یاد خدا 14 اسفند 1400
تهذیب نفس با حضور آیت الله رحیم توکل (متن برنامه یاد خدا 14 اسفند 1400)
بسم الله الرحمن الرحیم
صیرفی :الذین آمنوا وتطمئن قلوبهم بذکرالله الا بذکرالله تطمئن القلوب
برخیز برات عاشقی داده خدا
احسان قدیم را فرستاده خدا
درکوچه ی روزگار غم هست ولی
آرام کند مرا یاد خدا
السلام علیک یااباعبدالله وعلی الارواح التی حلت بفنائک علیک منّی سلام الله ابداَمابقیت وبقی الیل والنهارولاجعل الله آخر العهد منّی لزیارتکم *السلام علی الحسین وعلی علی بن الحسین وعلی اولاد الحسین وعلی اصحاب الحسین *
سلام خدا بر پیامبر رحمت وخاندان پاک ومطهرش اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم*
سلام خدا برامام حسین وسلام خدا بر حضرت ابوفاضل سلام خدا بر امام سجاد وسلام خدا برامام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف
سلام خدا بر شما اهالی ارجمند یاد خدا وقتتان بخیر خیلی خوش آمدید شادباش عرض می کنیم اعیاد شعبانیه را و این روزهای سراسرنورسرور را خدمت شما،میلاد حضرت اباعبدالله الحسین را وروز پاسدار را به سرورعزیزبه محافظین این مرز وبوم تبریک وشادباش داریم0خیلی خوش آمدیدخداراشکرمی کنیم این لحظات راکنارشما هستیم همه ی ما به یاد خدا هستیم ان شاءالله امام حسین علیه السلام ما را نگاه کنند ودعا کنند ولحظه ای ما را رها نفرمایند0
باافتخارمحضریکی ازسادات بزرگوار فرزندان حضرت زهرا(س) عضومحترم مجلس خبرگان رهبری استاد اخلاق ارجمندمان حضرت آیت الله سیدرحیم توکل هستیم: سلام علیکم ورحمه الله
حضرت آیتالله الله توکل :علیکم وسلام ورحمه الله وبرکاته وتبریک این مولود ان شاءالله به حق این مولود ازاین خاندان مارا انی جدا نفرماید
صیرفی:الهی امین این دعا بهترین عیدی بودکه میتوان دریافت کرد
باهم خلاصه ای از جلسه گذشته برنامه مان را خواهیم دید وبرمی گردیم به کلاس درس اخلاق برنامه امروزآغاز می کنیم 0
آیت الله توکل:جزاءها عندربهم *یک نکته وجلوتر می رویم *رضی الله عنهم ورضواعنه *وبه جایی می رسند خداوند ازآنها راضی است اینها هم ازخداوند راضی هستند این مقام چه کسانی هستند "ذلک لمن خشی ربه "انهایی که را که به مقام خوف وخشیه دست پیدا کرده اند یعنی از عمل عالی عمل به واجبات وترک محرمات بالاترآمدند وبه معرفت دست پیدا کردند معرفت یک کار خاص است به دنبال این کار خاص مقام خاص دنبال دارد مقام خاص چیست ؟عند ربهم ابتدای آیه ومقام رضا دردنباله ایه0000همه را می دهند هم عند ربهم هم مقام رضا برای کسی که کار خاص کند ،کار خاص چیست ؟ذلک لمن خشی ربه اگراهل معرفت خشیه داشته باشند اینها برای اهل معرفت بهشت معمولی به معرفت نیاز ندارد باید واجبات را انجام دهد حرام راترک کند اما اگر یک جای خاص می خواهید که عند ربهم می باشد مقام رضا باشد: ذلک لمن خشی ربه" دل آنقدر پاک باشد و آنقدر نورانی باشد براین دل نگاه بیاندازند ومعرفت را بار کنند وآنقدر معرفت بالا باشد که دل را لرزان وترسان کند عظمت اورابگیرد ابهت خدا اورا بگیرد دل لرزان ازدرک عظمت باشد 0
