ویژه نامه هفته وحدت
همزمان با آغاز هفته وحدت، ویژه نامه هفته وحدت منتشر شد.
هفته وحدت
كينه هاي كهنه
بدون شك، نياز مسلمين به اتحاد و اتفاق، از مبرمترين نيازهاست، و درد اساسي جهان اسلام، همين كينههاي كهنه ميان مردم مسلمان است. دشمن همواره از همين شكافها سود ميجويد. البته مفهوم اتحاد اسلامي كه در صد سال اخير، ميان علما و فضلاي مؤمن و روشنفكر اسلامي مطرح است، اين نيست كه فرقههاي اسلامي براي ايجاد اتحاد اسلامي از اصول اعتقادي و يا غير اعتقادي خود صرفنظر كنند و به اصطلاح مشتركات همه فِرَق را بگيرند و مختصات همه را كنار بگذارند؛ زيرا اين كار نه منطقي است و نه عملي.1 از اينرو فرقههاي اسلامي، در عين اختلافاتي كه در كلام و فقه و غيره با هم دارند، به واسطه مشتركات بيشتري كه در ميان آنها هست، ميتوانند در مقابل دشمنان خطرناك اسلام، دست برادري بدهند و جبهه واحدي تشكيل دهند.
گلبانگ وحدت
يكي از زيباترين و والاترين واژهها، واژه وحدت و برادري است. برادري و وحدتي كه پيامبر رحمت در استمرار رسالت ديگر انبياي عظام براي جوامع بشري به ارمغان آورد. پيامبر اكرم صلياللهعليهوآلهوسلم مهاجرين و انصار را به ميثاق اخوت و عقد برادري فرا خواند و بدينسان گلبانگ وحدت براي نخستين بار در فضاي مدينه طنين افكند و دل و جان قرون و اعصار را نوازش داد و عطر دلانگيز آن مسلمانان را مدهوش خويش ساخت. سنگ زيرين بناي اتحاد و همبستگي اسلامي نهاده شد و ارزشهاي متعالي اسلامي و برادري و اتحاد، جانشين ارزشهاي پوچ و خيالي جاهلي شد. آري پيامبر اسلام صلي الله عليه وآله وسلم با استناد به آيات قرآن، جوامع اسلامي رابه اعتصام به حبل متين الهي و پرهيز از تفرقه و تشكيل امت واحده در سايه عبوديت اللّه، دعوت كرد. مسلمانان نيز در پرتو عمل به اين دعوت و حركت در طريق وحدت، متحد شدند و بر دشمنان چيره شدند و ديري نپاييد كه شاهد فتح و پيروزي را در آغوش كشيدند.
اخوت ديني و وحدت اسلامي
اسلام به عنوان مكتب جامع و جاويد، همانگونه كه عرصه دعوت خويش را به قوم و ملت خاصي محدود نكرده است، اتحاد امت اسلامي را در صدر برنامههاي سياسي و اجتماعي خويش قرار داده و عقد اخوت ديني را ميان فرزندان امت اسلام جاري كرده است. وحدت اسلامي كه قويترين عامل توانمندي و اقتدار امت اسلام محسوب ميشود، از ديرباز دستخوش توطئههاي دشمنان قرار گرفته است. استعمارگران خارجي و ايادي داخلي آنان كه قوّت خود را در ضعف جوامع اسلامي ميجويند، براي غارت منابع و ثروتهاي ملل اسلامي، سعي در فرو ريختن جوّ اعتماد و فضاي برادري حاكم ميان ملل اسلامي داشتهاند. حضرت امام خميني رحمةالله علیه با تاكيد بر اهميت اين عامل حياتي، نقش استعمار در از بين بردن آن را چنين بازگو نمودهاند: «علما و دانشمندان سراسر جهان، بويژه علما و متفكران بزرگ اسلام، يكدل و يكجهت در راه نجات بشريت از سلطه ظالمانه اين اقليت حيلهباز و توطئهگر... بپاخيزند... و اين كتابهايي را كه اخيرا با دست استعمار منتشر شده و دامن به اختلاف بين طوايف مسلمين ميزنند نابود كنند و ريشه اختلاف كه سرچشمه همه گرفتاريهاي مظلومان است را بركنند و يكدل و يكسو بر اين رسانههاي گروهي كه بيشترِ ساعاتِ شب و روز، به فتنهانگيزي و نفاقافكني... عمر خود را ميگذرانند، پرخاش كنند.2
