یاد خدا 13 آذر 1400
تهذیب نفس با حضور آیت الله رحیم توکل
(متن برنامه 13 آذر 1400)
بسم الله الرحمن الرحیم
صیرفی: *الذین آمنو و تطمئن قلوبهم بذکرالله علی بذکرالله تطمئن القلوب*
برخیزبرات عاشقی داده خدا /احسان قدیم را فرستاده خدا/درکوچه روزگار غم هست ولی /آرام کند دل مرا یادخدا”
سلام خدا بر پیامبر رحمت و خاندان مطهر و پاکش *اللهم صل علی محمد وال محمد وعجل فرجهم* سلام خدا بر امام مهدی (عجل الله تعالی فرجه شریف) سلام خدا بر امام مهدی (عج )وسلام خدا به شما اهالی ارجمند یادخدا خیلی خوش آمدید وقتتون بخیرخدارو شکر میکنیم که همنشین شما عزیزان باشم الحمد الله رب العالمین که این لحظات به یاد خدا هستیم وذکرالله در برناممون انشاالله
جاری خواهد شد افتخار دارم محضر سرور ارجمندم استاد اخلاق مهربان عضو محترم مجلس خبرگان رهبری
حضرت آیه الله سید رحیم توکل نشستم آقا سلام علیکم ورحمت الله
استاد توکل :وعلیک السلام ورحمت الله وبرکاته
صیرفی: خیلی ممنونیم از تشریف فرماییتون خیلی سپاس گذارم از اینکه دعوت ما پذیرفتین قدمتون بروی چشم خدا
استادتوکل:خیرتون بده ان شاالله
صیرفی:بزرگوارید استادقلب سلیم عنوان بحثی است که یک ماه است که با استاد توکل عزیز راجع به آن صحبت کردیم وارد بحث و جلسه تازه ای از این قسم خواهیم شد بعد از دیدن خلاصه ای از جلسه گذشته ..
خلاصه جلسه قبل : دراین امردنیا یه عده هستن در جانشان خوف هست اما خوف الرحبه ناله داره چون گناه کرده میترسه ازمعصیت کرده اگر فردای قیامت ما را در محضر خدا ببرن پرونده ها بازکنن این گناه را اگر ببینن با ما چکار خواهند کرد
چون گناه کرد از گناه خائفه از گناه میترسه یک هم عده نه ،دل های پاک مصفا درک معرفت کرده دراین درک معرفت کرده دراین درک معرفت روحیه انسان ها یک حال خاصی پیدا کرده این رامیگن خوف الخشیه(*لا انکم عمرتم الدنیا وخربتم الاخره *دنیاتون رو آباد کردیدوآخرتتون خراب کردید
و* فتکرهون ان تنقلوا من عمران الی خراب* آیا دوست نداری از جای آباد جای خراب بری برای همین دوست نداری دنیا قصری وویلای استخر و غذای متعددی فرش زیبای و چهل چراغ معتددهرچه انسان بخواد و نفسش بخواد اونجا فراهم است چچه کسی میخواهد ازاین جا ردمیشود به خانه تاریک زیرقبرداخل بشود واگر اعمال خراب باشد همون چاله قبرچاله جهنم برات میشه (القبر روضه من ریاض الجنه او حفره من حفر النار) اون قبریا باغی از باغ های بهشت یا چاله ای ازچاله های جهنم..
صیرفی: 30000720 مسیر ارتباطی پیامکی ما است پیام های شما را امروز به دست ما مجددا دادن آقای حسین زاده عزیزمیخونیم وانرژی میگیریم ازاین که ارتباط وجود داره خوشحالیم گاهی درپیامها انتقاد شده به ما گاهی خواسته هایی مطرح شده سوال هایی پیشنهاد هایی همش برای
ما محترم هست و همه فرمایشاتتون رو روی چشم میگذاریم در فضای مجازی با آدرس
@yadekhoda_qtv
که دوستان زیر نویس میکنند در همه شئون مختلف فضای مجازی ما حضور داریم
منتظر نظر شما هستیم که منت بگذارید و دنبال کننده صفحه برنامه خودتون باشید آقا با افتخار محضر حضرت عالی هستیم.
