یاد خدا 23 آذر 1400
رساله حقوق امام سجاد علیه الاسلام با حضور آیت الله تحریری
(متن برنامه 23 آذر 1400)
صیرفی : بسم الله الرحمن الرحيم
الذین آمنوا وتطمئن قلوبهم بذکرالله الا بذکرالله تطمئن القلوب
برخیز برات عاشقی داده خدا *احسان قدیم را فرستاده خدا *
درکوچه روزگارغم هست *ولی آرام کند دل مرا یاد خدا*
سلام خدا بر پیامبر رحمت و خاندان مطهر و پاکشون اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحمّدٍ وَ آلِ مُحمّد و عجل فرجهم سلام
خدا بر امام مهدی عج الله تعالی فرجه الشریف و سلام خدا به شما اهالی ارجمند یاد خدا وقتتون بخیر خیلی
خوش آمدید خداروشکر میکنم باز هم توفیق داریم با شما همنشین باشیم وسرسفره
پررزق رساله حقوق امام سجاد(ع) افتخاردارم محضراستاد اخلاق سرورارجمند حضرت آیه الله محمد باقر
تحریری.عرض ارادت و خوش آمد داشته باشیم آقا سلام علیکم و رحمت الله
استاد تحریری:سلام علیکم و رحمه الله وبرکات بنده ام درخدمت شما وعموم شنوندگان عزیزمشتاقان هستم.
صیرفی :با شما خواهیم بود با رساله حقوق امام سجاد(ع).
آنچه گذشت:
(لما خلقت به یده) درمقابل آن کسی که به دستم آفریدم چرا سجده نمی کنی اظهار
خضوع نمیکنی،من که فرمانده مطلقم، من که معبود مطلقم میگم این کار را
انجام بده،این سجده درواقع برای من است. انسان معبود نبود که به عنوان قبله
بود.چطور ما رو به کعبه می ایستیم. ما به کعبه سجده میکنیم؟
نه ،کعبه سنگ ونشانه ایست که ره گم نکنیم، ما از این طریق توجه به خدای متعال میکنیم، چون موجودی
هستیم حواس پرت. یک جا توجهمون متمرکز می شود.می خواد تمرکز را بیان کند .اون مسئله عجیب این
هست که اون حقیقت با بدن ترکیب شده .این بدن که اقتضایش فعالیت های مادیه می خواد خدای
متعال بااختیارفعالیت های این سویی انسان را آن سویی کند*ثم رددنا اسفل سافلین*این عالم را خدای مهربان
می فرماید اسفل سافلینه ،یعنی نسبت به عوامل قبلی که خداوند آفریده عوامل ملائکه عوامل نوری این پایین
ترینه
منتهی یک دسته تو اسفل وسافلین نمیمونند کی هستن؟*الذین آمنو وعملوا صالحات*
صیرفی:دلگرمی ما نظرات و پیامک هایی است که ارسال می فرمایید وبرنامه خودتون را بااین نکات
راهنماایی میکنید 30000720 هرنکته که فکر می کنید به بهبود وراهنمایی برنامه خودتون تاثیر گذاره
شماره سازمان162
اگه برنامه به دلتون نشست اعلام بفرمایید.