اسلام، محور اتحاد (با تكيه بر نظر امام خميني رحمةالله علیه)
در انديشه تقريب مذاهب و ملتهاي اسلامي، حضرت امام خميني رحمةالله علیه تمامي محورهايي را كه به كليت و فراگيري امت اسلامي صدمه ميزند، رد نموده، اسلام را به عنوان تنها محور اتحاد اين امت عظيم مطرح ميكند. ايشان خطاب به حجاج بيت اللّه الحرام ميفرمايد: «از جمله وظايف در اين اجتماع عظيم، دعوت مردم و جوامع اسلامي به وحدت كلمه و رفع اختلافات بين طبقات مسلمين است كه خطبا، گويندگان و نويسندگان در اين امر حياتي اقدام نمايند و كوشش كنند در به وجود آوردن جبهه مستضعفين كه با وحدت جبهه و وحدت كلمه و شعار «لا اله الاّ اللّه»، از تحت اسارت قدرتهاي شيطاني، و اجانب و استعمارگران و استثمارگران بيرون آيند و با اخوت اسلامي بر مشكلات غلبه پيدا كنند».3
وحدت اسلامي و تشكيل جبهه مستضعفان (با تكيه بر ديدگاه امام)
تاكيد بر ايجاد جبهه واحد مستضعفان در برابر استكبار و قدرتهاي شيطاني، يكي از محورهاي مورد تأكيد امام رحمةالله علیه است كه جامعه اسلامي را براي نيل به تحقق وحدت اسلامي ياري ميرساند. امام، با اعتقاد به پيوند عميق ميان وحدت اسلامي و شكلگيري جبهه مستضعفان، ميفرمايد: «مستضعفين جهان، چه آنهايي كه زير سلطه آمريكا و چه آنها كه زير سلطه ساير قدرتمندان هستند، اگر بيدار نشوند و دستشان را به هم ندهند و قيام نكنند، سلطههاي شيطاني، رفع نخواهد شد و همه بايد كوشش كنيم كه وحدت بين مستضعفين در هر مسلك ومذهبي كه باشند، تحقق پيدا كند.... و آنچه مهم است اين است كه شما در مذهب خود و ما در مذهب خودمان اخلاص را حفظ كنيم».4
اتحاد ممالك اسلامي از منظر امام خميني رحمةالله علیه
امام خميني رحمةالله علیه با بازگو كردن ديدگاه اسلام و يادآوري تأكيد قرآن كريم بر انديشه برادري ديني، اشاعه اين تفكر را به عنوان يكي از راهكارهاي شكلگيري وحدت اسلامي و تقريب مذاهب مطرح ميكنند. در اينباره موضع قاطع و روشن ايشان، در بخشي از بياناتشان دقيقا مشخص است: «ما براي دفاع از اسلام و ممالك اسلامي و استقلال ممالك اسلامي در هر حال مهيّا هستيم. برنامه ما ـ كه برنامه اسلام است ـ وحدت كلمه مسلمين است؛اتحاد ممالك اسلامي است؛ برادري با جميع فِرَق اسلامي است در تمام نقاط عالم؛ همپيماني، با تمام دول اسلامي است در سراسر جهان».5
امام خميني و سفارش به برادري بين تشيع و تسنن
حضرت امام رحمةالله علیه كه ايجاد تفرقه مذهبي ميان شيعه و سني را محصول دستهاي پليد استكبار و اجانب ميدانند، توسعه اخوت ديني ميان پيروان تمامي مذاهب را دنبال نموده و پيروان مذاهب تشيع و تسنن را از اختلاف بر حذر داشته و به برادري و رفتار نيك با همديگر سفارش فرموده است. آن گرامي خطاب به ملت ايران چنين ميفرمايند: «من اميدوارم كه تمام برادرهاي ما در اطراف ايران، چه برادرهاي اهل سنت و چه برادرهاي اهل تشيع، و تمام كساني كه در اين ملت هستند، از اقليتهاي مذهبي، با هم جمع باشند و همه مثل برادر با هم رفتار كنند، تا اينكه اين مملكت به پيش برود».6
پيامدهاي تفرقه از ديدگاه امام خمینی رحمة الله علیه
