تاریخ انتشار: سه شنبه 12 دی 1402
تعداد بازدید: 59

یادی از شهید کاظمی آشتیانی در شبکه قرآن ومعارف سیما

به گزارش روابط عمومی شبکه قرآن و معارف سیما، شبکه قرآن ومعارف سیما با پخش مستند «داستان آینده» یاد «سعید کاظمی آشتیانی» از چهره‌های درخشان علمی ایران را گرامی خواهد داشت.

مستند «داستان آینده» روز چهارشنبه 13 دی ماه ساعت 18:40 از شبکه قرآن ومعارف سیما پخش می شود.مستند «داستان آینده»، به ابعاد مختلف زندگی دکتر سعید کاظمی آشتیانی می پردازد.از ارادت دکتر کاظمی آشتیانی به خانواده شهید رعیت، پیگیری‌ها برای کلنگ زنی ساختمان جدید پژوهشگاه رویان تا برگزاری کنفرانس بین المللی درمان ناباروری رویان و اظهارنظرهای متخصصان داخلی و خارجی در مورد سطح این کنفرانس تا بنیانگذاری جایزه بین المللی کاظمی چهار سال بعد فوت دکتر از نکات مهمی است که در این مستند مطرح شده است. سعید کاظمی آشتیانی یکی از چهره‌های درخشان علمی ایران به شمار می‌رود که با بنیان‌گذاری پژوهشکده‌ رویان و توسعه دانش سلول‌های بنیادی، سهم بزرگی در پیشرفت علمی کشور ایفا کرد.سعید کاظمی آشتیانی یکم فروردین ۱۳۴۰ خورشیدی در تهران دیده به جهان گشود. وی بعد از پایان تحصیلات متوسطه در ۱۳۵۸ در رشته فیزیوتراپی دانشگاه علوم پزشکی ایران قبول شد و در سال ۱۳۷۶ از دانشگاه تربیت مدرس، دکتری رشته علوم تشریح با گرایش جنین شناسی را دریافت کرد.این دانشمند برجسته با هوش سرشار و توان مدیریتی بالا خیلی زود توانست مراکز درمانی متعددی تأسیس و گروه های مختلف پژوهشی را راه اندازی کند که در آن میان پژوهشکده «رویان» جهاد دانشگاهی یکی از مهمترین این مراکز بود.این موسسه در خرداد ۱۳۷۰ با مدیریت کاظمی آشتیانی فعالیت خود را آغاز کرد و تا امروزه هزاران زوج نابارور با بهره مندی از خدمات این مرکز پیشرفته درمان ناباروری، صاحب فرزند شده اند. باید اذعان کرد که یکی از بارزترین ویژگی‌های کاظمی آشتیانی توجه به امر کاربردی کردن دانش و فناوری در درمان بود.کاظمی آشتیانی علاوه بر تاسیس موسسات تحقیقاتی در فعالیت‌های علمی حضور پررنگی داشت. چاپ ده‌ها مقاله در مجلات علمی داخلی و بین‌المللی، انجام چندین طرح تحقیقاتی ملی، تدریس در دانشکده‌ها، نگارش کتاب، راه اندازی گروه‌های پژوهشی در شاخه‌های مختلف علوم پزشکی، برگزاری چند دوره جشنواره بین‌المللی رویان، داوری جشنواره‌های علمی و سردبیری مجله علمی پژوهشی یاخته از این جمله این فعالیت های ارزنده وی بودند.
به دلیل کشفیات حیرت انگیز وی در زمینه پیشرفت علم و به دلیل تلاش‌های فراوان در زمینه تحقیقات سلول‌های بنیادی جنینی در ۱۳۸۳ از او به عنوان یکی از چهره‌های ماندگار کشور تقدیر شد. همچنین در همین سال از او ‌به‌ عنوان یکی از تاثیرگذارترین دانشمندان خاورمیانه که با توسعه دانش سلول‌های بنیادی، دست برتر علمی را برای ایران ایجاد کرده، سبب شد تا نامش در فهرست ترور موساد قرار گیرد. به همین دلیل بسیاری بر این باور هستند که وی توسط موساد «ترور بیولوژیک» شده است.سرانجام این دانشمند نابغه در نیمه 14 دی ماه ۱۳۸۴ بعد از سال ها خدمت به جامعه علمی ایران با اینکه تنها ۴۴ سال داشت، دیده از جهان فروبست. حضرت آیت الله خامنه ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی به مناسبت درگذشت این دانشمند نامدار طی پیامی نوشتند:" با تاسف و تلخکامی خبر درگذشت دانشمند مومن و جهادگر، مرحوم دکتر «سعید کاظمی اشتیانی» را دریافت کردم و بر فقدان آن شخصیت ارزشمند که کانون امید و ابتکار و نوآوری بود، افسوس خوردم. وی یکی از فرزندان صالح انقلاب و از رویش‌های مبارکی بود که آینده‌ درخشان علمی در کشور را نوید می‌دهند. موسسه‌ رویان که مجمع ارزشمندی از نوآوران و جهادگران عرصه‌ علوم زیستی است در پیدایش و رشد و اعتلای خود، مدیون همت و ایمان و پشتکار این دانشمند جوان و بلند همت است."آیت الله خامنه ای همچنین ۱۰ سال بعد از درگذشت کاظمی آشتیانی، از وی با عنوان شهید یاد کردند و فرمودند: "کاری که شهید کاظمی در زمینه سلول‌های بنیادی پیش‌آهنگ آن بود؛ کار بسیار بزرگی بود و از وی به عنوان یکی از پیشروان کارهای انقلابی در کشور نام بردند."

دسته بندی :

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها

2024-05-05 04:48:16