یاد خدا 24 اسفند 1400
رساله حقوق امام سجاد علیه الاسلام با حضور آیت الله تحریری (متن برنامه یاد خدا 24 اسفند 1400)
بسم الله الرحمن الرحیم
صیرفی:الذین آمنوا وتطمئن قلوبهم بذکرالله الا بذکرالله تطمئن القلوب
برخیز برات عاشقی داده خدا احسان قدیم را فرستاده خدا در کوچه روزگار غم هست ولی آرام کند دل مرا یاد خدا
در آستانه نیمه شعبان هستیم و این روزها همه لب به دعای فرج گشودیم
سلام خدا بر پیامبر رحمت وخاندان پاک و مطهر ایشان
اللهم صل علی محمد و آل محمد وعجل فرجهم
سلام خدا بر امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف سلام خدا بر شما اهالی ارجمند یادخدا منتظران مهدی موعود سلام خدا برآنها که این روزها و شب ها منتظر ظهور حضرت حجت هستند ان شاءالله که با فرج آقا جانمان که گفتند برای فرج دعا کنید تا فرج همه اموراتتان باشد ان شاءالله که فرج همه امور اتفاق بیافتد با فرج امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف
افتخار داریم در این ایام سراسر نور و سرور با یاد خدا همنشین شما باشیم رسانه حقوق امام سجاد پیش روی ما گشوده هست با حضور سرور ارجمندم استاد اخلاق ارجمندمان حضرت آیتالله محمد باقر تحریری آقا سلام علیکم و رحمه الله
آیتالله تحریری:سلام علیکم ورحمه الله و برکاته
ایام پر سرور تولد مولا و آقایمان امام زمان به ساحت مقدشان و مقام معظم رهبری و جمیع شیعیان و محبین آن حضرت تبریک و تهنیت عرض می کنیم ان شاءالله خداوند ما را از منتظران واقعی آن حضرت قرار بدهد
صیرفی:الهی آمین خیلی ممنونیم از تشریف فرمایی حضرتعالی با افتخار محضر استادهستیم کتاب آیتالله تحریری را می توانید هم در فضای مجازی هم از بازار تهیه بفرمایید شرحی بر رساله امام سجاد علیه السلام نوشته آیتالله محمد باقر تحریری که یکی از منابع بسیار خوب و ارزشمند در حوزه رساله حقوق امام سجاد علیه السلام هم هست خلاصه ای از جلسه قبل را باهم ببینیم از حق زبان و بعد از حق شنیدن حق گوش نکات ارزشمند و مبارکی را یاد گرفتیم یکبار دیگر باهم مرور کنیم برگردیم کلاس درس امروز را آغاز کنیم.
خلاصه قسمت قبل:
هر چیزی که نقش موثری در کمال انسان دارد آن را علم نافع قرآن کریم و اولیا دین علیه السلام از آن تعبیر می کنند ولو اینکه سخنان عادی باشداگر سخنان عادی و آن جنبه های انسانی و الهی صادر نشود از انسان و انسان با این نحوه گوش ندهد این سخن تاثیر منفی خود را می گذارد
"لاتمکن الغواه من سمعک"آن دروغ پردازها را هیچوقت امکان نده که بیایند صحبت های دروغی برای شما بسازند و شما باور کنید و نوعا آنها با چهره ای حق به جانب جلو می آیند که شما باور کنید که آن چهره باطنشان ظهور پیدا نکند لذا انسان از راه های مختلفی به تقویت ایمان می رسد و هم به تضعیف آن و مبدل شدن ایمان به نفاق
صیرفی:۳۰۰۰۰۷۲۰مسیر ارتباط پیامکی ما و شما همیشه لطف شما به ما رسیده از این مسیر
