یاد خدا 6 مرداد 1401
حبیب و محبوب با حضور حجت الاسلام سید احمد روحانی (متن و صوت برنامه یاد خدا 6 مرداد 1401)
بسم الله الرحمن الرحیم
صیرفی:الذین آمنوا و تطمئن قلوبهم بذکرالله الا بذکر الله تطمئن القلوب
در خانه ای که نور ولا موج
می زند آرامش امید و صفا موج می زند
در زندگی به سبک ائمه یقین بدان
دارد همیشه یاد خدا موج می زند
سلام خدا بر پیامبر رحمت و خاندان مطهر و پاکشان اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم وسلام خدا بر امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف سلام خدا به شما اهالی ارجمند یاد خدا وقت شما بخیر خیلی خوش آمدید .
الحمدلله رب العالمین که توفیق داریم با یاد خدا همنشین شما سروران عزیز و ارجمند باشیم محضر استاد عزیز جناب حجت الاسلام و المسلمین حاج آقا روحانی عزیز عرض خیر مقدم و خوش آمد داریم حاج آقا سلام علیکم و رحمة الله
آیت الله روحانی : سلام علیکم و رحمة الله سلام خدمت شما برادر عزیز و مجری توانمند برنامه یاد خدا همه همکاران عزیز تهیه کننده محترم زمینه این گفتگو را فراهم کرده است به همه بینندگان عزیز و ارجمند که با ما همراه هستند و از بحث ها و مطالب نکات دلیل استفاده قابل استفاده نصیبشان شود.
صیرفی: ممنون از قبول دعوت ،قدم بر چشم ما گذاشتید محضر استاد روحانی مبحث خیلی جذاب آغاز کردهایم الحمدالله در همین یک ماه که مهمان شما بودیم در پیام ها بینندگان استقبال شده است راجع به مبحث "ان الله یحب ها و ان الله لا یحب ها "داریم گفت و گو می کنیم که خداوند چه کسانی را دوست دارد و چه کسانی مورد پسند او نیستند ان شاالله بتوانیم خودمان را در زمره افرادی که خداوند دوستشان دارد قرار دهیم و شبیه کنیم .
خلاصهای از جلسه گذشته را ببینیم برمی گردیم و محضر استاد خواهیم بود .
خلاصه جلسه قبل:
وقتی خدا انسان را دوست دارد این محبت را در دل دیگران هم می تواند بیاندازد خداوند است که فقط میتواند محبت را در دل هر کسی قرار می دهد ما نمی توانیم به زور کسی را دوست داشته باشیم چرا به زور از کسی بدمان بیاید معنی باید یک رابطه روحی معنوی بین محبوب و محب باشد واین برقرار شود حالا کسی که با خدا ارتباط برقرار میکند در محضر خداوند اوج می گیرد یکی از درخواست هایش این است خدایا خدایا بندگان شما هم نسبت به من علاقه مند باشد روابط اجتماعی و انسانی در نظر چنین انسانی بسیار ارزشمند است بخشی از نشانه های محسنین عالم بشریت وقتی جلوه می کند که رفتار این آدمیان را با دشمنان بسنجیم اینکه با دوستان خوش اخلاق باشیم و رفتار مناسب داشته باشیم این یک کمالی است اما از آن بالاتر این است که در عرصه مبارزات دشمنان هم انسان از دایره اخلاق خارج نشود حدود و شرایط را مطابق با دستورات دین اجرا کند کاری را ما مجاز نیستیم انجام دهیم رفتاری را مجاز نیستیم انجام دهیم
صیرفی: ۳۰۰۰۰۷۲۰ مسیر ارتباط پیامکی ما و شما است که اجابت می کنید و نکاتی که مفید است برای برنامه به نظرتان اما پیامک می کنید و یا با شماره تلفن ۱۶۲ تماس میگیرید و در فضای مجازی به آدرس:
