حدیث روز
امام علی(ع):: انسان بلندمرتبه چون به فهم و دانایی رسد، متواضع می شود.

یاد خدا 19 بهمن 1400

رساله حقوق امام سجاد علیه الاسلام با حضور آیت الله تحریری (متن برنامه یاد خدا 19 بهمن 1400)

صیرفی: بسم الله الرحمن الرحيم الذین آمنوا وتطمئن قلوبهم بذکرالله الا بذکرالله تطمئن قلوب

برخیز برات عاشقی داده خدا

احسان قدیم را فرستاده خدا

در کوچه روزگار غم هست ولی

آرام کند دل مرا یاد خدا

سلام خدا بر پیامبر رحمت و خاندان مطهر و پاکشان اللهم صل علی محمد وال محمد وعجل فرجهم سلام خدا بر امام مهدی عج الله تعالی فرجه الشریف سلام خدا به امام روح الله و یاران شهیدشان و هر کسی که در این انقلاب شکوهمند نقشی ایفا کرد و قدمی برداشت و درهمی هزینه کرد خدا کند که ما شرمنده شهدای انقلاب و شرمنده کسانی که خون دل خوردند تا پس از سال ها این انقلاب به سر انجام برسد نباشیم و خدا کند که همه کسانی که مسئولیتی بر عهده دارند ان‌شاءالله در همین مسیر کوشا باشند و در مسیر خدمت به مردم توفیق پیدا کنند که ان‌شاءالله شامل حال دعای امام زمان قرار بگیرند سلام خدا بر اهالی ارجمند یاد خدا وقتتان بخیر ایام دهه فجر و در آستانه۲۲ بهمن هستیم این ایام تبریک می‌گویم افتخار می کنم که با یاد خدا همراه هستیم و با یاد خدا هستیم و سرور ارجمندم استاد اخلاق عزیز آیت‌الله محمد باقر تحریری قدم بر چشم ما گذاشتند آقا سلام علیکم و رحمت الله

آیت‌الله تحریری: سلام علیکم ورحمت الله ورحمت الله وبرکات خدمت حضرت عالی و جمیع بینندگان عزیز سلام عرض می کنم و توفیق همگان را در کسب مهارت دین و عمل صحیح به آنها از خدای متعال خواستار هستم

صیرفی: خدا حفظتان کند ممنونیم از تشریف فرماییتان قبول دعوت و زحمتی که فرمودید حاج آقا تحریری من الان دهه فجر را تبریک گفتم دو هفته هست که در این ایام هستیم با عمق وجود هم تبریک می گویم از بچگی این روزها را دوست داشتیم امام را دوست داریم و آقا را دوست داریم انقلاب را دوست داریم اما این لحظه که دارم تبریک می گویم یک شرمی از روی بخشی از مردم هم دارم به عنوان کسی که نماینده آنها هستم در رسانه در شبکه قرآن مجری باید نماینده مردم باشد ما قرار است از شما درس اخلاق یاد بگیریم قرار نیست یک کلاسی باشد که فقط یک علمی را منتقل کنیم برویم بگویم بقیه چیزها به ما مربوط نیست شما عالم دین هستید چه در زمان قبل انقلاب پناه بوده عالم شیعه برای مردم خیلی مردم گله مند هستند خود آقا هم چندبار فرمودند این را تکلیف مردم چیست الان بیننده شبکه قرآن قاعدتا کسی است که دغدغه سبک زندگی مورد پسند خدا و اهل بیت است مایوس شویم خسته شویم ما هم گله مند باشیم امید داشته باشیم چه نقشی می توانیم ایفا کنیم واقعا هم گله داریم از مسئولین که خیلی کم لطف هستند ازحقوق نجومی گله مند هستیم از بعضی حرف هایی که می‌شنویم ناراحت هستیم اتفاقا جای بحث هم به نظرم یاد خدا هست