صیرفی:بازهم مبارک باشد وباز تقاضای همیشگی که به 3000020فرمایشاتتان را پیامک بفرمایید وتلفن 162منتظر تماسهای ما وصفحه مجازی yadekhoda_qtv@که جدیدا همراهی شما بسیار زیاد شده است هم تشکر می کنیم وهم دعوت می کنیم با ارسال نکات وکلمات ناب کارشناسان عزیزمان به همدیگر وبازنشردرفضای مجازی شما کمک می کنید این حرف ها زده شود واین باقیات وصالحات هم برای شما برکاتی را درپی خواهد داشت0باافتخار محضر حضرتعالی هستیم 0
حضرت آیت الله توکل :بسم الله الرحمن الرحیم وصلی الله علی محمدواله الطاهرین 0عیدمیلاد مولا امام حسین را به عزیزان تبریک می گوییم
کسی را که آقای عالم است که ازاهل معنا جمله ای می گویند :امام زمانمان هرزمانی همه کاره آن زمان است ودرآن زمان هرامری بناست انجام شود باید آن کار را امام زمانش امضاءکند شما نزد امام رضا علیه السلام می روید مشکل داریدامام رضا ازامام زمان می خواهد که امام مشکل را حل کند به دست امام زمان بایدکار انجام شود مردم به مشکل برخورد کردند مثلا به نجف می روند یاعلی مشکل مارا حل کنید مقام حضرت امیر بسیار بالاتر است ازامام زمان است روال کار براین است حضرت امیر به امام زمان می فرمایند باید کار به دست حجت زمان انجام بشود عزیزی از اهل معنا جمله ای فرمودند تمام ائمه معصومین اگرازشان چیزی بخواهیم به امام زمان ارجاع می دهند الا امام حسین علیه السلام خود مستقیم می تواند بدهد انقدر دست این عزیز عالم باز است خداوند این اذن را داده که امام حسین خود بتواند مستقیم این عنایت را داشته باشد واین خیلی مهم است
وجالب اینجاست به هرحال همه ما یک روزی از این دنیا باید برویم بعدازامام زمان سلام الله علیه امام را باید امام غسل دهد وکفن ودفن کند اعتقاد ما این است ولی امام زمان ازدنیا برد رجعت جلومی آید وامامان همه برمی گردند منتها به روال قبل نه حضرت امیر امام حسن مجتبی بعد امام حسین بعد امام چهارم این زوال نیست همه می آ یند درروایت دارد که امام زمان را امام حسین غسل وکفن ودفن می کند 0کل اصحابشان هم دررجعت برمی گردند و می آیند وانقدر امام حسین عمر می کنند که تمام ابروها وموهای سرشان سفید می شود وعمر چند ده هزار ساله دارند ایشان چون درحیات قبلی مردم ازبرکات عرفانی و اسرار غیبی امام محروم بودند دررجعت امام تشریف می آ ورند بر مردم درها را باز می کنند تا آن معارفی را که تشنه بودند امام نرسیدند برسند رجعت یک قیامت دومی است ائمه می آ یند ازانبیاء عده کثیری می آیندهمه شهدا بلا استثناءبرمی گردند می آيند منتظران درطول زمان غیبت صغری وکبری که منتظر امام بودند وعمر کفاف نکرد واز دار دنیا ومی آیندهمه برمی گردند0عده ای درایند گمان هستند که امام زمان 313یادارداگراینها جمع شوند امام ظهور می کنند این اشتباه محض است 313 سرفرماندهان لشگر امام زمان هستنددرهنگام ظهور حضرت وقتی حضرت فرمودند که من آمدم 313 نفر اول با جبرائیل بیعت می کنند بعد ان 313 نفرباامام بیعت می کنند بعد ده هزار نفرکنار کعبه با امام بیعت می کنند امام با این لشگر اول از کعبه می آیند یاران امام دربین راه هستند به هرشهروهرقریه می آيند به لشگر امام ملحق می شوند انبیاء می آيند شهدا می آیند منتظران ظهور حضرت می آيند اهل ایمان محض