@yadekhoda. qtv
حضور داریم و می توانید این صفحه را دنبال جدید کنید و مطالبش را با عزیزانتان به اشتراک بگذارید حاج آقا محضر شما هستیم با افتخار حجت الاسلام روحانی خدا را شکر میکنیم و مجددا توفیق شد جلسه نورانی محضر شما و در محضر قرآن باشیم در گفتگویی را از آیات قرآن تقسیم کنیم برای همه بینندگان عزیز این برنامه را دنبال می کنند همانطور که فرمودید بحث حب یکی از زیباترین بحث های قران است که قرآن تاکید می کند در سوره بقره تاکید می کند که "مومنین اشد حبا لله "هستند یعنی عاشق خدا هستند همانطور که خداوند دوستشان دارد خواهم چون محبتی امری است دو طرفه این دو طرفه بودن از طرف مومنین باید تکرار شود وباید درجاتش بالاتر رود یکی از آیاتی که برای ما راهگشایی می کند وما را متوجه این موضوع می کند آیه ۹۳ سوره مائده است این آیه هم در ادامه آیات جلسه ی گذشته اشاره دارد به این که خداوند محسنین را دوست دارد و این پنجمین آیه است اینکه خداوند تاکید می کند که محسنین را دوست داریم و بحث محسنین در قرآن یک بحث گستردهای است اینکه انسان بتواند نشانه های محسنین را به طور کامل بررسی کند به نظر یک برنامه جدید در یاد خدا باید پیش بینی کنید از عزیزان و بزرگواران که متخصص بحث های تفسیری هستند استفاده کنیم وبهره ببریم از آنها تا سیمای نورانی محسنین را برای ما تصویر کنند اما حالا چون بحث ما این است که خدا محسنین را دوست دارد این حب به محسنین در این آیات یک مقدار روشن تر بیان شود در آیه ۹۳ سوره مائده آیه را تلاوت میکنیم و بهره میبریم از آن خود قرآن میفرماید اعوذ و الله من شیطان رجیم
"لیس علی الذین آمنوا وعملوا الصالحات جناح فیما طعمواواتقوا وآمنوا وعملوا الصالحات ثم اتقوا وامنوا ثم اتقوا واحسنوا والله یحب المحسنین "
آیه آیه بسیار عجیب و جالبی است و در این آیه سه بار بحث تقوا مطرح شده است و حالا خود به تقوا در آیات دیگری مخصوصا انشاالله بحثهای جلسات آینده انشاالله خواهد بود اشاره می کند اهل تقوا و متقین را دوست دارم معنی یکی دیگر از بخش های تقوا که "ان الله یحب المتقین" است و حالا خود این آیه ۳ بار به تقوا مطرح شد و این آیه جالبی است سه بار در یک آیه تاکید میکند تقوا داشته باشی باشید آیه در مورد چه هست جالب است که بدانید آیا در مورد کسانی است که قبل از مسلمان شدن اهل شرابخواری بوده اند که مسلمان شده اند یکی از احکامی که در اسلام علی هم بیان شده است صریح بیان شده است حرمت شراب است البته در یک مقطع نه بلکه حرمت شراب به مرور مطرح شد علتش هم این بود که در بین مردم جزیره العرب دلیل این مسئله رواج داشت به طوری که در کتاب های تاریخی اشاره کرده اند که مسلما که ایام تابستان و بهار که هوا گرم تر است ظرف آبی میگذاریم سر کوچه ها که مردم تشنه شدن از این آب استفاده کنند سلام و درود ای به سیدالشهدا بفرستند آنها سر کوچه هایشان خمره های بزرگ شراب می گذاشتند و روی آن می نوشتن طبیب یعنی هرکس میخواهد بخورد و استفاده کند بین آنها رواج داشت وقتی بخواهد حکمی یک دفعه حرمتی را بیان کند ممکن است سخت باشد برای عامه مردم و به مرور این حکم صادر شد در نهایت حرمت شراب بیان شد به مرور این حکم صادر شد و در نهایت حرمت شراب بیان شد اما خوب عده ای گفتند که آنهایی که قبلا خوردند حالا مسلمان شده اند آیا آنها گناهی که آن زمان بوده؟