اگر احیانا علاقمند بودید فرمایش خودتان را تلفنی بفرمایید ۱۶۲هم شماره تلفن روابط عمومی سازمان صداوسیما هست مهم تر از همه در فضای مجازی @yadekhoda_qtv آدرس ما هست در صفحه مجازی که در همه شئون حضور داریم با همین آدرس واحد بخصوص در سروش دوستان مژده دادند مدتهاست فایل های صوتی و تصویری و متنی برنامه قرار میگیرد روی سایت و اطلاع رسانی شبکه قرآن و معارف هم فایل های تصویری و ویدئویی برنامه را می توانید استفاده کنید خیلی وقت ها معلمین عزیزمان مبلغین بزرگوار اساتید محترم حوزه و دانشگاه می گفتند می خواستند یک مطلبی را از انتها تا انتها که مثلا ده جلسه ۲۰جلسه نزد ،یکی از اساتید فوق العاده عزیز بودیم می خواهند استفاده و بهره ببرند و در جامعه نشر بدهند با این کاری که آقای حسین زاده عزیز تهیه کننده محترم برنامه و همکاران ایشان در روابط عمومی شبکه قرآن انجام دادند اتفاق مبارک صورت گرفته پیش روی شما هست و تقدیم محضرتان شده شما در اشتراک گذاری آن سهیم باشید فراموش نفرمایید
آقا با افتخار خدمت حضرتعالی هستیم
آیت الله تحریری:بسم الله الرحمن الرحیم الحمدالله رب العالمین و صل الله علی محمد وآله طاهرین
بحث در حقوق چشم هست که امام سجاد (ع)بعد از حق نفس ،زبان و گوش به حق چشم می پردازند که چشم یک تاثیر خاصی در روح انسان می گذارد که فرمود حق بصر تو آن هست که چشم را بپوشانی از آنچه برای شما حلال نیست و قوه بینایی را همینطور به فرسودگی و به کام گیری نابجا آن را بکار نبندی این قوه بینایی یک باب اعتبار و بصیرت پیدا کردن هست در آیات قرآنی ملاحظه می کنید که نسبت به دیدن خیلی عنایت شده که"و فی انفسکم افلا تبصرون" در آیاتی ما را سفارش می کنند سیر کنید در آفاق"کیف بدا الخلق ثم الله ینشی النشاء الاخره"این آیه به ما بیان می کند اگر با نگاهش در ابعاد گوناگون عالم شکل بگیرد حتما به ملکوت عالم راه پیدا می کند انسان از دو طریق می تواند به ملکوت و باطن عالم راه پیدا کند یکی برای همه انسانها هست یکی بکار بستن قوه بینایی هست که انسان آنچه را به آن توجه می کند در آن نماند از آن طریق عقل را بکار ببندد قرآن کریم فرمود قرآن برای شما"سمع و ابصار و افئده "قرار داد شاید شاکر بشوید شاکر شدن انسان به آن است که هر کدام از این قوا را به آن جهتی که آفریده شده است ما قرارش بدهیم انسان یک موجود عبرت گیر هست همواره می تواند از آن ظواهری که با آن مواجه هست عبور کند ودر این ظواهر نماند لذا این یکی از آن راه هاست که خدای متعال به ما سفارش می کند آیا نگاه نمی کنند در ملکوت آسمان ها و آنچه خدا آفریده است به واسطه عقلانیت انسان به ملکوت برسد برای همه انسانها میسر هست یک راه هم که راهی انحصاری و بسیار دقیق هست راه تهذیب نفس و اینها هست را لازم دارد که حضرت ابراهیم به ملکوت راه پیدا کرد" وکذلک نری