بيداري امروز امت اسلامي، بازگشت مسلمين به قرآن و سنت، مطرح شدن ولايت امر و خلافت اسلامي، آزاديخواهي، عزتطلبي و حركتهاي وحدتطلبانه مسلمين، بدون شك از ثمرات انقلاب مقدس امام خميني رحمةالله علیه است. حضرت امام در طول حيات طيبه خويش باعث و باني تحركات مهمي در جهان اسلام بودند كه يكي از اقدامات مهم ايشان، ايجاد وحدت و اخوت ديني، در ميان مسلمين بود. آن فرزانه همچنين براي تحقق اين هدف مقدس و ايجاد وحدت و همگرايي مسلمانان، در بسياري از سخنان و نوشتههاي خود، امت اسلام را از تفرقه بر حذر داشته و آنان را به پيامدهاي زيانبار و ناگوار تفرقه و اختلاف توجه دادهاند. ايشان در اينباره ميفرمايند: «امروز اختلاف بين ما، تنها به نفع آنهايي است كه نه به مذهب شيعه اعتقاد دارند و نه به مذهب حنفي و يا ساير فرق. آنها ميخواهند نه اين باشد نه آن، راه را اينطور ميدانند كه بين شما و ما اختلاف بيندازند. ما با توجه به اين معني كه همه ما مسلمان هستيم و همه ما اهل قرآن و اهل توحيد هستيم، بايد براي قرآن و توحيد زحمت بكشيم و خدمت كنيم».7
حيله هاي استكبار در اختلاف بين شيعه و سني
جمهوري اسلامي ايران پس از انقلاب اسلامي با توطئههاي مختلف استكبار جهاني و ايادي فرومايه آن مواجه شد. حيلهها و توطئههاي رنگارنگ دشمنان به منظور تضعيف انقلاب اسلامي و رهبري آن، يكي پس از ديگري به مرحله اجرا درآمد. يكي از مهمترين حيلههاي استكبار ايجاد اختلاف بين شيعه و سني بود كه با درايت و دورانديشي امام راحل رحمةالله علیه خنثي شد. از آن زمان جلوههاي راستين وحدت در پرتو رهبريهاي مصلح كبير امام خميني رحمةالله علیهدر نظام جمهوري اسلامي آغاز و تحقق يافت و امروز در امتداد رهبريهاي حكيمانه بزرگمرد تاريخ مقام معظم رهبري حضرت آيت اللّه خامنهاي، مدظله العالي، پرچم پرافتخار توحيد به اهتزاز درآمده است.
جمهوري اسلامي، پيشگام وحدت اسلامي
وحدت اسلامي ـ كه همواره آرزوي انديشمندان اسلامي بود ـ با مجاهدت و تلاش خالصانه مسئولان جمهوري اسلامي پايههاي اساسي آن تحكيم يافته است. تشكيل و تأسيس «مجمعالتقريب بينالمذاهب» از سوي رهبر معظم انقلاب زمينه را براي گفتوگوي مستقيم انديشمندان و صاحبنظران برجسته جهان اسلام هموارتر ساخت و همين امر موجب شد تا گامهاي بسيار مهمي در خصوص وحدت اسلامي برداشته شود. جمهوري اسلامي، بدون شك از همان آغاز پيروزي انقلاب اسلامي تاكنون، همواره با تمام توان، آيههاي وحدت و همبستگي را براي مسلمانان قرائت نموده و گامهاي مهم عملي براي تحقق اين هدف والا و ارزشمند برداشته است كه بر هيچ فردي پنهان نيست.
وحدت در قرآن
قرآن كريم همبستگي را براي مسلمانان ضروري تلقي كرده است و از آنان ميخواهد تا در گسترش اين فرهنگ كوشا باشند. قرآن كريم كساني را كه خداي واحد را ميپرستند، به سوي يك قبله نماز ميگذارند، كتاب آسمانيشان قرآن است و پيامبر والايشان حضرت محمد بن عبداللّه صلياللهعليهوآلهوسلم ميباشد، به اتحاد و يگانگي فرا ميخواند و همه امت اسلامي را از منازعه و اختلاف باز ميدارد؛ چنانكه در سوره انفال آيه 46 ميخوانيم: «از خدا و رسول خدا اطاعت كنيد و منازعه و اختلاف نكنيد كه سستي بر شما غلبه كرده، هيبتتان از دست خواهد رفت». در جاي ديگر قرآن كريم محور وحدت مسلمانان را توحيد ميداند و ميفرمايد: «همگي به ريسمان الهي چنگ بزنيد و متفرق نشويد». بدان اميد كه مسلمانان، رهنمودهاي قرآن را همواره سرلوحه زندگيشان قرار داده، با تكيه بر مشتركات عقيدتي خويش، گامهاي مهمي را براي تحقق وحدت بردارند.