اصل که گناه است و اصل گناه که گناه است فرقی نمی کند حالا ما بدانیم یا ندانیم اثر خود را می گذارد متاسفانه اسب آبی که برای انحراف جوانان رواج می دهند همین مسئله است چه جاذبه ای هم درست میکنند چه سودی افراد طماع از این مسئله می برند که جامعه را آلوده کند به این مسئله آلودگی شراب حالا چه آنهایی که قاچاق می کنند آنها هایی که تولید می کنند و چه آنهایی که مردم را آلوده میکند خلاصه اسباب گرفتاری را فراهم می کند این خود یک بحث جداگانه فقهی و اخلاقی و اجتماعی در این بحث هست که شاید فرصت برنامه جزوه ندهد هرکی به ما وارد جزئیات آن شویم اما در هر صورت امری بسیار ناپسند است حرمت دارد و آثار بسیار بدی دارد که به عنوان نمونه است عرض کنیم که وجود مقدس امام صادق علیه السلام روحی له الفدا فرزند داشتن به نام اسماعیل آقازاده ایشان کسی مراجعه کرد به ایشان پولی به عنوان قرض می خواست میگفت عازم سفری هستم تجاری پولی به من قرض دهید من این پول را در سفر با خودم میبرم سود خوبی گیرم می آید چرا که انجام دادم سود شما را هم می آورم و می دهم چون آمد و با پدرشان امام صادق علیه السلام و مشورت کردند فرمودند بهتر است با او همکاری نکنید پرسیدند چرا فرمودند برای اینکه معروف است در بین مردم این فرد شراب خوار است گفتند به پدرشان امام صادق ما که یقین نداریم( جلوی امام استدلال کردند) اینکه مردم هم یک چیز می گویند خیلی حرف ها مردم می زنند ما که نباید به حرف مردم اعتماد کنیم رفت و پولش را داد به آن فرد اتفاق پول ها بر باد رفت و تجارت صورت نگرفت وسرمایه از بین رفت در ایامی که گذشت رسید به ایام حج امام صادق قم را همین فرزندش در طواف خانه خدا بودند که دیدن که این بنده خدا فرزندش اسماعیل التماس می کند حضرت آرام شانه شان را فشار دادند و گفتند پسرم موقعی که به شما گفتم حواستان باشد و با او معامله نکنید اینجا نمی توانیداز خدا طلبی کنید که برگردد باید توبه کنید باید به خاطر این که شراب خواری شما معامله کردید تعبیر امام بسیار زیباست مگر نمی دانید سفیه ترین انسانها کسی است که شراب خواری می کند هم به خودش ضرر می زند و هم آثار بدی ایجاد می کند این تعبیر در روایت منتسب به امام صادق علیه السلام سفیه ترین آدم کسی است که شراب میخورد حضرت فرمودند مگر قرآن نخوانده اید که مالتان را در اختیار فرد سفیه قرار ندهید شما می دهد آثار بد اجتماعی دارد این کار است گذشته از اینکه گناه است و معصیت و متاسفانه عرض کردیم که عدهای هم سودجو از این شرایط استفاده می کنند و گاهی در اخبار هم دیده ایم افرادی مبتلا می شوند عوارض شدیدی هم برایشان ایجاد میشود در هر صورت مسئله شرابی یکی از مواردی بوده است که سهم جامعه در گیرش است در کشورهای زیادی مبتلا به آن هستند