حدیث روز
امام علی(ع):: انسان بلندمرتبه چون به فهم و دانایی رسد، متواضع می شود.

یاد خدا 2 فروردین 1401

رساله حقوق امام سجاد علیه الاسلام با حضور آیت الله تحریری (متن برنامه یاد یاد خدا 2 فروردین 1401)

بسم الله الرحمن الرحیم

صیرفی:الذین آمنوا وتطمئن قلوبهم بذکرالله الا بذکرالله تطمئن القلوب

یا مقلب القلوب والابصار یا مدبر اللیل و النهار یا محول الحول و الاحوال حول حالنا الی احسن الحال

سلام خدا بر پیامبر رحمت و خاندان مطهر و پاک ایشان

اللهم صل علی محمد و آل محمد وعجل فرجهم

سلا خدا بر امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف سلام خدا به شما اهالی ارجمند یادخدا وقتتان بخیر عیدتان مبارک سال نو مبارک الحمدالله رب العالمین در طلیعه بهار باز هم کنار شما هستیم و ان شاءالله به یاد و ذکر خدا مشغولیم افتخار دارم محضر استاد اخلاق بزرگوار حضرت آیت الله تحریری عزیزباشم سلام علیکم ورحمه الله اسعدالله ایامکم

آیت الله تحریری:سلام علیکم ورحمه الله بنده هم عید را به جمیع مردم انقلابی و مومن تبریک و تهنیت عرض می کنم ان شاءالله سال پربرکت و سال ظهور امام زمان باشد

صیرفی:خیلی متشکریم از تشریف فرمایی حضرتعالی با افتخارخدمت شریف شما هستیم رساله حقوق امام سجاد علیه السلام و شرحی که آیت الله تحریری بر آن نوشتند محور مباحث ما در محضر ایشان هست با افتخار امسال هم سر سفره پر رزق امام سجاد علیه السلام خواهیم نشست و قبل از آغاز جلسه خلاصه ای ببینیم از آخرین جلسه ای که در محضر استاد داشتیم در سال ۱۴۰۰

خلاصه جلسه قبل:

از دو طریق می تواند به ملکوت باطن عالم راه پیدا بکند یکی برای همه انسانها هست همان بکار بستن درست قوه بینایی هست که انسان آنچه را که به آن توجه می کند در آن نماند از آن طریق عقل را بکار ببندد که قرآن کریم فرمود که خدا بر شما سمع و بصر افئده قرار داد شاید شاکر بشوید شاکر شدن انسان این است که هر یک از قوا را در جهتی که آفریده شده است ما قرارش بدهیم

با نگاه کردن انسان می تواند انگیزه های گوناگونی ظهور بدهد که اگر آن انگیزه های خوبی باشد تاثیر مثبت می گذارد مثل نگاه کردن به عالم ،نگاه کردن محبت آمیز به پدر ومادر، نگاه کردن محبت آمیز به فرزند و همسر ،نگاه به کعبه ،نگاه به امام عادل نگاه به برادران دینی نگاه به قرآن، نگاه به سادات همه این ها تاثیرات مثبت می گذارند.

صیرفی:۳۰۰۰۰۷۲۰مسیر ارتباط پیامکی ما و شما هست اگر بزرگواری کنید با برنامه خودتان ارتباطات را برقرار نگه دارید در فضای مجازی هم با آدرس

@yadekhoda_qtv

کلیپ های هم آنجا قرار دارد با به اشتراک گذاری آن در این ثواب شریک باشید.

با افتخار محضر آیت الله تحریری عزیزهستیم

آیت الله تحریری:بسم الله الرحمن الرحیم الحمدالله رب العالمین و صلی الله علی محمد وآله طاهرین و لعنه الله اعدائهم اجمعین وعبادالرحمن الذین یمشون علی الارض هونا

