حدیث روز
امام علی(ع):: انسان بلندمرتبه چون به فهم و دانایی رسد، متواضع می شود.

یاد خدا 2 بهمن 1400

تهذیب نفس با حضور آیت الله رحیم توکل (متن برنامه 2 بهمن 1400)

 

الذین امنوا وتطمئن القلوبهم بذکرالله الا بذکرالله تطمئن القلوب همز

شاعران تنهابرای یک نظر رو می زنند ،

در کسا،بی پرده با الله صحبت می کنی

هل اتی را سفره ی نور وکرامت می کنی

فکر خلقی ،نیمه شب که باحق خلوت می کنی

در غم همسایه ترک خواب راحت می کنی

مادری الحق چه می آید به نامت فاطمه

می دهداز سوی مامهدی سلامت فاطمه

امتحان پس داده ای در اسمانهاپیش از این

سالها برعرش می تابی نورت چون نگین

حضرت حق چودلش امدبیایی برزمین

واقعا الحمدلله رب العالمین

جلوه ی نور تورا تنها خدایت دید وبس

فاطمه قدر تورا تنها علی فهمید وبس

عالمی درحیرت ازاین اسیا چرخاندنت

باتبسم خستگی رااز علی پوشاندنت

درعجب روح الامین ازطرز قران خواندنت

پیش نا بینا میان حصن چادر ماندنت

حجب میراثت حیا سایه نشین چادرت

داده دل حتی یهودی هم به دین چادرت

سفره ی نان خالی اما سفره ی انعام پر

خانه ات میخانه ساقی باسخاوت جام پر

ازتو راضی دلش از گردش ایام پر

کعبه از بت خالی اما کوچه ازاصنام پر

اللهم صل علی فاطمه وابیها وبعلها وبنیها وسر المستودع فیهابعدد ما احاط به علمک

سلام خدا برپیامبر رحمت وخاندان مطهر وپاک ایشان

اللهم صل علی محمد وال محمدوعجل وفرجهم سلام خدا بر حضرت حضرت زهرا وسلام خدا بر امام مهدی عج سلام خدا برهمه ی مادران عزیز خاصه مادران شهدا سلام خدا برهمه ی مادران این سرزمین سلام خدا به همه اهالی یاد خدا خیلی خوش آمدید تبریک عرض می‌کنم خاصه محضر مادران وبانوان عزیز ان شاالله مبارک باشد میلاد حضرت زهرا سلام الله بر همه

با افتخار محضر یکی از فرزندان حضرت زهرا (س ) استاد اخلاق عزیز حضرت آیت الله توکل سلام علیکم ورحمه الله

آیت الله توکل:علیکم السلام ورحمه الله وبرکاته

صیرفی :درمورد حضرت زهرا سلام الله بیشتر بفرمایید ولو در حد بضاعت برنامه

آیت‌الله توکل :قطره کجا درک اقیانوس کجا تمام انبیاء

به پیغمبر خاتم ویازده امام نگاهشان به امام زمان است امام زمان عج نگاهشان به حضرت زهراست همه کاره ی عالم حضرت زهراست باید حضرت زهرا امضاء کند کارها را تا انجام بگیرد ویک جمله :ازنظر عفت آنقدر حضرت حجب وحیای بالایی داشته است از ابن ام مکتوم کور هم خودش را می‌پوشاند آنجا که بحث عصمت وعفت زهرا سخن است از کور خودش را کنار می کشد در بحث ولایت وحمایت ازولایت حضرت زهرا (س )به مسجد النبی می رود بین همه مهاجر وانصار می ایستد وبا صلابت کامل حق را بیان می کند حق حضرت علی را اثبات می کند وعملکرد بعضی ها را محکوم می کند هر چیزی در جای خود نیکوست آنجا که از شدت حیا خودش را از شخص کور می پوشاند واز جلسه کنار می رود وآنجا که بحث حمایت از مظلوم وسرکوب ظالم است درمسجد می رود وباصدای بلند بامنطق قوی واستدلال وادله ی محکم حق را ثابت می کند این برای ما درس است هرچیزی در جای خودش نیکوست اگر بنا بود آن حجب همه جا باشد حق حضرت علی (ع)ثابت نمی شد مظلومیت حضرت علی ثابت نمی شد درجای خود، بسیار عالی، نه حجب فدای *اشداءعلی الکفار*می شود اشدا فدای حجب می شود

