یاد خدا 15 دی 1400
تاریخ انسان در قرآن با حضور دکتر محسن میرباقری
(متن برنامه 15 دی 1400)
صیرفی: الذین آمنوا و تطمئن قلوبهم بذکرالله الی بذکرالله تطمئن قلوب
اللهم صل علی فاطمه وابیها و بعلها و بنیها و السر مستودع فیها بعدد ما احاط به علمک
باز هم پاییز آمد مثل پار *بازهم ماندیم از بهار *باید از فقدان گل خون جوش بود *در فراق یاس مشکی پوش بود *یاس بوی مهربانی می دهد *عطر دوران جوانی می دهد یاس ها یاداور پروانه اند یاس ها پیغمبران خانه اند *یاس در هرجا امید آشتیست *یاس دامان سپید آشتیست *یاس خشبوی محمد دا غ دید *صد فدک زخم از کل این باغ دید کریه کند حیدر که مقصد مشکل است این جدایی از محمد مشکل است کریه کن زیرا که دخت آفتاب بی خبر باید بخوابد در تراب
سلام خدا بر پیامبر رحمت و خاندان مطهر و پاک ایشان اللهم صل علی محمد وال محمد
وعجل فرجهم سلام خدا بر حضرت امام مهدی عجل الله تعالی فرجه شریف سلام
خدا بر امام
مهدی (عج )وسلام خدا به شما اهالی ارجمند یادخدا وقت بخیر تسلیت عرض میکنم شهادت حضرت مادر حضرت کوثر حضرت صدیقه اطهر حضرت زهرا (س)به مححضر امام زمان (عج)و به شما عزیزان
آرزو می کنیم و دعا می کنیم که نگاه لطفشون و دعای مادرانه شان بدرقه مسیر بندگی همه ما باشد با افتخار محضر یکی از فرزندان حضرت زهرا (س)هستیم و از اساتید محترم حوزه و دانشگاه یکی از معلمین بزرگوارمان جناب دکتر سید محسن میر باقری عزیز هستم آقای دکتر سلام علیکم خیلی خوش آمدید
استاد میر باقری :بسم الله الرحمن الرحیم هوالله الذی لا اله الا هو عالم الغیب و شهاده هو الرحمن و الرحیم با صلوات و سلام بر محمد و آل محمد و حضرت بقیه الله مهدی اوراحنا له الفدا و با سلام و درود به همه شما عزیزان تسلیت عرض میکنم شهادت صریقه کبری حضرت زهرا سلام الله علیها را خدمت شما و همه عزیزان این رنامه و همه مخاطبین عزیز و گرانمایه ما متوسل بشویم در آغاز سخن
یا فاطمه الزهرا یا بنت محمد یا قره عین الرسول یا سیدتنا و مولاناتنا انا توجهنا واستشفعنا و توسلنا بک الی الله و قدمناک بین یدی حاجاتنا یا وجیهه عندالله اشفعی لنا عندالله
صیرفی :با آقای دکتر تاریخ انسان درقرآن را داشتیم صحبت می کردیم گزیده و خلاصه ای از جلسه و کلاس هفته قبل را باهم مرور می کنیم و بر می گردیم کلاس درس امروز آغاز می شود
خلاصه جلسه گذشته :امامت جعل الهی است خدا باید فرمانروای مردم را تعیین کند هادیان را خداوند باید تعیین کند امامت که ما شیعیان قائل هستیم منسوب عندالله است دوم امام کسی است که هم اداره جامعه را برعهده دارد و هم هدایت جامعه را برعهده دارد . هدایت به حق و از هم قابل تفکیک نیستند پس امامت جعل الهی است یک نکته باید یک نوعی حاکمیت به خداوند گره بخورد و اگرنه تفکر توحید یقرآن نخواهد بود که در واقع بحث ولایت فقیه هم همین است
در نهج البلاغه نامه امیرمومنین به فرزندان بزرگوارشان بیان می کند آنجا 6بار الله الله دارد حواستان به خدا باشد خدا مراقبت کنید درباره نماز درباره همسایه ویکی هم درباره خانه خدا "الله الله فی بیت ربکم "مواظب باشید که اینجا خالی نماند که اگر مورد بی مهری قرار بگیرد "لم تناظروا "یعنی بی مهلت عذاب نازل می شود در فقه ما فرمودند اکر یک زمانی مردم حج بروند بر حاکم اسلامی است از بیت المال هزینه کند عده ای را به حج بفرستد نه آنجا خالی نماند .