عطر وحدت
چه خوش بود آن روزهايي كه اصحاب پيامبر گرامي صلي الله عليه وآله وسلم با همه نظرهاي متفاوتي كه با يكديگر داشتند گرداگرد شمع وجود آن نور مقدس حلقه ميزدند و از شجره نبوت، نور هدايت را اقتباس ميكردند. چه صفابخش بود محفلهايي كه در مسجد النبي صلي الله عليه وآله وسلم تحقق بخش اولين مصاديق آيه شريفه «و امرهم شوري بينهم»8 بود. چه شورانگيز بود پيمان برادري بين مهاجران و انصار كه گرهزننده آن، رسول رب العالمين و دستاورد آن، ايثارهاي صحنههاي جنگ و فداكاريهاي پشت آن صحنهها شد. چه معطّر بود نسيم وحدت امت در آن عصر كه از مُشك وحي بر گلبرگهاي پيكر امت ميوزيد. ياران! اكنون كه به بركت انقلاب شكوهمند اسلامي ايران زمينه گسترش انديشه تقريب و وحدت سياسي جهان اسلام بيش از پيش فراهم شده است، بياييد به پيروي از رسول اسلام، دست اخوت به يكديگر داده، با همدلي و صميميت، بسياري از مشكلات جهان اسلام را حل كنيم. بياييد همهمان مناديان راستين همبستگي جوامع اسلاميمان باشيم.
توحيد كلمه و كلمه توحيد
از آن هنگام كه خورشيد فروزان اسلام بر سرزمين سرد و تاريك جاهليت دميد و سپيده صبح اميد، افق زندگي جاهلي را گرمي و روشنايي بخشيد، نور اميد و رهايي در دل بردگان تابيدن گرفت و ديدگانشان به درخششي جاودانه فروغ گرفت. نغمه توحيد، كران تا كران را درنورديد و قومها و قبيلههاي پراكنده را با دعوت به اعتصام به حبل متين الهي، متحد و منسجم ساخت. اين همه، به بركت ميلاد نور، پيامآور توحيد، رسول وحدت، حضرت ختمي مرتبت، محمد مصطفي صلياللهعليهوآلهوسلم بود كه با بعثت خويش، شعار برادري و پيمان اخوت را براي جوامع بشري به ارمغان آورد. اكنون كه بيش از 1400 سال از آن روزهاي پرشكوه و به يادماندني ميگذرد، هنوز هم آن نغمه شورانگيز، قلب و انديشه مؤمنان را به يكديگر نزديك ساخته، آنان را به گزينش برترين راه رهايي ـ كه توحيد كلمه و كلمه توحيد است ـ فرا ميخواند.
جمهوري اسلامي، منادي راستين وحدت
مستكبران و استعمارگران همواره با نقشهها و توطئه هاي شوم خويش و به وسيله مزدوران خود در كشورهاي اسلامي، مانع شكل گيري وحدت سياسي جوامع مسلمان شده و با مطرح ساختن فرقههاي ساختگي، به ستيز با انديشه وحدت و تقريب برآمدهاند. اما به لطف خداوند متعال، انقلاب شكوهمند اسلامي ايران به رهبري امام خميني رحمةالله علیه، بار ديگر انديشه تقريب بين مذاهب و وحدت سياسي جوامع اسلامي را احيا كرد و با دعوت همه مسلمانان به اتحاد، سربلندي و عزّت مؤمنان را در جهان فراهم آورد. قرار دادن هفته وحدت و تشكيل كنفرانسها و سمينارهاي بين المللي وحدت اسلامي بهترين شاهد گويا بر اين مدعا است كه تنها جمهوري اسلامي ايران منادي راستين وحدت در جهان است. كنفرانس بين المللي وحدت اسلامي يكي از بزرگترين تجليگاههاي وحدت مسلمانان و ارزندهترين همايش جهاني دانشمندان و انديشمندان مذاهب اسلامي است كه همهساله به همت «مجمع جهاني تقريب مذاهب اسلامي» در تهران برگزار ميشود و تاكنون دستاوردهاي مهمي را به همراه داشته است.