خدمت استاد بزرگوار هستیم ،معرفت نفس حسن ختام برنامه هفته گذشته بود
استاد تحریری:بسم الله الرحمن الرحیم الحمدالله رب العالمین وصل علی محمد وآله الطاهرین *
چون بحث شناخت خود شد تا اینکه ما این خود را اگر خواستیم در مسیرطاعت خدا قرار بدیم در واقع
شکوفایی خود انسان است این آیه شریفه به ذهن رسید که عرض کنیم درسوره مبارکه حج آیه 18 و19از
آیات بسیار مهمی است که درپایان جلسه گذشته درواقع بعنوان روشی برای خودشنایی برسیم که این روش
خود مبتنی بر خودشناسی درمرتبه ضعیفه خودشناسی هم دارای مراتبیه ،انسان می تواند از یک مرتبه
ضعیف به مراتب بالاتر دست پیدا کنه و مراتب اعلی به صورتی است که قابل بازگو کردن در این مجالس و
محافل اونهم باید توسط کسی باشد که اهلش باشد و من مثل بنده توان گفتن و فهمیدن را نداشته باشه .بحث ما
در این آیات شریفه این است که خدای متعال این را بیان می کند که ای مومنین تقوا داشته باشید به مومنین
خطاب میکنه که پرهیزگاری داشته باشید پرهیزگاری یعنی درمسیر پاکی قرار گرفتنه که پاکی در عمل به
این معنا که انسان از بدی دوری کنه طاعات را بهش ملتزم بشود درهرکجا که طاعتی هست بهش ملتزم بشه
این اولین مرتبه پاکی در مقام عملی منتها انسان مراتب بالایی از پاکی را دارد که همه اینها مراتب تقوا به
حساب میاد که درقرآن بحث متقین را بیان می فرماید وحالات مختلفی را برای متقین بیان میکند بخاطراون
درجات متقین که با درجات ایمان بالا میره به مومنین سفارش تقوا میکند در عین حال می فرماید باید هرکس
نگاه کند که چه میفرستد برای آیندش. معلوم میشود این یک عمل دیگری هست این یک مراقب دیگر است
یک اشراف خاص دیگری را می طلبد بر نفس که ما به هرحال نگذاریم این نفسمون هرز بره ممکنه شما
گاهی گناه نکنید و طاعت هم انجام بدید اما خیلی اون تحت سلطه اش نیست .میخوان انسان طوری باشد
که با اختیار این تمایلات دنیایی اش تحت سلطه خودش باشد انسان اینگونه میتواند بشود اگر انسان اینگونه
شد که تحت امر پروردگار امور خودش را تحت سلطه خود دراورد خداوند بهش قوتی می دهد که بعضی ها
اینگونه هستند .عالم خارج تحت سلطه اش قرار میگیرد بعضی از اولیای الهی که میشنوید یک دفعه یک
فرمان میدهد که این انجام شود و انجام می شود یک بچه ای داشت می افتاد از پشت بوم مادرش توی سرش
می زد یک کارگر ساده داشت رد میشد گفت نگهش دار،حمال تبریزی،یکدفعه این بچه همینطور اومد پایین
دور این آقا را گرفتند که تو کی هستی .یک عمری او گفت انجام بده یک دفعه هم ما یک چیز ازش خواستیم
.ببینید انسان اینطور میشود امثال این موارد زیاد داریم که انسان از راه خوب بتواند،البته این مقصد نیست
مقصد واصل تحت اختیار خدا قرار گرفتنه ما ارادمون را و اعمالمون را تحت فرمان خدا واولیای خدا قرار
بدیم این اصله حالا گاهی هم مواردی عنایت میشه منتها نتایج اصلی بعد ازاین عالمه که اون ایمانه بعد از این
عالم باید بیاد در ما شکل بگیره اگر اون نباشه هیچ فایده ای نداره ممکنه بعضی با ریاضت های نفسانی
هستند در گروه های مختلف بعضی از طوایف سوفی و اینها به قوت های نفسانی می رسند اما ایمان به
آخرت و خدا و اینها ندارند این فقط خاصیت نفسه تازه خاصیت نفس انسانیه که اگر با ایمان هم همراه نباشه
یه مقداری ریاضت بده این نفسش را خیلی نخوره تو خوردنی ها نیافته تو پوشیدنی ها نیافته تو لذایذ نیافته این
قوته یه جا ظهور پیدا میکنه ازاینجا ما استفاده میکنیم اون ویژگیه نفس انسان را که اگر تحت فرمان خدا