صیرفی:30000720 مسیر ارتباطی ما و شما است دل نوشته ها و تسلیت ها و فرمایشات شما را به روی چشم می گذاریم باافتخار محضر شما سروران عزیز هستیم شماره تلفن 162 هم پذیرای پیام های صوتی شما هست که می توانید تماس تلفنی داشته باشید و نظرتان در باره برنامه خودتان را بفرمایید آقای دکتر رسیده بودیم به خانه کعبه
استاد میر باقری :آیه 96سوره مبارکه آل عمران حالا باید بحث را ادامه بدهیم ولی من می خواهم نکته ای عرض کنم که امروز ان شاءالله در محضر حضرت صدیقه کبری سلام الله علیها باشیم و آن اینکه این خانه خدا مرکزیت عظیمی در عالم شد ابراهیم خلیل آن را بنا نهادند مناسک حج به دست حضرت ابراهیم برپا شد و گویا اینجا دیگر محور عالم قرار گرفت از نظر مکانی "مبارکه وهدی للعالمین " ابراهیم خلیل بنیان گذار این خانه در همین سرزمین بودند پیامبر اکرم در اینجا چشم به جهان گشودند اسلام حضرت ابراهیم را تکمیل کردند و بعد از زمان حضرت رسول اکرم اعلام جهانی شد در همین جا امیرمومنین (ع) به دنیا آمدند و در همین جا وجود حضرت صدیقه کبری سلام علیها در کنار همین خانه و ان شاءالله امام زمان می آیند و پشت به در خانه کعبه و ندا می دهند "یا اهل العالم انا بقیه الله "حالا این وجود مقدسی که ما در زمان شهادت او هستیم دراین خانه به دنیا آمدند می خواهیم نگاهی به قرآن کریم درباره این وجود مقدس داشته باشیم اولا وقتی خداوند این مولود نورانی را به پیامبر عطا کردند سوره کوثر نازل شد "انا اعطیناک الکوثر* فصل لربک و انحر* ان شانئک هو الابتر "
کوثر مبالغه از کثرت است یعنی بسیار زیاد اما درآیه اول نمی فرماید چه چیزی را به تو زیاد عطا کردیم ولی چون با کلمه عطا آمده است یعنی با خیر کثیری است چون وقتی با خیر باشد از خیر عطا می شود شر را عطا نمی کنند پس یک خیر کثیری به پیامبر اکرم عطا شده است و در آیه دوم کمی توضیح بحث می شود "فصل لربک وانحر"پس برای پروردگارت نماز بگذار و شتر قربانی کن که قربانی شتر با نحر می آید ، چه نعمتی است که باید برای آن شتر قربانی شود اگربر گردیم به آداب و سنت ها می بینیم فرزند نعمتی است که باید برای آن عقیقه کرد گویا می گویند نماز شکر به جای آور و شتری در را ه خدا قربانی کن برا ی سلامت این کوثر درباره کوثر 17 تا 18 نظر داده اند گفتند علم است گفتند "حوض کوثر" است یا گفتند قرآن است و بحث های دیگر ولی خود آیات نشان می دهند که معنا ی منطبق با آیات یک معنا است بخصوص در آیه سوم "ان شانئک هو الابتر "بدرستی که دشمن تو خود ابتر است همین عبارت کوتاه 4نکته را بیان می کند نکته اول اینکه پیامبر شانه ای داشتند شانه یعنی شناعت کننده و دشمنی که بد گویی می کند نکته دوم اینکه او حرفی داشته حرف او این بود که رسول الله ابتر است که می گویند عاص بن وائل گفتند نگران نباشید به مشرکین گفتند در سال پنجم بعثت بود که خداوند حضرت زهرا را به رسول اکرم عطا کردند اینان از پیشرفت اسلام خیلی ناراحت بودند نگران نباشید پیامبر پسری ندارد و مقطوع نسل خواهد بود راه او قابل ادامه نیست می گفتند ابتر است نکته سوم اینکه قرآن پیشگویی می کند که خود او ابتر خواهد بود و همینطور هم شد او بدن فرزند شد یک پسری در زمان حیات او در جنگی کشته شد بدن فرزند از دنیا رفت عمروعاص را هم به او نسبت دادند و در واقع عمر پسر او نبود و عاص بن وائل پدر عمر نبود گفتند نابغه مادر عمروعاص ارتباط با تعدادی افراد داشت و عاص بن وائل هزینه زندگی او را تامین می کرد