تاریخ انتشار: سه شنبه 31 فروردین 1400
تعداد بازدید: 144
در برنامه ششم ضیافت مطرح شد

احیای کرامت اسلامی در سیره اخلاقی آیت الله میرزای شیرازی

کارشناس تاریخ معاصر شیعه گفت: در نتیجه جنبش تنباکو که به رهبری میرزای شیرازی و با حکم او به وقوع پیوست، نه تنها عزت و کرامت به جامعه مسلمین بازگشت، بلکه انگلیسی‌ها با وقاحت مجبور به فرار از ایران شدند.

به گزارش روابط عمومی شبکه قرآن و معارف سیما، حجت‌الاسلام و المسلمین سیدعباس رضوی؛ کارشناس تاریخ اسلام در ششمین  شب از برنامه «ضیافت رمضانی» شبکه قرآن و معارف سیما درخصوص سیره اخلاقی و مبارزاتی آیت‌الله سید محمدحسن حسینی شیرازی معروف به میرزای شیرازی سخن گفت. این کارشناس از میرزای شیرازی به عنوان یک الگوی جامع و موفق نام برد و اظهار کرد: مرحوم میرزا در بین علما از یک جامعیت برخوردار بوده است یعنی هم در عرصه معنویت، خودسازی، اخلاق و عرفانِ مثبت، الگوست و هم در حوزه مرجعیت و رهبری حوزه‌ها و جهان تشیع سرآمد است. شاید بتوان ادعا کرد اغلب عرفا و اساتید اخلاق مانند ملافتحعلی سلطان آبادی، سیدمرتضی کشمیری، سیدحسین قاضی و بسیاری دیگر، از شاگردان میرزا بوده‌اند. ایشان در حوزه مبارزه با استعمار و مبارزه برای استقلال کشورهای اسلامی هم بسیار خوش درخشیده و هدایتگر بوده است.

رضوی با بیان اینکه مرحوم میرزا روح بسیار لطیفی داشت و در اوج عظمت روحی و قدرت معنوی و جایگاه ویژه‌ای که داشت، به سادگی یک کودک می‌گریست، افزود: یکی از وکلایش می‌گوید روزی به خانه میرزا در سامرا رفتم که دیدم کسی در خانه نیست، ولی صدای گریه می‌آید. متوجه شدم صدا از پشت بام است. بالا رفتم و دیدم میرزا در حال گریه و سرزنش نفس است؛ که ای نفس کوتاهی کردی، تقصیر کردی! ایشان با قرآن هم انس زیادی داشت. بخش زیادی از قرآن را حفظ بود و مقید بود هر روز یک جز قرآن بخواند. زیارت‌ها و دعاها را از حفظ داشت و تعقیب می‌کرد و با زیارت قبور اهل بیت (علیهم السلام) بسیار مأنوس بود.

این کارشناس امور دینی با اشاره به اهمیت مجلس عزاداری سیدالشهدا (علیه السلام) در نزد میرزای شیرازی، ادامه داد: ایشان هم در حسینیه خودش در سامرا مجلس عزا برپا می‌کرد و هم به مجلس عزاداری در منزل دو تن از بزرگان در سامرا مشرف می‌شد؛ یکی مجلس عزاداری میرزا حسنعلی تهرانی که رئیس مدرسه میرزا بود و دیگری مجلس عزای میرزا حسین نوری معروف به «محدث نوری». ایشان همچنین مقید بود که در دسته‌های عزاداری و هروله در نجف، کربلا و سامرا شرکت کند.

رضوی بیان کرد: دست نشانده‌های غرب در روزنامه‌ها و مجلات القا می‌کردند که امروز اسلام نمی‌تواند دنیا را اداره کند و به قول برخی روشنفکران امروزی می‌گفتند که باید با دنیا ارتباط برقرار کنیم؛ درحالیکه هدفشان از دنیا انگلیسی‌ها بود. از سوی دیگر عمال انگلیس مردم را از روسیه می‌ترساندند که اگر ارتش و قدرت ما نباشد روسیه شما را نابود می‌کند و از ترس روسیه ما را به دامن انگلیس انداخته بودند، در‌حالیکه انگلیس دشمن ما بود.

این کارشناس تاریخ اسلام گفت: این شرایط موجب شد تا نخستین جرقه‌های مبارزه از اصفهان شعله‌ور شود. علما در اصفهان و شیراز و تبریز و تهران به پا خاستند و نامه‌هایی برای میرزا نوشتند. از سوی دیگر نامه معروف سیدجمال اسدآبادی هم به دست میرزا رسید. اینجا بود که میرزای شیرازی به ناصرالدین شاه نامه نوشت و او را نصیحت کرد، اما شاه در پاسخ اعتنایی به سخن میرزا نکرد و گفت که شما به این امور وارد نیستید و به درس و بحث خود برسید.

وی افزود: میرزا یکی دوبار دیگر نامه نوشت و اتمام حجت کرد، اما دربار اعتنا نکرد. میرزا وقتی تمام راه‌ها را بسته دید، آن حکم معروف را در یک خط صادر کرد که «الیوم استعمال تنباکو بای نحو کان در حکم محاربه با امام زمان (عجل الله تعالی فرجه) است». به قول حضرت امام (رحمت الله) وقتی پیام نیم سطری این پیرمرد نشسته در روستای سامرا منتشر شد، تمام مردم احساس تکلیف کردند؛ از روستایی و شهری گرفته تا حتی یهود و نصارا و مردم کوچه و خیابان احساس تکلیف کردند؛ نقل شده است که حتی انیس السلطنه همسر ناصرالدین شاه دستور داد قلیان‌ها را شکستند که وقتی شاه به او معترض شد، گفت این کار را به حکم همان آقایی که مرا بر تو حلال کرد، انجام دادم.

رضوی، عامل به صحنه آمدن مردم را مسجد، تکبیر و روحیه شهادت‌طلبی دانست و اذعان کرد: ما بر سر سفره میرزای شیرازی نشسته‌ایم و انقلاب اسلامی ما از پیامدهای انقلاب میرزای شیرازی است. انقلابی که میرزا به وجود آورد موجب شد شرایط دگرگون شود و خارجی‌ها با لباس زنانه اقدام به فرار کردند. از پیامدهای این جریان اولاً احیای عزت و کرامت مسلمانان بود. از سوی دیگر مساجد پر شد؛ توجه به آیین عبادی اسلام و نمازهای جماعت قوت بیشتری پیدا کرد و بهایت تضعیف شد. استقلال و عزت ایران که در خطر بود تضمین شد. همچنین باید اعتراف کرد که انقلاب میرزای شیرازی، جنبش مشروطه را نیز تضمین کرد و اگر مشروطه نبود ایران تکه تکه شده بود.

این کارشناس امور دینی در پایان اذعان کرد: اگر میرزای شیرازی امروز در میان ما حضور داشت مهمترین توصیه‌ای که به ما می‌کرد، توجه به احیای کرامت اسلامی از راه بازگشت به قرآن و نهج‌البلاغه بود. در قدم دوم نیز احیای اسلام در سایه خودکفایی و بی‌نیاز شدن از سفره بیگانه را به ما سفارش می‌کرد.

لازم بذکر است علاقمندان میتوانند فایل و گزارش تصویری این برنامه را به همراه فایل زندگینامه از پایگاه اطلاع رسانی شبکه قرآن و معارف سیما به آدرس www.qurantv.ir را دریافت نمایند.

دسته بندی :

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها

2024-05-03 23:44:35