قرار بگیرد چه خواهد شد خدای متعال می فرماید بنده من مرا بندگی کن که *من عبدالله من عبدالله له کل *
عجیبه روایات که اگرانسان خدای متعال را آنطور باید بندگی کند خدا هرچیزی را بنده او میکند یعنی اینقدر
حیطه آن وسیعه ،اینچنینه بعضی از بزرگان بعضی از فرزندانشان اسم نمی آورم خیلی دقیق نباشه ،حالا یه
قضایایی است دربحث ریاضات وعلوم غریبه و از این دست که حالا ریاضت شرعی هم بوده نتیجه این یک
نوع تسخیر جن میشود که حالا شاید می خواهد کارهای خوب انجام می دهد چون این افراد هم مختلف هستند
اونهایی که دنبال تسخیر جن میروند بعض میخواهند ضرر بزنند بعضی هم نه.به هرحال پدر از اولیای الهی
بوده میگه چکار داری میکنی ،گفت دارم این کار را میکنم ،گفت بگو اجنه ای که گرفتی بیاد من را بزند،
گفت نه به هرحال شما پدر هستی ،ایشون گفت خب من دارم به دستور میدم گفت حالا چون شما دستورمیدهی
من میگم اینکار را انجام بده هرچی میگه اصلا اطاعت نمیکنه چون نفسی قوی داشته در درجات بالای
ایمانی بود از راه ایمان ایم نتیجه بر او حاصل شده بود اصلا حرکتش براین نبوده بطور قهری آمده بوده ،
حالا به فرزندش میگه میخوای من فرمان بدم بیاد تورا بزند فرمان میده او را کتکش میزند.غرض از این
داستان که زیاد دنبال این قضایا نیستند ولی گاهی لازمه برخی مطالب را عرض کنیم کهبه هرحال عزیزان
وجوانان ما بدونن که چه مسیری را حق است که بروند که ماندگارباشد براشون این راه ماندگاری ندارد
محدود بنابراین چیزی مهم اشراف نفس است به اعمال ورفتاراین نظاره درآیه بعدی می فرماید نتیجه
این کار معرفت خداست اگر انسان رها کند نفس را رها میشود* ولا تکونواکا لذین نسوا الله کا لذین نسوااالله
فانساهم انفسهم اولئک هم الفاسقون *مانند کسانی نباشید که خدا را فراموش کردند خدا هم خودشون را به
فراموشی گذاشته خدانکنه انسان خودش را فراموش کنه اون واقعیتش را ،همواره متحیره
صیرفی :یعنی اگر خدا را فراموش میکنی مجنون میشوی
استاد تحریری: بله منتها دیوانه تکلیفی نداره،اما این شخص که عمدا دنبال
خودشناسی وحفظ اون شخصیت الهی خودش نرفته به هرحال به خسارت
میرسه که حالا در ادامه عرض خواهم کرد.
صیرفی:محضر قرآن کریم مشرف میشویم با افتخار بخش پایانی را با استاد تحریری عزیز.
آیات 18 و19 سوره مبارک حشر تلاوت شد که درباره اش صحبت کردیم.
این آیات وآیه 105 سوره مائده که دربرنامه گذشته به آن اشاره شد آن جایگاه نفس انسانی را بیان می کند که
اگر ما قدر خودمان را بدانیم یک نیروهای معنوی خدا در وجود ما می گذارد که از دسترس شیطان وسلطه
شیطان محفوظ می ماند چون شیطان هدف اصلیش سلطه وجود انسان است که فکر انسان ،اخلاق انسان ؛
رفتارانسان تهت فرمان خودش بگیره.
ما تحت ولایت شیطان برویم که در بعضی از آیات قرآنی این را بیان میکند،یک ولایت شیطان داریم یک ولایت خدا.
ولایت خدا جز سعادت نیست، ولایت شیطان جز جهنم چیز دیگری نیست . سلطه این است،عده ای دنبال
کفار و ستمگران طاغوت ها وامثال این ها، عده ای هم درمقابل این ها دسته دوم که شیطان در آن ها
نفوذ ندارد اغوای آن ها فایده ای نداره آن ها مخلصینن یعنی پاک شده ها که خودش گفت *فبعزتک لا
لاغوینهم اجمعین الا عبادک منهم المخلصین* به عزت تو ای خدا همه را اغوا می کنم مگر بندگان پاک شده
که آن ها وسوسه در آن ها تاثیر نمی کند. دسته سوم آن میانه ها هستند عموم مردم مومنین این ها تحت
اغوای مستمرشیطان قرار میگیرند اگر تحت مستمر اغوای شیطان قرار بدهیم آن سلطه می آید.