آیت الله توکل: *بسم الله ارحمن الرحیم و به نستعین* بحث ما درقلب سلیم به معنای دوم رسید که مراد اینکه انسان در برابر عظمت خدای عالم آنچنان دلی لرزان پیدا کند که این لرزان منشا درک عظمت و معرفت الهی است از اینجا رفتیم در این باب که ما خوف دو جور داریم یک خوف الرهبه است یکی خوف الخشیه خوف الرحبه منشا گناهان انسان و خوف الخشیه منشا درک معرفت عظمت الهی است در خوف الرحبه اجمال کلام به اینجا رسید انسان ها ولا به تفصیل نباشه به اجمال از برنامه قیامت اطلاعاتی دارند حساب میارند پرونده هارا میاورند کار هارا بررسی میکنند طبق متن پرودگار با آدم برخورد میکند و لذا انسان از عملکرد بدش با خبر است ولذا خائف این خوف منشا گناه است اگر بناست از این خوف کاملا بیاید بیرون باید از گناه کاملا بیاید بیرون از گناه بیرون نمیره الا در خودعلت اقدام به گناه رو منتفی میکنه تا علت باقی است معلول کنار علت است تا علت اقدام به گناه موجوده انسان چون در معرض گناه است گناه که انجام شد در انسان خوفش هم مسلم هست در باره علت اقدام من یه مثالی عرض کنم عزیزان به این مثال دقت کنند انسان ها اگر بدن بیمار داشته باشند به دکتر مراجعه کنند میگه آقای دکتر از درد دارم میمیرم اولین سوال کجات درد میکنه میگه سرم داره میترکه با این سوال اول محل درد پیدا شد سرایشون داره درد میکنه الان دکتر سوال میکنه که اقای بیمار سرت درد میکنه توی روز یا تو خواب هم هست توی سر صداست یا توی سکوت هم هست آیا توی نور هست یا در تاریکی هم هست این درد سر به کل سرته یا بعضی جاهای سرت این سر درد ضربانی یا فقط درد چرا دکتر این همه سوال میکنه که از این علامت ها بفهمه منشا درد منشا چیست اگر این دکتر بتونه سوالاتی رو مطرح کنه که را معلوم کنه وقتی منشا معلوم شد یک دارو و قرصی کپسولی شربتی که مال همین درد هست اگر تجویز کنه بیمار به نسخه اول خوب میشود علت پیدا شد دواش هم آنچه بود به او داده شد به نسخه اول خوب میشه چرا بعضی بیمار های ما دکتر میروند دارو مصرف میکنند اگر بدتر بشه بهتر هم نمیشه چرا چون یا دکتر علت را نفهمیده که علت بیماری چیست یا علت را فهمیده دارو رو درست نداده هاکذا بحث روح ،ما افرادی به گناه مبتلا هستند گام اول این است که به کدوم گناه مبتلا هست چشمانش ناجوره زبان کنترل نداره درمورد پا در مورد دست درمورد شکم در مورد شهوت کجای این انسان میلنگه به گناه داخل میشه موضوع اول منشا گناه معلوم بشه گناه من اینه گناه که معلوم شد یک گام دوم میاد جلو این علت گناه سه عامل مهم داره کدوم عامل باعث شد این فرد به این گناه داخل بشه اگر عامل درست پیدا بکنه یک انسان خوب خیلی هم قوی کسی نسبت به این کارها اطلاعات لازم را داره و میدونه اگر علت اینه درمانش چیه اگرنه خود گناه معلوم ،علت گناه معلوم ، درمان درست اگر اقدام بشه این انسان به زودی از گناه بیرون میره دیگرازنکبت گناه بیرون میره از ظلمت گناه بیرون میره از تعفن گناه میره بیرون دیگه ازخوف الرهبه واقعا میاد بیرون دیگه از این وادی طیب و طاهرمیشه اگر ماها دنبال گناه ها هستیم این سه موضوع را دنبال نکردیم من جای دیگه عرض کردم آدم خوبهای ما آن آدم با تقواهایمان ما که به هر حال دنبال این هستن که خودشون را بالا بیارند اگر گناه انجام بشه ، شب که شد گریه میکنه به خدا عرض میکنه خدایا من نخواستم گناه کنم، اماخدایا شد ، عذرخواهی میکنم گریه میکنه اشکشم در میاد اما چرا باز به گناه داخل میشه چون فقط گریه کرده از خود علت رو منتفی نکرده اگه دندون کسی درد بیاد قرص مسکن معالج یا این که نه باید بره دندان معالجه کنه که تب لرز میگیره بدن عفونی شده یه قرص تب بر بخورد تب الان میاد پایین چرا باز دوباره عود می کندچون منشا باید درست شود ولرزش همچنان هست همه اینها است تا ازگند گناه بیرون برویم و لذا این سه تا کارحتما باید انجام شود این سه عامل چیست؟ البته هرکدام بحث مفصل دارد من فقط می خواهم اجمالاخیلی کوتاه یک نگاه به این عوامل بیندازم و الا یکی عامل غفلت است و این عامل را بحث کرده ام حدود هفتاد جلسه شده است.