اتحاد و الفت، بزرگترين دستاورد پيامبر صلي الله عليه وآله وسلم
بزرگترين دستاورد رسول اكرم صلي الله عليه وآله وسلم ايجاد الفت و اتحاد در ميان مردمي متفرق و پراكنده بود؛ مردمي كه به واسطه تعصبات جاهلي به جان هم افتاده، در حال سقوط بودند و پيامبر با تعاليم اسلامي همه را متوجه خداي يگانه كرد و امتيازات موهوم از قبيل مال و ثروت و نژاد و رنگ و حسب و نسب و امثال آنها را از ميان برداشت و تنها تقوا، علم و مجاهدت را ملاك برتري و فضيلت دانست. علي عليهالسلام نيز همواره به اصحابش گوشزد ميكرد كه قدر اين نعمت بزرگ الهي را بدانند، تا پس از الفت و اتحاد به تفرقه و اختلاف گرايش پيدا نكنند.9 در خطبه 96 نهج البلاغه، آن حضرت با برشمردن برخي از فضايل رسول اكرم صلي الله عليه وآله وسلم ميفرمايد: «دلهاي نيكوكاران شيفته او گشت. عنان ديدهها به سوي او متوجه شد. به بركت وجودش خداوند كينه هاي ديرينه را دفن كرد، شعلههاي عداوت را فرو نشاند و مردم را با يكديگر الفت داد و برادر ساخت».10
نقش وحدت در تعالي امت
بدون شك عزت و سربلندي و تعالي هر امت در يگانگي و همبستگي آنهاست. اتحاد و اتفاق بزرگترين عامل قدرت و شوكت هر جامعه و امت، و در مقابل، ذلت و سرافكندگي و سقوط هر امت در تفرقه و پراكندگي آن نهفته است. بر همين اساس حضرت علي عليهالسلام در خطبه 192 نهجالبلاغه با بيان سرگذشت امتهاي پيشين، مردم را به عبرت گرفتن از سرنوشت آنها و تفكر در علل تعالي و سقوط آنها، فرا خوانده و بعد از تحليل اين امر، مسلمانان را به كارهايي كه موجب عزت و شوكت و قدرتشان ميشود، تشويق فرموده است. آن حضرت چنين ميفرمايند: «آن اموري كه موجب عزت و شوكت امتهاي گذشته شد، دوري گزيدن از پراكندگي و همت گماشتن و توصيه و ترغيب يكديگر به رعايت همبستگي بود. آنها از هر امري كه ستون فقرات امتشان را ميشكست و قدرتشان را سست ميكرد، دوري ميگزيدند».11
وحدت در انديشه شهيد مطهري
اكنون كه انقلاب بزرگ اسلامي، اين فرياد بلند زمان بر تيرگيهاي شب تاريخ، طلسم ظلمت را شكست، بر عالمان و متفكران مصلح و متعهد شيعه و سني است كه عليه تعصّبهاي كور و گرايشها و فشارهاي تودههاي عوام قيام كنند و صبح وحدت و آگاهي و پيروزي را به امّت اسلام تقديم كنند. بيترديد، شهيد مطهري يكي از اين چهرهها و از شيفتگان وحدت اسلامي است. اين متفكر بزرگ، راه نجات و سعادت جوامع اسلامي را در وحدت دانسته، ميگويد: «وحدت در جهانبيني، در فرهنگ، در سابقه تمدن، در بينش و منش، در معتقدات مذهبي، در پرستشها و نيايشها، و در آداب و سنن اجتماعي، به خوبي ميتواند از مسلمين امت واحد بسازد و قدرتي عظيم به وجود آورد كه قدرتهاي عظيم جهاني ناچار در برابر آن خضوع نمايند».12 به راستي با وحدت تمامي گروههاي مسلمان است كه ميتوان دستهاي جنايتكارانه دشمن را قطع و مقاصد شوم آن را خنثي كرد. با توحيد كلمه است كه ميتوان در مقابل توطئههاي شوم استكبار جهاني، كه هدفي جز نابودي اسلام ناب محمدي صلياللهعليهوآلهوسلم ندارد، با صلابت هرچه بيشتر ايستادگي كرد. به اميد روزي كه اسلام مجد و عظمت حقيقي خويش را در سايه اتحاد مسلمين باز يابد.
توحيد كلمه، شالوده اديان آسماني
در گستره گيتي، واژه دلانگيز وحدت ستارهوار ميدرخشد و پرتو هستي آفرين آن، زواياي آفرينش را زيب و زينتي خاص ميبخشد و گوهر تكامل و عروج به ملكوت و لقاي حق را در اختيار انسان ميدهد. با گذر و نظر به ژرفناي تاريخ انسان و مروري عبرتآموز بر احوال امتهاي پيشين، نقش بالنده و نيروي سازنده كلمه توحيد و توحيد كلمه ـ كه شالوده و اساس محكم و استوار اديان آسماني است ـ در مجد و عظمت و عزت جوامع بشري به خوبي نمايان ميشود. در نقطه مقابل آن، آهنگ شوم افتراق و اختلاف كه خشت آغازين بناي كفر و شرك است ارمغاني جز ويراني و تباهي و مرگ نداشته و ددان و بدانِ آدميخوار را بر آن داشته است تا از گسيختگي مردمان، بساط عيش و عشرت خويش را رونق بخشند و مايه فقر و سختي و جهل فريبخوردگان نفاق و جدايي را فراهم آورند.