بحث ما در توضیح حقوق بندگی هست که خدای متعال در زندگانی دنیوی بطور خاص برای انسان مطرح فرموده به جهت گستردگی ابعاد وجود انسان و فعالیت های انسان در این عالم این حقوق بسیار گسترده است و این آیه ای که عرض کردیم یکی از این به هر حال وظایف را برای بندگان خدای مهربان بیان می فرماید که بندگان خداوند مهربان کسانی هستند که بر روی زمین با آسانی بدون زحمت بدون رنج به نوعی حرکت می کنند و راه می روند از این آیه شریفه می خواهیم حق پا را که امام سجاد علیه السلام برای ما بیان فرمودند توضیح بدهیم آن وظایفی که این رکن وجودی انسان که قرآن فعالیت هایی را انجام می دهد این فعالیت بر چه میزانی باشد که حضرت می فرمایند که این‌ پاها حامل شما هستند حامل انسان هست که در مسیر دین و سبقت گرفتن در کارهای نیک انسان را کمک می کند و انسان را سیر می دهد بنابراین با این ها بسوی آنچه را که حلال نیست حرکت نکن این نکته باید توجه داشته باشیم که همینطور که قبلا هم عرض کردیم در مسئله انسان شناسی و خودسازی این مسئله بسیار مهم هست که فعالیت های گوناگون انسان در شناخت انسان دخالت خاصی دارد که انسان را به خودش می شناساند که دارای چه ابعاد وجودی هست و اینکه هر یکی از این ها در ساختن روح انسان تاثیر مناسب با خودش را می گذارد بنابراین انسان یکی از فعالیت هایی که عمدتا در زندگی دارد با حرکت پا انجام می شود که بعضی از اعمال مثبت را که در روایات ما متعدد به این اعمال سفارش کردند را عرض می کنیم که یکی از آن کارهایی که مطلوب نیست این هست که انسان فعالیتی کند بر ضرر انسان مومن کند حرکتی به سود کسی،مسئولی ،رفیقی،که برادر مومنش را به مشکل دچار کند که این جا امام علیه السلام می فرماید کسی که نزد حاکمی حرکت بکند برای اینکه یک سودی ببرد به برادر مومن برساند سخن چینی کند خدای متعال اعمالش را حبس می کند از یک طرف ،از سودی هم که به برادر مومن برسد خدای متعال او را با هامان در جهنم قرار می دهد ،هامان آن کسی که همواره نمرود بو تقویت کرد دستگاه طاغوتی نمرود را،برای قبح این کار این معنا بیان فرمودند گاهی این حرکت ها موجب می شود شخص به کشتن بیافتد لذا این آیه شریفه شامل حال او می شود"و من یقتل مومنا متعمدا فجزاوه جهنم" این تعبیرات در قرآن کریم با فعالیت های گوناگون آمده فعالیت های پا ،چشم،دست ،که مخصوصا اصل مسئله مربوط به روح انسان هست شخص سخن چین یک رذالت باطنی دارد که می خواهد دیگری خوشی نبیند به مشکل برخورد کند از همراهی از طریق این قدم برداشتن یک مقدمه ای می شود که همین که دارد می رود با این نیت و این نیت هم به عملی شود قطعا از ابتدایی که دارد حرکت می کند این آثار مترتب می شود لذا خیلی باید در فعالیت ها دقت داشته باشیم ائمه علیهم السلام در سیره خود همواره کمالات خود را نشان می دهند و نصایح خود را دارند منتها از این سیره و نصایح خوب استفاده کنیم پسرعموی موسی بن جعفر علیه السلام یکی از مشکلاتی که ائمه کشیدند از بعضی خویشاوندان بود که این ها حسادت نمی گذاشت آرام بنشینند ائمه جهت نورانیت که داشتند و خدا عنایت کرده بود مورد توجه حتی بعضی از درباری ها بودند موسی بن جعفر این چنین بود و آمد با واسطه دیدن حضرت موسی بن جعفر علیه السلام از حضرت یک نصیحت خواست حضرت نصیحت کرد که:در خون من شرکت نکن،از مدینه می خواهد سفر کند ،دو مرتبه باز نصیحت دیگری خواست و باز حضرت همین را می فرماید، حضرت سه کیسه به او می دهد، صدو پنجاه دینار ،که از این نظر به هر حال تامین شده باشد حضرت نیازش را برآورد اما آن آتش حسد و بخل و آن کینه نمی‌گذارد شخص آرام شود بعد از مجلس می رود و حضرت می فرماید که این شرارت نمی گذارد آرام شود و می‌رود و سعایت ما را نزد هارون خواهد کرد بلافاصه می آید بغداد و بدون استراحت نزد هارون می رود می گوید من کار مهمی دارم پسرعموی موسی بن جعفر هستم همین که شنیدن او را راه دادند گفت چه نشسته ای در یک مملکت دوتا حاکم باشد موسی بن جعفر برای او پول می‌آوردند شما هم چنین، اصرار کرد که راست می گوید، گفت بله این وجوه را هم موسی بن جعفر به من داد،مقداری هم هدایا از هارون گرفت و به منزل بازگشت نیمه های شب دل درد شدیدی گرفت و به آن واسطه از دنیا رفت و به هیچ کدام از این امور نرسید حضرت به او فرموده بود که در خون من شرکت نکن،اینجا باید به این نکته توجه کرد که انسان با این فعالیت های روزانه،سرنوشت سعادت و شقاوت خود را رقم می زند.