یک لشگر عظیم ایجاد می شود حضرت عیسی (ع )تشریف می آورندوچندین میلیارد مسیحیان به لشگر حضرت ملحق می شوند این 313 نفر سرفرمانده هستند نه اینها فقط سربازان هستند وغیر این را ندارد 0درهمین ایران چندمیلیون سرباز ولشگرونوکر دارد وان شاءالله امام حسین( ع تشریف می اورند واوضاع اوضاع عجیبی می شود 0
صیرفی :اگر موافق باشید سوره کوثر بخوانیم وهدیه کنیم به سید الشهدا علیه السلام همه بضاعت وبهترین هدیه است بعنوان عیدانه که صدقه می چرخانند به دور قنداقه این مولود به تمام فقرایی که به دراین خانه آمدند عطا می کنندبه برکت این مولود بی نظیر0
آیتالله توکل:البته آنقدر بزرگ هستند که افراد بیایند یا نیایند عیدی خواهند داد یک نگاهی به دعای ماه رجب کنید:یامن یعطی لم یسئله ومن لم یعرفه ،آنکه اصلا تورا نمی شناسد یا چیزی ازتو بخواهد به آن هم می دهید 0ائمه ما مظاهر صفات جمال الهی هستند لذا در صفت جمالشان حتی به آنی که نمی خواهد اصلا نمی شناسد تابخواهد به همه عنایت دارد امام حسین( ع) هم حجت همین خداست آیینه صفات جمال همین خداست ازکرامتشان به همه می دهند منتها به بعضی هابیشتر می دهند 0
درادامه عرض قبل عرض کردیم درمقام خشیه یک تعبیر دوم بود (رضی الله عنهم ورضوا عنه )به جایی می رسند که خدا ازآنها راضی است و آنها ازخدا راضی هستند درمورد مقام رضا می خواهیم یک بحثی داشته باشیم والبته این رشته سری دراز دارد 0
سه مقام در مقامات الهی هست این سه مقام مقامی است طولی درمقام اول تمتم مکلفین را بلا استثناء دارد که امتحاناتی یقینا وجود دارد نا افراد محک شوند چه کسنی لایق هستند وچه کسانی لایق نیستند وقتی امتحانات رادادند ولایقین معلوم شدند وتثبیت شد برگه مقام اول را دادند دست اینهایک طرفی مقام می دهند به اینها ودرمقام دوم اینها را داخل می کنند در این مقام دوم هم امتحاناتی دارد انهایی که سربلند درامدند بهدستشان قبولی مقامداده شد یک طرفی داده وبه مقام سوم وارد می شونداما مقام اول که تمام افراد بلا استثناءهمگی در این مقام داخل هستندمقام صبر است
همه راوارد می کنند وهمه را دراین مقام امتحان می گیرند صبرسه مصداق دارد :صبر در قبال طاعات که اگرفرمانی بیاد چه می کند صبردرقبال محرمات اگرفرمانی بیاید چه می کند صبردر مصیبات که اگر بلایی بیاید چه می کند ودرمنگنه بلا فرد قرار بگیرد چه می کند اگردرمقام طاعات کاملا اطاعت کرد انچه فرمان بود تمام وکمال انجام داد ،دربرابر محرمات مقاومت کرد وانچه حرام بود تمام وکمات ترک کرد دربرابر مصیبات هم درگله وارد کردن صبربه خرج داد استقامت کرد وبه خدا معترض نشد بصورت تمام وکمال وچناچه هرسه تمام وکمال انجام شد مقام صابرین را به دستش می دهند این مقام اول را کسب کرده است