همبستگي، ريشه قدرت مسلمانان
همواره به يُمن وجود سراسر جود و بركت مردان الهي كه حلقه ارتباط و پيوند خلق و خالقند، رشته الفت و برادري انسانها و آرمان وحدتگرايي در طول تاريخ پرفرازونشيب خود، حتي در لابلاي تعصبات خشك و كور و فضاي مسموم و زهرآگيني كه وحدت ستيزانِ خلق، ايجاد كرده بودند، نيز درخشش و پرتوافكني داشته است. آري پيوندو اتصال مردان الهي با كانون توحيد و وحي، وسعتي اقيانوسگونه به آنان ميبخشد كه جويبارهاي ناآشنا و نهرها و رودهاي متفرق را همساز و همصدا و همسو ميكنند و در پرتو شعاع وجود توحيدي خويش به سرمنزل اتحاد و كمال و عزت رهنمون ميگردند. اين چنين است كه وجود اينان ـ كه پرتوي از انوار خداست ـ خورشيد آگاهي و نويد و اميد محرومان و مستضعفان و پايان بزم و عيش شبپرستانِ نورستيز ميباشد. امام خميني رحمةالله علیه سرسلسله جنبان اين خدامردان بودند كه مسلمانان را به بيداري فرا خواندند و همبستگي آنان را ريشه قدرت و عزت مسلمانان دانستند.
ابتكاري نو
چندين سال است كه به ابتكار جمهوري اسلامي ايران، كه مورد استقبال مسلمانان ديگر نقاط جهان نيز قرار گرفته، دوازدهم تا هفدهم ربيع الاول سالروز ميلاد خجسته پيامبر اكرم صلياللهعليهوآلهوسلم، به عنوان هفته وحدت قرار داده شده است تا به يمن اين ايام خجسته، شاهد تحقق انسجام امّت، و تاكيد بر اصول مشترك و مورد اتفاق امت اسلامي باشيم.
قرآن و مسئله تفرقه
ز فكر تفرقه باز آي تا شوي مجموع
به حكم آنكه چو شد اهرمن سروش آمد13
در برابر انديشه وحدت، انديشه تفرقهافكني و ايجاد چنددستگي قرار دارد. همگان جمله معروف «تفرقه بينداز و حكومت كن» را شنيدهايم. شايد باور اين نكته چندان آسان نباشد كه عليرغم تصور بسياري از افراد، كه اين روش را منحصرا ابزار استثمار و استعمار براي سلطهگري بر ملتهاي عقبمانده وغارت آنها ميدانند، به كارگيري آن قدمتي چندين هزارساله دارد. در قرآن كريم آمده است كه: «فرعون در زمين برتريجويي كرد و اهل آن را به گروههاي مختلفي تقسيم كرد».14 اين شاهد قرآني، خود مؤيد گفته بالاست كه استفاده از ابزار تفرقهافكني پيشينهاي به قدمت طغيان و برتريطلبي انسان و بهرهكشي او از همنوع خود دارد. در نتيجه چرايي دعوت اديان به وحدت كلمه و اعتصام همگاني به ريسمان الهي و نيز مخالفت طاغوتها با پيامآوران اين دعوت آشكار ميشود.