صیرفی:خیلی متشکرم، محضر قرآن مشرف می شویم و برمی گردیم و خدمت استاد تحریری ادامه این حقوقی که امام سجاد علیه السلام گرانبها که بدست ما رسیده را خواهیم شنید.

استاد فرمودید که امام به پسرعمویش فرمود در خون من شراکت مکن سه مرتبه

آیت الله تحریری: این فعالیت هایی که گاهی در زندگی انسان رخ می دهد عرض کردیم بعضی کارها که موجب سرنوشت نامطلوب انسان می شود و بر این قوا مترتب می شود در روایات عرض می کنیم یکی شرکت در مجالس گناه هست که این هم از ابتدایی که انسان وارد آن مجلس می شود همنشین با آنها به حساب می آید که امام صادق فرمود انسان مومن سزاوارنیست در مجلسی باشید که گناه می شود و نمی تواند آن را تغییر دهد گاهی انسان برای نهی منکر می رود و می تواند آن مجلس بهم بزند البته گاهی انسان در مجلس می رود نه بعنوان گناه ،اما آنجا گناهی رخ می دهد و آنجا باید وظایف خود را مراعات کند و نهی منکر کند اگر نمی تواند نهی از منکر کند فرمودند باید از مجلس خارج شود واگرنه او هم شریک آن گناهکاران خواهد بود یکی دیگر از امور نا مطلوبی که چه بسا گناه هم برای انسان بنویسند اینکه انسان شهادت کسی را نپذیرد شخص به او بگوید،این واقعه را ببین، صحبت های من را بشنو که اگر حق بود در محکمه شهادت بدهی حقانیت من را،او می داند که این شخص دروغ نمی گوید و انسان مطمئنی هست می گوید من برای خودم دردسر درست نمی کنم نمی آید و عافیت طلبی می کند، با این وضع حق برادر مومن پایمال می شود اینجا فرمودند"ولا تکتموا الشهاده"شهادت را کتمان نکنید"و من یکتمها فانه آثم قلبه"قرآن کریم عرض کردند این امور نکوهیده را با تعبیر مختلف بیان می کند کسی که شهادت کسی را کتمان بکند قلب او گناهکار هست رسول خدا در روایتی می فرماید کسی که شهادتی را کتمان کند ویا از شهادتش برگردد و منصرف شود خدای متعال او را در محضر مخلوقات در حالی که زبان از دهان خارج شده می جود وارد جهنم می شود یکی دیگر از گناهان حرکت کردن برای شهادت باطل هست وظایف دیگری هم برای پا بیان کردند که این ها نمونه های حرمت عمده حرکت پا بود در مقابل چقدر می توانیم فضائلی را با اقداماتمان کسب کنیم یکی از آن ها این هست که در جهت اصلاح بین مردم حرکت کنیم که در روایات این یکی از صدقه ها حساب شده امام صادق می فرماید وقتی که مردم بین‌ شان کدورتی پیدا شد انسان برود و بیت آن ها را صلح واصلاح ایجاد کند این صدقه ای هست که خدای متعال آن را دوست دارد قبلا در حق زبان عرض کردیم و در حق پا هم تاکید می کنیم اگر در این بین برای امر صلح و اصلاح کلام نابجایی هم بگوید این را فرمودند که اشکال ندارد سخنان را به سه قسم مطرح کردند یکی صادق،یکی کاذب و یکی هم برای اصلاح ، این سخنان برای اصلاح میان دو فرد نه تنها دروغ محسوب نمی شود بلکه فضائل بسیاری هم دارد که در فرمایش آخر امیرالمومنین