عوارض و بیماری ها در اینجا بحث آیه قرآن این است که کسانی که آن زمان شراب خوردن خوردند و حالا ایمان آوردند آیا گناهشان بخشیده می شود می شود یا نمی شود بلاخره عوارض این کار برطرف میشود یا خیر قرآن در اینجا سه بار در آیه تاکید به تقوا می کند شاید می خواهد بگوید مسئله شراب یک مسئله است بین شما و خدا یک مسئله بین شما و مردم و یک مسئله است با شما و خودت چیکار دارید میکنید با خودتان چه کار دارید میکنید با جامعه تان کار دارید میکنید در نافرمانی خدا شاید در اینجا بحث تقوا که سه بار مطرح میشود چنین باشد حالا انشالله نکات دیگری هم هست که خواهیم پرداخت
صیرفی: خیلی ممنون و متشکر هستیم محضر استاد خواهیم بود بعد از اینکه محضر قرآن مشرف می شویم استفاده خواهیم کرد از بخش پایانی مشرف میشویم به ساحت قدسی قرآن می شویم:
بسم الله الرحمن الرحیم
محضر قرآن مشرف شدیم با افتخار منتظر فرمایشات شما هم هستیم که لطف می کنید از اقصی نقاط جهان از کشورهای مختلف چه در فضای مجازی خاصه ما را دنبال می کنید همینطور روی پایگاه اطلاع رسانی شبکه قرآن که آرشیو متنی و صوتی و تصویری برنامه مان را عزیزانمان قرار می دهند شماهم این ارتباط را حفظ فرمودید...
آقا با افتخار خدمت شما هستیم
آیت الله روحانی:
در آیه ۹۳ قرآن این آیه را دیدیم که بسیار مهم است سه بار بحث تقوا مطرح شده است
میفرماید: لیس علی الذین آمنواوعملوا الصالحات جناح فیما طعموا به خاطر شراب هایی که قبلا خورده بودند اذا ماتقوا زمانی که بعد از این تقوا داشته باشند وحواسشان باشد خودشان را آلوده به این معصیت نکنند منتها ایمانشان به همراه عمل صالح باشد چرا چون خیلی از مواقع انسان وقتی دچار این آلودگی میشود رفتارهای ناشایست بکند اعمال زشت از او سر بزند ممکن از حق از دیگران ضایع کند بنابراین احتیاج به عمل صالح داریم که جبران این نواقص و زشتی ها اعمال بد شود بنابراین ایمان و عمل صالح که خیلی جاها در قرآن کنار هم آمده است باید ببینیم قبل و بعد به چه موضوعی دارد اینجا چون بحث حرمت شراب مطرح است یعنی باور میکند که خدا بر او حاضر است و باور میکند که اعمال زشتش را جبران کند شروع به اصلاح خودش و اعمال گذشته اش می کند سپس می فرماید: ثم اتقوا وامنوا دوباره تقوا داشته باشند و ایمان بیاورند یعنی این ایمان دوم مرحله ی کامل تری از ایمان است پایه ی ایمانشان را قوی تر می کند ویک مساله بسیار مهمی که در قرآن مطرح است این است که قرآن باید کلمه به کلمه انسان را به کمال برساند و انسان با ایمان بالا رود کما اینکه قرآن می فرماید"اذا تولیت علیهم ایته زادتهم ایماناعلی ایمانهم "یعنی ایمان باید مرحله به مرحله اوج بگیرد ایمان یک مرتبه نیست که ما یکبار انجام دهم وتمام شود بلکه در لحظات مختلف زندگی ما و ایمانمان سنجیده می شود زمان هم باید بسنجیم باید ببینیم چه چطور است نسبت به گذشته کما اینکه قرآن می فرماید"یا ایها الذین آمنوا آمنوا بالله "یعنی تاکید بر ایمان نکته ی بسیار مهمی است حالا بعد از اینکه ایمان وعمل صالح را مطرح کردند گفت دوباره تقوا