کسانی در مقام اول درباره صبر به طور کامل موفق نبودند یا اصلا واجبات را انجام ندادند یا کا ملا انجام ندادند این مقام جزع مقابل مقام صبراست محرماتی آمد جلو یا درمحرمات خدا وارد شدند یا تمام وکمال ترک نکردند جزع درمقابل محرمات درمقام بلا هم وقتی بلا نازل شد اینها درمقابل صبرهم به خدا معترض بوده حکمت را نفهمیده است جزع درمقابل مصیبات داشته0تااگر مقام صبر است صبر درطاعات ،صبردرمحرمات ،صبر درمصیبات اگرهرسه ثابت شد وبه دستش دادند مقام صابر راحالا یک ترفیع وازمقام صبر او را در مقام رضا داخل می کنند پس مقام رضا بعد از گرفتن برگه صابر وسربلند درآمدن درامتحانات مقام صبر است وقتی رسید به مقام رضا خود مقام رضا یک امتحاناتی دارد اگردراین مقام رضا راضی بود خداوند عالم او را در امتحانات امتحان کرد به خدا معترض نبود راضی به کار خدای عالم بود اگراین مقامات را امتحانات را به طور درست پشت سر بگذارد عنوان رضا را دادند به دست او یک ترفیع مقام به او می دهند ازمقام رضا او را به مقام محبت داخل می کنند ،مقام محبت بعد مقام رضا ومقام رضا بعد مقام صبراست خیال نکنید اگردرچند جا ازخدا راضی شد صاحب مقام رضا شده است به مقام اهل محبت رسیده اند اینها طولی هستند باید اول صبرتمام بشود رضا تمام بشود تا درمقام محبت وارد شوند درمقام محبت هم او را امتحان می گیرند ببیند حالش چطور است اگر واقعا در مقام محبت صبر کرد وسربلند بیرون آمد مقامات بعدی که یک بحث مستقل برای خود دارد 0دراینجا یک نکته ای عرض شود بین مقام صبرومحبت ورضا فرقشان چیست :درمقام صبر همه را داخل می کنند درمقام رضا همه را داخل نمی کنند سربلندهای درمقام صبر به مقام رضا راه دارد دررضا هم بخواهد به محبت برود سربلندان در مقام رضا به محبت داخل می کنند وهرچه مقام بالا تر رود غربال سنگینتر است و ریزش هم بیشتراست نکته دوم درمقام صبرانسان این بلا را نمی خواهد این سختی را نمی خواهد ماه رمضان است هوا بسیار گرم است سه صبح اذان است نه شب اذان مغرب است هوا بسیار گرم است عطش بسیار شدید ،این حالت را نمی خواهد اما حالا که آمد می ایستد واستقامت می کند
وروزه اش را می گیرد سختی را نمی خواهد اما به خدا هم معترض نیست ،عزیزی از دست برود فرزندش پدرش مادرش رفیقش همکارش ازدست برود واقعا می سوزد به خدا اعتراضی هم نمی کند دربحث واجبات ومحرمات هم وقتی جلوه حرام می آيد جلو جذبه حرام جلو می آید خیلی دلش است حرام را انجام دهد اما چون حرام است داخل نمی شود پس نمی خواهد اما وقتی آمد جلو محکم می ایستد وانجام می دهد این مقام صبر است درمقام رضا اینطورنیست درمقام اینطور نیست که نخواهد وآمد جلو حرفی ندارد نه واقعا می خواهد وطالب این کار است واین واقعا خواستن امکان ندارد الا بعد معرفت، به این مثال دقت کنید :طرف بیمار می شود برای آن دکترمی رود ، دکتر می گوید عکس بگیر عکس رامی گیرد یک غده ای در شکمش در سرش پیدا می شود وعمل جراحی نیاز دارد وخطری هم هست دکتر وقتی هم ندارد والتماسش می کند