آیت‌الله تحریری: بسم الله الرحمن الرحيم الحمدلله رب العالمین صلی الله علی محمد وآل طاهرین ولعن الله اعدائهم اجمعین وذکرهم به ایام الله این دهه فجر که به هر حال ایام بزرگی است برای این امت که آن نویدی که در جهت تحقق حکومت اسلامی داده شد وزشی از آن در این مملکت ظاهر شد و شروع به وزیدن کرد این حکومت اسلامی هنوز ما به فرموده امام و مقام معظم رهبری برکات در مسیر آن حقیقت هستیم اما در عین حال عنایات گوناگونی خداوند متعال از این طریق به ما فرموده است در هر عرصه ای انسان ها امتحان می شوند باید با زبان چون بحث ما در رساله حقوقی امام سجاد علیه السلام هست که حق زبان را مطرح می کنند که ما هم به هر حال برای ادای وظیفه نسبت به جمهوری اسلامی و همینطور بازگو کردن مشکلاتی که امت اسلامی ما دارند اینها وظایف داریم اینطور نیست که فقط جنبه های مثبت را ما بازگو کنیم و جوانب منفی را صرف نظر کنیم یا از آن طرف بعضی ها زبان انتقاد دارند خوبی ها را ملاحظه نمی کنند ،نه ما باید دید منصفانه داشته باشیم واقعأ در این انقلاب چه کسانی از جهات معنوی اجتماعی انسانی به کمالاتی رسیده اند از آن طرف عده ای هم خودشان را نشان دادند و حجت تمام شد به آنها تکلیف رسیده است و جایگاه پیدا کردند از جایگاه نه تنها حسن استفاده نکردند بلکه سوء استفاده کردند الان مشکلاتی که ما داریم عمدتا بیشتر برای دولت های گذشته است که اینها در رأس کار بودند و برایشان عرصه آماده بود با بهانه های مختلف در دل کار نیوفتادند که الان این دولت که دارد فدا کاری می کند پای آن مشکلات آنها نشسته است این را هم باید توجه داشته باشند واقعا تغييراتی در قوانین داده بشود و ما شاهد این تداخلات و تظاهرات نباشیم این تظاهرات برای جمهوری اسلامی و قطعا مسئولین فعلی ما دلسوزی دارند و در سدد حل مشکلات هم هستند ما هم مقداری که می‌دانيم باید بیان کنیم ان‌شاءالله این گفتمان ها تأثیرگذار هست

صیرفی: من فکر می کنم حاج آقا این هم اعتقادم هست می گویم اگر یک مسئولی در انقلاب اسلامی در شرایطی که حکومت اسلامی بر قرار است فساد کند حقوق نجومی بگیرد کم کاری کند و کار مردم را گره بیاندازد فکر می کنم عواقب و گناهش بیش آن روزی است اگر این مسئول در زمان طاغوت مسئولیتی داشت چون دارد یک بد بینی نسبت به دین ایجاد می کند در دل مردم

آیت‌الله تحریری: قطعا اینچنین است در آن وقت هم به هر حال امانتدار بیت المال بوده است اما چون حکومت غیر دینی بوده است این را به پای حکومت غیر دینی می زنند به هر حال دزدی به نحوی رایج بوده است اما الان دیگر جای سخن نیست جای توجیح نیست نمی توانیم ما توجیح بکنیم چون داریم مسئولینی که از جان مایه می گذارند و گذاشته اند به شهادت نرسیده اند اما به نوعی کم تر از رزمندگان ما نیستند ما گوشه و کنار داریم اما متاسفانه گیر زیاد است این مشکلات بیشتر نمود پیدا می کند و این فسادش بیشتر ظهور پیدا می کند لذا این عواقب بیشتری دارد باید مواظب آن تبعات باشند که اگر هم اینها بعضیشان گیر نیافتند که محاکمه نشوند قطعا در دستگاه حکومت الهی این ها محاکمه خواهند شد مردم همین جا از آنها نمی‌گذرند چون انسان برخورد می‌کند با افراد بعضی از مسئولین گذشته یا فعل را می گویند ما اصلا نمی گذریم از حقوق ما همین را در عالم دیگر هم سر راه این هارا می‌گیرند

