یاد خدا 20 اردیبهشت 1401
رساله حقوق امام سجاد علیه الاسلام با حضور آیت الله تحریری (متن و صوت برنامه یاد خدا 20 اردیبهشت 1401)
بسم الله الرحمن الرحیم
صیرفی:الذین آمنوا وتطمئن قلوبهم بذکرالله الا بذکرالله تطمئن القلوب
در خانه ای که نور ولا موج می زند آرامش و لطف و صفا موج می زند درزندگی به سبک ائمه یقین بدان دارد همیشه یاد خدا موج می زند
سلام خدا بر پیامبر رحمت وخاندان مطهر وپاکشان اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم سلام خدابرامام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف وسلام خدا به شما اهالی ارجمند یادخدا خیلی خوش آمدید وقتتان بخیر الحمدالله رب العالمین خدا توفیق داد این لحظات عمر را اینجا کنار شما و همه با هم ان شاءالله به یاد خدا سپری کنیم با افتخار محضر استاد اخلاق عزیزمان حضرت آیتالله محمد باقر تحریری عزیز هستیم عرض ادب خوش آمد دارم سلام علیکم ورحمه الله
آیتالله تحریری: سلام علیکم ورحمه الله و برکاته
بنده هم خدمت حضرت عالی و همه بینندگان عزیز سلام تهنیت دارم و سلامتی برای همگان از خدای متعال سلامت جسم روح را خواهانم
صیرفی:خدا حفظتان کند قدمتان به روی چشم خوش آمدید رساله حقوق امام سجاد علیه السلام عنوان کلاس درس ما خدمت آیت الله تحریری هست و شرحی که بر این رساله خود استاد نوشتند این کتاب در بازار مورد استقبال هست شما هم می توانید تهیه کنید (شرحی بر رساله حقوق امام سجاد علیه السلام) نوشته استاد محمد باقر تحریری، در جلسه ای که گذشت از حق دست شنیدیم یک خلاصه ای باهم مرور می کنیم برمیگردیم و خدمت شما هستیم
خلاصه جلسه قبل:
امضا انواع شهادت نامه هایی که خوب هست این ها بعضی وظایف واجب هست بعضی وظایف به هر حال ممدوح هست این ها هر کدام وظایفی هست که نقش خاصی در روح انسان می گذارد، آن محرمات هم این چنین هست یک کدورتی در روح انسان می گذارد وقتی انسان دارد رشوه می گیرد ولو در خفا هست، رشوه دهنده و رشوه گیره اما به هر حال در محضر خدا هست این نمی تواند منکر شود، ربا می گیرد ربا از محرماتی هست که عمدتا با دست انجام می شود غش در معامله فرمودند سه نفر در ظلم شریک هستند یکی ظلم کننده (ظالم) در قتل شریک هستند (کشنده) دوم امر کننده به آن ظلم ،امر کننده به آن ظلم(آمر)امر کننده به آن کشتن که اگر کشتن نابجا باشد، سوم آن کسی که رضایت دارد پس معلوم می شود که این مراتبی هست برای انسان که تاثیر می گذارد هر یک از این شئون در سرنوشت انسان
صیرفی:۳۰۰۰۰۷۲۰مسیر ارتباط پیامکی برنامه یاد خدا با شما هست همینطور ۱۶۲روابط عمومی سازمان صداوسیما، بزرگواری کنید این خلاصه ای که ملاحظه فرمودید کامل و گزیده های ِآن درصفحه فضای مجازی ما به آدرس
yadekhoda_qtv @
را دنبال بفرمایید و به اشتراک بگذارید مطالب بسیار ارزشمند و نافعی بارگذاری شده هست قابل استفاده و نشر حداکثری هست ممنون می شوم اگر شما هم در پویش نشر مطالب و مباحث عمیق اعتقادی مباحثی سبک زندگی را دگرگون میکند و اسلامی می کند شما هم سهیم باشید این بهترین خیرات هست برای رفتگان و خود ما و نسل آیندگان ما ،حاج آقای تحریری عزیز با افتخار خدمت شما هستیم ،بحث حق دست را تمام کردیم فرمودید حق شکم را در این جلسه می خواهید بیان می فرمایید .
آیت الله تحریری:بسم الله الرحمن الرحیم الحمدالله رب العالمین و صلی محمد وآل الطاهرین و لعنه الله الاعداهم اجمعین...