داشته باشید وایمان داشته باشید "ثم اتقوا واحسنوا" سپس کار خوب و زیبا انجام دهید حالا غیر از اینکه گذشته را جبران کردید حالا شما باید کارهای خوبی را پایه گذاری کنید یعنی اگر اسباب فساد در جامعه ایجاد شده است شما باید نهی از منكر کنید اگر معروفی در جامعه ترک شده است مردم غفلت می کنند آنها را به سمت این کارهای خوب جذبشان کنید هدایت کنید مرحله بعد تقوایی است که اینکه خدا را در هر حال ببینید و مفهوم اصلی تقوا این است که تعبیری که مرحوم امام رضوان الله تعالی علیه فرمودند که عالم محضر خداست در محضر خدا معصیت نکنید معنای حقیقی تقوا است یعنی خودمان را در محضر خدا ببینیم هر کاری می کنیم ممکن است در کارهای خوب ما غیب کنیم می خواهیم یک انفاقی بکنیم خدا را ببینیم و انفاق کنیم ایامی که پشت سر گذاشتیم نزول سوره هل اتی تعبیر قشنگی است در قرآن که اهل بیت وقتی اطعام می کنند یتیم فقیر و مسکن را می گویند "انما نطعمکم لوجه الله لانرید منکم جزاء"ما خدارا پشت در خانه دیدیم نه شما فقیر را خیلی انسان باید دقت کند گاهی ما در کارهای خیرمان غفلت می کنیم خدا را نمی بینیم کار ،کار خوبی است ولی ندیدن خدا یک نقصی در کارما است به یک بزرگی گفتند مثلا تو انفاق می کنی تو احساس میکنی گفت همه اینها درست است اگر خدا باشد انفاق احسان ارزش دارد اما اگر خدا نباشد انسان انفاق و احسان در همین دنیا می ماند و آن طرف نمی آید یک داستان را نقل میکند که گفت من میخواهم خدا را ببینم خدا میگوید من می آیم در خانه من یک داستان است گفت کی میایی گفت فردا می آیم آن بنده خدا فردا منتظر شد و خانه اش را آماده کرد که خدا را ببیند در عالم خواب صبح شد و منتظر شد نزدیک های ظهر کسی آمد در زد و گفت غذایی داری به ما بدهید تو هم جوابش را داد گفت نه ندارم روش کرد رفت فقیر بعدی آمد گرفتار بردش کرد رد کرد و رفت دوباره در یک فرصت دیگری با خدا گفتگو کرد گفت چرا به وعده ات عمل نکردی گفت آمدم تو مرا راه ندادی آن فقیر که آمد من بودم یعنی اینها دیدن خدا از خود غرض این است که در کارهای خوب هم باید خدا را ببینیم من که غالباً تقوا را به یک معنای سلبی نگاه می کنیم که پرهیز کنید انجام نشود مراقبت می کنید به جای خودش درست اما اصل موضوع این است که در هرحالی حتی در کارهای خوب هم انسان غفلت نکند این است که بعد از همه ی این ها فرمود "و الله یحب المحسنین "محسن کسی است که در سه مرتبه تقوای خود را می سنجد نسبت به اعمال صالحی که انجام می دهد نسبت به ارتباطش با خدا ونسبت به اثری که در جامعه می گذارد نسبت به کارهایی که انجام می دهد اعم از کارهای خوب واعمال از کارهایی که خدایی نکرده زشت و ناپسند باشد آنچه اهمیت دارد این مجموعه انسان را به درجه محسنین می رساند وانسان در این درجه می بیند که وجود انسان مومن یک انسان تک بعدی نیست انسانی که حواسش به خودش وبه جامعه اش باشد وبه خدایی که بر او حاضر وناراحت است هست همیشه فکر می کنیم این نکاتی که دراین آیه مطرح شد خیلی راهگشا باشد برای همه مان وآن شاءالله بتوانیم کمک کنیم به جامعه مان که از این نواقص وزشتی ها وبدی ها نجات پیدا کنیم ان شاءالله