در جنگ صفین وقتی به حضرت امیر حمله می کنند لشکرمعاویه هفتادهزار به عقب فرار می کنند تا از ضربه حضرت در امان باشند وهمین حضرت با این شجاعت وصلابت وحالت ضد دشمن بودن ،بچه یتیم را می آورد وخرما را برداشته وهسته اش را جدا ودردهان یتیم می گذارد وبچه خرما را می خورد وحضرت در این حال گریه می کند ومی فرماید درقیامت بگو علی تورا بیاد داشت 0

درمیدان جنگ شیربران،ودر کنار یتیم ،ازمادر دلسوزتر،این ها برای مادر است هرچیزی در جای خودش باید انجام 0 حضرت زهرا (س )با تمام وجود این درس را داد کشته شد وبین درودیوار قرار گرفت سیلی خورد تازیانه خورد همه را به جانشان خریدند اما ازحمایت ولی زمانش لحظه ای کوتاه نیامد،اینها همگی درس است برای ما ازحضرت زهرا (س) یاد بگیریم چطور باید باشیم ودرکجا وچطور عمل کنیم جان همه ی ما فدای حضرت زهرا (س)

صیرفی:موضوع اصلی برنامه تهذیب نفس وطهارت بامحوریت قلب سلیم خلاصه جلسه قبل را مرورکنیم.

خلاصه ای از جلسه قبل:باید این درک در ما بیاید که عمر خیلیهایش را ازدست داده ایم وعمر مفت ازدست رفته است اما خداوند می تواند با یک نگاه آن‌چنان مارا متحول کند انگار سالها ما دویدیم مگر حر چکار کرده یک لحظه فکر کرد کجاست با چه کسی می جنگد نادم شد آمد جلو تا کار به کجا رسید که می گوید خدایا ما را با ایشان محشور بفرما از کجا به کجا آمد خود را ندید در درون نادم شد خواست جبران کند وخداوند «یاجابر»که اسم حق تعالی است جبران می کند به کرامت خودش 0

درگناه چون رنگ الهی نیست نورانیت ندارد وطهارت نیست پس متحول قواعد سیر یکی این بود بین سبیل وسالک باید تناسب باشد راه الهی راه طهارت ،طیب طاهرها راه دارد ،راه الهی، راه نورانیت است اگر انسان گناه کند هم ظلمانی است هم متعفن اینجا راهش دویدن است پس اگر بناست در وادی قرار بگیرد شرط اول گام اول این است که باید از گناه جدا فاصله بگیرد .

صیرفی:اگر نکته ای داشتید به 30000720ارسال بفرمایید ما منتظر الطاف شما هستیم وبا بزرگواری بفرمایید نظرتان را راجع به برنامه به شماره تلفن 162روابط عمومی سازمان صداوسیما وهمینطور به درفضای مجازی می‌توانید صفحه ی یاد خدا را دنبال کنید.

آیت‌الله الله توکل :بسم الله الرحمن الرحیم وصل الله علی محمد واله طاهرین

عرض ما این بود کسب معرفت برای هرانسانی میدان آن باز است اما نیاز به شرایط است دربیان شرایط به اینجا رسیدیم که ما خودمان درمحضر خدا بیابیم وخداوند را برکارمان ناظر وحاضر وشاهد ببینیم درباره ی علم شهودی خدا صحبت شد و علم احاطه ای خدا .ازجمله این نکات علم حضوری خداست به اعمال ما اگر انسان این ها را مد نظر بگیرد درنحوه عملکرد ورفتارش خیلی موثر است .علم حضوری با علم حصولی فرقش این است که در علم حصولی یک واسطه ای وجود دارد الان بنده به شما علم دارم علم من معلولش شما هستید بین من وشما یک واسطه می آيد شما سیما وشکلتان درذهن من می آيد من از راه آن ذهن به شما آگاهی دارم وتماسم درواقع بصورت با آن صورت ذهنی است که از شما در ذهنم آمده ، ما در مرحله بعد هستیم اول به آن نگاه می کنم از آن دارم شما رو نگاه می کنم در علم حصولی ،واسطه ای می خواهد واگراین واسطه نباشد بنده اصلا با شما هیچ ارتباطی نمی توانم برقرار کنم پس علم حصولی ،علم هست واین علم ومعلوم یک واسطه چون من اول با آن واسطه کاردارم واسطه بالذات من آن است ازآن واسطه به شما منتقل می‌شوم این واسطه بالعرض می شود علم خداوند این طور نیست اگر اینطور بود ما محتاج به آن واسطه هستیم وخداوند کمال محض ودراو احتیاج راه ندارد در بعضی علوم هم واسطه درکار نیست ،من می دانم که هستم واسطه ندارد می دانم آدم هستم واسطه ندارد خداوند عالم ،علمش به ما ،علم حضوری است ،نه علم حصولی .