فعالیت های انسان در زندگانی دنیا نوعا برای این هست که انسان برای اداره زندگی که به شکم خود برسد منتهی می شود و لذا این عضو یک تاثیر خاصی در روحیات انسان دارد و به نوعی فعالیت های دیگر با این بیان کوتاهی که عرض کردم برای برآوردن نیازهای ظاهری زندگی و وجود که به هر حال بدن انسان بواسطه رسیدن غذا به شکم تامین می شود و فعالیت های دیگر از این جهت مقدمه برای رسیدگی به بدن به این صورت خواهد بود لذا در قرآن کریم در دو جا بحث شکم آمده که بحث آتش هم به دنبال آن آمده یکی همین آیه ای بود که در سوره نسا آیه ۱۰در رابطه کسانی که ظالمانه اموال یتیمان را تصرف می کنند و وارد شکم خود می کنند می فرمایند که این ها خیال نکنند که غذاهای لذیذ را با غصب اموال یتیم مثلا می خورند یک لذت ظاهری دارد یا مکانی که غصب می کنند یک سکونت ظاهری استراحتی می کنند اما باطن این آتش است که بیان گر این هست که اعمال ما یک تاثیرات ظاهری در خود ما و در جامعه و یک تاثیرات باطنی در خود ما ودر جامعه می گذارد لذا امام سجاد علیه السلام فرمود حق شکم این هست که آن را در ظرف حرام قرار ندهی و اگرهم با حلال می خواهی در آن قرار بدهی آن هم به اندازه مناسب باشد که حالا هر دو را ان شاءالله عرض می کنیم که عمدتا قصد این باشد که ما از راه حلال این جسم را تقویت کنیم که مقدمه بشود برای فعالیت های مهم اجتماعی خدمت رسانی و بالاتر هم فعالیت های مهمی که تاثیر در سعادت ابدی انسان دارد که بندگی خدای متعال را داشته باشیم لذا فرمود گاهی بعضی از این فعالیتها آن جوانمردی انسان را زیر سوال می برد که حالا در ادامه عرض خواهیم کرد در روایات خیلی به ما توجه دادند که ما مواظب حرام باشیم اگر انسان بخواهد به کرامت های انسانی برسد الهی برسد باید دور حرام را بهرحال قیچی کند که حالا همه اعضا و جوارح انسان محرماتی دارند که از ما مقداری را در این برنامه ها عرض کردیم حالا محرمات شکم به این صورت هست که انسان مواظبت نکند در درآمد ها ی خود،اولا درآمدهای حرام مانند معاملات حرام یا ربا نعوذبالله یا رشوه یا دزدی و امثال اینها و یا معاملات درآمد حلاله هست منتهی ما حقوق الهی را نمیدهم خمس بر من واجب می شود نمی دهم زکات را نمی پردازم آن تصرف در مال متعلق خمس حرامه و انسان ضامن هست تا وقتی که حساب نکند آن تاثیر باطنی خودش را دارد آن اثر وضعی را که کدورت باطن می باشد را دارد مگر اینکه در یک برهه بروم حساب بکنم آن بدهکاری هایم را بدهم آنجا جبران می شود شرع مقدس راهکارهای دور از شدن هم دارد وقتی انسان مبتلا شد راهکار هم دارد رحمت الهی واسع هست فرمود "و رحمتی وسعت کل شی ءو فساکتبها للذین یتقون""من این رحمت واسع را برای متقین برای کسانی که در مسیر پاکی هستند و می خواهند پاک باشند حالا خطایی در یک برهه ای و حقوق واجب را ندادند یا محرماتی را نسبت به اعضا و جوارح انجام دادند اما جای جبران هست مسئله توبه بسیار مهم هست ماه رمضان که گذشت ماه توبه بوده است ماه دعا بوده ماه بطور خاص ارتباط و نزدیکی با خدای متعال بوده منتهی در توبه بسته نشده است و امام سجاد علیه السلام در دعای وداع ماه رمضان این را بیان فرموده است که خدایا تو را شکر می کنم در توبه را باز کردی اما این طور نیست که در توبه بسته شده باشد بنابراین وقتی ما این صحبت ها را می کنیم این ها خواص اولیه آن هست اینطور که نیست که حالا این خواص همیشه باشد مگر اینکه انسان بر این ارتکاب حرام ادامه دهد نخواهد اصلاح شود این ها مثل مرض که اول ضعیف هست انسان اعتنا نکند پرهیز نکند از اموری نامطلوب هست کم کم این مرض این ویروس گسترده میشود این سرطان گسترده می شود مدام همه وجود انسان را میگیرد و فایده ندارد هر چه هم معالجه و جراحی کنید دیگر فایده ندارد رفتی هست روح انسان هم چنین هست لذا قرآن کریم می فرماید که عده ای کم کم عقب گرد میکنند"سنستدرجهم من حیث و لآیعلمون" این ها چون نمی