ازاوتقاضا می کند واسطه هم برایش می بیند دست دکتر راهم می بوسد دکترهم حاذق وخاطر جمع است ،دکتر عملش می کند وآن غده را برمی دارد نقاهت تمام می شود بعد می آيد ودست دکتررا هم می بوسد تشکرهم می کند یک هدیه هم می دهد پول اولش هم می دهد اینجا اینجور نبود که این عمل را نمی خواست حالاکه آمده است جلو راضی شده نه ،عمل را واقعا می خواست ،چرا،چون واقعا می دانست اگر عمل نشود می میرد با مرگ مواجه می شود این باعث می شود واقعا دنبال عمل است وشکم پاره کردن ،بیهوشی ،نقاهت بعد عمل وهزار گرفتاری خرجش بماند اما دنبالش است چون فهمید اگرعمل انجام نشود پای مرگ است،این راضی شد به عمل تقاضا هم می کند دنبالش هم می رود پس درمقام رضا یک درک بالاتری می خواهد یک معرفت بالاتری می خواهد درمقام صبراین خبرها نیست ،خدایا مریض شدم چشم ،ممنونم ،چشم هم میگوید اما دردلش نمی خواهد این بیماری را اما درمقام رضا دنبالش می رود تقاضا هم می کند چون فهمید اگر این عمل بشود یا نشود اخر این کار چیست درمقام محبت یک پله بالاتر است بلکه مشتاق است نه فقط راضی باشد ،اشتیاق فوق مقام رضاست اصلا می داند اگر خداوند کاری را با اوانجام می دهد این نشانه محبت خداست *اذا احب قوما ابتلاهم :اگرخداقومی را دوست بدارداورا ابتلا می کند این ابتلا نشانه محبت خداست که بحثش راقبلا داشتیم 0البلاء للولاء چون دوست دارد بلا نازل می کند ،یک مثالی که قبلا ذکرشد مجنون بیمار می شود دکتر می رود حال ما اینطور است ،دکتر فهمیده حال ما جسمانی نیست مستی لیلاست که اورا اینطور کرده است گفت برو کاسه ای شیر بخر داروی تو شیر شتری است که درخانه لیلی است درصف می استد تا افراد بیایند کاسه را می دهند شیر می گیرند ومی روند تا نوبت به او می رسد ومی گوید منم مجنون رفتم دکتر وگفت شیرباید بخورم من، این کاسه مرا شیر کن کاسه را نگاه می کنند انورگرفته اند کاسه راپرت می کنند بیرون وکاسه می شکند همه خندیدند وگفتند به نگاه کن همه شیرداده به تو که رسیده شیرکه نه کاسه راهم شکسته ،اگربامن نبودش هیچ میلی چراظرف مرا بشکست لیلی ،این که دیگران بلا وبی اعتنایی وسردی می دهد این عین محبت است درمقام محبت دید انسان فرق می کند وحال حال دیگری می شود ،نگاه کنید به حال زینب کبری علیها سلام این سه مقام راآنی نشان می دهد درمقام صبر صبری کرد که مقام صبر زانو زد درمقام رضا درمیدان کربلا رضی الله رضانا اهل البیت خدایا این شهید را ازما بپذیر رضی الله را حضرت زینب باهمه وجود پذیرفت به محبت نگاه کنید وقتی آمد به جلسه یزید:مارایت الا جمیلا ،واقعا جمیل دید نه اینکه پیش یزید کم نیاورد خیر واقعا جمیل دید شما نمی دانید خداوند با حسین (ع) چه کرده است خداوند باحسین به دودمان پیامبر(ص) افتخار داد وبا این خون ریشه شما را ای یزید ازبن می کند
صیرفی :بسیار ممنون ،خداوند رابه وجاهت حضرت سید الشهدا قسم می دهیم دعا می کنیم الهی چنان کن سرانجام کار تو خوشنود باشی مارستگار، وقتتون بخیر، محتاج دعای خیر شما هستیم * یاعلی *