صیرفی: خیلی ممنون و متشکریم
محضر استاد روحانی عزیز رسیدیم واین نکاتی که میفرمایند خیلی ارزشمند اینکه ما ویژگی هایی که مدنظر خدای متعال است را خوب بشناسیم و عامل باشیم و اگر هم فاصله داریم تلاش کن چه کنیم تا شباهت ایجاد شود حدود سه چهار دقیقه تا انتهای برنامه زمان داریم و دوست داریم جمع بندی این بحث را از حضرتعالی داشته باشیم
آیتالله روحانی: عرض مان این بود که ممکن است انسان در مواقعی در زندگی دچار خطا واشتباه وبالاخره نسیان ممکن است یک ریشه اش نسیان هم می تواند باشد چون کلمه ی انسان از نسی می تواند باشد حالا که اینطور شد آیا راه برگشت داریم یا نه قرآن همیشه راه ها را برای ما باز گذاشته از هیچ وقت ما را محدود نکمایده نسبت به کسانی که رده است این است و جز این نیست حتی اگر انسان در بدترین شرایط گناهانی مرتکب شد از روی غفلت و ازروی بی توجهی می تواند برگردد در اینجا دراین آیاتی که دراین سوره مبارکه مائده نسبت به کسانی که مرتکب مبتلا به حرمت شراب شراب شدند ن می گوید نمی گوید راه مسدود است میگوید برگردید راه را اصلاح کنید جامعه کمک کنید که اگر آنها هم آلوده شدن به از این آلودگی ها نجات پیدا کنند واز همه مهتر اینکه احسانتان یک امر جمعی باشد یعنی خودتان به تنهایی حرکت می کنید کافی نیست یعنی خودتان که به تنهایی حرکت می کنید کافی نیست دیگران راهم کمک کن دین ها هم به کمک هم جامعه را بالا ببرید ارتباطی که بین انسان ها برقرار می شود مخصوصا در این شبکه های مجازی گاهی وقتا همدیگر تشویق میکنند به سمت کارهای خوب این فرصتهای از این زمان به در این زمینه برای ما فراهم آمده با خیلی ها استفاده های بد میکنند استفاده خوبش همین است که دیگر را تشویق کنیم احیانا اگر کسی کار خوب انجام می دهد اینرا به منظر دید دیگران بگذاریم یا عمل زشتی درجامعه اصلاح شده است کسانی را که اصلاح شدند تشویق کنیم بعنوان یک روشی در اصلاح جامعه در نظر بگیریم این است که فرمودند"والله یحب المحسنین "محسنینی که در این مراتب همراه هستند هم خدا را می بینند هم جامعه شان را حواسشان هست ومردم جامعه را فراموش نمی کنند وبه همکاری همدیگر ادامه می دهند ان شاءالله که بتوانیم این "یدالله مع الجماعه "را در اینجا عمل کنیم ..
صیرفی: ان شاءالله
در آستانه ورود به ماه محرم هم هستیم می خواهیم دعایمان بفرمایید
آیت الله روحانی :پروردگارا بزرگترین درسی که از سید الشهدا گرفتیم وخود حضرت هم فرمودند حرکت برای اصلاح جامعه است واین حرکت برای اصلاح جامعه به یک نفر قائل نیست بلکه احتیاج به جمع دارد ...پروردگارا درمسیر سيد الشهداء برای اصلاح خودمان وجامعه قدم ثابت واستواری داشته باشیم.
صیرفی: الهی آمین ،خیلی متشکریم از لطف و آقایی وبزرگواری حضرتعالی از همراهی شما هم کمال تشکروسپاس راداریم ان شاءالله مارا از دعای خیرتان محروم نفرمایید.
الهی به وجاهت سیدالشهدا قسم میدهیم ودعا می کنیم
الهی چنان کن سرانجام کار
تو خشنود باشی و ما رستگار