خواهند اصلاح شوند ما هم آن ها را در همان مسیر نگاه میداریم ، چون خودشان نمی خواهند راه اصلاح بروند درباره اطرافیان حضرت موسی "فلما زاغوا ازاغ الله قلوبهم "وقتی آنها کجی را انتخاب کردند ،عالم ،عالم اختیار هست عالم جبر نیست آدمان جبری هست اما کیفیت ساختن عاقبت اختیاری هست قرآن میفرماید "والعاقبه للتقوی "" ولعاقبه للمتقین""اما کسی که در مسیر تقوی نمی خواهد برود یک گوشزد میکنند، ماه رمضان آمده ،این همه مخصوصا بعد انقلاب خدای متعال لطف کرد این همه جهاد تبیین تحقق پیدا کرده، صداوسیما چقدر این مطالب گفته می شود و همین طور وقایع مختلف جنگ تحمیلی و اینهمه شهدا هر یک اینها را میبیند اما در این ها باز میرود سراغ آن نا حق خوری، اینجا دیگر حجت برای او تمام شده است اگر توبه نکند قطعا با آن کسانی که در اسیر عداوت بودند قرار میگیرد حضرت علی علیه السلام در دعای کمیل اینطور بیان می کند "*خدایا آنقدر رحمت تو واسع هست که قسم یاد نکرده بودی که معاندین را در جهنم بیاندازی حتما کفار را هم می بخشیدی
صیرفی: با اجازه محضر قرآن کریم مشرف می شویم با افتخار جان و دلمان را صفا می بخشیم به نور قرآن کریم ...
با افتخار خدمت شما هستیم الحمدالله این دقایق عمرمان پای درس امام سجاد بنشینیم
آیتالله تحریری:در قسمت قبل اثری از آثار باطنی لقمه حرام خوردن را عرض کردیم که قرآن کریم می فرماید که: این لقمه حرام ، این تصرف حرام،باطنش آتش است در آیه دیگر هم این را بیان می کند نسبت به کسانی که نسبت به حقایق چشم پوشی میکنند و بیان نمیکنند تا به منافع خود برسند نوعا یهود نصارا این گونه بودند در مقابل آن یک چیزهایی میگرفتند از حاکمان ظلم خدای متعال" اولئک ما یاکلون فی بطونهم الاالنار "این ها جز آتش در شکمشان نمیرود دارد از فرعون پول میگیرد تا برابر حضرت موسی بایستد الان از انگلیس پول میگیرد که بر علیه انقلاب حرف بزند همین بیچاره ها که رفتند سرسپرده شدند حالا به هر نحوی در شبکه ها یا به نوع دیگری، رفتند و آن حکومت های ظالم را تثبیت می کنند از حکومت نمیگوییم عادلانه صددرصد جمهوری اسلامی اما به هر حال این انقلاب قابلیت مقایسه با حکومت های دیگر را ندارد از اینجا فرار کرده به خیال خودش که برود آزاد باشد ،یک وقت حالا میرود زندگی فردی جهنمی خودش را دارد یک وقت هست که بدتر این بیچاره عده ای با خودش می کشاند برای جلوه دادن باطل"ما یاکلون فی بطونهم الا النار"""بنابراین باید دقت داشت نمونه هایی برای کسب حرام،کسی تولید نامطلوب داشته باشد و عده ای از ناحیه عمل او ضرر ببینند وجهی که میگیرند حرام هست غش در معامله و مال مشتبه خوردن،مال کسی که آدم بی بندوباری هست هیچ حلال و حرام رعایت نمیکند این میشود مشتبه حالا که مال خودم باشد و چه مال دیگری این ها تاثیرات آتشی در وجود انسان دارد
علاوه بر آن فرمودند مواظبت از این شکم داشته باشید حالا یک روایت درباره ترک لقمه حرام،عبادت با لقمه حرام مانند ساختمان ساختن وی روی ریگ هست چطور این ساختمان هیچ قراری ندارد و مرتب میریزد،حالا شخص قرآن را ختم کند و شب را تا صبح نماز بخواند و مکه برود اما خمس ندهد حق فقرا را ندهد حق سادات را ندهد حق امام زمان علیه السلام را ندهد این فایده ای ندارد حتی حج او مقبول نمی شود احرامی که متعلق خمس است برود لباس وی غصبی هست متعلق حق دیگری است مال دزدی هست،مثل مال دزدی
پیغمبر اکرم (ص)می فرماید که ترک لقمه حرام محبوب تر است نزد خدا از خواندن دوهزار رکعت نماز مستحبی ،ببینید چقدر مهم هست ما باید مسائل اساسی دین را بفهمیم چه هست گاهی متاسفانه خوبان ما هم نسبت به مسائل اصلی غفلت دارند و توجه به مسائل فرعی دین دارند لذا مدام میگویند که چرا زندگی ما اینگونه هست چرا فرزندمان از ما رنگ نمیگیرد چون تو خمس نمیدهی،گاهی فرد نماز می خواند و اعتقادی هم به خمس ندارد و تصور میکند خمس را روحانیت جعل کرده و از این قبیل مسائل...