منشا غفلت علت غفلت مقدمات غفلت آثارغفلت به کی غافل میگویند همه این موارد بحث مفصل دارد.
اجمال قضیه یک عامل عامل غفلت است.
اگرانسان تا متوجه که متوجه است اگر توجه برود کنار انسان بشود غافل *الناس نیام فاذا ماتوا انتبهوا *مردم در خوابن وقتی بمیرن تازه بمیرن تازه میشوند بیداراین *الناس نیام* مردم در خوابند این خواب خواب غفلت است تا انسان متوجه توجه داره این گناه است دارد میبیند در محضر خدا است در دید حق تعالی است دارد یاداشت می کند همه کارا هستش تا متوجه متوجه به گناه داخل نمیشود کی به گناه داخل میشود ازتوجه بیافتد ازتوجه کی
می افتد وقتی غافل میشه و لذا یک عامل عامل غفلت است.
این عامل خیلی ها را به گناها داخل می کنه حالا از این عامل غفلت میخواهد بیاید بیرون. از عزیزان تقاضا می کنم این نکته را جدا مد نظر بگیرید جدا عامل بسیار بسیار مهمی است این موضوع خیلی از غفلت های ما برای رفیق بد ماست با یکی دوستیم حالا این دوست شاید برادرمون باشه هم محلیمون باشه هم کلاسیمون باشه باهم دیگه کارمند هستیم تو یک اداره کار میکنیم خب یکی به اونا که ما رفاقت داریم با اونا رفیقیم این آدم آدم سالمی نیست وقتی آدم سالمی نباشه راحت تورو به گناه میندازه برای تو جلوه گناه و زیبا میکنه برای تو جلوه شهوات رو زیبا تر نشون میده خب آدم حالا که ضعیف بود حالا با این هم ضعیف ترمیشه به گناه داخل میشه راهش چیه ،من بزنم این رفیق رو از دوستی خودم خارج کنم من عرض کردم بازم ما با کسی قهر نمیکنیم باید با روی باز حالا شما، حالت خوبه صبحتون بخیر بعد از ظهر بخیر اقا مرو فراموش نکنیدا با همه خیلی عالی با هرکی رفیق
نمیشیم ما رفاقت شرط برای خودش داره شما نگاه کنید قرآن براتون بخونم اولا یک مقدمه ای عرض کنم شیطان به کی میگویند بعضی ها خیال میکنند شیطان همان ان منحوسی که به انسان سجده نکرد در حالیکه که این معنا غلطه در اصطلاح شیطان به کسی میگویند که وقتی انسان گناهی انجام میده انسان میگه بعد ارتکاب به گناه یا نادم میشه یا نادم نمیشه اگه انسان نادم شد یا جن نادم شد بهش میگن انسان طائب یا جن طائب ملاک چیه بعد ارتکاب گناه نادم شد حالا اگر گناه را انجام داد ونادم نشد درگناه پر رو تر بشه این دراصطلاح بهش میگویند. شیطان انسان باشد میشود شیطان انسی جن باشد میشود شیطان جنی.پس شیطان غیر ابلیسه.این همون ملعونی بود که به انسان سجده نکرد شیطان شاید برادرمنه رفیق منه هم محلی من فامیل من همکلاسی من شیطانی برای من است که مرا به گناه بیاندازد نگاهی به قران کنید* کذلک جعلنا لکل نبی عدوا الشیاطین الانس والجن *برای هر پیغمبری دشمنی قرار دادی چه کسانی هستن شیطان انسی و جنی *شیاطین الانس و الجن *رفیق بد
شیطان انسی و یکی شما نگاه کنید **قل اعوذ به رب الناس ملک الناس اله ناس من شر الوسواس الخناس الذی یوسوس فی صدورالناس من الجنت و الناس * *اونی که در دل وسوسه میکنه خناس وسوسه گر است الذی یوسوس فی صدور ناس تو دل ها وسوسه میکنه من الجنته والناس این خناس وسواس هم از جن هم از انسان ها به اول قرآن نگاه کنید به اهل ایمان که برخورد میکنید* اذا لقل لذین امنو قالو امنا *افراد کافر بودند تو مساجد می آمدند میگفتن ما ایمان آوردیم دم از ایمان میزدند *واذ خلوا الی شیاطینهم قالوا انامعکم اذا و نحن مستهزون * ولی با دوستان بدشون مینشینند میگن که ما با شما هستیم مسخرشون میکنه اما تعبیر چیه اذا خلوا شیاطینهم* دوستان بدی که اون ها را به گناه دعوت میکند خداوند در اینجا از دوستان بد الی شیاطینهم هم تعبیر آورده این رفیق بد بدبخت میکنه آدم متوجه رو غافل میکنه غافل غافل تر می کند