درمحضری بدون هیچ واسطه ایم واگر اینطور باشد ما باید از خداوند خیلی عذر خواهی کنیم خیلی بی حیا بودیم وقتی اینجور بر ما ناظر واشراف واحاطه دارد باید جدا حرمت خداوند را نگاه داشتیم ویک کارهایی کردیم که خلاف حرمت بود حال خدای عالم می داند که ما عقلمان وفهممان وشعورمان به جا نبوده وخطا یی انجام دادیم اما جدا از خدا عذر خواهی می کنیم اگر حرمت حضور مراعات نشده به فضل وکرم ما را عفو فرماید .

پس تا اینجاعلم خدابه ما علم حضوری شد علم شهودی شد علم احاطه ای شد ویکی دیگر اینکه خداوند به ما علم قیومی دارد این کلمه قیوم درقالب مثال :شما به جایی نگاه کنید وسپس چشمانتان را ببندید اراده کنید انچه نگاه کردید در ذهن شما بیاید بایک اراده در ذهن شما حاضر می شود تا به آن توجه دارید آن در ذهنتان موجود است یک آن توجه را بردارید محو ونابود می شود پس ایجادش به اراده شما بند است بقایش به اراده شما بند است، محو هم به یک (آن)به اراده نکردن شما بند است به این می گویند *قیومیت*تمام صور ذهنی ما در برابر ما ذهن ما قیوم است به تمام این صور با یک تراده ایجاد می شود با یک توجه نگاه می داریم وبا یک عدم توجه محو می کنیم پس اراده اول را *اراده محدثه *می گویند که احداث وایجاد کردیم ودومی را *اراده موقیه *باتوجه نگاه می داریم وسوم با یک عدم اراده محو می شود پس نسبت ذهن به صورت ذهنی نسبت خدا به کل عالم وجود او با یک اراده ما را ایجاد کرد تا به ما توجه دارد ما باقی هستیم یک آن از ما توجه را بردارد *فرو ریزد قالبها *همه محو، نابود بودیم هرچه داریم اودارد توجه می کند حرفمان را اوتوجه می کند که بتوانم حرف بزنم به کلمه کلمه ی ما باید توجه کند تا زبانمان بتواند خارج شود دارم نگاه می کنم باید آن به آن، به من توجه کند تا آن به آن، ببینم ،داریم می شنویم باید آن به آن توجه به گوشم بکند تا بتوانم بشنوم تمام حرکات وسکنات مارا اوبایستی توجه کند تا حرکتی بتوانم انجام دهم یا سکوت در خودم ایجاد کنم پس اگر اینطوراست کل کار ما درهمان* آن وجود*دارد نگاه می کند وتوجه می کند خوب انسان در این دید روی خودش کار کند ودرخود این توجه به خدا را زیاد کند آن به آن در محضر خداوند هستم وآن به آن دیده می شوم گفتارم برنامه ام کردارم نیت های من اعمال من همگی را آن به آن دارد نگاه می کند .