شياطين
حضرت امام خميني رحمةالله علیه ميفرمايد: «پيغمبرها كه از اول تا ختمشان آمدهاند مردم را به برادري، به دوستي، به اخوت دعوت كردهاند... تمام اين مسائل تفرقهافكن از قدرتهاي بزرگ است و شيطانهاي بزرگ، كه بين ملتها و بين افراد انسانها ميخواهند تفرقه بياندازند».15
ملاك وحدت
از نظر قرآن ملاك وحدت فراتر از سليقهها، برداشتهاي شخصي، معيارهاي رايج و عامهپسندي همچون نژاد، رنگ، زبان، طبقه اجتماعي است. اين كتاب آسماني ايمان را ملاك برادري ميداند.16 به گفته امام راحل: «اسلام تكيه كرده است بر اخوت با تعبيرهاي مختلف. «اِنَّما المُؤمِنوُن اِخْوَةٌ» از آن استفاده ميشود كه كانّه مؤمنين هيچ شأني ندارند الاّ برادري. همه چيزشان در برادري خلاصه ميشود».17
پيوند ايماني؛ محكمتر از رابطه نژادي
«هيچ قومي را كه ايمان به خدا و روز رستاخيز دارند نمييابي كه با دشمنان خدا و رسولش دوستي كنند، هرچند آنها پدران يا فرزندان يا برادران يا خويشاوندانشان باشند».18 به فرموده امام راحل يكي از راههاي ايجاد تفرقه در امت اسلامي، دامن زدن به اختلافات نژادي، زباني و فرقهاي بوده است: «ما ديديم آنچه در اين قرنهاي آخر واقع شد، خصوصا در اين پنجاه سال، از آن طرف با تبليغات وسيع بين برادرهاي اهل سنت و برادرهاي اهل تشيع كوشش كردند كه تفرقهاي ايجاد كنند... يك شكل آن ملّيگرايي. [بود] آن ميگويد ملت فارس، آن ميگويد ملت عرب، آن ميگويد ملت ترك. اين مليگرايي كه به اين معناست كه هر كشوري، هر زباني، مقابل كشور ديگر و زبان ديگر بايستند، اين آن امري است كه اساس دعوت پيغمبرها را به هم ميزند».19
انديشه طبقاتي، وحدت شكن است
«اشراف كافر قوم نوح به او گفتند: ما تو را جز بشري همچون خودمان نميبينيم، و كساني را كه از تو پيروي كردهاند جز گروهي دون پايه سادهلوح نميدانيم و براي شما نسبت به خود فضيلتي نميبينيم».20
«[به نوح] گفتند: آيا ما به تو ايمان بياوريم درحالي كه افراد پست و بيارزش از تو پيروي كردهاند؟»21
اين خود برتربيني و تفوقطلبي است كه منجر به شكاف ميان صفوف و عدم تحقق وحدت كلمه ميگردد و چه بسا به كفر و انكار و دشمني با خدا و خلق بيانجامد. شايد بتوان گفت كه برتريطلبان و معتقدان به درجهبنديهاي اجتماعي، بر اساس معيارهاي دنيوي، در عمل به راهي رفتهاند كه دشمنان خواستهاند.
وحدت با ستمگران، هرگز!
هر تفكري ميتواند ديگران را به وحدت با خود فرا خواند. امروزه، هم فرعونيان داعيه وحدت و نظم نوين جهاني دارند و هم صالحان، ملتها را به اتحاد بر محور مبارزه با كفر و نفاق دعوت ميكنند. امّا قرآن اعتماد به ظالمان را جايز نميداند، تا چه رسد به وحدت با آنها. اعتماد به ظالمان و تكيه بر آنان موجب خذلان و گرفتاري در آتش است: «و بر ظالمان تكيه ننماييد، كه آتش شما را فرا ميگيرد و در آن حال هيچ ولي و سرپرستي جز خدا نخواهيد داشت و ياري نميشويد».22
وحدت با پيروان اديان ديگر
نگرش قرآن در باب وحدت، به نظر، فراتر از وحدت پيروان يك مذهب يا يك دين است. در قرآن به وحدت كلمه با ساير اديان توصيه شدهاست: «بگو: اي اهل كتاب بياييد بر سخني كه ميان ما و شما يكسان است [گرد آييم؛ يعني] جز خداي يگانه را نپرستيم و چيزي را شريك او قرار ندهيم و بعضي از ما بعض ديگر را ـ غير از خداي يگانه ـ ارباب خويش قرار ندهند».23
چگونگي وحدت
راهكارهاي وحدت چيست؟ اساسيترينِ آنها از ديد قرآن نفي طاغوت و عبوديت خداوند است؛ يعني كلمه توحيد: «و ما در هر امتي رسولي برانگيختيم تا خداي يكتا را بپرستيد و از طاغوت اجتناب كنيد».24 همين مسئله عبوديت پروردگار و نفي طاغوت است كه مستكبران را به معارضه با پيامبران و ملل مستضعف برميانگيزد: «و اشراف قوم فرعون به او گفتند: آيا موسي و قومش را رها ميكني كه در زمين فساد كنند تو و خدايت را وا گذارند؟»25
وحدت بر اساس ايمان و محبت
از ديد قرآن، ايمان و محبت به خدا عامل انسجام و وحدت است: «و نعمت خدا را بر خود به ياد آوريد كه چگونه دشمن يكديگر بوديد و او ميان دلهاي شما الفت ايجاد كرد و به نعمت او برادر شديد»26. آري در سايه ايمان به خدا دلهاي متفرق انسانها در كنار هم قرار گرفت.