ابراهیم ملکوت السماوات و الارض لیکون من الموقنین "برای آن حضرت هم چشم باطنش باز شد،این نشان دهنده یک چشم باطنی هست که انسان دارد تنها انسان به قوه ظاهر محدود نمیشود لذا در خواب این قوه ظاهر مسدود می شود اما آن قوه بینایی انسان شروع به کار می کند خواب هایی که می بیند این بینایی او در طول این قوه ظاهری ،حتی قوه شنوایی در خواب از کار می افتد اما عده ای تازه در عالم خواب تازه قوه شنوایی شان بکار می افتد یعنی یک آمادگی دارند کمی توانند بستر برای پیدا کردن آگاهی ها یی می شود لذا عده ای از اهل معرفت در خواب به واسطه شنیدن معارف از اساتید شان به حقایقی راه پیدا می کنند وعده ای به واسطه مصفا شدن روحشان در عالم خواب قوه بینایی شان بکار می افتد و حقایقی را به آنها نشان می دهند آن صفحه دل آن صفای خود را حفظ می کند لذا نبی اکرم فرمود:غضوا ابصارکم ترون العجائب" چشمانتان را از اموری که ممنوع هست باعث کدورت روح می شود باعث تاریکی روح می شود بپوشانید تا عجایب را ببینید کسانی را ملاحظه می کنید که به حسب ظاهر نابینا هستند اما روحشان را در جهت آن حقایقی که خداوند بیان کرده و ائمه بیان کرده اند به آنها باور کرده اند لذا خیلی از حقایق را مشاهده می کنند،ابوبصیر یک فرد نابینا هست واز شاگردان خاص امام صادق (ع)هستند که جانش را در اختیار امام قرار داده است بعد می خواهند ابوبصیر را امتحان کنند که آیا امام زمانش را میبندد یک جمعی می آیند و یک نفر سوال میکنند از او امام صادق کجاست؟ او اشاره می کند که امام آن جاست غرض آن هست این قوه بینایی اگر حفظ و حراست بشود به یک صفاهای بسیار بالایی نائل می شودآن قضیه شخص بی سواد به نام کربلایی کاظم،جز عوام بود در اثر تعبد به شرع مقدس آنچه را که می شنیده آن را حق می دانسته وبه آن ملتزم می شده ،بی سواد محض ،به هر حال در روستایشان اصلاحات ارضی هم شده بوده، برای اینکه به کار حرامی مبتلا نشود دو سه ده را راه می رفته و در آن ده ها یی که در آن اصلاحات ارضی صورت نگرفته بوده کار می کرده و خارکنی می کرده ،خارها را آورده بود در کنار امامزاده ای استراحت می کند یک مرتبه شخصی به او می گوید کربلایی کاظم ببین اطرافت چیست،چون او راه پاکی را رفته بود قوه بینایی بیدار شده بود قرآن می گوید آنطور که بوده می بیند، از او می پرسند برای اینکه وی را امتحان کنند کتاب های عربی می آوردند که ببینند درست می گوید یا نه؟ سوال می کردند که شما چطور تشخیص می دهی قرآن را از غیر قرآن با اینکه همه عربی هست و تو بی سوادی، چطور تشخیص می دهی؟ ایشان می فرموده که کتاب قرآن نوری دارد که من به واسطه آن تشخیص میدهم قرآن را از غیر قرآن، یعنی ایشان تا این حد به صحت رسیده بودند که خدمت مرحوم آیت الله العظمی بروجردی می رسد که با خواندن قرآن ،قرآن های چاپ شده را تصحیح می کرده، این در اثر حفظ و حراست هست.