فرزندش را به او نسبت دادند اتفاقا همین آیه هم دلیل بر همین مطلب است این نکته سوم و در نکته چهارم وقتی می گوید او خود ابتر است و تو ابتر نیستی ما به تو کوثر دادیم و تو ابتر نیستی پس کوثر نعمتی است در ارتباط با ابتر نبودن رسول اکرم و جز با وجود مقدس حضرت زهرا سلام الله علیها تطبیق نمی کند که نسل کثیر پیغمبر اکرم همه از او بودند نکته ظریفی است که خداوند نسل پیغمبر اکرم را از حضرت زهرا و امیر مومنان برقرار کرده است پس امیر مومنان نفس رسول الله است و در حقیقت همه می گفتند ما فرزندان پیغمبر اکرم هستیم
این دختر نورانی گران قدر در خانه پیغمبر اکرم حضور داشتند رسول خدا می فرمودند که در زنان عالم 4زن به آن کمال نهایی رسیدند آسیه بنت مزاحم ومریم بت عمران حضرت خدیجه بنت خویلد و حضرت فاطمه سلام الله علیها که افضل از آن سه نفر بود بنت محمد صلی الله و علیه و آله و سلم درباره این وجود مقدس ما در قرآن بحث های بسیاری می بینیم اولا محور بیت پیغمبر اکرم بودند و در مرکزیت اهل بیت بودند اهل بیت تنها کسانی هستند که پیغمبرآنها را مطهر قلمداد کرده است "انما یریدالله لیذهب عنکم الرجس اهل بیت و یطهرکم تطهیرا "حضرت زهرا محوریت بیت رسول خدا بودند که در زمان پیغمبر اکرم طبق احادیث فراوان که برادران اهل سنت نقل کردند از قول امه سلمه پیغمبر اکرم این 4نور مقدس را در کنار خود قرار داد با خود پیغمبر 5نفر شدند 5تن آل عبا عبا یمان را بر روی خود و این 4نور مقدس قرار دادند و دستها ی خود را بالا بردند و گفتند" اللهم ان هولاء اهل بیتی"ام سلمه می گوید من طمع کردم رفتم جلو و گفتم من از اهل بیت شما نیستم فرمود تو وضعت خوب است اما نپذیرفتند که در زمره اهل بیت باشند در یکی از این احادیث در تفسیر می گوید من رفتم گوشه عبا را گرفتم که وارد بشوم که رسول خدا را در مقابل عمل انجام شده قرار بدهم به این معنا حضرت عبا را از دست من کشیدند و اجازه ندادند وارد شوم و فرمودند تو وضعیتت خوب است تو مورد قبول هستی اما در این حوزه نه .آیه ذالقربی را شوری آیه 23که مودت نسبت به ذوالقربی را قرآن اجر رسالت رسول اکرم قرار می دهد بعد هم می گویند این اجر برای خودتان است نه برای پیغمبر و از رسول اکرم سوال می شود ذالقربی چه کسانی هستند فرمودند 4نور مقدس امیر مومنان حضرت زهرا امام حسن و امام حسین که البته بعدا شامل 9 امام بعدی هم شد در قرآن کریم مسئله مباهله را داریم وقتی پیامبر به نصارای نجران گفتند بیایید دو صف مقابل هم قرار می دهیم مناظره لفظی را به مناظره دعایی بدل کنیم دیگر بحث و جدل به اندازه انجام شد بعد پیغمبر اکرم تنهایی 4نفر را با خود می برد ما دعوت می کنیم بانوانمان را یک بانو را با خود می برند معلوم می شود که شخص دیگری در این رتبه نبوده است چون کسی را به مباهله می برند که طیب و طاهر باشد دست او وقتی بالا می رود خالی برنگردد اگر یکی از همسران پیامبر در این رتبه بودند حتما پیامبر ایشان را با خود به مباهله می بردند
صیرفی :سوره کوثر بخوانیم و هدیه کنیم به روح منور حضرت زهرا (س)یاد گرفتیم این کارهای خیر یکه انجام می شود و هرعملی که می تواند در مسیر رضای خدا باشد امانت هدیه کنیم محضر حضرت زهرا سلام الله الیها