صیرفی: محضرقرآن کریم مشرف میشویم سوره قدرمی خوانیم وهدیه میکنیم به امام زمان (عج)
وقت شما بخیر ممنونیم که همراه ما هستید همچنان ممنون نگاه شما هستیم محضر حاج آقای توکل هستیم
استادتوکل:عرض کرده بودم که رفیق بد شیطان انسی ما هست آدمهای متوجه غافل میکنه یا فرد غافل را غافل تربکند من وقتی می خواهم از دوتا کانال بیایم جلوکانال اول :ما با کی رفیق میشویم
طبق روایات اگر درد را بیان کردن به ما درمانشم گفتن این درد درمانشم اینه گفتن فقط قرآن درد نمیگه آقا این درده تو درد مندی بایدناله کنی قرآن درد بیان میکند درمانشم بیان می کند خوب اگر رفیقای ما این طوری هستند خوب ما توی اجتماع هستیم بچه محل داریم کارمند داریم هم کلاسی داریم رفیق دوست زیاد داریم چه کار کنم پس ملاک رفیق خوب چیست؟ یک سوال از حضرت عیسی کردند همون سوال از پیغمبراکرم وهر دو پیغمبریک جواب دادن یا رسول الله من با کی مجالست کنم با کی بنشینم با کی رفت وآمد کنم من کی رفیق من باشه
فرمودند سه ملاک یک *من یذکرکم الله رویته* با کسی باشید با نگاه به او به یاد خدا بیوفتید که ملاک مهمیه من غافلم نگاه به این میکنم جدا یاد
خدا میفتم رفتارمون کردامون طوری باشه مردم ما را دیدن جدا یاد خدا بیفتند.
دوم :*و یزد فی علمکم منطقه* با افرادی باشید با هم کلام میشوید علمتون زیاد شود دانسته ها تون بالا رود گاهی از گعده میگیرن یک ساعت دو ساعت میشینن میخورن نوش جانتون اما فقط گفتید و خندیدید و خوردید و این چیزی یاد او داد نه اون چیزی یاد این داد این فقط 2 ساعت خوردن بود بخورید بخندید شادی کنید ولی فقط همین نباشد چیزی هم کنارش بگذارید.
سوم :*و یرغبکم فی الاخره عمله* نگاه بکن که از عملکرد و رفتار آدم جدا به آخرت ترغیب میشود چشمانش کنترل عملکرد کنترل تا جون داره دنبال عبادت و مطالعه و خدمت به مردم خسته شد جایی میشینه مطالعه میکنه زبان ذاکر داره اگه این حالم نداشته باشه هیچی حال نداره نه میتونه بخونه نشسته با مغزش داره فکر میکنه که فردا چیکار کنم وجودش برای خدمته، آدم کیف میکنه آنی از این مفت در نمیره بعضی ها عمر شصت هفتاد سالشون جدا مفت درمیره بعضیا یک دقیقه هم هدر نمی دهند.
هر دو همین اجتماع همین اوضاع همین برنامه همین مردم این کجا و آن کجا اینها ملاک نیست که تو با اینها بگردی این ها رو پیدا کنی
اصلا آدم جدا می ارزد عمری بگرده تا یکی رو پیدا کنه واقعا می ارزد دیگه امام فرمودند اگر انسان نیمی از عمرش را به دنبال استاد بگرده تا نیم بعدی را با استاد باشه ضرر نکرده همینه این ملاک رفیق خوب است حالا اون ور نگاه کنیم اگه رفیق بد بود چی میشه از قرآن براتون بخونم که بعضی ها روایات را نداشتند که قرآن تو خونه هست سوره فرقان مطالعه کنید اواخر سوره فرقان* ویوم یعض الظالم علی یدیه* روز قیامت ظالم را که می آورند انگشت حسرت را به دندان میگزد چرا میگزد چون دنیا تمام شد شهوات و کیف ها تمام شد همه چیز رفت و تمام شد من داشتم پری شب توی لپ تاپ نگاه میکردم به سرهنگ قذافی اون گند کاری و جنایت هاشو آخر کار هم کشتنش جنازه افتاد همه نگاه میکردن بدن رو نگاه کنید کیف هاشو کرده لذت هاشو برده هرچی خواست انجام داد الان چی بدن برده افتاده به گور و جواب این همه جنایاتی که انجام داد جدا میارزید؟
عمروعاص ملعون که اون همه جنایت انجام داد در جنگ صفین اون کارو انجام داد از مرگ حتمی معاویه ممانعت کرد معاویه باقی موند جعده رو مامور کرد گفت به مجتبی زهر بده از اون یزید باقی موند کربلا را به وجود اورد تمام اینها برای این بود که بره به مصر.