اگر در ما این توجه بیاید درکنارش در ما خوف هم می آید، نکند کاری انجام دهم که هتک حرمت شود ودون شان الهی باشد کاری باشد که نهی الهی در آن باشد یا امر الهی در آن باشد اگر این توجه بیاید دل لرزان می شود0

به دنبال این توجه ،درانسان معرفتی بوجود می آید که خوف به دنبال داردکه این خوف همان خوفی است که قبلا بحثش را کردیم خوفی که از معرفت بالا باشد واینها را به کسی مفت نمی دهند به عزیزان عرض می کنم یک دیپلم می خواهند بگیرند دوازده سال باید زحمت بکشند تا دیپلم به شما بدهند خیلی هم ارزش ندارد این مقامات دست پیدا کردنی هست یقینا اما مفت به کسی نمی دهند 0

صیرفی :هدیه به حضرت زهرا سلام الله تلاوت سوره کوثر چیزی که مارا قابل می کند وبه ما برکت می دهد محضرقران مشرف می شویم0

آیت الله توکل:عزیزان عرض می کنیم کسانی که مادرشان در قید حیات است با افتخار دست مادر را ببوسید با افتخار پای مادر را ببوسید شما نمی دانید این انسان ولو فرزند پیردررختخواب افتاده نردبان اوج شماست نردبان عزت شماست نردبان ترقی شماست پا ببوسید تا ملا ئکه پای شما را ببوسند به جوانها عرض می کنم به خانم هایتان محبت را ابراز کنید اگر مرد به زن بگوید دوستت دارم مثل اینکه بر سنگی حک کنند تا سالها این حک می ماند وازبین نمی رود ابراز محبت این مرد درجان این زن نقش می بندد وتا آخر عمربا این نقشه دلش خوش است وتا زنده است شاد است که همسرش او را دوست دارد زندگی را گرم کنید از در ودیوار خانه باید محبت ببارد وسرریز شود حتی نگاه به هم دلهایتان را پراز شادی وشعف کند بعد خودتان هم می بینید زندگی چقدر گرم تر می شود خیلی از بهانه جویی برای همین هست که زن احساس محبت خیلی حس نکرده برای همین بهانه می گیرد این بهانه ،بهانه است او چیز دیگری می خواهد مثلا چرا این قالی رنگش قرمز است درحالیکه اصل قالی نیست این بهانه است وزن بدون تکیه گاه است زن روی حصیر هم می نشیند چون زن با مرد ازدواج کرده است نه با حصیر نه با قالی زن همسر را ومحبتش را می خواهد اگر زن همسرش را پیدا بکند دیگر چیزی نمی خواهد چیزی از جوانها انتظار دارم ابراز محبت است به هر حال ما خطاکار هستیم اگر اشتباه شد با محبت درپوش بگذاریم جبران کنیم زندگی را با دعوا متزلزل نکنیم وفرزندان هم یاد می گیرند ودر زندگی آینده شان بکار می بندند دختر از مادر یاد می گیرد پسر از پدرش یاد می گیرد وباهمسرش آنطور است که پدر بامادرش واین دختردرخانه همسرش همان محبت را ابراز می کند ولذاتقاضاداریم خانه را از محبت پرکنید .

صیرفی :نکته پایانی صحبت شماکه هدیه وسوغات شما بود برای روز مادر برای پدران وهمسران وهم مادران وفرزندان ،اتفاقاتی که درجامعه ما می افتد، آمار طلاق وچیزهای دیگر ریشه در خانواده ها دارد مثلا می گویند فرزندانمان را چطور می توانیم تربیت کنیم نیاز به کلاس خیلی نیست این که مهربانی ورحمت درخانه جاری باشدتربیت راهدایت می کند درمسیر صحیحش وبچه هارابا عاطفه وپایبند به خانواده بار می آيند.

آیت الله توکل :توصیه به جوانها که نگاهشان به همسران خودشان باشداگرانسان دنبال زیبایی برود هرزیبایی یک زیبا تری هم داردانسان باید دنبال این برود دنبال آن برود ودنبال زیباترها برود این در واقع مرد زندگی نیست همسر زندگی نیست همسر زیبایی این به جا بند نیست وتوقفی هم ندارد این زندگی سرگردان می شود وزندگی حیوانی می شود فقط به همسر خودتان نگاه کنید زندگی شیرین می شود .

صیرفی:الهی به وجاهت حضرت زهراسلام الله چنان کن سرانجام کار تو خوشنود باشی و ما رستگار.

دسته بندی :