صیرفی :حرف قرآن شد چه جایی بهتر از محضر قرآن کریم الحمدالله رب العالمین مشرف به نور قرآن می شویم خدا کند از آن نورهایی که روزی کربلایی کاظم شد روزی ما هم بشود
بحث ما حق چشم و حق بینایی در رساله امام سجاد علیه السلام به میان آمده عجب مثال خوب و ملموسی بود کربلایی کاظم که انسان بتواند نور را از تاریکی تشخیص بدهد
آیت الله تحریری: منحصر به ایشان نیست هر کس در مسیر پاکی قرار بگیرد قرآن کریم می فرماید" یا ایها الذین غضوا ابصارکم " ای مومنین چشم هایتان را ببندید" قل للمومنین یغضوا من ابصارهم" مردان مومن چشم هایشان را از محرمات بپوشانند یکی از محرمات دیدن نامحرم هست دیدن فیلم هایی که قاتل روح هستند که الان در فضای مجازی ما به آن مبتلا هستیم و خیلی باید به آن توجه داشته باشیم گاهی انسان توقع دارد یک صفای باطن داشته باشد از اول که بیرون می آید دیگر چشم کنترل ندارد به هر چیزی که هست نگاه می کند با اینکه فرمودند این تاثیر "النظر سهم من مسموم من سهام ابلیس" نگاه کردن یک تیری از تیرهای شیطان هست که از این طریق به قلب انسان می زند،با نگاه کردن انسان می تواند انگیزه های گوناگونی را ظهور بدهد که اگر آن انگیزه ها، انگیزه های خوبی باشد تاثیر مثبت می گذارد مثل نگاه به عالم نگاه محبت آمیز به پدر ومادر،فرزند و همسر، نگاه به کعبه نگاه به امام عادل نگاه به برادران دینی، نگاه به قرآن به سادات، همه این ها تاثیرات مثبت می گذارند،منتها باید با آن توجه خاص آن نگاه انجام بشود در مقابل اگر توجهات منفی از وجود انسان سرچشمه بگیرد، گاهی با نگاه انسان غیبت می کند در محضر نبی اکرم خانمی عبور می کرد همسر ایشان با یک نگاه غیبت کرد،با نگاه خشم آلود به پدر و مادر نگاه کردن موجب می شود انسان مطرود درگاه الهی شود گاهی ممکن هست کارهای خوبی هم انجام بدهد آدم خوبی هم هست اما با پدر و مادر رفتار نامطلوب دارد سخن نامطلوب دارد نگاه تندی دارد دل آنها را با نگاهش می شکند نگاه تمسخر آمیز نسبت به انسان مومن نگاه تحقیر آمیز نسبت به انسان مومن، نگاه های شهوت آلود، این ها موجب تاثیرات منفی می شود نگاه ترساننده نسبت به دیگران ،مسئول به زیر دست خود نگاهی می کند که نمی تواند به طرف او بیاید می ترسد موجب می شود به دنبال حق خود بیاید با این نگاه هم تاثیر منفی در خود ایجاد می کند هم در طرف مقابل، نگاه به داخل منزل دیگران،ابعادی هست که در این روایات ما آماده به عنوان حقوقی که برعهده چشم هست هم حقوق مثبت و هم حقوق منفی که آن حقوق مثبت تاثیرات تحول آفرین در روح انسان می گذارد و انسان در مسیر هدایت الهی و ارتباط خوب با اولیا الهی قرار می دهد اینکه انسان دلش می خواهد با اولیای ارتباط خوب داشته باشد این ارتباط بستگی دارد به اینکه روابط و فعالیت ها را درست انجام بدهیم اگر نسبت به نگاهمان کنترل نداشته باشیم به هر چیزی که پیش آمد نگاه بکنم، بخواهم این نگاهم به امام زمانم بیافتد خیلی توقع بی جایی هست که انسان این چشم را این گوش را کنترل نکند و به هرصدایی گوش فرا دهد ،هر منظره ای را نگاه کند بعد توقع داشته باشد آن مسیر ارتباط خوب را با اولیا الهی برقرار کند لذا یکی از چیزهای بسیار مطلوب و سفارش شده این گریه کردن بر مصائب اهل بیت علیهم السلام برای گناهانمان ، این ایام ،ایام بسیار مطلوب برای استغفار برای پشیمان شدن نسبت به گناهان ماه شعبان ماه و نیمه شعبان شب بسیار دعاهای خوبی هست که انسان با ندبه اش می تواند اظهار محبت کند منتها این امور قبیح را توجه داشته باشیم که بعد ازاین به کار نبندیم با استغفار از این امور قبیح طلب مغفرت کنیم
صیرفی:خیلی متشکرم
خدا را به وجاهت امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف قسم میدهم و دعا میکنم
الهی چنان کن سرانجام کار تو خشنود باشی و ما رستگار