رفت به مصر ۲ سال موند اواخر عمر گریه میکرد مرا با علی چکار بود حالا گریه میکنی با علی چیکار بود ؟ اون زمان در اوج کیف بودی فکر بعدشو نکردی فکر نکردی این جریان تموم میشه این قضیه پایانی ام داره ویوم یعض الظالم علی یدیه انگشت ندامت به دندان میگزه تمام شد دنیا کیف ها تمام لذت ها تمام حالا اول بدبختیشه
دوتا جمله دیگر جمله اول :* یا لیتنی اتخذت مع الرسول سبیلا*
ای کاش با پیغمبر آن یک ارتباطی برقرار میکردم به قول مردم پل های پشت سر را خراب نمیکردم یک پلی میگذاشتم همه را خراب نمیکردم.
جمله دوم:* یا ویلتی لیتنی لم اتخذ فلا نا خلیلا*
یا ویلتا میگه وای بر من بعد میگه ای کاش من با
فلانی رفیق نمیشدم *قد اضلنی عن الذکربعد اذ جاءنی* نعمت و مسیر بودم
تو خط بودم اهل مسجد و محراب و جبهه بودم با یک نا نجیب که رفیق شدم همه رو از من گرفت *و کان الشیطان للانسان و خذولا* شیطان میگه نه ابلیس شیطان بر انسان فتخ خذلان و نکبت رو به دنبال می آورد این رفیق بد ناجور اینا ایجاد غفلت میکنند.
اگر انسانی به گناه می افتد و این گناه علت غفلته ،غفلت مال رفیق بده تا رفیق بد هست غفلت هست گناه هست نکبت هم هست باید این را دورش را یک قلم بگیره نباید قهر بکنه رابطه رو قطع میکنه اگر هم برخورد شد گرم برخورد میکنه نه خونش میره نه به خونه دعوتش میکنه بایستی انسان دنبال درمان بره تا از گناه زده بشه بشینه استغفار کنه العفو اما درمان نیست.
امشب ناله کردی هفته بعد به گناه میوفتی باز باید ناله کنی باز هم همینطورفقط گناه و ناله درمان نمیشود.
صیرفی: اصلا روایت داریم کسی که انقدر هی میره برمیگرده انگار داره خدا رو استهزا میکنه.
اون مال اینه که کسی که *المقیم علی الذنب و هویستغفرکلمستهزی*حالا اونی که گناه رو ول نمیکنه یعنی گناه میکنه دلیل ترک گناه هم نداره
زبان استغفار میکنه اما گناه رو ول نمیکنه
صیرفی: استغفارفقط زبانیه و پشیمانی درونش نیست
استادتوکل:*المقیم علی الذنب* گناه و ول نمیکنه
صیرفی: اهلش شده
استاد توکل :دیگه هست با گناه ترک گناه نمیکنه است زمان استغفار هم داره خودشو مسخره میکنه اگر استغفار داری چرا گناه رو ول نمیکنی اگر گناه میکنی چرا استغفار میکنی لذا اگر غفلت منشا رفیق بده یک راه بیشتر نیست باید دورش قلم گرفته بشه.
صیرفی: ما یک دقیقه زمان داریم تا پایان برنامه
استاد توکل:یک روایت بخونم این روایت انشاءالله به اهدافش برسیم. به کی رفیق میگویند؟آنکه تورا دراصلاح دینت همراهی کند.
اون کسی را که در این امر عظیم (اصلاح دین )یاری ات کرد به این میگویند رفیق
جدا ما دوستامون اینطوری هستند؟ با آنها هستیم مراقبمان هستند .درجلسه بعد این مبحث را بازمیکنم.خدا را به ائمه قسم میدهم دراین عمر کوتاهی که برای همه سریع میگذرد ازاعمالمون پشیمون نکند ان شاالله.
صیرفی:خیلی ممنون و متشکریم
خدایا چنان کن سرانجام کار توخوشنود باشی و ما رستگار