استاد میر باقری :در سوره مبارکه نور آیه 35 طبق روایات از وجود حضرت زهرا (س)بعنوان مشکات یاد شده است 11چراغ امامت از وجود او ساطع شده "کمثل المشکاه "که البته این آیه یک ائمه هدی را در غالب تشبیه و تمثیل بیان می کند و تقریبا یک اشاره ای به تاریخ زندگی ائمه هدی هم دارد و سوره قدر بسیار جالب است این روایت از امام صادق (ع) در بحار جلد 43صفحه 65 "انا انزلناه فی لیله القدر"فرمودند: الیله فاطمه و القدر الله فمن عرف فاطمه حق معرفتها فقد لیله القدر"اگر کسی به حق معرفت حضرت زهرا را بشناسد لیله القدر را درک کرده چون درک لیله القدر همیشه آرزوی بزرگان و اهل معرفت بودند مرحوم حاج آقای ملکی در المراقبات دارد که بعضی از بزرگان یک سال مراقبت می کردند که فضیلت شب قدر را درک کنند یک سال مراقبت در خوردن در کلام در امور جاری خیلی با مراقبت زندگی می کردند که شب قدر را درک کنند هرکس حضرت زهرا را به حق معرفت بشناسد لیله القدر را درک کرده است جای ذکر نکته دیگری است ظرفیت وجودی پیغمبر اکرم ،امیر مومنین و حضرت زهرا در حدی بوده که توانستند قرآن را در خود جا بدهند قرآنی که اگر بر کوه نازل بشود کوه متلاشی شود "و لو انزلنا هذا القرآن الی جبل لرایته خاشعا متصدعا خشیه الله" چرا ؟ چون در قرآن جلوه خدا ست
فرمودند که خداوند درقرآن تجلی کرده برای بندگان " لکن الناس و لایعلموا لقد تجلی الله لخلقه القرآن " تجلی خدا بر کوه شد کوه متلاشی شد حضرت موسی طاقت نیاوردند "و خر موسی " حضرت افتادند و بیهوش شدند وقتی بر کوه تجلی شد این تجلی در قرآن انجام شده قرآن در لیله القدر نازل شده است بر حضرت زهرا نازل شده بر قلب رسول الله نازل شده چه عظمتی است که این تجلی ذات احدیت را تحمل میکند و دریافت می کنند جمله را از حضرت زهرا عرضه بداریم قبل از آن جا دارد در باره تسبیحات حضرت زهرا هم جا دارد نکته ای عرض کنم می گوینداین تسبیح را پیامبربه حضرت زهرا آموختند روایت کوتاه در این زمینه که ماهم ان شاالله بعد از نمازهای واجب حتما عمل کنیم در موارد دیگری هم ذکر شده ان شاالله عمل کنیم در حدیثی از امام صادق (ع)در کافی است جلد 2 صفحه 500تسبیح فاطمه زهرا من ذکر الکثیر تسبیحات حضرت زهرا ذکر الکثیر است همان ذکر کثیر است که خداوند فرموده" اذکروا الله ذکر کثیرا" مجموعا یک دقیقه طول می کشد اما مصداق ذکر کثیر است در حدیث دیگری از امام باقر در کافی که خداوند در هیچ حمدی بندگی نشده است افضل از تسبیح فاطمه زهرا(س)اگر چیزی بالاتر بود آن را به حضرت زهرا ارائه می دادند بسیار فضیلت دارد و مصداق کامل ذکر کثیر است این یکی دو دقیقه ما را می برد در حوزه ذاکران کثیر که خداوند می فرماید "اذکروا االله ذکرا کثیرا لعلکم تفلحون "خدا را بسیار یاد کنید باشد که به رستگاری برسید در حدیث دیگری هست که اگر با صورت نماز بر هم نخورده نمازگزار این ذکر را بگویند مورد مغفرت خدا قرار می گیرند حداقل تعقیبات نماز تسبیحات حضرت زهرا است
فرمودند "المومن و ینظر بنور الله "از حضرت زهرا نقل شده جلد 3 بحار صفحه 8انسان مومن با نور خدا به اشیا نگاه میکند به جریانات و به مسائل شاید به این معنا که خداوند نورانیت به او عطا می کند که باطل را می فهمد کلاه بر سرش نمی رود حرف حق را می فهمد چون امروز افکار باطل و ظلمانی خیلی به جوامع اسلامی هجوم آورده است و به جامعه ما .اگر مومن با نور خدا نگاه کند بطلان حرف باطل را می فهمد ظلمت تفکرات شرک را درک می کند حدیث دیگری می فرماید "من اصعد الی الله خالص عباده "اگر کسی بنده خالص خود را به سوی خدا بالا بفرستد عبادت خالص "اهبط الله عزو جل والیه افضل مصلحته . بالترین مصلحت که برای او باشد نازل می کند
صیرفی :یا وجیهه عندالله اشفعی لنا عندالله