آن اساس تبعیت قراربدهی ،این افراد میتوانند مشکلاتشون بفهمند *ان الذین اتقوا اذامسهم طائف من الشیطان
فذکرو فاذا هم مبصرون* متقین وقتی که شیطان دور قلبشون می آیند وسوسه می کنند این ها چون قدم در راه
تقوا برمیدارند بنا این ها اینکه پاک باشند می خواهند در اعمالشون اشراف داشته باشند یک جا نفس می آید
آن جا متذکر میشوند آن وقت بینا میشوند نسبت به مشکلشون بینا میشوند به آن انحرافی که در ذهنشون آمده
،حالا یک گناهی آمده چون تمرین کرده میفهمد این گناه است ومیرود کنار، این یکی از خواصی است که
انسان از خودش مراقبت داشته باشه عرض کردیم این جلسه را برای مراقبت از خود شروع کردیم
امام سجاد(ع) فرمود که حق نفس بر انسان این است به طور کامل آن را در طاعت خدا قرار بدهی آن مرحله
قله را حضرت بیان فرمود حالا هرمقدار ما این کار را انجام بدهیم که انسان مومن بخواهد همیشه در مسیر
خدا باشد. حالا گاهی لغزش هم میکند دومرتبه برگرده نگذارد از دستش در برود که هی شیطان قدم به قدم
بیاید اگر مقاومت کردیم هرچند شیطان دست بر نمی دارد مثل آمریکا و اسرائیل دست برنمی دارند.
ولی خدا فرموده *ان تنصروا الله ینصرکم و یثبت اقدامکم* ما این را میخواهیم.
در مسیر بندگی ثبات قدم می خواهیم در زیارت عاشورا دومرتبه می خوانیم و یجعلنی معکم فی الدنیا
والاخره وان یثبت لی عندکم قدم صدق فی الدنیا و الاخره* اول معیت را طلب میکنیم بعدش ثبات قدم صرف
معیت کفایت نمی کند همراهی این مکتب با مرام اهل البیت (ع) حتی در یک درجه ضعیفی ثبات قدم در یک
درجه ضعیف انسان را به سر منزل مقصود میرساند که سعادت باشه لذا این روشی که عرض کردم اصل
مراقبه است. در شبانه روزنسبت به انجام واجبات ترک محرمات ومحاسبه هر روز و هر شب یک محاسبه ای انجام بدید.
مرحوم علامه طباطبایی رضوان الله که استاد مراقبه است استاد تربیت ایشان از این آیه شریفه18 و19
سوره مبارکه حشر وآیه 105 سوره مبارکه مائده یک بحث بسیار مهم تربیتی بیان میکند که اجمالش همینه
با این روش هرکسی می تواند مواظب خودش باشه صبح که ازخواب بلند میشویم بدانیم می خواهیم چه کار
کنیم، می خواهیم بندگی خدا را بکنیم ،کار،کارحلال کار ،درست انجام بدهیم امانت داری بکنیم آن پیمانی که
بستیم با رئیسمون آن پیمان را درست انجام بدهیم، خانم در خانه همین طورباشد، خانم در منزل مراقبت از
همسرش داشته باشه .
چشم به نامحرم نباشه ،الان ارتباطات این شکلی هست آقا هم همچنین ،میره اداره مواظب باشه یه وقت
ارتباطی با همکار خانم نداشته باشند ممکنه ارتباط داشته باشند و خیال میکنند مخفی می مونه ،نه یک روز
برملا میشه اون زندگی شیرین هم از بین میره ما متاسفانه این چیزها را میبینیم گاهی با ما تماس میگیرند
این ها را دقت داشته باشید شیطان دست بردار نیست تا اون زندگیه آب باریکه سعادت مندانه اهل بیتی را
که بر این اساس تباه کند،امام سجاد می فرماید فراموش نکنی قواعدش یک مقداری مشکله بعد آسون میشه
توکل به خدا داشته باشه خدا فرمود اون کسانی که برمن توکل داشته باشند توسلطه ای نداری
*انه لیس له سلطان علی الذین آمنوا وعلی ربهم یتوکلون * خطاب به شیطان میگوید ،توکل صادقانه باشه
*یثبت لی عندکم قدم صدق*این در هر کجا که باشیم ما را ان شاالله دستگیری می کنند نمی گذارند اون
انحراف ریشه ای برامون پیدا بشود .
صیرفی :ان شاالله .سپاسگذارم لطف حضرتعالی /الهی چنان کن سرانجام کار تو خوشنود باشی ما رستگار