صیرفی: خیلی متشکرم خیلی ممنونم این مقدمه ای شد در آستانه سالگرد انقلاب هستیم باید این حرف ها زده شود غبار زدایی کنیم دل هایمان را خدا کند که مخاطب حرف را بشنود و آنهایی که دوست داریم بدانند شاید این ذکر در آنها تاثیر گذاشت ما محضر آیت‌الله تحریری مهمان رساله حقوق امام سجاد علیه السلام هستیم و گناهانی از زبان را داشتیم بر می شمردیم در هفته گذشته به دروغ پرداختیم به سخن چینی پرداختیم و به افشای سر و راز پرداختیم خلاصه ای از جلسه قبل را ببینیم برمی‌گردیم امروز با یکی از این آفت ها که خدا کند از نسخه امام سجاد کمک بگیریم و فاصله بگیریم و در امان باشیم آشنا می‌شویم بفرمایید خواهش می‌کنم

خلاصه جلسه گذشته:

در روایت هست که وقتی که انسان یک تهمتی می زند و یک ظلمی را نسبت به دیگری روا می‌دارد باید کسی که این تهمت را می‌شنود از او دفاع بکنیم اگر شنونده این تهمت دفاع نکند خود او هم می‌توانست دفاع بکند خود او هم شریک است فرمودند سه نفر شریک تهمت هستند خود تهمت زننده عامل بظلم دوم و معین له کسی که کمک می‌کند این تهمت بماند سوم کسی که راضی است به این تهمت اگر کسی خدای نکرده فرمودند بعضی معارف دین نزد کسی که نمی‌تواند تحمل‌ بکند و یک مرتبه رها می کند بخاطر شنیدن این مطلب انسان ظالم که چرا سخن بالاخره تحمل نکرده به این گفتی ظرفیت طرف را بررسی نکردی این طرف یک مرتبه زیر اصل رفت دیگر اصلا منکر واقعیات شد

صیرفی: ۳۰۰۰۰۷۲۰ مسیر ارتباط پیامکی برنامه یاد خدا با شما بینندگان عزیز هست شما اهالی اتاق فکر برنامه هستيد برای بهبود می‌توانید نظر بدید انتقاد کنید پیشنهاد محبت کنید و عزیزانی هم با شماره تلفن ۱۶۲ تماس گرفته بودند آنجا اعلام لطف کرده بودند همینجا تعظیم می کنیم و تشکر می کنیم از بزرگواری و آقایی و خانومی شما حاج آقا از گناهان زبان می‌شنویم و شما فرمودید که چیز هایی که بیشتر مبتلا می‌شویم در خیلی از پیامک هایمان معمولا در این ۹ سالی که برنامه یاد خدا مهمان مردم بوده است گفتگو کردیم راجع به غیبت شنیدیم راجع به تهمت شنیدیم راجع به دروغ شنیدیم یکی از آفت هایی که این روز ها گرفتارش هستیم اگر هست در رساله حقوق چقدر خوب می‌شود بشنویم از شما آیا اولویت دارد یا نه ناسزا گفتن اصطلاحا فحش دادن بعضی ها به این مبتلا می‌شود تا کمی وضعیت اقتصادی جا به جا می‌شود تا کمی مثلا تشنجاتی در خانه ایجاد می شود گرفتاری و مریضی پیش می آید یا نه بعضی ها بیمار هستند دائما اهل فحش هستند