شرط تحقق وحدت
اراده مردم بر تحقق جامعه مؤمن، عدالتخواه و متحد و منسجم شرط اساسي ايجاد چنين مجتمعي است. در واقع اين خود اعضاي جامعه ايماني هستند كه بايد براي وحدت و عدالت قيام كنند به گونهاي كه اگر حتي پيامبر خدا و رهبر جامعه در ميان ايشان نبود متفرق نشده، به قهقرا دچار نشوند: «محمد فقط فرستاده خداست و پيش از او فرستادگان ديگري نيز بودند، آيا اگر او بميرد يا كشته شود شما به عقب باز ميگرديد؟»27
توصيه هاي قرآن به جلوگيري از اختلاف
قرآن به مؤمنان توصيه ميكند كه از اختلاف پرهيز كنند و نتايج شوم تفرقه را به خاطر داشته باشند: «و همگي به ريسمان خدا چنگ زنيد و پراكنده نشويد»28 «و از خدا و پيامبرش اطاعت نماييد و نزاع نكنيد كه سست شويد و قدرت شما از ميان برود».29 و در جايي كه نزاع هست قرآن خيرخواهانه راه علاج و رفع خصومت را نشان ميدهد: «اي كساني كه ايمان آوردهايد خدا و پيامبر خدا و اوليالامر را اطاعت كنيد و هرگاه در چيزي نزاع داشتيد آن را به خدا و پيامبر بازگردانيد، اگر به خدا و روز رستاخيز ايمان داريد. اين براي شما بهتر و پايانش نيكوتر است».30
چند توصيه از امام راحل درباره وحدت
ما محتاج وحدت هستيم در ساليان دراز. هميشه، قرآن كريم به ما دستور داده و به مسلمين دستور وحدت داده براي يك سال و ده سال و صد سال نيست؛ براي سرتاسر عالم است. در سرتاسر تاريخ و ما محتاج به اين هستيم كه عملاً وحدت را محقق كنيم.31
بركات وحدت شما در تمام امور است غافل از اين وحدت نباشيد، غافل از اين خط الهي نباشيد.32
اين وحدت همان چيزي است كه در قرآن كريم درباره آن سفارش شده است.33
در سايه سار وحدت
مردمان يا همكيشند يا همنوعند و بايد به دنبال راهي براي همراهي و همياري بود. دشمنان اين را نميخواهند و بذرهاي تفرقه را ميپرورند. سفله آن كس كه ناخواسته در اين كشتزار به بيگاري گرفته شده است، شيعهنام باشد يا مدعي «سنت». در سايه اخوت و برادري است كه مصيبت ها آسان ميشود. وحدت است كه پويايي ميآفريند. بايد به قرآن بازگرديم. بايد هويت گم گشته خويش را بازشناسيم بايد به ريسمان الهي چنگ زنيم و از ناملايمات هراسي به دل راه ندهيم كه اگر خدا را باور كنيم و دل به آنچه در كتاب او آمده بسپاريم، نه سست خواهيم شد و نه اندوهناك.
نویسندگان: عبداللطيف نظري ـ امير خوش نظر. اداره کل پژوهش های رسانه
منابع:
1. آينه و آفتاب، ص 65.
2. ولايت فقيه يا حكومت اسلامى، صص 51 ـ 50.
3. آيين انقلاب اسلامى، ص 397.
4. صحيفه نور، ج 9، ص 225.
5. همان، ج 13، ص 27.
6. همان.
7. همان، ج 13، ص 27.
8. شورى، آيه 37.
9. استراتژى وحدت در انديشه سياسى اسلام، ج 1، ص 148.
10. نهج البلاغه، خطبه 96.
11. همان، خطبه 192.
12. دومين كنفرانس وحدت اسلامى، ص 8.
13. حافظ.
14. قصص، آيه 4.
15. صحيفه نور، ج 15، ص 279.
16. حجرات، آيه 10.
17. صحيفه نور، ج 15، ص 279.
18. مجادله، آيه 22.
19. صحيفه نور، ج 15، ص 279.
20. هود، آيه 27.
21. شعراء، آيه 111.
22. هود، آيه 113.
23. آل عمران، آيه 64.
24. نحل، آيه 36.
25. آل عمران، آيه 127.
26. آل عمران، آيه 101.
27. آل عمران، آيه 144.
28. آل عمران، آيه 101.
29. انفال، آيه 46.
30. نساء، آيه 59.
31. صحيفه نور، ج 19، ص 249.
32. همان، ج 2، ص 51.
33. همان، ج 16، ص 4.