سفارش اکید می کنند به اصلاح میان مردم،زن و شوهر، فرزندان و پدر و مادر برادر ها و امثال اینها دوستان مومن این چیزی هست که رحمت الهی را نازل می کند یکی کارهای مطلوب اقدام برای ازدواج بین دو فرد مومن که قرآن کریم سفارش می کند"وانکحوا الایامی منکم و الصالحین من عبادکم و امائکم ان یکونوا فقراء" بعضی مطرح می کنند که این امور دردسر دارد و نمی خواهیم ورود کنیم اگر این ها خوشبخت باشند ما را فراموش می کنند اگر به مشکل برخورد کنند ما باید پاسخگو باشیم و میانجیگری کنیم به هرحال کارهای خوب بدون زحمت نیست این را باید توجه داشته باشیم همه کارهای دنیا این چنین هست به هر حال ما خیر مطلق در این عالم نداریم آنچه مهم هست آن هست جهت خیری که انسان در نظر می‌گیرد و اقدام می کند این برای انسان می ماند یکی دیگر از کارهایی که انسان اقدام کند به واسطه پا، شرکت در مجالس خیر که این هم خلاصه ابعادی دارد یکی در مجالس اهل بیت علیهم السلام و در آن مجالسی که معارف اهل بیت علیهم السلام گفتگو می شود که در روایت هست امام صادق علیه سلام فرمودند که "تعلمون و تحدثون " شما دور هم می نشینید و سخن می گویید ،حضرت در فضیلتی که این معنا فرمود این مجالس را دوست داریم احیا کنید امر ما را،خدا رحمت کند کسی که امر ما را احیا بکند کسی که ما را یاد کند یا کسی که بشنود فضائلی از ما را به اندازه مال مگس از چشم او اشک جاری شود یا در اظهار اشتیاق ما و یا در مظلومیت ما خداوند گناهان اورا ولو به اندازه کف های دریا باشد بیامرزد غرض این فعالیت ها یکی از کارهایی هست به نوعی به عمر انسان نمی شود معارف اهل بیت علیهم السلام با این شرکت در این مجالس در طول تاریخ احیا شده و به نسل‌های بعدی منتقل شده و دشمنان و شیطان هم خیلی در صدد هست این ارتباطات بین مومنین برقرار نشود یا مجالسی هم اگر ادغام می شود کم محتوا باشد بی محتوا باشد لذا فرمودند وقتی شما با هم ارتباط برقرار می کنید آن مجلس اگر یاد ما در آنجا نباشد یاد معارف ما نباشد آن مجلس خسارت هست در روز قیامت خواهد بود بنابراین یکی از کارهایی که انسان می توان در فعالیت ها انجام دهد یکی شرکت در مجالس علما هست که حضرت لقمان سلام الله علیه به فرزندش سفارش می کند ای فرزندم با علما مجالست داشته باش حتی زانو به زانو بشو که خدای متعال به واسطه این کار دل ها را به نور حکمت روشن می کند غرض اینکه با این فعالیت های روزانه انسان چقدر می تواند در جهت صفای روح حرکت کند و ان شاءالله این ایام مناسبت های بسیار خوبی برای تشکیل این مجالس و ارتباط با عالمان دینی دارد که بحث ما یک مقدار مناسبت های ایام تطبیق کند

صیرفی:خیلی ممنونم از لطف حضرت عالی

خدا را به وجاهت امام سجاد که سر سفره او مهمان بودیم قسم می دهیم و دعا می کنیم الهی چنان کن سرانجام کارتو خشنود باشی و ما رستگار

دسته بندی :