آیت‌الله تحریری: قبل از این که بحث را عرض بکنیم این آیه شریفه را به مناسبت بحثی که شما در ابتدا بیان کردید عرض می کنیم که به بحث ما هم مرتبط هست که "فذکر ان نفعت الذکری "سیذکر من یخشی" مطالبی که اول گفته شد یک نوع تذکر است این مطالبی که ما داریم عرض می کنیم یک تذکراتی است نسبت به آن حقوقی که بر عهده ما است مخصوصا زبان که انسان باید مواظبت خاص داشته باشد در روابط اجتماعی اش گاهی در اثر ناراحتی هایی از یک کسی یا یک رفتار نا به سامانی در اجتماع یا درنظام یک مرتبه انسان زبان را باز می‌کند به بدگویی و فحاشی و ناسزا گفتن که این فحاشی و ناسزا گفتند مراتبی دارد بعضی از اینها گناه کبیره است که البته امام سجاد در این حق زبان کلیات را بیان فرموده اند ما به لحاظ اینکه باز کنیم این کلیات را که فرمودند این زبانت را محترم بدار و به هر چیزی باز نکند ما با توجه به روایات دیگری که از ائمه علیه سلام و آیات قرآنی فعالیت های زبان هست داریم این مطالب را به صورت گذاریی بیان می کنیم و آن مطالبی که بیشتر مبتلا به جامعه هست عرض می‌کنیم که حالا ان‌شاءالله اگر در این جلسه موفق شدیم بقیه گناهان را می‌شماریم و بعضی از افعال قبیح زبان را و واجبات زبان را اگر نشد در جلسه آینده صحبت فحاشی شد بعضی از مراتب فحاشی اگر خداي نکرده انسان گیر بیافتد حد هم دارد مثل اینکه انسان نسبت زنا به کسی بدهد این به او گفته می شود حد قذف گاهی بعضی ها آنقدر کنترل زبان ندارند یک باره به فرزندش این نسبت را می دهد این خیلی بد است انسان مؤمن حالا انسان باید حیثیت و شخصیت خودش را حفظ کند حالا انسان مومن باید خیلی بیشتر به این موضوع توجه داشته باشد گاهی بعضی ها دیده میشود اهل نماز شب هم هست اما این کنترل درست ندارد یک دفعه خیلی ناراحت می‌شود هرچیزی که از دهانش بیرون می‌آید نسبت به همسرش به شوهرش یا به دیگران می‌دهد اینها از موارد شاخص گناه است که عقوبت دارد که علی علیه السلام انسان مومن بعیدا است فحشا ،اصلا فحش از وجود انسان متقی به دور است و امام صادق علیه سلام در یک روایت می‌خوانند که از علامات اینکه شیطان شریک اعمال انسان می‌شود این است که انسان فحاش باشد علامت فحاشی این است که انسان باکی ندارد که چه می‌گويد به دیگری گاهی هم ممکن است اعصاب خورد باشد و شخص به خودش فحش بدهد این دیگر خیلی بد است باید خیلی شخص کنترل داشته باشد این سنجیده حرف بزند لذا علی علیه السلام در یک فرمایشی می‌فرماید که خدای متعال بهشت را بر هر فحاشی که کم حیا است حرام کرده است حرف های انسان سبک ناجور از زبانش جاری می شود باکی ندارد چه می‌گويد و باکی ندارد به او چه می‌گویند انسان فحاش خود را بی آبرو کرده است و با این سخن ها آبروی دیگران را می‌ریزد و باکی ندارد همین فحش را دیگری به او بدهد لذا حضرت فرمودند که اینجا شیطان شریک او شده است چون خدا تو می توانی برای امتحان بشر شریک اموال و اولادشان شوی یعنی به فرمان شیطان باشی شیطان در این واقعه که انسان ناراحت است می گوید همه چیز را به هم بریز می خواهد عقده هایش را خالی کند با فحش دادن سبک نمی‌شود کار اصلاح نمی‌شود باید انسان تسلط به اعصاب داشته باشد یک سخنی که در شأن ایمان و انسان است بنابراین گاهی بدزبان هستند دیگران از اینکه به این بد زبانی این برخورد نکنند از آن دوری می‌کنند آن‌وقت نبی اکرم صلوات الله علیه به امیرالمؤمنین می فرمایید برترین جهاد ها آن جهاد کسی است که نمی‌خواهد به کسی ظلم کند یعنی ما حرکت کنیم در فعالیت اجتماعی و اقتصادی و قصدمان این نباشد که به کسی ظلم کنیم و حق را پایمال کنیم بعد حضرت فرمود کسی که مردم از زبانش بترسند او از اهل آتش است بعد فرمودند یا علی بد ترین مردم کسی است که دیگران او را اکرمش می‌کنند بزرگش می‌کنند،نکند گرفتار بد زبانی اش بشوند این بد ترین مردم است لذا باید انسان مراقب باشد همین ها را به هر حال تربیت بکند نصیحت بکند و به نوعی از این ها دوری بکند که این ها حس تنهایی را درک بکنند تا از این کار دست بردارند