همه باید در هر جایگاهی مراقب بود آن درآمدی که دارد طبق وظیفه دارد انجام می دهد یا نه؟آن وظایف حلالی که بر عهده دارد ممکن هست کسی در وزارت خانه وزیر هم باشد و همه مال وی حلال ممکن هم هست وزیر باشد و همه مالش حرام و ممکن هست یک کاسب جز باشد و همه مالش حرام دارد ترقه درست میکند تا شب چهارشنبه سوری عده ای را نابود کند و ....
خیلی باید به این مسائل توجه بشود و علاوه بر این فرمودند انسان سعی کند اگر مال او حلال هم که هست پرخوری نکند در روایت امام سجاد علیه السلام فرموند که پرخوری باعث از بین رفتن جوانمردی انسان می شود جوانمردی را امام در یک فرمایششان این طور تعبیر می فرمایند جوانمرد آن هست که دینش را حفظ می کند عزت نفسش را حفظ می کند ،نرم خویی دارد ،ارتباط خوبی با دیگران دار و سعی میکند حقوق دیگران را درست ادا کند و دوستی با مردم و احسان دائمی این را می گویند انسان جوانمرد کسی که می خواهد به شکم خود برسد ولو از راه حلال ،این امور در او ضعیف می شود این تاثیر نامطلوب می گذارد
لذا کنترل کردن غذا چه آثار بالایی دارد لذا در روایات فرمودند گرسنگی باعث تولید حکمت در قلب می شود و باعث می شود انسان با حقایق عالم ارتباط برقرار کند در حدیث معراج هست که خدای عالم به نبی اکرم (ص)می فرماید که یکی از آثار کنترل کردن زبان ظهور حکمت هست که در قلب انسان جاری می شود ودر مقابل رسول اکرم می فرماید بپرهیز از زیاده روی در غذا خوردن ،چون موجب قساوت قلب می شود واعضا انسان را در اطاعت کند می کند و همت انسان را سست می کند کسی که زیاد می خورد تاثیرات زیادی در اعضا و جوارح وی می گذارد یکی از آثار پر خوری پر حرفی هست وقتی انسان پر خوری می کند کنترلی روی سخن خود ندارد لذا برای غذا خوردن آدابی بیان کردند لذا اگر این آداب را مراعات کند قهرا این متعال خوردن در او پیدا می شود و چقدر در طب قدیم و جدید سفارش شده به این نکته که انسان صحیح و درست بخورد چقدر به جویدن سفارش شده است در روایت هست امام حسن علیه السلام ۱۲صفت را در غذا خوردن برای ما بیان فرمودند ۴صفت لازم هست ۴صفت مستحب هست و ۴صفت هم از آداب است واجبات این هست که ما بشناسیم که این از کجا آمده است چه کسی این نعمت را به من داده است و خشنود باشیم از آنچه که به آن رسیدیم خدا را یاد کنیم و شکر گذاری کنیم و به محض اینکه بر سفره رسیدیم همه چیز را فراموش نکنیم مستحب آن هست که پیش از غذا دستهایمان را بشوریم به طرف چپ بنشینیم و با سه انگشت بخوریم این آداب اصلا فراموش شده است لقمه را کوچک بگیرد و خوب بجود و وقتی با دیگران غذا می خورد به چهره دیگران نگاه نکند این ها باعث می شود این غذا خوردن تاثیرات مفید جسمانی و روحی و روانی بگذارد که با آگاهی از این مسائل و توفیق خواستن از خدای متعال سعی کنیم اول واجبات را و بعد به امور مستحب و کم خوری بپردازیم ان شاءالله
صیرفی:خیلی متشکرم از لطف و آقایی حضرتعالی و از همراهی شما هم کمال تشکر وسپاس را داریم خدا را به وجاهت امام سجاد علیه السلام قسم می دهیم ودعا می کنیم
الهی چنان کن سرانجام کار
تو خشنود باشی وما رستگار