایستی را کنار بگذاریم.
گزارش ایکنا حاکی است، وی در بخش دیگری از صحبتهای خود به بیان راهکارهای برونرفت از این وضعیت پرداخت و اظهار کرد: به اعتقاد من راهکار، خود مردم هستند. باید جریانات مردمی را در ارتباط با مطالبات از فضای حداقلی، بیرون کشیده و وارد فضای مطالبات فراگیر شوند. امروز راه حل مسئله، حضور مردم و فعالان قرآنی در عرصه قرآنی و مطالبهگری در این عرصه است. الان شورای توسعه فعالیتهای قرآنی استانها اگر مورد مطالبه همگانی قرار میگرفت، استاندار موظف میشد تا آن را برگزار کند، همانگونه که شورای برنامهریزی استان را برگزار میکند. پس باید پیگیری برنامهها صورت بگیرد و همچنین برنامهها به سمتی برود که از اعتبارات مردمی استفاده شود.
نماینده مجلس شورای اسلامی همچنین بر ورود سازمان اوقاف و امور خیریه تأکید کرد و گفت: این سازمان از ظرفیتهای خود به اشکال مختلف به ویژه در حوزه وقف قرآنی استفاده کند. اگر منتظر شویم دستگاههای دولتی پول بدهند، اولویت برای آنها چیز دیگری است.
رئیس فراکسیون، قرآن، عترت و نماز مجلس شورای اسلامی در پایان این گفتوگو به سؤالی در مورد ورود این فراکسیون به بحث ادغام نیز پاسخ داد و گفت: طبیعتاً شأن مجلس قانونگذاری و نظارت است و نمیتوانیم در اجرا وارد شویم، اما این یکی از دغدغههای ما بوده و باز هم یکی از ضعفهای شورای توسعه است که نتوانسته برای این مسئله کاری انجام دهد. این یکی از دلایل ضعف جریان قرآنی کشور و مدیریت آن است که نتوانسته مأموریتها را به نتیجه برساند.