صیرفی: محضر قرآن کریم مشرف می شویم برمی‌گردیم بخش پایانی را محضر استاد تحریری عزیز خواهیم بود ان‌شاءالله

...

صیرفی: ۴ دقیقه تا پایان برنامه زمان داریم این بدزبانی و فحاشی و تلخ زبانی آفت دامن گیری شده است خیلی از خانواده ها را می‌پوشاند خیلی از محبت هارا تبدیل به کینه و دشمنی می‌کند

آیت‌الله تحریری: ما به هر حال با آن معارف نورانی که داریم همواره بر اساس دلیل و برهان و منطق عقل فرمودند ما حرکت کنیم لذا گاهی هست انسان حتی نسبت به دشمنان فرمودند ناسزا نگویند نسبت به رهبرانشان ناسزا نگویند چون یکی از جنبه های فحاشی است "ولا تسبوا الذین یدعون من دون الله فیسبوا الله عدوا بغیرعلم "با برهان با بت پرست برخورد کنید حضرت ابراهیم با برهان برخورد کرد منطق داشت بعد تبرّی جست از همه این همه آن ها سر به زیر افتادند وقتی وارد بتکده شد وآنها را شکاند گفتند چه کسی این هارا شکسته است ایشان فرمودند بزرگشان اگر سخن بگوید دیدند حرف منطقی می‌زند این که سخن نمی‌گوید از بزرگی اش است فهمیدند خودش شکانده است اینجا ناسزا هم نگفته است لذا امام صادق علیه سلام فرمودند یک دوست داشتند که هرجا می‌رفتند با امام همراه بودند روزی در بازار کفاش ها همراه حضرت آمد غلامش که اهل سند بود چون روابط بود بین اهل هند و سند بعد دید که این غلام دارد همراهش می آید یک مرتبه برگشت و ندید غلام را یک فحشی به او داد حضرت فرمود تو کنترل زبانت را نداری من خیال می کردم تو پرهیز از گناه داری گفت آقا این از اهل سند است اینها اهل دین ما نیستند حضرت فرمودند باشد هر قومی یک نگاهی دارد شما باید نگاهش را محترم بشماری بنابراین درباره شهید بهشتی رضوان‌الله علیه فرمودند این شعار را بدهید به شاه که تو ولد زنا هستی گفتند نه ظالم هست ستم گر هست اما رضا خان نگاهی شرعی کرده این تعبیر را اصلا باید جلویش ایستاد و جلوگیری کرد این بدزبانی برای همه در همه عرصه ها نسبت به هرکسی ملزوم است لذا اینطور برای اولیا دین علیه السلام مقابله کرده اند و فرمودند خدا مبغوض می‌دارد هر کسی را که فحاش است بد زبان است

صیرفی: خدا حفظتان کند خدا حفظمان کند خداوند زبانمان را حفظ کند به دعای امام سجاد علیه السلام الهی به وجاهت امام سجاد چنان کن سرانجام کار تو خوشنود باشی و ما رستگار

دسته بندی :